Minijack fra iPad til pre, trenger en bedre løsning.

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg trenger tips til hvordan jeg kan spille av musikk fra IPhone/ IPad med best mulig lydkvalitet.
Pr nå så ligger iPaden koblet til pre med vanlig minijack og jeg styrer musiker via telefon(Spotify) og det er mer enn lettvint nok men jeg er redd det er langt fra optimalt for lyden !?
Mvh Aleksander
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En Audioquest dragonfly vil kunne løse problemet.

Johan-Kr
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Til Klipsch hadde jeg kjøpt Abrahamsen V6 DAC.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Apple Lightning til USB 3 kameraadapter er det eneste du kan koble mellom iphone / ipad og DAC, der du kan lade og spille musikk samtidig.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
En ipad kameraadapter mellom dragonfly og ipad. Fra dragonfly til stereoanlegget. Det er rett og slett en ekstern dac til ipaden.
Test av den billigste: AudioQuest DragonFly Black – myggen som brølte!
Test av den største: Audioquest Dragonfly Cobalt – nytt flaggskip fra lommeDACspesialisten
Artikkelen om Dragonfly Cobalt er nok bare en nyhetsartikkel. Men test av Cobalt er rett rundt hjørnet. Og så må vi ikke glemme Dragonfly Red, som er nesten like god som Cobalt.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
450
Antall liker
387
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Apple Camera Kit og nærmest en hvilken som helst USB-DAC funker. Evt. en Apple TV eller Airport Express koblet til DAC-en og Airplay.

Eller en streamer/mini-PC med Spotify og spille på den styrt fra telefonen/Spotify Connect.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hva er begrensningen til ipad mener du? det er jo tross alt en kraftig liten datamaskin.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
450
Antall liker
387
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Du er jo begrensa til software OG tilkobling som er setifisert av Apple.
Ladeproblematikk mens man bruker lightningpluggen til andre ting.
Padden er kanskje en liten datamaskin, men den er ikke ment å være stasjonær.
Jeg mener det er greit og frigjøre den fra anlegget mot en boks til noen hundrelapper som er mer skreddersydd til bruken.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Jeg har eksperimentert veldig mye med ipad koblet til anlegget. Du kan lade og spille samtidig, les komentar fra meg litt lenger opp. Siden det er en datamaskin kan du spille hva du vil fra den. Den har batteridrift om du vil, og ingen viftestøy.Den har en svært god skjerm og tar liten plass (helt flat) Den har blitt grundig testet mot en meget oppegående cd spiller: Hegel cdp4a mk2, da koblet via Dac til forforsterker og ipad spiller like bra. Jeg er ikke i stand til si at jeg liker lyden i Hegel bedre enn ipad.
Mangen har liggende eldre ipad i skuffer og skap og da blir kostnaden uvesentlig. Jeg forstår de som vil ha en seperat streamer, men at lyden og brukervennligheten er bedre er jeg ikke enig i.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har eksperimentert veldig mye med ipad koblet til anlegget. Du kan lade og spille samtidig, les komentar fra meg litt lenger opp. Siden det er en datamaskin kan du spille hva du vil fra den. Den har batteridrift om du vil, og ingen viftestøy.Den har en svært god skjerm og tar liten plass (helt flat) Den har blitt grundig testet mot en meget oppegående cd spiller: Hegel cdp4a mk2, da koblet via Dac til forforsterker og ipad spiller like bra. Jeg er ikke i stand til si at jeg liker lyden i Hegel bedre enn ipad.
Mangen har liggende eldre ipad i skuffer og skap og da blir kostnaden uvesentlig. Jeg forstår de som vil ha en seperat streamer, men at lyden og brukervennligheten er bedre er jeg ikke enig i.
Sant, men det er kulere med en stasjonær streamer/tranceiver i anlegget enn å måtte koble ipad-en til anlegget med kabel. ;)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Jeg har eksperimentert veldig mye med ipad koblet til anlegget. Du kan lade og spille samtidig, les komentar fra meg litt lenger opp. Siden det er en datamaskin kan du spille hva du vil fra den. Den har batteridrift om du vil, og ingen viftestøy.Den har en svært god skjerm og tar liten plass (helt flat) Den har blitt grundig testet mot en meget oppegående cd spiller: Hegel cdp4a mk2, da koblet via Dac til forforsterker og ipad spiller like bra. Jeg er ikke i stand til si at jeg liker lyden i Hegel bedre enn ipad.
Mangen har liggende eldre ipad i skuffer og skap og da blir kostnaden uvesentlig. Jeg forstår de som vil ha en seperat streamer, men at lyden og brukervennligheten er bedre er jeg ikke enig i.
Sant, men det er kulere med en stasjonær streamer/tranceiver i anlegget enn å måtte koble ipad-en til anlegget med kabel. ;)
Innebygget streamer som feks, Gato Dia 250s er jo snadder.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg spiller veldig lite streaming på anlegget så er ute etter en allright og billig løsning :) så iPad fungerer bra syntes jeg :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Jeg spiller veldig lite streaming på anlegget så er ute etter en allright og billig løsning :) så iPad fungerer bra syntes jeg :)
En Ipad henter data fra nettet minst like greit som andre produkter. Den videresender også dataen fra nettet like greit som andre produkter uten å legge til eller trekke fra noe hvis du benytter USB / Lightning utgangen.

-BB-
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg har brukt iPhone/iPad på denne måten i flere år.
Forskjellige DAC-er: Henry, Cambridge, DragoonFly ....

Fungerer helt fint.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hvilke begrensninger tenker konkret du på her?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hvilke begrensninger tenker konkret du på her?
Det har jo jeg allerede spurt om.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Bruker iPad koblet via Lightning - USB med lading adapter til DAC. Har iPad både i hoved anlegget og i kjeller anlegget.
I stua er en ett år gammel iPad koblet til Electrocompaniet ECD2 og i kjelleren en eldre iPad til Musical Fidelity V-DAC II. Dette funker meget bra. Bruker mest Tune-in radio appen, en sjelden gang streames lossless musikk fra Macen med Fjernkontroll appen.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
450
Antall liker
387
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hvilke begrensninger tenker konkret du på her?
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hvilke begrensninger tenker konkret du på her?
Det har jo jeg allerede spurt om.
Du er jo begrensa til software OG tilkobling som er setifisert av Apple.
Ladeproblematikk mens man bruker lightningpluggen til andre ting.
Padden er kanskje en liten datamaskin, men den er ikke ment å være stasjonær.
Jeg mener det er greit og frigjøre den fra anlegget mot en boks til noen hundrelapper som er mer skreddersydd til bruken.
Jeg tenker på begrensningene Apple har bestemt for deg. Tilkoblingsmuligheter og software/apper.
Men nå ønsker trådstarter og benytte iPaden sin videre - så da er det jo greit.

Mitt poeng var bare når man alikavel skulle bruke penger på ei ny løsning, så var det kanskje greit og få en dedilert streamerboks -som bare turer og går med det den skal gjøre.
Som hver gang man setter i strømmen er klar. En boks som kan følge med uansett hvilken DAC man velger eller hvilke strømmeløsninger man ønsker i framtiden. Da får man også frigjort iPaden fra og ligge der som en dum strømmeboks.

Hvis det er sånn at man har en iPad ledig i annenhver skuff i heimen, og ønsker tilpasse seg rundt den - så er det ok for min del.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å ha en iPad med Camera Kit (Det nyere, der du kan bruke både USB og lade samtidig) som er koblet til anleggets DAC, der iPad-en kjører Spotify og viser albumet som spilles på skjermen, men styres fra en telefon, er nok en helt fin løsning, det. ...Når man ikke har noe mot å la den stå koblet til anlegget med ledning.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hvis du alikevel skal kjøpe deg DAC og kilden er Spotify, så hiv inn noen hundrelapper ekstra og skaff deg en streamer med Spotify Connect. Så slipper du og ha iPaden og dens begrensninger liggende i benken..
Feks en RaspberryPi er mer fleksibel og gjør jobben bedre:)
Hvilke begrensninger tenker konkret du på her?
Det har jo jeg allerede spurt om.
Du er jo begrensa til software OG tilkobling som er setifisert av Apple.
Ladeproblematikk mens man bruker lightningpluggen til andre ting.
Padden er kanskje en liten datamaskin, men den er ikke ment å være stasjonær.
Jeg mener det er greit og frigjøre den fra anlegget mot en boks til noen hundrelapper som er mer skreddersydd til bruken.
Jeg tenker på begrensningene Apple har bestemt for deg. Tilkoblingsmuligheter og software/apper.
Men nå ønsker trådstarter og benytte iPaden sin videre - så da er det jo greit.

Mitt poeng var bare når man alikavel skulle bruke penger på ei ny løsning, så var det kanskje greit og få en dedilert streamerboks -som bare turer og går med det den skal gjøre.
Som hver gang man setter i strømmen er klar. En boks som kan følge med uansett hvilken DAC man velger eller hvilke strømmeløsninger man ønsker i framtiden. Da får man også frigjort iPaden fra og ligge der som en dum strømmeboks.

Hvis det er sånn at man har en iPad ledig i annenhver skuff i heimen, og ønsker tilpasse seg rundt den - så er det ok for min del.
Ser den ja. Jeg bruker nå en Bluesound Node (som etter hvert skal oppgraderes til Node 2) som jeg styrer fra iPhone/iPad.
 
Topp Bunn