Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678
Resultater 141 til 156 av 156
Abonnér på denne tråden
  1. #141
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Takk for overveldende respons karer! Jeg tar hintet. Skal prøve å finne på noe informativt å skrive om resten.

  2. #142
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Olav2 Se Innlegg
    Leste innlegg nr #118 en gang til nå, TrompetN, litt mer våken enn første gangen jeg leste det. Helt fabelaktig. Ble en del klokere synes jeg. Som sluket (nesten) sa: Den vil for ettertiden stå som en bauta i akustikkformidling på HFS!

    Det eneste som ikke er helt klart for meg nå er dette med avstand og avstandsbedømmelse, og hvordan refleksjoner spiller inn der. Særlig dette med tak og gulvrefleksjoner osv. Jeg har vel tenkt at refleksjoner fra bakveggen er viktigst for å skape dybde i lydbildet, uten at det er basert på annet enn en antakelse. Kan du tenke deg å utdype det litt mer?
    Kan forsøke. Med avstand mener jeg avstand til direktelyden. Dybde i lydbildet blir noe annet.

    Se for deg nærmikking av mikrofoner. Mikrofonen står så nært at alle refleksjoner blir veldig svake i forholdt til direktelyden i mikrofonen. I produksjonen legger man til kunstig klang, som på sett og vis er kunstige refleksjoner, men det gir som regel ikke noe stort bidrag avstanden likevel. På akustiske opptak forsøker man gjerne å unngå tidlige refleksjoner fordi refleksjoner som ørene luker bort i virkeligheten ofte lyder som en artifakt når man gjengir denne på et opptak.

    I virkeligheten er vi i dagliglivet derimot vant til at spesielt gulvrefleksjonen legger seg til direktelyden så vi blant annet får en avstandsbedømming fra refleksjonen selv når vi snakker med kona på to meters avstand. Dette er ikke noe kjempepresis egenskap så den manipuleres raskt ved et stereoanlegg. Ved nærmikkete opptak får man litt avstand, mens fra opptak med litt forskjellige tidlige refleksjoner kan opptakets refleksjoner oppleves som mer ekte på grunn av refleksjonene fra gulv og tak.
    Siste redigert av TrompetN; 29.04.2017 kl. 23:40.

  3. #143
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,319
    Tagget i
    1 Innlegg
    Takk TrompetN. Da skjønte jeg!
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  4. #144
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,583
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    ...
    kk for hyggelig innlegg. Musikere som spiller ekte instrumenter får gjerne praktisk lyd og akustikk i ryggmargsrefleksen, men de setter seg sjeldent inn i teorien eller reflekterer over refleksen. De som setter seg inn i teorien og utarbeider den har gjerne hatt bakgrunn fra et annet fagfelt enn musikk. På den måten føles det ofte som to verdener som har kommunisert dårlig i en årrekke. Med denne tråden forsøker jeg å gå i dybden på hvordan den praktiske ryggmargen prioriterer de ulike teoretiske fragmentene og på den måten bygge en slags bro.
    Da er det veldig hyggelig at dette blir tatt godt i mot.
    Med en ensporet teknisk tilnærming så mister en koblingen til det praktiske - hvordan dette skal brukes, hvordan vi oppfatter lyd, hvordan vi liker og opplever musikk.

    Et teknisk kriterie kan for eksempel være en høyttaler - designkriterie +-2dB 20hz - 20khz. Jobber med dette til dette kravet er oppfylt, ferdig. Siden dette dekker hele det hørbare området (vel, det gjorde jo ikke det, det vet vi nå idag..), og +-2dB er perfekt nøyaktig (helt til vi satte høyttaleren inn i et rom som ikke er lyddødt..), så blir lyden så bra som det er mulig å få til, og ingen trenger noe mer.

    Problemet er at det er veldig mange parametere med den tekniske konstruksjonen som ikke ble tatt hensyn til, fordi konstruktøren forholder seg til etablerte og kjente og beviste kriterier.

    Det er et stort gap mellom en enkel teknisk kravspesifikasjon og den lyden vi faktisk opplever inne i et rom. Dette skyldes jo selvsagt ikke at det er mye trollskap og ukjente fysiske lover som gjelder for lyd, det skyldes at en ikke har oversikt over alle de tekniske parameterene og eksakt hvordan de virker inn på lyden vi hører.

    Det er her erfaring med lyd og musikk kommer inn.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  5. #145
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    ...
    kk for hyggelig innlegg. Musikere som spiller ekte instrumenter får gjerne praktisk lyd og akustikk i ryggmargsrefleksen, men de setter seg sjeldent inn i teorien eller reflekterer over refleksen. De som setter seg inn i teorien og utarbeider den har gjerne hatt bakgrunn fra et annet fagfelt enn musikk. På den måten føles det ofte som to verdener som har kommunisert dårlig i en årrekke. Med denne tråden forsøker jeg å gå i dybden på hvordan den praktiske ryggmargen prioriterer de ulike teoretiske fragmentene og på den måten bygge en slags bro.
    Da er det veldig hyggelig at dette blir tatt godt i mot.
    Med en ensporet teknisk tilnærming så mister en koblingen til det praktiske - hvordan dette skal brukes, hvordan vi oppfatter lyd, hvordan vi liker og opplever musikk.

    Et teknisk kriterie kan for eksempel være en høyttaler - designkriterie +-2dB 20hz - 20khz. Jobber med dette til dette kravet er oppfylt, ferdig. Siden dette dekker hele det hørbare området (vel, det gjorde jo ikke det, det vet vi nå idag..), og +-2dB er perfekt nøyaktig (helt til vi satte høyttaleren inn i et rom som ikke er lyddødt..), så blir lyden så bra som det er mulig å få til, og ingen trenger noe mer.

    Problemet er at det er veldig mange parametere med den tekniske konstruksjonen som ikke ble tatt hensyn til, fordi konstruktøren forholder seg til etablerte og kjente og beviste kriterier.

    Det er et stort gap mellom en enkel teknisk kravspesifikasjon og den lyden vi faktisk opplever inne i et rom. Dette skyldes jo selvsagt ikke at det er mye trollskap og ukjente fysiske lover som gjelder for lyd, det skyldes at en ikke har oversikt over alle de tekniske parameterene og eksakt hvordan de virker inn på lyden vi hører.

    Det er her erfaring med lyd og musikk kommer inn.
    Nettopp.

  6. #146
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det er sol og sommer og mer tid til overs. Ser mitt snitt til å fullføre denne tråden med min vinkling på "the never ending story": akustikkbehandling.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  7. #147
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Akustikkbehandling

    Det er lite som påvirker det vi hører fra et anlegg mer enn akustikkbehandlingen av selve rommet. Som ved høyttalerdesign finnes det utallige måter å behandle akustikken i et lytterom på, men skåret inn til beinet så tilfører man enten:

    1. absorbsjon
    2. diffusjon
    3. påvirkning vinkel på refleksjon

    Når vi gjør en måling i et rom og lager en frekvensrespons så ser den gjerne slik ut:

    Navn:      example-measurement.png
Visninger: 621
Størrelse: 31.8 Kb


    Mens en måling som gir våte drømmer om natten gjerne ser slik ut:


    Navn:      flat kurve.jpg
Visninger: 615
Størrelse: 10.5 Kb



    Den første er resultatet av at refleksjonene i rommet spiller med over tid og den andre er knapt mulig i et ekkofritt rom. Det vil i praksis si at for en snorrett og upåvirket frekvensrespons må lyden fra høyttaleren nærmest "se" et ekkofritt rom. Jo "våtere" rommet er jo mer utslag vil det gi på frekvensresponsen.

    Det som skjer er at rommet legger til en konstant til lyden fra høyttaleren som spiller med hele tiden. Som for eksempel denne.

    Navn:      Impulsrespons.jpg
Visninger: 628
Størrelse: 379.2 Kb


    Personlig skiller jeg mellom høyttalerens kvaliteter og rommets konstant. Det vil si at det oftest er mulig å høre mange av et anleggs kvalitative egenskaper gjennom rommets maskeringer. Årsaken til dette er at rommet er som et speilbilde av høyttaleren og elektronikkkjeden. Hvis lyden som kommer ut av høyttalerkjeden eksempelvis har lav forvrengning eller stor dynamisk kontrast vil også speilbildene ha lav forvrengning og samme med de dynamiske egenskapene sammenlignet med en annen høyttaler.

    Maskeringer fra rommet legger til forsinkelser i form av booming, skygger over eller legger til elementer på direktelydens faseinformasjon i form av holografi og rominformasjon på opptaket og legger til og trekker fra tonale farger som eksempelvis kan gjøre lyden hard, tynn eller feit.

    Det er disse maskeringene et godt akustikkbehandlet rom minimerer samtidig som man beholder rommets energi.

    Høna eller egget?:

    En vanlig problemstilling er om man bygger høyttaleren til rommet eller rommet til høyttaleren. Jeg vil si at i de aller fleste tilfeller vil det bli enklest og best å velge høyttalere til rommet og deretter akustikkbehandle rommet etter høyttaleren. Da kan man kompensere eller utfylle høyttalerens styrker og svakheter med akustikken.

    Punkter å tenke på før man går igang:

    - Hvor bredt sweetspot skal man optimalisere for?
    - Hva skal være referansevolum?
    - Hvordan type opptak skal lyde best?


    Høyttalerplassering og lytteposisjon vil alltid være det viktigste stedet å begynne. Akustikkbehandling vil alltid kun være pynting av lyden etter høyttalerplassering og vil sjelden kunne kompensere for en plassering som eksempelvis gir en bassfattig og udynamisk posisjon. Hvis høyttalerplasseringen spiller på lag med rommet vil det være mye lettere å få et bra resultat. Har man muligheter til frekvensjustering på høyttaleren i en eller annen form er det viktig å ha dette i bakhodet også. Etterhvert som prosessen foregår gjør man små justeringer på plasseringen.

    Mitt utgangspunkt er alltid minst mulig behandling.
    Siste redigert av TrompetN; 27.06.2017 kl. 11:21.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  8. #148
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Høyttalerplassering

    Før jeg beveger meg til mer konkret akustikkbehandling synes jeg må innom litt om høyttalerplassering først.

    Felles for mange av de etablerte plasseringsteorier og filosofier er at de tar utgangspunkt i et symmetrisk rom med forutsigbare stivhet og absorberingsfaktor på vegger og flater og et mattematisk utgangspunkt på beregning av ressonanser og utfasinger.

    Det er ikke alltid disse fungerer like godt. Det er flere årsaker til dette, men hovedgrunnen mener jeg er at de ikke tar høyde for et musikalsk perspektiv hvor en frekvens er lik en annen frekvens eller avspillingsmediet. Man kan bruke golden ratio uavhengig av romstørrelse, men frekvensene endres med størrelse. Som et eksempel fra et musikalsk perspektiv er ikke 80 hz nødvendigvis det samme som 100hz. I to rom med ulik størrelse vil disse formlene løse romproblematikk på ulike frekvenser som fra et musikalsk perspektiv kan fordre ulike prioriteringer i høyttalerplasseringen.

    Man kan dele opp høyttalerplasseringen i fire hovedgrupper.

    1. under laveste romressonans
    2. modale romressonanser
    3. shroeder. Overgangsområdet der bølgelengdene gradvis blir kortere enn romdimensjonene.
    4. øvre frekvensområdet.

    Punkt 1 er helt uavhengig av plassering, mens 2 og 3 er svært lokal og kan variere mye selv ved små justeringer og punkt 4 oppfører seg rimelig intuitivt.


    Når det gjelder punkt 2 og 3 så er det to faktorer som påvirker: SBIR og romressonanser.


    Et lite skrekkeksempel her

    Navn:      Rich bookshelf in room FR.jpg
Visninger: 558
Størrelse: 273.6 Kb




    SBIR (speaker boundry interference response) handler om lydbølger i form av tidlig og sene refleksjoner som smelter seg sammen med direktelyden og skaper peaker og dipper fra + 6db til -26db avhengig av styrkeforholdet og faseforholdet mellom bølgene.

    Dette vil si at dette er lett påvirkelig hvor for eksempel flytting av en kommode eller et spisebord eller innstallering av en stor bassfelle kan gi uforutsigbare utslag ganske langt ned i frekvens.

    Det finnes kalkulatorer som kartlegger SBIR sånn cirka.
    Dette er ganske fin.
    http://tripp.com.au/sbir.htm

    Navn:      SBIR kalkulator.png
Visninger: 495
Størrelse: 82.6 Kb

    Andre SBIR refleksjoner er derimot veldig forutsigbare. Høyttaleren vil nærmest alltid ha en utfasning fra frontveggen på ca 1/4 bølgelengde fra basselementet. Samme utfasing fra bakvegg til lytteposisjon på 1/4 bølgelengde. Begge disse kommer i direkte motfase og vil derfor være større enn utfasinger fra en skrå vinkel. I tillegg kommer refleksjonen fra gulv, tak og sidevegger. Felles for disse er at utfasingen kommer veldig "tidlig" etter direktelyden og vil derfor ha stor påvirkning på hvordan høyttalerens signatur høres ut.



    Navn:      sbir-speaker-wall-quarter-wavelength-cancellation-w1024.jpg
Visninger: 515
Størrelse: 39.6 Kb





    Hvis man ikke er oppmerksom kan alle disse havne i samme frekvensområde og utfylle hverandre, men man kan også bruke en slik utfasing til en frekvens der man har en uønsket peak eller betoning.

    Den andre faktoren er romressonanser, moder eller stående bølger (kjært barn har mange navn). Disse ressonansene oppstår som følge av romdimensjonene. Alle dimensjoner har sitt sett med ressonanser lengde, bredde og høyde har 1, 2 og 3 ordens ressonanser. I teorien enda fler også men har ikke funnet noen dokumentasjon på at flere enn dette blir trigget. 1 ordens er bølgelengden som tilsvarer lengden på den aktuelle romdimensjonen, 2 ordens er halvparten og 3 ordens er halvparten av det igjen.
    Dette gir et tredimensjonalt nett av ressonanser. Det som skiller disse peakene og dippene fra SBIR refleksjoenene er at de bruker lengre tid på å dø ut (som forklart i et tidligere innlegg) og at de over tid kan vokse mer enn SBIR refleksjoner.




    Navn:      Room modes.png
Visninger: 534
Størrelse: 19.6 Kb





    Hver enkelt ressonans har en (partikkelhastighets) node i endene av bølgelengden. I en første ordens ressonans vil dette tilsvare veggene. Ved (partikkelhastighets)nodene er trykket høyest fordi lydbølgen stanses i veggen og reflekterer tilbake. Se for deg en ball som treffer en vegg. Hastigheten er som lavest i det ballen/lydbølgen endrer retning, men trykket er høyest. Hvor mye sprett ballen får av henger av hvor hard og tung veggen er. Romressonanser og refleksjoner avhenger av det samme. Jo mer som reflekterer jo høyere Q på ressonansen og omvendt.






    Navn:      sprettball.jpg
Visninger: 550
Størrelse: 45.5 Kb






    Dette betyr også at lydtrykket er høyest i disse punktene, men det betyr også at lydtrykket er lik null ved halve bølgelengden som vi kaller (partikkelhastighets)antinode.

    Det vil si at vi ved for eksempel ved en enkelt første ordens ressonans vil ha minimum lydtrykk fra ressonansen i midten av rommet. Siden ressonanser dominerer i bassområdet har dette mye å si for lydtrykket ved hvert enkelt punkt i rommet og varierer mye med plassering av lytteposisjon.



    Hvis man tenker på SBIR effektene ved peakene og 1,2 og 3 ordens ressonanser i lengde, bredde og høyde så kan man fort bli motløs. Et lite rom er i teorien helt kaos i det registeret modale ressonanser dominerer. Spesielt når eksperter som selger akustikkprodukter på nettet gjerne svartmaler dette bildet litt .





    Navn:      Room modes 2.png
Visninger: 549
Størrelse: 68.0 Kb
    Siste redigert av TrompetN; 08.07.2017 kl. 10:32.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  9. #149
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Høttalerplassering 2

    Men egentlig synes hvertfall ikke jeg det er så galt.

    SBIR gir to klare utfasinger fra front og bakvegg. De må man bare plassere der man synes de passer best musikalsk. For min del betyr det under 80hz med begge. Hvis man vil kan man enkelt supplere med en sub med en annen plassering som fyller igjen dippen.

    Det er tre utfordringer ved ressonanser:

    1. ressonanser har lenger utklingningstid enn andre frekvenser av grunner beskrevet i bass-i små rom innleggene. Utklingningstid/decay eller etterklang er nesten en viktigere faktor enn rent volum. Det vil si at om du har en peak i bassen på 6 db høyere enn nabofrekvenser farger ikke den nødvendigvis noe særlig. Hvis du derimot har en peak på 1-3 db som har mye lenger utklingning enn nabofrekvensene vil dette fort høres boomete ut.

    2. Store lokale forskjeller i rommet. Noe som gjør det vanskelig å få jevnt nivå i lytteposisjon.

    3.
    At partikkelhastigheten ofte er lik null i en node/peak. Dette resulterer i at lyden treffer ørene våre på likt og vi hører ikke faseinformasjon i de frekvensene. Dette oppleves som at man sitter "inni" lyden ved denne frekvensen og ikke at den kommer fra opptaket.


    Tilbake til høyttalerplassering:

    Hvor vi plasserer høyttalerene har noe å si for hvor mye vi trigger ressonansene. Hvis høyttalerene er plassert i en trykkmaksima der trykket er størst vil ressonansen bli trigget maksimalt. Hvis høyttaleren derimot blir plassert i en antinode vil ressonansen ikke blir trigget i det hele tatt. Dette gjelder i bredde og høyde også. Det er ikke vanlig å tenke så mye på hvor høyt basselementet er plassert på høyttaleren i forhold til dette, men dette har betydning for hvor mye ressonansen i høyderetningen blir aktivert.


    Her er et eksempel på hvordan to kilder kan unngå å trigge noen av romressonansene


    Navn:      NodeplasseringTwoSub2.jpg
Visninger: 520
Størrelse: 50.1 Kb





    Basstårn eller stacking av basskasser har fordelen av at de både nyter godt av boundery gain fra gulv og tak samtidig som de trigger og faser ut romressonansene i høyderetningen jevnt.

    Det er fort gjort å tenke at ressonanser kun er et onde, men jeg vil hevde at selv om de bringer kaos til regnestykket ofte likevel er et gode. Det er viktig å huske at de gjør jobben til basselementene i små høyttalere lettere og kan gi mer nivå med lavere forvrengning ved en plassering som utnytter dette.

    Hjørnene i rommet er plasseringer der alle romnoder har sitt trykkmaksima og en plassering helt innerst i hjørnet gir faktisk ofte både en god og jevn bass. Dette skyldes at ressonansene blir trigget likt og når ressonansene ikke stikker seg ut og er heller homogene og vil heller ikke oppleves like ødleggende hvis man kan kompensere nivået. Samtidig forsvinnner SBIR utfasingene i bassområdet. Mange ganger kan dette være den ideelle plasseringen for subwoofere.

    Plassering av hovedhøyttalere man ofte ser er litt motsatt med høyttaleren en meter ut i fra frontvegg og godt inn i fra sidevegg med lytteposisjon i midten i bredderetningen. Dette er en plassering som trigger minimalt av lengde/bredderessonanser samtidig som lytteposisjon sitter i en antinode i bredderetningen. SBIR utfasingene ligger gjerne mellom 70-200hz og ender med lite energi i hele dette området samtidig som at høyttaleren får lite hjelp fra 50hz og nedover til laveste romressonans. Det kan være noe å tenke på hvis man har en slik plassering og savner litt bass.


    Envelopment:
    I teorien er det vanskelig å få avspilt rominformasjon og envelopment i bassen fordi romressonansenes mangel på partikkelhastighet gjør det vanskelig for ørene siden lyden treffer disse samtidig.
    Jeg har ofte intuitivt endt med å spille med høyttalerene mine helt opptil sideveggene og har lurt på hvorfor jeg synes det har gitt en bedre bass enn plassering lenger ute i rommet. Fysiker og lydmannen David Griesinger har kommet frem til at man får til envelopment i bassen ved at man eksempelvis aktiverer den fundamentale romressonansen i bredderetningen slik at man sitter i en null i bredderetningen samtidig som man sitter i trykkmaksima ved en naboressonans i lengderetningen.

    I den blå ringen vil man oppleve envelopment
    Navn:      Mode envelopment.png
Visninger: 543
Størrelse: 64.5 Kb


    Eksempel på en plassering der man ikke trigger romressonansene så man opplever envelopment.
    Navn:      Room mode uten envelopment.png
Visninger: 526
Størrelse: 53.1 Kb


    Samtidig forutsetter opplevelsen av envelopment trigget av rommoder at bassen ikke avspilles i mono i opptaket, men at bassen avspilles med ulik fase i høyre og venstre.

    Hvordan er bassfrekvensene tatt opp i opptaket?
    Dette er også en generell faktor for avspilling av bass som man bør være oppmerksom på. Bassfrekvenser mikset i mono i høyttalerene trigger rommet på en annen måte enn for eksempel akustiske opptak på grunn av hvilken fase de trigger romressonansene med.

    Er det flere enn meg som har opplevd på diverse anlegg at bassen sitter som en kule på studioopptak for så å falle sammen ved avspilling av akustiske opptak? Eller omvendt at akustiske opptak låter som en kule for så å boome som bare det ved avspilling av studioopptak? Dette kan blant annet skyldes ulik aktivering av rommodene. Akustikktiltak kan hjelpe på dette, men funksjonen til rommodene vil alltid være der.

    Min erfaring er at ved ren tokanals avspilling er dette ofte et kompromiss man må velge mellom, men jo flere kilder man innfører jo enten i form av stacking eller suber eller multikanals kan man oppnå i pose og sekk.


    Kasseressonanser

    Et annet element man bør ha i bakhodet er at de fleste kassehøyttalere har en tydelig egenressonans, spesielt bassreflekskasser. Denne kasseressonansen trigger de tydeligste romressonansene mye lettere enn andre frekvensene. Hvis høyttaleren samtidig står i en trykkmaksima/node kan romressonansen oppleves som mer problematisk enn hvis det eksempelvis er en dipolhøyttaler som står der. Dette avhenger av ressonansens Q både i høyttaleren og rommet.
    Årsaken til dette er tidsaspektet. En frekvens med ressonans varer lenger enn en frekvens uten. Jo lenger en frekvens varer i høyttaleren jo lenger tid får den på å "mate" romressonansen. Hvis ressonansfrekvensen i høyttaleren ikke treffer romutfordringer vil den ikke være problematisk.

    Og bittelitt om resten
    Når det gjelder plassering i det øvre registeret opplever jeg dette som mye mindre komplisert og intuitivt. Lyden man hører er summen av direktelyd og tidlig reflektert lyd. Ved en endring av spissing så endrer man både direktelyd og den reflekterte lyden med mindre høyttaleren er helt homogen i spredningen.

    En liten konklusjon er at større rom er enklere å få til en mindre rom og at rommets egenskaper avhenger av hvordan høyttalere du har og hvordan du plasserer de.

    Da drar jeg på en liten ferie. God sommer! Ses senere i juli.
    Siste redigert av TrompetN; 08.07.2017 kl. 14:04.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  10. #150
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,380
    Tagget i
    16 Innlegg
    Da har vi litt å tygge på mens du koser deg med velfortjent ferie med kone & barn!!

    Fantastisk illustrative, lettfattelig og relevant info. Mes compliments au Chef!
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  11. #151
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Da har vi litt å tygge på mens du koser deg med velfortjent ferie med kone & barn!!

    Fantastisk illustrative, lettfattelig og relevant info. Mes compliments au Chef!
    Tusen takk! Skal bli deilig med en tur. Kos deg du også, hils sjefen fra meg!
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  12. #152
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,380
    Tagget i
    16 Innlegg
    TrompetN tar ferie - men vikarer er innhentet! The Zakk Butts...


    Navn:      ræva horn.jpg
Visninger: 476
Størrelse: 54.4 Kb
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  13. #153
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,805
    Tagget i
    1 Innlegg
    Løfter fram tråden igjen med et spørsmål rundt den kanselleringen en får et stykke foranhøyttaleren idet den direkte lydbølgen og den reflekterte (via bakveggen) ender opp i motfase og opphever hverandre, se figur i innlegg 148:

    Vil ikke en høyttalerplassering helt inntil bakvegg, eller enda bedre i selve veggen,eliminere de bakoverretta refleksjonene slik at en slipper denne motfaseproblematikken? Vegghengt/in-wall er jo veldig vanlig i hjemmekinosammenheng, men fy-fy i hifi, der alt skal utpå gulvet. Det er jo ikke uvanlig at hifi lyder temmelig tynt og anemisk og det skyldes kanskje disse mofasegreiene?

    Noen kommentarer til dette? For meg så virker det logisk å prøve å redusere litt på dette refleksjonskaoset som oppstår i et vanlig lytterom. Og det å flytte høyttalerne ut på/i vegg virker umiddelbart som en god måte å redusere problemet noe, eller i det minste gjøre det hele litt mer forutsigbart.

  14. #154
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Odd J Se Innlegg
    Løfter fram tråden igjen med et spørsmål rundt den kanselleringen en får et stykke foranhøyttaleren idet den direkte lydbølgen og den reflekterte (via bakveggen) ender opp i motfase og opphever hverandre, se figur i innlegg 148:

    Vil ikke en høyttalerplassering helt inntil bakvegg, eller enda bedre i selve veggen,eliminere de bakoverretta refleksjonene slik at en slipper denne motfaseproblematikken? Vegghengt/in-wall er jo veldig vanlig i hjemmekinosammenheng, men fy-fy i hifi, der alt skal utpå gulvet. Det er jo ikke uvanlig at hifi lyder temmelig tynt og anemisk og det skyldes kanskje disse mofasegreiene?

    Noen kommentarer til dette? For meg så virker det logisk å prøve å redusere litt på dette refleksjonskaoset som oppstår i et vanlig lytterom. Og det å flytte høyttalerne ut på/i vegg virker umiddelbart som en god måte å redusere problemet noe, eller i det minste gjøre det hele litt mer forutsigbart.
    Det er sant det. Det finnes flere ulike løsninger for å unngå kanselleringen fra frontveggen og inwall eller tett plassering er en av de. En annen er å bruke delefrekvensen med separate basser. En tredje er kardiode ala Asbjørn. En fjerde er store kilder som gir mer andel direktelyd og derfor mindre kansellering. Jeg bruker flere kanaler med ulik tid for å utjevne.

    Det som er fint med denne kanselleringen er at den er så forutsigbar og man trenger ikke lure på at den er der.

    Refleksjonkaoset er i mine øyne både et gode og et onde. Man vil jo sjelden spille uten rompåvirkning, men man må bare vite hva man vil ha og hva man vil ta bort.

  15. #155
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Feb 2012
    Sted
    Hadeland
    Innlegg
    54
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hei.
    Kjempefin tråd!

    Kommer det mer om akustikk-tiltak. Føler det er så mye å sette seg inn og denne tråden er en fin kilde.

  16. #156
    Overivrig entusiast Sevald's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Innlegg
    807
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    1
    Denne tråden har gått med hus forbi. Den skal leses:-)

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed