Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    TDAI 3400 har RoomPerfect, som er et romkorreksjonssystem. Det er meninga å plassere ting nært vegg i for så å korrigeres gjennom software. Så ja, det fungerer veldig bra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Spikes ble tatt av. Ellers hadde gulvet blitt ødelagt.

    1625704877811.png
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ja, jeg også vil nok forstå det som to forskjellige høytalerpar når begrensningen er 8ohm. Men rart at manualen da kaller det Bi-wire? Og teksten bak på forsterkeren sier det samme? Får se hva jeg gjøre etterhvert. Først må jeg få de spilt inn. Men det går nok noe tid da jeg er ute og reiser nå.
    Sikkert best å sende en forespørsel til Yamaha om dette før du eventuelt bruker de to utgangene til å bi-wire.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig ja. Veldig smart måte å gjøre det på.
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Monitor Audio platinum Pl II oppatering… Har vært på ferie i flere uker. Men har kommet hjem, og har nå fått noen flere timer med mine MA Platinum PL200 II. Du og du… dette har tatt seg veldig opp siden jeg først fikk de. To ting har skjedd. Det ene er at de har fått spilt en del flere timer. Det andre er at jeg har fått dratt de litt lenger ut fra veggen. Har blitt en del gåsehud-øyeblikk i dag. Dette er jaggu en stooor oppgradering fra mine forrige høytalere.
    Det jeg lurer på er om hvis jeg skal oppgradere forsterkeren min også - hvor mye forskjell vil det utgjøre
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha kontaktet Monitor Audio, har jeg fått vite at delay eller forsinkelse i DSP er 5,9 ms. Det kan være kjekt å vite i forhold til målinger i hjemmekino, Dirac eller RoomPerfect.

    1628282709518.png


    1628282739953.png
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    En liten oppdatering på mine Monitor Audio Platinum 200MkII høytalere... Jeg har fått "nye og bedre". ;) Jeg bytta ut min Yamaha A-S2100 stereo forsterker + Chord Qutest DAC løsning med en Hegel H590 - og det var en enorm forskjell! Gigantisk! Jeg har skrevet opp og ned om det i andre tråder her på forumet, bl.a. i Hegels vennetråden og i Hifi Generelt der jeg ber om tips til ny forsterker. Så skal ikke gjenta alt her. Men gud bedre som disse høytalerne låter nå! Dette er lydhimmelen :)
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Noen som kjenner til direcivity på ma gold 300? Altså spredningskarakter. Klarer ikke finne info om dette

    Ole
     

    Mads Johan

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2022
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Sted
    ålen
    Hva er bra forsterker match til gold 100 g5? brukt eller nytt opptil 10000. Har en single ended class A rørforsterker 2 x 25w som spiller nydelig på dem, men i forhold til specs skaper det en nervøsitet hos meg for å blåse ett eller annet ut av vater...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Går helt fint det. Har brukt 25 watt Kl A på Monitor Audio Gold GS20 over flere år, uten at det for lite effekt. Hva mener du med spec's her, tenker du på impedansen til Gold 100 G5 kan skape problemer til singel ended forsterkeren?
     

    Mads Johan

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2022
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Sted
    ålen
    Går helt fint det. Har brukt 25 watt Kl A på Monitor Audio Gold GS20 over flere år, uten at det for lite effekt. Hva mener du med spec's her, tenker du på impedansen til Gold 100 G5 kan skape problemer til singel ended forsterkeren?
    Ja, samt anbefalt forsterkereffekt er 60w - 100 et eller annet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke se så mye på det. Det er en anbefaling, ikke et absolutt krav.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    ...men som et tips er det alltid lurt å lese bruksanvisningen til forsterkeren. Dersom den skal ha impedanser nominelt høyere enn 4 Ohm står det nok der.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Har et par MA PL300 mk I hvor bassen i venstre kanal døde. Noen anbefaling om hvem som kan fikse dette i nærheten av Drammen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å ta kontakt med Soundgarden. Hvis garantitiden er ute, så kan de sikkert likevel bidra med å få satt i stand høyttalerne. De er for gode til å "dø hen".
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Takk for det, garantitiden er godt og vel ute, derfor tenkte jeg på en lokal reparatør. Finner jeg ingen blir det Soundgarden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Er usikker på hva det er som gjør at noe er galt her. Alltid kjedelig og noe jeg ikke unner noen. Men du kan også henvende deg til Monitor Audio og høre hva de tenker om dette.
     
    Sist redigert:

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Er det selve elementet som har tatt kvelden?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Jeg antar det er delefilteret, siden begge sluttet å virke.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Send en e-post til Monitor Audio -de har kanskje noen forslag.
     

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    36
    Fersk her på forumet: Kjøpte et par MA System R352 på Finn i fjor. Vintage fra ca midten av åttitallet. Etter litt venting på Finn fikk jeg i høst også tak i originale stativer. Må si meg veldig fornøyd både med lyd og utseende - høyttalerne spiller uforskamma bra på mye forskjellig musikk og jeg liker utseendet. Snart 40 år gammal hi-fi til 1500,-
    ADA20D11-B682-416E-AF9C-E3A0506650DA.jpeg
    F24E8F49-19ED-4D48-ADBD-88976BBC9990.jpeg
    51DBD171-4714-445E-8F92-837F03E695C6.jpeg
    slett ikke ille :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.896
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Disse spiller knallgodt. Gi de en frisk 60-70W røforsterker, så låter det svært bra.

    Johan-Kr
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.623
    Antall liker
    4.270
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fersk her på forumet: Kjøpte et par MA System R352 på Finn i fjor. Vintage fra ca midten av åttitallet. Etter litt venting på Finn fikk jeg i høst også tak i originale stativer. Må si meg veldig fornøyd både med lyd og utseende - høyttalerne spiller uforskamma bra på mye forskjellig musikk og jeg liker utseendet. Snart 40 år gammal hi-fi til 1500,- Vis vedlegget 862902 Vis vedlegget 862903 Vis vedlegget 862904 slett ikke ille :)
    Kjempegode høyttalere. Hadde et makent sett i ca 10 år. Brukte Cyrus2 med psx strømforsyning. En Rega Planar 3 med MC pickup og en Marantz Cd67 SE var kilder. Veldig fornøyd.
    NB: høyttalerne ble kåret som beste kjøp 6 år på rad i What HiFi 😉

    M
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.896
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, men Tandberg 3000 gjør seg absolutt ikke bort i den der kombinasjonen.

    Hvis du vil tweake, kan du oppgradere delefilteret. Husker jeg ikke helt feil, så er det 1.1mH, 2.2 ohm og 3.3uF som skal i de.

    Johan-Kr
     

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    36
    Ja, men Tandberg 3000 gjør seg absolutt ikke bort i den der kombinasjonen.

    Hvis du vil tweake, kan du oppgradere delefilteret. Husker jeg ikke helt feil, så er det 1.1mH, 2.2 ohm og 3.3uF som skal i de.

    Johan-Kr
    Har null erfaring med den type modning - er det mye å oppnå lydmessig? Har titta inni og ser at de er dempa med vanlig skumgummi og kabla med Monster cables.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.896
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Demping og kabling er ok. Å bytte kondisene er det en del å hente på.

    Johan-Kr
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har null erfaring med den type modning - er det mye å oppnå lydmessig? Har titta inni og ser at de er dempa med vanlig skumgummi og kabla med Monster cables.
    Modifiserte delefiltrene i de MA652 MD jeg hadde i sin tid. Bytta kondis og spole, satte i en 12awg foliespole i stedet for.
    Lot motstanden være, mener det var en 5 eller 10w effektmostand som stod i.
    Men bytta også metaldomene til scanspeak diskanter. Blei en markant forskjell synes jeg.

    Men samtidig, det å beholde orginaliteten har noe for seg / en verdi i seg selv det også.. :)

    Har et par høyttalere fra 1968, alt originalt...
    Skulle sikkert gjort noe med delefiltrene, men føler ikke behov for å "tukle" med akkurat disse da.
     

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    36
    Modifiserte delefiltrene i de MA652 MD jeg hadde i sin tid. Bytta kondis og spole, satte i en 12awg foliespole i stedet for.
    Lot motstanden være, mener det var en 5 eller 10w effektmostand som stod i.
    Men bytta også metaldomene til scanspeak diskanter. Blei en markant forskjell synes jeg.

    Men samtidig, det å beholde orginaliteten har noe for seg / en verdi i seg selv det også.. :)

    Har et par høyttalere fra 1968, alt originalt...
    Skulle sikkert gjort noe med delefiltrene, men føler ikke behov for å "tukle" med akkurat disse da.
    Tok en titt inni - fant en artig kommentar på bakveggen 😃 - kanskje noen med mer peil enn meg kan se om delefiltrene ser originale ut?
     

    Vedlegg

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm.
    Vanskelig å si gitt.
    Mistenker at det kanskje er gjort noe der, men usikker.
    Den spolen jeg byttet ut på mine hadde ikke jernkjerne slik som den vist på bildet her.

    Hva er verdien på de kondis'en forresten ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.896
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ikke helt ut som det originale til mine, for det hadde en kondis, en spole og en motstand, mens her er det to spoler, og kondosen er 4uF istedenfor 3.3. Det er mulig det rett og slett er versjonsforskjeller.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn