Mitt prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Husker godt den første platespilleren min. En rød Philips i plastikk til å pakke sammen. En Haug med singler fra min eldre bror lå igjen i kjelleren i mitt barndomshjem. T-rex og resten av det som var 70 talls rock ble funnet frem og spilt. Etter det så har musikk, spes 70 og 80 talls rock og pop regelmessig blitt spillet.

    Det har blitt mange stereo anlegg igjennom. Noen vellykkede og noen mindre bra. Hele stereo greia har ligget litt på brakk noen år men begynte å ta det opp igjen litt nå for 3-4 år siden igjen. Det ble handlet inn noen kef 105.2 og ett par NHT 2.9 med en kraftig rotel sak. Hadde fortsatt den gamle pioneer platespilleren fra 1983 men den ble raskt byttet ut med en ny pro ject spiller og en ASR mini basis riia. På pu så ble valget en syx mc. Dette syntes jeg fungerte veldig fint og fikk lyst på å forske litt mere. Pælmet ut høytalere og kjøpte noen «Cornscala» høytalere som var litt sjæbby. Lagde noen kasser til horna, pusset opp og lakkerte. Delefiltere var av god jantzen kvalitet og de spiller med en dynamikk jeg ikke har hørt før fra en høytaler. Rotel ble deretter skiftet ut med en LM rør sak på 50watt. Denne likte jeg ikke så det ble kjøpt ett par klasse A monoblokker. Da skjedde det noe positivt. Måtte også kjøpe inn en NAD preamp. Også veldig fornøyd med den. Plutselig så var det noen som nevnte noe om dsp. Hmm…dette må prøves. Resultatet ble veldig bra etter mye fikling.

    Takker for all hjelp rundt dette og en stor takk til Erik (erk) som kom hjem og viste meg litt angående REW. Har alltid vært motstander til sub i ett stereo oppsett men det har jeg kjøpt inn nå og har fått rigget og justert dette via dsp og må si at det skulle vært gjort for lenge siden. Nå er dypbassen der sammen med resten av dynamikk bombene. Det jeg liker best er at det kan spilles på VELDIG lavt volum og samtidig ha den konsert følelsen.

    Glemte en ting, rommet ble laget for ca 1 år siden nede i kjelleren. Nå blir det brukt så å si hver dag. Jeg er mest opptatt av å få god lyd fra så lite midler som mulig. Kabler og sånt bryr jeg meg ingen ting om. Det får andre slite med👍 Kom gjerne på en tur og hør på økonomi budsjett anlegget hvis dere er i nærheten av Våler i Østfold. Kos dere masse med hobbyen og ha en fin fredags kveld.

    68761AB6-D793-4572-A294-940F35680EF9.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Fett anlegg!
    Gratulerer med egen tråd👌
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Råtøfft oppsett Gundersen! Blokker og horn m/sub..kult at du har fått til så gode egenskaper også på lavt volum:)
    Mange som streber etter dét. Godt å høre på anlegg som spiller med fylde og dynamikk uten å måtte dra volumet til 12+
    Liker filosofien din også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd. Ser ut som du fort kan trives nede i det rommet. Ille bra!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Syntes dette er skikkelig stas !! Du gav deg ikke selvom læringskurven plutselig ble veldig bratt !!!! TØFFT !!!!
    Det er sånn det står respekt av, og det er nok noe enn husker for bestandig, når enn tråkka til skikkelig og fikk noe godt ut av det....
    HFS, kan være riktig så bra :D
    Lykke til videre på ferden. Og ikke glem og dele musikalske godbiter !!!!

    /JR
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Syntes dette er skikkelig stas !! Du gav deg ikke selvom læringskurven plutselig ble veldig bratt !!!! TØFFT !!!!
    Det er sånn det står respekt av, og det er nok noe enn husker for bestandig, når enn tråkka til skikkelig og fikk noe godt ut av det....
    HFS, kan være riktig så bra :D
    Lykke til videre på ferden. Og ikke glem og dele musikalske godbiter !!!!

    /JR
    De gamle lp platene er vasket og klare for en ny runde😊 Noe nytt er jo selvfølgelig kjøpt inn. Ille stas å ta frem en plate som jeg ikke har hørt på siden 1983 etc. Gikk vel i 7-8 klasse da.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nye tråder er alltid kjekt. Følger med videre, og holdt nesten på å sette på, Foreigner 😃
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hadde stort sett alltid 2 platespillere, dro på fest med en pose med plater og spilleren under armen. Var stort sett en forsterker der vi var å plugge det inn i. 👌
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Noe har skjedd med anlegget mitt. Har hørt MYE musikk denne helgen og jeg er så fornøyd nå. 1 subwoofer har blitt satt inn i systemet og at det kan gjøre så stor forskjell hadde jeg ikke trodd. En rimelig klipsch spl 120 (brukt). Nå må jeg vel ha en til…
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med egen tråd! Våler æ gett, rett rundt svingen det.

    Må innrømme at jeg ble litt lei meg da jeg så at du hadde kvittet deg med KEF 105.2 - for de er jeg på utkikk etter...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med egen tråd! Våler æ gett, rett rundt svingen det.

    Må innrømme at jeg ble litt lei meg da jeg så at du hadde kvittet deg med KEF 105.2 - for de er jeg på utkikk etter...
    105 ene ble kjørt og levert til ett nytt lydstudio i Oslo. Han bruker dem vær dag som studiomonitorer. Det meste blir levert/presset i vinyl sa han. Han er superfornøyd siden de er så «naturlige» og kanskje perfekte i lyd signaturen.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    12.691
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg kjøpte mine Kef 105.2 i 80/81 og har dei enda. Eit par modifiseringar undervegs gjer at eg ikkje klarer å kvitte meg med dei.
    (Å ikkje har eg råd til noko like godt eller betre...)

    Dei må ha ein forsterker som kan levere straum for å yte sitt beste, men då leverer dei god lyd på alle typer musikk.

    Peder
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Eg kjøpte mine Kef 105.2 i 80/81 og har dei enda. Eit par modifiseringar undervegs gjer at eg ikkje klarer å kvitte meg med dei.
    (Å ikkje har eg råd til noko like godt eller betre...)

    Dei må ha ein forsterker som kan levere straum for å yte sitt beste, men då leverer dei god lyd på alle typer musikk.

    Peder
    Hei, ja de krever en god forsterker. Jeg brukte en rotel effekt forsterker på 2x350watt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takker for all hjelp rundt dette og en stor takk til Erik (erk) som kom hjem og viste meg litt angående REW. Har alltid vært motstander til sub i ett stereo oppsett men det har jeg kjøpt inn nå og har fått rigget og justert dette via dsp og må si at det skulle vært gjort for lenge siden. Nå er dypbassen der sammen med resten av dynamikk bombene. Det jeg liker best er at det kan spilles på VELDIG lavt volum og samtidig ha den konsert følelsen.
    Grattis med tråd! Synes det låt balansert og lekent og fint hos deg og likte godt de varme effektstrinna da vi fiklet litt med kabler ;-)
    Og litt imponert over at du tydeligvis hadde klart å lytte deg fram til optimal frekvensrespons mellom sub og høyttalere uten REW. Det er ikke SÅ opplagt i bassen ;-) Så vi bekreftet så vidt jeg husker omtrent akkurat det du hadde satt opp allerede, selv om jeg også foreslo et alternativ (vet ikke om du har forsøkt 2.5ms vs 16.5 ms delay på frontene? 16.5ms så riktigst ut selv om det høres mye ut)

    Jeg tror absolutt du bør prøve med to subber der på utsiden av høyttalerne evt. sideveggene siden responsen varierte litt mye i bredderetningen hos deg.
    Håper jeg kan komme tilbake for å lytte litt mer en vakker dag! Erik

    edit: husket litt feil :)
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med tråd! Synes det låt balansert og lekent og fint hos deg og likte godt de varme effektstrinna da vi fiklet litt med kabler ;-)
    Og litt imponert over at du tydeligvis hadde klart å lytte deg fram til optimal frekvensrespons mellom sub og høyttalere uten REW. Det er ikke SÅ opplagt i bassen ;-) Så vi bekreftet så vidt jeg husker omtrent akkurat det du hadde satt opp allerede, selv om jeg også foreslo et alternativ (vet ikke om du har forsøkt 2.5ms vs 16.5 ms delay på frontene? 16.5ms så riktigst ut selv om det høres mye ut)

    Jeg tror absolutt du bør prøve med to subber der på utsiden av høyttalerne evt. sideveggene siden responsen varierte litt mye i bredderetningen hos deg.
    Håper jeg kan komme tilbake for å lytte litt mer en vakker dag! Erik

    edit: husket litt feil :)
    Leverte den subben. Kjøpte en annen. Måtte greie meg på egenhånd men tror jeg fikk det sånn nogenlunde til. Må nok ha en til som du sier litt ute på sideveggene. Dukker det opp en på brukten, lik den jeg har så handler jeg den. Takker igjen for hjelpen. Lærte utrolig mye på noen timer. Hjertelig velkommen når som helst😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Lurer litt...tenkte å huke på en sub til via dsp. Er en ledig utgang da jeg har passive filtere i bruk i høytalere. Deler bare ved 70hz(syntes det låt best) Når jeg huker på en til på kanal 4 så får jeg vel ikke uansett satt det opp i «stereo»🤔 Blir «mono» på subbene vel? Dette er litt testing videre i prosjektet. Noe annet enn å la subber gå via dsp er uaktuelt da jeg må ha muligheter for delay/fase og REW/eq
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Da er høytaler erstattet med ett par la scala. Disse liker jeg veldig godt så de blir nok stående her lenge. Var litt skeptisk for at de skulle bli litt store for rommet men det fungerer utmerket. Det dannes en triangel på ca 3,5x3,5x3,5 mtr. Her blir det mye fin tid nede i kjellerstua fremover. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn