MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Takk for at du deler med oss andre. God beskrivelse. Ser ut til at din modell har samme kvaliteter som mine 82 A, og som jeg også setter stor pris på.

    I grunnen både rart og synd at såpass få her inne på HFS har skaffet seg disse høyttalerne, ikke bare er det god valuta for billige penger, men hele handelen (velge modell, forhandle med Allan om løsninger, råd og vink, oppgjør, transport, og til slutt levert på døra) er nesten vel så artig opplevelse som å handle i butikk her hjemme.

    Selv har jeg kjørt bare CD over Monopulsene, og streamet musikk over vintage-anlegg. Nå ble jeg fristet til å koble opp data/DAC i MP'ene og gjøre noen sammenligninger.

    Ole G :)
     
    O

    Ole I

    Gjest
    olisn skrev:
    Takk for at du deler med oss andre. God beskrivelse. Ser ut til at din modell har samme kvaliteter som mine 82 A, og som jeg også setter stor pris på.

    I grunnen både rart og synd at såpass få her inne på HFS har skaffet seg disse høyttalerne, ikke bare er det god valuta for billige penger, men hele handelen (velge modell, forhandle med Allan om løsninger, råd og vink, oppgjør, transport, og til slutt levert på døra) er nesten vel så artig opplevelse som å handle i butikk her hjemme.

    Selv har jeg kjørt bare CD over Monopulsene, og streamet musikk over vintage-anlegg. Nå ble jeg fristet til å koble opp data/DAC i MP'ene og gjøre noen sammenligninger.

    Ole G :)
    Jepp - og Model C (stativhøyttalerne) som jeg bruker er også alt for ukjent i det norske markedet. Veldig synd.

    Jeg bruker CD, LP og stream via AirportExpress - alt gjennom en Yamaha receiver (659). Ypperlig!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ian71 skrev:
    Men det som uansett er mine første tanker er at dette er latterlig billig for svært gode høyttalere. Jeg betalte vel rundt 8600,- ink mva og jeg vil si det er omtrent halv pris av hva man må normalt betale for denne lydkvaliteten. Og i tillegg så får man da normalt ikke raskheten og timingen som disse innehar, noe som forøvrig er mangelvare hos veldig mange av de etablerte produsentene. I tillegg så er Allan en fornøyelse å gjøre forretninger med, han har fulgt opp med info på mail under hele prosessen og alt har gått helt smertefritt.
    Ian
    Generelt for alle MonoPulse er at de virkelig spiller bra. Veldig bra.
    Minst dobbelt så bra som andre til samme pris.
    Eller minst like bra til halv pris.
    En kan ha meniger om designet (det ytre), men å si at finnish ikke er helt topp forstår jeg ikke. Hvis en må ha pianolakk, får en bare velge noe annet.
    I forhold til at det ikke er forhandler av merket i Norge, er utbredelsen ganske bra. Må jo ha passert 20 par nå.
    Alle får disse til forhandler pris. Flyfrakt er inkludert. I praksis blir det ca halv pris i forhold til veiledende i f.eks. England.
    Da jeg kjøpte mine første (jeg var først :)), var merket helt ukjent her. At jeg etter en stund byttet, skyldes ganske enkelt at en som kom innom absolutt ville ha mine. Så ble det et lite steg oppover fra 42A til 72As.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Si litt om hva du har under.
    Fra undersiden av selve høyttaleren og ned mot gulvet.
    Tror dette er samme typesom en lunsj kompis har. Han kjøpte sine etter noen lytt hos meg.
    Forer de med signal fra MAE SET 1 original. Ca 6 Watt.
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    7
    Sted
    Risør
    Det er faktisk min egen MonoPulse "custom" idé som jeg spurte Allan om han kunne lage for meg. Som sagt så gjort, 50 Euro kostet det. Det er enkelt og greit en sortmalt 19 mm MDF plate under hver høyttaler med stillbare ben som går opp i festene for spikes. Under der igjen er det Holfi BF-feet som er dempende skum puter til å sette under høyttalere. Jeg har veldig god erfaring med Holfi BV-feet på PMC'ene mine og ville gjerne ha samme løsning på MonoPulse'ene da dette har gitt meg fenomenal bass tidligere, også bedre enn spikes. Og spikes og parkett er noe som alltid har gitt stygge merker i parketten hos meg. I tillegg så har jeg små barn i huset og jeg trengte en litt større plattform for at det skal bli litt vanskeligere å velte høyttalerne. De har litt høyt tyngdepunkt. Alt fungerer utmerket og de er vesentlig vanskeligere å tippe over med plattformen under.

    Høyttalerne har nå fått en del timer på seg og det begynner virkelig å låte bra. Det har løsnet skikkelig nedover i bassen men det tok en del timer. Jeg har jobbet litt med plassering også og jeg trekker de litt ut fra bakvegg når jeg skal lytte litt seriøst da dette gir mere rom og 3D. Men det er utrolig mye høyttaler for pengene og jeg er strålende fornøyd. Har funnet frem en del plater med gode dyp bass spor, blant annet: Space Monkeyz Vs Gorillaz - Laika Come Home og det er veldig morsomt at såpass små høyttalere klemmer til med skikkelig dyp bass uten at de mister grepet. Men de spiller jo feiende flott bass på alle innspillinger der det er god bass. Har kjørt de litt på film også nå og det er svært underholdende, jeg har ikke behov for mer eller dypere bass selv på film i et slikt stueanlegg.

    Ian
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Ikke dum løsning, jeg etterlyste når jeg fikk mine (andre paret) en mer stabil "base". Allan flyttet da spikes festene litt ut, det hjalp en del det også. Litt morro når det er mulig å få med litt endringer ;)

    Ser fint ut, gøy med enda en fornøyd MP eier
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei Monopulsere!

    Jeg har kikket på et par Model A en stund og vurderer å gjøre det til virkelighet, men lurer litt på hva dere anbefaler om man skal ha noe annet enn rør forsterkermessig?

    Det virker som de fleste bruker mindre rør-amper?
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Anbefaler og anbefaler ..., jeg bruker i alle fall 60 w kl A, og det fungerer godt!

    Ole G :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    De er ikke tunge å drive men har litt lav følsomhet.

    Etter min erfaring trives de derfor meget godt med masse krefter/headroom og vokser med oppgaven.

    Min McIntosh MC402 (2x400W) er akkurat passe... ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hmm, jeg forstår. Hadde håpet at man kunne slippe litt rimelig unna, men kanskje ikke. Det virker jo som mange er fornøyd med disse, selv om de egentlig ikke ser så voldsomme ut så virker det som de kan spille musikalsk, høyt og også med god og dyp bass?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Man trenger ikke en halv kilowatt for at disse skal låte bra, bare så det er sagt.

    Men det er utrolig hvor uanstrengt disse spiller selv om jeg nær sagt 'tømmer' Mc'n på de.

    Digresjon;
    Mine 82A har stått til hvile over et år da de er tiltenkt et oppsett #2. Jeg venter i disse
    dager på nye og (i følge Allan) bedre diskanter som skal prøves ut.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    ... Hadde håpet at man kunne slippe litt rimelig unna, men kanskje ikke. ...
    Rega eller Naim burde være en god kombinasjon. Har sett gode tilbakemeldinger fra engelske fora sammen med Naim.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    larry skrev:
    Digresjon;
    Mine 82A har stått til hvile over et år da de er tiltenkt et oppsett #2. Jeg venter i disse
    dager på nye og (i følge Allan) bedre diskanter som skal prøves ut.
    Fortell!
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    larry skrev:
    Digresjon;
    Mine 82A har stått til hvile over et år da de er tiltenkt et oppsett #2. Jeg venter i disse
    dager på nye og (i følge Allan) bedre diskanter som skal prøves ut.
    Fortell!
    Vel, 'noen' hadde pillet på domen på den ene høyttaleren (kortversjon).

    Jeg kontaktet Allan for å få ny, men det viste seg at de har byttet til en annen leverandør da
    den opprinnelige hadde gått konkurs.

    Jeg vet ikke eksakt når de har gått over til de nye diskantene, da mine er snart 2,5 år. Så det kan godt
    være at flere av dere har den nye. Den 'gamle' jeg hadde har benevnelsen DT70PP0. De nye er etter hva jeg tror fra Monacor (skal sjekke når de kommer).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har jeg gått til det skritt å bestille et par Model A fra den trivelige Mr. Hendry. Får satse på at de lever opp til ryktene! :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    cybervision_ skrev:
    Da har jeg gått til det skritt å bestille et par Model A fra den trivelige Mr. Hendry. Får satse på at de lever opp til ryktene! :)
    Gratulerer ;) tror nok du blir fornøyd. Si i fra hvordan det blir når du får dem.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det tror jeg også. Jeg har vært innpå å kjøpe Monopulse i flere år, men har ikke helt turt hoppe på og med hifitørke i sikte fant jeg ut at man bare lever en gang. Lydmessig virker de å være nær mine idealer. Konstruktøren mente også at min nåværende elektronikk vil passe meget godt. Det tar vel fort en måned forstod jeg før sakene er i stua.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer!
    Får du de til jul tro?
    Jeg fikk MVA regningen på julaften.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Audiomix skrev:
    Gratulerer!
    Får du de til jul tro?
    Jeg fikk MVA regningen på julaften.
    Vet ikke, har ikke noen hast forøvrig da desember er fullstappet som det er. Er meget imponert over service og oppfølging fra Hendry så langt, meget bra. Nevnte deg også i en mail som eksempel på noen som drev dem med lite watt.

    Sputnik kommer nok til å skinne som aldri før.

    EDIT: MVA regning 24. desember? God jul fra tollvesenet. :)
     

    ringvei3

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Har nå fått mine Monopulse Model C.Disse skal brukes som stereo nr 2.Men jeg mangler forsterker,har en gammel sony surroundforsterker men det låt ikke bra.Koblet de opp med Abrahamsen V2.0 og da ble meget bra.Stort og behagelig lydbilde.Den nye Rega Brio R får bra tester.Hva mener dere?
     

    Vedlegg

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    7
    Sted
    Risør
    Jeg spiller på Rega Mira 3 på mine model S og det matcher veldig bra og den kan spille opp til fest også når det kreves. Rega er gode på rytme og spilleglede og det passer bra, de er også veldig stille når det skal være stille og det gir god dynamikk. Jeg har også hørt at Naim er en god kombinasjon.

    Ian
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg skal bruke rega brio-r på mine model a når de kommer, vil tro det er mer enn nok. Regaen er overraskende kraftig i forhold til oppgitt effekt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Audiomix skrev:
    cybervision_ skrev:
    Det tar vel fort en måned forstod jeg før sakene er i stua.
    Ble det MP'er til jul?
    Nei. Veldig tidlig i januar er prognosen. Fikk oppdatering og julehilsen fra over fjorden i dag og de skulle ferdigstilles i romjula.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    ringvei3 skrev:
    Har nå fått mine Monopulse Model C.Disse skal brukes som stereo nr 2.Men jeg mangler forsterker,har en gammel sony surroundforsterker men det låt ikke bra.Koblet de opp med Abrahamsen V2.0 og da ble meget bra.Stort og behagelig lydbilde.Den nye Rega Brio R får bra tester.Hva mener dere?
    Gratulerer!

    Men hva ble egentlig feil med Sony receiveren? For lite kraft? Hva var kilden (CD, LP, ??)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da var Model A i hus. Har kun fått lyttet på svært lavt nivå, men skal ta en kjapp lytt i morgentimene i morgen.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med Monopulsene!
    Var på nippet til å etterlyse de i går, men lot det være. Da var de altså på plass.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.566
    Antall liker
    32.259
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer cyber :)
    Må si at du velger finish i "min smak", disse var rå lekkre!!

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Cyber. Lekker finish du valgte. Du kan nok påregne 200 timer + før de har sluppet helt taket.. Lykke til :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takk takk, vippet mellom sort og slate grey, men kona svarer alltid: "Sort!" hvis jeg ymter frempå om noen finishvalg i hobbyen. Komboen er sort / gunmetal. Jeg ba om å få metallstripa i front også da jeg synes den er stilig.

    Må bare igjen skryte av Hendry og hans oppfølging og service. Har fått lyttet litt i dag og inntrykket er at dette er meget gode høyttalere, veldig flott anslag på vendinger i musikken høres det ut som. Skal prøve dem i TV-stuen i morgen som er på ca 16 kvm med stor åpning til resten av huset, men de blir nok i stua inntil jeg eventuelt får rekvirert et dedikert rom i huset.
     

    ringvei3

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Ole I skrev:
    ringvei3 skrev:
    Har nå fått mine Monopulse Model C.Disse skal brukes som stereo nr 2.Men jeg mangler forsterker,har en gammel sony surroundforsterker men det låt ikke bra.Koblet de opp med Abrahamsen V2.0 og da ble meget bra.Stort og behagelig lydbilde.Den nye Rega Brio R får bra tester.Hva mener dere?
    Gratulerer!

    Men hva ble egentlig feil med Sony receiveren? For lite kraft? Hva var kilden (CD, LP, ??)
    Ole I skrev:
    ringvei3 skrev:
    Har nå fått mine Monopulse Model C.Disse skal brukes som stereo nr 2.Men jeg mangler forsterker,har en gammel sony surroundforsterker men det låt ikke bra.Koblet de opp med Abrahamsen V2.0 og da ble meget bra.Stort og behagelig lydbilde.Den nye Rega Brio R får bra tester.Hva mener dere?
    Gratulerer!

    Men hva ble egentlig feil med Sony receiveren? For lite kraft? Hva var kilden (CD, LP, ??)

    Syntes at lyden blei litt tynn og skarp med sony receiverer og den er jo 20 år så den har vel gjort sitt.
    Kjøpte en Rega Brio R og den spiller veldig pent på Monopuslene.Ser at det er flere som har støy problemer med Regaen,men denne er tyst.Monopulse model C er glade i strøm og jeg kan faktisk dra på med volum til klokka 1-2 og da er det høyt.Prøvde og Abrahamsen V.2 på monopulsene og den hadde mere kontroll på bassen ved høy spilling,men ellers var forsterkene ganske like.Cd spiller ble brukt på Regaen og Squeezebox på Abrahamsen
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.566
    Antall liker
    32.259
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    cybervision_ skrev:
    Takk takk, vippet mellom sort og slate grey, men kona svarer alltid: "Sort!" hvis jeg ymter frempå om noen finishvalg i hobbyen. Komboen er sort / gunmetal. Jeg ba om å få metallstripa i front også da jeg synes den er stilig.
    Må bare igjen skryte av Hendry og hans oppfølging og service. Har fått lyttet litt i dag og inntrykket er at dette er meget gode høyttalere, veldig flott anslag på vendinger i musikken høres det ut som. Skal prøve dem i TV-stuen i morgen som er på ca 16 kvm med stor åpning til resten av huset, men de blir nok i stua inntil jeg eventuelt får rekvirert et dedikert rom i huset.
    Den piffer opp en god del, bryter litt og er meget stilig :)

    gismo
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Er det mulig å få monopulse modell A med metall også på sidene slik som på tidligere modell 42A?
     
    O

    Ole I

    Gjest
    gismo skrev:
    cybervision_ skrev:
    Takk takk, vippet mellom sort og slate grey, men kona svarer alltid: "Sort!" hvis jeg ymter frempå om noen finishvalg i hobbyen. Komboen er sort / gunmetal. Jeg ba om å få metallstripa i front også da jeg synes den er stilig.
    Må bare igjen skryte av Hendry og hans oppfølging og service. Har fått lyttet litt i dag og inntrykket er at dette er meget gode høyttalere, veldig flott anslag på vendinger i musikken høres det ut som. Skal prøve dem i TV-stuen i morgen som er på ca 16 kvm med stor åpning til resten av huset, men de blir nok i stua inntil jeg eventuelt får rekvirert et dedikert rom i huset.
    Den piffer opp en god del, bryter litt og er meget stilig :)

    gismo
    Metallbåndet har en misjon, ikke bare til pynt:

    "It is a thick length of rolled steel, inset into the cabinet and held in place with M10 bolts. Its main purpose is to break up resonance modes in the larger front panel of this model. It is almost incidental that it also visually breaks up the large front panel and looks good."
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    jenslu skrev:
    Er det mulig å få monopulse modell A med metall også på sidene slik som på tidligere modell 42A?
    Har ikke alle A-modellene den solide stålbøylen i en omvendt U?
    Kan ikke ha fulgt så dårlig med i det siste vel?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn