Mostand i en AES/EBU-kabel?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har prøvd å spørre Google, men tar det her og.
Vurderer å forsøke å koble drivverket mitt opp mot Devialet ved hjelp av en AES/EBU-kabel.

Hvilken motstand bør/skal det være i en slik kabel?

Google indikerer 110 ohm....

mvh
Proffen
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Kan bekrefte 110ohm er helt rett , skulle det ta nattesøvnen fra deg så finnes det enkle Neutrik konvertere 110 ohm til 75 ohm å få kjøpt enda har et par XLR - BNC mener de var å få med XLR-RCA også .
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Strengt tatt er det 110 ohm karakteristisk impedans ved høye frekvenser. Det er noe annet enn motstand ved DC. Det er ikke så himla nøye med impedansen, siden XLR-kontakten uansett ikke har noen spesifisert impedans. Båndbredden som brukes til digital audio er så liten at mottakeren greier å plukke opp signalet selv om det er store avvik i impedans og mye refleksjoner. Standarden sier at alt mellom 80 og 150 ohm er OK. https://tech.ebu.ch/docs/other/aes-ebu-eg.pdf

AES/EBU og S/PDIF ble i sin tid definert ut fra hvilke kabler som var lett tilgjengelig. Derfor 75 ohm video-coax med RCA-kontakter for konsumentutstyr (S/PDIF) og 110 ohm twisted pair med XLR for pro (AES/EBU). En mer oppdatert standard er AES3id, som tilsier 75 ohm coax med BNC-kontakter. Da kan du bruke 1000 meters kabelstrekk uten å risikere signaltap, mens 110 ohm XLR «bare» holder for 100 meter.

https://en.wikipedia.org/wiki/AES3
 
Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en vanlig 75 ohm videokabel fra CO med RCA i den ene enden og XLR i den andre til mine monitorer. I den kabelen går det SPDIF signal fra en SB-touch til AES/EBU inngangen på monitorene. Fungerer helt fint med 5m kabel:
 
Topp Bunn