Digitale avspillere Mola Mola Tambaqui dac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noe låter bra, men måler dårlig, da har en ikke målt riktig.:cool:
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Skulle gjerne ha lånt ja. Frykter den er veldig god. Den prisen vil måtte gå utover noe annet.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et målemonster.
    Bare å se på designer...
    Kult. Den skulle jeg svært gjerne ha hørt, tror jeg får ta en prat med importør... :)
    Ja nå skal alt måles bra også for at hi-fi nerd hjernen skal bli fornøyd. Hvis det er et "et par bulker på målekurven" så vil hjernen hos enkelte slå krøll og da er det selvfølgelig noe "galt" med lyden også. :p :rolleyes:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Dette er et målemonster.
    Bare å se på designer...
    Kult. Den skulle jeg svært gjerne ha hørt, tror jeg får ta en prat med importør... :)
    Ja nå skal alt måles bra også for at hi-fi nerd hjernen skal bli fornøyd. Hvis det er et "et par bulker på målekurven" så vil hjernen hos enkelte slå krøll og da er det selvfølgelig noe "galt" med lyden også. :p :rolleyes:
    No er det vel målefafian- DIY folket som er mest opptatt av dokumentering.
    For musikkelskere er det musikalske opplevelser som betyr noe.
    Vi trenger ikke måleresultater i hytt å pine.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Er det noen som kan gi en pekepinn på hva skiller lyden fra Mola Mola dac fra f.eks toppmodellene til dCS, EMM Labs, Playback Designs?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan gi en pekepinn på hva skiller lyden fra Mola Mola dac fra f.eks toppmodellene til dCS, EMM Labs, Playback Designs?
    Dersom alle disse er "målemostre", så låter de helt likt.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Er det noen som kan gi en pekepinn på hva skiller lyden fra Mola Mola dac fra f.eks toppmodellene til dCS, EMM Labs, Playback Designs?
    Dersom alle disse er "målemostre", så låter de helt likt.
    Er redd du tar feil.
    En "kapasitet" her på bruket påstod det ang 2 stk. klasse D trinn.
    De låt som natt og dag, da jeg testet de mot hverandre.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan gi en pekepinn på hva skiller lyden fra Mola Mola dac fra f.eks toppmodellene til dCS, EMM Labs, Playback Designs?
    Dersom alle disse er "målemostre", så låter de helt likt.
    Er redd du tar feil.
    En "kapasitet" her på bruket påstod det ang 2 stk. klasse D trinn.
    De låt som natt og dag, da jeg testet de mot hverandre.
    Kanskje jeg burde lagt på en smiley? :eek:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Er det noen som kan gi en pekepinn på hva skiller lyden fra Mola Mola dac fra f.eks toppmodellene til dCS, EMM Labs, Playback Designs?
    Dersom alle disse er "målemostre", så låter de helt likt.
    Er redd du tar feil.
    En "kapasitet" her på bruket påstod det ang 2 stk. klasse D trinn.
    De låt som natt og dag, da jeg testet de mot hverandre.
    Dette vil neppe Asbjørn gå god for. For det vil med andre ord si at det er en mystisk x-faktor med i bildet, altså noe som ikke fanges opp av tradisjonelle målinger. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man vil vel isåfall påstå at denne x-faktoren er placebo, for suboptimal måling eller feil vektlegging av målingers betydning for et lyttende individ kan det jo umulig være :rolleyes:
    En likandes/musikalsk forsterker vil man ikke ha noe av.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Før man går til angrep må man i det minste eliminere de vanligste årsakene til opplevde forskjeller, nemlig volummatching (med måleverktøy, ikke ørene) og bevissthet om hva som spiller. Ellers fortsetter jo man bare å kaste snøballer fra hver sin borg på hver sin pol.

    Hvis man gjentar testen med litt hjelp fra en kamerat som kan bytte mellom forsterkerne uten at man selv vet hva som spiller og har kalibrert begge til samme lydnivå og så loggfører hvilken forsterker man trodde spilte, så blir resultatet av testen langt mer interessant for andre.

    Ved A-b testing kan man feks fort havne i en situasjon hvor man lener seg fremover for å virkelig lytte etter om det er forskjeller. Vel, da vil man høre store forskjeller selv om man skulle høre på samme forsterkeren.
    Enhver "kapasitet" som er over snittet interessert i lyd og psykoakustikk forstår disse tingene og vil derfor ikke ta ting for god fisk helt uten forbehold :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Før man går til angrep må man i det minste eliminere de vanligste årsakene til opplevde forskjeller, nemlig volummatching (med måleverktøy, ikke ørene) og bevissthet om hva som spiller. Ellers fortsetter jo man bare å kaste snøballer fra hver sin borg på hver sin pol.

    Hvis man gjentar testen med litt hjelp fra en kamerat som kan bytte mellom forsterkerne uten at man selv vet hva som spiller og har kalibrert begge til samme lydnivå og så loggfører hvilken forsterker man trodde spilte, så blir resultatet av testen langt mer interessant for andre.

    Ved A-b testing kan man feks fort havne i en situasjon hvor man lener seg fremover for å virkelig lytte etter om det er forskjeller. Vel, da vil man høre store forskjeller selv om man skulle høre på samme forsterkeren.
    Enhver "kapasitet" som er over snittet interessert i lyd og psykoakustikk forstår disse tingene og vil derfor ikke ta ting for god fisk helt uten forbehold :)
    Dersom det er meg du mener.

    Så refererte jeg til en kapasitet ber på bruket som sa at 2 stk. klasse D var dønn lik uten å ha hørt begge to, noe han innrømmet.
    Det er bare å sjekke tråden Klasse D VS AB så finner du flere gullkorn.

    Når jeg "tester" så lar jeg det "nye" spille i 2 uker på alle volumnivå og med alle musikkarter som jeg har, inklusiv mine referanser. Bruker LP, rippet CD og Tidal HiFi.
    Det er når man går tilbake til det gamle om man synes oppgraderinga er verd prisen. Eller om det sendes i retur.
    Musikalske opplevelsene det er betyr noe ikke teknikk - det er bare et hjelpemiddel.

    Har drevet med HiFi i 50 år på hobbyplan.

    Jeg bruker ikke noe måleverktøy, det tror jeg de fleste musikkelskere holder seg langt unna. Bruker kun universalmeter for å sjekke nettfasen.

    Ha en fin musikalsk aften.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og siden du tester på den måten er man like langt. Enten man liker det eller ei er vårt sensoriske system fantastisk lettlurt og blir således påvirket av alle mulige ting man ikke skulle tro kunne ha noen påvirkning. Som sagt, alle som har lest litt litteratur innenfor lyd og psykoakustikk har fått med seg hvor lite pålitelig den type testing er og vil derfor ikke sette lit til resultatene du kommer frem til, uansett hvor reelt eller innbilt det faktisk er.

    *Måleverktøy som i desibel-måler for å sikre at man ikke bæsjer i buksen og spiller en desibel eller to høyere med den ene forsterkeren og på den måten lurer seg selv. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Uansett så har YesJens sitt innlegg verdi, så lenge man ikke overfører de subjektive opplevelsene sine til andre som en absolutt sannhet i enhver sammenheng.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer jo litt an på hvordan man tolker "verdi" da. Jeg tolket innlegget som et stikk til en "kapasitet" her inne fordi YesJens motbeviste en påstand. Det er jeg ikke enig i ettersom testmetoden ikke er egnet som bevis.
    Men joda, det kan gjerne være en verdi i å få med seg at noen hørte forskjeller på noe som man ikke skulle tro var hørbare forskjeller på - så lenge man ikke drar konklusjonen over som følge av det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På et forum så er det vel ikke unaturlig å utveksle personlige erfaringer.
    Når det gjelder stikk, så kjenner jeg jo også på bastante oppfatninger rundt ytelsen av utstyr man aldri har hørt/har erfaring med.
    Tror ikke dette utelukkende skyldes lettlurt sensorisk system og ditto manglende bevisførsel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det tror ikke jeg heller. Mye av forskjellene man kan oppleve er nok fordi det er forskjeller, så er ikke nødvendigvis veldig uenig med deg.
    Jeg er bare over snittet opptatt av hva og hvorfor forskjeller oppstår, og ikke minst hvor store de er relativt til andre ting.

    Bruno Putzeys har jo nylig argumentert for at hysteresis i ferromagnetisk materiale i Ncore sine utgangsfiltre er grunnen til at forsterkere kan låte enda bedre;
    https://audioxpress.com/article/purifi-audio-a-straight-wire-to-the-soul-of-music

    Det kan være et salgstriks for å selge sin nye Purify-forsterker, selvsagt, men gutten er ikke kjent for å fare med svada for svadaen sin del. Hvis dette faktisk er korrekt, så har man plutselig en forklaring på hvorfor noen i noen tilfeller ikke alltid liker Ncore og hvorfor man feks kan høre forskjell på det vi kaller "perfekte" forsterkere.

    Selv om jeg har mer respekt for Putzeys enn noen andre figurer innen audio vil jeg fortsatt sette de samme kravene til denne påstanden som andre påstander; før det blir verifisert i uavhengige lyttetester er den infoen et salgstriks i mine øyne.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Kansje vi skal spore oss inn igjen på Dac,en, siden tråden handler om den. Dette er den beste dac,en jeg har hatt i mitt annlegg, helt siden jeg startet min HiFi kariere i 1977 uansett hvilket volum jeg spiller på. Siden jeg har fått så hatten passe av øvrigheta inn på her noen ganger, har jeg startet med å måle volumet hver gang jeg tester utstyr 85db snitt, målt med Umic 1 for å ha samme utgangspunkt, Tambaqui dac,en er ikke bare et Målemonster men et Lydmonster, som også mastringsprodusenten har fått øynene/hørselen for. Ikke bare to nedsnødde nisser fra indre sogn ;)

    16FEA8DC-DEDB-46DB-9B4B-A5EA427B2080.jpg
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    PS fikk også nett opplyst at det er 3 forskjellige mastringstudio i Tyskland som har kjøpt Tambaqui dac ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror ikke det er noen som påstår at hvis en DAC måler godt så vil den ikke lyde bra, men det betyr ikke at hvis den måler best, må den være best.
    Hyggelig at du er fornøyd med din DAC, som sikkert lyder knall!
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Antar at denne kan spille litt finere enn Hegel HD25?
    Låt ihvertfall helt strøkent i Horten.
    DSD og Roon er det på den også.
    Kan den streame selv (fra Tidal og Qobuz)? Eller - Via Roon sikkert? Går bra det.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Antar at denne kan spille litt finere enn Hegel HD25?
    Låt ihvertfall helt strøkent i Horten.
    DSD og Roon er det på den også.
    Kan den streame selv (fra Tidal og Qobuz)? Eller - Via Roon sikkert? Går bra det.
    Ja. Jeg streamer fra TIDAL og Qobuz å fra ssd disk alt etter som via Roon :)
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Antar at denne kan spille litt finere enn Hegel HD25?
    Låt ihvertfall helt strøkent i Horten.
    DSD og Roon er det på den også.
    Kan den streame selv (fra Tidal og Qobuz)? Eller - Via Roon sikkert? Går bra det.
    Ja. Jeg streamer fra TIDAL og Qobuz å fra ssd disk alt etter som via Roon :)
    Denne erstatter også sotm streameren hos deg da?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Antar at denne kan spille litt finere enn Hegel HD25?
    Låt ihvertfall helt strøkent i Horten.
    DSD og Roon er det på den også.
    Kan den streame selv (fra Tidal og Qobuz)? Eller - Via Roon sikkert? Går bra det.
    Ja. Jeg streamer fra TIDAL og Qobuz å fra ssd disk alt etter som via Roon :)
    Denne erstatter også sotm streameren hos deg da?
    Ja. kun sotm masterklokke og sotm nettverk switch. Her har jeg en Roon core også. ( Nucleus+)
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Fant en test til på Tambaqui dac,en

    Kanon test i Franske Audiophile Magazine AUDIOPHILE MAGAZINE - Mola Mola Tambaqui

    Konklusjon:

    Mola Molas Tambaqui er ganske enkelt den beste DAC jeg noensinne har testet. Det er et eksklusivt objekt, og i motsetning til noe annet, som i seg selv er en reell tour de force med tanke på det imponerende antall enheter som metter markedet for digital til analog konvertering i dag.

    En analytisk kapasitet presset til sitt ytterste, kombinert med en mykhet og en ekstraordinær legato, og som vi trodde var privilegiet for mye mer fargerike enheter.
    Det er imidlertid en av de mest nøytrale DACene jeg har vært i stand til å høre på, og dens evne til å destillere følelser når jeg hører på musikk er nesten ekstraordinær.

    Achilles-hælen på veldig gjennomsiktige enheter er deres markerte følsomhet for de andre koblingene i systemet. Så ikke stol på Tambaqui for å kompensere for svakhetene i de andre komponentene i Hi-Fi-systemet ditt, det gjør allerede mye for å dempe gjenstandene i den digitale verdenen.

    Som du kan forestille deg fra å lese disse sidene, ble jeg helt forelsket i Tambaqui og kjøpte derfor min demomodell.
    Attribusjonen av en "Big Thrill" er derfor nødvendig for denne DAC-en som er ulik alle andre og som knapt frykter konkurranse fra modeller som imidlertid noen ganger er mye dyrere. En stor forelskelse!
    (Oversatt med Google)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Også en ny Engelsk topp test i The-Ear Mola Mola Tambaqui | The Ear

    It deserves to be compared with converters at rather higher prices because it delves deep into each recording and reveals so much detail in a highly coherent manner. Imaging and timing are in the premier league...
     

    Lockis

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2013
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Hade varit intressant med en jämförelse med MSB-dac eller TAd DA-1000
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke jeg, men når tester i den normale settingen han tester ikke synes forskjellene er så store som de burde vært gitt prisforskjellen og drar til et masteringsstudio for å få dem bedre fram kan man like godt spare seg en god del kroner og kjøpe den som var så mye billigere imo. Eller man må i det minste belage seg på at ikke dette heller er den store åpenbaringen som forandrer alt fullstendig og justere ned forventningene til hva de 100k den koster vil gi av revolusjonerende forbedring:
     

    Vedlegg

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jeg ikke si jeg har vært heller altså :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    ^ Hegel HD 30 er da også en ekstremt kapabel DAC. Du skal være rimelig finslipt for å påpeke feil i den DAC'en.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er denne tråden ikke laget for at alle må kjøpe Tambaqui dac,en eller resten av komponentene til Mola Mola. Den er laget for å fremme hvor gode disse produktene er !
    Alle kan spare noen kroner på å kjøpe andre produkter, det er frittvalg for alle hifi intreserte. Det er vel ikke Per eller Pål her på HSF som skal bestemme det for alle. For å snakke om meg og min hifi kolega trengte vi ikke reise til noe mastringstudio for å hør forskjell på Dac,ene vi har sammenlignet den med.
    Det var så markant forsjell at det var uungåelig å ikke kjøpe den, vis en er i det heletatt interisert i å komme så nær mastringsopptaket som mulig.
    Da må hver og enkel kunne bestemme om en skal strekke strikken økonomisk eller ikke. ;D
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jo, men da kan nok de fleste bare spare seg 70k og kjøpe den (og heller bruke pengene på andre forbedringer i anlegget som gir større utslag)
    Og det skal du bestemme?
    Herregud så mye misunnelse det er at folk har penger... Les jeg ut av svarene til mange her inne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn