Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er det bedre lyd på Mofi? Ja men Sonyen er ikke så helt gal, men i en direkte sammenligning så merker du forskjellen. Sonyen koster nå 269 (jeg ga 199) PK skal nå ha 1149 for Mofi til fullpris!
    Har Nefertiti i restordre hos PK,kommer den så tro jeg at jeg klarer meg med de Miles Davis jeg har fra Mofi. Skulle jeg komme over en In a silent way, Bitches Brew eller Sketches of Spain får jeg heller revurdere.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    En lett aldrende mann som meg, med 5 - 6000 jazz-plater i hylla etter et langt liv med sjangeren, finner fortsatt stadig nye gullkorn i denne tråden, Minutten! Takk for aktiviteten din!!!
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg setter pris på at andre legger ut info om plater og utgivelser så jeg har lagt ut litt selv også. Vurderte nettopp om det var noe poeng i dette, men siden det er noen som finne det nyttig så fortsetter jeg litt til.

    Is-jazz-dead.gif
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg er enig med forrige talere. Fabelaktig og takk for aktiviteten her ifra også, du skal bare fortsette :) Har googlet endel av musikken i Tidal og .... den treffer meg, men kjenner ingen smerte :)

    S
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    griffin.jpg


    Prøver å unngå å kjøpe dubletter så jeg har lett etter denne Griffin platen som jeg ikke har kjøpt i BN 80 serie, fordi jeg trodde jeg hadde den. Tror dette var en av dem som aldri dukket opp etter bestilling da jeg fant posten over. Selv om prisen i $ ikke er så veldig lav så ble den OK i KR på den tiden, men det var frakten til amazon som gjorde disse rimelige.


    Skal syte litt til om de norske prisen på amerikanske utgivelser . Det er sannsynligvis distribusjonen som gjør at de fleste nå begynner å bli vel dyre.
    Blue Note er eid av Universal, og de klarer å levere til mer spiselige priser men har også engen Europa distribusjon.

    La oss ta et eksempel, Blue Note og Analogue Productions.
    Analogue Productions er jo mye mindre en Universal men de er store på vinyl og presser sine egne plater (QRP ), mens Universal sine BN Tone Poet blir presset hos RTI som nok er relativt dyrt. Begge har vanlig utsalgspris på $35 i US.

    Her er den nye Jarmal platen som er toppselger hos Acoustic Sounds (AP) denne uken.

    jamal us.jpg


    og en nyere i Tone Poet serien.

    ellington  us.jpg



    Her er prisene hos Big Dipper
    jamal no.jpg

    ellinton no.jpg


    Noen av de tidlige titlene var til og med rimeligere i Norge (og er det fortsatt), men de nye prisen ser ut til å være rundt 429 hos Big Dipper.
    hill us.jpg

    hill no.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, fortsett å skrive! Tror det er mange av oss som følger med i kulissene. Hvis du gidder skader det ikke med et par ord om musikken innimellom. Har tidligere hatt glede av anbefalingene dine i linken, men en jazz-novise som meg trenger alltid anbefalinger så jeg ikke går meg vill i jungelen. Har forresten den Jamal-platen på en utgivelse fra 2009 (Jazz Track). Nydelig plate :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    En av mine faste tråder på HFS. Alle nye innlegg leses med interesse. Carry on!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Veldig lenge siden jeg hørt noe av Charlie Parker. Bird and Diz hadde jeg en utgivelse av fra den glimrende Verve Master Edition (97). Dette er korte spor spilt inn for 78 singler i 1950, og gitt på en 10" i 1952. Denne er nå re-utgitt i Vital Vinyl serien, min var veldig bra. Litt varierende lydkvalitet på opptakene, men det er Bird, Diz og Monk, produsert av Norman Granz!
    Eneste minuset er kort spilletid og du vil høre mer når den er ferdigspilt.

    bird and dis.jpg


    bird diz vital.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fortsetter litt i Charlie Parker sporet med en til nyinnkjøpt, Archie Shepp & Niels-Henning Ørsted Pedersen ‎– Looking At Bird, dette er 2016 re- utgivelsen på 180g. Blir kanskje litt for sært for noen med kun sax og bass?

    pedersen shepp.jpg

    nils shepp step label.jpg
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Synes absolutt du skal fortsette tråden:) Og takk for tips om Music Matters. Har skaffet 4 stk etter det. De to siste har ikke kommet enda, men de er nok rett rundt hjørnet. Blir spennende å teste 45rpm serien. De to i 33 er helt supre.

    Og om du er interessert i Miles Smiles på MoFi ligger det en i Drammen til 749. Musikkpåvinyl er en enmannsbedrift, og de har en god del fra MoFi, Analogue osv. Og han har hjulpet meg med å skaffe ting han ikke hadde.

    Og om du vil teste Bitches Brew på MoFi så si i fra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Synes absolutt du skal fortsette tråden:) Og takk for tips om Music Matters. Har skaffet 4 stk etter det. De to siste har ikke kommet enda, men de er nok rett rundt hjørnet. Blir spennende å teste 45rpm serien. De to i 33 er helt supre.

    Og om du er interessert i Miles Smiles på MoFi ligger det en i Drammen til 749. Musikkpåvinyl er en enmannsbedrift, og de har en god del fra MoFi, Analogue osv. Og han har hjulpet meg med å skaffe ting han ikke hadde.

    Og om du vil teste Bitches Brew på MoFi så si i fra.
    Miles Smiles er forsatt tilgjengelig fra Mofi, får hente frem Speaker Corner utgivelsen jeg har bare for å sjekke at den fortsatt er OK. Takk for tilbud om test BB men jeg holder til Sandnes.
    Tviler på at du opplever stor forskjell i lydkvalitet mellom 33 og 45, men som jeg har nevnt før så er Soul Station en gammel favoritt, og mitt første Mobley album (på cd).
    For de som fortsatt spiller cd, sjekk utgivelsen fra Audio Wave (disse er veldig bra).

    mobley xrcd.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ja skjønte du var i Sandnes når jeg kikket gjennom hele tråden. Blir litt langt for en kveldstur.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Enig, dette er sentralens beste tråd:) Bare å fortsette!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spiller forøvrig spennende plate på Dragon nå: Sonny Rollins Trio in Stockholm 1959. Anbefales!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Denne hadde jeg ikke på cd eller lp, og har heller ikke hørt den før. Kom også ut i 75 serien, men er nå også gitt ut i Tone Poet serien. Dette er den siste Hancock ga ut for BN og den ble gitt ut i 1969. Litt "rar" lyd på denne, men kan være jeg er vant til eldre BN, da dette er fra tiden etter at Alfred Lion hadde solgt BN.
    Tittelen er: The Prisoner

    prsener.jpg

    fås også på 8-track for den som foretrekke det.
    herbie 8 track.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme denne Impex utgivelsen oppleves som litt tam og kjedelig, men har ingen annen utgivelse å sammenligne med.

    esp 2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Måtte velge mellom denne eller In a Silent way for noen år siden, og siden jeg ikke hadde denne fra før ble det denne. IASW ble utsolgt ganske rask og er dyr å skaffe i dag, denne er fortsatt på lager. Er stort sett Bitches Brew og IASW det snakkes om når det snakkes om overgangen til mer elektrisk/ jazzrock med Miles, dette er det siste av de 3 første av disse studio albumene (1971). Fortjener absolutt en lytt om du liker elektrisk Miles og ikke har hørt denne før.

    jack johanson.jpg

    jack 2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Innspilt samme år (61) og utgitt samme år (62) som Walz for Debbie som ble utgitt sammen med Bill Evans og Paul Motion, men her er Scott LaFaro i en litt annen setting med Ed Blackwell, Don Cherry og Ornette Coleman. Har denne på en rimelig re-utgivelse jeg ikke finne så mye info om. Lite støy på denne og grei nok lyd.

    ornette .jpg

    ornette label.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tre outtakes fra Ornette! "Proof Readers," "Check Up," and "The Alchemy of Scott LaFaro" er ikke med på lpen. Proof Readers er på cd utgivelsen mens alle tre sporene finnes på cd samlingen Beauty Is a Rare Thing. Skal du ha de på vinyl så er de i 2018 boksen fra Atlantic.

    ornett box.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tone Poet serien plukker ikke bare utgivelser fra Blue Note serien, men også søster selskaper. Mange så frem til denne fra Chet Baker, jeg vurderte om skulle kjøpe den da jeg ikke er så veldig begeistret for vokal jazz (er jo noe jeg liker). Noen ville jeg skulle skrive litt om musikken på platene: Dette var fælt! Pint meg gjennom en en side,klarer ikke å høre side 2 nå. Har andre album hvor Chet også synger, men dette ble for cheesy... Nå ble sikker halvparten som er innom her fornærmet :)

    chet sings.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, musikk er en personlig greie, og ingen har da noen grunn til å bli støtt fordet om noen ikke liker musikken. Det handler jo om smak og er ikke en objektiv størrelse på kvaliteten av musikken. Har ikke hørt den platen, og liker stemmen til Chet, men har ingen problemer med å følge deg på at det innimellom blir for cheezy. Takk for synspunkt på musikken :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hatt noe problemer med å høre på plater med han med vokal før men han var eldre på de innspillingen, her er han vel rundt 25.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Måtte åpne denne etter forrige plate.
    Denne kom ut 2 år etter Chet sings, studio opptak fra Paris med Bobby Jaspar, en belgisk saksofonist jeg ikke har noe peiling på.
    Re-utgivelse fra Sam Records.

    chet paris 56.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Dette coveret ble valgt når den ble re-gitt ut på cd 2008 (og lp i 2014), med ny tittel: I Get Chet.

    chet 56 new cover.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Joe Henderson har med seg McCoy Tyner og Elvin Jones fra John Coltrain's quartet og jeg får assosiasjoner til Coltrane på denne. Dette er virkelig bra...
    For de som bryr seg om lydkvalitet så er den også på topp her, i stereo fra 1964. Jeg har 45 rmp utgivelsen fra Music Matters (fortsatt på lager), er også gitt ut i 33 SRX (utsolgt).

    inner urge.jpg

    inner urge inner.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg har spilt noe av Coltrane med etter Inner Urge så fant jeg frem denne. Noen burde gi ut litt flere av han Impulse! titler på vinyl!
    Denne har jeg bare på en Music on vinyl utgivelse på lp.


    live at birdlan.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har noen fra Steeplechase som jeg synes er bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Utgitt på ORG music i 2009, presset hos RTI. Skulle vært litt mer jålete og kjøpt et sett av disse på farget vinyl også, så kunne jeg tjent noen kroner til å kjøpe andre plater.

    nevermind.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må snart få tak i Murmur på lp, dette var første R.E.M jeg kjøpte (cd).

    rem.jpg

    rem2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Satt dessverre utenfor Valle Hovin å drakk øl i Sola når PJ harvey varmet opp for U2 i 93 (min første konsert i storstaden). Denne kjøpte jeg på cd når den kom ut (95), er 2 offisielle re-utgivelser på lp 2001 og 2015, tror jeg har 2001 utgaven.

    pj.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Satt dessverre utenfor Valle Hovin å drakk øl i Sola når PJ harvey varmet opp for U2 i 93 (min første konsert i storstaden). Denne kjøpte jeg på cd når den kom ut (95), er 2 offisielle re-utgivelser på lp 2001 og 2015, tror jeg har 2001 utgaven.

    Vis vedlegget 582463
    Denne har eg òg, men berre på CD (dvs, flac etter iherdig innsats tidlegare i vinter). Ei av dei platene eg ikkje har våga spela dei siste 15 åra, i frykt for magien på eitkvart vis skal vera borte, men at det ikkje skjer før eg trykkjer "spel".
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Gjenoppdaget den for endel år siden, da hadde cden stått endel år i hylla uten å bli spilt. Syns den har holdt seg meget bra med årene, ikke all pop/rock jeg kjøpte rundt 95 jeg kan si det samme om .:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn