Monkey business...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen! Litt seint svar, men ja, det var knepping med alle kildene jeg prøvde såvidt jeg husker. Men hvis det er sånn du sier, blir det jo fort mer irritasjon enn moro. Jeg bestilte noen kit fra svenske 41hz.com for noen år siden, som jeg også var veldig fornøyd med. Men nå virker det som det er samme greia der også. Ingen respons og litt tilfeldig hvem som får hva.

    Er vel ofte sånn med små en-manns entusiastbutikker. Lite penger og mye jobb, og etter noen år går interessen over..
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemelding:)

    ja, det er jo typisk. Men vi kan vel ikke klandre disse heller. De gir jo alle oss andre mye morro for en nokså rimelig penge og deler masse med kunskap. De skal da ha sit kakestykke for det arbeidet. Det er bare synd at det koker stille ut og mange blir småfrustrerte:/

    Kanskje dette med releattenuator ikke er den beste ideen. At det nesten er dømt til å bli noen utfordringer med? Jeg vet ikke...men kunne tenkt meg å brukt noe annet enn et vanlig potmeter i preampen.


    Vi får grubble videre.. Og om noen har tanker eller ideer er det jo bare å skrike;) I mellomtiden får vi heller handle litt musikk...
     

    Vedlegg

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Selve relevolumkontrollen er jo litt artig. Dægern som det klakker og står i når enn nærmer seg maks volum. Men dagens nedtur er at det er en god del støy fra 0-70% når relene klikker inn og ut. Det er jo en liten fare for at den ikke helt ultimate kablingen kan være med å skape problemene. Men ulyden har jeg både med og uten buffer kretser, altså relevolumkontrolen brukt som passiv preamp. Det er også ingen forskjel om enn kjører AC eller regulert DC inn på dette kortet. Så jeg er litt redd for at det er støy fra relene som er kilden til støyen dessverre. Det betyr jo fort at denne utgår og at enn må se seg etter andre løsninger.
    Hvor høy spenning har du på spolen på relene? Forsøk evt med lavere spenning her for se om støyen forsvinner.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... Det husker jeg ikke, men det var en egen regulator på kortet for styrestrømmen. Så denne var nok "riktig". Ga opp denne, og siden den kun var på lån så er den gitt tilbake til eier...

    Investerte enkelt og greit i et Lite MV-04 kit på bayen. Dette er volumpot...kjedelige saker, men jeg finner liksom ikke noe gull som trigger dette-har-jeg-trua-på følelsen. Så da får vi gå for standard løsninger slik at det kan eksperimenteres med buffere og strømforsyninger:)

    Hvordan går det med "klakk-klakk" volumet ditt? Fungerer dette uten skavankene som andre har opplevd med lignende løsninger?:)

    Ps! Nyyyydelig proglogg sist fredag;)
    Ps nr2! Vi gleder vel oss til nytt Seigmen album over helga?:D
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Her har det ikke skjedd mye! Sommeren kom, og med høsten en nye heltids oppslukende hobby: Øl-brygging.


    Men nok om det. Mye døde ut fordi jeg ikke fant noen volumregulering som jeg følte var verd å satse på. Det å bygge en helt standard forforsterker er ikke så kjempe spennende. Jeg vil gjerne ha noe småsært som er litt utenfor boksen, som jeg kan putte inn i en boks og to. Kanskje jeg har funnet det:

    Arduino based LDR volume and source selection controller - diyAudio

    Printkort er i det minste bestilt, handleliste under bearbeidelse og grubling på blant annet display som passer til boksene jeg alt har. Kunne tenkt meg hvit OLED display. Men her har jeg ikke klart å funnet noe. Ber derfor litt om hjelp/tips. det nærmeste jeg kommer det jeg vil ha er dette fra bayen:

    Black 20x4 Character LCD Module Display w HD44780 Controller Bezel White Backlit | eBay

    Men er litt redd for at bakgrunnen lyser litt mer opp en hva som er ønskelig på et LCD display. Derav OLED som skal være helt svart utenom selve teksten.


    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Printkort på plass:)

    Holder på å styre med å finne komponenter. Hadde jo vert greit å komme i mål fra en leverandør. Ser ut til at Farnell har det meste, utenom en transistor 5LN01SP. Slik jeg forstår dette er denne litt vesentlig i konstruksjonen.
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tips til gode dioder til en typisk LM317/337 regulator? Står spesifisert 1N4007, men finnes det ting som fort kan være bedre uten å koste skjorta?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    mur120-160 i samme forpakning. Mur860 (to220), hfa06tb120 (to220)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Takk bam:)

    Har søkt både her og på DIYaudio uten å bli helt klok. Men både MUR120 og MUR860 er nevnt tidligere. Virker som når du trenger dioder til litt effekt er det MUR820/860/3020 det går i, men til småting som maks trekker en liten amper har jeg ikke funnet mange anbefalingene.

    Snart i mål nå, så har vi komponenter til paradise buffere også. Gleder meg til å varme opp loddebolten igjen. Begynner å bli lenge siden nå:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Da er det blitt lagt ned et par komponenter. Relene var ei plage å få på plass. Disse har en buet tapp under som gjør det litt utfordrende. Første forsøk ble katastrofalt:S

    Har fort 4-5 print til overs om noen skulle bli fristet til å prøve...
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det går ikke så fort, men det er da fremgang:)

    Har fått satt sammen et par LM317/337 regulatorkort. Er litt usikker på kvaliteten på komponentene i disse som kommer ferdig fra ebay. Så har satt i sammen med komponenter jeg vet er av en viss kvalitet, rett og slett for å få litt ro i sjela. Disse skal inn i ASP boksene (delefilter, korigeringsfilter) til LX521. De jeg har nå blor også litt varme, så har prøvd å få til litt bedre kjøling på disse.

    De røde avlange kortene er såkalte paradise buffere. Har 4stk som jeg har kommet så langt som på bilde. Siden få om ingen kommenterer: Ja, spolen er laget selv, og ja, jeg er fornøyd med det visuelle resultatet;)


    Selve LDR kortet er ferdig:D Trenger da bare litt ledninger ect. Tenker jeg tar det etter at inngangskortene er klare.
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Et inngangskort klart. Mangler bare ledninger for å sy det opp med arduino. Relene bryter både signal og jord. De får også bare en liten puls for å bytte posisjon, slik at det ikke ligger spenning over spolen som kan påvirke signalet. Jaja, alt for godfølelsen;)
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det, holdt på med en slags monolog her inne. Godt og vell 1 1/2 år er gått siden sist... hvor har tiden blitt av? Hundrevis av liter av øl er brygget, langt mindre (håper jeg) drukket. Hus har det også blitt på godt og vondt...

    Som mange andre har jeg også nylig slått meg opp på DSP med tilhørende måling. Har stresset være med høyttalerplassering de siste dagene. Er det ikke typisk? Enn ender opp ca der enn begynte, og begynnelsen var med denne kalkulatoren: LX521 Room Position Calculator

    Summert opp (venstre og høyre side i samspill) ser etterhvert litt mindre ut som en kamel under 100hz. Jeg har en skikkelig skrekk av den dip som har pleid å dukke opp på litt over 70hz. Nå kommer denne dipen med ca 10hz mellomrom, og summen av det hele er ikke lengre katastrofe. Men derimot er det katastrofe av både de store og små der mellomtonene har sin arbeidsoppgave. Her er det også 2 kraftige diper for både venstre og høyre side som det ikke ser ut som jeg blir kvitt med plassering / toe-in. Disse ligger rundt 120 og 165hz, der førstnevnte er på delefrekvens mellom bass og nedre mellomtone.

    Jeg er rimelig fersk på REW, men føler jeg har fått litt av grunnfunksjonene med meg av å lese andre tråder. Men nå står jeg litt fast på veien videre selv. Hva er fornuftig å sjekke ut videre for å få litt kustus på 100-1000hz? Da tenker jeg spesielt på å tolke måleresultater og synsing på hva enn kan prøve ut for å komme litt videre.

    Venstre og høyre kanal 20-1000hz_All SPL.jpg

    Venstre 20-1000hz_Waterfall.jpg

    Høyre 20-1000hz_Waterfall.jpg

    Venstre 20-1000hz_GD.jpg

    Høyre 20-1000hz_GD.jpg


    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ups... litt om rommet også. Stuen er ca 4,54M bred, 7M lang med åpent mot kjøkken (zik-zak). Lengden på rommet blir da rundt 11M fra kjøkken innredningen. Det er også åpent ut mot en gang (høyre hjørne). Verandadør oppe i venstre hjørne. 3 stk vinduer som tegnet inn nederst. Det er nokså nakne vegger her, og generelt litt "hard" lyd.

    Stuedelen har litt skråtak. Minste høyde er vel ca 2,2 (mot vindu), og ca på sitt høyeste over høyre høyttaler. Mener å huske at det er ca 2,8 her.

    Stue_REV02.jpg
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Måling er gøy sa de... Nå har vel stuen vert ommøblert et par runder (ok, litt overdrevet...) og diverse puter og dyner hevet veggimellom. Kan ikke si at jeg får de kjempe store utslagene på noe som bedrer område fra 100Hz og opp.

    Jeg har konsentrert meg om venstre kanal de siste dagene, mest for å se om jeg finner noe som trigger SPL i en eller annen retning. Det eneste som egentlig har gitt et godt løft i nivå der jeg har et søk over 100Hz er når jeg løftet målemikrofonen opp i ca 2 meters høyde fra gulv. Normalt måler jeg fra toppen av ryggen på sofaen i sweet-spot.


    Jeg mener jeg har lest hva disse peakene i GD skal fortelle meg, men finner jeg igjen noe som kan fortelle en REW-fersking hva og hvordan enn angriper disse...? ikke helt. Men finner det plutselig, hvis ingen er så elskverdige å rettleier en stakkars kar som er i ferd med å bli dypt måleavhengig med diverse abstinenser;)

    Venstre_80-200Hz.jpg

    Venstre woofer GD 80-200Hz.jpg

    Venstre mid GD 80-200Hz.jpg


    Det skal sies at jeg ikke har en slavisk "kopi" av filteret til LX521 lastet inn i DLCP'n. Jeg har justert litt på nivåene, samt lagt til et 24db høypassfilter på 17Hz på wooferne.


    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi være inne på noe nå?

    Etter sist innlegg ble jeg sittende og søke litt i tråder her som omhandler samme tema. På målinger av et lite rom så jeg litt den samme formen på kurven som jeg har, bare at på denne målingen lå dette noe høyere opp i frekvens. Forumets akustiske orakler skulle ha det til at dette mest sannsynlig kom av gulv/tak-refleksjoner. Hmm... ikke umulig det?

    Du vet at noe er på gang når kaffen ikke er det som blir prioritert, men lasermåleren blir grepet. Så hva er så takhøyden på høyeste og laveste sted, og vil dette gi en solid oppsving for undertegnede som endelig har klart å finne litt sammenhenger mellom det han måler og hva som påvirker det?

    Ute mot vindu (ref tegning av stue). Her klokker vi inn 2,191m. Jøss:

    163Hz.PNG


    Høyeste punkt da? Det er ca midt på verandadøren til venstre (ref tegning av stue). Her er det 2,83m. Dobbel jøss:

    121Hz.PNG



    Dette ser jo da ut til å stemme nokså godt med hva jeg har målt. Må absolutt ha lik runde med lupen på høyre høyttaler for å se om jeg finner noen av de samme funnene der. Jeg mener å huske at EGD så noe penere ut på denne siden, og var grunnen til at jeg fokuserte på venstre høyttaler i første omgang.


    Fortjener kaffe nå:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Måte ha en liten runde i dag også. Denne gang litt raskt ut og inn med en dynehau på gulvet. Dette fungerte. Litt morsomt at dynehauen så å si står oppe i høyre høytaler, men får så stor påvirkning på venstre.

    image.jpg


    Enn ser også at dette hadde minst like god effekt lengre opp i frekvens.

    Så hvordan forvandle denne hauen til noe litt mer estetisk pent? Vil tro det mest fornuftige er dempeplate oppe i taket. Håper da dette ikke må være så svært og i øyenfallende.

    image.jpg


    Ser også av målingene at summeringen av bass og mellomtone ser nokså kaotisk ut fra delefrekvens og opp. Er det så enkelt at jeg her kan leke med forsinkelser av bass/resten av elementene for å se om jeg får det bedre? Eller bør dette angripes på annen måte?

    Mvh
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ble veldig inspirert av et par tråder her på sentralen:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/38499-diy-absorbenter.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forsterkere-etc/91327-diy-absorbenter-3.html

    Og vips så har vi et par absorbenter å leke med. Har ikke fått lekt så mye enda. Men ut i fra et par målinger så er det ikke så veldig mye som skjer når jeg plasserer disse litt på måfå. Tenker da på SPL. Men på etterklang ser det ut som dette har endret seg til det klart bedre. Har nå ca 0,1s kortere T20. Vi merket at noe endret seg når vi bar de første inn, bare på hvordan det var å snakke i rommet. Det blir vel å springe litt rundt med disse og prøve å gjøre seg noen erfaringer. Blir mye learning by doing, men det er jo slik gamet er:)


    Isollasjonsplater (kjøpte 1pk av 100 og 150mm) : https://www.byggmax.no/isolasjon/mineralull/isolasjon-plate-lambda-37-p16270
    Lekter: https://www.byggmax.no/treverk/lekt/23x48-lekt-p08123048
    Stålvinkler: Vinkelbeslag mini - Vinkelbeslag mini - Biltema
    Skruer, (ART.:87601): Treskrue - Biltema
    Bomullstoff: https://jysk.no/gardiner/metervarer/pakker-ensfarget/metervare-eikeren-3-m-pk-hvit

    Det er ca det du trenger. Når det kommer til stoff, så ta heller turen innom Ikea eller andre som selger i løsmeter. Du må ha 170-180cm for å dekke disse isolasjonsplatene sammen med trerammen (da med 140mm brede).

    IMG_20180310_100416944.jpg

    IMG_20180311_161940855.jpg

    IMG_20180311_204138405.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å se deg tilbake, skal si du styrer på. Ingenting er mer gøy enn progresjon. :)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    ... og ingenting er som når du føler at du stanger med hode inn i veggen;) Har herjet være på i kveld, men føler meg egentlig bare mer forvirret. Begynner å lure på om jeg rett og slett skal rykke litt tilbake til start. ER den vinklingen av toppen virkelig det beste jeg får til? Hmm....

    Jeg har en dip på ca 300hz når jeg måler begge kanaler. Noen som vet hva som blir mest riktig her? Måle en og en, og se litt mellom fingrene at dette summerer seg opp negativt? REW anbefaler vel å jobbe med begge kanaler opp til 200hz, og hver enkelt kanal over dette. Det gir liksom ikke helt ro i sjelen når enn ser på denne dipen på 300Hz:p

    Hyggelig å ha vert "savnet":)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hvis dippen ikke finnes om du måler en og en høyttaler tror jeg du kan se bort fra den.
    Hørselen funker ikke helt som en mikrofon, hører du dippen når du kjører målesveip?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt sinustoner opp og ned. Det er ganske lett hørbart. Men tenker jeg forsetter med å fokusere på de dypeste dipene enn så lenge. Det må jo finnes grenser for hva av bekymringer enn skal utsette seg selv for samtidig;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rusmisbrukere sier velg din gift, vi sier velg dine nevroser. ;)

    Ahhh, jeg har hørt miraklene aktiv deling og denslags kan tilføre livene våre, men er også noen ganger glad for å være en ubemidlet og litt mindre interessert apekatt som ikke får nevroser av hvordan mine passive delefiltre og oldtidsforsterkere er konstruert og satt opp. :rolleyes:
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du er da av den heldige sorten.....;)

    Nei, var det ikke en god kar som dessverre gikk bort i fjor høst som uttalte at en god resept på livet er å gi lit mer faen? Mye riktig i det gitt.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg som trakk det lengste strået for en gangs skyld altså? Ikke dagligkost!

    Blir en rask oppdatering i dag. I går jobbet jeg litt med tidsforsinkelse av mellomtoner og diskant mot bassdelen. Det ga resultater i positiv retning (og det var på tide!). Til slutt fikk jeg hevet en dip jeg har rett under 140Hz med nærmere 10dB. Fantastisk! Riktignok er det fremdeles snak om en dip som står igjen. Men dette gjorde underverker i riktig retning. Så beklager, gårsdagen gikk vekk til å sitte i sofaen med fruen og nyte noen strofer fremfor å henge her.

    I dag derimot har jeg hatt en ny runde. Denne dipen på 120Hz, og forøvrig alle andre diper mellom 100 og 1000Hz plager nattesøvnen ut av meg. Så på vei til jobb i dag slo det meg at enn kanskje kunne prøve å sette inn en liten stativhøyttaler i motfase pekende inn i et av hjørnene. Som tenkt som gjort, og etter litt filtermekking som ble lastet opp til DLCP'n var vi gang med dagens økt. En laaaang økt:S

    Det er uhyre vanskelig (ja, nå er jeg amatør som det holder) å treffe skikkelig med å lage en peak med HP og LP filtre. Det skulle ikke mange Hz opp eller ned før dette endret seg drastisk på målingene.

    Som et eksperiment vil jeg si dette var vellykket. Men det er tydelig at det er mye "gøy" å jobbe med her, og at dette trolig ikke er løsningen på utfordringen. Da må en ev. opp med flere enheter som jobber med hver sin dip/peak... og ja.... huff for et arbeid. Vet ikke om det er noen fantastiske løsninger innen passive akustikprodukter der ute som hadde gjort susen. Eksperimentering med absorbenter til nå har vel egentlig vert lit skuffende hvis en kun ser på frekvensresponsen. På etterklang derimot er det ingen tvil om at det hjelper. Det tyder både målinger og ikke minst det enn hører på.

    Hva låter så best? Har ikke A/B testet mye, men tror jeg holder en knapp på uten "oppslukeren" i hjørnet. Virker til å rett og slett bli noe mer "grøtete" med denne tilkoblet.

    Patos i motfase.PNG

    Patos i motfase.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har ikke så mye hjelp å komme med her men mer generelt tips når man driver med DSP.
    Av egen erfaring har jeg funnet ut at det er smart å iblant legge inn originale innstillinger og sammenligne eller iallefall sjekke over innstillingene.
    Plutselig er det en kanal som er invertert eller det ligger inne en PEQ som ikke skulle være der.

    Når det gjelder slike dipper så er det jo en eller annen kansellering, smale dipper er egentlig ikke veldig problematiske selv om de er dype.
    En annen ting er at de kan skyldes mikrofonplassering og ikke nødvendigvis er fordelaktig å gjøre noe med.
    Hva skjer om du flytter mikrofonen opp eller ned?

    Mer spesifikt, hva skjer om du senker nivå i bassen med 3 dB og legger inn en boost på 5 dB på 300Hz, Q =5 eller noe
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei E.H.:)

    Tror du kommer med et veldig godt og generelt råd når en turer på med egne løsninger. Jeg har tatt utgangspunktet i settingene som er tilgjengelige for dem som har kjøpt lisens for LX521. Linkwitz har gjort noen modifiseringer opp igjennom årene. Nå med DSP har jeg tatt meg tid til å være med på samme reisen, og har nok konkludert med at siste revisjonen i fra Linkwitz låter best.

    Alt dette er loggført i et XL-ark, hvilke kombinasjoner jeg har prøvd. Etter dette har jeg fortsatt med å loggføre i et XL-ark når jeg har gjort endringer som jeg mener er til det bedre. Men ja, har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg har tatt opp original innstillingene til linkwitz for å sjekke opp mot det jeg selv har knotet inn. Den største modifiseringen er vel kun et HP på 17Hz 24db/okt. for å ta knekken på de laveste frekvensene. Dette har jeg gjort av for å skåne elementene. Jeg tenker også at hvis elementene slipper å gjengi frekvenser enn uansett ikke hører noe til, så har de også mer fokus på de frekvensene enn faktisk hører.

    Det er vel liten tvil om at jeg liker litt nivå i de nedre toner, men i tillegg til nevnte HP filter er det vel kun nivåer på de forskjellige elementene jeg har justert på. Utenom dette er det kun plassering og DIY absorbenter jeg har tukla med. Planen er å jobbe mest mulig med akustikk i stuen, og se om det er tiltak som kan gjøres samtidig som det ikke blir seende ut som et lydstudio. Må vel her prise meg lykkelig for at jeg bor sammen med ei som er veldig tolerant som gir meg veldig frie tøyler. Så mye er tillat i test faser, men det settes stor pris på hvis noe kan gjøres litt penere når ting blir mer eller mindre permanent. Med tid og stunder kommer det nok opp DIY absorbenter rundtom. Vi har også snakket om å få trykket et bilde på stoff, slik at det blir et bilde med en fryyyktelig dyp ramme;) Til og med en stor absorbent i taket er ikke fullstendig avvist:D

    Hvor ville jeg med dette? JO! Jeg prøver å holde mest mulig igjen med å justere og kompenserer med filtre i DLCP'n til jeg har eksperimentert og kost meg med akustiske tiltak i stuen. Jeg synes også dette er svært lærerikt, og tror det skal gi meg noen fordeler når jeg til slutt går løs med DSP. Da har jeg forhåpentligvis samlet meg litt kunnskap, samt kjenner rommet lit bedre slik at jeg vet hva enkelte unoter kommer av.

    Og siden sist jeg rablet her så har jeg funnet denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...er-med-helmholtz-eller-andre-absorbenter.html

    Hmm.... Er det mulig å få laget et justerbar helmholtz horn med papp-rør i fra biltema? Har noen ideer i hode. Må bare sette meg litt mer ned i teorien og regne litt på dimensjoner for å se om det er en god ide eller ei. En aktiv sak i motfase her var nok bare et artig eksperiment. Men dette har gitt meg kunskap som jeg har glad for.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    E.H.;2695908 Når det gjelder slike dipper så er det jo en eller annen kansellering skrev:
    Disse dipene er stort sett tilstede i hele romet. Untakene jeg har funnet er når jeg måler nærme høyttalerne, typisk under en meter i fra. Det endrer seg også til det posetive hvis jeg løfter målemikrofonen rett opp fra lytteposisjon. Men da er vi på minst 2 meter fra gulvet før jeg ser virkning.

    Har jeg forstått matematikken riktig så skal jeg med et rør på 190mm og en lengde på ca 626mm, kunne gjøre noe med 121hz. Med litt innsats og biltema tur som koster rundt hundrelappen, så er vi klare for nye eksperimenter:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Typisk at sjukdom kommer snikende når det klart for litt avspasering med tilhørende moro-tid for seg selv. Her skulle det både brygges øl og springes flere mil innendørs med målemikrofonen i hånda.

    Fikk lånt meg en helt enkel dB-måler. Det gjør det litt lettere når enn skal jakte på rene "problem" sinustoner. Jeg fant da ut at jeg hadde erklært feil hjørne som verstinghjørnet og havnet i stede opp under taket bak venstre høyttaler. Her har jeg nå veldig provisorisk fått plassert en prototype av en justerbar Helmholtz absorbent. Og jaggu ser det ut til å fungere. Orket ikke mer enn et par forsøk før sjukdomstrollet beordret meg tilbake til sofaen, men ja. Positivt overrasket at en tilsynelatende kunne treffe så godt uten noe mer mikk-makk.

    Variabel Helmholtz protoype.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hører du forskjell også?
    Har du et bilde av absorbenten din?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    E.H.;2695908 Når det gjelder slike dipper så er det jo en eller annen kansellering skrev:
    Disse dipene er stort sett tilstede i hele romet. Untakene jeg har funnet er når jeg måler nærme høyttalerne, typisk under en meter i fra. Det endrer seg også til det posetive hvis jeg løfter målemikrofonen rett opp fra lytteposisjon. Men da er vi på minst 2 meter fra gulvet før jeg ser virkning.

    Har jeg forstått matematikken riktig så skal jeg med et rør på 190mm og en lengde på ca 626mm, kunne gjøre noe med 121hz. Med litt innsats og biltema tur som koster rundt hundrelappen, så er vi klare for nye eksperimenter:)
    Min erfaring er at smale dipper er mer hørbare i bassen, spesielt i "kjerneområdet" 30-120 Hz.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mangler den erfaringen, så skal bli gøy å få tatt en runde med litt a/b testing når formen er på plass igjen:)

    Det er jo bare å eksperimentere, så lærer enn litt og litt. Nå etter jeg har pakket vekk Patosen i hjørnet forx, er jeg nokså sikker på at denne ikke fungerte slik som tiltenkt. Den "slukte" nok ikke opp noe som helst, men pøste på med ulyd fra hjørnet som på SPL målinger tilsynelatende kunne se positivt ut. På vannfall var det en helt annen story. Dette hørte enn også, selv med mine "støpe-jern" ører. Så selv om dette ga negativt resultat på de fleste måter føler jeg meg bedre rustet til neste påfunn:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Et par tre bilder... Obs obs... Ikke ta disse "reglene" om avstand til vegg, gulv,tak og maks lengde for god fisk. Dette er bare ting jeg har snappet opp fra andre forumtråder ect. Tror alt enn trenger fås på Biltema:)

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nytt rom = Rykk tilbake til start

    Ikke stort mye som har skjedd på hi-fi fronten i det siste. Derimot har det skjedd store ting ellers i livet. Regnestykket 1+1=3 (nytt familiemedlem) gjorde at det kanskje ikke var anlegget stua skulle innredes etter. Det tok på mange måter litt for mye plass når leketepper, lekegrind, vippestoler og alt annet rask som følger med også skulle ha plass.

    Derfor har vi nå flyttet anlegget ned i kjellerstuen. Her har jeg litt i overkant av 20m2 å boltre meg på. De fleste dimensjoner på rommet er helt i grenseland og kanskje noe under en det Mr. linkwitz anbefaler for LX521 kreasjonen. Det for stå sin prøve, så får vi se hva vi klarer å få ut av dette.

    Jeg står noe friere enn oppe i stua, men kjellerstuen skal fremdeles kunne brukes av resten av familien. Men jeg er litt usikker på hvilken rekkefølge jeg skal ta ting i.

    1. Det er veldig naturlig å begynne med høyttalerne, og er nok det som er mest fornuftig. Dette er nok veldig låst allerede, men kan jo leke med å flytte dem +/- 20cm fra anbefalt plassering mot vegger. Toe-in kan jo også gi resultater.

    2. MEN, jeg må nok opp med en absorbent bak lytteposisjon da hode fort havner på ca 40cm fra bakvegg. Er det ikke da like greit å bare få opp denne med en gang? Da melder også spørsmålene seg. Hvor tykk bør denne være? Må ha litt luft bak 5-10cm tenker jeg slik at en ikke risikerer noen overraskelser da detter er mot yttervegg. Da sier det selv at jeg ikke kan tillate meg noe tykkere enn 20cm+10cm luft.

    Jeg er litt redd for at en ren absorbent vil låte dødt og ta vekk litt for mye av livet i musikken. Bør en da kanskje peile seg inn på en absorbent med diffusoregenskaper i de øvre frekvensene? Ideer om hvordan en kan gjøre dette med DIY? Eller er dette uaktuelt pgr. av den meget korte avstanden til absorbenten?

    3. Tak absorbent. Bare få på plass dette også før enn finjusterer inn høyttalerne?

    4. Sub i motfase. Har 1 stk. XTZ W10.16 tilgjengelig til dette formålet. Hvis nødvendig kanskje en til, men den er nå snart i bruk oppe i stuen. Dette er vel greit å vente med til resten er på plass? Har veldig tro på dette, og jeg tenker at høyeste trykk på div. lav frekvenser ikke endrer seg nevneverdig med å flytte litt på høyttalerne og få inn absorbenter. Kan enn da like godt bare gå løst på det allikevel? Det blir jo ikke finjustering, bare for å se om en kan få vekk det verste av romproblematikk i de nedre frekvenser.

    Puh... det for holde. Håper noen kanskje har litt erfaring med i hvilken ende en bør begynne for at det ikke skal bli for mye "to steg frem, og et tilbake"
    Kjellerstue.PNG

    LX521 Kjellerstue.PNG
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Begrenset med tid til å få noe gjort ja, men tankene virrer i det minste.

    Noen som har erfaring med dipoler og det å dempe hele frontveggen (vegg bak høyttaler, den du ser på fra lytteposisjon)? Jeg har ca 1,2 meter fra høyttalerne til frontvegg, og denne distansen kan ikke endres til noe mer. Er det da helt dødfødt å bruke ca 0,6 meter av dette til en svjær bassfelle over hele veggen? Er dette en god ide med dipoler? hmm....?:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mål først så vi kan se.
    Flytt ht til det måler best, innen for de områdene du kan flytte de.
    Har du stor etterslep i bassen er det jo fordeler med en stor felle.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Steinost, eller mer riktig Isolasjonsmesteren (ment i beste mening).

    Har målinger med basic settinger for LX521 lagt inn i DSP'n og slik det står nå. Har tidligere i dag/natt mens resten av familien sov, lekt litt på denne siden: SBIR calculator Linken fant jeg i denne glimrende tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/79412-atles-lille-akustikkhja-rne-8.html

    Fant ut at jeg kan med stor fordel leke med hvor tett på sideveggene høyttalerne står for å unngå en brutal dip på 135hz (avstand vegg og gulv, nedre mellomtone ca lik).

    Målingene under viser da begge høyttalere i drift 20-500Hz. Peaken på ca 36Hz hadde jeg også med et helt annet oppsett her før. Så dette er da utgangspunktet, og herfra kan det bare bli bedre heldigvis:)
    LX521 Kjellerstue Basic Waterfall.jpg

    LX521 Kjellerstue Basic Spectogram.jpg


    Ny runde med målemikrofon står på planen!:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn