Mono eller mono?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Hei.
    Trenger litt innspill til temaet "avspilling av monoplater på stereoanlegg". Har etter hvert fått en anselig samling særs fine femti- og sekstitalls LP-utgivelser i mono. Disse har i alle år blitt avspilt med den til enhver tid operative platespiller, altså i et normalt stereo oppsett. Føler ikke jeg har savnet noe, og på gode innspillinger kan det faktisk ofte oppleves en viss dybde i opptaket. Folk som har greie på slikt, sier ofte at det er mye å hente på en god mono pickup.
    OK, min nåværende preamp har ingen mono knapp, og jeg har ikke en dedikert senterhøyttaler heller, så hva er veien fram hvis man vil prøve en to-pins mono pickup, men spille på eksisterende anlegg. Er ikke villig til å ta opp nytt banklån for å få til dette.
    Steen

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Trenger litt innspill til temaet "avspilling av monoplater på stereoanlegg". Har etter hvert fått en anselig samling særs fine femti- og sekstitalls LP-utgivelser i mono. Disse har i alle år blitt avspilt med den til enhver tid operative platespiller, altså i et normalt stereo oppsett. Føler ikke jeg har savnet noe, og på gode innspillinger kan det faktisk ofte oppleves en viss dybde i opptaket. Folk som har greie på slikt, sier ofte at det er mye å hente på en god mono pickup.
    OK, min nåværende preamp har ingen mono knapp, og jeg har ikke en dedikert senterhøyttaler heller, så hva er veien fram hvis man vil prøve en to-pins mono pickup, men spille på eksisterende anlegg. Er ikke villig til å ta opp nytt banklån for å få til dette.
    Steen
    Bruker selv en Ortofon 2m mono, og foretrekker den på mono plater framfor 2m black.
    Med lik geometri, vekt og Sme headshell er det lett å veksle mellom dem.
    Ikke akkurat banklån pickup's

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Kan du forklare koblingen på en enkel måte? ER det en fire-pins hvor serie- eller parallell-wiringen er gjort i huset?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    Kan du forklare koblingen på en enkel måte? ER det en fire-pins hvor serie- eller parallell-wiringen er gjort i huset?
    Er ikke akkurat teknisk kyndig, men ja 2m mono har fire pins kobling. Plug and play
    Hadde en Denon mono pu, med 2 pins, klarte aldri å koble den

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Fant dette bildet:

Ortofon-2M-Mono.jpg

Ser jo at dette kanskje ikke er så vanskelig. Har selv SME-type headshell på armen som er tiltenkt. Trodde at mono PU'er bare hadde to pinner som i hine hårde, men det var kanskje bare før.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.933
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale en Audio-Technica AT33MONO. Koster ikke skjorta og jeg synes den gir et løft i forhold til en vanlig pickup når jeg setter på originale Django, Andrews Sisters og denslags.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Har sjekket litt rundt nå, og her til lands er det ikke flust med utvalg. AT33Mono, Ortofon Mono og en Grado Prestige ME+ Mono. Thats about it.
    Selv om det ikke er i direkte samsvar med trådens heading, så kommer et tilleggsspørsmål om det finnes en anbefalt switch til å skifte mellom to armer. Riaa'en har to innganger, og nå blir det behov for tre :sneaky:.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergen
    Ditto som over, AT33mono. Har du mange monoplater kan det være en fin ting å ha.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    Har sjekket litt rundt nå, og her til lands er det ikke flust med utvalg. AT33Mono, Ortofon Mono og en Grado Prestige ME+ Mono. Thats about it.
    Selv om det ikke er i direkte samsvar med trådens heading, så kommer et tilleggsspørsmål om det finnes en anbefalt switch til å skifte mellom to armer. Riaa'en har to innganger, og nå blir det behov for tre :sneaky:.
    Jeg kjøpte en switch box hos NAT, med tre innganger. Kostet for 15 år siden noen hundrelapper.
    Kanskje ikke state of the art men funka bra

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    små 300 stykker, så hvis det er såpass stor forskjell i dynamikken som det sies, så er det vel greit med en korrekt avtaster.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    små 300 stykker, så hvis det er såpass stor forskjell i dynamikken som det sies, så er det vel greit med en korrekt avtaster.
    Jeg har en del mono plater både 33 og 45 fra femti-sekstitallet og opplever at en dedikert mono pickup gir meg en bedre opplevelse.
    Subjektivt selvfølgelig

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    Slik hørte man på mono, selvfølgelig også piperøykende.
    Those where the days

Quad-ESL-57-advertisement-loudspeaker.jpg

Legg merke til hvem som sitter i sweet spoten, skulle bare mangle

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.170
    Torget vurderinger
    2
    En vanlig stereo pickup spiller da mono helt fint…mono knapp på forsterker er heller ikke påkrevd.Som du har erfart…

Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergen
    En vanlig stereo pickup spiller da mono helt fint…mono knapp på forsterker er heller ikke påkrevd.Som du har erfart…
    Blir faktisk ganske stor forskjell å spille mono med monopickup vs stereo på et stereoanlegg.
    Med mono får du et smalt lydbilde, mens med stereo et bredere med masse ekstra støy.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.170
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp spilt Duke Ellingtom masterpieces i mono uten å merke noen av de nevnte problemene , selv om jeg vet det kan bli mer Rumble og støy fra vertikale bevegelser er det ikke hørbart hos med på de få monoplatene jeg har. Har kanskje noe å si mht platekvalitet og tilstand, også har jeg Park Audio Puffin dereumble- elliptiske filter, det kan ha vært aktivert .. mulig det tok vekk noe grunge

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Har en ledig arm på ene spilleren min, og Audio Technica har en dedikert mono-pu til en særs overkommelig pris, så jeg skal i det minste gjøre meg opp en egen mening rundt dette. Er i tillegg såpass heldig at jeg kan sitte i sweetspot med remoten og gjøre A-B sammenligning. The joys of western society.☺

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Har lest meg litt opp på ymse fora, og begynner å forstå hvorfor det er begrenset respons på de få tråder, som omhandler dette med avspilling av mono plater. Det kan virke som om de fleste såkalte mono-pickupper, heller burde hete pseudo-mono. Mange har bare satt på en konisk eller "litt større" elliptisk diamant på nålefanen, og gjort en tjuvkobling inni huset a la den @Valentino viste i post 16. "True mono", som de sier i det store utlandet, begrenser seg til et ørlite utvalg av nye PU'er, til en ikke så veldig hyggelig pris. Setter innkjøpet på vent til jeg har blitt ferdig utdannet.
    Steen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.921
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spolene i AT33Mono plukker kun opp horisontale bevegelser, og gir (med mediets begrensninger) et monosignal i hver kanal.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Ja, to mono signaler, så ergo betraktelig bedre enn alternativene. Fant også en LINK som viser den interne kabling. Gjorde et kjapt søk på min Discogs, og jeg kan vel etter hvert forsvare (854 mono skiver) å bruke litt penger på en orntli avtaster.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.212
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ortofon har ekte mono som er så godt som uendret siden 50-tallet. Artig å kunne høre platene på samme vis som en kunne da de var nye.
    1770200884321.png

Har denne både til LP og 78 plater

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.212
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er artig når en kommer over originale jazz monoplater fra 50-tallet. Av og til kan en finne godbiter til en rimelig penge.
    Mange av disse platene har en forbløffende lydkvalitet. Dette gjelder for øvrig også 78 plater som kan ha en veldig god lyd og dynamikk.
    1770212333371.png

Miles på original mono.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Ikke meningen å sette punktum for synspunktene, men for eget vedkommende, så har det jeg har lest om AT33MONO gjort at det i går kveld ble bestilt en slik...

at33mono_mc.jpg

...fra Mala. Om en ukes tid skal jeg komme med selververvet inntrykk av herligheten.
    Steen

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergen
    Veldig fornøyd med min men har jo ikke sammenlignet dem med noe annet mono.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Fikk melding fra Mala i dag hvor de unnskylder at AT33 serien stadig figurerte på hjemmesiden. Denne skal nå erstattes av AT33x, og de kan derfor ikke levere det bestillte produktet 😕. Prisen på den nye serien er forventet å være betraktelig høyere enn på den gamle. Mange hifi produsenter ser ut til å gamble på at vi tosser på +55 år har ubegrenset tilgang på kapital. Og det stemmer kanskje?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.635
    Sted
    Oslo
    Fikk melding fra Mala i dag hvor de unnskylder at AT33 serien stadig figurerte på hjemmesiden. Denne skal nå erstattes av AT33x, og de kan derfor ikke levere det bestillte produktet 😕. Prisen på den nye serien er forventet å være betraktelig høyere enn på den gamle. Mange hifi produsenter ser ut til å gamble på at vi tosser på +55 år har ubegrenset tilgang på kapital. Og det stemmer kanskje?
    Ettersom vi gamle analog gjøker begynner å komme opp i åra, burde det kanskje ikke være en idé å innføre honnør rabatt?
    Det er ikke alle av oss som drar med oss gullpensjoner fra internasjonale stillinger

Halvor O

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    81
    Sted
    Oppland
    Blir faktisk ganske stor forskjell å spille mono med monopickup vs stereo på et stereoanlegg.
    Med mono får du et smalt lydbilde, mens med stereo et bredere med masse ekstra støy.
    Mye av det samme skjer når du trykker inn monoknappen, for den som er så heldig å ha det.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.276
    Vet ikke om du har sett på/vurdert Nagaoka MP-Mono?
    Den var ikke kommet opp på mine søk nei. Ser at det er MM og elliptisk nål, og har delvis forberedt meg på MC og konisk, så der ticker AT33 begge bokser. Har prøvd å gi gutta på Mala litt dårlig samvittighet, så de kanskje kan gi meg et forlokkende intro-tilbud på AT33x, men nå får vi se.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn