Moderne Onken byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Blir mange timer i stolen fremover ja...

    Skal få lånt kamera imorgen...
    Kona og barna tok med alle kameraene til sydenland, skal låne refleksen til far :)

    Lyden er rå, hører detaljer og doble basstrommer jeg ikke har hørt før, cd bunken blir stor ;D
    Mye mer rom info enn jeg har hørt før og bassen går mye dypere enn jeg trodde den ville gjøre, moro så det holder dette...
    Spilte Journey og Don`t stop believin på full skyv i sted he he he og enda var det så mye å gå på og null tegn til forvrengning...

    im ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supert gjennomført så langt.
    Nå fortjener du en "rolig" kveld med masser av god musikk. Nyt :)

    Men du, pass på ørene- eller så kan alt arbeidet være bortkastet.... ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Selvgjort er velgjort. Eierglede som ikke kan kjøpes i butikken. Ofte er delekostnaden i forhold til en kjøpemodel mellom femte og tiendeparten. Også lærer man noe underveis. Vi gleder oss til foto og dypere lytterapport samt en detaljert beskrivelse av hele systemet, ned til den minste kondensator :D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Blir mange timer i stolen fremover ja...

    Skal få lånt kamera imorgen...
    Kona og barna tok med alle kameraene til sydenland, skal låne refleksen til far :)

    Lyden er rå, hører detaljer og doble basstrommer jeg ikke har hørt før, cd bunken blir stor ;D
    Mye mer rom info enn jeg har hørt før og bassen går mye dypere enn jeg trodde den ville gjøre, moro så det holder dette...
    Spilte Journey og Don`t stop believin på full skyv i sted he he he og enda var det så mye å gå på og null tegn til forvrengning...

    im ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    kos deg masse fremover :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Pics or it didn't happen", som det heter her på nettet. ;D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Milenko skrev:
    Lyden er rå, hører detaljer og doble basstrommer jeg ikke har hørt før, cd bunken blir stor ;D
    Mye mer rom info enn jeg har hørt før og bassen går mye dypere enn jeg trodde den ville gjøre, moro så det holder dette...
    Spilte Journey og Don`t stop believin på full skyv i sted he he he og enda var det så mye å gå på og null tegn til forvrengning...

    im ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    He he - tydelig opptur, gratulerer , jeg tror vi alle gleder oss på dine vegne

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes personer her på HFS, folk som seriøst håner og ekskluderer DIY som noe som overhode ikke betyr kvalitet eller kan gi noen som helst form for verdi eller glede i hifi-sammenheng. Dere vet hvem dere er, og dere burde virkelig ta lærdom av Milenko og denne solskinnshistorien. Den er et skoleeksempel på ekte sunn nysgjerrighet, målrettet arbeid, evne og vilje til å tilegne seg ny kunnskap også basert på det erfaringsgrunnlaget som et samlet forum kan oppvise - og ikke minst et bevis for verdien av et slikt prosjekt i en periode hvor de fleste av oss ville satt oss ned og sturet med våre egne dystre tanker. Kanskje det setter sakene i et annet perspektiv...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt skrevet.
    Milenko har en vilje av stål, suger til seg kunnskap og er i ferd med å få drømmen sin om oppfylt.
    Kred!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    Det finnes personer her på HFS, folk som seriøst håner og ekskluderer DIY som noe som overhode ikke betyr kvalitet eller kan gi noen som helst form for verdi eller glede i hifi-sammenheng.
    Tenker du på dem som er mer opptatt av prislapp og prestisje,enn på reelle kvaliteter?

    DIY er jo egentlig hifi-ens svar på skreddersøm!
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gleder meg til å se bildene Milenko, og få et referat fra dagens lyttesesjon. :)

    Veldig bra skrevet Sluket. :)

    Sonny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Karma skrev:
    pengesluk skrev:
    Det finnes personer her på HFS, folk som seriøst håner og ekskluderer DIY som noe som overhode ikke betyr kvalitet eller kan gi noen som helst form for verdi eller glede i hifi-sammenheng.
    Tenker du på dem som er mer opptatt av prislapp og prestisje,enn på reelle kvaliteter?

    DIY er jo egentlig hifi-ens svar på skreddersøm!
    Takk for hyggelige kommentarer, guttær!

    Jeg tenker på de som klippefast tror at bare det er fint nok, dyrt nok og "omtalt" nok så må det være bra, og inneholder en slags magiske egenskaper som oss vanlige dødelige ikke kan ha noen som slags mulighet til å forstå ei heller duplisere!!

    Menneskene som er fanget av markedsmakten, som ikke TØR å tro på annet enn reklamen.

    Menneskene som i sitt enfold ikke fatter at alle de glorifiserte produktene de så gjerne higer etter er skapt av vanlige mennesker de også.

    Mennesker som aldri har opplevd den intense gleden ved å skape noe, fra et spinkelt kunnskapsforråd via prossessen med kunnskapsoppbygging på mange plan og frem til et ferdig produkt som "leverer" på en måte som t.o.m. overgår de av og til i overkant høye forventningene man har.

    Mennesker som ikke respekterer og aksepterer at det finnes andre med guts, evner og vilje til å gi seg i kast med oppgaver som for synseren synes umulig.

    Mennesker som ikke forstår at ALLE ting starter som DIY, i utgangspunktet


    Ble en lang liste, Karma, men ofte er det slik at flere av disse punktene er å finne i samme person.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.493
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med vel gjennomført prosjekt Milenko. Dette kan du være stolt av. Regner med du kommer med mer bilder og beskrivelser når sjokket har gitt seg.

    Mvh

    :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    J.J skrev:
    Milenko skrev:
    Skal ta en liten handlerunde på mandag, er vel en 25 kg på press på limet nå, så trur det holder til de nærmeste dagene. Er når man skal lime sider til topp og bunn jeg trenger litt mer "stæsj"...
    Noen lange og et par for hjørner vil jeg tro.

    Ligger på kjøkkenbordet nå med løsvekter og en haug med kryssfiner oppå der igjen, heftig shit ;D

    Går greit å lime hylleportene alene, men kona må nok til pers etterhvert hun også ;D
    Med tvinger så får enn adskillig mer enn 25 kg............... ::)

    1 Meter så bør du ha ihvertfall 6 tvinger ... for å gi deg et hint .....


    Edit: En møbelsnekker ville nok ha brukt en tvinge pr drøye 10 cm
    DEt er da slett ikke nødvendig på så tykke plater JJ.

    det bør holde fint med 20-30cm mellom tvingene , brukes det skruer i tillegg drar jo skruene platene sammen , limes det med kjeks derimot , bør tvinge-avstanden minskes , feks da til 20cm mellom C/C tvinge.

    Mvh Espen
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Moro å høre at greiene er oppe og spiller, Milenko!

    ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har da fått tatt noen bilder, viser elektronikken først :)


    Viser kjapt noen raske av MOnken:


    Den obsevante legger muligens merke til at horntoppene er skeive og ikke helt 100 prosent (bunnen er rett ga), årsaken er rett og slett at stikksaga ga seg slik at med unntak av plata selve hornet er festet i så er alt hand sagd med byggmakkersag og er vanskelig å få 4+4 deler helt like, men er uansett en midlertidig løsning :)

    Den andre MOnken ;D


    Angående finpuss og finish så blir det til våren når det er tørt og oppholdsvær ute.
    Finish er usikker frem til man har tatt et endelig valg på hornløsning :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Beskrivelse av lyd er fryktelig vanskelig, spesielt siden det blir å sammenligne med det man selv hadde...
    Det letteste er å si at det er mye mer av alt, størrelse, bredde, dybde, rommet puster musikk om dere forstår hva jeg mener???

    I forhold til tidligere så er alt mye tydeligere pga. grums ikke kommer fra bassen og forstyrrer resten av toneleiet. dermed kommer det frem flere detaljer som tidligere delvis druknet i støy mens de nå står tydelig frem i lydbildet.

    Et eksempel, på noe phil Collins så var koring bare koring, nå kan man med tydelighet plukke ut stemmen til Peter Gabriel i koret :) og hans plassering...
    Man kan nå se for seg på enkelte opptak hvor trommeslageren treffer tromma osv.
    Og god gammeldags ståbass slik som bandet til Elvis brukte rocker og svinger som bare det, tom. i mono :)

    Mye floskler men...

    Man gjør seg noen erfaringer etterhvert, bla. så trenger man mer ledning inne i kassa enn det man tror, så det ble en nødløsning med argon høytalerkabel inne i kassa inntil videre...
    Må bestille et par meter mer med Cardas, så da blir det å slite med lakken nok en gang... ja ja man lærer da hele tiden ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    bambadoo skrev:
    Vurderte du å montere elementene fra baksiden?
    Gjorde det helt frem til jeg skjærte ut hullene i baffelen med stikksag, da ble det montering fra front ;D

    Til neste stor prosjekt skal jeg nok få ordnet litt bedre byggeplass og ha skaffet litt mer verktøy og maskiner til jobben som skal gjøres.

    Denne gangen ble det mye frem og tilbake og noen halvveis løsninger men man har da lært en del ting.

    Verktøy og fysisk plass er viktig men ikke minst det at jeg faktisk kan få gjennomført noe om jeg går inn for det :)
    Og det beste er at det virkelig har vært verdt det :D
    Blir nok flere prosjekter etterhvert, ikke nødvendigvis høytaler, men el34se ampen støyer litt, ny riaa hadde vært kjekt osv.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Milenko skrev:
    Har da fått tatt noen bilder, viser elektronikken først :)


    Viser kjapt noen raske av MOnken:


    Den obsevante legger muligens merke til at horntoppene er skeive og ikke helt 100 prosent (bunnen er rett ga), årsaken er rett og slett at stikksaga ga seg slik at med unntak av plata selve hornet er festet i så er alt hand sagd med byggmakkersag og er vanskelig å få 4+4 deler helt like, men er uansett en midlertidig løsning :)

    Den andre MOnken ;D


    Angående finpuss og finish så blir det til våren når det er tørt og oppholdsvær ute.
    Finish er usikker frem til man har tatt et endelig valg på hornløsning :)

    Gratulerer med en flott konstruksjon!!
    Har fulgt med tråden din gjennom byggeprosessen og blir kjempe imponert over hva du klarer å bygge med enkle midler (verktøy), og en ståpå vilje som er ganske unik med tanke på hva du går gjennom! Jeg bøyer meg i respekt for dine prestasjoner og gløden du skaper med denne tråden.
    Det er nok flere enn meg som kunne tenke seg en dose "Milenko-guts" innimellom! Lykke til!!


    Mvh Kjell
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Flott!
    Grattis
    Bra jobbet
    I´m impressed
    mvh
    Leif
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Looking good Milenko. Veldig morro å se prosjektet ferdig :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Milenko!
    Du har vist guts og pågangsmot som man skal lete lenge etter i diy kretser. Du har satt deg et mål og gjennomført det med de midlene du hadde til rådighet. Det er ikke så lett å finne ord som i få vendinger beskriver deg som menneske - utrolig. :)

    Selvfølgelig vet du at dette med finish kan ligge langt inne. Når du har fått tweaket og vendt deg til godlyden, blir det ikke lett å skulle bli uten lyden en periode. ;)

    Sonny
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Takk for de hyggelige ordene folkens, det varmer mye og bidrar til å holde trøkket oppe :)

    For å være ærlig så har det kostet, er sliten nå, men har ei uke hvor jeg kan kose meg med godlyden hele døgnet og akkurat når jeg vil ;D

    Takk for all hjelp og nå vet jeg at det er hjelp å få når man skal igang med neste prosjekt :D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye, Milenko! Flott prosjekt som inspirerer en selv :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da er det på tide å se på hva man har lært de siste dagene...
    Jeg har funnet ut at Onken fungerer bra på mitt lille rom noe som igjen betyr at det i fremtiden en gang vil bygges en mer påkostet all out versjon, (bedre elementer osv), nå vet man at det går.
    Mange japanere i små leiligheter med Onken så det er jo en pekepinn :)
    Nå vet jeg at det er mulig å få trøkk, smekk osv. uten at bassen tar overhånd på rommet.
    Når all out Onken skal bygges så vurderer man nok å få de bygd av møbelsnekker da de blir endelig.

    Dette er selvsagt noen år frem i tid...

    Back to the music ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Rundt 12.00,. så har du fullsize-Onken snekkerfremstilt. Med Altec elementer og litt bra kabling, demping og en skikkelig terminal så får du vanvittig fin bass - mellombass for 20 lakser; 20 til så har du mellomtonedriver/horn + supertweeter/filterkomponenter og lyd som vanskelig skal slåes for under det tredobbelte..
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.493
    Torget vurderinger
    8
    Milenko skrev:
    Da er det på tide å se på hva man har lært de siste dagene...
    Jeg har funnet ut at Onken fungerer bra på mitt lille rom noe som igjen betyr at det i fremtiden en gang vil bygges en mer påkostet all out versjon, (bedre elementer osv), nå vet man at det går.
    Mange japanere i små leiligheter med Onken så det er jo en pekepinn  :)
    Nå vet jeg at det er mulig å få trøkk, smekk osv. uten at bassen tar overhånd på rommet.
    Når all out Onken skal bygges så vurderer man nok å få de bygd av møbelsnekker da de blir endelig.

    Dette er selvsagt noen år frem i tid...

    Back to the music  ;D
    Nå får du kose deg med nybygget. Imo er det viktig å ha komponenter over lang tid og prøve å tyne alt potensiale ut av utstyret. Da lærer du mere og vet hva du eventuellt ønsker av forbedringer ved en senere anledning. Det er iallefall min spede erfaring med byggeklosser ala Altec.

    mvh
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer , kos deg fremover nå ;D ;D
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Takk for bildene, Milenko! ;)

    Og tenk på det, nå spiller du på dette en stund,
    og etterhvert som du blir kjent med hvordan greiene lyder
    får du nye idéer, og så er du igang igjen! ;D

    Nyt musikken! ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Var på Obs å handlet og det ble med et par cd plater hjem i dag å...
    Må være anlegget som vil ha mat ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    De liksom bare på en måte "falt" oppi kurven nærmest ved en tilfeldighet, tenker jeg 8) 8) Way to go! Derfor du har spikket deg anlegg!
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Gratulerer med et flott prosjekt. Kjenner meg igjen i entusiasmen fra den gang jeg bygget en onken variant når jeg var 18. Fikk ikke min til å spille bra pga. feil valg av element (tok det man hadde). Tung ble den i alle fall med sandfylte vegger. Ingenting er som selvbygg når man selv er fornøyd.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hadde planlagt lyttedag i dag, men hatt det typiske cellegift kvalme problemet så gleda datt litt bort.
    St. Olavs tur og kontroll i morgen, satser på å få noe kvalmestillende.

    Så da blir det lyttedag på torsdag samt bursdagsfeiring og skjemme bort meg selv...
    Bra bursdag det, full fres foran anlegget, god mat og drikke...
    ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    God bedring og stå på ;)

    Hvor langt ned spiller de forresten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn