Mitt alt sammen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Syns oppsettet ditt ser like morro ut hver gang du legger ut bilder. Blir spennende å høre om du blir fornøyd når du er ferdig :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Syns oppsettet ditt ser like morro ut hver gang du legger ut bilder. Blir spennende å høre om du blir fornøyd når du er ferdig :)
    Ferdig er vel et ord som kan vris på mange måter når det gjelder dette rommet. Var vel egentlig "ferdig" for 4 år siden (ut ifra samboers utsagn) :rolleyes:

    Men det er morsomt å prøve/feile, men det er vel det denne hobbyen går ut på :)

    Takk for du synes det er morro :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Koselig tråd Marson, som radaren min ikke har fanget inn før idag. Men ellers så er omgivelsene godt kjente:)
    Ser ut for at du har mange kule prosjekt gående:)

    Mvh Calaf

    Lite stemningsbilde.

    Pause fra garasjerydding. Øl og avslapping

    Vis vedlegget 447099
    Takk for det :)

    Kjente omgivelser !?! Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ble litt nysgjerrig.

    Alt for mange prosjekt vil vel den vanlige mannen i gata si :rolleyes:
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Hehe. Har alt for mange prosjekt selv.
    Kjente omgivelser ja. Bare å sjekke profilen min det;D

    Koselig tråd Marson, som radaren min ikke har fanget inn før idag. Men ellers så er omgivelsene godt kjente:)
    Ser ut for at du har mange kule prosjekt gående:)

    Mvh Calaf

    Lite stemningsbilde.

    Pause fra garasjerydding. Øl og avslapping

    Vis vedlegget 447099
    Takk for det :)

    Kjente omgivelser !?! Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ble litt nysgjerrig.

    Alt for mange prosjekt vil vel den vanlige mannen i gata si :rolleyes:
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ja da har det skjedd litt mer. Ikke alt ble tatt noe bilde av.

    Først la jeg på duken direkte på rammen. Dette ble ikke bra og avstivere vistes rett igjennom.

    20170821_210644.jpg



    20170825_203512.jpg


    Skulle nok ha skjønt dette før... Men men man lærere stadig vekk. Dette kan iallefall vær en advarsel til andre som tenker i å bygge diy lerret.


    Jeg måtte ta ut "et par" stifter får å ta av duken. Jeg kuttet så ca 1.5 cm av avstivere vekk slik at de ikke ga noen direkte kontakt med duken.
    Så malte jeg hele rammen med lady pure color i sort.
    Dessverre vistes også de to hvite frontene rett igjen duken, så disse ble også malt med lady pure color i sort.

    La så på duken igjen. Så tok jeg og kledde hele baksiden med sort stoff for å begrense lys som går igjennom duken mot bakvegg, klippet ut hull til høyttalere.

    Etter dette ble det utrolig bra. Ingenting vises igjennom og nå er det bare og få projektor feste flyttet litt for best mulig vinkel og avstand.

    Men er veldig spent på bildekvaliteten på dette mot mitt gamle dreamscreen V5 lerret, det var vanlig duk.



    Ble også storfornøyd med avstanden fra vegg på lerret, dette ble perfekt da jeg først var redd at lerret måtte stikke ut i inngangsdøren.

    IMG_1513.jpg


    IMG_1515.jpg




    IMG_1511.jpg


    Så her er det i sinn helhet fra vegg til vegg. Når jeg får opp projektor og sett hvor stort bilde jeg kan få, skal jeg lage ramme kledd i sort filt rundt i ytterkant. Blir og kle med filt fra rammen og helt ut til vegger.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Litt film testing. Meget fornøyd med lerret. Også veldig fornøyd med lyd bak bildet. Dette var et løft ifra noe som har irritert meg lenge, da lyden alltid kom fra undersiden av bildet.

    20170829_225302.jpg



    Har gjort noen andre forandringer også. Stjernehimmel og rockfon platene er tatt ned. De skal ikke opp igjen da jeg er lei av støv i rommet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Syns oppsettet ditt ser like morro ut hver gang du legger ut bilder. Blir spennende å høre om du blir fornøyd når du er ferdig :)
    Ferdig er vel et ord som kan vris på mange måter når det gjelder dette rommet. Var vel egentlig "ferdig" for 4 år siden (ut ifra samboers utsagn) :rolleyes:

    Men det er morsomt å prøve/feile, men det er vel det denne hobbyen går ut på :)

    Takk for du synes det er morro :)
    Jeg var ferdig med rommet mitt for 2 år siden, men gjør stadig endringer av små eller større skala. Litt av sjarmen med denne hobbien det :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Fikk en liten pakke idag. En Behringer xenyx 302 usb, en liten mixer til mitt beskjedene PA sett.
    Bruker dette når vi lager private arrangement her. Neste arrangement er en tidlig Oktoberfest, midt i september, men er samtidig som den offisielle åpningen i tyskland så den er vel innenfor :)

    IMG_1534.jpg


    IMG_1537.jpg


    IMG_1536.jpg


    Mine tidligere fronter i kinoen. Plug and play og spiller faktisk helt greit, men skulle nok hatt en sub i tillegg.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da rommet har vært i bruk endel i det siste, mens høststormene har herjet ute har det vært lite framgang. Har fått gjort litt idag.

    Har hengt opp noen enkle 5 cm plater i førsterefleksjon.
    20170921_145730.jpg


    Og på ved surround høyt. Samt bak i rommet.
    20170921_141007.jpg


    Og hengt opp et par bilder. Og PS4 bordet.
    20170921_140938.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hoi, dette var en lekker liten perle av en tråd, fantastisk! Meget godt arbeid for å utnytte plassen, kudos til deg!
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Litt pause i oppgradering enda i rommet. Men det er i bruk.

    Men tankene framover er:
    En til Behringer inuke nu6000dsp skal inn for de to siste 18"
    Tre stk Behringer A500 for og drive fronter og forhåpentligvis midbass element.
    To stk Minidsp for deling til midbass
    Midbass: To til tre element fra 10" til 15" alt etter hva jeg får plass til og hvordan løsning jeg kan ha på kassene. Som skal stå i front bak lerret.


    Planen har jo lenge vært og ha 4 stk kasser med hver sin 18" fordelt i rommet. Men pga at det i utgangspunktet kreves lav deling på fronter når sub blir fordelt rundt i rommet, og frontene mine ikke har spesielt mye å by på av midbass med sine beskjedene 5 1/4" element så gikk jeg litt fram og tilbake i veien videre.

    Men jeg håper jeg kan få litt kompromiss med denne løsningen, når den en dag er på plass. Dette blir neppe iløpet av dette året. Men hvem vet :rolleyes:
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Sakte men sikkert går dette videre. Materiell til to nye kasser er kjøpt inn. Satser på og få ferdig de to siste 18" iløpet av mars.

    Andre planer er også igang, der "Gruvekino" er et tema.

    Vi får se hvordan dette blir videre.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da var sub forsterker nr 2 i boks.

    Nå må jeg få fortgang i kassebygg snart :rolleyes:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fyr ut noen bilder når du kommer så langt :) Morro å se hva du klarer å få utav ditt lille rom, når jeg ga opp ett rom som er relativt mye større.
    Slikt gir motivasjon til å fortsette jobben nede i kjelleren.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Hehe :)
    Bra det gir motivasjon.

    Helt klart hadde muligheten vært der skulle det vært et større rom.
    Er selv spent hvordan lyden blir med flere basselement på plass.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da mdf er litt vanskelig og oppdrive her. Ser det ut som jeg må prøve meg på gulvspon til subkassene. Vurdere dobbel gulvspon blir 44 mm. Skulle vel bli tykt nok, med litt avstivere i tillegg. Leser at spon ikke er 100 % tett. Så blir nok å male innvendig med en epoksy primer.

    Noen som har erfaring med spon til sub ?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da blir det over påske ny receiver i hus. Har nå valgt å ta turen videre til atmos oppsett. Valget blir mest sannsynlig en Denon avr-x4400h over påske, om "klubben" har denne inne på lager.

    Har kjøper på min nåværende Yamaha receiver, men kjenner det blir tungt å la den gå...

    Så blir endel å ta fatt i framover. Må få bygget de to subkassene, finne noen høyttalere til takmontering. Blir 7.2.4 oppsett, eller egentlig et 7.4.4 oppsett skal man være helt korrekt.

    Kjenner iallefall det blir spennende med atmos. Men må vel inn med regionfri spiller og begynne å handle fra usa for å få filmer utgitt med atmos lydspor.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Denon AVR-X4400H i hus.

    Har bare tatt en kjapp romkorreksjon får å få kinoen opp å gå igjen. Mange ting å sette seg inn i med ny receiver. Men tror dette kan bli spennende.

    For Atmos kanaler har jeg valgt: Dayton Audio CX120-8. Et 4" coaxial element som skal inn hver sin kasse i taket.
    Jeg har to kanaler for lite til å drifte alle 11 kanaler, så leter nå etter en veldig rimelig effektforsterker for å ta alle 4 atmos kanalene.

    Vurdere en Behringer EPQ304 til atmos jobben, den har 4 x 50 watt i 8 ohm som skulle bli helt greit til disse elementene og prisen er ikke så ille, ca 2400,-
    268805045102630.jpg


    Men følger samtidig med på torget etter et alternativ. Men lite å komme over i disse dager. Var egentlig ute etter en 4 - 6 kanals eldre Nad.


    Bilde av element
    cx1208.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det var kurven sin :) vil tro det er knall og se film nede i hula di nå?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Vannfallet er en egen historie dessverre. Det er mye etterklang, og klarer nok aldri å få det bort i mitt lille rom. Kan legge ut når kommer meg hjem igjen.

    Men denne kurven er etter justering i dsp på sub forsterker, uten audyssey. Men resultatet ble katastrofalt når jeg skulle teste det etter audyssey var tatt.

    Kurven så egentlig bra lik ut etter Audyssey, men dypbass var utrolig nok plutselig borte, og sub forvrengte fort med litt volum. Lurer på om heving av noen dipper over 100 Hz hadde skylden.

    Men trenger sårt hjelp til å få en kurve som den jeg la ut, men med bedre utfall.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ut som en grei kino, hvordan synes du xtz 95.22 fungerer? Jeg impulskjøpte et par for noen uker siden, men per dags dato har jeg litt for mange høyttalere som jeg ikke får brukt, har ikke fått testa de en gang.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ser ut som en grei kino, hvordan synes du xtz 95.22 fungerer? Jeg impulskjøpte et par for noen uker siden, men per dags dato har jeg litt for mange høyttalere som jeg ikke får brukt, har ikke fått testa de en gang.
    Er strålende fornøyd med de. Bånddiskanten og mid drivern gjør underverker på film i forhold til tidligere høyt. Helt klar og tydelig lyd i front.
    Driver selv å leter etter 2 par til av disse på brukten, da jeg vil ha komplett surround med de også.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Uten at så mye har skjedd videre med rommet, sitter jeg nå å ser videre på midbass.

    Utgangspunktet er 6 stk 12" eller 15" bak lerret.

    Jeg har lyst å dele 18"ere på 80 Hz også la mid ta resten opp et stykke.
    Får nok noen begrensninger med tanke på kassestørrelse bak lerret, så spørs hvor lavt jeg får mid til å gå i lukket små kasser.

    Største utfordring er dybde, må helst ikke bli noe mer en 20 dype kasser. Men har rimelig grei plass ut over dybden.

    Er jo litt mer membran areal i 15" kontra 12", men samtidig er rommet lite, så er litt usikker "hvor mye jeg trenger"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn