Monitor Audio GS20

U

utgatt60135

Gjest
Jeg forholder meg til hvordan er fiolin høres ut i virkeligheten. Som sagt jeg er ingen ekspert på å analysere dette men vurderer det så godt jeg kan. Hva teknikkerne oppnår er en annen sak. Jeg skjønner ennå ikke helt hvorfor du mener jeg avviker fra andre. Jeg synes da mange legger til naturtrohet som en styrke til ProAc. Første gang jeg hørte om "farging" til MA var fra en selger som har solgt MA lenge.

Alshus, takker for tilbudet. I morgen jar jeg vakt til 21.30. En annen dag? Har aldri hørt GR10.

R

Rojoh

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg forholder meg til hvordan er fiolin høres ut i virkeligheten. Som sagt jeg er ingen ekspert på å analysere dette. Hva teknikkerne oppnår er en annen sak. Jeg skjønner ennå ikke helt hvorfor du mener jeg avviker fra andre. Jeg synes da mange legger til naturtrohet som en styrke til ProAc. Første gang jeg hørte om "farging" til MA var fra en selger som har solgt MA lenge.

Alshus, takker for tilbudet. I morgen jar jeg vakt til 21.30. En annen dag? Har aldri hørt GR10.
Jeg gir meg ikke så lett. Alle høyttalere farger originalsignalet! Selvsagt gjør Monitor Audio også det. Siden MA har valgt andre konstruksjonsprinsipper, så består fargingen av andre bestanddeler enn f.eks. ProAc. Men å dra konklusjonen at ProAc er mindre fraget enn MA, det mener jeg bør dokumenteres! Hvis ikke, så bør man veie sine ord litt bedre - og da kanskje særlig siden man ikke er ekspert... (Og det uansett hva du måtte mene er naturlig, eller ei...)

Mvh. Johan

U

utgatt60135

Gjest
Er du ekspert?

Legger du varme, hurtighet, pågåenhet ol under "farging" Rojoh?

Det skjønner jeg kan diskuteres selvfølgelig. Er det missforståelser her?

Husker det ble missforståelser med begrepet dynamikk også engang. Noen la hurtighet i begrepet, noe som var (og er) uforståelig for meg.

Selvfølgelig er det grader av farging. Det er vel ikke snakk om å gi seg men heller om å komme til felles forståelse.

R

Rojoh

Gjest
Lyngen skrev:
Er du ekspert?

Legger du varme, hurtighet, pågåenhet ol under "farging" Rojoh?
Tja, hvis et "kjølig" signal plutselig blir "varmt", et "langsomt" signal plutselig blir "hurtig" og et "tilbakeholdent" signal plutselig blir "pågående", så vil jeg si at vi snakker om farging! Det er dog ikke det som er mitt poeng! Hva skal vi som leser disse innleggene tro, når du f.eks. sier at høyttaler A låter varmt, men en annen sier at høyttaler A låter kjølig?

Det skjønner jeg kan diskuteres selvfølgelig. Er det missforståelser her?
Jeg mener: Ja.
Jeg mener; at du bruker objektive begreper som subjektive.

Husker det ble missforståelser med begrepet dynamikk også engang. Noen la hurtighet i begrepet, noe som var (og er) uforståelig for meg.

Selvfølgelig er det grader av farging. Det er vel ikke snakk om å gi seg men heller om å komme til felles forståelse.
Dette er presist mitt poeng: Begrepet "farging" er et veldig løst begrep som omfavner veldig mye rart - derfor bør man være særdeles forsiktig i bruken av det. Det er veldig stor forskjell om "fargingen" kommer som en følge av membranet, delefilteret eller kabinettet. Enda verre er det om "fargingen" kommer som et resultat av match med øvrig utstyr og preferanser...

Mvh. Johan

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
;D

Diskuter høyttalere til dere blir grønne...jeg har hørt høyttalere fra begge leire (bl.a. har jeg eid Amphion med sine alu.elementer) og begge deler er flotte. Men jeg foretrakk ProAc, fordi jeg simpelthen synes de hadde en slags iboende musikalitet og naturlighet som jeg falt for. Begge disse (Xenon og D15) har hver sin måte å gjengi musikk på, men jeg vil ikke kalle noen av dem for nøytrale. Smak og behag..

Minner meg om mailen jeg sendte til et velrenomert firma i UK om passende høyttalere til Naim elektronikk. Det var det vanskeligste sp.målet han fikk, viste det seg...Han ville mye heller velge kone til en kunde enn nye høyttalere! Men han valgte til slutt å dele inn høyttalere i to grupper. Høyttalere med og uten PRaT...Og ProAc og bl.a. Spendor havnet i samme selskap..

Men dette skulle handle om MA. En kompis med Naim har kjøpt disse i sommer og JA.. de er kjappere, mere presise og mindre diffuse enn ProAc.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg skjønner ærlig talt ikke alt du skriver. Jeg beskriver bare det jeg hører, kan ikke gjøre annet.

Første gang jeg hørte GS20 var i Stockholm. Jeg har vært rimelig HiFi gal i det siste (skal prøve å roe meg ned :)) oh hørt em mende produkter det siste året. Jeg synes det nå er lett å høre forskjeller. Jeg hørte på Audio Physics Avanti og Scorpio. De syntes jeg låt meget nøytralt og korrekt med veldig lite farging. Ved siden av sto det et par GS20 så jeg benyttet muligheten til en lytt. Det var virkelig stor forskjell når det gjalt egenklang (farging). Prisforskjellen var bra stor men det er ikke så vesentlig objektivt sett.

Dagen etter hørte jeg de samme i en annen butikk på annen elektronikk. Direkte sammelignet med AF Spark og en Canton HT. Nøyaktig samme inntrykk av dem. Selgeren var enig i betrakningene mine.

Tok jeg feil? Vel, det skal ikke jeg mene for mye om men igjen; - jeg beskriver mine inntrykk så får andre bedømme troverdigheten.

Men nå skal jeg drømme fargerikt... 8)..

R

Rojoh

Gjest
costello skrev:
;D

Diskuter høyttalere til dere blir grønne...jeg har hørt høyttalere fra begge leire (bl.a. har jeg eid Amphion med sine alu.elementer) og begge deler er flotte. Men jeg foretrakk ProAc, fordi jeg simpelthen synes de hadde en slags iboende musikalitet og naturlighet som jeg falt for. Begge disse (Xenon og D15) har hver sin måte å gjengi musikk på, men jeg vil ikke kalle noen av dem for nøytrale. Smak og behag..

Minner meg om mailen jeg sendte til et velrenomert firma i UK om passende høyttalere til Naim elektronikk. Det var det vanskeligste sp.målet han fikk, viste det seg...Han ville mye heller velge kone til en kunde enn nye høyttalere! Men han valgte til slutt å dele inn høyttalere i to grupper. Høyttalere med og uten PRaT...Og ProAc og bl.a. Spendor havnet i samme selskap..

Men dette skulle handle om MA. En kompis med Naim har kjøpt disse i sommer og JA.. de er kjappere, mere presise og mindre diffuse enn ProAc.
Uuhhhh.. Når skal dere Naimister forstå at det er Naim + Cerwin Vega som er tingen? PRaT er totalt skivebom! Nå til dags er DDaT* som gjelder.

* DoomsDay and Terror

Mvh. J ;Dhan

U

utgatt60135

Gjest
costello skrev:
;D

Begge disse (Xenon og D15) har hver sin måte å gjengi musikk på, men jeg vil ikke kalle noen av dem for nøytrale. Smak og behag..
Nei, synes heller ikke D15 er helt nøytral på alle områder (hvem er det?). Men naturtrohet og lite farging synes jeg de er gode på.

R

Rojoh

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg skjønner ærlig talt ikke alt du skriver. Jeg beskriver bare det jeg hører, kan ikke gjøre annet.

Første gang jeg hørte GS20 var i Stockholm. Jeg har vært rimelig HiFi gal i det siste (skal prøve å roe meg ned :)) oh hørt em mende produkter det siste året. Jeg synes det nå er lett å høre forskjeller. Jeg hørte på Audio Physics Avanti og Scorpio. De syntes jeg låt meget nøytralt og korrekt med veldig lite farging. Ved siden av sto det et par GS20 så jeg benyttet muligheten til en lytt. Det var virkelig stor forskjell når det gjalt egenklang (farging). Prisforskjellen var bra stor men det er ikke så vesentlig objektivt sett.

Dagen etter hørte jeg de samme i en annen butikk på annen elektronikk. Direkte sammelignet med AF Spark og en Canton HT. Nøyaktig samme inntrykk av dem. Selgeren var enig i betrakningene mine.

Tok jeg feil? Vel, det skal ikke jeg mene for mye om men igjen; - jeg beskriver mine inntrykk så får andre bedømme troverdigheten.

Ja, vi lar den (ballen) ligge der. ;)

Mvh. Johan

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
Uuhhhh.. Når skal dere Naimister forstå at det er Naim + Cerwin Vega som er tingen? PRaT er totalt skivebom! Nå til dags er DDaT* som gjelder.

* DoomsDay and Terror
Søren å, jeg som akkurat har bestilt ny pre..

Fredag idag, er det ikke?

R

Rojoh

Gjest
Jepp! Fredag den 13'nde til og med - jeg driter i hva kalenderen sier - it just feels like the 13'th. ;)

Mvh. Johan

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
Jepp! Fredag den 13'nde til og med
Best å håpe på regn da, slik at man kan okkupere godstolen og finne fram noen gml cd'er med Zappa og K.Crimson og lytte til sine gml. Prozac D15.

O

Omar

Gjest
Lyngen skrev:

Første gang jeg hørte GS20 var i Stockholm. Jeg hørte på Audio Physics Avanti og Scorpio. De syntes jeg låt meget nøytralt og korrekt med veldig lite farging. Ved siden av sto det et par GS20 så jeg benyttet muligheten til en lytt. Det var virkelig stor forskjell når det gjalt egenklang (farging). Prisforskjellen var bra stor men det er ikke så vesentlig objektivt sett.

Jeg hadde Audiophysic Spark 5 før jeg byttet til Monitor Audio GS 20.
Audiophysic Spark er meget bra høyttalere. men MA går dypere i bassen og er mer lettdrevne. Man må opp i Audiophysic Yara Superior til 19000 for at det skal bli konkurranse. Jeg mener at MA er en genial allrounder til prisen.
AP Scorpio og Den nyeste AP Avanti er et helt annet produkt i en helt annen prisklasse og er helt uinteressant i denne diskusjonen som stiller mye større krav til elektronikk enn MAGS20. Man kan ikke diskutere Golf mot Den nyeste Mersedez C klassen.

U

utgatt60135

Gjest
Det var en debatt om "farging" ikke hvem som er best av disse ;).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Det var en debatt om "farging" ikke hvem som er best av disse ;).
Det er en debatt om GS20, og siden du tydeligvis aldri har opplevd potensialet i de, så foreslår jeg at du toner ned den ensidige kritikken; enten du kaller det farging eller annet.

GS20, og mange metallelements MA'er, er og blir høyttalere som har en litt distinkt type lyd; en litt upfront, krystallklar, rytmisk distinkt og levende lyd; de presenterer elektronikkens egenskaper rett i fanget på deg; og med sympatiserende elektronikk og rom så gir de virkelig nærhet til de musikalske fremførelsene; noen elsker de for det (meg inklusive), andre foretrekker (av uforståelige grunner for meg) en laidback fjernhet til musikerne og musikken som de oppnår med andre høyttalere. Dette kaller de visst luft, nøytralitet... whatever, en eller annen kvasiakademisk audiofool rettferdiggjøring av utstyrets manglende evne til å kommunisere direkte, fordi de egentlig liker lydene bedre enn musikken; og synes det er greit at det ikke blir for "slitsomt å lytte til".

Enkelte ser sågar ut til å ville ha musikerne så langt bak at de nesten står på andre sida av gata, bort til naboen. Slik kan de vasse rundt i kubikkvis av det de kaller for "rom og luft" uten å bli nevneverdig plaget av de bråkete og innpåslitne musikerne.
Selv er jeg glad i å gå på konserter, men har fortsatt til gode å være på f.eks en jazzsession hvor hovedpoenget med musikken er å høre musikerne vasse rundt i luft og rom, og det eneste interessante ved deres fremførelse er hvordan tonene klinger ut... ETTER at de er slutt. Tvert om så liker jeg godt den direkte, levende og engasjerende musikken som gjerne oppstår på slike konserter; av lyden som live instrumenter og vokalister gir.

Toner er minst like interessante når de starter og når de pågår, som når de "klinger ut" og er over imo.

Noe av denne direkteheten og kommunikasjonen av selve sjelen og poenget med musikken er hva de bedre MA-høyttalerne gir når de fungerer på sitt beste, og det skal Monitor Audio ha all heder for.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Rojoh skrev:
Ja, farging av originalsignalet kan oppleves bedre av noen. Et stivt membran (typisk metall) har som regel en ren stempelbevegelse til over delefrekvens, mens mykere membraner som f.eks. ProAc bruker, har oppbrytninger (les: farving)i sitt aktive frekvensområde... ;D

Mvh. Johan
;D

MA GS20 farger ikke mer enn noen annen; om man av ren og skjær inkurie i oppsett har hørt den med dårlig resultat for årevis siden, så bør man vel snart vurdere å lukke brødboksen vedr denne; det er og blir en sannhet at dersom en usannhet gjentas ofte nok, så oppfattes den til slutt som en sannhet. Det er betenkelig, for å si det mildt, ikke minst i dette tilfellet; og i en hel del andre tilfeller hvor Lyngen evt måtte lire av seg tøv om høyttalere.

Mvh Vidar P
Du har selvfølgelig rett som alltid ;). Ingen av dine favoritter har noen svakheter og jeg hører feil igjen og igjen. Punktum for meg i denne tråden (å nevne en mulig svakhet er selvfølgelig det samme som å si at alt med høyttaleren er dårlig).

:-\..... - trist det ikke går an å ha en negativ mening. Men jeg må si det var veldig fornøyelig å lese at du senere påpekte akkurat det samme som meg etter krangelen angående spendor. Jeg smilte godt da :).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Du har selvfølgelig rett som alltid ;). Ingen av dine favoritter har noen svakheter og jeg hører feil igjen og igjen.
Har aldri sagt at GS20 ikke har svakheter, hvor har du det ifra? Alle høyttalere uansett pris har betydelige svakheter.

Apropos uansett pris; sjekk den nye Platinum-serien til MA;

Mvh Vidar P

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei,

Naim'en(e) er forsvunnet nord-vestlandet, Proac'ene går imorgen til Sarpsborg. Tilbake sitter en grublende selger og lurer på hva han egentlig har gjort... :p

Men, men, nye tider - nye muligheter! Planen videre er oppbygging av musikk/kino anlegg med hovedvekt på musikk. Ser for meg følgende utstyr:

- MA GS 20 fronthøyttalere (ikke innkjøpt)
- MA Radius(?) surroundhøyttalere(ikke innkjøpt)
- Philips DVD 963SA som CD/DVD drivverk - midlertidig løsning en tid fremover.
- Cary Cinema 11 som DA Converter for CD avspilling/surrounddekoder(ikke innkjøpt)
- ? multikanal effekttrinn.

Noen som har noen synspunkter på oppsettet ? evt. tips om effekttrinn som lydmessig kan være passende(i første omgang som en startløsning rundt 5' -8'.)?

Rommet er vinklet, ca. 45 m2, betong/gipsvegger + ca. 25 m2 vindusflate(gulv til tak). Forøvrig "normalt" møblert. Må/bør rommet dempes for at høyttalerne skal fungere bra ?

Hører på det meste, dog lite "tyngre" musikk(Heavy o.l.)

Mvh
Lars

O

Omar

Gjest
Cary og monitor Audio blir nok banlyst på Lyric. Der får du nok beskjed om å kjøpe Proac istedet.
Hadde jeg vert deg, ville jeg hørt med Andre på Hi-fi huset. La han bygge opp og instalere alt for deg. Det kommer en nytt hjemmekinomonster fra Yamaha. Bruk dvd spilleren fungere som drivverk og la Yamaha og monitor Audio gjøre resten av jobben.
Andre skylder meg en rimelig deal for MA silver s1 stativhøyttalere. Da er jeg på vei jeg også in i hjemmekino galskap ;D

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Tor vil nok ikke være helt enig i høyttalervalg, nei. Jeg anser av en eller annen grunn Cary'en til å være en bedre 2-kanals enhet enn div. surroundreceivere. Men mulig jeg tar feil...? Tiden vil vise.

Brukt Naim N-vi til rundt 25' kunne også vært et greit alternativ som en god alt-i-ett pakke, men ikke akkurat kø av disse på bruktmarkedet. Å betale norsk nypris for denne er imidlertid lite aktuelt.

Lars

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Håvarhede skrev:
Cary og monitor Audio blir nok banlyst på Lyric. Der får du nok beskjed om å kjøpe Proac istedet.
Hadde jeg vert deg, ville jeg hørt med Andre på Hi-fi huset.
Spør du meg, så hadde jeg lukket ørene for råd fra begge disse, og mange andre for den del. Meg selv inklusive.
Hør selv; forhandlere har en lei tendens til å fnyse av konkurrentene og forherlige egne produkter; ei heller Lyric og HifiHuset har sovet i timen i så måte.

Det er altså, som det blir sagt i en annen tråd, nesten lettere å anbefale en ny kone til en mann enn det er å anbefale nye høyttalere. De fleste, for ikke å si alle, "råd" som går spesifikt på hva man bør kjøpe skal man overse med den største konfidens.

N-vi kan man forresten sikkert skaffe gunstig via UHES vil jeg mene...?

Mvh Vidar P

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Selger UHES for eksport, dvs ex UK mva ?

Det kan jo være interessant :)

Takk for tips!

(Tar det forøvrig for gitt at jeg havner på GS20, uavhengig av hva noen skulle ville mene.)

Mvh
Lars

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
GS20 er ikke noe dårlig valg...Rett opp lyd med masse detaljer...og Andre er ofte fin å handle med... Så ikke noe å angre på oter'n om du skulle ta den avgjørelsen! :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Otern skrev:
Selger UHES for eksport, dvs ex UK mva ?

Det kan jo være interessant :)

Takk for tips!

(Tar det forøvrig for gitt at jeg havner på GS20, uavhengig av hva noen skulle ville mene.)

Mvh
Lars
UHES selger på eksport ja, uten vat.

Mvh Vidar P

S

smog

Gjest
Monitor Audio GS er en meget bra høyttaler. Har selv GS10 ;). Passet min stue bedre.

Smog

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.708
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
André på Hifihuset skryter av Naim hver gang jeg stikker innom. (1-2 ganger i året i snitt).
Han er trivelig han, men har i mine øyne ikke så interessant i hyllene sine. Visse unntak er det jo.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.456
Torget vurderinger
1
Hei folkens!

Ny mann på forumet... :)

Planlegger følgende oppsett og ber om kommentarer/innspill:

Marantz dv9600 multispiller (innkjøpt, ikke i bruk enda)
Copland CVA 306 femkanals analog pre (innkjøpt, brukes i stereooppsett nå)
Copland CTA 535 5x125W effekttrinn (planlagt innkjøp i høst)
Monitor audio GS20 samt tilhørende senter/surround (skal prøve å få hørt på disse i høst!!)Sub??
Flatskjerm type gøy når jeg får råd.

Lytterom: Jeg deler stua i to. Overstående anlegg vil da bli stående i et "bibliotek" på omlag 4m x 4,5m med en god del bokhyller/platehyller på veggene. Gulvet er idag sliten parkett, vurderer å legge teppeflis eller lignende for å løfte inntrykket og dempe refleksjoner fra gulvet. Taket er malt huntonitt, håper å ikke måtte gjøre så mye med det, men må man så må man...

Innfallsvinkelen er altså å prøve å få til et flerkanalsanlegg med hovedfokus på god lyd. Jeg har etterhvert fått veldig sans for SACD-formatet og vil gjerne utforske flerkanalssporet på disse platene. Samtidig som det går an å se film og ha OK lyd da også. Men jeg dropper altså all prossessering og romkorreksjon og satser på god kvalitet i alle ledd i tradisjonell hifitankegang.

Lydpreferanser: spiller ikke så høyt vanligvis, er ikke dynamikkfrik heller. Men vil gjerne ha en åpen, homogen og lettflytende lyd som er lett å like, uten nødvendigvis å være helt nøytral og plankerett. Gjerne litt mot den varme siden, uten stemte s-er osv. Musikals altetende, anlegget må takle alt fra klassisk til blues til enkel vokalmusikk med dame og gitar...

Synspunkter på dette ønskes fra alle dere! Er jeg på bærtur eller kan dette funke? Tenker både på tonalitet/klang fra dette anlegget, men også akustiske forhold i rommet, demping av refleksjoner m.m. Bor slik til at jeg ikke får gått runden og hørt på alt mulig, så innspill mottas med stor takk!

Takk for et fint forum! :D

vennlig hilsen

Odd Jorulv

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.270
Torget vurderinger
1
Eneste Copland jeg har hatt er en CD 288 (joda, den ja..) -siden GS 20 fungerer så bra som den gjør på RX-V1700 og det jeg har sett, så har jeg inegn motforestillinger mot at dett kommer til å fungere. Men senere tids diskusjoner gir meg det inntrykk av at man derimot bør være litt observant på hva slags høytalerkabler man slenger på disse. Red Dawn fra Nordost har visstnok fungert dårlig på GS 10 (stativeren) og jeg trekker den slutningen at man bør være varsom med disse.

Det er ser ut til at det er få om noen, som har prøvd en liknenede kombinasjon som du foreslår. Så da blir det litt vanskelig å anta hvordan dette vil fungere. Eneste logiske er å prøve, rett og slett..!

Mvh. Bjørn

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.456
Torget vurderinger
1
Takk for svar!

Du har selvfølgelig rett, må høre sjøl for å finne ut om det funker. Jeg skal prøve å få tatt en tur sørover i høst. I såfall; er det bare Hifihuset i Bærum som forhandler MA? Har de et lytterom som er gjør det mulig å få hørt på gold-serien under forhold som er noenlunde sammenlignbare med ei vanlig stue? Jeg ringte dem, men det var travelt, de skulle ringe opp igjen....men nei, stille...

Jeg er også usikker på om GS20 blir for voldsom for lytterommet mitt på 16 - 18kvm, men synes nå et par skikkelige gulvstående er gromme saker....

Bør jeg vurdere alternativer til MA Gold? Focusserien til Dynaudio eller B&Ws nye 600serie?

Skyldes kabelvurderingene at disse høyttalerne er litt lyse i utgangspunktet slik at det er lite å gå på før de skjærer glass?? Eller går det mer på dynamikkbegrensning og slike ting?

Mange spørsmål, skal prøve å ikke mase for mye... :)

mvh

Odd Jorulv

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Odd J skrev:
Takk for svar!

Du har selvfølgelig rett, må høre sjøl for å finne ut om det funker. Jeg skal prøve å få tatt en tur sørover i høst. I såfall; er det bare Hifihuset i Bærum som forhandler MA? Har de et lytterom som er gjør det mulig å få hørt på gold-serien under forhold som er noenlunde sammenlignbare med ei vanlig stue? Jeg ringte dem, men det var travelt, de skulle ringe opp igjen....men nei, stille...

Jeg er også usikker på om GS20 blir for voldsom for lytterommet mitt på 16 - 18kvm, men synes nå et par skikkelige gulvstående er gromme saker....

Bør jeg vurdere alternativer til MA Gold? Focusserien til Dynaudio eller B&Ws nye 600serie?

Skyldes kabelvurderingene at disse høyttalerne er litt lyse i utgangspunktet slik at det er lite å gå på før de skjærer glass?? Eller går det mer på dynamikkbegrensning og slike ting?

mvh

Odd Jorulv
Hei

jeg har eid makne i et år. Synes selv at de KUNNE bli noe harde i diskanten derav viktig med kabler som ikke er for harde på toppen. Brukte da MIT kabler som jeg synes funka bra med de.

Ang lytterom er butikken der rimelig kaotisk så noe dedikert lytterom er ikke så lett å få til, men lytta får du nok...Og ja, tror det er bare der du får kjøpt disse høytalerne ... :)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.456
Torget vurderinger
1
Takk for innspill!

Ingen tvil om at jeg må få hørt på disse før jeg handler! Som jeg skrev lenger oppe er jeg litt redd for diskanten i visse sammenhenger. Har et par eltek exact av første generasjon og de ble for slitsomme...spiller nå på et par velbrukte HF275, de har en veldig fin dynaudiodiskant. Disse er dog litt mørke og lukket forøvrig, så jeg ser for meg noe som åpner opp lydbildet noe mer, men altså uten den helt knivskarpe øverste toppen. Hvordan er GS20 sammenlignet med f.eks elac127? Den fikk jeg hørt på siste hifirunde i Trondheim i sommer, og den ble alt for lys og pågående for meg.

Forøvrig kan vel Coplandsettet tenkes å "runde av" litt, slik at dette, sammen med riktig kabelvalg tipper det hele ned på riktig side...

Som deres sikkert vet: Det er en bra MA-tråd i svenske Minhembio, med mange lekre bilder...

mvh Odd Jorulv

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.270
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
Takk for svar!

mvh

Odd Jorulv
Hvor bor du, bare for å spørre..?

-600 serien? nei den blir nok litt mer i området til RS serien til MA. Husk på at GS 20 koster ca. 20 000 i England.

Mvh. Bjørn

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.708
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
På 16-18kvm, tror jeg GS10 holder i massevis.

Men Gs20 går dypere.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.456
Torget vurderinger
1
Jeg bor på Smøla, ei øy utafor Kristiansund. Blir omtrent på grensa mellom Møre og R og Trøndelag. Hvis det er noen i rimelig nærhet med disse høyttalerne kan jeg stille med kaffe og wienerbrød i massevis.... ;D

Forøvrig er det sikkert riktig at GS10 objektivt sett holder i rommet mitt. Men GS20 er jo snasne å se på da...og går dypere naturlig nok. Er det mulig å plassere disse relativt tett inntil veggen bak uten at bassen flyter utover? det er vel to bassporter som eventuelt kan proppes?

Apropos kabler. Jeg fikk for ei tid siden tak i en brukt MIT signalkabel på tre meter(!) fra usedcable. Den var opprinnelig tiltenkt jobben som ny internkabling i de før nevnte exactene for å dempe toppen noe med sin (påstått) relativt mørke signatur. Hva med å kappe denne opp i en haug med kortere biter, terminere på nytt med gode RCA-plugger - og dermed har jeg signalkabler som eventuelt også virker beroligende på toppen.....

Her har gutten begynt å matche kabler og komponenter før omtrent noenting er på plass, langt mindre hørt på....

Odd Jorulv

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.270
Torget vurderinger
1
...jeg hadde kjøpt GS 20, men det er pga. min prinsippielle holdning til bass. ;)

-det finnes to slags mennesker: de som tror på gud, og de som tror på mer bass!

Mvh. Bjørn

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.708
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Steike!

Da har du kort vei til Vidar P, aka norges naim gud. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
Steike!

Da har du kort vei til Vidar P, aka norges naim gud. ;)
... jøje meg. Og hjertelig velkommen skal han være :) Eller rett og slett bli syk en helg jeg har vakt; vi regner tidstakst på hjemmebesøk ;D

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
1000 kroner timen pluss mva.
Minimum to timer.
Neida... takst 11ad (omlag 120,-) pr påbegynte 15 minutter... skulle bli riktig billig, ikke minst siden det betales av Rikstrygdeverket :)
Siden jeg har vakt for Smøla også (kommunelege på Tustna, nå Aure), så kan vi jo gjøre en avtale... såfremt ingen i RTV leser dette da ;D

Mvh Vidar P

Topp Bunn