Hvis jordfeilbryteren slår ut så er det jo ting som tyder på en overledning ett eller annet sted i varmepumpen. Å bytte til en ujordet kurs er da stupdumt, du setter liv i fare ved det. Høres egentlig ut som om den pumpen er klar for E-kontaineren.
(Forøvrig så tror jeg ikke en bilmekaniker klipper ledningen til bremsefeillampen hvis den begynner å lyse)
Snakket med en elektrikker på jobb om saken. Han var litt oppgitt og sikkerhetregimet rundt jordfeilbrytere og mente jeg godt kunne kjøre pumpen på en annen jordet kurs hvis dette fungerte bra. Feilen lå nødvendig vis ikke bare i pumpen, men den var det som fikk den til å bikke 30 mA. Skal ta en titt på den i ettermiddag og mulig jeg kobler bort varmekabelen midlertidig for å isolere feil. Er det kompressor eller elektronikk er det bare å gi opp.
Jeg har dog også et hus der kun varmepumpen og elbilen har jordvern. Pumpen er tross alt helisolert innvendig og har trehus over seg utvendig.
Det var ikke krav om slikt før, det er det barnehage generasjonen som har funnet på .
Det forplikter å titulere seg som ingeniør så det er under tvil du skal slippe unna med dette til tross for smilefjeset. Støt fra 230V er ikke lenger en del av oppveksten og det skal vi være glade for. Dersom elanlegget ikke fungerer etter hensikten (dvs hva kunden har bruk for), så er det dårlig faglig utførelse og kan reklameres til installatøren som har gjort arbeidene med henvisning til forskriften (FEL).
Sivilingeniøren
OK, men hvis det er så viktig hvorfor har ikke vi som bor i hus før disse forskriftene kom fått pålegg om å installere jordfeilbryter på våtrom og kjøkken ? Anser at man vurderer det ikke så farlig siden jeg må ha det på en pumpe som henger ute på veggen og en bil som står i garasjen, mens jeg kan dusje og vaske opp i vann uten ?
Nabohuset er bygd på samme tid som mitt og trolig installert av samme elektriker. Når hun på 90 døde i fjor flyttet det inn et yngre par der han er elektriker. Han har ikke brydd seg å oppgradere til jordfeilverdenen selv om han hører til barnehagegenerasjonen. Holder bra som det er sier han med ett flir - får meg til å tro at her er det noen som har laget forskrifter for å tjene penger.
Nok om det. Testet litt i helga. Koblet fra varmekabelen i boksen ute og da slo ikke vernet ut. Ok tenkte jeg - da er det varmekabel kretsen, så jeg koblet fra termostaten og koblet varmekabelen rett i boksen og da slo vernet fra. Da er det kabelen tenkte jeg og demontere hele saken. Men da slo vernet fra like herlig. Hadde rotert litt på vifta så det kan ligge i den. Før jeg fikk gjort mer så kom snøværet og det var bare å klaske på deksler i en fart å avvente på finere vær.
Vi får se til helga om vi ikke finner ut mer da. Inntil da er pumpa parkert, selv om den funker som f. på en kurs uten jordfeilvern. Enten finner jeg ut av det ellers får det stå til neste sommer. La i ovnen i stedet i helga - det ga minst like god varme
Jordfeilvernet er for øvrig: ABB DS202CM C10 0.03A /30 mA.