MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Flere MonoPulser i dette huset:

    DSC_0029_1.jpg


    Jeg har undret litt på MonoPulse navnet. Trodde først det hadde noe med Allan's yrkesbakgrunn å gjøre. Et kjent radar begrep.
    Ikke helt det. Men puls response og presisjon.
    Står på siden hans:
    It was not until 1993, before he finally defined his objective by registering the brand name "MonoPulse". This was for a yet to be designed, impulse-accurate, hi-fi loudspeaker. It was The Quest.
    After that, Allan confirmed his theory by measuring some top-end loudspeakers. The results were just as he expected. Impulse errors of 6 centimetres or more.
     
    Sist redigert:

    vesart

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    5
    Jeg vurderte å kjøpe Model S og fikk en meget god pris fra Allan, men etter å ha sett disse bildene er jeg glad det ikke ble noe av.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finnish og sammensetting
    Disse her er jo strippet for detaljer som deksler og slikt. Det du ser på det siste bildet er baksiden, det hullet blir dekket av terminalene. Ja, det er en søm fra topp til bunn bak på høyttalerne. Et sted må den være hvis den ikke skal legges under en list eller profil, som på 82A.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitat fra Festus
    jeg solgte model S til karen i bakgrunnen der :), fikk høre de kjapt på en AudioNote forsterker hos han. stakk litt det, de låt bedre en hjemme hos meg.
    Hvilken forsterker spanderte du på dem? Tipper han som solgte mine til meg også hadde følt det stikket hvis han hadde hørt hvordan de låter her på mitt forsterkersett og i mitt rom. Natt og dag, natt og dag.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor brukes det tekstil i stedet for lakk på høyttalerne?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er vanskelig å få en bra lakkfinish i garasjen, det vet jeg av egen erfaring, og dyrt å få det lakket hos andre.
    Da er det mye penger å spare på å få kona(?) til å sy strømper på singeren.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ah okei, det jeg tenkte meg. Er vel også fordel ved at de kan tilby høyttalerne i mange forskjellige farger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Husk:
    Allan er ingeniør.
    Det han lager er gjennomtenkt, testet og fungerer.
    Hvis en må kunne speile seg i blank finish må en velge noe annet. Og betale prisen.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.264
    Antall liker
    3.115
    Torget vurderinger
    3
    Sitat fra Festus
    jeg solgte model S til karen i bakgrunnen der :), fikk høre de kjapt på en AudioNote forsterker hos han. stakk litt det, de låt bedre en hjemme hos meg.
    Hvilken forsterker spanderte du på dem? Tipper han som solgte mine til meg også hadde følt det stikket hvis han hadde hørt hvordan de låter her på mitt forsterkersett og i mitt rom. Natt og dag, natt og dag.
    Brukte en Ayre integrert og en el34 basert rørforsterker på de. foretrakk rørforsterkeren, ayren fikk ikke helt frem dypbassen i de.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei mine var blå, french blue and gun metal black, og ble kalt kjøleskapene. De havnet hos Raist.
    De gamle linkene til photobucket funker ikke, så en liten trip down memory lane kan være kjekt.
    Ihvertfall for meg, som fortsatt mener at jeg hadde de stiligste Monopulse noen gang laget.
    Monopulse82A_top1.jpg
    Monopulse82A_top2.jpg

    Monopulse82A_top3.jpg
    Monopulse82A_handle.jpg

    Monopulse82A_bottom.jpg


    Man kan like eller mislike designet, men det var aldri noe å utsette på finish eller byggekvalitet på mine 82A fra 2009.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Der var jeg som fikk storfint besøk i går av Audiomix og Allan Hendry. Vi fikk noen hyggelige timer med å lytte på musikk og se på mens Allan byttet trekk på den ene høyttalere. Audiomix måtte dessverre reise hjem i sin snasne røde italienske automobil, men jeg møtte Allan på Lundetangen Pub over et par glass om kvelden. Vi diskuterte transienters betydning for lytteopplevelsen, digital demens og ellers de viktigste aspektene ved livet og døden og kjærligheten. Allan er en veldig hyggelig og kunnskapsrik mann med en omsorg og en oppfølging av sine kunder uten sidestykke. Å kjøpe høyttaler fra ham via nettet er helt risikofritt.

    Jeg har nå to par feilfrie og veldig gode høyttalere, med litt ulik lydsignatur. En av disse må sannsynligvis videre, hvilken det blir vet jeg ikke enda. Model S har høyest WAF men Model A har også sine udiskuterbare kvaliteter. Jeg får sprette en god rødvin i helga, skjenke fruen og starte forhandlingene. Kanskje det blir ja takk, begge deler.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel Model A som trekker det lengste strået. Så stor forskjell er det ikke på utseendet selv om Model S ser litt mer "normal" ut. Og siden Audiomix hevder at det ikke er noen stor forskjell på A og 82A så vet jeg jo hva du lytter til. Model A er en svært lineær høyttaler hvis de plasseres riktig, og de tredimensjonale egenskapene skal du betale endel mer for å overgå.

    Den store aurekaopplevelsen for meg da jeg fikk dem i hus var ikke den uhemma dynamikken som ottone har omtalt tidligere i tråden, som den orkestermusikkvennen han er, men det var faktisk scenehøyden som ble illudert. Endelig fikk jeg de plasseringene i det vertikale plan som jeg alltid hadde drømt om.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det var mange som ønsket å treffe Allan.
    Nå er han hjemme igjen og sendte en hilsen.

    Hello Hans,

    I finally got home at 2.30am this morning.
    Thank you so much for being my host and taking me to Skein.
    I will stay in contact with Pal to try and make sure all is OK. I have a badge to send him
    Very nice chap. Took me to a great pub. I even shared a half a Norwegian real ale with him.
    I am so sorry that I did not get the chance to meet Hakon – but thank you for your efforts. I will e-mail him.
    I had a very interesting – and hectic - time in Oslo. Great city, with food from around the world, and nice people.

    Thank you again, Allan.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Jeg ser det har gått for seg med Allan på besøk, det er hyggelig å se! :)

    Jeg har etter noen mnd med Monopulse A i hus og et forsterkerbytte gjort meg opp noen betraktninger rundt kvalitet, lytteglede og musikk.
    Jeg har hatt en del forskjellig innom i dette huset de siste 5 årene, og aldri følt at jeg er «helt der». Alle kjenner følelsen av å måtte oppgradere, og ironisk nok, i allefall for meg har ønsket/behovet for å oppgradere styrket seg i takt med objektiv lydkvalitet. Mer av alt i lyden har ført til enda sterkere ønske om enda litt til.

    Jeg har rimelig kjapt nedgradert fra noe MYE dyrere enn det jeg har nå, både i høyttalere og komponenter forøvrig.
    Men jeg roter meg bort her ser jeg. Så tilbake til saken; jeg byttet inn NuPrime IDA16 200w klasse D, som var en superoppløst og meget kontrollert sak til en brukt Naim Nait XS, og fytterakkern hvor mange hakk lyttegleden har steget!
    Jeg kan ikke huske å ha klart å slappe så mye av og nyte musikken så mye som jeg gjør nå. Dette med et anlegg som knapt kostet meg mer enn listeprisen på høyttalerkablene jeg benytter.
    Og at Naim og Monopulse er en god match er hevet over enhver tvil også. Dette er den musikkgleden jeg har lett etter, utrolig å finne den etter «3 steg tilbake» om man skal følge normal logikk.

    At Monopulse kunne levere såpass til denne prisen er latterlig faktisk, dette kan kanskje være de eneste normale høyttalerne jeg har hørt som har gitt meg så mye at behovet for moroa i Klipsch heritage ikke umiddelbart har meldt seg igjen. Det sier en hel del fra meg som uansett hva jeg har hatt har savnet og vendt tilbake til Klipsch.

    Bare en liten betraktning en søndag aften. Ha en god en uti der og nyt musikken, ikke prislappen ;)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser det har gått for seg med Allan på besøk, det er hyggelig å se! :)

    Jeg har etter noen mnd med Monopulse A i hus og et forsterkerbytte gjort meg opp noen betraktninger rundt kvalitet, lytteglede og musikk.
    Jeg har hatt en del forskjellig innom i dette huset de siste 5 årene, og aldri følt at jeg er «helt der». Alle kjenner følelsen av å måtte oppgradere, og ironisk nok, i allefall for meg har ønsket/behovet for å oppgradere styrket seg i takt med objektiv lydkvalitet. Mer av alt i lyden har ført til enda sterkere ønske om enda litt til.

    Jeg har rimelig kjapt nedgradert fra noe MYE dyrere enn det jeg har nå, både i høyttalere og komponenter forøvrig.
    Men jeg roter meg bort her ser jeg. Så tilbake til saken; jeg byttet inn NuPrime IDA16 200w klasse D, som var en superoppløst og meget kontrollert sak til en brukt Naim Nait XS, og fytterakkern hvor mange hakk lyttegleden har steget!
    Jeg kan ikke huske å ha klart å slappe så mye av og nyte musikken så mye som jeg gjør nå. Dette med et anlegg som knapt kostet meg mer enn listeprisen på høyttalerkablene jeg benytter.
    Og at Naim og Monopulse er en god match er hevet over enhver tvil også. Dette er den musikkgleden jeg har lett etter, utrolig å finne den etter «3 steg tilbake» om man skal følge normal logikk.

    At Monopulse kunne levere såpass til denne prisen er latterlig faktisk, dette kan kanskje være de eneste normale høyttalerne jeg har hørt som har gitt meg så mye at behovet for moroa i Klipsch heritage ikke umiddelbart har meldt seg igjen. Det sier en hel del fra meg som uansett hva jeg har hatt har savnet og vendt tilbake til Klipsch.

    Bare en liten betraktning en søndag aften. Ha en god en uti der og nyt musikken, ikke prislappen ;)
    Vel, da har du også endt med å finne gleden i det enkle! :)
    Prøvde å få fram noe av det poenget i min artikkel om disse høyttalerne; de fungerer ypperlig med den type rytmiske, ærlige gjengivelse som blant annet en del britiske forsterkere er representanter for. Du treffer på samme måte med Naim XS som du gjør med Rega Brio, for eksempel. Og deretter er jo livet bare hyggelig! :)

    Men klasse D var ikke særlig moro.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Vel, da har du også endt med å finne gleden i det enkle! :)
    Prøvde å få fram noe av det poenget i min artikkel om disse høyttalerne; de fungerer ypperlig med den type rytmiske, ærlige gjengivelse som blant annet en del britiske forsterkere er representanter for. Du treffer på samme måte med Naim XS som du gjør med Rega Brio, for eksempel. Og deretter er jo livet bare hyggelig! :)

    Men klasse D var ikke særlig moro.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det var din artikkel som gjorde at jeg gav Monopulse en sjanse til i stedet for å snu og krype tilbake til Klipsch enda en gang, da med noe jeg håpet skulle matche bedre. Så da stod det egentlig mellom "rør eller BritFi".
    Jeg var innom tanken på Roksan, Rega, Heed, Naim, Cyrus og Exposure for å nevne de som var sterkeste kadidater på det jeg kaller BritFi siden. Så da Naim'en jeg endte opp med dukket opp på Finn tok jeg et valg bare. Jeg har aldri hatt Naim før, så det var et hopp ut i mørket.

    Men det var en åpenbaring, for å bruke et uforsiktig uttrykk. Dette er som sagt på ingen måte det beste jeg har hatt, men allikevel kanskje det som har gjort meg mest fornøyd. vanskelig å forklare, men det er nok litt som du beskrev med Rega; det har noe ved seg. Uttrykket og sammenhengen i lyden er bare deilig, som danskene sier. Et enormt lydbilde hvor alt er en del av samme maleriet, ikke bare individuelle penselstrøk på et lerrett.
    Ingen ufine greier som stikker seg ut noe sted, tilogmed Radio K.A.O.S av Roger Waters kan spilles på volum 11 og nytes som musikk. Det er ingen enkel oppgave, selv for Die Hard fans av RW som meg selv.

    Jeg er svært svært fornøyd med det Monopulse leverer her om dagen. Så en oppfordring til alle som har, planlegger kjøp av eller evt å bytte ut Monopulse høyttalere, gjør dere selv tjenesten med å plassere dem skikkelig og spenn dem bak noe morsomt før dere vurderer dem som ikke gode nok.
    Smaken er riktignok som baken da, så jeg skal ikke påstå at dette er alles vei til Mekka, men for meg var dette virkelig et Eurekaøyeblikk.
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    ^Har du vurdert en karriere som anmelder? :)
    Høyst underholdende og fargerikt språkbruk i tekstene over her.

    Bruker du subbene sammen med monopulse? Hvordan spiller det uten?
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    ^Har du vurdert en karriere som anmelder? :)
    Høyst underholdende og fargerikt språkbruk i tekstene over her.

    Bruker du subbene sammen med monopulse? Hvordan spiller det uten?
    Hahaha, nei, det har jeg nok ikke. Selvom det kanskje hadde vært på sin plass at noen tok stafettpinnen fra Håkon og andre som kanskje begynner å brenne litt ut etter en mannsalder i bransjen.
    Må forøvrig ikke forveksles med at jeg mener det f.eks Håkon skriver er dårlig, for artiklene hr Rognlien skriver er blant det mest engasjerende jeg leser, men han har vel beskrevet i enkelte tråder her at han kanskje begynner å få litt dosen? Håkon; korriger meg om jeg tar feil.

    Jeg brukr p.t kun den ene sub'en, da den andre la på røret her for litt siden. Jeg vurderer å få den fikset, men kanskje koster det mer enn det smaker ettersom det spiller helt ypperlig med kun den ene. Så enn så lenge gjør jeg ingen aktive tiltak for å utbedre.

    Uten subwoofere spiller det slik høyttalerne står i mitt rom en del tynnere, men likevel bra. Beskaffenheten til rommet der jeg har anlegget er av en slik karakter at subwoofere i grunnen er påkrevd (nesten kvadratisk og ca 40kvm), fordi jeg er allergisk mot å ha høyttalere for nærme bakvegg mtp hva det gjør med lydbildet. Ofte blir det flatt og lite engasjerende til tross for at det henger mer sammen når ht plasseres nære bakvegg i mitt rom. Så da kan jeg dra ht litt mer ut med hjelp fra sub. Den suben jeg har lagt inn nå er en helt naturlig del av lyden, og integrert (etter mine ører) meget godt med en deling på 75hz.
    Men som sagt; her kommer det uansett høyttalere til å spilles sammen med subwoofer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^Har du vurdert en karriere som anmelder? :)
    Høyst underholdende og fargerikt språkbruk i tekstene over her.

    Bruker du subbene sammen med monopulse? Hvordan spiller det uten?
    Hahaha, nei, det har jeg nok ikke. Selvom det kanskje hadde vært på sin plass at noen tok stafettpinnen fra Håkon og andre som kanskje begynner å brenne litt ut etter en mannsalder i bransjen.
    Må forøvrig ikke forveksles med at jeg mener det f.eks Håkon skriver er dårlig, for artiklene hr Rognlien skriver er blant det mest engasjerende jeg leser, men han har vel beskrevet i enkelte tråder her at han kanskje begynner å få litt dosen? Håkon; korriger meg om jeg tar feil.
    Det er helst når man som skribent får beskyldninger om at korrupt / kjøpt og betalt er defaultverdien som hifi-skribent, at jeg kjenner det er nok. Inntil videre gjør jeg kun det jeg har lyst til, påtar meg akkurat så mye som jeg føler for, og jeg har helt nøyaktig kr. 0,- i inntekter eller andre påskjønnelser på min skriving.

    Så jeg fortsetter nok i overskuelig framtid. I hvert fall minst 14 dager til, med andre ord. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Det er helst når man som skribent får beskyldninger om at korrupt / kjøpt og betalt er defaultverdien som hifi-skribent, at jeg kjenner det er nok. Inntil videre gjør jeg kun det jeg har lyst til, påtar meg akkurat så mye som jeg føler for, og jeg har helt nøyaktig kr. 0,- i inntekter eller andre påskjønnelser på min skriving.

    Så jeg fortsetter nok i overskuelig framtid. I hvert fall minst 14 dager til, med andre ord. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Smått utrolig hva folk klarer å lire av seg av tankeløsheter innimellom. Men slik er vel verden blitt, at alle skal mistenkes for noe, og særlig om de ikke er enige med en selv. Men nok om det, jeg er glad for at du ikke har planer om å kaste inn håndkleet enda.
    Og slapp bare av, jeg har ingen planer om å gå deg eller andre i næringa! ;) Jeg gleder meg uansett hva folk måtte si til å se hva som måtte komme fra din kant i fremtiden

    -P-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er helst når man som skribent får beskyldninger om at korrupt / kjøpt og betalt er defaultverdien som hifi-skribent, at jeg kjenner det er nok. Inntil videre gjør jeg kun det jeg har lyst til, påtar meg akkurat så mye som jeg føler for, og jeg har helt nøyaktig kr. 0,- i inntekter eller andre påskjønnelser på min skriving.

    Så jeg fortsetter nok i overskuelig framtid. I hvert fall minst 14 dager til, med andre ord. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Smått utrolig hva folk klarer å lire av seg av tankeløsheter innimellom. Men slik er vel verden blitt, at alle skal mistenkes for noe, og særlig om de ikke er enige med en selv. Men nok om det, jeg er glad for at du ikke har planer om å kaste inn håndkleet enda.
    Og slapp bare av, jeg har ingen planer om å gå deg eller andre i næringa! ;) Jeg gleder meg uansett hva folk måtte si til å se hva som måtte komme fra din kant i fremtiden

    -P-
    Uansett håper jeg du kan skrive litt mer her når du får Flatcap til XS'n din, min erfaring med ekstra strømforsyning på Naim er virkelig positiv. Nesten så du ikke behøver sub'en etterpå! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Uansett håper jeg du kan skrive litt mer her når du får Flatcap til XS'n din, min erfaring med ekstra strømforsyning på Naim er virkelig positiv. Nesten så du ikke behøver sub'en etterpå! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg lover å komme med et par kjappe ord om forskjellen. Det ser forøvrig ut som jeg må ta en smule selvkritikk her, da det kan late til at jeg har sporet litt av i det som er en Monopulse tråd (jfr bildet til Audiomix..)
    Jeg lover å holde det kort. Og samtidig vil jeg understreke at dette handler om Monopulse mer enn det handler om Naim, men synergien er viktig å bringe frem i lyset mener nå jeg.
    Det handler jo om å dele erfaringer, gode og dårlige, slik at alle kan komme bedre ut av det med eksempelvis sine Monopulse høyttalere.
    Så hvis det jeg har skrevet siste par dager blir oppfattet som OT så beklager jeg, det var ikke slik ment i det hele tatt.
    -P-
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Uansett håper jeg du kan skrive litt mer her når du får Flatcap til XS'n din, min erfaring med ekstra strømforsyning på Naim er virkelig positiv. Nesten så du ikke behøver sub'en etterpå! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg lover å komme med et par kjappe ord om forskjellen. Det ser forøvrig ut som jeg må ta en smule selvkritikk her, da det kan late til at jeg har sporet litt av i det som er en Monopulse tråd (jfr bildet til Audiomix..)
    Jeg lover å holde det kort. Og samtidig vil jeg understreke at dette handler om Monopulse mer enn det handler om Naim, men synergien er viktig å bringe frem i lyset mener nå jeg.
    Det handler jo om å dele erfaringer, gode og dårlige, slik at alle kan komme bedre ut av det med eksempelvis sine Monopulse høyttalere.
    Så hvis det jeg har skrevet siste par dager blir oppfattet som OT så beklager jeg, det var ikke slik ment i det hele tatt.
    -P-
    Synes du holder deg godt inne på jordet jeg:)
    Viktig å få fram om det er forsterkere som ikke passer og om noen utmerker seg spesielt positivt.
    Nå som min "lille" SET er ferdig er det bare å nyte alt.
    Allan ble overrasket den gang jeg fortalte at en SET med bare 8-10 Watt drev MonoPulse på en helt utmerket måte.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Synes du holder deg godt inne på jordet jeg:)
    Viktig å få fram om det er forsterkere som ikke passer og om noen utmerker seg spesielt positivt.
    Nå som min "lille" SET er ferdig er det bare å nyte alt.
    Allan ble overrasket den gang jeg fortalte at en SET med bare 8-10 Watt drev MonoPulse på en helt utmerket måte.
    Det er godt. Ja, det er åpenbare forskjeller på driftsmetoder for forskjellige høyttalere, det er helt på det rene. Og at Monopulsene er lettdrevne er helt klart. Det spiller øreblødende høyt her med rattet på en 60w Naim litt over 12. Og det er ingen tegn til at forsterkeren begynner å bli kortpustet heller.

    Konklusjon; mye morro! :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er knall at slike innlegg som har kommet de siste sidene dukker opp i denne tråden, for vi er ikke tjent med at folk som har til hensikt å kombinere det med feil forsterker bestiller seg et sett, bare for å bli skuffet. For MonoPulse er relativt kilne på forsterkere. Jeg fikk fryktelig dårlig inntrykk av mine med Anthem-forsterkersett i en litt minimalistisk spisestue og laptop som kilde. Men det var neppe bare rommet og kilden som var skyldige, her må nok alle de innspillende faktorene ta skylden for at det var et skikkelig sjansespill å ta dem hjem etter å ha hørt dem for første gang på et slikt anlegg i ei slik stue. Det låt rett og slett ikke bra, hengekurve og forøvrig daff og uinteressant lyd. Vel, dypbass-egenskapene kom fram når vi stod langt ifra, og jeg visste jo at rør var å foretrekke.

    Den enorme forskjellen fra dens tidligere arbeidsmiljø til Krypten var forventet, men det er ikke å stikke under en stol at jeg var litt nervøs da jeg koblet opp og satt meg ned for første gang. Og sannelig låt det ikke akkurat slik jeg drømte at det skulle gjøre i riktig rom med rett elektronikk. Det å avvike fra transer med PRaT og rørforsterkere kan være et sjansespill, bare så det er nevnt for alle som er nysgjerrige på merket.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Så. Da var det duket for et lite førsteinntrykk av kombinasjonen Monopulse A og Naim Nait XS kombinert med ekstern strømforsyning Flatcap2(x). Dette skulle bli noen få ord, men blir nok noen fler. Bær over med meg.

    Den ekstra strømforsyningen til min Nait XS integrerte forsterker på 60w forsyner kun forforsterkertrinnet i forsterkeren, og således gir den ingen ekstra kraftreserver mtp trafo/kondiser sett oppimot høyttalerlast.
    Men at det utgjør en forskjell i lyden hersker det ingen tvil om, selvom den kun gjør arbeidsbetingelsene bedre for pre-delen. Spørsmålet er så om det er til det bedre?

    Det korte svaret er "Ja", men det er slettes ikke så enkelt.
    Litt av det som fanget meg sånn med kombinasjonen av Monopulse og Naim var enkelheten og sammenhengen. Det var lyttevennlig på en slik måte jeg ikke kan huske å ha opplevd siden mitt første anlegg, forøvrig bestående av Pioneer CD spiller og Integrert forsterker (Pioneer PD 205 tror jeg det var) koblet til Kef Coda 8 høytttalere. Det var enkel glede for en 15 åring.
    Akkurat som Naim integrert og Monopulse A høyttalere er enkle gleder for samme mann 20 år etter.
    Men tilbake til denne strømforsyningen. Når jeg omsider fikk denne koblet til og spilt varm så var det noen ting som umiddelbart stakk seg ut;
    1: Det er mer detaljer
    2: Det er mer "rom/separasjon" innad i lydbildet
    3: Det spiller med bedre definisjon i bassen
    4: Det er mer tilstedeværelse av og i øvre mellomtone

    Alt dette summert skulle en tro at gjorde opplevelsen enda bedre, og det gjør det egentlig. Men medaljen har en bakside slik jeg opplevde det her hos meg, og det er at noe av den barnslige gleden ved noe som "bare spiller musikk" falt litt bort. Altså misforstå meg rett, det spiller som en kule! Men likevel ble det litt mer voksent, om dere skjønner.
    Så Monopulsene formidler såpass tydelig endringer i kilder (jeg kaller det det i dette tilfellet) at det er ganske drøyt.
    Men jeg tenkte som så at når dette endrer seg såpass bør jeg kanskje flytte litt rundt på høyttalerne ettersom lydbildet har dreid seg så mye i en annen retning.
    Som tenkt så gjort, og etter litt klumsing (jeg er bundet til krykker om dagen etter en kneoperasjon) og kåling og flytting av høyttalere så fant jeg tilbake 95% av morroa samtidig som jeg beholdt den "voksne" delen av lyden. Vinn vinn i grunn :)

    Dette spiller altså etter min mening helt fabelaktig, og til prisen er det et realt "skuup". Jeg har ingen intensjoner om å bytte noe her med det første. Det går faktisk an å bare nyte musikk igjen, og det kan jeg takke en drøss med engelskmenn for! Forunderlig egentlig, for engelskmenn som er så tørrvittige og pertentlige (stereotypisk) vet åpenbart hvordan man gleder seg over musikk, og særlig da noe så vulgært som Rock'n roll! :D
    Jeg digger det! Og jeg kan på det varmeste (som om dere ikke har skjønt det enda..) anbefale kombinasjonen Monopulse og Naim.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finfin lesing for menigheten. Monopulse er litt kilne på forsterkere, og det er nok noen opp gjennom tiden som har skiftet ut feil komponent, de burde skiftet forsterker istedenfor høyttalere. :rolleyes:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Så. Da var det duket for et lite førsteinntrykk av kombinasjonen Monopulse A og Naim Nait XS kombinert med ekstern strømforsyning Flatcap2(x). Dette skulle bli noen få ord, men blir nok noen fler. Bær over med meg.

    Den ekstra strømforsyningen til min Nait XS integrerte forsterker på 60w forsyner kun forforsterkertrinnet i forsterkeren, og således gir den ingen ekstra kraftreserver mtp trafo/kondiser sett oppimot høyttalerlast.
    Men at det utgjør en forskjell i lyden hersker det ingen tvil om, selvom den kun gjør arbeidsbetingelsene bedre for pre-delen. Spørsmålet er så om det er til det bedre?

    Det korte svaret er "Ja", men det er slettes ikke så enkelt.
    Litt av det som fanget meg sånn med kombinasjonen av Monopulse og Naim var enkelheten og sammenhengen. Det var lyttevennlig på en slik måte jeg ikke kan huske å ha opplevd siden mitt første anlegg, forøvrig bestående av Pioneer CD spiller og Integrert forsterker (Pioneer PD 205 tror jeg det var) koblet til Kef Coda 8 høytttalere. Det var enkel glede for en 15 åring.
    Akkurat som Naim integrert og Monopulse A høyttalere er enkle gleder for samme mann 20 år etter.
    Men tilbake til denne strømforsyningen. Når jeg omsider fikk denne koblet til og spilt varm så var det noen ting som umiddelbart stakk seg ut;
    1: Det er mer detaljer
    2: Det er mer "rom/separasjon" innad i lydbildet
    3: Det spiller med bedre definisjon i bassen
    4: Det er mer tilstedeværelse av og i øvre mellomtone

    Alt dette summert skulle en tro at gjorde opplevelsen enda bedre, og det gjør det egentlig. Men medaljen har en bakside slik jeg opplevde det her hos meg, og det er at noe av den barnslige gleden ved noe som "bare spiller musikk" falt litt bort. Altså misforstå meg rett, det spiller som en kule! Men likevel ble det litt mer voksent, om dere skjønner.
    Så Monopulsene formidler såpass tydelig endringer i kilder (jeg kaller det det i dette tilfellet) at det er ganske drøyt.
    Men jeg tenkte som så at når dette endrer seg såpass bør jeg kanskje flytte litt rundt på høyttalerne ettersom lydbildet har dreid seg så mye i en annen retning.
    Som tenkt så gjort, og etter litt klumsing (jeg er bundet til krykker om dagen etter en kneoperasjon) og kåling og flytting av høyttalere så fant jeg tilbake 95% av morroa samtidig som jeg beholdt den "voksne" delen av lyden. Vinn vinn i grunn :)

    Dette spiller altså etter min mening helt fabelaktig, og til prisen er det et realt "skuup". Jeg har ingen intensjoner om å bytte noe her med det første. Det går faktisk an å bare nyte musikk igjen, og det kan jeg takke en drøss med engelskmenn for! Forunderlig egentlig, for engelskmenn som er så tørrvittige og pertentlige (stereotypisk) vet åpenbart hvordan man gleder seg over musikk, og særlig da noe så vulgært som Rock'n roll! :D
    Jeg digger det! Og jeg kan på det varmeste (som om dere ikke har skjønt det enda..) anbefale kombinasjonen Monopulse og Naim.
    Bra gjennomgang, og det viser tosidigheten i det å øke kvalitetsnivået ganske greit. To skritt fram, ett tilbake. Derfor er det viktig å gjøre bare en ting av gangen, så man ikke går seg bort. Jeg kan med stor sikkerhet love deg at du kan trekke Monopulse enda lenger, men i første omgang ville jeg bare kost meg med det som det er! :)

    Gøy å høre at historien etter hvert har fått en happy ending.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Bra gjennomgang, og det viser tosidigheten i det å øke kvalitetsnivået ganske greit. To skritt fram, ett tilbake. Derfor er det viktig å gjøre bare en ting av gangen, så man ikke går seg bort. Jeg kan med stor sikkerhet love deg at du kan trekke Monopulse enda lenger, men i første omgang ville jeg bare kost meg med det som det er! :)

    Gøy å høre at historien etter hvert har fått en happy ending.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja, det er jo helt klart et slags tveegget sverd det med kvalitet og detaljer. Det klør meg åpenbart litt på feil sted for øyeblikket, og du har aldeles rett i at det er fort gjort å gå seg bort. Det har jeg nemlig forsøkt selv, og det var også derfor jeg kvittet meg med alt og kjøpte NuPrime forsterkeren for en tid tilbake. Nå ble ikke den en særlig god match med Monopulse, men stien jeg trasker på er uansett basert på samme filosofi: KISS prinsippet.
    Jeg har kommet frem til at det er en god rettesnor for meg når det kommer til mange ting, om man klarer å sette pris på det enkle.

    Jeg har foreløpig ingen planer om å oppgradere noe mer. Det jeg i noenlunde oversiktlig fremtid vurderer/tenker på er å bytte ut Dac'en (se signatur) med en Heed eller Rega, noe som pr def (les pris) er en ned eller sidegradering. Evt ordne med en alt i ett løsning for strømfiltrering (dropp debatten, det har noe å si i dette huset).
    Men det er ingen konkrete planer enda, kun på ønskestadiet.

    Jeg koser meg med happy ending så lenge :D
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Var bilde audiomix la ut som jeg kommenterte ;-) men funket ikke. Er bilde av mine talere :)
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått satt meg ned for å sammenfatte mine erfaringer med Monopulse. Først må jeg si at jeg er ingen stor forbruker av høyttalere, min personlige referanse har vært Quad ESL 63 siden midt på 80-tallet. Elektronikken har variert litt, Electrocompaniet, Tandberg, et par Doxa-varianter, flere conrad-johnson kombinasjoner. Idealet er illusjonen av å lytte til ekte, akustiske instrumenter spilt av ekte mennesker i et virkelig rom. Monopulse gjør den illusjonen veldig, veldig bra!

    Jeg har brukt Audio Note Oto SE og streaming som primær kilde, Naim ND5 XS/XP5 XS. Jeg har også en modda Naim CD3 men den brukes bare til de helt sære innspillingene. Både Model A og Model S drives greit av Oto selv om den bare gir 10 watt. Jeg opplever at de har en litt ulik lydsignatur. Model A lyder litt "tyngre", med litt mer kropp, mens Model S er litt "crispere". Model S er litt mer tungdrevne, den litt forskjellige lydsignaturen kan komme av at 10 watt er i grenseland når det gjelder krefter for Model S. Begge to lager et DIGERT lydbilde i tre dimensjoner, det er nesten enda mer imponerende at den mindre Model S klarer det enn den større Model A. Begge høyttalerne forsvinner helt i lydbildet og er ikke kilne på plasseringen. Model A er alt i alt bedre men Model S har en høy WAF i vårt hjem, så den har enda ikke blitt henvist til brukten. Og så er de grønne! Og alle vet vel at grønne høyttalere gir et mye mer harmonisk lydbilde enn f ex røde...

    En liten saklig merknad til slutt. Bassrefleksporten kan dempes, ikke med en plugg men med en foring. Allan Hendry forsynte meg med to skumgummibiter på 13 x 18,5 cm, en cm tykke, med ulik tetthet, som kan festes nederst i bassrefleksrøret på Model A. De holder seg opp av sin egen sammenpressing. Jeg har ikke brukt dem, jeg syns bassen er helt strålende som den er. Men det kunne kanskje være aktuelt hvis en opplever den blåsten i bassrefleksrøret som Håkon Rognlien kommenterte i sin anmeldelse av Model A. Hvis jeg oppfatter Allan riktig så vil de endre litt på formen for avrundingen av de aller dypeste tonene, ikke selve nivået.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må få ham til å sende meg noen foringer eller plugger. Sist jeg var i kontakt med Allan så ba han meg måle diameteren på mine 82A fordi han ikke var sikker på hvor stor bassrefleksåpning akkurat mitt eksemplar har. Det har jeg aldri fått meg til å gjøre, høyttalerne står så godt parkert at jeg aldri har giddet å vippe dem over. Må bare få gjort det nå. Tenker slik at det er gøy med oppgraderinger som går i etapper, skulle dette føre til et bedre resultat så har jeg jo fått gleden av "nye" høyttalere to ganger med samme investering. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn