Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    En batch fra Blue Notes rimelige 80 sere hadde foakus på trommiser. Hadde Art Taylor og Pete La Roca plate hadde jeg i bra utgaver fra før men Elvin Jones, Art Blakey og Tony Willims platene hadde jeg ikke.

    Screenshot from 2020-04-16 15-35-04.jpg
    elvin.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat Reid Miles klassiker klasse over det Tony Willams coveret.

    trommis 80.png
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mye flott musikk her nå!

    Har lest litt om franske Sam Records, virker som de har noen spennende nyutgivelser, har du noe av de i samlinga?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt en lengre pause fra vinyl så har dessverre ikke fått med meg noen av de nyere utgivelsene, spesielt den tripple Monk skulle jeg hatt. Men de platene jeg har er bra, både cover, vinyl og pressinger. Er vel stort sett musikk innspilt Franskrike og mye er nok vanskelig (og dyrt) å skaffe originaler av, så om du liker musikken så kan jeg anbefale disse. Kjøp men de er tilgjengelig da mange er OOP selv om jeg ser det nå er gitt ut andre pressinger av enkelte titler.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke nyinnkjøpt med stått utspilt i +5 år.

    hopkins burell.jpg

    burell mm.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mye flott musikk her nå!

    Har lest litt om franske Sam Records, virker som de har noen spennende nyutgivelser, har du noe av de i samlinga?
    Lester Young og Chet Baker Vol.2 hadde jeg i bestilling lenge, trodde jeg fikk tak i Baker lpen til slutt men kunne ikke finne den når jeg sjekket idag.

    Disse fant jeg, halvparten ikke spilt enda.

    sam 1.png

    sam2.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    DONALD BYRD - ETHIOPIAN KNIGHTS LP (BLUE NOTE 80 VINYL EDITION)
    Kaller dette nyere Blue Note selv om den er spilt inn i 71' (49 år siden). Hadde det ikke stått Blue Note på platen hadde jeg neppe tippet det, jazz funk spilt inn i LA.

    DonaldByrd_EthiKnights_1LP-ProductShot_1024x.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gikk glipp av den utskjelte(i USA) 75 billigserien til BN. Kjøpte denne bare for å teste en og jeg hadde denne ikke fra før på lp. Vet ikke om det er US eller Tysk pressing jeg har fått.

    cecil.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lite støy på denne 75 utgaven som er mastret fra digtal fil, pressingen er helt grei. Litt flåsete sagt så minner lyden om en cd, den er mastret fra digital men jeg bruker jo digital riaa så blir rart å skylle på det. Lyden er litt steril på mitt anlegg men jeg har mange lper med mye dårligere lyd en denne.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Poppin har jeg også kjøpt men ikke fått hørt enda.

    Tenkte å bestille jazz sur seine fra dippern i helgen.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Et lite skattekammer denne tråden her, i alle fall for meg som er relativt ny i jazzverdenen og som stadig finner nye, spennende plater her.
    Fortsett slik :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Poppin har jeg også kjøpt men ikke fått hørt enda.

    Tenkte å bestille jazz sur seine fra dippern i helgen.
    jazz sur seine liker jeg, kjøpe cden etter jeg så en Barney Wilen documentar på NRK for edel år siden. Tror jeg har linket til den i en tråd (lå på youtube).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Et lite skattekammer denne tråden her, i alle fall for meg som er relativt ny i jazzverdenen og som stadig finner nye, spennende plater her.
    Fortsett slik :)
    Takk for det. Jeg la ut noen jazz anbefaling for mange år siden, du ser linkene i min signatur. Ta det for hva det er, musikk jeg spilte og likte da.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått gjennom de fleste trådene og innleggene dine hva gjelder jazz anbefalinger, særlig 1955-65 som jeg synes er en veldig spennende periode sjekkes stadig ut. At du i tillegg skriver så bra og tidvis utfyllende om artister, plater, perioder og pressinger danner o fte grunnlaget til en helaften med gode hodetelefoner og en flaske god rødvin og/eller whisky.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg er et barn av cd perioden og cder var mitt primære avspillings medium frem til rundt om 2013-15 så er min Rock/Pop samling på vinyl dessverre ganske begrenset og bestå rmye av brukte tilfeldige plater med ymse kvalitet jeg har plukket med meg mens det enda fantes platebukker (noe nytt er det også kommet de siste årene). Denne som jeg ikke har spilt på lang tid var jeg heldig med da den er mint. Var nok den første Police platen jeg høre (hos en eldre kameraet), mens Synchronicity var det først Police albumet jeg kjøpte (etter best of samlingen). Kjøpte dette og Folk Singer på gull cd fra MoFi, for å teste dette, men jeg slet med å høre forskjell på denne og de sporene som var på best of cden. Ble aldri til at jeg kjøpe de 4 første Police albumene på cd men kjøpte de første til Sting. Ble lei da han skulle redde verden og Ten Summoner's Tales fra 93' er vel det sist jeg har kjøp fra Sting. Andy Summers derimot gitt ut edel interessante ting (imo) og har vel ett eller annet med Stewart Copland også i hyllene.

    poliice.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke noe Nick Cave på vinyl, litt skeptisk siden prisene var relativt lave. Jeg gå full pris hos Big Dipper kr.179 og 239 for den doble (nå på tilbud hos PK til 149 og 186) og disse er veldig bra til prisen. The Boatman's Call var bra og spiller No More Shall We Part nå som også er fin. Lite støy fra vinylen selv om lyden kanskje ikke er noe bedre en fra cd, det er tatt opp sent 90 og tidlig 2000 tall dette.


    WEB_Image Nick Cave   The Bad Seeds No More Shall -193181428.jpeg
    WEB_Image Nick Cave   The Bad Seeds The Boatman s -478087819.jpg
    WEB_Image Nick Cave   The Bad Seeds Let Love In (L-1521753588.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den andre utgivelsen av TOWNES VAN ZANDT 50TH ANNIVERSARY EDITION kom ut tidligere i år.

    TVZ_TVZ_50_anniv_Cover_3000_grande.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant frem en gammel favoritt: Fra RG web "Limited white vinyl edition in what can only be described as an absolutely spectacular gatefold sleeve". 11 år etter den ble gitt ut er den forsatt tilgjengelig, så ingen storselger dette her. En av få plater der jeg har kjøpt cden rett etter jeg kjøpte lpen.

    neo dada.jpg

    (RLP3084 - Jono El Grande: Neo Dada)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    NB! Det blir endel synsing i de neste postene så ta det for hva det er, bare min mening...

    Så du har bestemt deg for at du ha en NUC, men hvilken skal du kjøpe? Gikk innom komplett og sjekket nå, og det var rundt 20 forskjellige modeller tilgjengelig!

    For å ta det enkleste først, disse modellene under er de eneste som er offisielt godkjent fra Roon i dag:

    We have worked with Intel to support their Intel NUC line of products. They are low power high performance easy to install units that work very nicely as a Roon Core Server. The models we support are:
    NUC5i3XXX
    NUC5i5XXX
    NUC6i3XXX
    NUC6i5XXX
    NUC7i3XXX
    NUC7i5XXX
    NUC7i7XXX

    Merk: Kun NUC7 som er godkjent med i7 prosessor og ingen av de nyeste NUC8 er på listen enda.



    NUC7i7BNH should be read as NUC, 7, i7, BN, H

    NUC == NUC
    7 => 7th generation
    i7 => i7 cpu, i3 for i3, i5 for i5, i7 for i7, C for Celeron, P for Pentium
    BN => model name -- this name is arbitrary
    H => a slot for 2.5" hard drive. There is also K for no-hard-drive slot, and B/E for board-only and embedded models-- but those are not consumer models.
    Generasjon 8 av NUC er nå godkjent og er nå den modellen som anbefales offisielt fra Roon. De anbefaler som jeg gjorde i min guide, i3 til normal bruk og i7 til store samlinger eller mye DSP bruk, ville nok spandert kr.400 ekstra og valg 8 GB også om jeg valgte i3 (men det er jo enkelt å oppgradere senere om nødvendig).

    NUC8i3BEx
    NUC8i5BEx
    NUC8i7BEx
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg ikke spilt vinyl og skulle kjøpt meg et komplett musikkanlegg i dag hadde jeg med stor sannsynlighet valgt aktive høyttaler som var Roon ready. Store merker som B&W og KEF har mindre modeller allerede, og er vel bare et tidsspørsmål før det kommer noen fra de større/topp seriene. Kanskje litt kjedelig men hadde sannsynligvis fått minst like bra lyd til en mye rimeligere pris og spart mye plass.

    Et eksempel: Dette hadde vel kostet rundt 65K og så var man ferdig og kunne bare spilt musikk ( B&W Formaton duo, NUC, Roon lisens og Ipad).

    BW-Formation-Duo-main.jpg

    pc-intel-nuc.png

    roon-logo_1-592x333.png

    roon-ipad-1024x529.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Blitt re-utgitt mange Grant Green album de siste årene, dette er sist fra BN Tone Poet. Ikke alt som jeg har hørt fra GG som er bra, men denne var bra. Det er jo blitt klaget på lyden på RGV opptak av piano i mange år, og på denne merker man det. Opplever lyden som meget bra på denne utgivelsen ,utenom pianolyden. Tror det er først gang jeg har lagt så godt merke til dette.

    nigeria.jpg

    nigeria3.jpg

    nigeria 2.jpg
    [
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    En ting er at musikken var bedre før (i alle fall for min del), bildene ovenfor er også vakkert tenkt og gjennomført av fotografen, slik jeg ofte synes jazzplatene og artistene ble portrettert på den tiden. Sort/hvitt film og blikk for hvordan en virkelig ser og fremhever styrken i det sort/hvite bildet, blir veldig tydelig og er alltid et lite høydepunkt når musikken nytes for min del. Vakkert, rett og slett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Meget gode gjengivelser av Francis Wolff's fotografier er en stor bonus ved Tone Poet og Music Matters BN utgivelser.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Må berre støtta det Lancaster seier, Minutten, særleg det med at det å følgja denne tråden opnar øyro for jazzmusikk eg ikkje har høyrt om eingong.

    Det med gamle dagar, der må eg reservera meg. Noko som fascinerer meg, og som eg nyt til fulle drag, er korleis dei strenge inndelinga i "periodar" og "tiår" som eg voks opp med på mange måtar har kollapsa, slik at eg meir enn før kjenner meg samtidig med kulturprodukt frå dei siste 60-70 åra, anten det er musikk, film eller klede.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne ble innkjøpt etter en anbefaling fra VidarP. Foretrekk nok elektrisk jazz gitar og denne er ikke blitt spilt så mye, er også 45 rpm og ikke alltid jeg gidder å styre med det. Som vanlig bra lyd på AA sine 45 rpm Riverside utgivlser.

    byrd2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en bra utgivelse fra Pure Pleasure, bra musikk,bra lyd og pressing.

    rebels newport.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Litt mer fra Newport festivalen, dett var konserten som fikk Ellington frem fra glemselen i USA i 56. At MoFi har gitt ut denne i budget serien Silver virker litt rart, men den er bra og kr.249 fra norsk butikk er en fin pris.

    ellington neport 56.jpg

    ellington newport 56.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mye flott musikk her nå!

    Har lest litt om franske Sam Records, virker som de har noen spennende nyutgivelser, har du noe av de i samlinga?
    Har du fått kjøpt Jazz Messengers alubumet fra 56? Ellers så er det kommet ut noen Jazz Messengers album fra Blue Note nå, fra analoge mastere til fine priser.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    jepp, kjøpte Jazz Messengers albumet, på dobbelt vinyl. Har ikke fått hørt på den enda riktig nok, men den så i det minste fin ut.

    Blue Note kjører mye bra represser for tiden, vanskelig å henge med - så skal sjekke ut:) Bestiller stadig noen nye i Tone Poet serien.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk ut 80 serien også, ikke så bra cover og trykket hos Optimum i Tyskland. Stort sett veldig bra og det er endel klassiske titter som ikke kommer i Tone Poet seeren siden andre allerede har gitt ut disse, men er ikke slike restriksjoner i 80 talls serien ser det ut til. F.eks denne (har den fra MM så har ikke hørt denne utgivelsen)

    ART BLAKEY & THE JAZZ MESSENGERS - INDESTRUCTIBLE LP (BLUE NOTE 80 VINYL EDITION)

    industrutuble.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    For mer BN Jazz Messenger så har Music Matters gitt ut endel 33 og 45 rpm.

    blakey 2.jpg

    blakey mm.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sprettet denne 45 fra MM i dag Una mas fra 63'. Introduserer Joe Henderson og med Tony Williams og Herbie Hancock før de starte å spille med Miles Davis. Nylig re-utgitt ut i 80 serien til BN.

    WEB_Image Kenny Dorham Una Mas - Blue Note 80 (LP) unamaskenny670969346.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Sjekk ut 80 serien også, ikke så bra cover og trykket hos Optimum i Tyskland. Stort sett veldig bra og det er endel klassiske titter som ikke kommer i Tone Poet seeren siden andre allerede har gitt ut disse, men er ikke slike restriksjoner i 80 talls serien ser det ut til. F.eks denne (har den fra MM så har ikke hørt denne utgivelsen)

    ART BLAKEY & THE JAZZ MESSENGERS - INDESTRUCTIBLE LP (BLUE NOTE 80 VINYL EDITION)

    Vis vedlegget 580983
    Er mye bra ja! Har kjøpt den Indestructible i 80-serien allerede :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skal ta meg tid til å søke opp og lytte til musikken du legger ut Minutten.

    S
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke bare spille nyinnkjøpte plater så har spilt et par Sonny Rollins i dag. Way out west var en om ikke den først audiophile utgivelsen jeg kjøpte fra USA etter jeg rotet meg inn på dette forumet.

    way out west AA.jpg

    way out west aa label.jpg

    brass trio.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn