MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Her var det så mange positive og panegyriske omtaler, at det er på tide med en tilbakemelding fra noen som IKKE synes at høyttalere fra MonoPulse er det helt store.-

    For en del år tilbake var vi tre kamerater som bestilte tre monopulse-høyttalere fra Allan: To 82A og en 42A. Dette var ingen dårlige høyttalere, selv om alle tre er solgt for lengst.

    Det som kjennetegnet 82A hos oss, var at de var temmelig tungdrevne (altså motstatt av det som hevdes her i tråden) og pågående i toppen. Vi prøvde sikkert ti forskjellige forsterkere, før vi fikk brukbar lyd. Det mest vellykkede var med en kombo av Doxa sitt aller dyreste effekttrinn og en Rør-forforsterker/dac. Mindre rørforsterkere fungerte også greit og dempet diskanten/øvre mellomtone noe, men ble for svake.

    Vi lyktes derimot aldri å få god lyd med verken Hegel H300, Hegel H80, Meridian, Devialet 120 og 200, Nad M2, Bryston 4b sst, Coda eller billigere greier som Denon PMA 1500R, Rega Brio R eller den lille Nad D3020 som ble en fiasko i denne sammenhengen. Monopulse 42A var heldigvis mer lettdrevne, men også denne kunne "stikke av" i toppen.

    Jeg skriver dette til alle som vurderer å kjøpe Monopulse og som tror at denne høyttaleren er bedre enn alt annet. For det er den ikke. Hadde den vært bedre enn alt annet, så hadde den også vært mer kjent.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Veldig rart det du skriver om dine opplevelser.
    Hva slags høyttaler endte du opp med som passet deg så mye bedre?
    Til hvilken pris?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen påstår vel at de er bedre enn alt annet. Men de er i alle fall i mine ører bedre enn det som er i egen prisklasse. At dere opplever dem som tungdrevne er for meg et mysterium.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nåværende Model A er så definitivt lettdrevne og ellers stemt litt mot det mørke.

    Selvsagt ikke verdens beste høyttalere, men til den prisen man betaler her i Norge, kan du i praksis fetglemme å finne noen som banker dem.

    For meg ville det være et naturlig steg å gå til Spendor A4, da snakker vi ca. dobbel pris av den norske.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Her var det så mange positive og panegyriske omtaler, at det er på tide med en tilbakemelding fra noen som IKKE synes at høyttalere fra MonoPulse er det helt store.-

    For en del år tilbake var vi tre kamerater som bestilte tre monopulse-høyttalere fra Allan: To 82A og en 42A. Dette var ingen dårlige høyttalere, selv om alle tre er solgt for lengst.

    Det som kjennetegnet 82A hos oss, var at de var temmelig tungdrevne (altså motstatt av det som hevdes her i tråden) og pågående i toppen. Vi prøvde sikkert ti forskjellige forsterkere, før vi fikk brukbar lyd. Det mest vellykkede var med en kombo av Doxa sitt aller dyreste effekttrinn og en Rør-forforsterker/dac. Mindre rørforsterkere fungerte også greit og dempet diskanten/øvre mellomtone noe, men ble for svake.

    Vi lyktes derimot aldri å få god lyd med verken Hegel H300, Hegel H80, Meridian, Devialet 120 og 200, Nad M2, Bryston 4b sst, Coda eller billigere greier som Denon PMA 1500R, Rega Brio R eller den lille Nad D3020 som ble en fiasko i denne sammenhengen. Monopulse 42A var heldigvis mer lettdrevne, men også denne kunne "stikke av" i toppen.

    Jeg skriver dette til alle som vurderer å kjøpe Monopulse og som tror at denne høyttaleren er bedre enn alt annet. For det er den ikke. Hadde den vært bedre enn alt annet, så hadde den også vært mer kjent.
    Devialet 120-200 testet på Monopulse for mange år siden :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Nåværende Model A er så definitivt lettdrevne og ellers stemt litt mot det mørke.

    Selvsagt ikke verdens beste høyttalere, men til den prisen man betaler her i Norge, kan du i praksis fetglemme å finne noen som banker dem.

    For meg ville det være et naturlig steg å gå til Spendor A4, da snakker vi ca. dobbel pris av den norske.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du mener at Spendor A4 kan konkurere mot Monopulse ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nåværende Model A er så definitivt lettdrevne og ellers stemt litt mot det mørke.

    Selvsagt ikke verdens beste høyttalere, men til den prisen man betaler her i Norge, kan du i praksis fetglemme å finne noen som banker dem.

    For meg ville det være et naturlig steg å gå til Spendor A4, da snakker vi ca. dobbel pris av den norske.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du mener at Spendor A4 kan konkurere mot Monopulse ?
    Absolutt. Tankene bak er ganske like, de har en god del fellestrekk.
    Monopulse er litt mørkere stemt, og har litt mer energi i de nedre oktaver. Elementene i A4 er bedre, noe mer oppløst og mer presise. Monopulse er noe lettere last og har høyere effektivitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Kan ellers tilføye til tråden at jeg mistenker at klasse D ikke er noen god match med MonoPulse; i alle fall var ikke MicroMega PW-250 særlig underholdende. til min overraskelse var i grunn ikke Spec spesielt god heller; den sto seg greit, men med lav underholdningsfaktor. Gode rørforsterkere eller typisk britiske forsterkere virker å være resepten for god lyd.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Kan ellers tilføye til tråden at jeg mistenker at klasse D ikke er noen god match med MonoPulse; i alle fall var ikke MicroMega PW-250 særlig underholdende. til min overraskelse var i grunn ikke Spec spesielt god heller; den sto seg greit, men med lav underholdningsfaktor. Gode rørforsterkere eller typisk britiske forsterkere virker å være resepten for god lyd.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvilke britiske forsterkere anbefaler du ?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Her var det så mange positive og panegyriske omtaler, at det er på tide med en tilbakemelding fra noen som IKKE synes at høyttalere fra MonoPulse er det helt store.-

    For en del år tilbake var vi tre kamerater som bestilte tre monopulse-høyttalere fra Allan: To 82A og en 42A. Dette var ingen dårlige høyttalere, selv om alle tre er solgt for lengst.

    Det som kjennetegnet 82A hos oss, var at de var temmelig tungdrevne (altså motstatt av det som hevdes her i tråden) og pågående i toppen. Vi prøvde sikkert ti forskjellige forsterkere, før vi fikk brukbar lyd. Det mest vellykkede var med en kombo av Doxa sitt aller dyreste effekttrinn og en Rør-forforsterker/dac. Mindre rørforsterkere fungerte også greit og dempet diskanten/øvre mellomtone noe, men ble for svake.

    Vi lyktes derimot aldri å få god lyd med verken Hegel H300, Hegel H80, Meridian, Devialet 120 og 200, Nad M2, Bryston 4b sst, Coda eller billigere greier som Denon PMA 1500R, Rega Brio R eller den lille Nad D3020 som ble en fiasko i denne sammenhengen. Monopulse 42A var heldigvis mer lettdrevne, men også denne kunne "stikke av" i toppen.

    Jeg skriver dette til alle som vurderer å kjøpe Monopulse og som tror at denne høyttaleren er bedre enn alt annet. For det er den ikke. Hadde den vært bedre enn alt annet, så hadde den også vært mer kjent.
    Devialet 120-200 testet på Monopulse for mange år siden :)
    Jeg skjønner hva du mener. Det er riktig at når disse ble kjøpt, så het de 110 og 170, men en software-oppgradering, og vips så var de 120 og 200. Disse er også solgt, fordi jeg syntes de manglet (av mangel på et annet uttrykk) litt "sjel".

    Det har vært veldig mange høyttalere innom siden den gangen, men akkurat nå har jeg noen Kef LS50W på lån etter å ha solgt noen JBL-høyttalere. Jeg vet ikke hvor jeg lander, men jeg er for tiden litt lei av hele Hifi-karusellen. Jeg har likevel tro på Doxa sine høyttalere (flere i omgangskretsen på Sørlandet har dem), men de koster jo det hvite ut av øyet og utseende er lite konevennlig (Rognlien er neppe enig...).

    Vi slet "bigtime" med å få skikkelig kraft og "punch" til 82A, og med mindre Allan har gjort endringer, så var disse ikke lettdrevne for noen av oss. Det er mulig vi legger litt forskjellig i uttrykket "lettdrevne".

    Vi fikk flott lyd med en rørforsterker på Monopulse 82 med noen skarve watt. Men ingen av oss var opptatt av "flott lyd". Vi ville ha full kontroll over høyttaleren, med "puch, rytmisk driv, fart, "slam" og smekk på film og musikk. Og høyttalerne skulle spille like bra på pop, rock og metall (ikke noe klassisk her i gården). Med det ene unntaket med Doxa og en rørforforsterker så ble det aldri noen suksess for oss. Jeg vil legge til at jeg ikke ennå har klart å leve med lyden fra en eneste klasse D-forsterker, så dette har selvfølgelig også med lydsmak å gjøre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Kan ellers tilføye til tråden at jeg mistenker at klasse D ikke er noen god match med MonoPulse; i alle fall var ikke MicroMega PW-250 særlig underholdende. til min overraskelse var i grunn ikke Spec spesielt god heller; den sto seg greit, men med lav underholdningsfaktor. Gode rørforsterkere eller typisk britiske forsterkere virker å være resepten for god lyd.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvilke britiske forsterkere anbefaler du ?
    Her er det diverse muligheter. Jeg er selv veldig glad i Exposure, mens Rega også lager veldig gode forsterkere. Ellers har du jo Roksan og Naim og sikkert flere til. Kan ellers foreslå Heed, som låter britisk så det holder.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "punch, rytmisk driv, fart, "slam" og smekk på (film og) musikk...
    ...får du i bøtter og spann med disse monoblokkene fra Xindak. En perfekt match. MonoPulse handler om matching, og jeg tror nok mindre forsterkere gir samme lyd hvis det er riktig forsterker. Alle er jo forskjellige. Men med KT88 i disse forsterkerne får du i alle fall det resultatet du etterspør her. Med mulig unntak av film, jeg har ikke sett en eneste film med de høyttalerne. Bryr jeg ikke så fælt om TV og filmlyd i heimen, så de innebygde høyttalerne i TV-en holder for meg.

    xindak-ms-3-monoblock-tube-power-amplifiers-web.jpg


    Jeg kan forestille meg at Quad II også gir samme type lyd, det skal testes i Krypten siden jeg har tilgang til et sett i nær familie.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    "punch, rytmisk driv, fart, "slam" og smekk på (film og) musikk...
    ...får du i bøtter og spann med disse monoblokkene fra Xindak. En perfekt match. MonoPulse handler om matching, og jeg tror nok mindre forsterkere gir samme lyd hvis det er riktig forsterker. Alle er jo forskjellige. Men med KT88 i disse forsterkerne får du i alle fall det resultatet du etterspør her. Med mulig unntak av film, jeg har ikke sett en eneste film med de høyttalerne. Bryr jeg ikke så fælt om TV og filmlyd i heimen, så de innebygde høyttalerne i TV-en holder for meg.

    Vis vedlegget 472698

    Jeg kan forestille meg at Quad II også gir samme type lyd, det skal testes i Krypten siden jeg har tilgang til et sett i nær familie.
    Det tror jeg du har helt rett i. Men rør er egentlig ikke noe for meg (litt vedlikehold). Den beste forsterkeren jeg har eid (til nå), er McIntosh MA8000 (ved siden av Doxa 62, som aldri kom i produksjon). Men Mac`n er et beist, så derfor vil jeg prøve Kef`ene, for å se om det er mulig å leve med noe mindre.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker en heed obelisk dac sammen med dp . Det kan trygt anbefales.
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    86
    Antall liker
    124
    Jeg bruker en mistral mt88 rørforsterker med kt88 rør.er vel designet i England Men snekret sammen av kinamann. Fungerer iallefall bra sammen med modell a :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Monacor Kevlar bass/mellomtoner, usikker på diskant...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kommer fram litt etter hvert hvorfor 82A ikke falt i smak.
    For min del er det musikk som gjelder. Helst "naturlig".
    Film ble jeg ferdig med da jeg jobbet som kino maskinist for å tjene penger til bilstereo.
    TV lyd er heller ikke noe tema her.
    Musikk altså. Da er MonoPulse fantastisk sammen med rørforsterkere.
    De fleste som kommer innom lar seg begeistre. Og ikke så få har kjøpt maken.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Se der ja! Nå ser jeg at det trolig ikke er de samme elementene i Monopulse som tidligere. Vi kjøpte disse høyttalerne for 7-8 år siden, og da var det muligens en litt annen høyttaler enn den som selges nå.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ok, var ikke klar over at Audax hadde 8toms gule kevlar basser?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik skal det se ut i MonoPulse-juleland. En julete Thorens og en fin rørforsterker.
    God jul til alle monopulister! :)
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    MonoPulse/PrimaLuna

    Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Og hvilke rør endte opp som dine favoritter?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Og hvilke rør endte opp som dine favoritter?
    Har ikke hørt den kombinasjonen, men kan nærmest garantere deg at det vil låte helt gull. Selv er jeg ikke veldig glad i KT88, så jeg ville nok gått for EL34, alternativt KT120. ProLogue Premium med EL34-bestykning hadde vært mitt valg. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    I disse kan man også bruke KT150. Et stort skritt bedre lydmessig enn KT120...
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har erfaringer med denne kombinasjonen? Og hvilke rør endte opp som dine favoritter?
    Har ikke hørt den kombinasjonen, men kan nærmest garantere deg at det vil låte helt gull. Selv er jeg ikke veldig glad i KT88, så jeg ville nok gått for EL34, alternativt KT120. ProLogue Premium med EL34-bestykning hadde vært mitt valg. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for det Håkon.

    Var og hørte på ProLoge Premium med EL34 mot Harbeth i går, og kunne nesten ikke kommet meg hjem. Falt pladask for den lyden. Skal ta med Monopulse for å teste, men jeg tror også det må bli bra.

    MVH
    Sveinung
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt Monopulse i huset i noen mndr og har lyst til å komme med noen erfaringer. Først kjøpte jeg et par brukte Model S. (Takk, Festus!) Det som imponerer aller mest er et stort lydbilde, selv om høyttalerne slett ikke har noen ideell plassering. De står tre meter fra hverandre, nær bakvegg (20 cm) og nær hyller og skap både på hver side og mellom. Men lydbildet er SVÆRT, bredt og høyt. Det er ikke fullt så dypt som jeg har erfart med godt plasserte elektrostater men det er det i mine ører ingen dynamiske høyttalere som klarer. Kanskje en mer optimal plassering også ville gi et dypere lydbilde men det er ikke mulig i dette rommet. Resultatet er uansett veldig imponerende, høyttalerne forsvinner fullstendig. De drives av en Audio Note Oto SE på 10 W, det går helt greit.

    Neste logiske skritt var selvfølgelig Model A. De har jeg hatt i hus et par uker. De er enda ikke innspilt så jeg skal vente litt med å beskrive de, bortsett fra at de er litt mer lettdrevne enn Model S, noe som er en fordel med tross alt bare 10 W. Men jeg har en annen erfaring som jeg vil dele med dere. Den ene høyttaleren hadde fått en liten flenge i stoffet under transport. Det så ikke ut til å være noe annet galt. Jeg sendte et bilde av skaden til Allan Hendry, som svarte at han kommer hjem til meg i Skien i slutten av januar for å bytte stoff på høyttaleren! Det syns jeg er kundebehandling det står respekt av. I neste mnd kommer en, ikke hjemme hos - men hjemme med, rapport!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De hifiskribentene som følger med tråden bør kanskje kjenne sin besøkelsestid for å slå av en prat?
    Helt utrolig service Hendry gir, skulle tro det var høyttalere til mange hundre tusen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Slik jeg tolker omtalen til Rognlien så virker det som at han ville foretrukket feks Spendor A4 foran disse men mulig jeg tar feil!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn