Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Har ikke lest hele tråden,men tenkte at dersom det ikke er nevnt tidligere så ble dagens sjefkonstruktør,
    Dean Hartley hentet inn i 97 fra Keswick Audio Research som han da drev og eide.

    Har hørt "Figaro",en glimrende høyttaler.Tror det var HiFi-Guiden som importerte disse en gang i tiden.


    Vis vedlegget 236751

    Her med Alto sub

    �������� ���� - ���������ö���


    Vis vedlegget 236752

    Vis vedlegget 236753

    Vis vedlegget 236754
    Jeg har et par av de uten sub og kan bekrefte at de låter meget bra;-) Folk har lurt på hvor jeg har gjemt subben, da de nekter for at en så liten ht kan ha så mye fylde i bassen. De har gått rundt i stua og lett etter den da de rett og slett ikke aksepterer svaret mitt at det bare er de som spiller uten noe sub. Artige smårakkare de der;-)

    Mvh Amademus
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Hei MA venner.

    Har i dag silver 6, men tenker å oppgradere.
    Ønsker 3-veis og lurer litt på forrige gen. pl200 eller gold 200/300. Hadde det ikke vært for prisen ville jeg kastet meg over pl200II.
    Drives pr i dag av en Yamaha rx-a2050.
    Vil denne ha nok power til å drifte pl200 adekvat?

    Noen som har forslag til hvem av disse to jeg bør satse på?

    Og om noen der ute kjenner til "directivity" på de to ville jeg satt pris på det.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OlePåG: Oppgradering betyr ikke nødvendigvis større høyttaler. Det er heller omvendt. Jeg ville nok heller sett på å enten krympe størrelsen + heve kvaliteten på høyttalerne eller vurdert å pensjonere kinoen til fordel for en langt mer raffinert, større tokanaler- som da virkelig kan få det beste ut av de befintlige Silver 6.. Sistnevnte kinopensjon holder jeg nå på å hjelpe en gammel venn med. Men leiter fortsatt amp. Se hva Erik M sier her oppe- en Bladelius Thor III, evt i Novitasversjon- vil ta ut så mye bra av Silverne dine at jeg tipper du ikke monterer hjemmekino igjen. Se på specs her, så forstår du kanskje hvorfor. En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten. Men en Bladelius har presisjonen til Hegel, kombinert med musikalitet fra Rega, Doxa, Exposure og Audiolab. På toppen får du HELT egne krefter, samt en byggekvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse ;) Har du lyst å beholde kinoen, sett inn Yamahaen via Thors HT Bypass..Da får du i pose og sekk- med et HELT annet driftspotensial enn noen hjemmekinoreceiver greier aleine. Få orden på plasseringen, kreftene og raffinementet først, så hører du den høyttaleren du allerede har slik den faktisk er. Det sier ikke lite..Silver 6 er god nok, den..En PL-modell har enda høyere krav enn Silver, så hvis du setter inn en uten å gjøre noe med forsterkningen først, vil ikke det avstedkomme mer enn å vise evt. problemer enda tydeligere, imo..

    www.bladelius.com
     
    Sist redigert:

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    OlePåG: Oppgradering betyr ikke nødvendigvis større høyttaler. Det er heller omvendt. Jeg ville nok heller sett på å enten krympe størrelsen + heve kvaliteten på høyttalerne eller vurdert å pensjonere kinoen til fordel for en langt mer raffinert, større tokanaler- som da virkelig kan få det beste ut av de befintlige Silver 6.. Sistnevnte kinopensjon holder jeg nå på å hjelpe en gammel venn med. Men leiter fortsatt amp. Se hva Erik M sier her oppe- en Bladelius Thor III, evt i Novitasversjon- vil ta ut så mye bra av Silverne dine at jeg tipper du ikke monterer hjemmekino igjen. Se på specs her, så forstår du kanskje hvorfor. En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten. Men en Bladelius har presisjonen til Hegel, kombinert med musikalitet fra Rega, Doxa, Exposure og Audiolab. På toppen får du HELT egne krefter, samt en byggekvalitet som gjør Volvo grønne av misunnelse ;) Har du lyst å beholde kinoen, sett inn Yamahaen via Thors HT Bypass..Da får du i pose og sekk- med et HELT annet driftspotensial enn noen hjemmekinoreceiver greier aleine. Få orden på plasseringen, kreftene og raffinementet først, så hører du den høyttaleren du allerede har slik den faktisk er. Det sier ikke lite..Silver 6 er god nok, den..En PL-modell har enda høyere krav enn Silver, så hvis du setter inn en uten å gjøre noe med forsterkningen først, vil ikke det avstedkomme mer enn å vise evt. problemer enda tydeligere, imo..

    Hei.

    Takk for gode innspill.

    Etter at vi flyttet har jeg endelig fått dedikert furtebu hvor jeg kan eksperimentere litt.
    Kinoen ble aldri montert opp igjen og det går utelukkende i to-kanal. Har lenge sett på gold serien og har hatt lyst til å prøve treveis en stund. Det var når jeg kom over pl200 til så og si samme pris som gold at jeg måtte søke hjelp hos en voksen 😆

    Skal lese litt på Bladelius Thor III
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OlePåG: Gjør det! Og vær klar over at det snart kommer en Mk4. .Bedre forsterkere enn disse svenskene finnes knapt, hverken til pris eller langt over. Driver ALT, spiller ALT, bygget som eksklusive panservogner.. ;) Hent inn en, så har du amp for resten av livet.. Og den KAN faktisk håndtere Premium Line..
     
    Sist redigert:

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    OlePåG: Gjør det! Og vær klar over at det snart kommer en Mk4- med 250 watt pr side...Bedre forsterker finnes knapt, både til pris og langt over. Driver ALT, spiller ALT, bygget som ei panservogn. ;)
    Hva estimeres prisen til på mk4?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OlePåG: Ikke sikker. Men en pen Mk3 bør du kunne få henda på for en pris mellom 10- og 15 000..Evighetsmaskin!
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Har pr nå landet på en Hegel h160. Har ikke lyttet så mye ennå, men førsteinntrykket er utelukkende positivt. Synes lydbildet fremstår noe mer "sofistikert" og ikke minst helt annen tyngde i nedre frekv sjiktet. Svært godt fornøyd med valget.
     

    Colin

    Fersking
    Ble medlem
    05.01.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Halden
    Hei
    Kanskje feil tråd å forhøre seg, men gir det et forsøk. Jeg er så heldig at jeg har et Monitor Audio Silver Rx6 set up hjemme. Komplett 5.1 i samme serie. Nå blir det familieforøkelse så «gutterommet» forsvinner. Jeg vurderer derfor å selge hele pakka.
    Noen som gi meg et prisestimat?
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Noen som har erstattet sine Gold 300 4G med 5G versjonen og kan fortelle litt om likheter/ulikheter? Mvh Jarl
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Noen som har erstattet sine Gold 300 4G med 5G versjonen og kan fortelle litt om likheter/ulikheter? Mvh Jarl
    Edit:
    Takk Bjørn.H
    MA Gold 200 er bare vakre. Har 300 Gold 4G selv. Ser at 5G versjonen er fornyet mtp mellomtone og basselementer. Så da var egentlig greia om noen hadde tatt steget fra forrige til nye generasjon 300 Gold...
    Er veldig fornøyd med mine høyttalere. Liker lydsignaturen veldig godt, og oppfatter at de er gode allroundere. Er det verdt å gå fra 4G til 5G versjonen av Gold 300? Mvh Jarl
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Gold 200 4G versjonen før jeg kjøpte Gold 200 5G, men jeg mener at forskjellene her lå mest i noe dypere bass i 5G. Mellomtonen dekker i 5G et litt større frekvensområde om jeg ikke husker feil. Diskanten på 4G og 5G er uansett bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har hørt 4G versjonen før jeg kjøpte 5G, men jeg mente var forskjellene her lå i noe dypere bass. Diskanten på 4G og 5G er uansett bra.
    Ja, jeg tenker sånn sett at dette er mye for penga... men ikke alle som liker bånddiskant - jeg synes imidlertid at det er helt toppers... Da jeg kjøpte mine Gold 300 4G, nye hos Soundgarden i 2017, ga jeg litt under 30k!!! Sikkert teit å si det her, men det mener jeg er billig. Er du fornøyd med dine Gold 200? mvh Jarl
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja Gold 200 5G er veldig bra, flott mellomtone og diskant. Jeg har en Gold C150 i 4G, og merker egentlig ikke noen større forskjell her. Egentlig noe jeg ønsket meg da jeg drev å solgte Platinum-serien for en del år tilbake.

    Hvis du har Gold 300 4G, så er bassen kraftigere og dypere enn i Gold 200 5G. Jeg hadde ikke vurdert å bytte 300 4G til fordel for 200 5G. Men det er et hakk opp til Platinum-serien, så jeg ville heller vurdert det dersom oppgradering er i tankene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Ja Gold 200 5G er veldig bra, flott mellomtone og diskant. Jeg har en Gold C150 i 4G, og merker egentlig ikke noen større forskjell her. Egentlig noe jeg ønsket meg da jeg drev å solgte Platinum-serien for en del år tilbake.

    Hvis du har Gold 300 4G, så er bassen kraftigere og dypere enn i Gold 200 5G. Jeg hadde ikke vurdert å bytte 300 4G til fordel for 200 5G. Men det er et hakk opp til Platinum-serien, så jeg ville heller vurdert det dersom oppgradering er i tankene.
    Ser den... hva tenker du om dagens Gold 300?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer bass, helst. Litt mer krevende høyttaler også kanskje. Jeg tror mange som drømmer om Gold 300 5G egentlig har mer utbytte av modellen under fordi den ikke krever like stort rom. Nå kjører jeg RoomPerfect så det ville vel uansett fungert fint her, men stua er ikke større her enn at å flytte høyttalerne opp mot 40 cm på gulvet ble problematisk for familien. Gold 300 5G krever nok enda mer plass.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Litt mer bass, helst. Litt mer krevende høyttaler også kanskje. Jeg tror mange som drømmer om Gold 300 5G egentlig har mer utbytte av modellen under fordi den ikke krever like stort rom. Nå kjører jeg RoomPerfect så det ville vel uansett fungert fint her, men stua er ikke større her enn at å flytte høyttalerne opp mot 40 cm på gulvet ble problematisk for familien. Gold 300 5G krever nok enda mer plass.
    Good point, mister! Grønt gress, og den andre sida osv. Utgangspunktet mitt er vel at jeg synes MA har en lydsignatur jeg liker... tenker jeg holder fast i mine Gold 300 4G litt til, ja 👍
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Tja, magnetene på høyttalerelementene er nok kraftigere på Platinum, og jevnt over er de nok mer påkostet og av høyere kvalitet. Det samme gjelder kabinettet. Gold 300 4G veier 27.2 kg, mens Platinum PL200 II veier 36.08 kg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Hei folkens!
    Første post her - yay! Etter div googling om hifi-utstyr siste dagene havnet jeg her på dette forumet. Kan vel allerede kalle meg "Monitor Audio venn" med Silver 8 med dertil center høytaler og Silver FX surround høytalere hjemme. Men noen ganger i livet må man slå på den riktig store trommen, så nå har jeg lagt inn bestilling på Platinum 200 II og Platinum C150 II senterhøytaler. Gleder meg veldig!
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Hei folkens!
    Første post her - yay! Etter div googling om hifi-utstyr siste dagene havnet jeg her på dette forumet. Kan vel allerede kalle meg "Monitor Audio venn" med Silver 8 med dertil center høytaler og Silver FX surround høytalere hjemme. Men noen ganger i livet må man slå på den riktig store trommen, så nå har jeg lagt inn bestilling på Platinum 200 II og Platinum C150 II senterhøytaler. Gleder meg veldig!
    Wow👌Grattis. Blir moro å høre om lytteopplevelser framover. Har Gold 300 4G selv - svært fornøyd. Mvh Jarl
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Da kom mine Platinum 200 II og Platinum C150 II senterhøytaler før helgen. Monitor Audio sa først at de ville bli sendt til Norge i slutten av mai, men så ble noen ytterligere forsinkelser, men nå er de altså her. Bestilte av Soundgarden Forus/Sandnes, og hadde god kommunikasjon med de underveis. Så veldig fornøyd med det. Når det gjelder førsteinntrykk så er ikke det helt enkelt ennå. Men altså, de er tunge! :) Visste jo om det, men eskene med frontene veide 50kg pr stk, så var litt tungt å få de opp svingtrappa ved hjelp av kona - som ikke er den største i verden akkurat. (Slemt å skylde på kanskje, men joda, jeg syntes det var tungt også). Mine tidligere Silver 8 var matt sorte, og var litt spent på om Piano Black ville skape gjenskinn mot lerretet i kinoen da de var mer skinnende i overflaten. Men det ser ut til å være null problem. De ser skikkelig lekre ut, både frontene og senteren. Og da kona fikk se den nye rekka foran så kom det et lite wow, etterfulgt av «nå ser det ut som sånn ekte kino fra bladene og sånn». Litt flaks med ektefellen skal man jo ha :D

    Lyden - det er jo det viktigste. Men det er her jeg ikke vil si for mye ennå. I manualen står det anbefalt at man spiller de inn på lavt til moderat volum de første 50-70 timene, og det har jeg tenkt til å følge. Har dessverre vært mye borte i helgen,så de har vel kanskje bare 10-12 timer på seg ennå. Men selv på relativt lav lydstyrke virker de å tegne opp et skikkelig stort lydbilde, og de dypere tonene og bassen er av en annen verden sammenlignet med mine tidligere Silver 8 på ca samme lydstyrke. Og det er altså uten å skru noe opp på lyden, så gudene vet hvordan dette blir når jeg kommer opp der jeg vanligvis liker å høre :) Når det gjelder øvre mellomtone og diskant, så trodde jeg med en gang at det var noe galt med de de første minuttene. Etter noen timer ble det bedre, så det virker å ta seg opp. Beklager dårlig teknisk kvalitet på bildet, er tatt med mobil i dårlig lys :)

    A7EF8947-35A7-4D24-9D20-ADF3A814FAF1.jpeg
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Da kom mine Platinum 200 II og Platinum C150 II senterhøytaler før helgen. Monitor Audio sa først at de ville bli sendt til Norge i slutten av mai, men så ble noen ytterligere forsinkelser, men nå er de altså her. Bestilte av Soundgarden Forus/Sandnes, og hadde god kommunikasjon med de underveis. Så veldig fornøyd med det. Når det gjelder førsteinntrykk så er ikke det helt enkelt ennå. Men altså, de er tunge! :) Visste jo om det, men eskene med frontene veide 50kg pr stk, så var litt tungt å få de opp svingtrappa ved hjelp av kona - som ikke er den største i verden akkurat. (Slemt å skylde på kanskje, men joda, jeg syntes det var tungt også). Mine tidligere Silver 8 var matt sorte, og var litt spent på om Piano Black ville skape gjenskinn mot lerretet i kinoen da de var mer skinnende i overflaten. Men det ser ut til å være null problem. De ser skikkelig lekre ut, både frontene og senteren. Og da kona fikk se den nye rekka foran så kom det et lite wow, etterfulgt av «nå ser det ut som sånn ekte kino fra bladene og sånn». Litt flaks med ektefellen skal man jo ha :D

    Lyden - det er jo det viktigste. Men det er her jeg ikke vil si for mye ennå. I manualen står det anbefalt at man spiller de inn på lavt til moderat volum de første 50-70 timene, og det har jeg tenkt til å følge. Har dessverre vært mye borte i helgen,så de har vel kanskje bare 10-12 timer på seg ennå. Men selv på relativt lav lydstyrke virker de å tegne opp et skikkelig stort lydbilde, og de dypere tonene og bassen er av en annen verden sammenlignet med mine tidligere Silver 8 på ca samme lydstyrke. Og det er altså uten å skru noe opp på lyden, så gudene vet hvordan dette blir når jeg kommer opp der jeg vanligvis liker å høre :) Når det gjelder øvre mellomtone og diskant, så trodde jeg med en gang at det var noe galt med de de første minuttene. Etter noen timer ble det bedre, så det virker å ta seg opp. Beklager dårlig teknisk kvalitet på bildet, er tatt med mobil i dårlig lys :)
    Gratulerer med nye høyttalere. Har selv hatt Platinum 200 II tidligere. Bassgjengivelsen fra disse er vel det beste jeg har hørt fra høyttalere jeg har hatt innom i kjellerstuen. Ser at du har dekselet for mellomtone/diskant på, men dette kan da fjernes med den medfølgende magneten, men det vet du sikkert. Jeg synes også at disse profiterte på bi-wiring. Selv brukte jeg to stk. kabler koblet til forsterker med henholdsvis banan og spade fra utgangen på forsterker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Gratulerer med nye høyttalere. Har selv hatt Platinum 200 II tidligere. Bassgjengivelsen fra disse er vel det beste jeg har hørt fra høyttalere jeg har hatt innom i kjellerstuen. Ser at du har dekselet for mellomtone/diskant på, men dette kan da fjernes med den medfølgende magneten, men det vet du sikkert. Jeg synes også at disse profiterte på bi-wiring. Selv brukte jeg to stk. kabler koblet til forsterker med henholdsvis banan og spade fra utgangen på forsterker.
    Takk for tipset med magneten. Skal disse dekslene fjernes, eller bare kan de fjernes for evt noe fordel lydmessig? Greia er at bak den røde gardina til venstre for venstre høytaler så befinner døra til guttungen på 6 sitt rom seg.. så noe trafikk er det til tider, og tenkte de var greit med litt ekstra beskyttelse. Altså med mindre man vinner mye lydmessig og det er beregnet at de ikke skal sitte på under bruk.

    Biwiring- min integrerte forsterker, Yamaha A-S2100 støtter det, men det står i manualen at høytalerne da ikke kan ha lavere Ohm enn 8. Og disse er vel 4?
    Forøvrig har jeg disse kablene her https://www.hifiklubben.no/audioquest-rocket-33-hoeyttalerkabel/aqrocket33sc/
    Og de er vel beregnet for biwiring faktisk. Men jeg har foreløpig bare tvinnet de sammen i tuppen og satt et enkelt sett med bananplugger på.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Dekslene er vel laget for å være mest mulig transparente, men om lyden faktisk er tunet med dekslene på vet jeg ikke. Det går jo an å ta de av når det skal lyttes og ellers ha dem på.

    Dette med bi-wiring og 4 vs. 8 ohm er vel hvis du benytter alle de 4 høyttalerutgangene på forsterkeren. Hvis du benytter bare 2 av dem og splitter kabelen i høyttalerenden, skal ikke det ha noe å si. Jeg kan ærlig talt heller ikke forstå at det skulle ha noe å si å benytte alle 4 utgangene på forsterkeren for å bi-wire med to sett kabler. Rent elektrisk burde det vel bli akkurat det samme.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Som alt annet emd Monitor Audio Platinum så skjer det endel når man setter på skikkelig elektronikk.. Bare ett lite tips fra sidelinja..

    Grattis med veldig bra og ikke minst flotte høyttalere!!
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Dekslene er vel laget for å være mest mulig transparente, men om lyden faktisk er tunet med dekslene på vet jeg ikke. Det går jo an å ta de av når det skal lyttes og ellers ha dem på.

    Dette med bi-wiring og 4 vs. 8 ohm er vel hvis du benytter alle de 4 høyttalerutgangene på forsterkeren. Hvis du benytter bare 2 av dem og splitter kabelen i høyttalerenden, skal ikke det ha noe å si. Jeg kan ærlig talt heller ikke forstå at det skulle ha noe å si å benytte alle 4 utgangene på forsterkeren for å bi-wire med to sett kabler. Rent elektrisk burde det vel bli akkurat det samme.
    Ok, ja, det er jo fire høytalerutganger, altså to sett - A og B. A og B kan også kjøres sammen ved å vri på en bryter på forsiden. Trodde det var det jeg skulle egentlig for biwiring. Har aldri gjort det før. Det står i manualen: «A+B BI-wiring: Both sets of speakers are on. Caution: If you use two sets (A and B), the impedance of each speaker must be 8 Ohm or higher.»

    Så tror nok at det å splitte kun i høytalerenden og bruke kun utgang A på Yamahan slik du beskriver går. Men har det da noe for seg?
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Som alt annet emd Monitor Audio Platinum så skjer det endel når man setter på skikkelig elektronikk.. Bare ett lite tips fra sidelinja..

    Grattis med veldig bra og ikke minst flotte høyttalere!!
    Takk for det. :)

    Før jeg bedømmer om jeg har skikkelig elektronikk eller ikke så er det to ting som må skje først. Det ene er få spilt de inn slik manualen også sier. Mine forrige Monitor Audio trengte også noe tid på seg. Og, jeg må få høre de på normalt lyttevolum. Det gjenstår. Og etter det justere avstand til vegg, hvor mye toe-in eller ikke jeg skal bruke evt. Det har jeg jo ikke gjort, og derfor skrev jeg også at jeg ikke kunne si for mye ennå i mitt tidligere innlegg.
    Blir de bedre med bedre elektronikk? Det håper jeg da. Men jeg må ha et utgangspunkt først. Yamahan min er nokså skikkelig den, men jeg vet også at den ikke drar det helt fulle potensialet ut av disse høytalerne. Men alt til sin tid. :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Ok, ja, det er jo fire høytalerutganger, altså to sett - A og B. A og B kan også kjøres sammen ved å vri på en bryter på forsiden. Trodde det var det jeg skulle egentlig for biwiring. Har aldri gjort det før. Det står i manualen: «A+B BI-wiring: Both sets of speakers are on. Caution: If you use two sets (A and B), the impedance of each speaker must be 8 Ohm or higher.»

    Så tror nok at det å splitte kun i høytalerenden og bruke kun utgang A på Yamahan slik du beskriver går. Men har det da noe for seg?
    Jeg tolker det som du refererer fra brukermanualen slik at dette med 8 Ohm gjelder hvis du bruker to forskjellige høyttalerpar koblet til forsterkeren. Hvis du bruker utgangene A+B til å bi-wire samme høyttaler trenger ikke høyttaleren å være 8 Ohm eller høyere. Dette er også logisk i og med at forsterkeren ser akkurat samme last uavhengig av om du bruker utgangene A+B til å bi-wire, eller kun bruker enten utgang A eller B til å gjøre det samme.

    Det jeg ville prøvd var å bruke to sett med høyttalerkabler hvor det ene settet kjøres fra utgang A til LF inngangen på høyttaleren, og det andre settet kjøres fra utgang B til HF inngangen på høyttaleren. Så ville jeg tatt en lyttetest for å høre om det var noen forskjell. Det er også mulig at man kan bruke ulike høyttalerkabler til HF og LF. Altså kabler som er spesialisert for å overføre enten HF eller LF signal.
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Jeg tolker det som du refererer fra brukermanualen slik at dette med 8 Ohm gjelder hvis du bruker to forskjellige høyttalerpar koblet til forsterkeren. Hvis du bruker utgangene A+B til å bi-wire samme høyttaler trenger ikke høyttaleren å være 8 Ohm eller høyere. Dette er også logisk i og med at forsterkeren ser akkurat samme last uavhengig av om du bruker utgangene A+B til å bi-wire, eller kun bruker enten utgang A eller B til å gjøre det samme.

    Det jeg ville prøvd var å bruke to sett med høyttalerkabler hvor det ene settet kjøres fra utgang A til LF inngangen på høyttaleren, og det andre settet kjøres fra utgang B til HF inngangen på høyttaleren. Så ville jeg tatt en lyttetest for å høre om det var noen forskjell. Det er også mulig at man kan bruke ulike høyttalerkabler til HF og LF. Altså kabler som er spesialisert for å overføre enten HF eller LF signal.
    Ja, jeg også vil nok forstå det som to forskjellige høytalerpar når begrensningen er 8ohm. Men rart at manualen da kaller det Bi-wire? Og teksten bak på forsterkeren sier det samme? Får se hva jeg gjøre etterhvert. Først må jeg få de spilt inn. Men det går nok noe tid da jeg er ute og reiser nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn