Hei folkens!
Ny mann på forumet...
Planlegger følgende oppsett og ber om kommentarer/innspill:
Marantz dv9600 multispiller (innkjøpt, ikke i bruk enda)
Copland CVA 306 femkanals analog pre (innkjøpt, brukes i stereooppsett nå)
Copland CTA 535 5x125W effekttrinn (planlagt innkjøp i høst)
Monitor audio GS20 samt tilhørende senter/surround (skal prøve å få hørt på disse i høst!!)Sub??
Flatskjerm type gøy når jeg får råd.
Lytterom: Jeg deler stua i to. Overstående anlegg vil da bli stående i et "bibliotek" på omlag 4m x 4,5m med en god del bokhyller/platehyller på veggene. Gulvet er idag sliten parkett, vurderer å legge teppeflis eller lignende for å løfte inntrykket og dempe refleksjoner fra gulvet. Taket er malt huntonitt, håper å ikke måtte gjøre så mye med det, men må man så må man...
Innfallsvinkelen er altså å prøve å få til et flerkanalsanlegg med hovedfokus på god lyd. Jeg har etterhvert fått veldig sans for SACD-formatet og vil gjerne utforske flerkanalssporet på disse platene. Samtidig som det går an å se film og ha OK lyd da også. Men jeg dropper altså all prossessering og romkorreksjon og satser på god kvalitet i alle ledd i tradisjonell hifitankegang.
Lydpreferanser: spiller ikke så høyt vanligvis, er ikke dynamikkfrik heller. Men vil gjerne ha en åpen, homogen og lettflytende lyd som er lett å like, uten nødvendigvis å være helt nøytral og plankerett. Gjerne litt mot den varme siden, uten stemte s-er osv. Musikals altetende, anlegget må takle alt fra klassisk til blues til enkel vokalmusikk med dame og gitar...
Synspunkter på dette ønskes fra alle dere! Er jeg på bærtur eller kan dette funke? Tenker både på tonalitet/klang fra dette anlegget, men også akustiske forhold i rommet, demping av refleksjoner m.m. Bor slik til at jeg ikke får gått runden og hørt på alt mulig, så innspill mottas med stor takk!
Takk for et fint forum!
vennlig hilsen
Odd Jorulv