Mjao G098 DIY dipole - Jamo 909

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Å nei, her er alle velkommen til å utveksle meninger og innspill.

    Jeg satser på siste revisjon av filteret, en del av komponentene fulgte med ved kjøp, mens andre skal kjøpes inn når jeg kommer til det steg at delefilteret skal settes sammen.

    Det kan absolutt være interessant å se hva vi kan få til med et 12dB filter, men det ligger litt frem i tid for meg da det vil ta en stund å oppnå den finish jeg ønsker på høyttalerne.

    MJAO er ingen klon, men noe av de estetiske inspirasjonene henter jeg derfra :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, moro å få designeren inn i tråden :) Han vet hva han prater om.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Tviler ikke et sekund på at Scorpion vet hva han prater om når det gjelder høyttaleren, så det er kjempemessig at han tar seg tid til å bidra med tips og råd.

    Bestilling av 4mm MDF plater skulle angivelig blir foretatt ila denne uken, den som venter...
     
    J

    J.J

    Gjest
    ....og venter og venter ... Hva skjer a ?? Må dem hugge noen bøketrær først ?? ;)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Nesten, platene kom først i går.

    Hvis jeg får tid i dag og morgen så blir det et nytt forsøk på å få lagt baffelen i press.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Fikk lagt en baffel i press i dag, tok bilder, men glemte kameraet; poster de i morgen.

    Lagde meg en hel haug med 4mm X 12mm (ulike lengder) 'staver' fra finerplater.
    Disse presset jeg ned i sporene og når mange nok var på plass holdt baffelen nesten bueformen uten noe form for press.
    -Blir spennende i morgen når jeg løsner på jiggen ???

    Limte 4mm MDF plate på fronten slik at denne dekker sporene i hovedplaten, tror jeg skal slippe unna den helt store sparkeljobben.
    Ellers så er arbeidet med sparkling av soklene igang, benytter en form for stålsparkel som er forsterket med glassfiber. Håper at denne ikke vil trekke seg sammen og vise ujevnheter i plateskjøter slik som vanlig tresparkel gjør.

    Oppdatering (med bilder) bør komme i morgen.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Kom på... :eek:

    Platen skal få ligge noen dager til i press, så ingen bilder eller oppdateringer i dag.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Bra det ... Håper du tok i litt ekstra på buen... Så håper jeg det blir slik du vil ha det !!
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Har gått tregt ja, men her er en liten oppdatering...

    Bøying av baffelen fungerte fint. Som bildet viser ble det presset ned en mengde spiler men baffelen lå på jiggen. La så nedi litt ekspanderende trelim i alle sporene før jeg til slutt brukte vanlig trelim og smurte utover med en sparkelspade.





    En 4mm MDF plate ble så lagt på flaten før baffelen ble spent fast i jiggen.
    4mm platen er bare grovskjært i påvente av at jeg får frest ut hull til elementene, festet klomuttere og limt en 4mm MDF plate på baksiden av baffelen.


    Må også fundere litt på hvordan den bakre avstiveren skal utformes for å få best mulig funksjon og form.
     

    Vedlegg

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    :)

    Ser ut til at en kurant bøyeteknikk er funnet i alle fall.
    Det ble forøvrig ingen 'springback' når jeg tok ut baffelen fra jiggen.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Nei, akkurat tilbake fra ferie.

    Må finne ut hvordan jeg lager en jigg til håndfresen for å lage rundt hull og plan nedsenkning på en buet plate; noen?

    Etter det blir det liming av 4mm MDF på baksiden, så sparkling og pussing :p
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Gjorde noe lignende da jeg felte inn flate pullere på kurvet dekk:

    Lag en vanlig flat fresemal, legg under kiler og spenn fast.
     

    scorpion

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei !

    Det har tagit sin lilla tid, det här bygget. Men vilket resultat du ser ut att få ! Jag har faktiskt gjort lite experiment med 12 dB filter och tror att resultatet blir ett snäpp bättre än med 6 dB filter, så vi kan väl ta den utvecklingen så småningom nu.

    Venligst
    /Erling
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Kjempeartig tråd :D
    Dette blir artig å følge med på.

    Har gjort noen forsøk selv på buede kasser i mdf for mange år siden, men da kjøpte jeg ferdig slisset 8mm mdf. Siden kassene mine var så små kunne jeg på en enkel måte lage en press jgg som presset sidene fast mot kassen.
    Brukte 2 komp. epoxy i slissene og mellom lagene. Epoxyen gjorde at kassen ble utrolig død :)
    (beklager at bildene ble så store)



     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Selger de ferdig slisset mdf hos en vanlig byggforhandler??

    Eller måtte du på spesial butikk?? (kjøkkenfornyer eller lignende?)

    Sorry for off topic...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Om en ikke får kjøpt det hos bygghandleren - så får en tak i det. Prøv et møbelsnekker firma, og hør om dem kan bestille.


    Ellers ?? hvordan går det med prosjektet ??
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    gunvald skrev:
    Selger de ferdig slisset mdf hos en vanlig byggforhandler??

    Eller måtte du på spesial butikk?? (kjøkkenfornyer eller lignende?)

    Sorry for off topic...
    Heisan!
    Har akkurat bestilt 2 plater slisset mdf til mitt nye høyttalerprosjekt. Målene på disse er 9mmx2400mmX1200mm, og er slisset i lengde rettning.(de kommer snart med plater som er slisset i bredde rettning)
    Disse kommer i fra Frizsø fabrikker i Larvik, men er bestilt lokalt hos byggeforhandler (Lias Skjelsvik)
    Har ikke fått pris enda, men regner med at det ikke blir allverden:)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Treigt går det, men det står allikevel ikke helt stille.

    Bare for å bevise at noe skjer så slenger jeg med noen bilder, og som man kan se så er det flere ting på gang...
    Den flotte grønne fargen er fyller, oppdaget dessverre noen tilfeller av dårlig forarbeid så jeg må nok ta en runde eller to til med sparkel.
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Pent! Mye arbeid bak dette her :)
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Selve trearbeidet tok ikke så lang tid, men sparkling og pussing tar alltid mye lengre tid enn hva jeg inbiller meg ved prosjektstart.
    Jeg har sparklet i 2 omganger med glassfiber-forsterket 2-komponent sparkel, pusset ned mellom hvert lag, for så å ta alle hakk og ujevnheter med vanlig 2-komponent sparkel. Siste lag(ene) blir tatt med sprøytesparkel og gradvis finere papir. Dersom tålmodigheten holder satser jeg på å avslutte med 1000papir før lakk.

    'Genistreken' jeg gjorde var når jeg bestemte meg for å frese en avrunding av elementhullene på baksiden av baffelen, - det resulterte i at de slissede sporene kom til syne, limet som var i fugene smeltet av varmen i fresen det resultat at avrundingen ble ujevn langs hele omkretsen av hullet :p Mer sparkel og timesvis med pussing senere og jeg er fortsatt ikke helt fornøyd.
    Må snart ta en avgjørelse om dette er 'godt nok', eller om det vil komme til å irritere vettet av meg at det ikke er så nært 100% som jeg kan få til.

    Farge er bestemt, avslører ikke enda, men ser med gru frem til å lakkere med høyglans; - eventuelle feil vil skrike frem...

    Ikke funnet ut av bakstøtten enda heller, har prøvd meg frem med ulike former uten å kunne si meg fornøyd med resultatet. Trenger nok en del timer til med eksperimentering før jeg går for en løsning. Satser på 4stk 4mm MDF som limes sammen, - de midterste lages noe mindre dyp enn de ytterste og skal la meg skjule kablene til elementene.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Ikke mye å oppdatere med, men sprøytesparklingen er pusset ned med gradvis finere papir og det er skygget på sort blank lakk som skal slipes for å identifisere småfeil i grunnarbeidet.
     

    Vedlegg

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Pusse, pusse, pusse...

    Funnet flere småfeil i grunnarbeidet etter våtsliping av lakken og har startet med å utbedre disse.
    Startet pussingen med 800 papir og gradvis jobbet meg opp til 2000 (?).

    Måtte også prøvemontere elementene for å lage hull til elementskruene.
    Hullborringen burde selvsagt vært gjort før all sparkling og pussing, - der har jeg også laget meg ekstraarbeid.

    Hvis motivasjonen vedvarer så tar jeg en økt til i morgen, da blir det fokus på nevnte hull til skruer og sparkling av de skadene som borring og planfresing (på baksiden) medførte. Begynner å bli temmelig lei av pussing og sparkling nå, tror mitt neste prosjekt må involvere trefiner.
     

    Vedlegg

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Godt å se at du tar deg god tid, resultatet på arbeidet pleier å bli deretter.. Ser upåklagelig ut sålangt!
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Fikk gjort mer enn antatt i dag.
    Nevnte skruehull er sparklet og pusset, i tillegg begynte jeg på arbiedet med å feste dipolen til sokkelen:


    Dipolen ble festet ved bruk av ekspanderende lim samt 6 skruer som går fra innsiden av delefilter boksen og inn i baffelen. Brukte også 3 12cm skruer som ble skrudd gjennom sokkelen og opp i baffelen. Håper og tror dette skal holde. Fant ut at høyttaleren vil stå stabilt og fint, selv uten bakstøtten:


    Fikk også prøvemontert elementene og sjekket dermed at alle hull etc var ok:


    Startet på en mal for bakstøtten, ikke helt i mål enda, men det nærmer seg:


    I morgen må jeg få gjort det samme med den andre høyttaleren. Deler av uken vil nok gå med på å sparkle skjøt mellom sokkel og baffel. Om tiden strekker til vil jeg begynne på støttene også, fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal få skjult kablene i støtten og ikke minst hvordan jeg skal få festet den skikkelig mot baffelen slik at den gir tiltenkt støtte. Får nok improvisere litt til, har fungert fint så langt...
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Flott fremgang dette her! Angående skjuling av kabling. Du kan evt lage støtten i 4 deler. Dvs 3 tynne MDF plater hvor den miderste deles i to. Hvis denne da splittes i 2 og gjøres litt grunnere vil du kunne få et hulrom i midten ved at du limer de to på hver sin kant (bak og foran) på støtten. Vet ikke om du skjønte det helt...
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Er inne på liknende tanker selv, har en idé om hvordan dette skal bli løst meget bra.
    Vurderer også hvorvidt jeg skal prøve å få festet støtten oppe og mellom bassene ved hjelp av treplugg, eller om jeg skal forsøke å få skjult en skrue. Tiden vil vise.

    Flott fremgang dette her! Angående skjuling av kabling. Du kan evt lage støtten i 4 deler. Dvs 3 tynne MDF plater hvor den miderste deles i to. Hvis denne da splittes i 2 og gjøres litt grunnere vil du kunne få et hulrom i midten ved at du limer de to på hver sin kant (bak og foran) på støtten. Vet ikke om du skjønte det helt...
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Da var nr. 2 fast i sokkelen, ingen bilder.
    I morgen får jeg sjekke elementhullene og begynne på sparkling så får jeg se hvor langt man kommer.

    Poster nye bilder når det er en reell oppdatering å komme med, blir vel et par bildeinnlegg før det endelige postes om noe tid.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Har sittet og tegnet forslag til bakstøtte i noen timer, blir ikke fornøyd.

    Setter pris på eventuelle forslag, nest siste bilde i siste bildepost har vært mitt utgangspunkt for skisser.
    Vær kreativ, - tenk utenfor boksen, alle forslag er svært velkomment.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Ikke mye som skjer for tiden, har alt for mye å gjøre...

    Fikk begynt på bakstøttene i dag; var ganske mye arbeid å skulle skjære 8 identiske 4mm MDF, men med litt finpussing gikk det greit.
    Fikk også begynt på 'kabelkanalen' som skal skjules i støttene på en av støttene, håper å kunne bli ferdig med den ene i morgen.

    IMAG0239.jpg
    IMAG0237.jpg


    Har fått en DEQX HDP ExpressII som skal benyttes i demorommet, men kommer nok til å låne denne for å eksperimentere med delefiltre og se hva som er mulig å tyne ut av denne dipolen.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Kom litt videre i dag, men ingen bilder denne gang.
    Den ene bakstøtten er nesten ferdig, mangler å legge kabler klar og lime siste laget med MDF for å 'lukke' bakstøtten.
    Jeg har rett og slett ikke tilgang på nok tvinger til å jobbe på begge samtidig, bruker alle 20 tvingene jeg har mens limet tørker.
    Fikk også skåret til to lokk i pleksiglass som skal skjule delefilterne.

    Da gjenstår bakstøtten til den andre dipolen. De er skjært til og tilpasset, men å skjære ut til kabelføringene gjenstår.
    Håper at jeg er ferdig med begge til neste helg, så er det bare å hive seg i gang med sparkling og pussing igjen før de kan monteres.
    Regner med det blir litt plunder å få festet de to øvre delene av støtten til baffelen, må treffe perfekt med treplugger før det kan limes sammen.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Fikk gjort litt i dag også.
    Fikk verifisert hvor tykke kabler det er plass til i utskjæringen, hvor lang hvert kabelpar må være og formen de må inneha.
    IMAG0240.jpg
    IMAG0241.jpg


    I morgen (om tiden strekker til) skal jeg ordne kabelkanalen i den andre bakstøtten.
    Tilpassning av kabler tar jeg når jeg får tid mellom slagene, håper som sagt at begge støttene er ferdig (lukket) til helgen så jeg kan få sparklet, grovpusset og muligens begynt å feste de til høyttalerne.
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Ser råbra ut Robert :) Blir alt lakkert svart til slutt eller?

    Mvh
    Bjørn
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Takk for det, dårlig størrelse og oppløsning på bildene hjelper meg med å skjule et par-tre skavanker ;)

    De skal bli lakkert ja, farge holdes det foreløpig tett om.
    I og med at jeg har lyst til å lære meg å sprøytelakkere (har en bil jeg pusser opp som vil trenge lakkering) er tanken at jeg skal lære noe ved å sprøytelakkere disse høyttalerne, håper det skal gå nogenlunde bra...
    Sub'ene som er sett tidligere i bildene har jeg lakkert ved bruk av rull/pensel og ulike grader av tynning uten at resultatet ble noe særlig bra. De er nå mattet ned så mye jeg orket og venter på noen strøk med klarlakk (sprøytes det også).
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Begge bakstøttene har nå fått sine kabler strukket.
    Jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst til å bruke så alt for mye kroner på dette prosjektet, men slo til med 1mm^2 sølv til diskant og mid. Bassene fikk hvert sitt par med 2.5mm^2 kobberkabler.

    I morgen satser jeg på å blande meg litt epoxy for å støpe fast kablene i kanalen, det nærmer seg at jeg kan få lukket disse støttene og begynt på arbeidet med å få festet de til sokkel og baffel.
     

    Robert_Blindheim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    MJAO har stått stille en stund, prioriterte de fire sub'ene.
    Det eneste jeg har fått gjort med dipolene siden sist er å 'lukke' en av bakstøttene, har ikke oversikt over når jeg kan få lagt ned de nødvendige timene enda.

    Et par bilder av sub'ene i aksjon i kveld:

     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn