Alt til hus og bolig Montering av varmepumpe.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Vennligst sammenlign pkt 3.1 med resten av punktene under 3 og 4;
Norsk brannvernforening: Brannårsaker i boliger
Jeg kjenner godt til denne statistikken og det er ingenting i den som slår i hjel min argumentasjon. Poenget er at røykvarslere er siste skanse for å varsle/vekke de tilstedeværende etter at en brann har oppstått. En offensiv sikkerhetstenkning innebærer tiltak for å forhindre at brann oppstår. F.eks. Komfyrvakt, automatsikringer, jordfeilbrytere, lavtempererte varmesystemer, gode vedlikeholdsrutiner etc etc. Røykvarslere er også obligatorisk, men de hindrer ikke branner i å oppstå.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Nettopp, det er derfor jeg stusser og tror at det er markedskrefter som styrer dette og ikke sikkerhet:

Vi har hatt en periode der det har vært inn med varmepumper - da skulle man og installere jordfeil på kursen.

Nå er det elbil som er greia og da skal man ha jordfeil type B - rådyrt, og mange klør seg i hodet om behovet er der.
Litt konspiratorisk tankegang? FEL (forskrift for elanlegg) i folkelig kortform: Et elanlegg skal lages slik at man ikke tar livet av folk eller brenner ned hus og verdier og det skal passe til eierens bruk.

Det er en rekke tiltak som skal sikre at dette overholdes og flere av disse er allerede nevnt. Selvfølgelig tjener noen penger på dette. Det er nok de samme mekanismene som sørger for at du og jeg får lønn.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nettopp, det er derfor jeg stusser og tror at det er markedskrefter som styrer dette og ikke sikkerhet:

Vi har hatt en periode der det har vært inn med varmepumper - da skulle man og installere jordfeil på kursen.

Nå er det elbil som er greia og da skal man ha jordfeil type B - rådyrt, og mange klør seg i hodet om behovet er der.
Litt konspiratorisk tankegang? FEL (forskrift for elanlegg) i folkelig kortform: Et elanlegg skal lages slik at man ikke tar livet av folk eller brenner ned hus og verdier og det skal passe til eierens bruk.

Det er en rekke tiltak som skal sikre at dette overholdes og flere av disse er allerede nevnt. Selvfølgelig tjener noen penger på dette. Det er nok de samme mekanismene som sørger for at du og jeg får lønn.
Ikke i det heletatt - det er slik man får igjen for den gartis tid man legger igjen ved å sitte i kommiteer som lager standarder.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Viktig tips til alle:
Få montert den på søre veggen (varmest) med tak som stikk godt utenfor og vegger på siden.
Da blir det lunere og du slipper regn og snø inni den som vil gi stopp på pumpa.

Ikke la den stå på Automatisk. Da kjøler den når du fyre i peisen.
Hos meg har en halve forbruket på oppvarming. Jeg bruker den til hele huset som er bygget i 1933.
Bruker den ikke til å kjøle ned.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12

Ikke i det heletatt - det er slik man får igjen for den gartis tid man legger igjen ved å sitte i kommiteer som lager standarder.
Nå er nok dagens normer dokumenterbart sikrere enn de gamle med dagens forbruksmønster. Du påstår at kommersielle hensyn er viktigere enn sikkerhet. Å tro at normkomiteen bare er ute etter "penga dine" kaller jeg konspiratorisk. Markedet tilpasser seg selvfølgelig nye normer og nye produkter utvikles. Verden utvikler seg og i dette tilfellet positivt da det skal øke sikkerheten og redusere risikoen for ulykker.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det kommer jo litt an på hvordan du ser på tallene.
Hvis man ser bort i fra "brukerfeil/personlig feil" så kan det vel ses ut som dårlig kontakt (serielysbue) og jordfeil står for en ganske stor andel. Nye forskrifter motvirker begge deler!

Mvh
OMF
Godt poeng. Div vern er til for å redusere konsekvensene ved tekniske feil. Idioti og feilbruk er noe verre å unngå, ref dødsulykker med selvkjørende biler; klare kandidater for Darwin-award.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Det kommer jo litt an på hvordan du ser på tallene.
Hvis man ser bort i fra "brukerfeil/personlig feil" så kan det vel ses ut som dårlig kontakt (serielysbue) og jordfeil står for en ganske stor andel. Nye forskrifter motvirker begge deler!

Mvh
OMF
Hvis man derimot ikke ser bort i fra noe i statistikken, så er jordfeil veldig liten årsak.. Jordfeilvern detekterer ikke serielysbuer, men det gjør en brannvarsler i ytterste konsekvens.

Jeg motstrider ikke forskriften eller fordelen med jordfeilvern. Jeg sier bare at om vedkommende vil kjøre utedel uten jordfeilvern, over en kort periode, ser jeg på det som uproblematisk.

Jeg hadde vært mer bekymret over div hifitweaks enn dette; du har jo hatt endel garasjeprodukter i hus over årene hehe.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027

Nå er nok dagens normer dokumenterbart sikrere enn de gamle med dagens forbruksmønster. Du påstår at kommersielle hensyn er viktigere enn sikkerhet. Å tro at normkomiteen bare er ute etter "penga dine" kaller jeg konspiratorisk. Markedet tilpasser seg selvfølgelig nye normer og nye produkter utvikles. Verden utvikler seg og i dette tilfellet positivt da det skal øke sikkerheten og redusere risikoen for ulykker.
Nå er det faktisk noen i bransjen som mener vi er på ville veier da regulative organer overkompliserer situasjonen og overdramatiserer sannsynligheten for feil. Man er i ferd med å gå seg vil og på veien mister man oversikten. Jamfør utjevningsjord til PEC rør, eller DRL-lys på biler som ofte brukes som nighttime driving lights også.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det er riktig og man skal være edruelig. Jeg synes dog ikke jordfeilvern og automatsikringer er innenfor dette* og det er disse som i hovedsak har vært diskutert i denne tråden. Samt sikkerhetsfilofosi.

* klønete formulert. Automatsikringer og jordfeilvern bør være udiskutabelt i et moderne elanlegg i et hjem.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Nei jeg håper da inderlig ikke det og mulig jeg formulerte meg feil - det gjør jeg stadig vekk så bær over med meg:rolleyes:.

Slikt arbeid er veldig vilktig og æres skal de som bruker slik tid på ting som gjør at dette blir sikrere. Men, jeg ser en trend i at man kaster seg på bølger av type varmepumper, elbillading mm der pengene er lettere tilgjengelige enn andre steder. Greit vi skal ha regler for dette og men når det går foran etterslep på andre fronter blir det litt feil.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvis jordfeilbryteren slår ut så er det jo ting som tyder på en overledning ett eller annet sted i varmepumpen. Å bytte til en ujordet kurs er da stupdumt, du setter liv i fare ved det. Høres egentlig ut som om den pumpen er klar for E-kontaineren.

(Forøvrig så tror jeg ikke en bilmekaniker klipper ledningen til bremsefeillampen hvis den begynner å lyse)
Snakket med en elektrikker på jobb om saken. Han var litt oppgitt og sikkerhetregimet rundt jordfeilbrytere og mente jeg godt kunne kjøre pumpen på en annen jordet kurs hvis dette fungerte bra. Feilen lå nødvendig vis ikke bare i pumpen, men den var det som fikk den til å bikke 30 mA. Skal ta en titt på den i ettermiddag og mulig jeg kobler bort varmekabelen midlertidig for å isolere feil. Er det kompressor eller elektronikk er det bare å gi opp.

Jeg har dog også et hus der kun varmepumpen og elbilen har jordvern. Pumpen er tross alt helisolert innvendig og har trehus over seg utvendig. Det var ikke krav om slikt før, det er det barnehage generasjonen som har funnet på .;)
Det forplikter å titulere seg som ingeniør så det er under tvil du skal slippe unna med dette til tross for smilefjeset. Støt fra 230V er ikke lenger en del av oppveksten og det skal vi være glade for. Dersom elanlegget ikke fungerer etter hensikten (dvs hva kunden har bruk for), så er det dårlig faglig utførelse og kan reklameres til installatøren som har gjort arbeidene med henvisning til forskriften (FEL).

Sivilingeniøren ;)
OK, men hvis det er så viktig hvorfor har ikke vi som bor i hus før disse forskriftene kom fått pålegg om å installere jordfeilbryter på våtrom og kjøkken ? Anser at man vurderer det ikke så farlig siden jeg må ha det på en pumpe som henger ute på veggen og en bil som står i garasjen, mens jeg kan dusje og vaske opp i vann uten ?
Nabohuset er bygd på samme tid som mitt og trolig installert av samme elektriker. Når hun på 90 døde i fjor flyttet det inn et yngre par der han er elektriker. Han har ikke brydd seg å oppgradere til jordfeilverdenen selv om han hører til barnehagegenerasjonen. Holder bra som det er sier han med ett flir - får meg til å tro at her er det noen som har laget forskrifter for å tjene penger.

Nok om det. Testet litt i helga. Koblet fra varmekabelen i boksen ute og da slo ikke vernet ut. Ok tenkte jeg - da er det varmekabel kretsen, så jeg koblet fra termostaten og koblet varmekabelen rett i boksen og da slo vernet fra. Da er det kabelen tenkte jeg og demontere hele saken. Men da slo vernet fra like herlig. Hadde rotert litt på vifta så det kan ligge i den. Før jeg fikk gjort mer så kom snøværet og det var bare å klaske på deksler i en fart å avvente på finere vær.

Vi får se til helga om vi ikke finner ut mer da. Inntil da er pumpa parkert, selv om den funker som f. på en kurs uten jordfeilvern. Enten finner jeg ut av det ellers får det stå til neste sommer. La i ovnen i stedet i helga - det ga minst like god varme ;)

Jordfeilvernet er for øvrig: ABB DS202CM C10 0.03A /30 mA.
Ok, da har jeg hatt en ny runde med pumpa. Avspaserte et par timer etter at regnet har gitt seg litt her på Østlandet:

Etter å ha sjekket litt rundt om kring koblet først fra vifta og satte i støpsel - vernet slo fra.

Gikk så på kompressoren og koblet fra en og en kabel og vernet slo fra hele veien til jeg demonterte siste kabel av 3 - da slo det ikke fra... Koblet så på en og en kabel, med kontakt inn mellom hver kabel, til alt var på plass igjen uten at vernet slo i fra. På med alle deksler og hus igjen. Nå går pumpa som en drøm på jordfeilkursen. Fant ingen mistenkelig kabler eller slitasje som kunne gitt overslag.

Blir ikke klok på dette men får kjøre på og se om den tåler første avisingssekvens. Er litt redd for at det er da de skjer, men hvorfor skulle vernet plutselig slutte å slå fra når jeg koblet til kompressoren igjen i nøyaktig motsatt rekkefølge som jeg koblet fra ?

Topp Bunn