Alt til hus og bolig Minihus - hot or not?

Mikrohus - hot or not

  • Ja, less is more

    Stemmer: 8 47.1%
  • Nei, vi måler velstand i kvadratmeter

    Stemmer: 9 52.9%

  • Totalt antall stemmer
    17

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    OK. Dette kunne kanskje gått i samletråden "Vakker design", men eg prøver meg på ein eigen tråd.

    "Minihusa" er ein gjengangar, og særleg ser det ut som om redaksjonane i NRK liker dei. Nokre døme:

    Eg vart fyrst interessert i dette då eg las om det som på engelsk vert omtala som "japanese infill architecture", og i Japan finst det flotte minihus (dei interesserte kan finna i bøtter og spann på dezeen.com):

    Eg har tenkt litt forskjellig om dette, men definitivt ikkje (samla) nok til å enda opp med eit klart svar på spørsmålet.

    For ("hot")

    1. Lite og enkelt kan absolutt vera estetisk: Rega er meir elegant enn oljeplattform-platespelarar, og Fiat 500 og Nissan Micra er fine akkurat fordi dei er små. I tråd med Rams, kanskje, men også med læraren eg hadde på eit talteori-kurs: Med stjerner i augo fortalde han om det beste eksamenssvaret han hadde fått - til saman ei A4-side.

    2. I Japan står dette i ein gamal, filosofisk tradisjon, og er også tett knytta til materielle vilkår (veldig tett urbaniserte område, små tomter og tradisjon for einebustader).

    3. Det er god ressursøkonomi at vi ikkje alle skal ha svære hus, både når det gjeld byggekostnader og når det gjeld driftskostnader.


    Mot ("not")

    1. Enkelt er fint, men det er skilnad på å barbera seg og skjera av seg hovudet. Dersom ein prøver å få til for mykje på for lite plass, vert alt trangt og upraktisk.

    2. Minihus er kanskje fint for folk som bur åleine og ikkje har interesser som krev plass, men ein kvalitet ved eit hus må no vera at det kan takla litt forskjellige omstendigheiter i livet.

    3. Dersom minihus skal byggjast etter same standard som store hus, er det ein vanvittig ineffektiv (dyr) måte å skaffa bustader på.

    4. Dette er ideologi ("falskt medvit", som Marx kalla det); bustadmarknaden tilbyr folk stadig mindre bustader til stadig høgare pris (det som var eit heilt ordinært familiehus på 1980-talet, er ein villa i dag). Det er godt mogleg at økonomien tvingar folk til å bu i campingvogn, men det er ikkje framsteg.

    5. Kor ressursøkonomisk er det eigentleg dersom alle skal ha ein romantisk eplehage rundt minihuset sitt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.860
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner vel ikke helt greia.

    Jeg regner med de fleste av oss har bodd på hybel/brakke/forlegning og vet omtrent hvordan det arter seg.

    Små leiligheter i leilighetsbygg vil jo være billigere å bygge, mer energieffektive, kan bygges i den størrelsen man ønsker og ikke minst har man også muligheten til å inkludere felles rom/fasiliteter.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Forskjell på mini og Micro- hus slik jeg ser det. Generelt synes jeg folk er for opptatt av kvadratmeter og ikke like opptatt av planløsning og effektivitet.
    jeg har vært i leiligheter på 120kvm som
    Føles ut som 70, fordi det er mye areal i ganger, og mellomrom etc og i tillegg mange dører som gjør møblering vanskelig.
    takhøyde har også veldig mye å si. En ny leilighet med lav takhøyde føles alltid mindre enn en eldre leilighet med god takhøyde.
    Microhus oppleves for min del som noe som fungerer for 1 voksen og i perioder 1 barn. Eksempelvis super løsning for skilte foreldre eller lignende.
    små hus med god plassutnyttelseer noejeg selv ønsker, eksempelvis rekkehus eller en leilighet over to plan.
    jeg vil heller ha en mindre bolig og en hytte På fjellet (har sommerhytte fra før på
    50kvm) enn et stort hus på 300kvm.

    totalt 200kvm eiendom fordelt på 3 steder virker mye mer berikende - men det er helt nødvendig at det da er rom som lar seg møblere og bruke.

    Når det gjelder designbiten så går det på proporsjoner. Microhus bygget på tilhenger synes jeg sjeldent lykkes - mens minihus feks bygget på påler (for lavt avtrykk) ofte tar seg bedre ut visuelt.
    Infill bygg synes jeg veldig ofte ser utrolig bra ut. Spesielt der de har beholdt en passasje på gateplanet slik at du opprettholder luftighet
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Det er godt mogleg det er eit skilje mini/mikro, @Entropy. Eg er ikkje heilt inni terminologien.

    Det kan også vera at eg har eit vanskeleg utgangspunkt; som familie har vi det med å samla på alt mogleg, og prøva å dytta inn meir i rom enn det er plass til. Men, det er noko verdi i å kunne det, også.

    Eg tenkjer litt som @OMF, i utgangspunktet: heller større bygg med fellesløysingar. Det er likevel ikkje heilt uproblematisk, det heller: Det betyr å betala (indirekte) for areal du kanskje ikkje bruker, og der du må konkurrera om tilgang på tidspunkt der alle vil bruka fellesområda. Erfaringane frå tidleg-modernistiske forsøk på slikt gjekk vel i retning av at bebuarane heller ønskte større, private område. Det same er mine (noko begrensa) erfaringar frå burettslag: Det var ei ganske lita gruppe som dominerte fellesområda.

    Men, ja: Det er noko estetisk fint med ein del av desse minihusa, og dersom eg var åleine i verda, kunne 30-40 kvm absolutt vore meir enn nok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.985
    Antall liker
    11.394
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En tilsynelatende stadig økende del av befolkningen bruker tida utenom jobb til filmer/serier og internett.. da trenger man ikke rare plassen til en eller to personer??
    Om det strengt tatt er kostnadseffektivt er jeg slett ikke sikker på, gitt de prisene jeg hittil har sett.... tilkobling av strøm, vann og avløp koster stort sett det samme for 40 og 400 kvm....
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544
    Jeg skjønner vel ikke helt greia.

    Jeg regner med de fleste av oss har bodd på hybel/brakke/forlegning og vet omtrent hvordan det arter seg.

    Små leiligheter i leilighetsbygg vil jo være billigere å bygge, mer energieffektive, kan bygges i den størrelsen man ønsker og ikke minst har man også muligheten til å inkludere felles rom/fasiliteter.
    Problemet er vel at det er svært vanskelig å få tillatelse til å bygge små leiligheter i leilighetsbygg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet er vel at det er svært vanskelig å få tillatelse til å bygge små leiligheter i leilighetsbygg.
    Det kjem vel som ein reaksjon på at utbyggjarane har hatt eit ønske om å nesten berre byggja dette?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Det er klart at "ja eller nei" til minihus er eit veldig dumt spørsmål, noko trådstartar kanskje kunne tenkt på.

    Spørsmålet kva vera kva det vert sett opp mot;
    • lite hus og stor tomt vs. stort hus og liten tomt
    • minihus vs. leilegheit
    • stort vs. lite huslån
    Men desse motsetnadspara grip likevel ikkje det som eg meiner er underforstått i "ideologien" om minihus, nemleg at minimalismen mini/mikrohus representerer er eit etisk og estetisk gode, uavhengig av budsjett. Tvert om, dei reduserer spørsmålet til eit spørsmål om prioriteringar, "slik fekk eg mest mogleg ut av pengane". Korleis folk prioriterer, er vanskeleg å diskutera. Det er jo ingen som er dumme fordi dei har eit lite hus, eller tilsvarande, som er dumme fordi dei ville ha eit stort hus og difor aldri reiser på feire. Har du ikkje lyst på hage, er openbert leilegheit betre enn minihus dersom prisen er den same.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.030
    Torget vurderinger
    23
    Som i mange andre bygningsmessige sammenheng så er det det norske klimaet som gjerne setter begrensninger for attraktive løsninger.
    Alternativt stivbeinte regler, men ikke sikker på hvordan disse slår ut på slike minihus.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.867
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Holmestrand
    Mellomste datter betalte en liten formue for 37 kvm i Oslo (i fjor høst).
    Kan vanskelig se hvordan man leve nogelunde greit på noe mindre enn det.
    Uansett hvilke fancy/trendy beskrivelser man bruker.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    5.247
    37m2 er da et et palass for aleneboende. Jeg bodde seks år i denne leiligheten i Trondheim; nette 26m2 og min vei inn på boligmarkedet. Stortrivdes, på noen måter den beste kåken jeg har bodd i (ps: meglerbilder, sofaen var opprinnelig ikke vendt sånn).

    0BEB173E-8331-4E6C-A26F-748585FC1158.jpeg
    1CC867E5-9087-405D-B4A5-397753165AE0.jpeg
    896AE2CC-A848-4509-9D55-32A2473FD10E.jpeg
    8787ED1C-5891-4ABF-B051-27485A9E70DB.jpeg
    845B5B69-E863-494B-929C-CBC20EE5D47C.jpeg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544
    Det kjem vel som ein reaksjon på at utbyggjarane har hatt eit ønske om å nesten berre byggja dette?
    Utbyggerne bygger vel det som det er marked for å selge, nå forbyr man noe mange ønsker å kjøpe.
    Nå lever politikerne i en eller annen idealistisk boble om at alle skal ha råd til en stor leilighet, realiteten er at mange ikke får kjøpt noe i det hele tatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
    I Japan er de eksperter på å utnytte plass og lage gode interiører på få kvadratmeter. Enkelte minihusbyggere har satt seg inn i løsninger derfra og kommet opp med gode resulat. Andre prøver å klemme mest mulig inn på den lille plassen de har til rådighet, så det er mange rare løsninger der ute.

    I utgangspunktet er vel et minihus en campingvogn, på rullende karosseri, gjerne bygd i tre? Veldig mange smarte løsninger i slike, som man gjerne kan overføre til større areal.


    Eller:

    Tiny-Off-Grid-Ursa-House-Interior.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Du har sikkert rett i at det er gode og mindre gode løysingar, og det kan sikkert vera ein del å læra, også for større hus.

    Interessant, forresten: Denne (som du linka til):
    57026739-F336-4181-8E81-4CDF6C0E806A.jpeg

    minner temmeleg om

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
    David i Norske Mikrohus kan du stole på. Han gikk over til å lage slike for en del år siden, har mye erfaring og tar seg meget norsk betalt.

    Det er også fullt mulig å gi oppgaven til dyktige snekkere i andre land. Kjenner folk som har gjort det. Jeg er en stor kar, og for meg er første målestokk at det skal være lett og greit å bevege seg inne i mikrohuset. Mange får det til, med bravur.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    David i Norske Mikrohus kan du stole på. Han gikk over til å lage slike for en del år siden, har mye erfaring og tar seg meget norsk betalt.
    «Heim» har eg sett i fleire reportasjar om mikrohus, trur det også var det som var i «Hvem bor her»-serien til NRK. Utan familie, og med tilgang til bra tomt, kunne eg nok budd i noko slikt og føretrekt det framfor 27 kvm i bygard.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.285
    Not.

    Dette er et hifi-forum. Kun de få av oss som sverger til hodetelefoner kan bo i noe sånt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
    Not.

    Dette er et hifi-forum. Kun de få av oss som sverger til hodetelefoner kan bo i noe sånt.
    "Trenden" skyldes at ungdom ikke kommer seg inn på eiendomsmarkedet, men de vil helst ikke bo i campingvogn eller bobil. Og mange har oppdaget at dette fungerer bra for dem. De setter sine minihus gjerne på ganske attraktive steder, i samarbeid/gjennom leieavtaler med grunneiere, og har også fleksibilitet ved at de kan flytte dem når de skifter arbeidsplass, drar på ferie, o.a.
    Mange bedriver også solid selvbygg i innredning og utførelse og får til imponerende resultater.

    Selvsagt ikke sammenlignbart med å sitte pal i en lyttestol og forsøke å høre forskjell på strømkabler, men litt duger det.

    Dette ble så gjennomført at arkitekt Gert Wingårdh ga hun som tegnet og utførte det, sammen med kjæresten, jobbtilbud i sitt firma.

     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Handler mye om at minihuset kan plasseres på attraktive steder. Ren luft, natur, grønt utsyn. Moderne leiligheter med lys fra en side, og vindu mot en blokk, er motsatsen.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.522
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som i mange andre bygningsmessige sammenheng så er det det norske klimaet som gjerne setter begrensninger for attraktive løsninger.
    Alternativt stivbeinte regler, men ikke sikker på hvordan disse slår ut på slike minihus.
    Det er kommet en nye forskrift + revisjon av tilstøtende. I praksis: max mønehøyde 4,5 meter, maks bruksareal 30 kvm og en del lettelser på krav til ansvar, vendesirkler, innvendig bod osv. I praksis ganske likt regelverk som for hytter.
    Siden det er 30 kvm bruksareal,så kan en bygge med god isolasjon osv.
    Personlig kunne jeg godt ha bodd i noe slikt. Gitt at jeg hadde en røslig snekkerbod og garasje i nærheten...
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.001
    Jeg synes ideen om minihus er god, og forlokkende. I praksis tenker jeg en normal boligblokk slår minihus på overraskende mange punkter i realiteten, men det FØLES ikke like frigjørende og miljøvennlig som et minihus. Å lage små samfunn av minihus i klynger har jeg kanskje mer tro på, men det finnes vel også allerede under betegnelsen campingplass.
    Og så blir det kanskje fort litt Liberstad over det hele - et fint tankeeksperiment som funker helt til man møter Virkeligheten & Folkene man skal bo ved siden av...?

    Jeg VIL veldig gjerne like det. Men 30 kvm blir for smått for min egen del. 80 kvm virker mer passe. Og så hadde jeg nok behøvd en sånn nymotens garasje/lagermodul eller et uthus av god størrelse.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    @ePi Tenk klyngetun av minihus, med skikkelege fellesområde for verkstader, garasje, lager, arrangement, storkjøken osb. Då byrjar det å verta ganske ålreit.

    Problemet er at når du skal ha såpass sosial infrastruktur, så ønskjer du òg at folk skal bu der ei stund. Då treng du ikkje mobiliteten i minihusa. Kanskje økolandsby-konsepter er det ein burde gå for?

    Problemet, igjen, det er ikkje alle eg ville orka å vera så tett på i fritida som ei slik løysing hadde lagt opp til.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Forskning på nabolag er hot for tiden. Ses på som en løsning på samfunnets wicked issues. Sterke bånd motvirker ensomhet, isolasjon, konsum for å døyve tomheten (i de 300 m?), men det krever en radikal omstilling. Kanskje det er et generasjonsspørsmål - foreløpig kan det virke sånn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
    Mikrohuset som Wingårdh tar av over i filmen jeg linket til kostet 240.000 å bygge, fra hjul til pipe. Jeg skjønner godt at mange ungdommer velger den løsningen.

    Og som Fivus påpeker er "communal living" på vei tilbake, blant yngre generasjoner. Min generasjon handlet om selvrealisering og enebolig, nok skilsmisseskadede ungdommer (de fleste, får man inntrykk av) har skjønt at det kan være andre samlivsformer som er gunstigere. Gitt arbeidet med regenerativt landbruk, kortreist mat og større nærhet til yngre mennesker enn de fleste på min alder opplever, har jeg kunnet følge denne utviklingen tett på.
    Kjenner flere som mikrohuser og er storfornøyde. Et interessant skille i forhold til campingplasser med etablerte plasser, der revirtenking og rivalisering er hovedaktivitet, tilsynelatende, er at mikrohuserne lager fellesarealer og -aktiviteter og deler på fasilitetene, på måter dagens yngre har funnet frem til.

    Det sagt, de klarer også å komme opp med nok å krangle om, så alt blir ved det gamle.

    MEN - 240.000 kostet altså dette:


    Skjermbilde 2023-03-16 kl. 06.37.51.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.443
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Sørlandet
    Jeg digger konseptet med minihus og samtidig er jeg også stor fan av off grid hytter og hus. Håpet er at hyttetomt eiere etterhvert skal skjønne hvor kult dette er men jeg er redd det vil ta fryktelig lang tid. Eier man tomt vil man som regel ha så mye igjen for den som overhodet mulig.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel egentlig kommunene og reguleringsplanene som må forstå hvor smart det kan være å få tilflyttere uten for mye styr. Er jo ikke like lett i alle steder å få til noe utenfor boksen. Jeg har en tomt på fjellet og kunne gjerne satt opp 2 microhytter der og leid ut (og brukt litt selv) mens jeg ventet på råd til å bygge drømmehytten. Dette er desverre veldig vanskelig slik det er idag.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Mikrohuset som Wingårdh tar av over i filmen jeg linket til kostet 240.000 å bygge, fra hjul til pipe. Jeg skjønner godt at mange ungdommer velger den løsningen.
    Som buform i livsfase trur eg mikrohus(ing) er storvegs. Ingen tvil. Som studentar (med ei studietid strekt litt utover) leigde eg og kona i mange år, også etter at vener byrja å kjøpa hus. På den tida var det ganske rimeleg, og ikkje minst fleksibelt. Å kjøpa hus eit par år før vi gjorde, hadde vore "fornuftig", men eg såg med gru på korleis det hadde bunde oss på mange andre måtar.

    I lenkja eg la ut ved trådstart, om to mikrohus i Aurland (reportasjen er frå 2017), verkar det likevel som om dei som er intervjua ser føre seg dette som ei meir permanent buform, særleg arkitekten. Då er det meir i tråd med dei svært små, japanske husa.

    MEN - 240.000 kostet altså dette:
    Utruleg flott, kreativt og estetisk.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.001
    Bygget nesten utelukkende av plastkompositt og med et drivstofforbruk som stiller selv Full Fat Range Rovers fullstendig i skyggen, men joda. Enda mer forlokkende enn minihus.

    Jeg er jo en enkel sjel og hadde klart meg greit med en simpel Lagoon Sixty-7...






     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    15.829
    Torget vurderinger
    2
    Ta turen ned til Aker Brygge vintertid. En stor andel av båtene som ligger der er mikrohus. Bryggeplassene er billige om vinteren og folk bor, bokstavelig talt, midt i byen der nede. Og flere klarer seg utmerket på "små" seilbåter.

    Var på en bobåt, en ombygd lekter, med imponerende teknisk anlegg, og alt fra spa til superkjøkken (bysse?), stor stue, og giga sundeck "på taket", med grill og utemøbler. Boareal som på en stor Frognerleilighet. Men det kostet å bygge og å drive. Hun som hadde meg med som inspektør og som vurderte å kjøpe den var klar til handel, til jeg påpekte at det tekniske anlegget, generatorer, VVS som i en Bondfilm (innlagt gulvvarme i alle plan var bare begynnelsen) - ville kreve mye ettersyn og stell.
    Så nå bor hun i en båt på Aker Brygge og stortrives, uten å behøve teknisk mannskap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn