Mjao G098 DIY dipole - Jamo 909

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Lenge siden man har vært aktiv her nå, var vel ikke lenge etter forrige prosjekt http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1100799861;start=18#18 at jeg ikke lenger tok meg tid til å være aktiv på forumet...

    (Er forøvrig ute etter basselementer, mellomtoner og diskanter til ovennevnte bygg!)

    Nå er det mer tid til rådighet og lysten til å prøve seg på selvbygg ble atter trigget.
    Denne gangen falt valget på en dipol, noe tilfeldig, men det resulterte i en plan om et senere prosjekt...

    Delene kjøpte jeg på foraet;


    Og inspirasjonen hentes herfra; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73479&SearchTerms=ob,monacor, men målet er en dipol som skal være temmelig lik dette http://www.jamo.com/eu-en/products/r-909-description/

    En del forenklinger vil bli foretatt, men buet baffel med tilt skal man klare, støtten som er i bakkant av Jamo'ene vil bli erstattet av noe enklere i MDF men skal fortsatt ha funksjon som støtte/stive av baffel samt skjule kabelføring.
    Om man klarer å lage en like liten boks for å skjule delefilteret gjenstår å se, men noen 0-Ohm spoler er det ikke plass til ;)

    Jigg og maler er påbegynt, til helgen begynner man å forme baffelen, bilder kommer etterhvert.
     

    Vedlegg

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Hyggelig at du er tilbake Robert!

    Det er mye morsomt i dipol om dagen, med og uten baffel. Bare se Isbjørns prosjekt på Audiocircle.
    Klang & Ton ble inspirert av baffel-løs dipol på nettet og kom med prosjektet NOBBY i forrige nr.
    (no baffle -- no B - nobby).

    Skal bli artig å følge prosjektet ditt med tanke på kvaliteten i WATT/PUPPY som du lagde.
    Solgte du disse ?
    Kan muligens hjelpe deg med støtten bak Jamo (i metall) om du har en dwg-fil på disse.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Ja, prosjektet så artig ut, og jeg får samtidig trent på å lage buede plater av MDF, noe som virkelig vil være et must for neste prosjekt ;D
    -Dette blir altså et rent treningsprosjekt for min del, men om de låter bra og ser ok ut så skal jeg vel finne et rom, eller en plass til disse også.

    What Puppy? har jeg enda, dvs versjon 1 ble solgt og endte vel opp hos cobra(?).
    Men, -jeg skulle ha laget meg et par til, dvs uten de to 8" men med en 10" samt en senter basert på en veldig bred toppdel med 8" på hver side av mid/hi.
    Så, om du har elementer, eller noen andre for den saks skyld rop ut!

    Har ikke noe dwg fil på bakstøtten du, jeg tenkte jeg skulle lage meg en enkel mal av papp og bruke denne ved utskjæring og utforming av bakstøtte i MDF.
    -Improvisasjon vil nok bli langt mer brukt denne gang enn ved W/P.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hvordan skal du gjøre det ? Skal du lage en mal og så bøye tynne MDF plater ??
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Fiffig prosjekt. :)

    Jeg er sikker på at dette kommer til å låte bra. Har mer trua på dette prosjektet enn Jamo 909. ;) Det blir jo ikke akkurat noen klone, for å si det sånn. Basser med høyere Q og betydelig høyere total følsomhet. Det er bra.

    Er litt skeptisk til LP-filteret på bassen. Med bare en spole i serie vil Alpha 15A ha betydelig output opp til 2 kHz. Jeg fikk ikke helt med meg om Scorpion har kommet fram til dette gjennom simuleringer og målinger. Elementet reagerer nemlig ikke helt som forventet i forhold til enkle filterberegninger. Hvis du legger til en parallell kondensator i størrelsesorden 150uF så får du en bratt deling ved 500 Hz. Det kan rydde opp i mellomtonen en del. Noe særlig annet fornuftig passivt filter er ikke mulig å lage til dette elementet. Merkelig nok.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Nei klone er nok ikke tanken, det var det heller ikke med What Puppy?; mer en referanse for hvor man henter noe av inspirasjonen til utseende fra.

    Det er notert hva du sier nevner om bassen, vil nok prøve ut ditt forslag for å se hvordan det låter. Poenget med bygget er primært ikke å oppnå topp lydresultat, men det vil jo ikke være noen ulempe om det skulle låte bra også.

    I dag så begynte jeg kvelden med kapping av maler som skal benyttes til bøying av baffelen. Fant fort ut at ved bruk av 22mm MDF så kunne jeg ikke bøye platene så mye som jeg ønsket da gjenværende tykkelse etter fresing for elementene ville bli for tynn. Men bøy skulle det bli uansett:

    Fortsatte så med å kutte til baffelen, startet med 60cm bredde, men skal ned i 50 på det bredeste etterhvert. Høyden ble 130cm og jeg gjentok samme kurve på toppen som baffelen skal bøyes i:

    På tampen av kvelden skar jeg inn et antall spor i baffelen, 3mm brede 2cm individuell avstand (baffelen er fortsatt for bred ei heller utformet):
    Ble relativt mange spor, men dette gjorde platen fleksibel og fin:


    Fortsetter med den andre baffelen i morgen, håper å kunne få til bredden og innsvinget som Jamo'ene omtrentlig har, samt få lagt platene i press med lim...
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Er spent på hvordan limingen vil gå - Hva type lim ?? Er det Polyurethan lim du har tenkt til å bruke ?

    For en slik konstruksjon så er det best å lage en jigg først og så spenne tynne plater på den. Det blir en mye stivere konstruksjon. Slik at det oxo blir lettere og få den tykkelsen du skal ha..
    Dali har med sine Euphonia høyttalere gjort slik du gjør, men for å få det stivt så har dem fylt med et ekspanderende lim, så har dem laminat på begge sider og så limt finer som finish.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Bruker ekspanderende poly ja.
    Hvorvidt stivheten blir tilstrekkelig eller ei vil vise seg, blir uansett utfall en erfaring å ta med seg til neste prosjekt.

    I dag var det ferdigstillelse av jiggen, erfaringen denne gang var at jeg skal ha 4stk kosteskaft tilgjengelig, borre gjennomgående hull i alle plater i hjørnene og fiksere dette som jigg. Ymse restmateriale og skruer funker, men tar tid:



    Innsvinget på bafflene måtte også lages i dag, gikk svært vitenskapelig til verks ;)



    Sjekk av vinkel og høyde på jigg:


    Min medsammensvorne med riktig tilbehør når powertools skal benyttes, gir også et inntrykk av høyden;


    Neste på listen var å få platene i jiggen; ny lærdom ha nok lim, ble kun til press av en baffel i dag neste blir til uken/neste helg.
    Ca 2.5T press ved hjelp av 6 lastestropper, man kan skimte at jiggen har blitt 'belagt' med plast og papir for å forsøke å hindre at delene limes sammen. Benyttet sponplate på utsiden av baffelen og en gulvplate (24mm? spon) på toppen av jiggen for å beskytte under stramming. Kontrollerte at baffel ligger inntil jiggen hele veien, krysser fingrene og håper den funker... Vi får se om et døgn eller to...
     

    Vedlegg

    Dag

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    2
    Et lite tips til limingen: bruk rikelig med vanlig Cascol hvitlim som rulles ut.
    Legg i tillegg en stripe polyuretanlim for hver ca. 3-5cm. på tvers av slissesporene.
    Polyuretanlimet herder av fuktigheten fra hvitlimet og fyller opp slissesporene så hele konstruksjonen blir mer formstabil.
    Dette er et triks jeg forsket meg fram til en gang jeg lagde buede vegger til båter. :)

    Mvh
    Dag Johansen
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Takker for tipset Dag; litt sent, men jeg ser ikke bort fra at den baffelen som nå ligger i press må lages på nytt, -jeg ble litt i tvil om hvorvidt limet alene er nok til å ivareta formen som platen er presset til... Kabinett-høyttalere vil jo få 'hjelp' til å ivareta en buet form via avstivere og topp/bunn plate.

    Jeg skal ta baffelen ut av jiggen i kveld og så skal den få ligge noen dager. Dersom den retter seg ut skal jeg ila uken få bestilt meg tynne finerplater eller tynne MDF plater for å lime disse på for og bakside av ny baffel når den legges i press.
    Vi får se ila noen dager hvordan det blir.

    En ny lærdom i dag forresten, selv om man trodde man hadde for lite lim så ekspanderte det plenty og jeg kunne nok ha lagt begge bafflene i press i går og fortsatt hatt lim til overs.

    Kommer med en oppdatering og noen bilder i kveld.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Nei det gikk lukt til h... :mad:

    Så snart lastestroppene ble løsnet: BANG! så spratt baffelen tilbake til sin opprinnelige form. Men, nok en erfaring å ta med seg!

    Neste forsøk blir antakeligvis neste helg, da skal vi gå over sporene i den siste baffelen og kutte enda litt til slik at det bare står igjen 2mm av MDF platen. Vi må også lage en til siden den jeg lagde nå ikke lar seg ordne etter en liten utblåsning...

    Vi vil forsøke å benytte finer eller tynn MDF og lime bak og foran baffelen når denne settes i press, i teorien skal da ikke baffelen kunne gå tilbake til sin opprinnelige form uten at limet som binder fineren/MDF'en til baffelen løsner, eller hur?
    Hvis dette ikke fungerer så blir det epoxy og glassfiber!

    Fikk startet å forme foten i dag, formet fronten i samme bue som baffel skal bli, faset også kanten litt med en fres:



    Modifiserte også jiggen litt slik at vi i samme prosess som bøyingen av baffelen får montert og limt en del av boksen som skal romme delefilteret og samtidig limes til frontbaffelen og dermed hjelpe til med å bevare formen.

    Neste helg vil bringe mer...
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Her er hva du behøver: http://www.veneersupplies.com/categories/Vacuum__Press__Items/Vacuum__Press__Kits/

    Slikt utstyr ble bruke til sideplatene på Gaia. De er laget med 3mm MDF i 7 lag. Vacuumet trekker ikke bare platene rundt en form men tvinger også limet inn i selve platene slik at fugen blir så tett som mulig. Med ca 70cm bredde på emnet og omkring 1,5m bøyeradie hadde vi springback på et par mm. Da blir platene også en del stivere enn vanlig MDF grunnet både platenes indre spenn og ikke minst at de blir mettet med mer lim.

    Det er viktig å ikke ha på mye lim.

    Slik ser form og emne ut:


    Det viste seg å være svært viktig med avstandsstykker mellom spantene i formen, ellers klappet de bare sammen fra endene. Vi la også på en planke i fremkant på formen for å beskytte bagen. Vi kjørte 0,85Bar, noe som tilsvarte 6,2 tonn pr emne.

    Sånn ser de ferdige platene ut:
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Takker for tipset, sjekkes ut...

    Leverte de 230V pumper, eller kjører du en konverter/trafo/annen løsning?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke kjøpt noe derfra så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke slikt utstyr selv.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Det Snicker-is sier er bra - Dog så går det også og spenne uten vaccum . 3 mm eller 6 mm MDF som spennes i den tykkelsen som du vil ha 3 mm blir best. Når en spenner ting i slike materialer er det viktig å ta en litt kraftigere bue enn det du skal ha i utgangspunktet. For som du har oppdaget så vil det tilbake til der dem var .. ::) Slisser har jeg igrunn ikke noe særlig tro på .. ikke i den tykkelsen du har på platene, ei heller bredden på slissen .. den er for bred. JEG tror det vil syntes når det er ferdig. Dog så har jeg hatt feil før !! ;)

    Spennende prosjekt er det ihvertfall.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det finnes ferdig V-slisset MDF til det bruket. Tror det er typisk tykkelser rundt 12-16mm.

    Med vacuum får man klart minst springback.

    Skal du spenne opp uten vacuum anbefaler jeg på det sterkeste å bruke polyurethane-lim. Da vil du nok få sikrest feste og minst springback.

    Anbefaler å gå for 3-4mm, ikke 6mm. Det er ganske stor forskjell på å spenne opp 3 og 6mm.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    V-profil slisser kan man vel også lage med en overfres.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Jeg får se ila uken om jeg finner noen som kan levere 3mm MDF plater.
    Hvis jeg får tak på dette vil neste forsøk påbegynnes så snart platene er i hus.

    En liten modifikasjon av fremgangsmåte; slissene skal vi forsøke å ha på fremsiden av baffelen for så å lage et antall (utall?) kiler som vi skal sette inn horisontalt langs 4 akser mens en av oss holder platen i den bøyen den skal ha. På denne måten kan platen umulig vende tilbake til sin opprinnelige form. Kilene blir så kort at de ikke stikker utenfor sporene som er laget. Deretter fylles det på med ekspanderende lim, 3mm MDF legges på fremsiden, 3mm MDF med poly lim legges på baksiden av baffelen og inn i jiggen som legger det hele i jevnt press.

    Takker enormt mye for alle tips så langt, de gjør dette til en lærerik prosess, noe som har vært meningen med dette prosjektet hele veien. Selv om vi kanskje ikke tar rådene direkte og omsetter de i handling, så setter rådene tankene i sving og vi prøver ut noe som er basert på tanker og assosiasjoner som kom i forbindelse med tipset.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Med den forsiktige krummingen som det er på dette prosjektet så vil det lett gå med 6mm oxo .. 3mm er helt fint.
    Lag bare jiggen litt mer krum så blir det bra.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Nei vi ble ikke fastspent, men 3mm MDF var bestillingsvare så nå går man og venter.
    Har ingen tro på at platene er her denne måneden for å si det slik...

    Skal se til helgen om jeg kan finne noe annet småtterier som jeg kan ta meg til, elementer og delefilter er i hus, så kanskje jeg skal begynne å se hvordan dette må settes sammen for å få plass i delefilterkassa i bunnen.

    Oppdatering kommer så snart jeg har en :)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Måtte pusle litt i dag til tross for at jeg fortsatt venter på tynne MDF plater.

    Tok en titt på soklene som baffelen og delefilteret skal monteres på og funderte litt på form og hvordan jeg skulle gjøre det med boksen som skal skjule delefilteret. Valgte å kjøre et innsving på soklene, brukte opp igjen kurven som frontbaffelen skal ha, men vinklet det noe ekstra:


    Skar dette ut med båndsaga og gikk over med pussemaskin:


    Gikk også en runde med overfresen, kjekt at platene blir litt mer robuste så man slipper å skade de mens man holder på:


    Videre så laget jeg bakre del av kassen som skal skjule delefilteret. Sidene på disse platene ble skåret med 13o vinkel for å matche sidene på kassen.


    Sideplatene er slisset på samme måte som baffelen ble det, dette for å også få delefilterkassen til å bue. Buen blir noe krappere enn innsvinget på sokkelen; - i håp om at det skal virke "slankende" på designet. Bredden på boksen er noen cm mindre enn baffelens bredde i nedkant:


    Det var så langt jeg kom i dag, i morgen når limet er tørket så skal sideveggene på kassen få sitt innsving. Om det blir treplugger og lim som skal holde formen, eller om jeg kryper til korset og bruker skruer vet jeg ikke enda, skruer er enklere om enn noe feigt ;)
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Her er hvordan jeg gjorde det med mine Jamo 909 lookalike. Baffelen er ca 60mm tykk. Fire plater er limt sammen, så slisset 6 slisser nesten helt gjennom. Så limfyllt med trelim og presset inn i bøy av 3 stk båndtvinger. Skulle dette gått fra hverandre måtte jeg hoppet på de. (Si fra hvis du ikke vil ha bildene i tråden din).
     

    Vedlegg

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Det så bra ut.
    Mine blir ikke like buet dessverre, men igjen; dette er bare et prosjekt for å lære noen triks til neste prosjekt. En ting du har gjort rett, som jeg gjorde feil; er antallet spor i baffelen hvor jeg gikk alt for tett.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg lærte var at det ble ekstremt mye pussing for å få alt slett etter bøyinga. Hvor buet skal de være da?
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Ja, det er nok fordelen med mange spor; bøyningen sprer seg over langt flere spor og etterlater dermed ingen ujevnheter.

    Er litt usikker på hva bøyeradien ble, omtrent 1.5m mener jeg (festet bare blyanten i ei snor og tegnet opp). Dette fordi jeg ikke hadde tenkt å bruke mer enn 22mm MDF (+4mm MDF på for og bakside; 30mm totalt) og må sørge for å ha nok gods igjen etter (plan)fresing av hull til basselementene.
    Tror vi snakker om et totalt "innsving" på ca 2cm i forhold til midtlinjen, tror Jamo'ene er langt mer krum, men dette er ikke en kopi i så henseende, bare en plass man henter litt inspirasjon til utseendet.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Host-kremt......
    Hvis du limer disse 3mm platene i en buet jigg så bør du ikke ha slisser på baksiden i det hele tatt - og med det lettere og få en pen finish med en gang. Som sikkert sagt tidligere - lag jiggen litt mer buet enn det du vil at den skal bli ferdig.
    Jeg har jobbet på et møbelverksted hvor slike buer ble laget så og si hele tiden av en eller annen....
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    32
    Sanna,

    hva er din DIY dipol basert på? Ser veldig bra ut og jeg kunne godt tenkt meg å bygge tilsvarende
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Det er basert på Hawthorne Audio. Coaxelementene heter Silver Iris og bassene heter Augie. Ligger faktisk et par på AVforum akkurat nå. (ikke mine). Hawthorne har egen nettside med forum. My bra info der. (Sorry OT RB)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Takker nok en gang for tips angående bøying, men kommer til å gjøre et forsøk da platene allerede er kuttet og slisset.
    (Skal være litt mer lydhør neste gang).

    OT er ikke noe problem for meg.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror uansett det kommer til å bli veldig bra. Meget mulig at det i tillegg blir penere når du bruker tynnere plater. Hvordan har du tenkt til å frese elementhullene? Regner med at du må lage en freserigg som kan holdes horisontalt slik at dybden blir forskjellig fra senter og ut mot kantene...for å kunne montere elementene rett.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Å nei :D

    Har bare slisset 22mm MDF platene, venter på tynne MDF plater (4mm) før bafflene skal i jiggen, bøyes og limes (i slissene og mot 4mm platene foran og bak).
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hvis du skal bruke den samme jiggen når du skal lage baffelen så vil jeg anbefale deg og gjøre den litt krappere.
    En kvalifisert gjetting vil være og ta 5mm på hver ende. Fra midten av jiggen og ut til at det ender på -5mm for å være litt mer på den sikre siden. MDF plata vil tilbake til sin opprinnelige form .... ;)
     
    A

    aair

    Gjest
    Ambisiøst og spennende prosjekt du har gitt deg ut på, Robert. Blir moro å følge denne byggetråden frem til ferdigstillelse av dipolhøyttalerne. Ser du har tilgang på masse duganes verktøy og det må vel til for et prosjekt som dette. Står du og snekrer på Vardø videregående, eller?
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Venter fortsatt på de tynne MDF platene så det blir litt lite man får gjort...

    Har fortsatt på soklene og kassene som vil skjule delefilteret, ser nå at jeg har svært god plass og med fordel kunne ha gjort kassen mye slankere bakover:




    Måtte også ta en kjapp kontroll av bredden på boksen fremme. Denne delen av boksen vil limes til baffelen og kuttes i nedkant (sammen med baffelen) for å få 5o helningsvinkel før montering på sokkelen. Glad for at ingen skal se i boksen som skjuler delefilteret, for det ble nok søl med alt limet (derav all teipen som skal forsøke å begrense dette):


    Da er det bare å vente til det er tørt og fylle på med litt mer lim i enkelte av sporene. Deretter blir det vel frem med stålsparkel og pusseklosser. Tror jeg går for å lakkere sokler (med delefilterboksen) og baffel separat.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Veldig spennende tråd. Skal følge med.

    PS! Flott at du bruker skikkelig håndrens ;)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Ikke fått gjort noe særlig i dag, begynte å kle meg i arbeidsklærne i morrest når den bedre halvdelen påpekte at det tross alt er 17. mai...

    Jaja, i bytte mot at jeg lagde middagen fikk jeg sneket meg bortom for å sjekke hvordan det hadde gått med limingen. Alt så bra ut, men måtte etterfylle i en del av sporene.

    Skal skaffe stålsparkel og litt ymse remedier ut over uken så kommer det vel en oppdatering etterhvert som det arbeidet skrider frem. Får også ringe og høre hvordan bestillingen av 4mm MDF'en skrider frem, men frykter at vi fort skriver Juni før jeg har de i hende.

    Ingen bilder i dag, kommer når jeg får sparklet og pusset litt.
     

    scorpion

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hej !

    Ursäkta om jag lägger mig i. Jag är ju den ursprungliga designern till MJAO högtalaren.
    Problemet med MJAO som jag upplevde det är först och främst att få till delningsfiltret för Alpha15 elementen. Jag gjorde misstag till att börja med, men om du vill fortsätta med 6 dB filtren så måste du gå på min sista ansträngning: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=65570.100 för delningsfiltret som finns här. Observera att parallell komponenterna inte alls behöver vara särskilt utvalda komponenter det går bra med bipolära kondensatorer och enklare luftspolar. Det är bra att också dela MCH-100 uoppåt, det reducerar faktiskt distortionen ordemtligt i det området., om den går mot överstyrning, men det finns ju med i delningsfilret. Köp till komponenter om inte alla finns med i Björns försäljning-

    Kom ihåg att MJAO inte är en JAMO klon utan en utveckling efter samma grundförutsättningar. Vill du sedan experimentera med 12 dB-filter så skulle vi kunns samabeta runt sådana framöver.

    Om du vill, när du testat bygget !
    /Erling,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn