På tur og reise Mitt hjerte alltid vanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.

    Denne kjente salmen er spilt inn en rekke ganger, mange flinke folk har tolket den, Sissel Kyrkjebø, Arve Moen Bergset, Marit Boine, Helene Bøksle...
    Men ingen gjør den mer inderlig enn Ingebjørg Bratland i denne impulsive fra Beat for beat. Hun har en fantastisk fremføring der hennes bakgrunn i folkemusikk og kveding tilfører den noe helt ekstra; stemmen er full av uforløst lengsel og dyp ydmykhet. Teksten er hjelpeløs klein og teologien har gått ut på dato for lengst, likevel formidler den en ektefølt lengsel etter det ufattelige møte mellom himmel og jord, mellom oss og noe uten for oss, noe større enn oss og som kan sette oss i et videre perspektiv.

    Javel, det var en lang digresjon. Greia er høstens reise og hvor den skal gå. En mann trenger jo å lea seg.
    Jeg har lenge tenkt at jeg aldri har fått besøkt Israel; dette sentrale landet for de tre abrahamittiske religionene som til de grader har preget Europa, USA og Midtøsten og som fremdeles har sprengkraft i seg til å løfte mennesker opp i verdighet og gi mening til livene våre - men og til rive mennesker i fillebiter ikke bare konkret og fysisk, men også psykisk og sosialt.

    Nesten alltid er tvilen min større enn troen, og når jeg tenker nøye etter det det nesten ikke mulig å tro slik kirken tror. Men så er nok kirkemedlemskap også mer enn bare et trosfellesskap. Det handler om tilhørighet og om røtter, og om ønsket om å stå i en større sammenheng.
    Ofte tenker jeg at viljen til å tro er mer tilstede hos meg enn evnen. Å tro er 24 timer med tvil og ett minutt med håp, sier nonnen, tidligere lettlivet kvinne, i den fine filmen Agnus Dei som Anne Fontaine laget i 2016. Kjenner meg igjen i den, der lengselen etter Gud er langt større enn vissheten om at Gud finnes.

    En reise til Israel vil selvsagt ha tungt religiøst fokus, der de bibelske stedene ville bli prioritert. Men både muslimenes og jødenes helligdommer er av interesse.

    Samtidig har Israel og nabolandene en kompleks relasjon og sin egen form for terrorbalanse der stormaktene mer enn fisker i rørt vann. Alle har rett og plikt til å beskytte og forsvare seg; både jøde og palestiner og landene rundt. Og i dette lever menneskene sine liv - så godt de kan. Det i seg selv er også veldig spennende og interessant.

    Jeg aner ikke hvordan det er best å komme seg til Israel eller hva som er verd å få med seg på en reise på ei uke eller drøye det. Jeg er ikke noe pakketurist, og vil helst finne min egen rute og legge opp turen etter min manglende evne til å gå i takt. Men tenkte selvsagt Bethlehem og Jerusalem, kan ikke dra dit uten å være innom disse byene. Men også andre og gjerne nyere steder og annet som er typisk for regionen, mat og drikke, severdigheter ag andre musts.

    Så kom jeg på at her inne er det mange kunnskapsrike, bereiste og lærde folk som har kommet med mye nyttig til tidligere reiser. Så hvorfor ikke spørre?
    Hvordan komme seg dit? Hva er verd å få med seg? Hva bør jeg skippe? Og i det hele hva er smart å ta i betraktning?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har dessverre lite å bidra med fordi jeg aldri har vært der, men det er aldri feil å se litt på hva Lonely Planet har av opplysninger om et sted.https://www.lonelyplanet.com/israel
    Ellers vil jeg som religionshistoriker korrigere deg aldri så lite. Du og de fleste andre glemmer den fjerde religionen fra dette området, Bahai. Liten, men også representert i Norge. Uansett ønsker jeg deg god tur. Det er ingen tvil om at det er mye interessant å se på i dette området.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for tips aam01. Jeg skal sjekke ut lonelyplanet.
    Bahai kjenner jeg kun av omtale, og den er vel knapt av Abrahams hus, eller?
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Var på en liten weekend-tur til Israel for mange år siden. Hadde egen guide med bil. Helt genialt. Han tok oss med til de store severdighetene og andre steder få turister oppsøker. Vi spiste lunsj med presten i fødselskirken i Betlehem, var på små arabiske kafeer, drakk te med en bibelhistoriker etc. Dette var på 90-tallet. Husker vi gikk inn på en kafe for å spise lunsj, guiden sjekket lokalet og sa "we must leave. Now!" Tydeligvis noen suspekte personer tilstede, og siden flere turister var blitt drept uka før vanket det ingen protester fra oss...

    Sikkerhetskontrollen på Ben Gurion var en langdryg affære. Masse spørsmål, deretter flere spørsmål fra en supervisor osv. Man burde ikke ha stempel i passet fra et arabisk land. Da var du ferdig... Arabisk-utseende ble luket ut og ført inn "på bakrommet". Hva som skjedde der vites ikke, men sikkert ikke trivelig.

    Min konklusjon: Israel er ikke et sted der man vaser rundt på egenhånd. Organiserte turer eller personlig guide er løsningen. Israel har et turistkontor i Norden, kontakt dem.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Israel er (eller var i hvert fall) et land vel verdt å besøke.

    Jeg hadde flere helgepermer i nordre del av landet - til Naharia, Natania - og den nærmest obligatoriske "presteturen" til Jerusalem,
    Betlehem og Nasaret. Møtte masser av hyggelige mennesker, enten de er jøder, muslimer eller kristne. Dette var i 1980/81 mens
    jeg avtjente FN tjeneste i Libanon.

    52 - Natania.jpg
    Dette bildet ble tatt i Natania der vi tok første stopp for å spise lunsj. Bare noen sekunder etter at dette bildet ble tatt, slo det ned en
    Katyusha-rakett noen hundre meter nedi gaten - så vi bestemte oss for å spise lunsh et annet sted. Burde dog ikke være noen særlig
    fare for denslags i dag.

    Som du forstår er min erfaring relativt utdatert, men når det gjelder de religiøse severdighetene har vel ikke dette forandret seg noe
    særlig. Det som kan ha forandret seg er tilgangen til disse stedene, da noen ligger i staten Israel, mens andre ligger i de palestinske
    territoriene. Sjekk ut i forkant om dette. Ellers kan vel fly og hoteller ordnes via Trivago og tilsvarende nettsteder...


    Jerusalem er den byen du bør gi deg mest tid. Her har du sentrale religiøse severdigheter som:
    Muslimske: Al Aksa moskeen (obligatorisk å ta av seg skoene)
    Jødiske: Klagemuren og Kong Davids grav (obligatorisk med kippa - man får eller leier en enkel pappsak)
    Kristne: Getsemane, Via Dolorosa og en drøss kirker der i hvertfall Den hellige gravs kirke er obligatorisk.

    Betlehem med Fødselskirken og Mariakirken er også obligatoriske, men det holder sikkert med en dag/natt her.

    Nasaret har også diverse kirker, men ellers ikke så mye å se. Overnatt heller i Tiberias ved Genesaretsjøen.

    Til Betlehem og Nasaret går jeg ut fra at du kan kjøre buss, gjerne via Dødehavsdalen der du underveis kan se (fra bussen) Armageddon
    (en dal rett utenfor Jerusalem), besøke (og bade i) Dødehavet, verdens eldste by Jeriko og (tror jeg) fortet Masada. Vær forberedt på
    de varmeste plassene du noensinne har vært, særlig om turen skjer nå på sensommeren. Noe helt annet enn Orkenøyene!

    Ellers kan kanskje Tel Aviv være verdt en overnatting eller to, da jeg regner med at du flyr ut og inn via Ben Gurion. Haifa kan også være
    verdt et besøk. Avstandene innad i Israel er små så buss er den naturlige måten å reise. Drosje er heller ikke dyrt, men de har (hadde i
    hvert fall) et opplegg der drosjen venter til de er fulle. Men, det går jeg ut fra at man kan betale seg fra.

    54 - Getsemane.jpg
    Utsikt mot Getsemane.


    God tur.

    mvh
    Gunnar Brekke

    PS. Jeg ble ikke det minste religiøs av å besøke disse plassene, men artig å ha besøkt dem...
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har lenge hatt lyst til å reise til Israel, men for meg ville det nok mer blitt til en uke eller to i Tel Aviv i stedet for å søke etter ånder i gamle ruiner i et esoterisk disneyland.

    Fra L.P.

    "Tel Aviv could not be more different to its older sibling, Jerusalem. Modern, vibrant and cosmopolitan: hedonism is the main religion in this hip, bustling Mediterranean 'Manhattan'. In Hebrew, the city’s name means 'Hill of Spring', and it does have an air of perpetual renewal. All over the city, flowers blossom, new restaurants open, and there's always a party going on somewhere.

    TLV's biggest draw is its strip of fine beaches, but it’s also home to Unesco-listed Bauhaus buildings, historic Jaffa (Yafo) with its fascinating Arab heritage, the quiet Neve Tzedek quarter and trendy Florentin. Expect everything from art galleries to military museums, upmarket bistros to simple hummus joints, peaceful parks to pumping bars. Cranes and skyscrapers may point the way forward, but it's still a city with its feet firmly on the ground. A few days here is fun, but a week can be a revelation – don't miss it."

    ..


    Men men, man har forskjellige interesser her i livet, og det er jo helt klart at de fleste turister til landet ikke reiser dit for en trivelig storbyferie.


    Okke som, om du gidder å lage reisebrev fra pilegrimsferden så ser jeg frem til å lese det.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Begge deler hører med, Gjestemedlem. Ser dette som en historisk tur, med religiøst fokus - samtidig som reisen foregår i vår tid med alt som følger med av (u)herligheter. Da er Tel Aviv en naturlig del. Du får hive deg med, vi hadde gjerne funnet tonen. :-D
    Ser ikke dette som en pilegrimstur sånn sett, og jeg er ikke så personlig opptatt av Jesus og historiene knyttet til han. Treenighetslæren er et stykke komplisert matematikk i min lille verden.
    Likevel vil jeg gjerne se de stedene som knyttes så sterkt til både kristendommen, jødedommen og islam. Da er Betlehem og Jerusalem helt selvsagte. Det må bli en tre, fire dager i Jerusalem i alle fall. Hvilke andre steder blir et spørsmål om prioritering. Jeg rekker jo ikke mye på så kort tid, men likevel... Haifa virker også som en spennende by å få et glimt av. Gunnar Brekkes forslag tror jeg at jeg skal ha som et utgangspunkt.
    Israel er interessant i seg selv fordi det er arnestedet til så mye av trosforestillingene som har preget den del av verden vi er en del av, det er veldig spennende å forsøke å gripe mer av det som gjør at vi tenker og er som vi er - og av storpolitikken rundt. Samtidig er ingen uberørt av jødenes historie, både den eldste med diasporaen og hva den førte til, men selvsagt også den delen vi kjenner så sørgelig vel og som ledet frem til opprettelsen av staten.

    Jeg leser på UDs side om sikkerheten. Det kan være farlig å bevege seg visse steder, men jeg vet egentlig ikke hvor mye jeg skal la det stoppe meg. Jeg er vanligvis forsiktig på reiser og ser meg for, så jeg tror det skal gå bra. Jeg har ikke vært i uvennlige nasjoner, så jeg regner med at jeg ikke får problem med innreisemyndighetene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips aam01. Jeg skal sjekke ut lonelyplanet.
    Bahai kjenner jeg kun av omtale, og den er vel knapt av Abrahams hus, eller?
    Tja, det kommer litt an på hvordan du ser det. Bahai har som et slags religiøst påbud å innordne seg i den dominerende religionen i regionen du bor og virker i, slik at norske bahaier er orientert i kristen retning mens iranske bahaier orienterer seg mot islam. Bahai er forresten størst i persisk kultur, både her hjemme og i Iran.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips aam01. Jeg skal sjekke ut lonelyplanet.
    Bahai kjenner jeg kun av omtale, og den er vel knapt av Abrahams hus, eller?
    Å jo da, abrahamitisk i aller høyeste grad. Det finnes også noen flere, men de er små.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk lokale kleskoder hvis du skal litt utenfor den vanlige turistløypa. Folk er bestandig hyggelige hvis du er hyggelig og det er bestandig lurt å være "riktig" kledd. Spesielt viktig når du besøker lokale helligdommer, men det kjenner du jo fra Roma.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for tips aam01. Jeg skal sjekke ut lonelyplanet.
    Bahai kjenner jeg kun av omtale, og den er vel knapt av Abrahams hus, eller?
    Å jo da, abrahamitisk i aller høyeste grad. Det finnes også noen flere, men de er små.
    I følge Store Norske har de sitt utspring i islam på slutten av 1800-taller, og da er de innenfor. De har ikke presteskap og de bruker religiøse skrifter fra flere religioner. De er opptatt av enhetstanke; at både Gud er en og at menneskene er like og at alle religioner egentlig handler om det samme. Bahai vektlegger menneske utvikling og vekst mot større erkjennesle.
    Jeg finner ikke at de har noen frelseslære, noen fortapelse og heller ikke noen sterk syndsbevissthet. Mye sympatisk med andre ord.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Sjekk lokale kleskoder hvis du skal litt utenfor den vanlige turistløypa. Folk er bestandig hyggelige hvis du er hyggelig og det er bestandig lurt å være "riktig" kledd. Spesielt viktig når du besøker lokale helligdommer, men det kjenner du jo fra Roma.
    Godt tips. Ja, både Italia og Spania krever en viss anstendighet når en besøker kirker. Det kjenner jeg godt til.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk lokale kleskoder hvis du skal litt utenfor den vanlige turistløypa. Folk er bestandig hyggelige hvis du er hyggelig og det er bestandig lurt å være "riktig" kledd. Spesielt viktig når du besøker lokale helligdommer, men det kjenner du jo fra Roma.
    Godt tips. Ja, både Italia og Spania krever en viss anstendighet når en besøker kirker. Det kjenner jeg godt til.
    Jeg tenker ikke bare på tempelbesøk, men hvordan en bør kle seg i det daglige for ikke å stikke seg ut. Særlig blant mennesker som er fattigere enn oss er det lite forståelse for at turister fra rike land kler seg så stygt som de gjør. Fillete klær på ferie viser manglende respekt for de man treffer. Men det er vel ikke noen fare for at du vandrer rundt i utslitte t-skjorter og annen styggedom.;)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk igjen for tips, amm01. Det er mange slags koder som jeg ikke har behov for å bryte på en sånn reise, det er ikke noe poeng å støte de jeg er på besøk hos. Jeg skal legge igjen fillene hjemme, sammen med dressene. :)
    Jeg ser at det er en lang flytur, og at det ikke går direkteruter i den perioden jeg sikter meg ut.
    Relativt dyrt å bo i Israel, og - men på den andre siden skal jeg jo ikke være der i månedsvis.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svein Arne er jo sentralens fillefrans, så.... ;)

    Tror nok den biten går bra. Traff en venn som hadde vært i Libanon i år, og han kunne fortelle at det landet definitivt er verdt å besøke. De er nok interessert i å få tilbake statusen som Midtøsten Paris og riviera. Sånn siden du skal til nabolaget. :cool:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bodd i Israel i ni år, så jeg kan vel litt mer enn gjennomsnittlig om landet. Min første tanke er at Israel er et veldig spennende land å besøke. Likevel kjenner jeg alltid på en viss ambivalens når det gjelder Israel, siden jeg har blitt godt over middels kritisk til Israel som voksen, samtidig som jeg elsker mye ved den israelske og hebraiske kulturen.

    Selv har jeg sluttet å fly av klimagrunner, men driver gjerne litt "vicarious living" ved å gi innspill til andre... :) Hva som er verdt å se i Israel er egentlig ikke så vanskelig, synes jeg. Jerusalem er obligatorisk, pga historien og verdensreligionene m.m. Men Jerusalem er et tyngende sted synes jeg - konfliktene ligger formelig i lufta. Tel Aviv er artig og morsomt, noe helt annet. Galilea og genesaret er også interessant, særlig hvis man er interessert i religion og religionshistorie. I Jerusalem kommer man seg langt som turist på egen hånd, men rundt Genesaret ville jeg nok søkt opp en guide som kan gi en omvisning i de historiske bibelske stedene. Og Dødehavet. Man kommer ikke utenom at det er veldig artig å flyte rundt i det salte vannet som en tømmerstokk.

    I tillegg er det Palestina og Vestbredden. Betlehem selvfølgelig. Men også deprimerende. En hel by som er murt inne. Ramallah er interessant, det økonomiske hjertet i den palestinske økonomien. Hebron er spennende, men anbefales å alliere seg med noen hvis man drar dit.

    Når man først er i Israel kan det også være morsomt å ta en dagstur over til Amman og Petra i Jordan. Er ikke veldig langt, og da får man et lite innblikk i hvordan dagliglivet arter seg i et arabisk land. Petra er fantastisk. I Amman kan man oppsøke et av byens få tyrkiske bad, som er deilig og forfriskende.

    Blir spennende!
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for et nyttig innlegg, Olav2.
    Jeg har tenkt å sette av 6 - 8 dager, og da er det begrenset hva jeg rekker over. Vet av erfaring at jeg har lett for å pakke for mye inn på for få dager.
    Ser for meg tre dager i Jerusalem og 2-3 i Tel Aviv.
    Dagstur til Betlehem, Dødehavet og Jeriko - men det er gjerne å legge opp til litt travel dag?

    Hvordan er det å komme seg over grensen til Betlehem og tilbake til Israel? Ok, eller bør jeg se for meg at det kan bli komplikasjoner ved grenseovergangen?

    Blir det tid, hadde jo Petra vært noe å få med seg. Haifa, og.
    Men Libanon, som baluba foreslår, har så mye at det er en reise i seg selv. Må derfor vente til get more leisure.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Betlehem OG Dødehavet/Jeriko er nok å gape over litt mye på én dag, tror jeg. Ligger på forskjellige sider av byen. Men Betlehem trenger ikke da en hel dag - det er forholdsvis nærme. Og med norsk pass går det fint i checkpointen. Dødehavet og Jeriko er derimot et par timers reise fra jerusalem hver vei.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tenker meg at Betlehem er en for- eller ettermiddag. Det er Fødselskirken som er av interesse denne gangen.
    Men, fint du tipser; vil helst komme hjem i én del.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    La inn to dager fri i forbindelse med en jobbreise til Jerusalem og Knesset for mange år siden.

    Både tusener av år og nåtid tynger på et relativt lite areal. Så mye å fordøye at jeg følte jeg stadig vekk måtte finne meg et sted å sitte bare for ta det hele inn.

    Muligens blir det en ny jobbreise denne høsten og da skal jeg sannelig ta noen flere dager fri.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I dag har det vært en lang transportetappe fra jeg dro hjemmefra i halv åtte-tida og til jeg kræsja på hotellet for en liten time siden.
    Sola - København - Istanbul - Tel Aviv. Ikke så mange bilder, og heller ikke så mye å fortelle.

    PC060001.jpg
    Sola er en bitte, for ikke å si pitte, liten flyplass med en viss eklektisk sjarm. Her er det hint at etterkrigstidens betongbrutalisme og 70-tallets sans for skinnende taklamper. Og de har verdens hyggeligste ansatte. Tuller ikke. Verdens peneste, også. (Tuller litt.)


    PC060007.jpg
    Kastrup går jeg denne gang forbi i stillhet, eller rettere sagt, det ble fokus på å finne gaten, og ikke ta bilder.
    Men er det noen som kan forklarer meg greia med å forlate fly?
    Nå har en som passasjer sittet som sild i tønne i x antall timer og minutter, og med en gang skiltet med 'Fest setebeltet' er slått av, så skvetter folk opp og stiller seg enda tettere på. Det er albuer og ryggsekker, kofferter og dårlig ånde rett i trynet. Helt vilt.
    Hva er de redd for? At de ikke skal få komme av? Har enda ikke hørt om noen som ikke kom seg av i tide. Hvorfor kan man ikke begynne med at første seterad reiser seg og går av, og så går en suksessivt bakover i flyet til det er tomt?



    PC060010.jpg
    I Istanbul har de boys from the hood som vet å matche antrekket med interiøret. Klesnerden i meg sier nja, too matchy-matchy. Han skulle heller valgt en blå one-piece. Hadde stått godt til skjermene i bakgrunnen og hadde være et nødvendig korrektiv til de grønne Pringles-rørene.


    PC060008.jpg
    Men selv Ataturk airport kan by på vakre øyeblikk.


    PC060018.jpg
    Tyrkisk securitate er veldig keen på å undersøke nøye alle som skal inn i Israel. Grundigere enn Israelske myndigheter.
    Selv om all bagasje og alle passasjerer har vært gjennom sikkerhetskontroll, så var det på 'an igjen. Alle som skulle til Tel Aviv ble kroppsvisitert.


    PC060024.jpg
    Bye-bye, eller by-by Istanbul, ikke din tur denne gang.
    Ikke for det, tror det hadde vært en veldig spennende by å utforske; både beliggenhet og historie gjør jo at jeg må dra dit på ett eller annet tidspunkt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC060028.jpg
    Flymaten er ikke mye å skryte av; ikke spesielt dårlig, men kanskje først og fremst intetsigende.
    Det kan man ikke si om Tore Renbergs bok; den er knallgod og alle som ikke er analfabeter bør lese den. Han er helt hemningsløs og samtidig så full av kjærlighet til disse skakke og fæle karakterene sine. Alle er de lidenskapelige hver på sitt vis. Renberg er bare en helt fantastisk forfatter. Jeg digger han.

    PC060036.jpg
    Ben Gurion er en estetisk fin flyplass, der arkitektene har hatt én ledende tanke: vi skal bygge det nye Israel. Ikke bare enkelt å signalisere annerledeshet da. Og heller ikke rart at Rasputin lurer på hvorfor jeg tar bilder av ham. Konen ble saumfart i Istanbul, hun tok det med fatning - men jeg skjønner det er dypt enerverende.


    PC060043.jpg
    Har vi kommet til Israel, eller har vi ikke kommet til Israel? Er Klagemuren et identitetsskapende sted, eller er det ikke?
    På vei til passkontrollen går vi ned denne uvanlig vakre veien; det er som om Jakobs 12 sønner kommer i mot oss. Vi kan mene hva vi vil om Israel-Palestina-konflikten, men en vakrere velkomst skal du lete lenge etter.

    PC060048.jpg
    Se disse vakre søylene i ankomsthallen. Ikke mange plasser vi finner slike. Så enkelt, så klassisk, så vakkert.
    Her blir vi møtt med verdighet, det er tydelig.

    PC060055.jpg

    PC060054.jpg
    Så bar det ut i den Tel Aviske natten, og umiddelbart virket det som å ha havnet i slummen. Jeg kom meg frem til hotellet, og jeg tror jeg er i live.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kjøpe en whisky, den var billig - men dessverre litt for pregløs. Det er som den mangler alt; kompleksitet og jada, jada, jada.
    Sannheten er at jeg likte den bare så där. And that's my bad.

    PC060058.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det blir jo spennende å se hvordan USAs holdning til Tel Aviv og Jerusalem avspeiler seg i befolkningen. Jeg kjenner på en viss spenning; både frykt for å bli rammet av uroligheter, men også en slags pirring etter å få med meg litt action. Blir nok tettere på når jeg reiser til Jerusalem om to dager.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070006.jpg
    Frokost må man ha; dette kalte de omelett. Jaja, kjært barn har mange navn.

    PC070007.jpg
    Hotell og kafe, artig liten og rund bygning jeg bor i på Rotchild avenue. Mer jødisk blir det vel neppe.

    PC070009.jpg
    Etter en dags slentring i gatene, kan jeg trygt slå fast at det er mye jeg kan si om Tel Aviv, men aldri, aldri at det er en vakker by. Den minner om Søppel-Syden på sitt verste. Her er stygt og pent, gammelt og nytt, helt og halvt i en usalig blanding.

    PC070016.jpg
    Her er et hederlig unntak, en vakker bygning - men alt for lav, naturligvis. Det er en bank som holder til der. Hva ellers i dette landet? Måtte være børs, i så fall.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070018.jpg
    Det bor knappe 430T innbyggere i Tel Aviv, og 93% av befolkningen er jøder, 1% muslimer og 1% kristne. Jeg har ikke sett én av de ultraortodokse, men jeg så en håndfull på Ben Gurion i går. Kankje alle bor i New York, der vrimler det av dem.
    Her er det mildt stakkarslige Jehovas Vitner som sliter med å få gehør for sitt budskap. Men ikke for det, de er jo predestinasjonister og har et fast antall de mener kommer til paradis, så de trenger jo egentlig ikke misjonere noe særlig. Jødedommen er i motsetning til islam og kristendommen, ingen misjonerende religion; de er ikke opptatt av å spre det glade budskap, men er strålende fornøyd med selv å være Guds utvalgte folk.

    PC070020.jpg
    Det er mange små kaffe- og småmat-utsalg langs ruten jeg tar. Besøkt er de også.

    PC070023.jpg
    Det sykles ganske mye i Tel Aviv, og mange farter rundt på el-sykkel. Både på fortau og i gatene. Det går litt fort i svingene både med syklister og bilister, og det er Midt-Østen, må vite; hornet er til for å brukes og parkeringsbestemmelser er til for de andre.

    PC070025.jpg
    Her har myndighetene, eller kim de no e, satt opp ergometerskykler. Det er for at de innfødte uten transportbehov skal få utløp for sin sykletrang.

    PC070024.jpg
    Jeg har ikke merket noe til den spente situasjonen mellom palestinere og israelitter, men militæret er nærværende over alt. Ikke på en truende måte, så jeg lurer på om det er ordinære vernepliktige som må bære uniform også når de er på perm.
    Jeg så en flokk med sivile med automatvåpen i dag, det var i Jaffa der de hadde slått seg ned på gata. Jeg vågde ikke ta bilde av dem selv om det var fristende; folk i vanlige klær som går med AK og flere magasin i byen, skal jeg ikke irritere med å stikke et kamera opp i glaningen på. Better safe than sorry.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Men er det noen som kan forklarer meg greia med å forlate fly?
    Nå har en som passasjer sittet som sild i tønne i x antall timer og minutter, og med en gang skiltet med 'Fest setebeltet' er slått av, så skvetter folk opp og stiller seg enda tettere på. Det er albuer og ryggsekker, kofferter og dårlig ånde rett i trynet. Helt vilt.
    Hva er de redd for? At de ikke skal få komme av? Har enda ikke hørt om noen som ikke kom seg av i tide. Hvorfor kan man ikke begynne med at første seterad reiser seg og går av, og så går en suksessivt bakover i flyet til det er tomt?
    Det er jo såre enkelt: bestill en billett hvor du får anledning til å sitte lengst fremme.
    Sist inn og først ut av flyet (evt. først inn også om flyselskapet har priority boarding av de passasjerene som skal sitte lengst fremme).
    Noe prisforskjell er det jo, men det er man vel villig til å koste på seg for en slik fremragende pilegrimsreise :)

    Siden du valgte å reise via Istanbul:
    https://p.turkishairlines.com/en-int/flights/fly-different/business-class/index.html
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070049.jpg
    Mare nostrum - havet vårt - sa de gamle romerne. Her ligger det i alle fall, det vi kaller Middelhavet. Det er nå flott da, samme hva man kaller det.

    PC070054.jpg
    Og slik ser det ut i nordlig retning. De - eller kim de no e - har anlagt en fin promenade langs stranda.
    Det var btw ingen badende å se. Jeg fikk øye på noen brett, men ingen av dem var på vannet.

    PC070060.jpg
    Her er noen turister opptatt av å forevige et par lokale severdigheter.

    PC070061.jpg
    De innfødte har opplevd at mange barn har blåst på sjøen når vinterstormene står på som verst. Derfor har de utviklet lokale varianter av barnevogner.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070072.jpg
    Vinter eller ei, litt chilling på stranda hører med. Er du hard core, så er du hard core.

    PC070075.jpg
    Tel Aviv skyline sett fra Jaffa - dit jeg har tenkt meg.

    PC070083.jpg
    I Jaffa har de plass til mer enn èn religion - men alle ser jo hvem som rager høyest og er nærmest Gud. Jesus seriøst ruler, asså.
    Var utrolig kult da bønneropene startet, det har jeg aldri hørt i real life før.
    Det er snodig det der med tro og hvordan vi mennesker lever den ut. Alle sier de tror på det gode og kjærligheten, ingen sier de tror på hatet og fiendskapen.
    Det tror jeg dem på, så enkel er jeg.
    Men noen legger så mye passion inn i dyrkingen av troen sin at de blindes for at det er mange veier til Rom - og at alle skal ikke dit heller.
    Ikke er jeg sikker på om dette dypest sett handler om religion heller. Kan være at disse ekstremistene hadde funnet noe annet å henge sine frustrasjoner på; den som har bestemt seg for noe vil alltids finne forklaringer som rettferdiggjør hans handlinger.
    Egentlig tror jeg all religion handler om det samme: don't be a doucebag.

    PC070085.jpg
    Og mens vi funderer på hvordan alt henger sammen, så må vi jo ha mat, hver dag.
    De lokale drive med matauk. Det var ikke mange fiskere i Jaffa havn, det var klart flere katter, og ikke vet jeg hvor mye de dro hjem. Fiskerne altså; kattene så vel-fødde ut.
     

    Vedlegg

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070086.jpg
    Kan en butikk være vennlig? Har en butikk et valg, og er den et moralsk subjekt? Vel, i transhumanismens tid er visst mye mulig.
    Ble nå sjarmert, jeg da.

    PC070092.jpg
    I Jaffa havn, det som har vært innførselshavnen til Tel Aviv i uminnelige tider, og derfor har blitt herjet med at vekslende herskere, det være seg ottomanske, britiske eller hvem som nå syntes de trengte kontroll over havnen.
    Det jeg forbinder med Jaffa er først og fremst appelsiner.

    PC070101.jpg
    Her er det Jaffaosentriske system visualisert. Jaffa er sentrum i universet; alt annet forholder seg til det.

    PC070107.jpg
    Dette er Peterskirken i Jaffa.
    At prekestolen har så fremskutt plass vil nok få normenn reagere på; den er på høyre side, der vi er vant med å ha den. Opphøyet og tronende over menigheten.
    Men dette er en katolsk kirke, og der har prekenen en langt mer tilbaketrukket plass enn i den norske kirke. Her handler det mindre om hva presten måtte få ut av Guds ord, en at han kan forvalte sakramentene på riktig måte.
    Kløpperne blant oss vil få med seg at det et et forheng ved siden av alteret; det er også en ukristen skikk; da Jesus døde, så revnet forhenget i tempelet og skillet mellom det helligste og det aller helligste ble brutt.
    De mer teknisk anlagte ser mer på han som fikser lysekronen.

    PC070109.jpg
    Mens ungdommen gjør som ungdom alltid har gjort; they don't care. Det er sånn det er og sånn det skal være.
    Men bak døra står skriftestolen som en påminning om at vi kan endre oss, vi kan skifte mening - og det er alltid, alltid en mulighet til å endre på det en har gjort; livet er ikke over før det er over, og vi skal aldri slutte å utvikle oss.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070125.jpg
    Et jødisk minnesmerke over noe jeg ikke vet om.
    Men se hvor vakkert det er; her er inspirasjon fra romersk arkitektur - med sine latterlig lave søyler ser det mer ut som hjemmet til en hobbit, her er art nouveau - noe som gleder en akklimatisert Ålesunder.

    PC070126.jpg
    Dette er en moske.
    Den som ikke ser det seksuelle i arkitekturen bør enten prøve Viagra eller psykoanalyse. Jeg har grunnen tro på begge i dette tilfelle. Seriøs.

    PC070131.jpg
    Nå er vi på vei inn i basaren. Og jaffa-appelsinenes land.


    PC070134.jpg
    That's my bar - bare synd de ikke ville gi meg servering. Gudene vet hvorfor. Kanskje de rett og slett ikke hadde åpnet?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070141.jpg
    Men jeg traff denne lille sjarmøren, med underbitt og bare så pass arrogant at han lot seg nødes til litt kos.


    PC070145.jpg
    Skikkelig basar i Jaffa. Helt sånn jalla at jeg ble tatt i amen og dratt inn: 'Special price for you, my friend.' Må jo smile litt, der de lever opp til alle klisjeene.

    PC070144.jpg
    Noe retronostalgi hadde de lell; fasttelefoner, kjøttkvern og mors gamle syskrin. Men den kombinerte kaffetrakter, kokeplater og mikro var ny for meg,


    PC070150.jpg
    En av de få som var ute med brett i dag. Kan være de var på vei hjem fra butikken for disse hadde jaffal ikke vært mye i vannet så langt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070152.jpg
    En mann blir jo tørst av all denne spankuleringen. Hva er vel dabedre enn vår danske venn?


    PC070161.jpg
    Jeg skulle gjerne gått inn, det føltes likevel som om jeg trengte meg på noe som var deres. Men egentlig er det ikke vanskeligere enn å gå inn i en kirke. Jaja, må ta av meg skoene, da.

    PC070163.jpg
    Hassan Bek Moské er en av Tel Avivs største moskeer og har vært arnested for mange kontroverser i sin hundreårige historie. Selv om det ikke var mange i dag, har det tidvis stormet rundt dette gudshuset. Det var beleiret i 2001 da det ble antatt at selvmordsbomberen som drepte 21 ungdommer, hadde hatt tilhold her.

    PC070167.jpg
    Mennesket lever ikke av guds ord alene, eller hva det nå står i skriften. Mennesket må også ha mat - hver dag. Dette er fra Carmel markedet. Også et myldrested for alt mulig som kan selges, men alt nytt - og ikke brukt som i Jaffa. Fantastisk utvalg av matvarer i alle varianter.

    PC070171.jpg
    Oliven, anyone?

    PC070175.jpg
    Krydder må man ha skal maten bli bra.

    PC070177.jpg
    Og litt søtt til kaffen er heller ikke å forakte.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070173.jpg
    Mor må ringe hjem og spørre om hun virkelig skal handle to kilo vårløk; prisene har steget noe alldeles forferdelig de siste dagene.

    PC070176.jpg
    Som alle steder der mennesker har et lidenskapelig forhold høyere makter, utvikler det seg også et marked for religiøst krimskrams.
    Heldigvis er ikke dette flyttet inn i selve gudshuset, slik som vi kan se både i Italia og Spania.
    Mener det var en av religionsstifterne som jagde selgerne ut av tempelet, det har noen av oss visst glemt.

    PC070178.jpg
    Humor har de og. Jeg vet ikke hvor sikkert uttrykk for demokrati dette er, men det hadde i alle fall ikke gått i et diktatur.

    PC070180.jpg
    Tel Aviv har til og med stokers. Synd jeg ikke lengre tåler de greiene der, har hatt mye glede av det i yngre år.

    PC070179.jpg
    Men de kan brygge øl, israelittene. Det har jeg sjekket ut helt på egen hånd.

    PC070181.jpg
    Men lage kebab kan de så visst ikke. Det var det jeg bestilte, men fikk to kjøttkaker (som forøvrig smakte helt fin-fint) og wok.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    PC070183.jpg
    Kippa hører med, men jeg ser jo til min gru og forferdelse at passformen er fra helvete.
    Jaja, det blir vel neppe et plagg i daglig bruk.
    Her i byen er det ganske vanlig; mange menn bruker dette hodeplagget, jeg antar det ikke er for beskyttelse, men som religiøst signal.

    PC070195.jpg
    Dette er et typisk bilde på Tel Avivs arkitektoniske misere. Uskjønt og brutalt.

    PC070197.jpg
    Det må jo gjøre noe med innbyggerne å bo i så forsøplete omgivelser. Rammene rundt våre liv påvirker jo oss på godt eller vondt. Dette virker som en kultur så gjennomsyret av kjøp og salg, men å skape en varig og fin bygningsmasse, det har de ikke fått til. De har gjerne hatt større problem å ta tak i, og de har gjerne manglet kunnskap og tradisjon for å bygge byer.

    PC070202.jpg
    Og de er ikke gode i engelsk, og har måttet få MacDonalds oversatt til sitt eget språk.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kar for sin kippa, Svein Arne. Morsomt med Mc-ern i dette bildet, eneste leselige for oss er Mc Touch.
    Rimelig upassende i disse #metoo-tider. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn