MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på hvordan han monterer de basselementene? Limer han på toppen etter at bassen er skrudd fast tro?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvilken elektronikk bruker Allan på sine HT?
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke mer enn at han sa han brukte en engelsk klasse A forsterker som ble så varm at han kunne steke egg på den, men som ikke lenger ble produsert. Jeg husker ikke navnet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har det blitt en liten forandring her i Krypten, men ikke på høyttalersiden. De store blokkene trenger litt pause og TLC, så jeg lar den bittelille Nordic MingDa MC-84C få et gjestespill på mine 82A. Jeg kan bare melde fra at en god EL84-forsterker er riktig medisin for de på budsjett med "high end-ambisjoner" med MonoPulse. Jeg har ikke hatt anledning til å spille skikkelig høyt enda, men til vanlig lyttenivå har jeg i alle fall mer å gå på med den lille gulltassen hengende på som effektforsterker.

    ming da mc84c.jpg


    Det burde være mulig å finne en ikke-Nordic for under 3000 kroner, og er man så heldig å finne en Nordic så tror jeg neppe du må ut med mer enn 4000 for den, kanskje enda mindre. Dette er rett og slett en særdeles vellykket liten forsterker, 13 watt med pur nytelse.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Model S er en strålende høyttaler med et imponerende presist lydbilde. Det er mulig de er priset for høyt men jeg har hatt både Model A og Model S i flere mndr og klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal beholde.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Model S er en strålende høyttaler med et imponerende presist lydbilde. Det er mulig de er priset for høyt men jeg har hatt både Model A og Model S i flere mndr og klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal beholde.
    Du husker sikkert at Allan nevnte at det hade kostet langt mer å få Model S så bra som den er enn Model A.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Model S er en strålende høyttaler med et imponerende presist lydbilde. Det er mulig de er priset for høyt men jeg har hatt både Model A og Model S i flere mndr og klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal beholde.
    Hva mener du er styrken av hver av de i forhold til hverandre?
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skriver litt om det i #1479. Model A gir litt dypere bass og vil kanskje oppleves som bedre i mange sammenhenger, litt fyldigere, litt mykere. Model S kan oppleves som litt lysere, men den er utrolig crisp og formidler et lydbilde med enda mer presis lokalisering av instrumentene.

    Den store styrken til begge høyttalerne er et svært lydbilde med både bredde og høyde - og dybde, i den grad innspillingene har det. I tillegg er de lette å plassere, mine står veldig nær bakvegg. De er lette å drive, 10 watt fra EL84 går helt fint i et rom på 30 m2. De gir en illusjon av musikere som står i din egen stue (i mitt tilfelle litt utpå verandaen) til en latterlig lav pris!
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Model A har en mulighet for "HF boost" ved å koble sammen to terminaler. Jeg har ikke følt noe behov for det, men fant ut at jeg ville prøve - bare for å ha gjort det. Resultatet - i mine ører - var ikke først og fremst en fremheving av den øverste del av frekvensområdet, men en økt tydelighet og definering av instrumenter med en enda mer presis plassering i lydbildet. Jeg likte det godt!
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Model A har en mulighet for "HF boost" ved å koble sammen to terminaler. Jeg har ikke følt noe behov for det, men fant ut at jeg ville prøve - bare for å ha gjort det. Resultatet - i mine ører - var ikke først og fremst en fremheving av den øverste del av frekvensområdet, men en økt tydelighet og definering av instrumenter med en enda mer presis plassering i lydbildet. Jeg likte det godt!
    Akkurat den der stiller jeg meg bak. Jeg forsøkte med HF økning selv, og det var i mitt tilfelle utelukkende positivt. Vanskelig å beskrive, men det som stikker seg ut er lengre "decay" på eks cymbaler, samt noe krispere lyd generelt. Alt annet enn spisst og skrikete, bare "mo' betta' " :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bra pris er fra full norsk pris og nedover.
    Husk at prisen vi betaler er halv pris.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har kjøpt et par Model A fra en hyggelig medforumist.
    Kun testet ok av selger, så jeg har vel ca. 100 timer innspilling foran meg?

    Blir spennende å høre de mot Spendor D7 og Klipsch Cornwall som står i stua nå :)

    Er det sånn at Monopulse i hovedsak spiller bra på rør?
    Bruker i dag en AMR DP777SE med rør som dac/pre og en Bladelius Advantage S150 transistoreffekt.

    AMR spiller meget smud og litt tilbakelent så jeg er håpefull.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De spiller bra på rør også .
    Siden de har så flat og gunstig impedans er de ingen utfordring for rørforsterkere.
    Transistorforsterkere driver hva som helst, men..........
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    De spiller bra på rør også .
    Siden de har så flat og gunstig impedans er de ingen utfordring for rørforsterkere.
    Transistorforsterkere driver hva som helst, men..........
    Skylder kanskje meg sjøl å prøve rør på de.

    Hvilke dimensjon er det på gjengene til spikes på Model A?
    Funker de likebra med Soundcare eller bidrar den økte avstanden negativt på lyden?
    Vurderer Soundcare pga. enklere flytting av talerne.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tipper det er M8.
    I hvert fall ikke M10.
    Tror ikka høyden er kritisk siden de originale kan justeres opp / ned.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Jeg bruker Soundcare M8 på mine MonoPulse Model S.
    Fungerer bra det!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Et lite og gammelt utdrag fra whathifi:

    Was at a mate's last night in London - admittedly by the time we got there we were a little merry - he had a pair of Monopulse Model As powered by some Croft hybrid integrated amp. Source was a bog standard Marantz CD - he said it was old and cheap.

    OK, it's a large loft style apartment, brick walls, wooden floors, very little furnishing (he's a banker, what can I say) - so essentially a pretty difficult listening environment I would imagine. Speakers probably a good 8 metres apart, at least 2 metres out from the walls behind and to either side. The whole room very square, about 10 metres by at least 12 metres. No idea whatsoever about cables or interconnects.

    But hell did this sound good. We listened to all sorts of stuff - folk, electronica, Elvis, metal. WOW WOW WOW! Music just flying around all over the place, no idea what was coming from where - like nothing I've ever heard.

    OK, so you're thinking this is the party juice inside us all - well, we relistened to a stack of stuff all this morning, and sober it was still UTTERLY AMAZING. A soundstage and stereo imaging like I've never heard - at low volumes pretty good, but the louder it got (and boy did it get loud) it was even better. Perhaps unsurprisingly.

    He reckoned he'd got the amp and speakers for just under £2k - think the speakers were 2nd hand, amp was new. Source and cables all in he might have spent £2.5k.

    In short, this was about as good as I can imagine ever wanting anything. My new house has a room with a similar sized room, but with weird roof angles that will probably give very different acoustics. I've heard (I mean read) a lot of people saying you can't beat the AVI 9s for value - but I think this was probably similar money (if you include the AVI sub) and frankly this completely blew away the AVIs that I auditioned.

    Not sure what my point is - anyone else heard the Monopulses with or without the Croft, or vice-versa? I'm not sure which component was providing the magic, or if it was just synergy or just a combo of very high quality products.

    Anyway, was a bit green - happy with my moderate set ups, but that was AMAZING!
    Jeg er så spent på om de funker i stua mi..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Noen her som har prøvd Primaluna på Monopulse?
    En Dialogue Premium er innenfor budsjett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PrimaLuna vil fungere helt perfekt på MonoPulse. Selvsagt vil de som besitter slikt med tyngde kunne si at SET er den perfekte match, men også for oss to som ikke har slike rasedyr i riggen vil få fullt utbytte med våre EL- og KT-rør. Jeg er overbevist om at du virkelig kommer til å få foten med en nederlandsk kineser. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
    Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
    Ja, jeg er litt enkel og lat :p

    Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?

    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Jeg er en forfekter av Naim i denne sammenhengen. Jeg har hele tiden sett på Naim som noe blodfattig (kun 60w i min Nait XS) som bare ikke kunne levere varene etter diverse tidligere eierskap fra McIntosh, Musical Innovation klasse A monoblokker etc.
    Så feil kan man ta altså. Jeg prøvde først klasse D på Monopulse, men det bare satt ikke. Vet ikke hvorfor egentlig, veldig vanskelig å komme med en konkret grunn som f.eks at det spilte tamt eller uten trøkk eller liknende. Alt var der, det bare hang ikke sammen.
    Med Naim er det helt motsatt, og jeg mener at litt av grunnen er sammenfallende filosofier, eller kanskje rettere sagt matchende filosofier ifra produsentene, som forsterker hverandres styrker.
    Når Naim hevder de ønsker å levere på Pace, Rythm and Timing (PRaT) så stemmer faktisk det. Og når Monopulse hevder å levere lyden fra de to elementene fasekorrekt og i "en front" så stemmer det også. Min erfaring er at når alt dette er på plass samtidig så svinger det virkelig noe aldeles.
    Og det fra en som for ca et år siden satt med McIntosh MA8000 på Klipsch Cornwall 3. Det svingte også, for å si det slik..
    Men foten jeg får av Naim+Monopulse overgår faktisk alt jeg tidligere har hatt innom, så da kan jeg bare ikke la vær å si til folk at det bør oppleves om man vurderer Monopulse høyttalere.
    Det beste er at prisen jeg betalte for hele oppsettet jeg spiller med nå kommer inn langt under hva et par med nye CW3 koster. Til å le seg ihjel av, men det sier vel noe om at dersom man ser litt forbi sine egne fordommer (i mangel på bedre ord) kan man plutselig få seg noen svært hyggelige overraskelser.

    Lykke til i allefall! :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Dette er jo balsam for en felles Cornwall-fanatiker.
    Hadde bestemt meg for å prøve Primaluna, men nå er jeg overbevist til å prøve ut Naim også. Håper bare ikke jeg blir like sær som gutta på Naim-forumet ;D

    Har du prøvd noe dyrere enn din xs, eller er du rett og slett bare knallfornøyd?
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Dette er jo balsam for en felles Cornwall-fanatiker.
    Hadde bestemt meg for å prøve Primaluna, men nå er jeg overbevist til å prøve ut Naim også. Håper bare ikke jeg blir like sær som gutta på Naim-forumet ;D

    Har du prøvd noe dyrere enn din xs, eller er du rett og slett bare knallfornøyd?
    Jeg er Klipsch fan på min hals, og som jeg tror jeg har skrevet tidligere i denne tråden; Jeg vender alltid tilbake til Klipsch hver gang jeg skal endre noe etter å ha vært innom et annet merke. Det er liksom trygt og godt, en sikker vinner for meg når det kommer til "fart og spenning" i Hifi verdenen.

    Jeg syns ikke du skal se deg blind på det jeg sier selvom vi nok har relativt like preferanser (utfra det jeg har sett du har og har hatt av utstyr i signaturen din).
    Jeg har et notorisk vanskelig rom, hvor bass er en utfordring (veldig høyttaleravhengig), og jeg bruker en subwoofer for å fylle på litt der rommet spiser opp. Bare sånn at det ikke dukker opp noen misforståelser her ift at Naim+Monopulse alene løser alle problemer.
    Om du har muligheten uten at det koster deg noe bør du dog teste Naim. Jeg har (som deg åpenbart) alltid tenkt at Naim er noen sære greier, og har verdens kjedeligste utseende og mest håpløse produktlinjer. Men det spiller musikk med stor M. Samtidig er jeg ikke Jesus, og har ikke fasiten på livets utfordringer, hverken i Hifi eller annet, så prøv selv og ikke kjøp noe basert kun på mitt utsagn i denne tråden.

    Jeg skal prøve å unngå at dette blir for mye OT, men angående Nait XS var jeg såpass imponert av Nait XS alene at jeg kjøpte en brukt ekstra strømforsyning (Flatcap 2). Denne skal kun hjelpe til og løfte den eksisterende lyden fra Nait ved å gi bedre strømforsyning og arbeidsvilkår til forforsterkerdelen.
    Dette løftet Nait'en enda et hakk. Har ikke prøvd noe hvassere enn dette.

    Jeg er rett og slett bekymret for at om jeg dykker dypere i Naim sin portefølje kan jeg risikere å måtte leve på nudler en lang stund fremover, pluss at magien med dagens oppsett ligger litt i hvor homogent det spiller. Jeg er redd for å ødelegge noe av den synergien jeg har funnet i det jeg har, og havne på opgraderingsgaleien igjen. Jeg har en tendens til å miste meg selv litt underveis når jeg havner på det kjøret der, og det vil jeg ikke flere ganger. For å si det på nynorsk; "I'm playing the long game" når det kommer til det jeg har nå. Jeg skal kjenne det veldig veldig godt før jeg i det hele tatt vurderer endringer, så fornøyd er jeg faktisk.
    Det eneste jeg har planer om å endre i løpet av overskuelig fremtid er å bytte ut sub'en med to nye. Dette kun for sjelefreden ved å ha symmetrisk output, dvs at jeg må tilfredsstille OCD'en og ikke ørene.:p
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
    Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
    Ja, jeg er litt enkel og lat :p

    Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?

    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Hei ikke for å begynne å rote her men siden du er inne på set å rør :) hva med å ta en titt på ancient audio single six audioaktøren i horten har jo inne et par tll 25k de kosta jo 81k nye ligger på finn :) det er jo set blokker med auto bias, hadde dem selv på hjemlån og for en befriende musikalitet dem hadde i combo med god slam til rørforsterkere å være om du synes amr funker godt som forforsterker så ville jeg mulig gitt de en sjangse :) grunnen til at jeg ble usikker var at onkyo talerne mine krever litt mer guts også har jeg et litt for stort rom :) ellers hadde ancient blokkene stått her nå :)
    mvh
    ivan
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
    Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
    Ja, jeg er litt enkel og lat :p

    Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?

    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Jeg har faktisk ikke prøvd noe annet enn KT88 og EL84 i Krypten, men fikk de demonstrert på et stort Anthem forsterkersett med svært nedslående resultat som minner om endel beskrivelser tidligere i tråden. Har ikke hatt behov for å teste noe annet enn det jeg har, for det klør ikke i oppgraderingsbeinet. Men jeg kartlegger andres erfaringer, og Rognlien tror jeg treffer ganske godt i hans test av dem. Derfor anser jeg det for trygt å satse på en moderat forsterker fra Naim, eller Rega Brio R for denslags skyld, de har mer enn nok krefter til Model A og er begge eksponenter for samme lydfilosofi.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mono har nye Rega Brio på salg for 4897 kroner. Det er kanskje billigste nye forsterker som det er verdt å matche MonoPulse med.
    "Helt ny, kun pakket opp og vist, strøken".
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
    Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
    Ja, jeg er litt enkel og lat :p

    Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?

    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Det dere med SET er litt blandet. Hatt mye div rør og har nå kt66 pp klasse A og det er den beste mellomtonen jeg har hørt på rør
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
    Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
    Ja, jeg er litt enkel og lat :p

    Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?

    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Det dere med SET er litt blandet. Hatt mye div rør og har nå kt66 pp klasse A og det er den beste mellomtonen jeg har hørt på rør
    Enig i at KT66 har mellomtonemagi som du ikke helt når opp til med de mer moderne KT88, og EL34. Jeg synes at de slekter mer på både EL84 og SET enn sin storebror i alle fall. EL34 kan også trylle fram mer magi enn KT88.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
    Jeg er en forfekter av Naim i denne sammenhengen. Jeg har hele tiden sett på Naim som noe blodfattig (kun 60w i min Nait XS) som bare ikke kunne levere varene etter diverse tidligere eierskap fra McIntosh, Musical Innovation klasse A monoblokker etc.
    Så feil kan man ta altså. Jeg prøvde først klasse D på Monopulse, men det bare satt ikke. Vet ikke hvorfor egentlig, veldig vanskelig å komme med en konkret grunn som f.eks at det spilte tamt eller uten trøkk eller liknende. Alt var der, det bare hang ikke sammen.
    Med Naim er det helt motsatt, og jeg mener at litt av grunnen er sammenfallende filosofier, eller kanskje rettere sagt matchende filosofier ifra produsentene, som forsterker hverandres styrker.
    Når Naim hevder de ønsker å levere på Pace, Rythm and Timing (PRaT) så stemmer faktisk det. Og når Monopulse hevder å levere lyden fra de to elementene fasekorrekt og i "en front" så stemmer det også. Min erfaring er at når alt dette er på plass samtidig så svinger det virkelig noe aldeles.
    Og det fra en som for ca et år siden satt med McIntosh MA8000 på Klipsch Cornwall 3. Det svingte også, for å si det slik..
    Men foten jeg får av Naim+Monopulse overgår faktisk alt jeg tidligere har hatt innom, så da kan jeg bare ikke la vær å si til folk at det bør oppleves om man vurderer Monopulse høyttalere.
    Det beste er at prisen jeg betalte for hele oppsettet jeg spiller med nå kommer inn langt under hva et par med nye CW3 koster. Til å le seg ihjel av, men det sier vel noe om at dersom man ser litt forbi sine egne fordommer (i mangel på bedre ord) kan man plutselig få seg noen svært hyggelige overraskelser.

    Lykke til i allefall! :)
    Hei ikke hørt Monopulse men hvert intresert en stund.
    Det som "skremmer" meg litt er testen til Rognlien der han sammenligner med Spendor A4.
    Jeg har hørt en del på Spendor A6r og hadde aldrig flyttet de inn for Klipsch!
    Hva vil du si disse er bedre på enn de større Klipsch ?
    Liker selv at det kan trykke, liveaktig og ekte etc
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært artig å høre Roksan Blak på Monopulse. Eller en eller annen høyttaler hvor denne forsterkeren hadde vært super match med. Den har en iboende galskap , dynamikk og punch uten å være for pågående i toppen selv når det begynner å gå litt hett for seg.
    Men den har ikke det siste ordet i oppløsning, og mister overskuddet og lekenheten med feil sparringspartner....
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Hei ikke hørt Monopulse men hvert intresert en stund.
    Det som "skremmer" meg litt er testen til Rognlien der han sammenligner med Spendor A4.
    Jeg har hørt en del på Spendor A6r og hadde aldrig flyttet de inn for Klipsch!
    Hva vil du si disse er bedre på enn de større Klipsch ?
    Liker selv at det kan trykke, liveaktig og ekte etc
    La meg starte med at om det viktigste parameteret er at det høres ut som en konsert så er du allerede på rett plass med enkelte Klipsch modeller.

    Jeg har også hørt to Spendor modeller, en stativhøyttaler jeg ikke husker navnet på men som var Spendors versjon av BBC monitor, og A5, som er en liten gulvstående.
    Kun stativeren jeg har testet hjemme, og om akkurat den høyttaleren kan jeg si at det var det trasigste jeg har hatt den tvilsomme gleden av å lytte til i eget hjem.
    A5 var ok, men der var det altfor mange ukjente parametere for meg, da jeg var på besøk hos Halvar i Audioaktøren for en audiens.
    Med det sagt; Rognlien er en av få jeg setter lit til når han bedømmer et hifiprodukt. Årsakene er flere, men primært fordi jeg har delt en del av hans opplevelser og oppfatninger angående flere produkter.
    Hvis han sier at Spendor A4 låter på en viss måte, så er jeg rimelig sikker på at jeg har en noenlunde tilsvarende opplevelse gitt at forutsetningene er omtrent like (kilde, forsterkeri etc).

    Men tilbake til saken; Håkon hadde mine høyttalere til test (Monopulse A). Og de utviklet seg enda en del etter jeg fikk dem fra han, i positiv retning (innspilling).
    Det Monopulse er bedre på hands down enn Klipsch er romfølelse og perspektiv. Dernest har de en mellomtone som i allefall har gitt meg flere detaljer og bedre separasjon i lyden, jeg hører ting jeg ikke har hørt tidligere i en del innspillinger.
    Det de ikke kan sammenlignes på er det smekket du får i Klipsch heritage høyttalerne, men det skulle også bare mangle..en 8" bassmellomtone kommer kun så langt i kampen med 12" og 15" basselementer.
    Mye av det trøkket kan den likevel gjøre opp for ved å bruke litt tid og kjærleik ved plassering. Samtidig går også Monopulse A dypere i bassen en nesten alle Klipsch sine høyttalere tror jeg, selvom det som oftest er lite bass under 35hz i normal musikk.

    Det som er litt av poenget for min del i allefall er at jeg har parret Monopulsene mine med forsterkeri jeg mener spiller både til styrkene og svakhetene i Monopulse.
    Naim liver opp den tendensen til avrundet diskant og transienter enkelte kan kalle for kjedelig i en del britisk høyttalerdesign (jeg er i utgangspunktet allergisk mot kjedelig hifi, eks som nevnt ovenfor). Samtidig spiller Naim STORT, noe som er en av styrkene til Monopulse, som gir en eksponentiell økning i romfølelse og perspektiv. Det er bare helt fett etter min mening. Der kommer selv Klipsch CW3 til kort. Lyden er altomfattende med høyttalerne plassert riktig.
    Men alt blir et kompromiss, livefølelsen i en del Klipsch er det omtrent bare hornhøyttalere og enkelte andre mer uvanlige konstruksjoner som kan gi. Men detaljene, helheten og sammenhengen i nesten alt av musikk er bare bedre med Monopulse, under mine forutsetninger og etter min mening.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Akkurat S i forhold til A finner du en del om lenger opp.
    En her har begge og får ikke bestemt seg for hvem han vil beholde.
    Allan sa at det hadde vært mer jobb å få S så bra som den er enn det hadde vært med A.
    Jeg har nesten ikke drevet mine A med transistorforsterkere.
    Veldig mange forskjellige rørforsterkere.
    Nå spilles det med OTL.
    Alt annet parkert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn