Mobile Fidelity Sound Labs kontroversen

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Overskriften fra Steve Hoffman forumet og en haug med YouTube - videoer:
Mobile Fidelity has been cutting vinyl from digital since a long time ago...


Så de ble avslørt i at OneStep-serien og tydeligvis omtrent alt annet de har laget på vinyl siden 2015 ikke er så rent analogt som de har markedsført det som - det er et digitalt ledd hvor masterteip(ene) blir overført til
DSD 256 og så til vinyl.

MoFi driver pr dags dato med endring av informasjon om alle pressingene sine, de har altså da startet med de nyeste utgivelsen og lagt til

Source: 1/2" / 30 IPS analog master to DSD 256

Da bortfaller vel også mange argumenter i "analog vs digital" at folk absolutt kan høre forskjell på en analog pressing og en pressing hvor det har blitt brukt en digital master.

Det er vel strengt tatt villende markedsføring når de unnlot å informere kjøpere om at det var et digitalt ledd i prosessen..
Og da kan de vel streng tatt ikke ta seg så godt betalt for OneStep og lignende dyre plater lengre?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
Da bortfaller vel også mange argumenter i "analog vs digital" at folk absolutt kan høre forskjell på en analog pressing og en pressing hvor det har blitt brukt en digital master.

Det er vel strengt tatt villende markedsføring når de unnlot å informere kjøpere om at det var et digitalt ledd i prosessen..
Og da kan de vel streng tatt ikke ta seg så godt betalt for OneStep og lignende dyre plater lengre?
Det er mange som også hører forskjell på kabler, men kan vi forvente at de også blir priset fornuftig...? :unsure:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og så DSD da…

Ærlig talt skiter jeg i om det jeg hører på lp har blitt mastret med dsp eller ikke, men å markedsføre med løgn er en svingdør. Mofi-produktene er herved på svartelisten min, ikke at jeg har noen da.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Det er mange som også hører forskjell på kabler, men kan vi forvente at de også blir priset fornuftig...? :unsure:
Hehe!
Tenkte mer på at de har satt prisnivået på OneStep og dyre utgivelser etter markerdsført "helt analogt" / samt prossessen bak produktet.. og da blir jo spørsmålet om de kan ta seg like godt betalt for noe som ikke er "hel-analogt" lengre, men viser seg å være en DSD 256 fil..
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Og så DSD da…

Ærlig talt skiter jeg i om det jeg hører på lp har blitt mastret med dsp eller ikke, men å markedsføre med løgn er en svingdør. Mofi-produktene er herved på svartelisten min, ikke at jeg har noen da.
Samma her - og er mest opptatt av sluttresultatet. Låter det bra så er jeg fornøyd.

Så får vi se da om det blir avslørt at andre produsenter også driver å ljuger..
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Har en restordre på første albumet til Dire Straits liggende, men tar sjansen på at lyden er av ypperste kvalitet......og venter tålmodig på leveransen blir fullført... :coffee:
Har det selv og låter ypperlig! Men det er da altså ikke helt analogt som de har markedsført det som..
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
Hehe!
Tenkte mer på at de har satt prisnivået på OneStep og dyre utgivelser etter markerdsført "helt analogt" / samt prossessen bak produktet.. og da blir jo spørsmålet om de kan ta seg like godt betalt for noe som ikke er "hel-analogt" lengre, men viser seg å være en DSD 256 fil..
Sender en begjæring om refusjon av mellomlegget "super-pris" og "standard-pris" til mine leverandører..... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Ja, Testament i Abbey Road skriver om AAA-pressinger de også. Salgsargument det, selv om digital prosessering nok hadde gitt færre artifakter fra anvendt utstyr.
 
Sist redigert:

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Sender en begjæring om refusjon av mellomlegget "super-pris" og "standard-pris" til mine leverandører..... ;)
Venter bare på om MFSL kommer med en offisiell uttalelse og eventuelt hva som skjer med prisene på disse platene. For øyeblikket driver de bare å legger til informasjon om DSD - biten på lp-platene.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Er det markedsført som all analog da?

Mastered from the original analog master tapes, pressed at RTI... er ikke det samme som all analogt.
Det er jo det som er, hva skal man si? Mulig at kjøpere har antatt at det har vært analogt hele veien siden platecoverne til MFSL utgivelser står med gullskrift Original Master Recording, og da med de prisene MFSL har operert med så har folk bare tentk: Ah, dette er jo analogt hele veien.?
Det er jo et av de hete temaene som har blitt tatt opp på YouTube og Steve Hoffman.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.240
Antall liker
9.052
På en Speakers Corner plate finner man gjerne en slik stickers. Kanskje det er derfor de som regel er klart bedre enn en MoFi utgivelse?

Eller at de bløffer?


IMG_0931.jpeg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er jo det som er, hva skal man si? Mulig at kjøpere har antatt at det har vært analogt hele veien siden platecoverne til MFSL utgivelser står med gullskrift Original Master Recording, og da med de prisene MFSL har operert med så har folk bare tentk: Ah, dette er jo analogt hele veien.?
Det er jo et av de hete temaene som har blitt tatt opp på YouTube og Steve Hoffman.
Der går du feil. Det står ingenting på covers, i hvert fall fra 2015 og frem, at dette er AAA uten digitale led i kjeden.
Det er bare en oppfattning folk har opparbeidet p.g.a. logoet "Original Master Recording". De kann ikke tas til domstolen
for noe, folk bare har gjettet . Det er dette, som er det absurde ved MoFi. Er moralsk bedrag, men business wise......??
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.825
Antall liker
16.004
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Der går du feil. Det står ingenting på covers, i hvert fall fra 2015 og frem, at dette er AAA uten digitale led i kjeden.
Det er bare en oppfattning folk har opparbeidet p.g.a. logoet "Original Master Recording". De kann ikke tas til domstolen
for noe, folk bare har gjettet . Det er dette, som er det absurde ved MoFi. Er moralsk bedrag, men business wise......??
Mofi har vært bevisst ulne i sine formuleringer om hvorvidt utgivelsene deres har vært analoge eller ei. Derfor er det noen som føler seg lurt. Når det er sagt så låter ikke utgivelsene deres noe dårligere enn før dette ble avslørt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Mofi har vært bevisst ulne i sine formuleringer om hvorvidt utgivelsene deres har vært analoge eller ei. Derfor er det noen som føler seg lurt. Når det er sagt så låter ikke utgivelsene deres noe dårligere enn før dette ble avslørt.
100% enig..... i begge standpunkter ;)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.743
Sted
Oslo
Min utgave av Little Feat's debut album, kjøpt i Paris som en del av billig serien 2 originals,
låter bedre enn den dyre MoFi utgaven jeg kosta på meg.
Min utgave av Waitin for Columbus m alle knepp og tikks har bedre dynamikk enn MoFi
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Der går du feil. Det står ingenting på covers, i hvert fall fra 2015 og frem, at dette er AAA uten digitale led i kjeden.
Det er bare en oppfattning folk har opparbeidet p.g.a. logoet "Original Master Recording". De kann ikke tas til domstolen
for noe, folk bare har gjettet . Det er dette, som er det absurde ved MoFi. Er moralsk bedrag, men business wise......??
Ah - takk for oppklaringen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.294
Torget vurderinger
23
Mofi har vært bevisst ulne i sine formuleringer om hvorvidt utgivelsene deres har vært analoge eller ei. Derfor er det noen som føler seg lurt. Når det er sagt så låter ikke utgivelsene deres noe dårligere enn før dette ble avslørt.
Egentlig litt til pass til formathysterikerne.. 🤭 🤭 🤭
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Veldig mye der ute har bedre dynamikk enn MoFi.
Ikke helt enig.
MoFi´s plater er generelt mastered 2-3 dB lavere i output for bedre headroom.
Må skrus opp noe, og da vil du typisk ha den dynamikken, du mangler.
Med det sagt, så har jeg også noen ..... kall det "mistakes" fra MoFi".
Verste er Bowie´s "Let´s Dance". Den er simpelhen mastered og EQ´ed til helvete. Desidert elendig IFT originalen :)
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Det store spørsmålet er jo: Har MFSL/MoFi holdt den DSD 256 biten skjult for at de fryktet at folk ville si: Nei, MFSL er noe rask fordi de bruker DSD som kilde når de skal lage en serie med LP plater?

Etterfulgt av argumentasjon som at: DSD er mye dårligere enn rent analogt, og jeg kan absolutt høre forskjell i en blindtest, så derfor kjøper jeg ikke plater fra MFSL?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.605
Antall liker
58.170
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Min utgave av Little Feat's debut album, kjøpt i Paris som en del av billig serien 2 originals,
låter bedre enn den dyre MoFi utgaven jeg kosta på meg.
Min utgave av Waitin for Columbus m alle knepp og tikks har bedre dynamikk enn MoFi
Det var trist.
Har du wfc Mofi med gult eller grønt banner?
Den grønne jeg har, spiller en del bedre enn min originale her hos meg. Den originale er også ganske god, men låter kvassere og instrumenter er dårligere separert.

Generelt vil jeg si at man skal ikke kjøpe Mobile fidelity og automatisk forvente best lyd. Man må undersøke hva slags erfaringer folk har med den spesifikke tittelen/utgaven før man handler.
Noen titler er supergode med rom, dynamikk og klarhet, - adskillig bedre enn originalen.
Andre er alt for oppblåst i bassen og ulne i toppen.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.240
Antall liker
9.052
Ikke helt enig.
MoFi´s plater er generelt mastered 2-3 dB lavere i output for bedre headroom.
Må skrus opp noe, og da vil du typisk ha den dynamikken, du mangler.
Med det sagt, så har jeg også noen ..... kall det "mistakes" fra MoFi".
Verste er Bowie´s "Let´s Dance". Den er simpelhen mastered og EQ´ed til helvete. Desidert elendig IFT originalen :)
Vi har vel alle våre erfaringer/inntrykk som er fra egne referanser hjemme hos oss selv, egentlig så er de verdiløse for andre.

Det jeg mente var at jeg synes at de fleste såkalte audiofile selskaper jevnt over har bedre dynamikk/lyd enn MoFi, det har jeg alltid syntes, ikke noe jeg har funnet på nå i etterkant. Selvfølgelig unntak, liker f.eks .Miles Davis 45 RPM utgivelsene veldig godt. De er veldig fine.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Det store spørsmålet er jo: Har MFSL/MoFi holdt den DSD 256 biten skjult for at de fryktet at folk ville si: Nei, MFSL er noe rask fordi de bruker DSD som kilde når de skal lage en serie med LP plater?

Etterfulgt av argumentasjon som at: DSD er mye dårligere enn rent analogt, og jeg kan absolutt høre forskjell i en blindtest, så derfor kjøper jeg ikke plater fra MFSL?
Selvfølgelig har MoFi holdt sannheten skjult pga latterligheten i HiFi bransjen og alle fordommene mot det ene og det andre.

I japan brukes DSD som et kvalitetsstempel, veldig mange Lp'er har "DSD klistremerke" på plata. En stund var markedsføringa av MoFi vinyl koblet opp mot DSD steps, men ble fjernet etter kort tid. Altså, dem avslørte sannheten.

Ørene er ikke noe ulik i japan og europa/usa, det er kun tankene i hodet som er ulikt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.986
Antall liker
20.049
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vi har vel alle våre erfaringer/inntrykk som er fra egne referanser hjemme hos oss selv, egentlig så er de verdiløse for andre.
Bli´r vel litt kategorisk nå..... hvorfor så skrive i det hele tatt, om det ikke var for å gi erfaringer videre til andre, så forskjellige,
som de enn måtte være ;)

Det jeg mente var at jeg synes at de fleste såkalte audiofile selskaper jevnt over har bedre dynamikk/lyd enn MoFi, det har jeg alltid syntes, ikke noe jeg har funnet på nå i etterkant. Selvfølgelig unntak, liker f.eks .Miles Davis 45 RPM utgivelsene veldig godt. De er veldig fine.
Helt enig med begge dele. Har bedre erfaringer med AP-QRP, selvom vinylkvaliteten glipper der og en sjelden gang imellem.
Og unntak på MoFi....... En av de siste jeg har fått er 45 RPM av Dylan´s "Oh Mercy", og hos meg er det vel noe av den beste
vinyllyden det går å oppdrive ;)
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.240
Antall liker
9.052
Jeg synes også at det er litt interessant midt oppi denne diskusjonen å se på f.eks. Music On Vinyl labelen som bruker 192/24/ 96/24 som digital master, det står forøvrig på hjemmesidene deres, og likevel så låter de jevnt over bedre enn MoFi. Synes jeg.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Her er liksom reality inn til kjernen om master bånd, digital og vinyl.


For de som har lest historien om da standarden for 33rpm vinyl ble spikret, så vet dem at standarden ble satt som et lydlig kompromiss mellom ulike faktorer. Som de fleste andre konsument formater. Så uansett hvor mange 100k som legges i en vinylavspiller, så kommer du aldri rundt de begrensningene som ligger i formatet.

Derfor jeg skulle ønske at flere faktisk ønsket å ta steget til neste nivå.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
...Så uansett hvor mange 100k som legges i en vinylavspiller, så kommer du aldri rundt de begrensningene som ligger i formatet.
Derfor jeg skulle ønske at flere faktisk ønsket å ta steget til neste nivå.
En viktig faktor er at de fleste ikke "hører" bedre enn begrensningene i vinylformatet og formatet tilfører informasjon som ikke er tilstede ved innspillling, men som kan oppleves i lytteposisjon. En positiv opplevelse er ikke nødvendigvis faktamessig korrekt......snarere tvert om i praksis.....
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.240
Antall liker
9.052
Her er liksom reality inn til kjernen om master bånd, digital og vinyl.


For de som har lest historien om da standarden for 33rpm vinyl ble spikret, så vet dem at standarden ble satt som et lydlig kompromiss mellom ulike faktorer. Som de fleste andre konsument formater. Så uansett hvor mange 100k som legges i en vinylavspiller, så kommer du aldri rundt de begrensningene som ligger i formatet.

Derfor jeg skulle ønske at flere faktisk ønsket å ta steget til neste nivå.
Kjør på Espen, ikke gi deg. Til slutt vil nok alle gjøre som deg. :cool:
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.825
Antall liker
16.004
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Her er liksom reality inn til kjernen om master bånd, digital og vinyl.

For de som har lest historien om da standarden for 33rpm vinyl ble spikret, så vet dem at standarden ble satt som et lydlig kompromiss mellom ulike faktorer. Som de fleste andre konsument formater. Så uansett hvor mange 100k som legges i en vinylavspiller, så kommer du aldri rundt de begrensningene som ligger i formatet.

Derfor jeg skulle ønske at flere faktisk ønsket å ta steget til neste nivå.
ALLE formater har sine begrensninger. Så uansett hvor mye en legger i CD spiller, DAC osv. så kommer du aldri rundt begrensningene i formatet ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
ALLE formater har sine begrensninger. Så uansett hvor mye en legger i CD spiller, DAC osv. så kommer du aldri rundt begrensningene i formatet ;)
Så da er det beste å lytte til master filene fra studioet?
 
Topp Bunn