Digitale avspillere Mola Mola Tambaqui dac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Klart jeg ikke skal bestemme det, dette er bare min mening, folk får bruke pengene sine akkurat slik de vil for min del.

    Når det er sagt: for de aller fleste vil nok 100k et annet sted i anlegget gi mye større positive forskjeller enn om de brukes på en dac. Dac og andre digitale kilder over et visst nivå (og der går nok grensen langt under 100k) er i stor grad finpuss mens det for feks høyttalere kan innebære revolusjonerende forskjeller
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag)
    Og det skal du bestemme?
    Herregud så mye misunnelse det er at folk har penger... Les jeg ut av svarene til mange her inne.
    Tror like så gjerne at det kan skyldes at folk så gjerne vil ha Champagne og Russisk kaviar til øl og pølsepriser.
    Intet tre vokser som sagt inn i himmelen, men spesielt for DAC’er (spesielt digitaldelen) så må man betale veldig mye for relativt små forskjeller, så det koker ned til hvor i kjeden man vil oppgradere, som nordvest er inne på. For top notch systemer så er det nok substansielle forbedringer å hente.
    For kuriositetens skyld så har jeg intet problem med å anerkjenne kvalitetene til denne DAC’en, men jeg har ikke hørt den.
    Hvis blomsterspråket uteblir kan det til og med finnes en og annen objektivist der ute som kunne tenke seg denne. Og hadde den kostet firesifret så hadde vel noen kjøpt den også! :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag)
    Og det skal du bestemme?
    Herregud så mye misunnelse det er at folk har penger... Les jeg ut av svarene til mange her inne.
    Tror like så gjerne at det kan skyldes at folk så gjerne vil ha Champagne og Russisk kaviar til øl og pølsepriser.
    Intet tre vokser som sagt inn i himmelen, men spesielt for DAC’er (spesielt digitaldelen) så må man betale veldig mye for relativt små forskjeller, så det koker ned til hvor i kjeden man vil oppgradere, som nordvest er inne på. For top notch systemer så er det nok substansielle forbedringer å hente.
    For kuriositetens skyld så har jeg intet problem med å anerkjenne kvalitetene til denne DAC’en, men jeg har ikke hørt den.
    Hvis blomsterspråket uteblir kan det til og med finnes en og annen objektivist der ute som kunne tenke seg denne. Og hadde den kostet firesifret så hadde vel noen kjøpt den også! :rolleyes:
    Apropos blomsterspråk:
     

    Vedlegg

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Dette er egentlig et generelt problem, mange av beskrivelsene av forskjeller i anmeldelser er så høytflyvende at det er nærmest umulig å forestille seg hva de betyr i praksis (men har ingen problemer med å forstå at lyd og lydforskjeller er vanskelig å beskrive med ord altså)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er jo mye prat rundt at subjektivistene skal rettferdiggjøre sine investeringer.
    Det man ikke snakker om er objektivister som leter med lys og lykte etter argumenter for IKKE å oppgradere (les: små/ikke eksisterende forskjeller) for å slippe å havne i en dyrkjøpt modus, dvs. det man besitter er godt nok og man kan slå seg til ro med det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette er egentlig et generelt problem, mange av beskrivelsene av forskjeller i anmeldelser er så høytflyvende at det er nærmest umulig å forestille seg hva de betyr i praksis (men har ingen problemer med å forstå at lyd og lydforskjeller er vanskelig å beskrive med ord altså)
    For meg ser det ut som at utklippet ikke tar med hva forbedringene konkretiseres i.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det står da i anmeldelsen og den er det linket til rett ovenfor her, utsnittet er som det er fordi det var det jeg ville framheve som et ganske typisk eksempel på språkbruk som gir meg lite i anmeldelser
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det står da i anmeldelsen og den er det linket til rett ovenfor her, utsnittet er som det er fordi det var det jeg ville framheve som et ganske typisk eksempel på språkbruk som gir meg lite i anmeldelser
    Hvordan kan du vite det. Så vitt jeg vet har du ikke hørt eller kunne sammenligne denne Tambaqui dac,en med noen. Ikke din egen engang. Du kan på nye året komme på besøk du må gjerne ta med deg den dac,en du vil og høre selv, samt ta din egen beslutning, ikke bare ligge inne her og kakkelere om noe du leser.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan jeg kan vite at slikt språk i anmeldelser gir meg lite selv om jeg ikke har hørt dac-en? Det synes jeg i grunn sier seg selv, det ene har ingenting med det andre å gjøre
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det står da i anmeldelsen og den er det linket til rett ovenfor her, utsnittet er som det er fordi det var det jeg ville framheve som et ganske typisk eksempel på språkbruk som gir meg lite i anmeldelser
    Hvordan kan du vite det. Så vitt jeg vet har du ikke hørt eller kunne sammenligne denne Tambaqui dac,en med noen. Ikke din egen engang. Du kan på nye året komme på besøk du må gjerne ta med deg den dac,en du vil og høre selv, samt ta din egen beslutning, ikke bare ligge inne her og kakkelere om noe du leser.
    Godt sagt :)
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at det er fullstendig bom da fordi det han siterer fra meg overhodet ikke handler om dac-en, men er noe som _kun_ handler om at jeg er oppgitt over anmeldelser i blader med altfor høyttravende språk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bortsett fra at det er fullstendig bom da fordi det han siterer fra meg overhodet ikke handler om dac-en, men er noe som _kun_ handler om at jeg er oppgitt over anmeldelser i blader med altfor høyttravende språk
    Hvis blomsterspråk er høyttravende, hva med SINAD ol?
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det er viktig og kjekt, og jeg vet denne måler bra, men det er altså ingen målinger i denne anmeldelsen
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at det er fullstendig bom da fordi det han siterer fra meg overhodet ikke handler om dac-en, men er noe som _kun_ handler om at jeg er oppgitt over anmeldelser i blader med altfor høyttravende språk

    Les hva du skrev i innlegg 78 jeg regner med du svarer på innlegg 77. slik jeg leser det handler det om Dac,en eller har jeg missforstått :cool:

    # Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag #
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Du har misforstått, det du sitererte forrige gang handler kun om språket i anmeldelsen
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Du har misforstått, det du sitererte forrige gang handler kun om språket i anmeldelsen
    Det er mulig jeg har missforstått! Men vis dette kun handler om språket i anmeldelsen til Lyd og Bilde.
    Hvorfor lager du deg ikke en egen tråd på kun det da. i stede å komentere det i denne tråden som kun handler Tambaqui Dac,en
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Fordi anmeldelsen ble lagt ut her og dette er en tråd som omhandler produktet som ble anmeldt.

    Det du siterte over når du beskyldte meg for å kakkelere (hva nå det er) handlet kun om språket i anmeldelsen, det jeg kommenterte tidligere handlet om dette avsnittet som jeg synes tilsier at mange kan spare mye ved å gå for dacen til 30k og heller legge de resterende 70k et annet sted i anlegget hvor resultatet fort vil bli mer hørbart om anmeldelsen er til å stole på
     

    Vedlegg

    300B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Innlegg
    101
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    DAC’en er ikkje billig, ingen tvil om det. Men den har ein meget god digital volum kontroll, og er i tillegg eit Roon endpoint. Skal du kjøpa dac , preamp og Roon endpoint separat kostar det fort 100K ....

    Etter å ha prøvd den heime, var kjøp ein no-brainer for meg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    DAC’en er ikkje billig, ingen tvil om det. Men den har ein meget god digital volum kontroll, og er i tillegg eit Roon endpoint. Skal du kjøpa dac , preamp og Roon endpoint separat kostar det fort 100K ....

    Etter å ha prøvd den heime, var kjøp ein no-brainer for meg.
    Dette er vel også noe av produsentens årsak til prisleiet den befinner seg i, vil jeg tro. På den annen side, kan være produsenten kunne tjent bøtter mer med penger - totalt sett - ved å gjøre den tilgjengelig for flere med en pris som «skurrer litt mindre...»
    Men det er produsentens valg, og all respekt for det, også overfor de som kjøper den - hadde selv gjort det dersom økonomien tillot det.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag)
    Det er absolutt mulig, men uten å ha hørt Mola Mola, kan jeg ikke mene noe om akkurat det.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg heller, men hvis man skal stole på testen er det knapt forskjell å spore hvis man forøvrig bruker Hegel-elektronikk til 225k ihvertfall. Hvis det stemmer skal man ha et solid anlegg forøvrig før denne dac-en bør være neste punkt på handlelista. Har man det kan den derimot for all del være det som skal til for den siste finpussen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Ikke jeg heller, men hvis man skal stole på testen er det knapt forskjell å spore hvis man forøvrig bruker Hegel-elektronikk til 225k ihvertfall. Hvis det stemmer skal man ha et solid anlegg forøvrig før denne dac-en bør være neste punkt på handlelista. Har man det kan den derimot for all del være det som skal til for den siste finpussen.
    Du spekulerer.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ærlig talt, er det spekulasjon å si at _hvis en anmeldelse er til å stole på så_ nå? Jeg tar til og med det forbeholdet to ganger i løpet av få setninger.
    Hvis der å spekulere er det lite vits i tester og anmeldelser vil jeg si


    Edit: litt fascinerende egentlig, det ble postet linker og sitater til flere glødende tester her tidligere, ingen hadde noen innsigelser, men med en gang noen leser noe litt annet ut av en av dem er det å spekulere og ellers irriterte kommentarer om "kakkelering" og diverse. Jeg må ha gått glipp av et memo om at kun rosende omtaler og ukritisk lesing er det tester kan brukes til.

    Når en anmelder tilsynelatende er overrasket over hvor liten forskjell det er når han bruker de normale testmetodene sine og skriver at han må finne på noe som kan få fram de forskjellene som han tilsynelatende mener burde være der pga den store prisforskjellen så lyser det ihvertfall en del varsellamper hos meg og det håper det virkelig det gjør hos andre som leser den også.
    Dette er i mine øyne det motsatte av den innstillingen en anmelder bør ha, vedkommende bør virkelig ikke gå inn i det med en forventning om at høyere pris gir bedre lyd og anstrenge seg ekstra når den forventede forskjellen ikke er så stor som han antok.

    I tillegg til alt annet er dette en eklatant demonstrasjon av forventningsbias og det er god grunn imo til å lure på hvilke utslag disse forventningene har hatt for resten av resultatene han kommer fram til på et område som er så vart for placeboeffekten som testing av lydforskjeller.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror det like mye gjelder synsing knyttet til et produkt som man ikke har hørt.
    Jeg kjenner at dette ihvertfall irriterer meg i de tilfellene hvor jeg er eier av et produkt som andre tilsynelatende ‘vet mer’ om kvalitetene til, enn eieren selv.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen formening om hvordan dette produktet høres ut, jeg tar det bare for gitt at en anmelder som tester det har det og at vedkommende mener det han skriver.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det må jo være spekulering du driver eller kakkelering.;)
    Først skal vi kjøpe Hegel produkt for 225k for å finne ut at tambaqui dac,en er etter utsagn fra lyd og bilde litt bedre.
    Så skal vi kjøpe en hegel dac til 30k for å spare 70k. Her har jeg allerede spart 128k, for jeg kjøpte den for 97k etter å hørt den med MINE egne ører hvor god den er. Det rare er at du henger deg opp i noen få setninger som skibenten i lyd og bilde har fremmet. Stoppet du etter disse setningene, konklusjone til skribenten var vel at dette er den beste dac,en han har hørt.
    Samt att alle andre tester/omtaler har kun posetive omtaler om Tambaqui dac,en og du henger deg kun opp i lyd og bilde sin litt negative omtale i starten.

    E71C6F6F-2492-4ABD-9701-9C506EF25685.jpeg
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir en så absurd tolkning av det jeg skriver at jeg tror jeg bare lar den stå uten ytterligere kommentar, jeg har i grunn fått fram det jeg mener allerede på en måte jeg tror er fullt forståelig for den som vil forstå
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når en anmelder tilsynelatende er overrasket over hvor liten forskjell det er når han bruker de normale testmetodene sine og skriver at han må finne på noe som kan få fram de forskjellene som han tilsynelatende mener burde være der pga den store prisforskjellen så lyser det ihvertfall en del varsellamper hos meg og det håper det virkelig det gjør hos andre som leser den også.
    Dette er i mine øyne det motsatte av den innstillingen en anmelder bør ha, vedkommende bør virkelig ikke gå inn i det med en forventning om at høyere pris gir bedre lyd og anstrenge seg ekstra når den forventede forskjellen ikke er så stor som han antok.

    I tillegg til alt annet er dette en eklatant demonstrasjon av forventningsbias og det er god grunn imo til å lure på hvilke utslag disse forventningene har hatt for resten av resultatene han kommer fram til på et område som er så vart for placeboeffekten som testing av lydforskjeller.
    Ja, det beste man kan forvente av en god DAC at den låter eksakt likt med andre tilstrekkelig gode DAC'er. Det er ingen hørbar støy, forvrengning eller frekvensavvik, bare en ren konvertering fra et digitalsignal til det analoge signalet som datastrømmen beskriver. That's all. Alle DAC'er som gjør det korrekt vil gi samme resultat og låte klin likt, nærmest per definisjon. Hvis to DAC'er låter forskjellig er minst en av dem for dårlig.

    Det er ikke så fryktelig vanskelig å lage en transparent DAC, og det behøver ikke koste all verdens penger heller. Over det punktet er det mest "bragging rights" i form av større og større sikkerhetsmargin mot hørbare avvik, eventuelt også penere innpakning etc. Mola Mola DAC ser ut til å være ca 100 ganger (40 dB) bedre enn nødvendig for transparens på de fleste parametre, inkludert pris, men det er helt OK. Det betyr at den har forvrengning og støy på nivå med dagens beste effektforsterkere som faktisk er i ferd med å gå forbi de beste DAC'ene på slike ytelsesparametre. Da er det på tide at noen finner på en genuint bedre DAC, selv om det neppe er en snøballs sjans i helsike for at en menneskelig lytter kan høre noen forskjell. Det er mest for sportens del.

    At anmelder ikke hører noen forskjell burde være som forventet. Hvis vedkommende går inn i testen med den vanlige subjektivistiske innstillingen om at det være en hørbar forskjell når prislappen er forskjellig bør det ringe bjeller over hele sentralbordet. Før eller senere kommer vedkommende til å hugge tak i ett eller annet tilfeldig lytteinntrykk, og deretter begynne å lytte etter bekreftelse på at den låter slik og den låter sånn. Ganske fort har man overbevist seg selv om at slik er det. Det er da man pleier å oppdage at noe var koblet feil og man i virkeligheten har lyttet til samme komponent hele tiden. :)

    Her er korrekt prosedyre for å lytte etter små, potensielle degraderinger av lydkvalitet:
    https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Asbjørn; dette var en av de innlegg på dette nettsted som jeg (for min egen del) syntes «maner» mest til ettertanke - noen sinne...! Takk! Selv om du satte meg litt i tvil, om jeg fra nå av kun skal stole på mine egne ører - kun det!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er korrekt prosedyre for å lytte etter små, potensielle degraderinger av lydkvalitet:
    https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
    Mener du at dette skal være minimumskunnskap hos en journalist for å få lov til å skrive om et produkt?
    Da forstår jeg virkelig gapet i virkelighetsoppfatning.

    Jeg antar at når du skriver om at en DAC er transparent, så inkluderer du analogdelen.
    Denne har jo en del utfordringer som fort kan medføre hørbare forskjeller, eksempelvis støyundertrykking.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg mener ikke hifi-skribenter nødvendigvis må følge den prosedyren, men det skader heller ikke om de kjenner til den. Det blir bare tull når de forventer å høre «audiofile forskjeller» mellom komponenter på dette nivået.

    Ja, en transparent DAC inkluderer analogdelen. Det er ikke så himla vanskelig å lage et utgangstrinn for linjenivå som kan drive en meter kabel og en forsterkerinngang uten å vrenge eller bråke heller. Nyeste generasjon effektforsterkere har måledata på nivå med spec for denne DAC’en, og det med langt større strømtrekk og effekt. Et linjetrinn er enklere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vedkommende går inn i testen med den vanlige subjektivistiske innstillingen om at det være en hørbar forskjell når prislappen er forskjellig bør det ringe bjeller over hele sentralbordet. Før eller senere kommer vedkommende til å hugge tak i ett eller annet tilfeldig lytteinntrykk, og deretter begynne å lytte etter bekreftelse på at den låter slik og den låter sånn. [/url]
    Dette medfører ikke riktighet. I mine artikler vil du ofte finne formuleringer omkring det faktum at digitale kilder låter alt for likt, samt at prisforskjeller ikke reflekterer eventuelle lydforskjeller. Dessuten kan du også se formuleringer som at "dersom det er en forskjell, tør jeg ikke vedde på at jeg kunne høre det med bind for øynene".

    Og rett som det er leser jeg om utstyr som "slår systemet", dvs. låter like bra / bedre, men koster mindre. Så jeg aksepterer ikke din påstand umodifisert.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg klarte ikke høre forskjell på den innebygde dac i H190 og Dac30, så for disse ørene er det heldigvis mye penger og spare;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden Bruno Putzeys står bak Mola Mola vet man jo at produktet vil være bra. Finnes det bilder av innmaten?

    Er nysgjerrig på om det er samme dac som brukes i Putzeys Kii Three.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vedkommende går inn i testen med den vanlige subjektivistiske innstillingen om at det være en hørbar forskjell når prislappen er forskjellig bør det ringe bjeller over hele sentralbordet. Før eller senere kommer vedkommende til å hugge tak i ett eller annet tilfeldig lytteinntrykk, og deretter begynne å lytte etter bekreftelse på at den låter slik og den låter sånn. [/url]
    Dette medfører ikke riktighet. I mine artikler vil du ofte finne formuleringer omkring det faktum at digitale kilder låter alt for likt, samt at prisforskjeller ikke reflekterer eventuelle lydforskjeller. Dessuten kan du også se formuleringer som at "dersom det er en forskjell, tør jeg ikke vedde på at jeg kunne høre det med bind for øynene".

    Og rett som det er leser jeg om utstyr som "slår systemet", dvs. låter like bra / bedre, men koster mindre. Så jeg aksepterer ikke din påstand umodifisert.
    Men i dette tilfellet var altså denne forventningen tilstede:
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden Bruno Putzeys står bak Mola Mola vet man jo at produktet vil være bra. Finnes det bilder av innmaten?
    På hjemmesiden: https://www.mola-mola.nl/dac.php
    Mola_Mola_studio-66dac.jpg


    Er nysgjerrig på om det er samme dac som brukes i Putzeys Kii Three.
    Vet ikke. Kii skriver at:
    https://www.kiiaudio.com/electronics.php
    Naturally, this means that the performance of the AD/DA conversion has to match that of the amps. This task fell to Bart van der Laan who has a long track record designing DSP and converter boards for high-end professional audio equipment. Kii Audio’s implementation is a runaway success: a complete pass through the AD/DA circuitry of the THREE’s signal processing board is entirely inaudible, a feat not duplicated by the most expensive audiophile standalone units.
    Bart van der Laan er også involvert i Mola Mola, så det kan godt hende at det er noen likheter der. Bruno er best på analoge forsterkere og styringssløyfer, mens Bart er eksperten på DSP og ADC/DAC i det teamet.

    Edit, ren gjetting fra min side: Siste steg i Mola Mola DAC er en summasjon av flere uavhengige DAC-kanaler til et stereopar, mens Kii Three har ni separate DAC-kanaler. Det kan tenkes at grunnleggende arkitektur er ganske lik, men at Kii bruker de enkelte DAC-kanalene hver for seg og Mola Mola summerer dem til et stereopar. ESS Sabre DAC-chips kan gjøre noe lignende. De er i utgangspunktet multikanal, men kanalene kan summeres til stereo for ytterligere reduksjon av støygulv og forbedret SNR.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye gjenbrukte kretskort fra billige Denon eller Panasonic DVD-spillere der, nei.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bart van der Laan er også involvert i Mola Mola, så det kan godt hende at det er noen likheter der. Bruno er best på analoge forsterkere og styringssløyfer, mens Bart er eksperten på DSP og ADC/DAC i det teamet.

    Edit, ren gjetting fra min side: Siste steg i Mola Mola DAC er en summasjon av flere uavhengige DAC-kanaler til et stereopar, mens Kii Three har ni separate DAC-kanaler. Det kan tenkes at grunnleggende arkitektur er ganske lik, men at Kii bruker de enkelte DAC-kanalene hver for seg og Mola Mola summerer dem til et stereopar. ESS Sabre DAC-chips kan gjøre noe lignende. De er i utgangspunktet multikanal, men kanalene kan summeres til stereo for ytterligere reduksjon av støygulv og forbedret SNR.
    Takk :)
    Det gir mening. Kii har i utgangspunktet ikke stor bruk for helt ekstreme SNR pga veldig lav sensitivitet, så vil tro det er gjort litt annerledes i så måte.
    Vanskelig å finne bilder av innmaten til Kii, så det blir jo en gjettelek uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn