Mobile Fidelity Sound Labs kontroversen

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
476
Antall liker
1.214
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Nå skal jeg runde av hele denne kontroversen. Jeg tror det meste er sagt fra min side.
Då skal vi setja over frå Hoffman Forumet til Kælgæri…
721DCA31-E0A4-417B-BD94-251EB96742EB.jpeg


Dette har vært en interessant tråd å følge. Skal gjerne se meg selv i speilet og si at jeg er også en som leser mye på (dette) hifi forum og få mye input. @Espen R , tross din noe fanatiske tro så virker du ærlig i det du sier, samtidig som du hisser opp mange gode motsvar. 😁 Skal gi deg kredd der 😄 Gleder meg til å følge SACD tråden videre. MOFI SUXX!!! Over og ut, Knut 👋
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Presidenten i Mobile Fidelity, Jim Davis, har latt seg «intervjue» av Robert Harley i the Absolute Sound. Vel, realiteten er nok heller at MoFi har sendt ut en pressemelding i et fordekt «intervju» med Absolute Sound. Alle ubehagelige spørsmål er fraværende.

 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
To ting:

"Alle" vet at vinylplater ikke er den mest korrekte lydbæreren, og at høyoppløste digitale formater er en mer effektiv og mye mer brukervennlig vei til lydgjengivelse nærmest mulig det som ble mastered i kontrollrommet. Men vinylplater har mange andre kvaliteter som gjør at vi foretrekker dem likevel. Dette er vel ikke noe tema?

Det man burde ta med seg fra denne saken er at det ikke spiller noen rolle om masteren eller produksjonsprosessen har vært digital, analog eller noe midt i mellom. Med godt håndverk, låter vinylplatene som gode vinylplater uansett. Nøkkelen er at de som produserer dem vet hva de driver med.
 
Sist redigert:

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
476
Antall liker
1.214
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Jeg tror heller de Digitale Overherrene har latt deg "forfatte" innlegg på Hifi sentralen for å skape kaos i kosen og grut i kaffen til de "Analoge":poop:

Analog konspirasjon i en digital hverdag? Digital konspirasjon i en analog hverdag?
realiteten er nok heller
... et flytende begrep
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Alle" vet at vinylplater ikke er den mest korrekte lydbæreren, og at høyoppløste digitale formater er en mer effektiv og mye mer brukervennlig vei til lydgjengivelse nærmest mulig det som ble mastered i kontrollrommet. Men vinylplater har mange andre kvaliteter som gjør at vi foretrekker dem likevel. Dette er vel ikke noe tema?
Jeg mener... Rolex selger jo klokker som bare det, selv om alle vet at en 300-kroners Casio er mye mer nøyaktig. Hva kan det komme av?

...Til sammenlikning
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Jeg mener... Rolex selger jo klokker som bare det, selv om alle vet at en 300-kroners Casio er mye mer nøyaktig. Hva kan det komme av?

...Til sammenlikning
Bra sammenligning. Har jo sagt at HiFi-bransjen ala 2022 har klare likhetstrekk med smykke-bransjen. Imo.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bra sammenligning. Har jo sagt at HiFi-bransjen ala 2022 har klare likhetstrekk med smykke-bransjen. Imo.
Har du noe i mot smykkebransjen også? :)

Det er helt OK å like mekaniske ur OG vinylplater selv om det finnes alternativer som kan bevises at er mer korrekte og nøyaktige. Det var poenget mitt. Jeg spiller musikk for å kose meg, ha det moro og underholdes. Det gjør vinyl bedre enn perfekt digital strømming. ...Og Rolex bedre enn Casio. (Vil jeg gå ut fra.)
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Har du noe i mot smykkebransjen også? :)

Det er helt OK å like mekaniske ur OG vinylplater selv om det finnes alternativer som kan bevises at er mer korrekte og nøyaktige. Det var poenget mitt. Jeg spiller musikk for å kose meg, ha det moro og underholdes. Det gjør vinyl bedre enn perfekt digital strømming. ...Og Rolex bedre enn Casio. (Vil jeg gå ut fra.)
Neida, smykkebransjen har jeg ikke noe imot. Men så later dem heller ikke å være noe annet enn utseende og estetikk. Litt ulikt HiFi-bransjen..:)

MoFi benytter Merging Horus AD-DA converter. Denne gjør "alt", fra 44.1 KHz til DXD, samt DSD 64fs til 256fs. I tillegg får du en mic forsterker. Og Horus er vistnok temmelig transparent i lyden, den legger ikke til noe nevneverdig, eller trekker fra noe nevneverdig. Egentlig ganske så perfekt. Og det til kun $5000. Rart med det at profesjonell lyd skal koste så lite i forhold til svært mye high end HiFi:unsure:
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.079
Rart med det at profesjonell lyd skal koste så lite i forhold til svært mye high end HiFi:unsure:
Der ga du egentlig deg selv et tips om den neste « dissetråden din» ; high end hifi. Alternativet er jo at du kan fortsette å skrive fine ting i Yamaha tråden. :)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det jeg virkelig ikke skjønner er at så mange menn betaler for fitte. Denne kjøpefitta er som regel velbrukt og skal vel ikke kjøres mange turer før man er lei den. Allikevel stort marked og endeløst med kunder.

Mennesker er rare.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
476
Antall liker
1.214
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Liker best makkintosken sin sammenligning her... Selv om jeg ikke HELT forstår den 😂
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fryktelig rart om det ender med at bare en går til søksmål. Forventer vel heller et hundretall.

Rent teoretisk kan det utmerket godt ende med at MoFi går konkurs så det synger.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Klassisk spilt live er vel også live.... Ellers har det meste av akustisk musikk jeg har hørt live, uansett sjanger, hatt god > veldig god lyd.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fryktelig rart om det ender med at bare en går til søksmål. Forventer vel heller et hundretall.

Rent teoretisk kan det utmerket godt ende med at MoFi går konkurs så det synger.

Tja. Har de egentlig sagt noe sted at produksjonsprosessen deres ikke inkluderer noen digitale trinn?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tja. Har de egentlig sagt noe sted at produksjonsprosessen deres ikke inkluderer noen digitale trinn?

Denslags bagateller pleier da ikke å bekymre amerikanere overvettes hvis de lukter sjansen til et milliardsøksmål. Ellers er det vel et visst grunnlag, idet teksten svært godt kan tolkes nettopp slik (noe som selvsagt var meningen) og utmerket godt kan være tilstrekkelig til å overbevise en jury.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Neida, smykkebransjen har jeg ikke noe imot. Men så later dem heller ikke å være noe annet enn utseende og estetikk. Litt ulikt HiFi-bransjen..:)

MoFi benytter Merging Horus AD-DA converter. Denne gjør "alt", fra 44.1 KHz til DXD, samt DSD 64fs til 256fs. I tillegg får du en mic forsterker. Og Horus er vistnok temmelig transparent i lyden, den legger ikke til noe nevneverdig, eller trekker fra noe nevneverdig. Egentlig ganske så perfekt. Og det til kun $5000. Rart med det at profesjonell lyd skal koste så lite i forhold til svært mye high end HiFi:unsure:
Nja en HORUS med DXD-kompatible (premium) A/D og D/A-kort koster ganske omtrent 114 384 kroner i Norge og ikke så mye mindre andre steder heller så de er definitivt i high-end sjiktet med sine produkter. Høyt priset men ja de er bra. Pro high-end :)

1661894043596.png

Og så skal man gjerne ha litt SW også ;)
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Rart med det at profesjonell lyd skal koste så lite i forhold til svært mye high end HiFi:unsure:
Ikke noe rart med det........utøvende musikere er prisbevisste og bruker ikke ei krone mer enn nødvendig..... o_O
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Denslags bagateller pleier da ikke å bekymre amerikanere overvettes hvis de lukter sjansen til et milliardsøksmål. Ellers er det vel et visst grunnlag, idet teksten svært godt kan tolkes nettopp slik (noe som selvsagt var meningen) og utmerket godt kan være tilstrekkelig til å overbevise en jury.

Hvilken tekst er det egentlig snakk om? Jeg trodde kilden var noe youtube-greier?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvilken tekst er det egentlig snakk om? Jeg trodde kilden var noe youtube-greier?

Det er vel snakk om hva som står på stickerne på clingfilmen rundt LPene, medfølgende reklamefluff og på websidene deres. Eller kanskje hva som sto der; de har sikkert endret teksten nå.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det kan se ut som at det ikke var like åpenbart for alle.
Ja, men hvem tror egentlig at man i 2022 står og spoler bånd (og degraderer dem videre i prosessen) og redigerer med saks? Det eneste fornuftige er selvsagt å digitalisere med høy nøyaktighet og oppløsning så fort som mulig når man får tak i en "original mastertape" (eller en 3-4. generasjons safety master mer sannsynlig) og restaurere og jobbe videre digitalt derfra, helt til man lager masteren som brukes til å presse plater.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja, men hvem tror egentlig at man i 2022 står og spoler bånd (og degraderer dem videre i prosessen) og redigerer med saks?

Tja, det kan du si, men det er åpenbart akkurat hva en haug med folk ikke bare har hatt klokketro på, men sverget dyrt og hellig at de kunne høre var tilfelle.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
@Dazed

Poenget er at flere av konkurrentene har vært veldig tydelige med sin prosess.

For oss pragmatiske tillitsfulle nordmenn virker "disclaimere" og "warnings" som følger en rekke varer som selges på det amerikanske markedet temmelig overflødige og alt for omfattende. Men som du kanskje vet finnes det en hel hær av advokater som livnærer seg utelukkende på slike saker og tjener gode penger på å vinne. De tar som regel saken gratis og tjener på oppgjøret, mao de har sterke insentiver for å gjøre alt for å vinne.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.034
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Ja, men hvem tror egentlig at man i 2022 står og spoler bånd (og degraderer dem videre i prosessen) og redigerer med saks? Det eneste fornuftige er selvsagt å digitalisere med høy nøyaktighet og oppløsning så fort som mulig når man får tak i en "original mastertape" (eller en 3-4. generasjons safety master mer sannsynlig) og restaurere og jobbe videre digitalt derfra, helt til man lager masteren som brukes til å presse plater.
Tja, noen gjør dette fremdeles. Som for eksempel Bernie Grundman, Kevin Gray, Chris Bellman og Ryan Smith. Utgivelser med deres initialer i innerrilla låter oftest meget bra og er ettertraktet. Men klart det er ikke alltid det er hensiktsmessig eller mulig. Ta gjerne en kikk på denne videoen fra ca. 1 time 16 min, så får du noen synspunkter fra proffene.

 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.079
Det har i det minste resultert i at andre er enda tydeligere nå i sine opplysninger...

True original master tape used for the first time (unlike previous versions done by the Divox, Cisco and Silk Road labels)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Tja, noen gjør dette fremdeles. Som for eksempel Bernie Grundman, Kevin Gray, Chris Bellman og Ryan Smith. Utgivelser med deres initialer i innerrilla låter oftest meget bra og er ettertraktet. Men klart det er ikke alltid det er hensiktsmessig eller mulig. Ta gjerne en kikk på denne videoen fra ca. 1 time 16 min, så får du noen synspunkter fra proffene.

Har aldri likt denne Chad Kassem fra acoustic sounds, det er noe falskt ved ham. Helt uavhengig av produktene han leverer. Også i denne videoen har han et ønske om å sette MoFi i et dårlig lys, på en indirekte litt sleip måte.
Kassem hadde jo en lignende video for en måneds tid siden hvor han litt indignert formidlet hvor mye plateselskapet hans hadde å gjøre, ja han var omtrent fullbooket for flere år fremover. De store plateselskapene sto nærmest i kø for å samarbeide med ham. Ikke minst promoterte han det kommende store hendelsen som var Steely Dan katalogen. Katy Lied UHQR fra Analogue Production var jo allerede annonsert til $145. Nå er utgivelsen trukket tilbake, for godt. Fikk ikke Kassem tilgang til analoge mastertaper, men kun digitale filer?

Analogue Production setter sitt merkenavn på Pink Floyd Lp'er/SACD'er som de selger, blant andre kommende "Animals". Dette er produkter dem har null innvirkning på hvordan skal låte. Alt er opp til James Guthrie og Pink Floyd. Dem er kun en distribusjonskanal for platene. Noe sånt har aldri Mobile Fidelity til denne dag gjort.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.079
Skriver mye rart du.

Få, om noen, har gjort så mye som Kassem når det gjelder tilgang på kvalitetsvinyl og sikret oss som liker musikk tilgang på gamle juveler med stor kvalitet. Begynte å handle med han når han startet på 90 tallet og han er en stor årsak til at samlingen min er som den er.

Avstandsynsing om hvordan han er som person er helt på viddene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Skriver mye rart du.

Få, om noen, har gjort så mye som Kassem når det gjelder tilgang på kvalitetsvinyl og sikret oss som liker musikk tilgang på gamle juveler med stor kvalitet. Begynte å handle med han når han startet på 90 tallet og han er en stor årsak til at samlingen min er som den er.

Avstandsynsing om hvordan han er som person er helt på viddene.
Jim, det er min oppfattelse om Kassem. Og som jeg skrev, helt uavhengig av produktene han selger.
Du og andre får ha sin egen mening om Kassem, uten at det bryr meg en døyt.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.034
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Har aldri likt denne Chad Kassem fra acoustic sounds, det er noe falskt ved ham. Helt uavhengig av produktene han leverer. Også i denne videoen har han et ønske om å sette MoFi i et dårlig lys, på en indirekte litt sleip måte.
Kassem hadde jo en lignende video for en måneds tid siden hvor han litt indignert formidlet hvor mye plateselskapet hans hadde å gjøre, ja han var omtrent fullbooket for flere år fremover. De store plateselskapene sto nærmest i kø for å samarbeide med ham. Ikke minst promoterte han det kommende store hendelsen som var Steely Dan katalogen. Katy Lied UHQR fra Analogue Production var jo allerede annonsert til $145. Nå er utgivelsen trukket tilbake, for godt. Fikk ikke Kassem tilgang til analoge mastertaper, men kun digitale filer?

Analogue Production setter sitt merkenavn på Pink Floyd Lp'er/SACD'er som de selger, blant andre kommende "Animals". Dette er produkter dem har null innvirkning på hvordan skal låte. Alt er opp til James Guthrie og Pink Floyd. Dem er kun en distribusjonskanal for platene. Noe sånt har aldri Mobile Fidelity til denne dag gjort.
Drit i Chad og hør etter hva Ryan og Bernie sier :)
Chad er en god gammeldags amerikansk kremmer på godt og vondt.
 
Topp Bunn