På tur og reise Mitt hjerte alltid vanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    om noe midt i mellom en turban og et skaut
    Turbaut
    Skaban

    Det der med at denne drepingen Gud påla Abraham skulle foregå ute på Hw 61 er kanskje muligens et falsum forstår jeg.

    Takk igjen for en fantastisk tråd, lærsåler og det hele.
    Takk for navneforslag, skal sende det til Knesset.
    Angående drepingen, så må du aldri stole på Dylan stjeler som en ravn og synger som ei kråke.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC120129.jpg
    Intet nytt fra Damaskus-porten. Reporterne har pakket ned og dratt videre. Men vaktholdet er her som før, selvsagt.

    PC120132.jpg
    Dette må være en muslimsk brødbærer; han har rullet sammen hele bønneteppet og lagt det i mellom. Allah er brukandes til så mangt.

    PC120137.jpg
    En armenisk prest, med sin karakteristisk hette.
    Ja, De må bare glo, frue. Han har det på samme måte som Dem; må dekke til håret og slepe maten hjem selv. Du har i alle fall mer fancy sko enn han.

    PC120139.jpg
    Ett lite stykke Norge i Jerusalem.
    Smakte godt og sa, de innfødte, men jeg ble så perpleks at jeg glemt å spørre hvor de hadde fått den fra.

    PC120142.jpg
    St Stefanus kirken var stengt, men ikke St Georg. Det er et litt større stykke UK i Jerusalem, og stammer nok fra den tiden britene hadde mer enn én interesse her nede.

    PC120148.jpg
    I denne kirken har de en for oss uvanlig døpefont; til hel nedsenking. Det er heller ikke vanlig i Church of England. Men det kan tenkes at de har hatt en del konvertitter her og da er det jo litt mer show når en går helt under vann.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC120153.jpg
    Viklet meg inn i den muslimske del av Jerusalem, det var ikke mange heldekte å se, men noen var det. Like smakløst her som hjemme.

    PC120155.jpg
    FN har en viss tilstedeværelse i dette kaoset, sikkert bra det.

    PC120158.jpg
    Jeg var også innom en som reklamerte med at han var skredder.
    Men han beklagde seg mest over dårlige tider, var interessert i hva jeg tjente og hvor mye en reise til Israel kostet meg. Det ble en snål samtale, ikke minst siden han sugde i engelsk. Han hadde mye på hjertet, men det var ikke lett å forstå.
    Generelt er de arabiske/palestinske folkene mer imøtekommende enn israelerne. De er mutte, de er litt uttrykksløse i møte på gaten, og under frokosten på hotellet både her og i Tel Aviv, er det ingen som hilser. Det er jeg vant med både fra Norge og Storbritannia at en sier hei eller good morning, i alle fall på småhoteller som jeg benytter meg av. Men ikke her.
    Det kan kanskje ha historiske årsaker, ett folk vokst opp i mistenksomhet, og det kan ha noe med at det er mange nasjonaliteter i Israel og dermed ulike kulturer. At det også hersker krigstilstand med naboene er vel heller ikke med på å senke skuldrene vil jeg tro. De er et folk som er vant til å måtte beskytte seg.

    PC120159.jpg
    Men verdenslitteratur har de. Gode greier.

    PC120167.jpg
    Og tilbake i Gamlebyen er politi og soldater på plass. Alltid beredt til å fyre av noen skudd.

    PC120172.jpg
    Det var ikke uvanlig at de innfødte bar ungene sine på armen, slik som hun her. Like så greit i de overfylte fortauene der det kreler av folk og alskens boder buler ut.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Vis vedlegget 471345
    Da det etter tre forsøk ikke var åpent, så ga jeg opp. Stenfanus, meg her og Stefanus meg der. Dette gidder jeg ikke lengre. kan være så hellig han bare vil, har bedre ting å ta meg fore enn å gå og mase på en som ikke vil åpne.

    Vis vedlegget 471346
    Fra dette gateskilte over Nablus road, er det lett å tro at det har foregått skuddveksling her. Men det kan jo være bare vanlig hærverk og, det er vel dem som driver med slikt i Jerusalem og, antar jeg.

    Vis vedlegget 471347
    Men jeg fikk en god erstatning, for tilfeldigvis dumpet jeg over det en del hevder er Golgata.
    Hva vet jeg, men det er jo litt rart at han er begravd inne i Gamlebyen på det stedet han døde. Det står jo i skriften at en Josef av Arimatea hadde en grotte som han fikk lagt Jesus i.
    Arkeologer mener at det kan være her, og ikke i Gravkirken. Hva vet vel jeg, men det ser da passelig passende ut, i enden av en bussholdeplass og fullt av søppel. Romerne pleide jo å korsfeste forbrytere ved veiskiller, så mange fikk se dem til skrekk og advarsel. Og for to-tre dager siden skjedde det et alvorlig knivangrep akkurat på denne busstasjonen. Litt sniky det og, da.

    Vis vedlegget 471349
    Utenfor grotten satt et brasiliansk følge og sang og gråt. Ble helt rørt selv, følelser smitter jo.

    PC120184.jpg
    Queuing for Christ, but he was not there - he had risen.
    Det har jo vært kiving oppgjennom tidene om hvem som har hatt eiendomsrett til det 'rette' stedene i kristendommens historie. Og noen ganger har en funnet opp nye steder og hendelser fordi en var ærekjær og ville ha sitt eget å pryde seg med. Relikviehandel er jo et eksempel på det. Det skal være nok til å fylle en hel småskog av splinter fra Jesu kors, og Johannes Døperens hodeskalle som 11 åring skal også ha vært omsatt.

    PC120189.jpg
    Her skal altså Jesus ha lagt i tre dager, i følge de som driver dette stedet.
    La oss si det sånn at om popularitet skulle avgjøre saken, så er den andre graven en bankers.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Nå tullet bildene seg til igjen.

    PC120175.jpg
    Den ugjestmilde Stefanus.

    PC120174.jpg
    det hardner seg til mot Nablus.

    PC120187.jpg
    Gråtende besøk fra Brasil. P.S. Stakk ikke kamera opp i glaningen mens de tutet som verst. Litt dizenzi har jeg da.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC120195.jpg
    Dette var jo en kjent kar, men han kan jo forsøke å kle på seg skikkelig. Fjerde knappen er åpen. At det går an!
    Paven og alle geistlige i den katolske kirke har for øvrig 33 knapper i kjolene sine. En for hvert av Jesu leveår. Så nå vet dere det: nyttig lærdom på vei mot livet.

    PC120198.jpg
    Og guttene 'flipper kort' som de sier i Stavanger. Knipser kortet opp i luften, og hvilken side som kommer opp avgjør hvem som vinner det.

    PC120201.jpg
    At det går an!!? Ikke bare driver finnene og forsøker grabbe til seg nissens juleverksted, nå gjør de pige det akkurat det samme her. Verre enn lommetyver. Har de ikke nok å briefe med i Jerusalem? Må de ta fra oss det lille vi har? Hva med litt kristen nestekjærlighet og respekt for det 7.bud!? Skulle hatt skambank så rullet i tjære og fjær.

    PC120214.jpg
    Her har en ultraortodoks gått helt fra konseptene. Han gaulte og sang av full hals og danset med.
    Jeg er jo ikke så stødig i hebraisk, men syntes tydelig jeg hørte 'I can't get no satisfaction' inni mellom mye annet.
    Eller så var det bare en som hadde kledd seg ut. Egentlig tror jeg ikke at religion og religiøse klær en noe en tuller særlig med i Jerusalem. Har sett andre, mer seriøse gatemusikanter her, men ikke av disse hyperreligiøse. Snål opplevelse. Må jo være folk som bikker her som andre steder der tingene er satt veldig på spissen.

    PC120210.jpg
    Det virker som det er høst i Jerusalem.

    PC120208.jpg
    Mat må Svein Arne ha etter en lang dag i skyttergravene. Shamwarma, rett fra cruiser-kosher høl i veggen. Smake fortreffelig, og som vanlig vanskelig å spise pent. Og det følger ikke med kniv og gaffel, for å si det sånn.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Nei, ett bilde til før jeg må gå og tisse. Tom for øl, også.

    PC120215.jpg
    Dette må jo være kippa-paradis, -nivana og julaften på engang.
    Finner du ikke en kippa du liker her, så fortjener du ikke å være jøde.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mangler bare å få kjøpt deg et av de brødene alle løper rundt med og ei skikkelig skål med hummus så skal jeg holde kjeft :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg er ikke noe brød-mann.
    Hummus, jo har smakt det i New York engang. Husker det var intetsigende. Får se, det synger på siste verset her, i morgen er det avreise i grisotta, og selv om vi ligger en time etter Norge, blir det ikke så mye mer med meg i kveld.
    Tar jo helt knekken på meg all denne postingen. Blir godt å komme hjem og få livet mitt tilbake. Hehehe.

    PC120209.jpg
    Ser jeg la ut feil bilde av høsten i siste billed-post. Det bildet er jo verken pent eller interessant. Dette er det som skulle vise høsten.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for dem, Gunnar_Brekke.
    Men han virket mer ute av vinkel han som opptrådte før i dag. Disse er jo superdisiplinerte.
    Det er rundt den plassen, Zion plassen, og gaten ved siden av de unge reker.

    PC120223.jpg
    På Zion plassen, der dette foregår, er det bolta fast et flygel også, til fri bruk. Og i dag er det Hanukkah, og mye folk i gatene som koser seg og gnavler noe som minner om Berlinerboller.
    Det er i det hele et kakespisende folk dette her. Men de er ikke så flinke til å tenne niarmede lysestaker, eller kanskje de sparer på lyset. De er gjerne bare litt gjerrige, hva vet vel jeg?

    PC120220.jpg
    Her er en annen som har grepet til selveste engleinstrumentet. Var det ikke harpe kong David spilte på?

    PC120217.jpg
    Men splitte mine bramspeil.
    Vel klarer de å skrive norsk i Jerusalem - i motsetning til Tel Aviv - men i frelseren Jesus Kristi navn, har de fått AIDS, eller??? Kosher? Kosher?? WTF skjer?
    Nei trøste og bære, dette går over alle støvleskaft. Aldri i evigheter om jeg putter sånt i munnen. Får være måte på. Neste blir vel at muslimene skal ha halal Big Mac. Milde himmel, dette er kapitalismen på sitt mest umenneskelige. Uthuler alt sant og riktig for å tjene en liten slant. Fysja mej.
    Det ble en ny runde med falafel, men jeg var så oppskaket at bildet ble helt elendig.

    PC120225.jpg
    Jaja, såså, har nå ikke dratt riktig enda. Har en lang dag foran meg i morgen og mangt og mye kan skje i løpet av en flytur.
    Hva er det Odd Børrezen sang om seiling? 'Det gjelder å seile så sakte du kan, for turen tar slutt når du kommer til land.' Vet ikke helt om det bildet passer på å fly, men jeg er altså ikke hjemme riktig enda. Har ikke begynt å pakke en gang.
     

    custin

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Takk for en fantastisk flott reiseskildring.

    Mvh: Custin
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Vis vedlegget 471324
    Minareten til Al Aqsa-moskèen er lagt ganske langt unna selve moské-bygningen.
    Noen har vel tenkt at det var en god idé, men jeg aner ikke hvorfor.
    Det er vel 4 minareter ved den moskeen; på sørsiden, nordsiden og vestsiden. Det har vært planlagt i mange år å lage en på østsiden også; "The King Hussain Minaret"
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Flott reiseskildring, Svein Arne! Lenge siden jeg har vært der, men satt meg godt inn i historien og konflikten. Jeg kan anbefale å lese denne biografien og få et innblikk i den omfattende og voldsomme historien til den lille byen. Folk flest har en snever forståelse over kompleksiteten. Jeg selv er nettopp kommet tilbake fra Brasil.

    4960e9df6f175f591cc1d3714bba38a2b00d3c478a932e209f597000.jpeg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.641
    Antall liker
    942
    Pilgrimen er på vei hjem nå og gleder seg til ei rotbløyte og det er vel fortjent etter en så utmerket reiseskildring
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fantastisk flott reiseskildring har kommet til en ende, det er nesten litt vemodig. Men godeste Svein "reisende onkel Mac" Arne må jo få komme seg hjem og ordne til jul. Det skal en liten dorull-nissefamilie opp på den ene Living Voice-høyttaleren, og ikke snakk om girlandere engang. Denne tråden får meg til å grunne over så mangt av livets mysterier. Ser at den ortodokse harpspilleren bruker en Roland Cube, og den vet jeg med sikkerhet ikke var lansert på kong Davids tid. Hva i all verden kan David ha brukt? Vox? :confused:

    Takk for turen, Svein Arne! :cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for en kjempefin tråd,Svein Arne :)

    Dette kunne du gjerne gjort på heltid.
    The new and improved travel guide, "Svein Arnes Planet" :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    InkedPC130001_LI.jpg
    Her er jeg pakket og klar, og hadde da vært på beina i halvannen time alt. Taxien går om 15 minutter.
    Flyturen hjem var stipulert til 12 timer, men det tok 20 timer og vel så det fra jeg forlot Jerusalem og var plantet i heimen. Uten koffert - den hadde egenvilje og ville være igjen i Istanbul. Mne jeg fikk tak i den i dag, sane and safe.

    Det var i alle fall fire kontrollposter på vei ut av Israel, og taxisjåføren frarådet på det sterkeste å fortelle at jeg hadde vært i Betlehem. Da ville jeg bli holdt igjen, få bagasjen endevendt og bli forhørt. UD skriver på sine hjemmesider at man kan bli avkrevd å oppgi passord til PC og liknende.
    Det slapp jeg, men jeg måtte oppgi navn på begge mine foreldre, hvor jeg hadde bodd og om jeg visste om noen av mine forfedre var utlendinger.
    Ble ikke spurt om jag hadde vært i Palestina, så jeg slapp å lyve - noe jeg hadde gjort uten å blunke.

    PC130010.jpg
    Utsikt over Istanbul og Bosporos. Hadde gjerne vært verd en tur, men nå er det Sør-Amerika i tre måneder om to år som står øverst i cortex. Hvis jeg klarer å holde meg så lenge.

    PC130017.jpg
    Mens vi venter på Atatürk.

    Hadde en veldig fin samtale om jødisk tro med en settler den siste dagen i Jerusalem. Jeg kjenner jo ingen troende jøder, så dette var en fantastisk mulighet til å førstehånds kjennskap.
    Det er klart mange retninger og ulike måter å tolke jødedommen på, men i følge han er de ortodokse jødene også utslag at klasse og økonomisk status; de mest ytterliggående er også de fattigste og de som er mest avhengig av hjelp av staten - ikke overraskende.

    Han fortalte at jødedommen har ingen spesifikk frelseslære, som jo er så sentral i kristendommen. Jeg fortalte han vitsen min om at for en jøde er det viktigere at Gud tror på han enn at jøden tror på Gud. Han lo og syntes det passet ganske godt. Jøde er noe man er, ikke noe man tror.
    Det finnes et slags helvete i jødedommen, men dit kommer ingen, eller det er et sted der sjelen går i oppløsning, men ingen straff.
    Det er elementer av reinkarnasjon i jødedommen; en kan få en ny sjanse og bli sendt tilbake fra døden til livet, etter å ha vært i en tilstand av renselse, som han sammenliknet med skjærsilden.
    Synet på synd er helt likt katolsk og ortodoks kristendom; det er en krenkelse av relasjonen til nesten og til Gud, og begge relasjonene må repareres for å oppnå tilgivelse - det nytter ikke bare å be til Gud, man må også gjøre godt igjen skaden til den en har syndet mot.
    Vi blir gitt tilgivelse fra Gud ikke fordi vi fortjener det, men av faderlig kjærlighet - også en kristen, og sikkert også muslimsk forståelse av nåden.

    Ellers gjaldt det å holde loven, ikke være en drittsekk men hjelpe din neste, be til Gud, ikke spise svin ei eller pule på sabbaten. Ganske ryddige regler. Litt vanskelig med maten, da.

    Han og faren drev humanitært arbeid blant palestinerne, reiste regelmessig ut til Vestbredden med medisinsk hjelp.
    Men det kommer aldri til å bli fred, sa han. De hater oss, og de vil alltid gjøre det.


    Tusen takk for alle de fine ordene, folkens. Og takk for mange tips og utfyllende kommentarer, og beklager at jeg ikke har gitt alle svar. Det har bare ikke latt seg gjøre.
    Det har vært en utrolig kjekk tur, men som vanlig har jeg pakket et for tett program; det ble verken Jeriko eller Dødehavet, ikke Haifa eller Petra, ikke Beirut eller Ramalla. Kan være ved neste korsvei.
    Nå er jeg i alle fall ved denne reisens ende, den hadde ikke vært like kjekk uten deres følge.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Takker for turen, Svein Arne!

    Det som gjør dine reisebrev så gode er at du deler både skråblikk og undring underveis, og befriende fritt fra lysbildeserier av «slik lever dei der».

    Skulle denne reisen ha gitt deg lyst til videre utforsking av vår religions og sivilisasjonshistorie så kan jeg bare varmt anbefale et besøk til Armenia. Har vært der mange ganger og kjenner landet godt. Agnostiker eller ei, besøker alltid klosteret Khor Virap når jeg er der. Grunnlagt på trehundtetalley ligger det bokstavelig talt et steinkast fra piggtråden til tyrkerne og foten av magiske Ararat, og var årsaken til at armenerne ble første kristne nasjon.

    En nasjon som på mange måter har mye til felles med jødene. Folkemordet som førte til definisjonen av folkemord før Holocaust. En lukket grense med Tyrkia som har gjort det grunnlovsstridig å omtale den brutale massakren av halvannen million armenere gjennom pogromer og dødsmarsjer som særlig mer enn en uheldig bivirkning av det osmanske rikets kollaps. Et svært innflytelsesrikt diaspora (nei, tenker da ikke først og fremst på Kardashians) i mange vestlige land, ikke minst USA og Frankrike. Et fattig og landlåst hjemland som var så avhengig av Putins sikkerhetsgarantier i konflikten med Aserbadsjan over Nagorno-Karabakh, eller Artsakh som armenerne kaller det, at de ble tvunget til å forkaste den avtalen de hadde forhandlet med EU i 2013, da president Sargzyan fikk samme beskjed som Janukovitsj i Kiev. Et land hvor befolkningen ser seg selv som sentral del av en felles europeisk kulturarv, og bidragsytere dertil, med all mulig rett. Et land med karrige fjell men fruktbare daler. Et land uendelig mer rikt på historie enn penger.

    Ja det, samt at de lager bedre brandy enn det meste franskmennene kaller Cognac.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lite sans for religioner som vil bestemme når en kan pule. Når det gjelder spiseregler så finnes det verre religioner enn jødedommen. Det er vel nok å nevne vegetarianismen og veganismen. Takk for en underholdende og opplysende tråd fra et interessant område som jeg neppe kommer til å oppsøke selv. Vi ser frem til neste odyssè.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for fine ord, nourego - setter pris på den kommentaren.

    Av de større religiøse bevegelsene er det - on the top of my head - kun protestantismen som ikke har regulering av sex og mat i en eller annen variant, enten som reinhetsideal, som askese eller også som et form for offer eller forsakelse. Så da er du i alle fall født i et gunstig land, aam01.
    Jeg kunne gjerne tenkt meg å dra tilbake til Israel, men det er mange ubesøkte steder i verden, og jeg har ikke evig liv. Det er alltid snakk om prioritering.
    Hyggelig du likte reiseberetningen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.532
    Antall liker
    9.304
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har lite sans for religioner som vil bestemme når en kan pule. Når det gjelder spiseregler så finnes det verre religioner enn jødedommen. Det er vel nok å nevne vegetarianismen og veganismen. Takk for en underholdende og opplysende tråd fra et interessant område som jeg neppe kommer til å oppsøke selv. Vi ser frem til neste odyssè.
    Drar du litt østover så vil du treffe på religioner som ikke har begrensinger på sexlivet, du skal bare være grei og snill.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.532
    Antall liker
    9.304
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvilke tenker du på da, Terje-A?
    Skjærer du videre østover så dukker jo hinduismen opp, du må riktignok passere et litt uggent muslimsk område. Men når du ankommer India så er det jo i et land som har en religion som tillater det meste av samkvem. Jeg har hørt mye fint om India. Og hopper du over Bangladesh så er du plutselig i et område hvor buddhismen bestemmer det meste. Og de er ikke langt etter hinduene. Da snakker vi Thailand hvor jeg er rimelig godt kjent. Kan absolutt være verdt et besøk det også. Og da mener jeg ikke Pattaya med norske wienerpølser og sexbarer. Thailand har mye å by på. Og så kan du jo dure videre til Kambodsja og Vietnam, har aldri vært der men helt sikkert en opplevelse. Videre nordøstover så har vi jo Japan, hmm. Der har jeg vært og fikk følelsen av å kunne gå barbeint i Tokyo. Ikke en tyggegummi eller annen dritt å se. Alt var helt strøkent. Buddhismen styrer jo der også.
    Nå kupper jeg jo nesten tråden din, men jeg blir lett revet med:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, vi derailer nå, men både hinduisme og buddhisme har klare føringer både angående mat og sex.
    I hinduismen er det ugreit med sex på tvers av kastene, spesielt å ha sex med noen fra en høyere kaste, og mange vil ikke spise dyr ut fra en religiøs begrunnelse.

    Buddhister er egentlig negative til sex, da det binder mennesket i gjenføding - og som en kuriositet ser de derfor mer positivt på homosex - siden det tradisjonelt ikke føre til barn. Munker må leve i sølibat, og kan heller ikke spise kjøtt.
    Så de har sine regler, de og. Hvordan den enkelte troende velger å etterleve disse kjørereglene, ja si det er en annen sak. Mennesker har alltid tilpasset seg og bøyd reglene etter som tid og skikk har endret seg.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.531
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Uten at jeg skal beskylde noen som helst religion for noe, så er jo India et stjerneeksempel på virkelig sinnsvake holdninger til både kvinner og sex...

    Johan-Kr
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.310
    Antall liker
    797
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Denne reiseberetningen veier opp for mange ørkesløse kabeldiskusjoner.

    Er dette tidenes beste tråd her på sentralen ?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.532
    Antall liker
    9.304
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, vi derailer nå, men både hinduisme og buddhisme har klare føringer både angående mat og sex.
    I hinduismen er det ugreit med sex på tvers av kastene, spesielt å ha sex med noen fra en høyere kaste, og mange vil ikke spise dyr ut fra en religiøs begrunnelse.

    Buddhister er egentlig negative til sex, da det binder mennesket i gjenføding - og som en kuriositet ser de derfor mer positivt på homosex - siden det tradisjonelt ikke føre til barn. Munker må leve i sølibat, og kan heller ikke spise kjøtt.
    Så de har sine regler, de og. Hvordan den enkelte troende velger å etterleve disse kjørereglene, ja si det er en annen sak. Mennesker har alltid tilpasset seg og bøyd reglene etter som tid og skikk har endret seg.
    For at ikke det skal avsluttes med en misforståelse, buddhistene i Thailand får mange barn, abort er forbudt, men p-piller kan kjøpes over disk uten resept. Og det er riktig at munkene lever i sølibat, men de spiser kjøtt. Men all mat som må tygges må spises før kl.12.00, etter det er det kun flytende føde som kan konsumeres. Alkohol er heller ikke tillatt for munkene. Men nå er det vel greit å vente på en ny tråd. Enten det blir en reisetråd fra Sør-Amerika eller Østen:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.721
    Antall liker
    103.648
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har lite sans for religioner som vil bestemme når en kan pule. Når det gjelder spiseregler så finnes det verre religioner enn jødedommen. Det er vel nok å nevne vegetarianismen og veganismen. Takk for en underholdende og opplysende tråd fra et interessant område som jeg neppe kommer til å oppsøke selv. Vi ser frem til neste odyssè.
    Jeg har (med bakgrunn i observasjon av en slik en i familien) funnet opp en ny matlei variant; NEGATIVISMEN! Han er negativ til nesten all mat, fisk og skalldyr kommer IKKE på tale, ikke prøve en gang - men pølser og kebab glir ned på daglig basis. Grønnsaker = gress, spises ikke. Stusselig liv, men sikkert deilig enkelt! Nesten som å ha livet syrt av religion og ferdig lagt opp.

    Godt vi har deg Svein - sparer meg for mye penger, irritasjon og nysgjerrighet - du forteller og dokumenterer så livaktig at det er nummeret før jeg har stemplene i passet også! Stor takk herfra!!

    The Great Armchair Traveller
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn