Modding av Nad 216 into Holton nxV300r2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

Nye DIY prosjekkter prioritert er høyt prioritert
    Derfor ny modde / byggetråd

Denne gangen er det Espens Nad 216 som skal få nytt hjerte og andre vitale deler,

Planen er å bytte ut forsterkermodulene med Holton nxV300r2 som passer bra til Nadens 70v rail,
    -beholder trafo og muligns noe av PS,
    -vurderer nye likerettere etterhvert, her står isåfall valget mellom løse dioder i feks mur860G eller kapslede brolikerettere.
    -trenger en 50v trafo på ca 150-200VA sliter litt med å finne den hmmm?
    -Kondensatorer Panasonic T-HA 10000uf 80V eller 15000uf 80V ECE-T1KA153FA Panasonic Electronic Components | Mouser

tenkte å bruke 6 kondiser pr kanal 2 på input og 4 på output
    Noen som har andre gode kondiser til PS (obs budsettet for kondiser er ca 2500nok ferdig levert)

Tja hva skal en si?

forsterkeren ser forøvrig slik ut (bildet er lånt av madtech)

NAD216_1.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Nogle gange bliver der produceret andre værdier på bestilling. Jeg har f.eks. købt nogle 3300 uf. 50 Silmic II og de er bestemt ik fake efter lyden eller andet at dømme. Jeg har nogle "For Audio " taget ud af Sony CD player. De er på 6800 uf. 35 V. Måler 25 mm x 52 mm. Men forstår dig godt. Ofte er de største bedst. Jeg køber ofte ting på Ebay. Eneste mulige fake har været nogle AD 8620.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Aldrig godt å vite om det er fake som du sier så kan de være custom, men da er de ofe merket med produsentens navn feks Sony,
    jeg kjøper også mye på E-bay og ofte vet jeg at det er tvilsom kvalitet,
    Men da er det så drit billig at jeg bare kan hive det om det kke funker.
    Men det blir litt mye å hive 2000kr (20 stk av disse)
    Det er fri frakt og antageligvi kommer de hit uten noe mere avgifter?
    Kjøper jeg fra Digikey kommer 20 stk Panasonic på ca 2000kr + frakt og mva noe dyrere enn fra Kina men ikke avskrekke mere.

Ang Kina kopier, min venn David fa Lutong inc selger diesel dyser og han har minimums bestilling på 12 stk, trenger jo bare 4 men det gjør ikke noe når de koster 10$ stk,

Monterte de i går og det er en grunn til at de selger 12 i slengern:rolleyes:

Av 12 stk så var 4 stk bra 3 stk bob bob og 5 stk kass....

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Umut på ebay selger Roe kondiser på 2200uF 100 volt, kjøp ett lass av disse. Selv bruker jeg disse i mine Nxv-500R2 monoblokker. Jeg har 42 stk pr kanal, men du trenger sikker ikke så mange om du ikke skal drive noen særinger da :)
    Har også bygget med Elna for Audio 10000uF 80 volt, funker greit de også men liker flere med mindre verdi.

Elna bank.

Roe bank.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Har 8 stk. Sikorel 2200 uf. 100 V på vej fra UMUT. Er han længe om å levere ?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.478
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om noen trenger en nad216 til så har jeg en som støver ned i garasjen :)
    Var egentlig tiltenkt et lignende prosjekt men tror ikke jeg gidder.

Godt å se at brukte ting kan "fornyes"

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Om noen trenger en nad216 til så har jeg en som støver ned i garasjen :)
    Var egentlig tiltenkt et lignende prosjekt men tror ikke jeg gidder.

Godt å se at brukte ting kan "fornyes"

Spørs om ikke dette blir det nye dopet, har prøvd å finne ut hvor kraftig trafoen er i disse uten hell,
    det er stengt tatt litt lite VA til å drive et stereo 200w sett,
    Skal bli artig å se hur det funker
    Tenket å kjøre 2 x 75VA tradisjonelle trafoer til input og Nads egen trafo til output,

Egentlig greit å kunne sammenligne med min egen å se hvor mye trafoene har å si,

Alt inkludert : terminaler traoer likrettere plugger moduler kondiser (20 x 12000uf Panasonic) inkl frakt og mva = 8400nok

Mye mindre arbeid og billigere enn min Holton

Men noe dyrere enn mitt tidligere Peavy Low Low budget prosjekt , tror det kom på 850kr

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Umut på ebay selger Roe kondiser på 2200uF 100 volt, kjøp ett lass av disse. Selv bruker jeg disse i mine Nxv-500R2 monoblokker. Jeg har 42 stk pr kanal, men du trenger sikker ikke så mange om du ikke skal drive noen særinger da :)
    Har også bygget med Elna for Audio 10000uF 80 volt, funker greit de også men liker flere med mindre verdi.

Elna bank.

Roe bank.

Takk for tipset, ser at han er ikke har så mange igjen nå for tia,
    har du sammenlignet direkte med større kondiser mot kondensatorbanken med de små?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har kun sammenlignet mine monoblokker mot gormj sine 800 monoblokker, han har vel non store bøtter i siine. Det var noen av de som var der som likte mine litt bedre, men hva som var årsaken vet vi ikke. Kan like gjærne være bruken av loddede koblinger og bruk av 2,5kv solid core.
    Bruken av mange små kondiser kommer vel skikkelig til sin rett ved bruk til å drive vanskelige høyttalere. Holton mente dette var en bra løsning på forsterkeren jeg skall bygge til mine basser også.

Har sendt forespørsel til umut om kjøp av 50 stk Roe 2200uF 100 volt, jeg har 35 stk liggende etter forrige runde. Husker ikke hvor fort de kom, men jeg venter på både kabinett og 500R2 korta så ingen stress.

Elna bank.

Roe bank.

Takk for tipset, ser at han er ikke har så mange igjen nå for tia,
    har du sammenlignet direkte med større kondiser mot kondensatorbanken med de små?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Leikis var det loddede solidcore koblinger i dine ? Og de var alle NXV 800 ? Hvad var bedre på dine ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Loddede solid core i mine ja, mine er 500R2 men den andre var 800. Selv kjente jeg ikke anlegget nokk til sette fingeren på hva foskjelene var. Det bare hørtes liksom litt rettere ut, noen trodde det kunne være på grunn av skrudde koblinger i strømforsyning og eller forskjelige kondis løsninger. Men dette blir uansett bare gjettinger. 800 monoblokkene hadde softastar og egen regulert strømforsyning til inngangstrinnet. Jeg har keep it simple :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Hvis der bruges skruede pasticterminaler og multicore bliver det straks meget dårligere. Fnidder fra multicore og tab af informationer i plastic terminalerne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvis der bruges skruede pasticterminaler og multicore bliver det straks meget dårligere. Fnidder fra multicore og tab af informationer i plastic terminalerne.
    Så du også mener solid core kopper og loddede punkter er best ? Jeg bruker 2,5 kv.
    Fra kort til høyttaler terminal bruker jeg en bit av MIT 750 kabelen, også til signal.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    gormj her. Håper jeg ikke lager støy i tråden din pellesmil.

Bruker ikke multidtranded men 6mm med ca 5 kordeller. Har noen skrudde terminaler og svært mange kabelsko. Et klart forbedringspotensiale for neste ombygging. Den marginale forskjellen som flere ikke hørte og som ingen klarte å beskrive tror jeg imidlertid heller skyldes at jeg har vesentlig større rippel pga like stor kondensatorbank men vesentlig større bias.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Ingen gevinst med større bias skriver Anthony.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Bruker ikke multidtranded men 6mm med ca 5 kordeller. Har noen skrudde terminaler og svært mange kabelsko. Et klart forbedringspotensiale for neste ombygging. Den marginale forskjellen som flere ikke hørte og som ingen klarte å beskrive tror jeg imidlertid heller skyldes at jeg har vesentlig større rippel pga like stor kondensatorbank men vesentlig større bias.
    Ingen problem Gorm bare kjør på, få kjøreregler her.
    Leste tråden din der du beskriver lytteopplevelsen mellom din og Leksis sin, litt overasket at din med så mye Uf og med dobbel strømforsyning var dårligere enn Leksis sin (Leksis har vel ikke splittet PS til output / input?)

Det betyr nok at nye av lyden til en forsterker ligger i power supplyen.

P.

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har bestilt en bunch (32 stk) med Nicolsen KG Gold tune 2200uf som jeg skal teste både i min og i Naden,
    Skal prøve banker av 4 i parralell til output og 3 i parralell til input,
    Prøver de som erstatning for de siste kondisene i min Holton,
    Dvs likeretere koblet med 4mm2 solid core til Panasonic 12000uf THA videre til bankene med Nicolsen KG,
    mellom panasonicen og Nicolsen kan jeg teste med enten spoler eller motsand.

AndrewT på Diyaudio mente den enkleste måten var å koble sammen banker med mange små (1000- 2000uf) kondiser med 20 - 24 awg kabel.
    kabelen mellom kondisene ville da virke som mange RC ledd uten at det farger lyden for mye.

Verd å prøve.

Leksis : har du fått pris fra Umut?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke splittet PS nei. Jeg har 42 stk 2200 uF 100 volt i hver blokk.

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke splittet PS nei. Jeg har 42 stk 2200 uF 100 volt i hver blokk.
    Vurdert å splitte?
    Tenkte egentlig det ja, men bestilte feil trafoer til dette, skulle hatt 55 volt men bestilte 50 volt :rolleyes: Tror de er 120VA
    Så de får vente til senere. Men føler ikke stress, da dette tydelig vis ikke har veldig stor betydning.

Har bestilt 52 stk Roe 2200uF 100 Volt fra Umut, men denne gangen fikk jeg ikke særlig avslag, da han kadde kun 54 stk igjen. Forige gang bestilte jeg vel 120 stk.
    Ble vel rundt 1700 kr inkl frakt for de 52 jeg kjøpte nå.
    Kabinett ankommet så nå mangler jeg kun trafoer til bass amp :cool:

På mine forrige NXV-500 bygg måtte jeg noe over Holtons anbefaling på bias, da det ble sånn forvrengt lyd spes på piano. Trodde dette var på grunn av lav impedanse på Infinity RS2B.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim

Ingen problem Gorm bare kjør på, få kjøreregler her.
    Leste tråden din der du beskriver lytteopplevelsen mellom din og Leksis sin, litt overasket at din med så mye Uf og med dobbel strømforsyning var dårligere enn Leksis sin (Leksis har vel ikke splittet PS til output / input?)

Det betyr nok at nye av lyden til en forsterker ligger i power supplyen.

P.
    Tja. En annen måte å se det på er at det låt skremmende likt, til tross for noen ulike løsninger :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774

Hvis du har seperat trafo til input og output er det vigtigt de er faset rigtigt. Er de det ?

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim

Hvis du har seperat trafo til input og output er det vigtigt de er faset rigtigt. Er de det ?
    Tror da det. Etter hva jeg kan forstå kan jeg koble fasene på de ulike trafoene som jeg vil med nedenstående oppsett. Figurene nedenfor viser hhv utgangstrinn og inngangstrinn. 0V er koblet sammen i et stjernepunkt mot chassis. Figurene viser prinsippet, filtre er fraværende på utgangstrinnet.

Power til utgangstrinn trinn (fra TNT audio):
    power_tnt_audio.JPG

Power til inngangstrinn :
    skjema.jpg

Edit: De tro trafoene til inngangstrinnet er nok faset likt pga lik fargekoding, men disse to er nok koblet tilfeldig i forhold til trafoen for utgangstrinnet. Sannsynligheten for at det er "feil" på en av monoblokkene blir vel da 75%, men jeg skjønner altså ikke hva denne feilen skulle bestå i.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Bedste måde å kontrollere det på er at montere et multimeter mellem kabinet på forstærkerne og en metalflade som ik har forbindelse til forstærkeren. Du måler AC V. Vender netstikket og måler igen. Er det mindre her ? Hvis ja vender du ledningerne på primær siden på den mindste trafo og ser om det ændrer sig. Det er som det skal være hvis det er mindst. Nogle foretager det samme på sekundærsiden. Det virker de fleste steder men målingerne var ustabile hos min bekendte Sven Palvig og kunne ik bruges til noget. Tror kanskje fordi han har Jordspyd. I så tilfælde må man måle udstrålingen med f.eks " Elfix ".

Det betyder virkeligt meget for perspektiv osv.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Hmm en anden ting er de IC regulatorer du bruger. Er ikke min kop TE.

Skal være forsigtig med å skylde på kondensatorerne når det kan skyldes helt andre ting.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hmm en anden ting er de IC regulatorer du bruger. Er ikke min kop TE.

Skal være forsigtig med å skylde på kondensatorerne når det kan skyldes helt andre ting.
    Så den komme Drossel :). Skjønner hva du mener, men jeg er nok for mye ingeniørhue til ikke å starte der hvor de målbare forskjellene er helt entydige (altså ikke kondensatorene i seg selv, men rippelen på utgangstrinnet). På den annen side: jeg har jo vesentlig mindre rippel på inngangstrinnet enn Leikis, så hvorfor skulle da større rippel på utgangstrinnet være et problem? I den kommende "store ombyggingen med større kondensatorer, trafo i eget kabinett, loddede koblinger etc." er jeg åpen for erstatte regulatorene med noe godt gammeldags noe.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte også på dette når du skrev det Drossel, rett hjem og sjekke på min Holton
    Problemet er at i en forsterker lagd av tre så er det lite indusert spenning i kabinettet:)
    Prøvde å måle på skruene på trafoene, de er montert i treverk og er isolert elektrisk fra jord,
    Fra Kabinettet (når det er tilkoblet jord) så er det ca 10volt mellom kabinettet og begge de store trafoene og litt mindre på de små (de er montert oppå hverandre i motsatt vei)
    Når jeg kobler ut jord i støpselet (dvs jeg bruker en jukse ledning uten jord) og måler fra jord i veggen til det lille av metall jeg har i forsterkeren så måler jeg henholdsvis 54 og 58 volt når jeg snur kontakten .

OBS: mulig synsig følger:
    jeg regner med at problemet kan bli større i et metall kabinett, og om trafoene går i fase med hverandre forsterkes induksjonen fra trafoene og sendes videre i kabinettet som blir rene antenna for den induserte AC.
    Og ingen ønsker å ha følsomme Hi-Fi komponenter inni en kasse full av AC og annen dritt??

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Mener at der også er forskel i trækabinet så vidt jeg husker. Man kan jo også måle på Power Amp GND højttaler terminal.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    .... jeg regner med at problemet kan bli større i et metall kabinett, og om trafoene går i fase med hverandre forsterkes induksjonen fra trafoene og sendes videre i kabinettet som blir rene antenna for den induserte AC.
    Og ingen ønsker å ha følsomme Hi-Fi komponenter inni en kasse full av AC og annen dritt??
    Sliter litt med fysikken bak dette pellesmil. Med umagnetisk kabinett som aluminium blir det vel ikke indusert noe AC i kabinettet. Tror ikke kabinettet blir fullere av AC-dritt om det er av aluminium, kanskje tvert imot.

"Om trafoene går i fase med hverandre ..." Her snakker du vel om en annen effekt enn det å koble trafoene med lik fase. Jeg tror du tenker på at magnetfeltet forsterkes og dermed induserer AC i et magnetisk kabinett eller andre komponenter. Da blir trafoenes plassering like viktig som hvordan de kobles. Er trafoene plassert ved siden av hverandre er det ikke gitt hvilken kobling som blir best. Er de plassert over hverandre kan det kanskje være lurt å koble de likt, men montere de opp ned i forhold til hverandre? Har imidlertid ikke sett noen som har beskrevet dette som et problem annet enn i delefilter hvor spoler plasseres i vinkel på hverandre.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.774
    Aluminium bliver magnetiskt når der er strømme i nærheden. Det er diamagnetiskt i modsætnng til jern som er paramagnetiskt.

N.B. gormj : Det koster ik noget å experimentere med trafoerne. Ifølge nogle kan man ik høre forskel på digital kabler og nogle påstår at

digital overførsel er nuller og et taller.

http://da.wikipedia.org/wiki/Diamagnetisme

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    .... jeg regner med at problemet kan bli større i et metall kabinett, og om trafoene går i fase med hverandre forsterkes induksjonen fra trafoene og sendes videre i kabinettet som blir rene antenna for den induserte AC.
    Sliter litt med fysikken bak dette pellesmil. Med umagnetisk kabinett som aluminium blir det vel ikke indusert noe AC i kabinettet. Tror ikke kabinettet blir fullere av AC-dritt om det er av aluminium, kanskje tvert imot.

"Om trafoene går i fase med hverandre ..." Her snakker du vel om en annen effekt enn det å koble trafoene med lik fase. Jeg tror du tenker på at magnetfeltet forsterkes og dermed induserer AC i et magnetisk kabinett eller andre komponenter. Da blir trafoenes plassering like viktig som hvordan de kobles. Er trafoene plassert ved siden av hverandre er det ikke gitt hvilken kobling som blir best. Er de plassert over hverandre kan det kanskje være lurt å koble de likt, men montere de opp ned i forhold til hverandre? Har imidlertid ikke sett noen som har beskrevet dette som et problem annet enn i delefilter hvor spoler plasseres i vinkel på hverandre.
    Ja det er neppe eksakt vitenskap jeg fremlegger, min elektrokunnskap er noe rusten da formell utdannelse i faget runder 20 år....
    Jeg vet at aluminium ikke er magnetisk men det er noe som ikke stemmer når jeg kan måle over 50 volt mellom kabinettet og jord i stikkontakten, ett eller et annet sted kommer denne spenningsforsjellen fra?

Uansett her kommer noe mere å fundere på:

-Kobler opp forsterkern med en skjøteledning uten tilkoblet jord,
    -måler mellom kabinett og jord i stikk og får 54v
    -drar ut stikk i vegg og spenningen mellom kabinett og jord i stikk synker til 35v
    -mens kondensatorene tappes og musikken spiller er fremdeles spenningen 35v
    -når kondensatorene er tom og forsterkeren kutter dropper spenningen til 0V

Ovehode ingen spenning, nada, ingenting

det jeg lurer på da er hvor de 54voltene mellom veggen og kabinettet kommer fra når kabinettet er laget av aluminium?
    det må jo være induksjon så lenge spenningen forsvinner når forsterkeren er strømløs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn