Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er blitt lite spilletid på Regaen de siste månedene, blir vel til at jeg setter den vekk som en backup da jeg vel ikke får hva en ny P3 koster for den (bare keramikk tallerken koster rundt 9000 ny). Har vært fornøyd med den de ca. 10 årene jeg har hatt den, men har ikke plass til den når jeg får satt opp SOTAen.
    Fortsatt fornøyd med Raven/4P9 også.


    tw 4p9.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Liker designet på denne bedre en fuglene.

    Volare_HP_01.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne ligger på Music Matters web side. TW Raven AC med 10.5 arm og Atlas pu, men rar størrelse på platen? Sannsynligvis en testpressing, men hvorfor ikke 12" ? Radiostasjonene brukte vel noen 16" tidligere men den ser ikke ut til å være så stor?

    turntable_bw-1000-72.jpg


    Her en tilsvarende spiller med et armbord og en vanlig lp.

    raven lp.jpg


    THREE RECORDS.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fin utgivelse selv om lyden oppleves som litt "tynn". Utgått men OJC har også gitt den ut , og de har normal mye hyggeligere pris en Mofi, selv om de har vel steget rundt 50% de siste årene. Har noen klassikere fra Bill Evans på OJC som jeg jeg mener å huske låter helt fint, og meget bra til prisen jeg betalte for disse nye.

    mccoy sahara mofi.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke så begeistret for Analogue Productions sine Blue Note utgivelser som virker litt billige sammenlignet med Music Matters og nå BN's egne Tone Poet utgivelser. Men AP's Impulse! utgivelser derimot er jeg veldig begeistret for. Disse føles som premium utgivelser og på nivå med MM. Dessverre ikke noe vanlig distribusjon av disse til Norge slik som med BN, så $50 som de har kostet i over 10 år i USA blir nå til kr.1200 i Norsk butikk (Big Dipper).

    Fant frem Dear John C. med Elvin Jones som var fast medlem sammen med McCoy Tyner i John Coltrain's klasiske quartet frem til han ble for fri i stilen for dem. Ikke spilt denne mer en max et par ganger, men den var mye bedre en jeg husker.


    aplpimp88-45-large__03860.1544634636.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant frem en McCoy Tyner på Impulse! også, denne var også bedre en jeg husker. Veldig laidback plate og liker du Bill Evans så er det utenkelig at denne kan falle i smak. Bare så det er nevnt så er disse AP utgivelsene 2x45rpm.

    aplpimp39-45-large__25585.1544634508.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    R.I.P Hadde ikke fått med meg at McCoy Tyner døde 6 mars i år (81 år) så måtte finne frem den sist AP Impulse! jeg hadde. av ham. Denne er nå gitt ut i Vital vinyl serien (269) så den er lett tilgjengelig .

    tyner inception.png

    vital tyner.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for tipset om Music Matters Jazz. Prøvespiller første nå. Helt super kvalitet
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk for tipset om Music Matters Jazz. Prøvespiller første nå. Helt super kvalitet
    Bare hyggelig. Det er endel meget bra re-utgivelser av Impulse!, Verve, Riverside, Atlantic osv også, men mye er på 2x45 rpm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mange måneder siden de fleste Mofi kostet 799 hos PK , nå 1149? Betalte 524 (30% salg) hos PK i Januar for denne og liker ikke denne utviklingen.

    scorcer 2.jpg

    soccerer.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er bare å kjøpe Tone Poet serien nå om du vurdere disse. Startet på 249/269/299 og er nå 429, men ser at mange nå koster 549.

    Tone Toet.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nok syting på høye vinyl priser for i dag.

    Dette en Riverside re-utgivlese på Original Jazz Classics med Bags og Wes Montgomery OJC pleier å være
    OK og vel så det..*Min er kjøpt brukt og er NM og lyden er bra på denne utgivelsen.

    wes meet milt.jpg


    OJC label og ikke original Riverside.

    milt wes ojc label.jpg

    bag meet wes riverside label.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De fleste OJC jeg har ble kjøpt etter jeg fikk cdspiller og kjøpt p.g.a av de var mye rimeligere en cdutgaven (om den fantes). Svært tynn vinyl men så og si ingen støy og igjen bra lyd. Denne kom ut i 1986 is Tysk og US utgivelse, ser ut til at jeg har US utgivelsen selv om den er kjøpt hos Skei. Blant de først Miles Davis album jeg kjøpte.

    bagsgroove ojc lp.jpg

    bags groove ojc label.jpg

    Tysk label
    bags tysl label.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser at de finnes enda (samme bestillings no OJC-245 på denne).

    bags groove bd.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne OJC re-utgivelsen kom i 1987. Lenge siden jeg har spilt denne gamle favoritten.

    rollins OJC.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjører budsjett kveld, disse OJC kostet vel i snitt kr.125, 99, 125 og noen 149 om jeg ikke husker feil. Denne re-utgitt i 1984 er heller ikke så verst..

    full house wes ojc.jpg

    full house label.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer du å sjekke ut Eric Dolphy så er denne mye bedre en Out to Lunch å begynne med (imo). "Alle" anbefaler Out to Lunch på Blue Note men tror den har skremt vekk flere en den har overbevist om de er er nye til litt friere jazz. Denne som kom ut i 1960 er fin intro, og OJC re-utgivelsen fra 1982 er veldig bra.

    outer bound dolphy ojc.jpg

    outer bound ojc label.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Originalen kom ut i 1956, denne OJCen i 1982. Klassisk Monk med Sonny Rollins på 3 spor.

    brillant corners ojc.jpg

    brilliant cornens label.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Et album som "alle" liker, original fra 1961, denne re-utgivelsen er fra 1985. Spilt inn dagen etter Sunday at the Village Vanguard og 10 dager før Scott LaFargo ble drep i en bilulykke.

    waltz for debbie.jpg

    waltz for debbie label.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sier vel litt om jazzen sin stilling i USA på 60 tallet dette opptaket. Her er folk vitne til det som i dag blir regnes som noe av det beste som er tatt opp live og det er klirring i glass, bestikk mot tallerkener lyder og konstant jabbing under helt opptaket, og nesten ikke applaus i det hele tatt. Nå ble vel artistene innleid som underholdning i diverse klubber så dette var jo ganske normalt, men de hadde jo fortjent noe bedre. Er jo ikke noe ukjent fenomen i Norge 60 senere heller at folk går ut og er mer opptatt av å drikke og snakke en å høre på konserten de er på.

    Bill_Evans.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan går det med armvalg Minutten?
    Det ble en Kuzma arm til slutt, men det tok 4 år :)
    Jaggu på tide! Regner med du ble fornøyd, Kuzma er skikkelige saker.
    Kun testet den med min gamle DV-20X men det fungerte såpass bra at jeg bare har spilt musikk og ikke testet med AT33PTG. Siden jeg har 2 AT33 så blir det vel til at jeg tester AT på Raven/Kuzma mot SOTA/SME når jeg får satt opp SOTAen. Så blir neste stepp å teste en pu et hakk opp fra DV/AT (Air Tight PC-3).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant ut at jeg bare hadde åpnet 2 titler av dem jeg har i både 33 og 45 utgave fra MM, men husker ikke om jeg merket noe forskjell. 45 skal teknisk være bedre men de oppgraderte utstyret i mastering studioet før de startet på 33 utgivelsene. Har kun en Blue Note utgivelse fra Analogue Production, Workout som ligger på toppen her, den har jeg også i 33 utgave fra MM.

    Skal ta en liten sjekk i kveld og se om jeg hører noe forskjell. Kanskje vurdere å selge/bytte de uåpnede 45 om de ikke er bedre?

    mm vs .jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Mange flotte plater som blir presentert i tråden her, selv sitter jeg med ett glass rødvin og nyter Miles Davis - Porgy and Bess i en tidlig engelsk CBS utgave. Må si det frister litt å kjøpe 2x45 på mofi...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg står*over den, har en RSD som får holde og den blir ikke spilt så ofte selv om jeg spilte den for noen uker siden da jeg vurderte Mofi sin. Skulle gjerne hatt Sketches of Spain fra Mofi, men den kom ut i min vinyl pause så gikk glipp av å kunne kjøpe den til normale priser. Er vel også 33 rpm siden tittelsporet er på over 16 min.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har også en rimelig re-utgivelse av ukjent opprinnelse av Speak no evil, sannsynligvis kjøpt hos Ivar Skei på 2000 tallet en gang.

    speak no evel.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Speak no evil var blant de først cder jeg kjøpte (etter Miles og Coltrane) og det var etter diverse anbefaling. Husker den ikke falt helt i smak og ble stående i hylla i sikker over 10 år uten å bli spilt mer. Var først etter en kveld satt og hørte på Miles andre kvintett og etter en Shorter solo tenkte jeg, hvorfor har jeg ikke noen andre album med Shorter? Kjøpte så Juju som jeg virkelig likte og det ble kjøpt inn en hel del*av hans BN album på cd etter det. Er først de siste årene jeg har funnet frem dette albumet, og nå synes jeg det er meget bra.

    1987 utgivelsen jeg har på cd med sticker.
    speak no evil cd.jpg
    [
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har volum 1 i mono og volum 2 i stereo av Classic records re-utgivelse Kenny Burrell's Blue Ligthts. Er fra 2007 og gitt ut på "200 Gram Classic Records Quiex SV-P Super Vinyl Profile"


    burell 200g quality.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte noen få ECM lper når de begynte å gi ut lper igjen, men bel skuffet da de ikke var på samme nivå som tidligere vinyl fra ECM. Virker som om de har fått kontroll på kvaliteten igjen da de siste (kun noen få) har vært bra. Hadde ECM kvalitet.jeg fortsatt kjøpt og spilt cder så hadde jeg nok bare kjøpt cden da de er meget bra. Er fin pris også på de nye lpene, 219 og 229 er ingen upris for den kvaliteten som ECM leverer (om den nå er like bra som før).

    Første avspilling av denne i kveld.

    WEB_Image Cyrille   Smith   Frisell Lebroba (LP)  81xof89zxll__sl1200_-1018561599.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Disse nye ECM platene blir trykt hos Optimum i Tyskland (trykker også BN 80 serien).

    Denne var det litt støy på (2x33)
    holland ecm.jpeg


    mens denne var meget bra.
    munu ecm.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ble spurt om Sam Records litt opp i tråden og tror ikke jeg har spilt dem mer en 1 gang siden jeg kjøpte dem. Disse er presset på en av om ikke den beste i Europa, Pallas i Tyskland.

    Flott kvalitet på bildene.
    chet sam .jpg


    Ganske tynne cover, men "brettet".

    chet brett.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Aldri hørt om Ronnel Brigth før jeg kjøpte denne.

    ronnel brigth.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette var bra!

    Recorded at Studio des Dames in Paris on June 5, 1958.
    Limited Edition 1000 copies. Facsimile reissue using the original photo from Jean-Pierre Leloir for the back cover (front photo is lost), with double insert using an original photo from the session. Re-mastered from the original master tapes. Limited edition 180gram vinyl. Pressed by Pallas in Germany.

    ℗&© 1958 - Reissued in 2012 by Fred Thomas for Sam Records under licence from Universal Music Classics & Jazz France, a label of Universal Musi
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne hadde jeg på cden som kom ut i serien Jazz in Paris (2000). Barney Wilen er bare 20 år og spiller sammen med Milt Jackson, Percy Heath, og Kenny Clarke, fra the Modern Jazz Quartet. En liten kuriositet er at Milt Jackson spiller piano på denne.

    sam  barney.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Som mange startet jeg min interesse for jazz med Miles Davis og har
    på ham siden tidlig i tenårene, men de siste 10 åren så har det ikke blitt så mye. Spile noen plater for noen uker siden og da var det lenge siden sist. Rart nok har jeg hørt lite på albumene av det som kalles kalles Miles Second Great Quintet 1964-68

    Miles Davis — trumpet
    Wayne Shorter — tenor saxophone
    Herbie Hancock — piano
    Ron Carter — bass
    Tony Williams — drums

    Har vel alt de har gitt ut på cd bla. alle studio innspilningene boksen.

    miles 1965-68.jpg


    Men det er vel bare E:S:p og Miles Smiles jeg har hørt noe særlig på (både på cd og lp).

    miles second  quintet.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har egentlig ikke vurdert å oppgradere Miles Smiles (Speakers corner) og E:S.P (Impex).men noen som har disse og Mofi 45?

    miles smiles esp.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    "Sprakk" og kjøpte Sorcerer for å teste en av disse 45 med Miles Davis, hadde den ikke på lp fra før. Nefertiti fra 2008 utgivelsen til Sony.

    nerfertiti .jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn