MINIDSP DIRAC

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ja, du må betale moms. Men ikke toll, siden elektroniske produkter er tollfrie.

Ang. digital/analog-konverteringer: Det finnes nok folk her inne som vil være skeptiske til det. For min del tror jeg ikke det har så mye å si da, og har aldri hørt forskjell på slike ting. Så hvis jeg var deg ville jeg bare kjørt på. Slike konverteringer kan jo teoretisk endre signalet bittelitt. Men mest sannsynlig er det såpass lite at du aldri vil være i stand til å høre det. Jeg tror for eksempel at det vil ha mer å si for lyden om du flytter hodet 20 cm fram og tilbake i den ene eller andre retningen, enn om du kjører signalet gjennom 10 slike kjeder med digital/analog-konverteringer.

Men som sagt, finnes mange audiofile som er uenige i dette. Kommer nok litt an på hvor fintfølende du tror ørene din er:)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Ja, du må betale moms. Men ikke toll, siden elektroniske produkter er tollfrie.

Ang. digital/analog-konverteringer: Det finnes nok folk her inne som vil være skeptiske til det. For min del tror jeg ikke det har så mye å si da, og har aldri hørt forskjell på slike ting. Så hvis jeg var deg ville jeg bare kjørt på. Slike konverteringer kan jo teoretisk endre signalet bittelitt. Men mest sannsynlig er det såpass lite at du aldri vil være i stand til å høre det. Jeg tror for eksempel at det vil ha mer å si for lyden om du flytter hodet 20 cm fram og tilbake i den ene eller andre retningen, enn om du kjører signalet gjennom 10 slike kjeder med digital/analog-konverteringer.

Men som sagt, finnes mange audiofile som er uenige i dette. Kommer nok litt an på hvor fintfølende du tror ørene din er:)
Kommer jo an på hvor bra rommet er også da. Hos meg når all akustikken var oppe sist, så hørte jeg greit forskjell på forskjellige ting, også når jeg flyttet hodet en del. Nå mens akustikken var nede er det ett fett. Men spesielt oppover i mellomtonen og diskant var det grei skuring å høre forskjell på f.eks behringeren min og Crown itechen min mot f.eks Hypex ncore'n min blindt. Hørte forskjeller fra ca. 150hz og oppover blindt, og hypex er den mest transparente av de 3.
Dac'er er det ikke så voldsomt med forskjell på, men det er forskjeller her også opp til et visst punkt. På analogdelen i minidsp (har kun testet den første) er det i mine ører en del å hente.
Men om jeg klarer å hente noe fra lynx auroraen jeg bruker nå, det stiller jeg meg sterkt tvilende til.
Får teste litt igjen etter jeg har prøvd å gjøre akustikken så kompromissløs som mulig :)

Er forøvrig enig i at dette er noe som ikke bør prioreteres i første omgang. Pengene bør legges der det monner. Aktiv deling og rommet f.eks. Hos meg var jo akustikken i rommet omtrent halve anleggskostnaden på et punkt :rolleyes:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Gode poenger, Thohaug:) Når det gjelder forsterkere, har jeg forandret litt mening... Før mente jeg at alle hørtes like ut, fordi det var det de fleste blindtestene sa. Men så har jeg vel innsett at det er mer komplekst, og at forsterkere både kan ha ulik grad av transparens, og kan få høyttalere til å oppføre seg på forskjellige måter. Så der har jeg motstrevende revidert oppfatning. Selv om jeg fortsatt mener høyttalere og akustikk har veldig mye mer å si, da! Når det gjelder dacer, derimot, verken hører jeg noen særlig forskjell eller ser store tekniske grunner til at de skulle oppføre seg så forskjellig. Så jeg tror nok fortsatt at den signalkonverteringen Trosse1 snakker om her neppe vil være hørbar.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.974
Antall liker
10.702
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Må betales mva ja. Tror det må momses av frakta også.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Ok får bare svelge kamelene- dette ble en dyr fornøyelse, men kanskje er det værdt pengeme.

Har bestilt en 88A og den sendes fra kinamann ser det ut som, da er vel ventetiden 3 uker ca?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Men denne kan ikke brukes som delefilter? Trenger du da en boks til i front?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Er det ikke akkurat samme boks som 10X10 hd med dirac
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Som Thohaug sier - med god akustikk hører man lettere forskjell på forsterkere. Høyttalere med lav forvrengning har mye å si for å oppfatte forskjellene. Rom og høyttalere betyr mest, men en DAC med høy jitter eller thd i utgangen ødelegger uansett. Store forskjeller her etter min erfaring. At Lynx Aurora er helt der fremme er det imidlertid ingen tvil om.

Final
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som jeg pleier å si: Jeg er inhabil, men har også opplevd det samme som andre beskriver her. Et par ganger har jeg testet samme elektronikk i et god behandlet rom og et ubehandlet. I det ubehandlete rommet og som var vanskelig akustisk var det nesten umulig å høre forskjell på f.eks to DACer. I rommet som var behandlet, kom forskjellene tydelig frem.

Greien er at "forvrengningen" fra rommet er i utgangspunktet mye større enn forvrengningen fra elektronikk (så sant sistnevnte holder kurant nivå) og mindre forskjeller druker da i dette. Fjerner man de største romproblemene, så kommer derimot mindre forskjeller mellom f.eks elektronikk mye tydeligere frem.
Det som er essensielt her at man har kontroll på tidsdomenet både i øvre og nedre frekvensområde. Det løser man ikke med EQ/korreksjon og det holder ikke med noen få absorbenter i stuen.

miniDSP 4x10Hd har f.eks helt klart noen svakheter lydmessig. Lynx er derimot på toppnivå. De interne nye Lynx lydkortene måler forøvrig enda bedre enn Aurora.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Som jeg pleier å si: Jeg er inhabil, men har også opplevd det samme som andre beskriver her. Et par ganger har jeg testet samme elektronikk i et god behandlet rom og et ubehandlet. I det ubehandlete rommet og som var vanskelig akustisk var det nesten umulig å høre forskjell på f.eks to DACer. I rommet som var behandlet, kom forskjellene tydelig frem.

Greien er at "forvrengningen" fra rommet er i utgangspunktet mye større enn forvrengningen fra elektronikk (så sant sistnevnte holder kurant nivå) og mindre forskjeller druker da i dette. Fjerner man de største romproblemene, så kommer derimot mindre forskjeller mellom f.eks elektronikk mye tydeligere frem.
Det som er essensielt her at man har kontroll på tidsdomenet både i øvre og nedre frekvensområde. Det løser man ikke med EQ/korreksjon og det holder ikke med noen få absorbenter i stuen.

miniDSP 4x10Hd har f.eks helt klart noen svakheter lydmessig. Lynx er derimot på toppnivå. De interne nye Lynx lydkortene måler forøvrig enda bedre enn Aurora.
Tror fort du kan ha rett i dette, Orso. Men hva legger du i at EQ ikke kan få kontroll å tidsdomenet? Er det ikke nettopp det som er noe av greia med dirac live feks, at det justerer tidsdomenet også? (ikke at jeg forstår det tekniske her, men noe med "mixed phase" osv)
 
Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Ok, skulle bare mangle,Lynx koster jo endel mer en 88a, og som du sier er akustikken osv momenter som må sitte før eventuelt forskjellene skal kome frem.

Nå vet vel ikke jeg hvor mange som har slike ting på plass, men tipper brorparten sitter å ratter i stuer rundt om uten uten akustisk rette rom.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Tok å avbestilte boksen,der må jeg si Minidsp var medgjørlige og smidige.

tror jeg går for en enklere boks uten dirac
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tror fort du kan ha rett i dette, Orso. Men hva legger du i at EQ ikke kan få kontroll å tidsdomenet? Er det ikke nettopp det som er noe av greia med dirac live feks, at det justerer tidsdomenet også? (ikke at jeg forstår det tekniske her, men noe med "mixed phase" osv)
Vanskelig å svare på det tilstrekkelig uten å skrive en stil. Men kort fortalt:

Du kan ikke invertere signalet og samtidig løse mylder av refleksjoner som kommer på helt ulike tidspunkter. Se for deg at du har refleksjoner som kommer fra tak på etter en viss tid, refleksjoner fra nærmeste sidevegg, refleksjoner fra motsatt sidevegg, bakvegg, osv. Alle disse kommer etter ulik tid. Tanken bak romkorreksjon er man skal invertere direktesignalet for å løse refleksjoner. Men det går ikke når refleksjonene kommer til ulike tider. Og i tillegg vil EQ kun fungere til et punkt i rommet. Husk at bølgelengdene oppover i frekvens er svært små, slik at flytter man seg bare noen cm så er man allerede utenfor.

Det er mye som kunne sagt om dette, men bottom line er at dette lar seg ikke løse på en god måte med korreksjon. Romkorreksjonen fungerer kun godt når fase følger frekvens, noe man stort sett bare har til en viss grad i dypbassen. Unntaket er dersom rommet er kraftig behandlet, da blir responsen i større grad minimum fase og EQ fungerer da paradoksalt bedre. De som selger disse programmene vil selvsagt hevde noe annet, men når du får hørt et virkelig godt behandlet akustisk rom så skjønner du at det er en helt annen verden.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kan ikke noen i denne tråden sette opp et blokkskjematisk oversiktsbilde over hva man trenger av bokser, software, koblinger, mikrofoner etc slik at gamle analog-junkie'r som meg kan være med på leken....?

Har en del effektforsterkere som jeg har tenkt å bruke i et fremtidig flerveis hornsystem og mener å ha fått med meg at digitale filtre nå er så bra at det kan være veien å gå.

Blokkskjema og linker, takk! :cool:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kan ikke noen i denne tråden sette opp et blokkskjematisk oversiktsbilde over hva man trenger av bokser, software, koblinger, mikrofoner etc slik at gamle analog-junkie'r som meg kan være med på leken....?

Har en del effektforsterkere som jeg har tenkt å bruke i et fremtidig flerveis hornsystem og mener å ha fått med meg at digitale filtre nå er så bra at det kan være veien å gå.

Blokkskjema og linker, takk! :cool:
Jeg "kan" bare minidsp og dirac, da. Men kan prøve å lage en enkel oversikt over hvordan det funker senere i dag. Men nå må jeg begynne med dagens arbeidsøkt... blir lett til at jeg kaster bort for mye arbeidstid her inne hvis jeg først begynner!
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kabeldragerrager- så enig så enig,har selv prøvd å lese meg opp på disse boksene og synes det er vanskelig å få oversikten når en i utgangspunktet ikke har peilin på hva spesifikasjonene og funksjonene egentlig utgjør.

Hva og hvordan er f.eks softwaren til 88A boksen? Du får ikke oversikt over dette noen sted, er softwaren den samme som 10x10hd eller ikke- er delefilter delen den samme, eller ikke-
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
OlavE - du kaster ikke bort tiden,veldedighets arbeid for eldre kaller de det.;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke noen i denne tråden sette opp et blokkskjematisk oversiktsbilde over hva man trenger av bokser, software, koblinger, mikrofoner etc slik at gamle analog-junkie'r som meg kan være med på leken....?

Har en del effektforsterkere som jeg har tenkt å bruke i et fremtidig flerveis hornsystem og mener å ha fått med meg at digitale filtre nå er så bra at det kan være veien å gå.

Blokkskjema og linker, takk! :cool:
Hypex DLCP med volumkontroll og effektrinn. Pluss måleutstyr. Done deal. Unødvendig å lage det mer komplisert IMO. Kanskje feil tråd for å anbefale DLCPen.....

Hypex Electronics BV - DLCP
Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone
Best pris på Focusrite Scarlett 2i2 - Sammenlign priser hos Prisjakt
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Her er omtrent slik jeg mener det bør kobles:

bokser.jpg

RIAA korreksjon, deling, tidskorreksjon, nivå justering +++ gjøres med Audiolense Juice Hifi. JRiver https://www.jriver.com/ sender et digitalt og korrigert multikanal signal til Lynx Aurora 16 som sender et analogt signal til hver av effektforsterkerene som er koblet til sine respektive horn/elementer.

Håper det var forståelig? Korriger meg dere som gjør det på denne måten allerede.


Kan ikke noen i denne tråden sette opp et blokkskjematisk oversiktsbilde over hva man trenger av bokser, software, koblinger, mikrofoner etc slik at gamle analog-junkie'r som meg kan være med på leken....?

Har en del effektforsterkere som jeg har tenkt å bruke i et fremtidig flerveis hornsystem og mener å ha fått med meg at digitale filtre nå er så bra at det kan være veien å gå.

Blokkskjema og linker, takk! :cool:
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tror den første AD konverteren kan droppes, Lynx har både analog inn og ut, hvis jeg ikke tar feil.
 
Topp Bunn