Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sitter vi og lytter eller? :cool:
    Det spørs hvem du spør.
    Jeg sitter alene på hytta og koser meg glugg ihjel uten anlegget.
    Bare helgefred fra familien som kan konkurrere med lytting >:D
    Idyllen er over på søndag.
    Nå tilbake til sport og nyhetene fra CES.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det høres helt fantastisk ut. Sitter og venter på at førstemann skal avsløre snakeoil-dealen selv...:p
    Med litt rødvin...god helg :cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Finner ikke "masters" i tidal appen på ipad. Er det litt tidlig enda ? Hmm,,merkelig.
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Jeg logget ut av alt og logget på igjen.Da kom Master siden opp
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Skal man utnytte MQA så må vel dette være innebygd i dac etter hva jeg forstår av lydogbilde ?
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Skal man utnytte MQA så må vel dette være innebygd i dac etter hva jeg forstår av lydogbilde ?
    Nope. Programmet dekoder og sender videre til dac. Om det funker på en ørten år gammel dac vet jeg ikke, men min støtter hi-res (men ikke MQA) så jeg kan herved velge å få kjedeligere lyd.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Virker ikke som det er entydig bedre det som kommer med dette fantastiske nye... Rart vi går på gang på gang..HDCD, DVD Audio, SACD... :p
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Virker ikke som det er entydig bedre det som kommer med dette fantastiske nye... Rart vi går på gang på gang..HDCD, DVD Audio, SACD... :p
    Nå må vi bruke øra, folkens. Det er derfor tråden ble starta opp. Er det noe i dette eller?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Virker ikke som det er entydig bedre det som kommer med dette fantastiske nye... Rart vi går på gang på gang..HDCD, DVD Audio, SACD... :p
    Nå må vi bruke øra, folkens. Det er derfor tråden ble starta opp. Er det noe i dette eller?
    Prøveabonnement på Tidal er gratis.

    Det er hørbare forskjeller mellom Tidal Hifi og Tidal Master.

    Til dem som ikke har prøvd ennå: Hvorfor ikke gi det et forsøk?

    Min egen påstand er at jeg tror MQA tiltaler dem som liker vinyl.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Virker ikke som det er entydig bedre det som kommer med dette fantastiske nye... Rart vi går på gang på gang..HDCD, DVD Audio, SACD... :p
    Nå må vi bruke øra, folkens. Det er derfor tråden ble starta opp. Er det noe i dette eller?
    Prøveabonnement på Tidal er gratis.

    Det er hørbare forskjeller mellom Tidal Hifi og Tidal Master.

    Til dem som ikke har prøvd ennå: Hvorfor ikke gi det et forsøk?

    Min egen påstand er at jeg tror MQA tiltaler dem som liker vinyl.
    Skal testes ut. Må innrømme at når en leser på nettet så er tilbakemeldingene litt ymse. Og hvorfor skulle det ikke være et ønske om å tyne flere kroner ifht abb med tanke på at brukermassen er synkende hos Tidal ? Da må en må de som er der til å betale mer...
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Virker ikke som det er entydig bedre det som kommer med dette fantastiske nye... Rart vi går på gang på gang..HDCD, DVD Audio, SACD... :p
    Nå må vi bruke øra, folkens. Det er derfor tråden ble starta opp. Er det noe i dette eller?
    Prøveabonnement på Tidal er gratis.

    Det er hørbare forskjeller mellom Tidal Hifi og Tidal Master.

    Til dem som ikke har prøvd ennå: Hvorfor ikke gi det et forsøk?

    Min egen påstand er at jeg tror MQA tiltaler dem som liker vinyl.
    MAO ullent og (mis)farget? Litt på samme måte som rørforsterkere altså.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er hørbare forskjeller mellom Tidal Hifi og Tidal Master.
    Her må du være obs på at det er samme produksjonen du lytter til når du sammenligner.
    Det kan jo være at lydforskjellen utelukkende skyldes at master har bedre kvalitet og at hvis man hadde gjort en tradisjonell mastering så hadde det også vært en forskjell til det bedre, men da altså uten at MQA er i loopen og i så måte kan forklare forskjellen til det bedre.
    Det er dog ikke meningen å være en party pooper.
    Jeg ville også sjekket at SPL er kalibrert.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En erfaren hifi kamerat melder om en ganske stor endring i lyden med MQA, og er foreløpig imponert.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Fikk sjangsen til en liten lytt på MQA fra MSB Technology.
    Select Dac ll med "ekte" MQA fra PC.
    Tror nok de fleste av oss kan glede seg til nok en ny oppgradering.
    Jeg lyttet til en prototype som nå er klar for salg til Select ll.
    MSB Technology holder på med nye USB innganger til The Analog Dac
    og Dac V serien som er MQA ready.😀
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå skal jeg spørre om noe jeg aldri trodde jeg ville spørre om i åpent forum :). Finnes det målinger av de ulike formater inkludert mqa? Internasjonalt er det ikke bare halleluja.
     

    habir

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansand Vest Agder
    Musikken flyter vektløs på veldig mørk bakgrunn med masterfilene.Spilte "The Muse" med Purple så bælhøyt som jeg aldrig har gjort før.Ingen angstnevroser, kunne sikkert dratt på enda mer til noe innvetar hadde kolapset.En eller annen form for støy er borte,låter kansje litt for snillt,men her
    kommer selvfølgelig matching av Dac og utstyr inn.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Negative bemerkninger til nye formater har vi alltid hatt, helt siden CD-en ble introdusert for 35 år siden. SACD låter bedre (mer analogt eller organisk) enn vanlig CD, men DSD ble ikke frigitt tidsnok til å forhindre en tidlig død for formatet. Det ble for "eksklusivt". Jeg avventer til folk jeg stoler helt på har uttalt seg med klare meninger, eventuelt til jeg selv får testet det skikkelig.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er en amøbe på dette feltet, og jeg har holdt meg unna strømming.

    Etter å fulgt litt med på denne tråden, tenker jeg imidlertid på at det er på tide å åpne seg litt, og forsøke dette nye. Men jeg trenger råd.

    Atltså, gitt utstyret i signaturen min, er det noe jeg trenger, i tillegg til abonnementet? Musikk på harddisk koblet til pc oppe i første etasje. Squeezebox Touch i kjelleren, derfra til ettermontert DAC-30 i Accuphasen.
    Avspilling skjer ved hjelp av trådløs android.

    Så folkens, ser alt klart ut? Er det noen flaskehalser underveis her som skulle hindre meg i å utnytte MQA-streamings kvaliteter fullt?
     
    T

    TLN

    Gjest
    Mine første inntrykk er at MASTER gir bedre kvalitet enn HIFI og selvfølgelig de lavoppløste variantene til Tidal. Men jeg har ikke alltid vært imponert av det de har publisert som HIFI.

    Men hvis de fortsetter denne trenden med å konstant øke kvaliteten er jeg fornøyd. For det er utvilsomt bedre enn noen andre av strømme tjenestene der ute tilbyr.

    Det første som slår meg er bedring i dynamikk, bakgrunnen er blitt svartere, instrumeneter og stemmer kommer klarere frem.

    Schiit og hvorfor de ikke vil støtte MQA :(- Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.

    Er jo lov å håpe at de revurderer dette, og sikkert andre med samme mening også. Hvis ingen vil støtte det, blir nok suksessen begrenset også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Du har sikkert ikke misforstått noe. Det er bare jeg som vet så lite så lite om disse tingene at jeg stiller helt elementære spørsmål. Men DACen er spesifisert til 24/192 via coax så den biten skulle være på plass.

    Takk for svar! :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Er rimelig sikker på att du har misforstått noe her ja.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man må ha innebygd MQA i dac så har jo de fleste her inne ikke avspilt MQA!!!
     
    X

    X186841

    Gjest
    CES 2017:
    MQA announced software decoding in Audirvana and the Tidal desktop app, Roon communicated it would have full software decoding soon.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man må ha innebygd MQA i dac så har jo de fleste her inne ikke avspilt MQA!!!
    Du får max 24/96 uten MQA støtte i DAC'en.

    Ref.

    Users who don’t have a MQA capable device will also benefit from the 2x sample rate of MQA streams thanks to the decoder in Audirvana Plus 3 that performs the unfolding.
    Audirvana

    Finner mye bra i MQA spillelista på Tidal. Zac Brown Band var en hyggelig oppdagelse :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Er rimelig sikker på att du har misforstått noe her ja.
    Nå er jeg visst oppe og går. Prøveabonnent og greier.

    Søkefunksjonen virker, og lyd har jeg. Iallfall på nettbrettet. Det gjenstår nå å krabbe ned i katakombene for å sjekke om jeg har lyd i hovedanlegget også.

    Så alt virker så vel så langt, men kommentarer som "Er rimelig sikker på att du har misforstått noe her ja." gjør meg litt urolig :confused:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste en del om MQA da det kom. Er på reise nå, så har ennå ikke hørt det selv. Det er ikke helt enkelt å forstå teknologien bak dette, og mange personer som har peiling på codec/lossless/digitalt har vært skeptiske. Samtidig har det vært gjort noen blindtester, som viser at folk kan høre en reell forskjell. Da er spørsmålet hva disse forskjellene dreier seg om.

    Det grundigste jeg hittil har lest om dette er nok denne bloggposten hos Archimago: Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.
    Archimago både lyttet systematisk (blindt), og gjorde målinger. Han kom fram til at den primære forskjellen er at mqa-filene har blitt tilført en svært svak støy høyt oppe i registrene: "We see that the MQA version has "added" a band of noise to the signal especially between 15-40kHz".

    Min antakelse er at denne svært svake støyen kan gjøre at ting oppe i registrene kan høres klarere og bedre ut. Forøvrig så ligner dette på en av teoriene om hvorfor man kan foretrekke lyden av vinyl: At det finnes et noe høyere støygulv, og at dette faktisk kan gjøre noe positivt med musikkopplevelsen. Dersom dette stemmer i MQA sitt tilfelle, betyr det at MQA egentlig er en form for eq/dsp av filene. De er altså ikke mer "originale" eller nærmere master-utgangspunktet, men de har blitt tilført en signalbehandling som gjør at de høye registrene kan bli oppfattet klarere. Og det trenger ikke være negativt. Jeg er bare litt allergisk mot hifi-markedsføring som er uklar og potensielt villedende.

    Men jeg vil ikke utelukke at jeg også vil foretrekke lyden av MQA-filer, når jeg etter hvert får somlet meg til å sammenlikne :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg leste en del om MQA da det kom. Er på reise nå, så har ennå ikke hørt det selv. Det er ikke helt enkelt å forstå teknologien bak dette, og mange personer som har peiling på codec/lossless/digitalt har vært skeptiske. Samtidig har det vært gjort noen blindtester, som viser at folk kan høre en reell forskjell. Da er spørsmålet hva disse forskjellene dreier seg om.

    Det grundigste jeg hittil har lest om dette er nok denne bloggposten hos Archimago: Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.
    Archimago både lyttet systematisk (blindt), og gjorde målinger. Han kom fram til at den primære forskjellen er at mqa-filene har blitt tilført en svært svak støy høyt oppe i registrene: "We see that the MQA version has "added" a band of noise to the signal especially between 15-40kHz".

    Min antakelse er at denne svært svake støyen kan gjøre at ting oppe i registrene kan høres klarere og bedre ut. Forøvrig så ligner dette på en av teoriene om hvorfor man kan foretrekke lyden av vinyl: At det finnes et noe høyere støygulv, og at dette faktisk kan gjøre noe positivt med musikkopplevelsen. Dersom dette stemmer i MQA sitt tilfelle, betyr det at MQA egentlig er en form for eq/dsp av filene. De er altså ikke mer "originale" eller nærmere master-utgangspunktet, men de har blitt tilført en signalbehandling som gjør at de høye registrene kan bli oppfattet klarere. Og det trenger ikke være negativt. Jeg er bare litt allergisk mot hifi-markedsføring som er uklar og potensielt villedende.

    Men jeg vil ikke utelukke at jeg også vil foretrekke lyden av MQA-filer, når jeg etter hvert får somlet meg til å sammenlikne :)
    Takk for at du deler. Svært interessant!

    Mvh
    BB
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Et par ting rundt MQA (noe rundt MQA prosessen vil være delvis teoretisk da MQA sitter på fasiten):
    • Når man sammenlikner en MQA fil med en fil hvor MQA ikke har vært involvert så vil det alltid være forskjellig master da MQA kjører DSP på gamle digital-mastere eller under konvertering fra analogt til digitalt.
    • Hvis man kun har software dekoder så vil man få en high-res output hvor signaturen til AD-konverteren er, så langt det er mulig, tatt ut av MQA masteren.
    • Hvis man ikke har MQA i DACen og ikke software dekoder så får man inn 24/44.1 hvor det dataene for signalet over 44.1 ligger gravd ned de laveste bitene/signalet (forhåpentligvis under støygulvet)
    • Utifra de sangene jeg har testet så ligger signalet et sted mellom 16/44.1 og high-res i størrelse. Har vært ca 2x bitraten i forhold til 16/44.1 mens det jeg har av 24/88.2 og 24/96 typisk er 3x størrelsen til 16/44.1.
    • For å få fullt utbytte så må man ha MQA i DACen da det kjøres DSP som, så langt det er mulig, skal ta bort DACen sin signatur. Vær obs på at signaturen de prøver å ta bort er hele DACen, inklusiv utgangstrinnet, men man vil aldri klare å få bort hele signaturen.


    Har kun fått testet software dekodet MQA i headphone oppsettet (desktop-PC), da Tidal appen ikke vil spille på lag med laptoppen (fant ingen DACer selv om jeg koblet til 3 WASAPI enheter og 1 ASIO enhet).

    Noen subjektive betraktninger:
    • Udekodet MQA låter hakket mykere og mindre digitalt enn 44.1 CD-RIPene jeg har av samme album. Virker også som det er marginalt mer rom-informasjon. Antar det er 24 bit som gjør det og at den udekodede delen av MQA ligger såpass langt ned i støygulvet at den forsvinner i den analoge volumkontrollen.
    • Software dekodet MQA har mer rom-informasjon, instrument separasjon, oppløsning og mindre komprimert (mer dynamikk) slik at det låter mer naturlig. Minner mye om når jeg kjører high-res på oppsettet.
    • Primært fått testet låter som har fått kraftig kompressorbehandling i CD-master, da de gode opptakene jeg har på CD ikke har fått MQA behandling.
    • Ikke fått testet opp mot noen high-res sanger med god master, så usikker på om 24/88.2 eller 24/96 med god orginal master ville vært like bra eller bedre enn MQA.
    • Hvis førsteinntrykket holder seg når jeg etterhvert får testet flere album så er jeg redd det vil bli mye mer tidal enn lokalt bibliotek i framtiden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Kort og godt om MQA:

    Rather than being a new file type to sit alongside FLAC, WAV et al, MQA files will instead be packaged inside any lossless container such as FLAC, WAV or Apple Lossless. This means you could potentially stream hi-res audio through an iPhone, with the compatible hardware.

    That hardware will need an MQA decoder, but that decoder could find its way into pretty much any type of audio product: whether a hi-fi streamer, portable music player or even in-car audio system.


    Read more at MQA audio: What is it? How can you get it? | What Hi-Fi?
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Her er det tatt en titt på dokumentasjonen for patentsøknaden:

    MQA BLOCK DIAGRAM


    The following block diagram from one of the MQA patent applications shows the MQA system without the additional adaptive filters. The adaptive filters are covered by a separate patent.

    The MQA encoder shown in Fig. 7A accepts a 96 kHz 24-bit input. This 24-bit input is immediately reduced to 17 bits using noise shaped dither (this is a lossy dithered quantization process that adds some noise above 20 kHz). The remaining 17 bits are split into high and low-frequency channels. The split signal is transmitted through a lossy compression system that is augmented by a compressed touch-up channel. If the touch-up channel does not overload, the 17-bit transmission is lossless if decoded as shown in Fig. 7B. But, if the touch-up channel reaches its maximum capability, the system begins to be a lossy 17-bit system. After decoding, a lossless or nearly lossless version of the 17 bit signal is recovered.
    MQA IS NOT LOSSLESS

    Note that the original 24-bit signal is never recovered. MQA does not losslessly preserve the original 24-bit signal. For this reason MQA is not truly a lossless system. At best, the MQA system losslessly conveys 17-bits at 96 kHz. Unfortunately this very complicated process is less efficient than lossless FLAC compression of the 17-bit file. It is also only slightly smaller than a FLAC version of the original 24-bit signal. MQA does not make it easier to stream 96 kHz files. With a 96 kHz 18-bit input, FLAC compressed MQA requires higher data rates than FLAC compressed PCM while delivering lower quality than 18-bit losslessly compressed PCM. MQA also requires special mastering and special playback hardware. Conventional FLAC compression requires neither.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Du har sikkert ikke misforstått noe. Det er bare jeg som vet så lite så lite om disse tingene at jeg stiller helt elementære spørsmål. Men DACen er spesifisert til 24/192 via coax så den biten skulle være på plass.

    Takk for svar! :)
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Du har sikkert ikke misforstått noe. Det er bare jeg som vet så lite så lite om disse tingene at jeg stiller helt elementære spørsmål. Men DACen er spesifisert til 24/192 via coax så den biten skulle være på plass.

    Takk for svar! :)
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
    OK takk for opplysningen baluba. Det kan vel hende det skjer noe på den fronten også. Foreløpig er det uaktuelt å endre på oppsettet mitt. Jeg kommer nok uansett til å bli fornøyd som nybakt Tidal-abonnent. :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tror jeg fortsetter å satse på vinyl, mye enklere og lettere å konsentrere seg om hvilke plater man skal gå til innkjøp av og konsentrere seg om lytting av disse, enn å lure på om jeg virkelig har den rette dac, programvare el.
    KISS for min del.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Du har sikkert ikke misforstått noe. Det er bare jeg som vet så lite så lite om disse tingene at jeg stiller helt elementære spørsmål. Men DACen er spesifisert til 24/192 via coax så den biten skulle være på plass.

    Takk for svar! :)
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
    OK takk for opplysningen baluba. Det kan vel hende det skjer noe på den fronten også. Foreløpig er det uaktuelt å endre på oppsettet mitt. Jeg kommer nok uansett til å bli fornøyd som nybakt Tidal-abonnent. :)
    Jeg setter min lit til det Stereo+ skriver i sin artikkel 5. januar: "Den eneste begrensningen er at MQA foreløpig kun er tilgjengelig på desktop-versjonen av programvaren. Men det kommer garantert til å endre seg ganske raskt. Vi har hørt flere rykter om oppdateringen til eksisterende programvare." :D
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Syns det låter fint med MQA selv om jeg må bruke software decode. Men er det mulig å søke etter sanger i MQA på Tidal (vet alle album er samlet i Masters) og savner remote funksjon i appen til Tidal, finnes det annen remote?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn