MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    steve rb har omtalt MP A serien på HiFi Wigwam



    Monopulse A loudspeaker review
    I guess you folks know my speaker journey.... it's not a pretty sight....here's a quick overview without me going through it all...

    Kit video

    Anyway, following some rather unpleasant experiences losing my Avantgardes to fund a forthcoming big climb, and the subsequent baaaad choice of going with some Klipschs, I was clutching at straws to get something in here that would keep me happy on a budget. I happened across a pair of Monopulse A speakers being sold by the owner and designer Alan Hendry, brand new, fully boxed, excellent price, having read some of the reviews, figured if nothing else it's a chance to try something different and would work as a stop gap until the bug bit or I found funds for something different. Honestly hadn't heard of them before, doesn't seem to be any advertising and few owners out there on the forums, but the reviews have been gushing :

    [...]

    Still can't say I've ever remembered seeing them in any magazine or even heard anything about them on here, strange for such universal applause.
    Anyway, he hand delivered them and was very helpful with positioning, stressing that a wide placement really helps their imaging which is a major strength of his design, something I can definitely do in this room. They are not the best build, very unorthadox construction, that doesn't make it wrong, but little details like the feet, the terminal panel etc don't really seem to fit with a £3.5K speaker.
    Bottom ported I had them set on large granite plinths and genuinely didn't hold out much hope for a simple 2-way in this room, especially one with a meagre 8" bass driver....

    First few lines of the the first track told me these were something a bit special.
    Heavy deep, thunderous bass, clear unfatiguing highs, smooth mids and above all, fantastic imaging. Further back than I am used to, but then the AGs were the equivalent of someone sitting in your lap and shouting in your face - very impressive but a little intimidating at times. I've got them very wide and there is certainly no 'hole' in the middle, soundstage is rock solid and detailed. These speakers were so smooth too, they don't shout, they don't slap you with detail, it is presented as music, it all gelled, I listen more now without a break than I have before. Also astounding for me is the bass, they fill this room with relative ease, they punch, and they are verrrry deep, I'm talking Gallo ref and AG Duo deep, really a testament to the design to achieve that from such a small driver and design. They are also 'fast' if that makes sense, almost horn like in their ability to respond to small changes quickly, they have the presentation of a much more efficient design but clearly like the power, they sounded awesome with my Eastern Electric M520, but, in this room at least, the low powered valve compatability didn't hold much water and sadly that had to go. My NVA monoblocks really do the trick and I suspect something like a Krell integrated would really make them sing, they are definitely on the warm side of neutral which in my mind opens up more possibilities on the amp front, especially given their claim to prodigious power handling.

    So I am very pleased, they are modern styled, efficient and very relaxing speaker with the ability to do dynamics, imaging and pressuring a room when called upon.
    Weaknesses? Well, the aformentioned build, but that's an intrinsic side of low volume production and not using a normal wooden box i guess, also the mids can be a little reedy at times compared to the likes of the Zingalis I had, the bass is quite strong, I like it, others may want to tune it down a little, which can easily be done with the adjustable feet and by using them on carpet rather than on a plinth.
    Worth seeking out!




    http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?58173-Monopulse-A-loudspeaker-review
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    Flott review, mteinum.
    Baluba, ja det er spennende å kjøpe høyttalere uhørt :)
    Cyber, ja jeg gleder meg veldig. Skal kobles til en Yamaha 659 som du vel er godt kjent med.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Ole I skrev:
    Flott review, mteinum.
    Stemmer med mine inntrykk.
    Slutter aldri å bli imponert over hva disse høyttalerne leverer.

    Ole G :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fikk plutselig lyst på sort, blankpolert granitt 8)
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Har fulgt med på MonoPulse tråden en stund og er fristet til å bestille et par model S.

    Men jeg ser at mange skriver at de trenger mye plass rundt seg. Jeg har ikke denne plassen rundt mitt oppsett idag og har små Orb Audio kuler (4+4) på stativ med sub. Dette spiller bra på film og pop/jazz/electronica musikk men faller igjennom på piano og klassisk musikk med stort orkester. Det låter tynt i mellomtonen og har lite kropp, diskant og bass er det greit med. Så jeg er på vei tilbake til gulvstående. Problemet mitt er plassen rundt høyttalerne, det vil kun bli 20 cm luft på siden og 10-15 cm luft til bakvegg. Det er ikke optimalt i det hele tatt og spørsmålet er vel om det blir for mye "boome" bass. Jeg har lest at man kan dempe porten i bunnen med skum.

    Er det noen som har noen tanker rundt dette?

    Jeg tror de blir bra i hvit stoff og jeg tror jeg vil prøve å få de i hvit med gunmetal metall. Er det noen som har et ekte bilde av en hvit MonoPulse?

    Ian
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Problemet er at det ikke er så lett å få lånt disse høyttalerne for utprøving hjemme, noe jeg vil mene er viktig.
    Blir det for mye bass og for boomy pga for lite plass/rom rundt høyttalerne, er jeg jammen ikke sikker på om dette lar seg korrigere med spikes/teppeunderlag/stappe noe i porten. Har jobbet endel selv med disse variantene for å få kontroll på ting, først med 20 - 30 cm til sidevegg og 1,5 m til bakvegg hjalp det, dette gjelder vel og merke 82 A. Den plassen du har til rådighet, syns jeg høres snau ut.

    Ole G :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Jeg har hatt både A og S modell. S modellen er ikke så kresen på plassering
    nære vegg som A, da den er strammere i bassen. I tillegg kan man heve den med spikes
    for å tune ned bassen litt.

    Jeg opplevde den i hvertfall som plasseringsvennlig.

    Hvit finish ser tøfft ut ;)
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Jeg håpet også at S modellen var mer plasseringsvennlig. Model A er nok helt utelukket på grunn av plassen. Ellers er ikke rommet vanskelig i forhold til bass og jeg har idag en XTZ 10 tommer sub i hjørnet sammen med høyre høyttaler og det fungerer helt greit med tanke på spredning av bass ut i rommet. Jeg har også hatt et par tannoy stativhøyttalere i oppsettet som fungerte helt greit, da uten sub. Jeg spiller FLAC fra PC via Hegel HD2 usb dac og Rega Mira 3 forsterker.

    Ian
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Model C er ihvertfall svært plasseringsvennlig.
    De er forholdsvis små men lyden er stor.

    Virkelig å anbefale!
     
    O

    Ole I

    Gjest
    He He, nei.
    Det er nok emaljert metallplate begge steder. Norstone Stylum 2 farge sort.

    Btw: nå spiller jeg denne


    Den skarpe og ubehagelige lyden jeg kjenner fra CD versjonen er utrolig mye bedre her på vinyl fra 1981, AudioTechnica pickup og MonoPulse høyttalere. Låta Dixie Highway er bare glimrende lyd og musikkmessig.
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Jeg tror jeg har bestemt meg for å prøve Model S så jeg kontakter Allan nå.

    Ian
     

    sma01

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2010
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    6
    Flotte høyttalere dette. Frister veldig med Model S.

    Noen som har noen formening om hvordan Model S vil fungere sammen med Sugden A21a Series 2 og Sugden CD21SE ?
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mine 72A blomstrer med min nye McIntoch MA6900 integrert forsterker:).
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    Ja, veldig!
    Du finner flere og bedre bilder samt lytteinntrykk i tråden min på den andre "møteplassen" :)
     
    O

    Ole I

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Ole I skrev:
    Ja, veldig!
    Du finner flere og bedre bilder samt lytteinntrykk i tråden min på den andre "møteplassen" :)
    Kvinneguiden.no?
    hehe - jeg legger gjerne ut bilder av mitt 70-80 talls roms på Kvinneguiden. Kanskje det kommer en og annen feiende flott sak og banker på vinduet og vil inn og se på MonoPulsene m.m. .... :)

    Neida, du vet hvor - det andre audiovisuelle relaterte forumet, vettu.....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis noe er interessert i en MonoPulse prat, treffes jeg hos MOTRON på HiFi messa i helgen.
    Enten for å utveksle erfaringer eller for å forhøre seg nærmere om disse fantastiske høyttalerene og hvordan de skaffes.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar meg en tur innom søndag jeg Audiomix...Savner mine custombyggde... :'(
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Da har jeg bestillt et par Model S i sort/sort.

    Med små barn i hus så er nok dette mest fornuftig. Hvite ville selvfølgelig vært veldig kule i en moderne stue men ikke så veldig praktisk. Jeg vet ikke hvor praktisk det er med stoff på hele høyttalere med en tre-åring og en ett-åring i hus uansett men det går vel kanskje an å få bytte stoff på høyttalerne hvis det skulle bli alt for galt etter noen år.

    Så var det bare å vente 3-4 uker da......... Allan sa han hadde masse å gjøre om dagen.

    Ian
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Jeg har så smått begynt å tenke på nye høyttalere og MonoPulse er blant de som frister. Imidlertid er jeg litt nervøs når det gjelder dette med sweetspot; dvs jeg er redd for at den ganske enkelt er for "trang", siden dette er et moment de tar seg tid til å nevne spesielt på hjemmesidene.

    Snakker vi om noe i retning av den syltynne sweetspoten man får fra panelhøyttalere, hvor man knapt kan vri på hodet før stereobildet endrer seg eller faller sammen, eller er den generøs nok til at man kan la være å iføre seg korsett og hodeskinne før lytteøkter og kanskje til og med vri seg litt i godstolen uten at det hele går lukt til helvete?
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har A modellen i Sarp, går sikkert å ordne en lytt en dag
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Lille_Adam skrev:
    Jeg har så smått begynt å tenke på nye høyttalere og MonoPulse er blant de som frister. Imidlertid er jeg litt nervøs når det gjelder dette med sweetspot; dvs jeg er redd for at den ganske enkelt er for "trang", siden dette er et moment de tar seg tid til å nevne spesielt på hjemmesidene.

    Snakker vi om noe i retning av den syltynne sweetspoten man får fra panelhøyttalere, hvor man knapt kan vri på hodet før stereobildet endrer seg eller faller sammen, eller er den generøs nok til at man kan la være å iføre seg korsett og hodeskinne før lytteøkter og kanskje til og med vri seg litt i godstolen uten at det hele går lukt til helvete?
    Send en mail til Allan Hendry. Han er veldig åpen mht å diskutere forhold rundt disse høyttalerene.
    info@monopulse.co.uk
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Lille_Adam skrev:
    Dæven, det minnet veldig om en invitt... :D
    Ja det var tanken, bare send en pm så finner vi tid, blir en del hjemme denne helgen.

    Vet om 3 sett i Østfold som alle drives med litt forskjellige rør forsterkere, ingen av oss har optimal plassering men jeg syns det fungerer bra alikevel. Mine står i "enden" i en L stue så venstre ht får ekko fra vegg men ikke høyre.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et tips fra Allan hvis optimal plassering er et problem:
    Sørg for at avstand til veggene (hvis den står i et hjørne) ikke er lik avstanden fra gulvet og opp til senter på bassenheten. Den ene veien bør det da være kortere og den andre lengere.
    Forsøk også med større avstand mellom høyttalerene hvis det er mulig.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    yzfr17 skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Dæven, det minnet veldig om en invitt... :D
    Ja det var tanken, bare send en pm så finner vi tid, blir en del hjemme denne helgen.
    Takker og bukker! PM er sendt.

    Audiomix skrev:
    Send en mail til Allan Hendry. Han er veldig åpen mht å diskutere forhold rundt disse høyttalerene.
    info@monopulse.co.uk
    Skal gjøre det, om ikke en visitt hos yzfr17 gir meg alle svarene.

    Inntil da tar jeg gjerne mot innspill fra eiere som føler de kan og vil si noe om størrelse på sweetspot....
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Jeg mottar mine sort/sort Model S denne uken håper jeg. De har tatt litt tid å bygge siden Allan har hatt mye å gjøre etter sommeren men nå er de klare. Det blir veldig spennende og jeg skal sammenligne de litt med PMC FB1+ som jeg kjenner godt fra før. Nå skal jeg ikke ha Model S i hoved anlegget men vil teste de litt mot PMC'ene allikevel tenker jeg. De kommer til å spille på en Rega Mira 3 og kilden er FLAC filer fra pc via USB på Musical Fidelity V-DAC II.

    Ian
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan gikk det Ian, har du fått dem hjem
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Lille_Adam skrev:
    yzfr17 skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Dæven, det minnet veldig om en invitt... :D
    Ja det var tanken, bare send en pm så finner vi tid, blir en del hjemme denne helgen.
    Takker og bukker! PM er sendt.

    Audiomix skrev:
    Send en mail til Allan Hendry. Han er veldig åpen mht å diskutere forhold rundt disse høyttalerene.
    info@monopulse.co.uk
    Skal gjøre det, om ikke en visitt hos yzfr17 gir meg alle svarene.

    Inntil da tar jeg gjerne mot innspill fra eiere som føler de kan og vil si noe om størrelse på sweetspot....
    Her er litt skriverier fra ett hyggelig besøk
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33463.msg1242582.html#msg1242582
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Mine høyttalere er på vei. De er i transit mellom England og Oslo så jeg har de vel før helgen. Skal gi en rapport og ta noen bilder når jeg får de.

    Ian
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Da var høyttalerne på plass og jeg må vel si at finishen er minst like god som på hvilke som helst masseproduserte høyttalere. De er rett og slett svært pene. Kona er enig og fornøyd. Jeg var litt engstelig etter å ha lest litt om at finishen ikke var like god som mere kjente merker. Det at det er tøy over hele høyttaleren gir de et mykere utseende enn andre høyttalere og i sort stoff med sort metallbøyle passer de veldig godt inn i vår stue der det går i hvite vegger, eikegulv og sorte møbler. (Jeg kommer med noen bilder senere)

    Så var det lyden, de er nok ikke helt ferdig spilt inn enda men jeg har allerede hørt litt på de, og det som er helt åpenbart er at det er svært god timing som sikkert er nevnt hundre ganger før men som er en veldig viktig ting for meg og en av grunnene til at jeg ville kjøpe MonoPulse uten å ha lyttet til de før. Jeg er vant med store horn og PMC FB1+ og MonoPulsene har samme snert, tight bass og timing som jeg har blitt vant med å savne så fort den ikke er der. Jeg har spilt på et satellitt + sub system som ikke har hatt dette nå i 2 år. Og jeg blir like overrasket hver gang jeg hører høyttalere som ikke formidler dette og hvor merkelig jeg syns det er at produsenter ikke vektlegger timing og "rytme" i høyttalerne sine. Men MonoPulse har dette på plass fra første stund og selv om de ikke er helt innspilt enda så hørte jeg dette fra første gang jeg koblet de til. Jeg spiller en god del jazz og der er dette helt åpenbart, bare sjekk JACQUES LOUSSIER TRIO - BAROQUE FAVORITES (Telarc CD 83516) eller Nina Simone - Jazz As Played In An Exclusive Side Street Club der man har lange pianoløp på klassiske temaer men i jazz versjoner. Eller Dave Brubeck - Dave Digs Disney for eksempel.

    Mellomtonen er veldig bra men jeg tror at den kommer litt mere frem når de er ferdig innspilt. Det er god "nerve" og kropp i både mannstemmer og kvinnestemmer og man får med alle små detaljer som smatting og andre "munnlyder" som mange kanskje helst ikke ville hatt med eller hørt men jeg setter pris på at alt er på plass :) Det er ikke problemer med SSS lyder i diskanten som jeg er veldig glad for da jeg er litt var for overdreven SSS fokus i diskant.

    En annen ting som også er svært artig er at de små tassene spiller svært tight og dyp bass, Jeg liker at høyttalere klarer å formidle både mellombassen som man kjenner i brystkassa og dypbass som får buksebena til å "flagre", og til å være såpass slanke og små så gjør Model S veldig mye riktig for meg i min stue. Det er veldig god og balansert bass. De spiller ikke like mye dypbass som PMC'ene men PMC'ene har transmisjonslinen å takke for sin dypbass og det er vel litt urettferdig å sammenligne og siden de koster 3 ganger så mye. Men Model S spiller veldig bra bass og dypbassen er der så lenge innspillingene har det. Høyttalerne formidler det som er på innspillingen så det gjør også at de ikke legger til bass hvis ikke det er der i utgangspunktet. Dette gjør også at Model S spiller bra dynamisk og plater som er spillt inn på lavt volum og ikke "skrudd opp" i mastering forblir med lavt volum på slik at man må stille litt på volumet på forsterkeren når man går fra en moderne innspilling til en eldre.

    Jeg mener også at timingen og hastigheten gjør at de oppleves som "stille" når de skal være stille og rolige. De blir ikke rotete og mister kontrollen, de holder denne kontrollen opp på fest nivå der ungene begynner å klage :) Og dette med relativt beskjeden forsterkraft i Rega Mira 3. Det gir mindre problemer med lyttetretthet i min stue og jeg kan sitte å lytte lenger på høyt volum. De oppleves kontrollert men "kjappe" uten å være skrikete i diskanten. Dette er ikke myk lyd som i "varmt og koselig lydbilde" med mørk klang der man føler at detaljene for alltid er skult bak myke filt tepper og aldri kommer helt ut i rommet. Jeg opplever det som at jeg kan "ta og føle på" artisten og stemmen eller instrumentet som er helt ute i rommet og står midt på stuegulvet foran deg. Jeg mangler litt på plassering enda slik at jeg får til romfølelsen like bra som jeg ønsker. Det kan bli litt vanskelig i og med at dette er et stue anlegg og jeg har litt begrenset plass til bakvegg og sidevegg.

    Så jeg kommer tilbake med mer info når jeg får spilt de helt inn og teste litt mere med plassering.

    Men det som uansett er mine første tanker er at dette er latterlig billig for svært gode høyttalere. Jeg betalte vel rundt 8600,- ink mva og jeg vil si det er omtrent halv pris av hva man må normalt betale for denne lydkvaliteten. Og i tillegg så får man da normalt ikke raskheten og timingen som disse innehar, noe som forøvrig er mangelvare hos veldig mange av de etablerte produsentene. I tillegg så er Allan en fornøyelse å gjøre forretninger med, han har fulgt opp med info på mail under hele prosessen og alt har gått helt smertefritt.

    Edited:
    Kilden min er PC med optisk til Musical Fidelity V-DAC II
    Jeg har byttet litt frem og tilbake fra Ipod med Apple dock og AAC filer i god kvalitet til V-DAC med FLAC og dette er høyttalere som profiterer bra på god kilde. Jeg hører digital støy på Ipod'en og begrensninger i både diskant og dypbass. Når jeg spiller på V-DAC er det en helt annen ro og kontroll i tillegg til at det strekker seg dypere og gir mere detaljer og "nerve"

    Ian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn