MINIDSP DIRAC

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Har sett litt til- direkte boksen kan vel ikke styre flere forsterkere? Jeg skal drukne den i et 3 vegs oppsett
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Har sett litt til- direkte boksen kan vel ikke styre flere forsterkere? Jeg skal drukne den i et 3 vegs oppsett
Kan ikke forstå hvorfor det skal være noe problem egentlig? Minidsp-boksen sender jo bare et spesifikt lydsignal til hver enkelt forsterker, etter å ha delt signalet. Siegfrid Linkwitz anbefaler minidsp-bokser for slikt bruk til sine aktivt delte høyttalere. Men da trenger du 88A-BM. Åtte utganger, så da kan du styre et par med aktive 3veis og evt et par subber i tillegg.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
OK- den største boksen altså- det er samme sak bare med flere utganger

du kjenner også minidsp 2x4

jeg har en gammel type sikkert 4 år gammel- det er den typen uten boks / bare et kort

det står ikke "HD" på på kortet , bare 2x4
vet du forskjellene på utgavene ?
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
OK- den største boksen altså- det er samme sak bare med flere utganger

du kjenner også minidsp 2x4

jeg har en gammel type sikkert 4 år gammel- det er den typen uten boks / bare et kort

det står ikke "HD" på på kortet , bare 2x4
vet du forskjellene på utgavene ?
2x4 er den "første utgaven" har PEQ muligheter.
HD utgaven strekker strikken ytterligere med mer prosesseringspower og kan dermed også tilby mulighetene for FIR filter i tillegg til PEQ. Den har også optisk inngang...
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Den OpenDRC-DA8, boksen avshop selger har altså ikke romkoresjons delen innebygget? Eller hva er det den mangler kontra Dirac



den har i alle fall 4 utganger

[h=1]MINIDSP OPENDRC-DA8 FLOATING POINT ROOM CORRECTION DSPMINIDSP OPENDRC-DA8 FLOATING POINT ROOM CORRECTION DSP[/h]
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Den OpenDRC-DA8, boksen avshop selger har altså ikke romkoresjons delen innebygget? Eller hva er det den mangler kontra Dirac



den har i alle fall 4 utganger

MINIDSP OPENDRC-DA8 FLOATING POINT ROOM CORRECTION DSPMINIDSP OPENDRC-DA8 FLOATING POINT ROOM CORRECTION DSP

Jeg kjenner ikke til denne boksen i detalj. Men jeg tipper at det den kan gjøre er aktiv deling og eq, og manuell romkorreksjon. Det vil si at du selv tar opp diverse målinger, og gjør korreksjon i rew e.l., og laster filteret over på boksen. Det den kan gjøre i motsetning til de rimeligere boksene (2x4 feks), er såvidt jeg har skjønt at den har mulighet for mer avanserte filtere når det gjelder tidsdomenet og fase. Hvis du har lyst å tweake mye selv, er dette veien å gå. For min del tror jeg det er mye lettere å få et godt resultat med dirac, for de fleste av oss. Men dirac er plug n play, og gir ikke mulighet for så mye individuell tweaking:)

Men du trenger jo minst seks utganger til ditt prosjekt da - 2 x 3, såvidt jeg kan forstå. Det vil si denne boksen i så fall: https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da8

Jeg har forresten god erfaring med å bestille direkte fra minidsp. Raks håndtering og levering, og noe rimeligere enn fra avshop (som dessuten var utsolgt da jeg skulle bestille).

EDIT: minidsp har forresten skrevet en grei innføring i dirac vs. de andre modellene sine: https://www.minidsp.com/applications/digital-room-correction/dirac-live-vs-rew
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Takk for svar Olav - nå begynner det å bemre

den boksen du linker til var jo veldig overkommelig på pris

forskjellene er da etter hva jeg forstår at Dirac kommer med ferdig rom korresjon etter at du har gjordt målinger,
du kan ikke gå inn å justere saker og ting manuelt.
Den mangler noen muligheter ang. Filter innstillinger .

spørsmålet blir jo da om Dirac er god nok i et fler veg system
f.eks bruker horn hvor elementene har ulik lytteavstand, og hvor delay er påkrevd
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det er jo vanskelig å vite, men jeg TROR dirac bør funke for de fleste oppsett. Du kan justere eq-kurven feks. Og du kan justere delay med minidsp sin programvare før du setter på dirac. Den primære forskjellen er at du ikke kan justere hvor mye refleksjoner du vil beholde osv. Du er låst til det resultatet dirac gir, men kan justere frekvenskurven.

Som du kanskje forstår har jeg blitt en dirac-fanboy, hehe... Min hunch er at resultatet med dirac kan være vel så bra eller bedre som med manuell korreksjon - for de av oss som ikke er eksperter. MEN hvis man synes det har en verdi å tweake og tilpasse selv, er det ikke greia.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Problemet med den boksen for min del er at den bruker digital inn i minidsp
da får jeg ikke benyttet forforsterker


image.jpg
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kjører med 88A boksen og det er enkelt å bli fanboy av Dirac, kjører med default kurve og det fungerer ypperlig i 8-kanaler.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Produktene dere linker til er vel tiltenkt OpenDRC plattformen og ikke Dirac...?

Dersom det er Dirac som er ønskelig så følg anbefalingen til authentic og kjøp 88A boksen i kombinasjon med 88BM slik at man får muligheten til å bruke den i et aktivt oppsett. Da setter man delay og delinger før man kjører Dirac optimaliseringen.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Men Trosse, når du kun har digitale kilder, vil du da ha en unödvendig DA/AD konvertering bare for å benytte forforsterker? Er det ikke greiere å benytte DSP som pre og kjöre digitalt rett inn?

Problemet med den boksen for min del er at den bruker digital inn i minidsp
da får jeg ikke benyttet forforsterker


Vis vedlegget 399136
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Enig med JoHoo! Jeg har 2x4 mellom pre og power, det korner lyden.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
2x4 er noe skrammel i forhold til 2x4hd...
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Sette bort Rør' preampen- den som det er så flott klang og gain i:confused:

Då du mener jeg at jeg skal benytte sonos'n som preamp Johoo-

min erfaring er at all "morro" og dynamikk forsvinner hvis ikke sonos volum står på full guffe
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Sette bort Rør' preampen- den som det er så flott klang og gain i:confused:

Då du mener jeg at jeg skal benytte sonos'n som preamp Johoo-

min erfaring er at all "morro" og dynamikk forsvinner hvis ikke sonos volum står på full guffe
Du kan sette sonos connect til "fixed volume" og kjøre den digitalt inn i minidsp. Da blir den interne dacen i sonosen helt forbikjørt, på en måte - og all behandling av det digtale signalet skjer i minidsp, som jo har en dac av langt høyere kvalitet. Er det jeg gjør. Men klart, rør-lyden mister du jo den på måten... og forstår godt at rørlyd er noe man kan ønske å ta vare på!
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Løsningen i mitt tilfelle må altså bli miniDSP 4x10 Hd - den har analog in-

den innehar det samme som A-88 boksen- også Dirac

er det rett? Blir helt svimmel av dette
;D

image.jpg



[h=1]MINIDSP BALANCED DSP KIT 4X10HD EKSTERN[/h]
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Sette bort Rør' preampen- den som det er så flott klang og gain i:confused:

Då du mener jeg at jeg skal benytte sonos'n som preamp Johoo-

min erfaring er at all "morro" og dynamikk forsvinner hvis ikke sonos volum står på full guffe
Ja, jeg vet det er trist å gi slipp på en fin rörpre, men heller det enn å måtte kjöre en unödvendig DA/AD konvertering imo...
2x4HD og 4x10HD har en helt ok analogdel, men Hypex DLCP og GS er definitivt grommere som pre.

Men er du bestemt på dirac har du ikke mange alternativ. 4x10hd har IKKE mulighet for Dirac, og begynner å bli utdatert, og jeg regner med vi ser en oppgradering med FIR og Dirac muligheter innen året.

Men alternativt kan du koble inn dirac etter 4x10hd. OB/BB gjör det med et fint resultat, men da har du ennå en boks

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg kjöpt en enkel og relativt rimelig dsp nå, og sittet litt på gjerdet for å se hva som dukker opp ila året. Mye å sette seg inn i hvis en er fersk i gamet.

Det er en australier som utvikler en meget attraktiv DSP med heavy FIR prosesseringsmuligheter og gjevnt over gode komponenter. Denne slippes forhåpentligvis ila året. Så er jeg ganske sikker på vi ser en 8 kanalers DSP fra minidsp om ikke altfor lenge med DIRAC muligheter.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Hmmmm-takk for svar

så forbanna vanskelig dette skulle være da

Det beste er kanskje en kombinasjon da-
kjøre et analogt delefilter, har et Marchand delefilter- og så sette en sånn Mini dsp Dirac mellom preamp og filter?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Et treveis system er ganske komplekst, og mye som som skal på plass i filteret for å få det til å stemme. Nivåregulering, löpetidsjustering og korrigering av driver/hornrespons og deleflanker er ikke enkelt med et analogt delefilter.
Mulig en Dirac kan rydde opp i mye kröll, men er skeptisk til at dette rattes godt sammen med kun marchand med mindre samtlige drivere er veldig lineære i sitt arbeidsområde.

Beklager trosse, men du trår inn på en farlig sti med å koble ut det passive delefilteret... bare så du er forberedt!
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Begynner å skjønne at jeg har dummet meg ut igjen:rolleyes: men når jeg hører differansen mellom det org filteret og et elendig bedringer filter skjønner man jo potensialet en går glipp av ved å ikke prøve.

kanskje like greit å pakke ned preampen(snufs) og gi det heldigitale en sjanse, det er jo litt gøy og det koster ikke allverden.

Siste spørsmål i dag- volum justeringen vil da skje via sonos? Ikke pc vel, pc ønsker jeg å pakke vekk når det forhåpentlig vis spiller.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sjekk også ut Monacor dsp 26. Jeg gikk fra 4x10hd til den og angrer ikke. Da kan du fremdeles bruke forforsterker.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Monacor dsp 26

hva er bedre med Monacor kontra Minidsp 2x10hd

og den har vel ikke eq?
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Monacor dsp 26

hva er bedre med Monacor kontra Minidsp 2x10hd

og den har vel ikke eq?
Monacor er også en Digital Signal Processor og tilbyr også PEQ. Ved AD/DA synes jeg at MiniDSP gjør noe rart med lyden spes litt høyere opp i frekvens. På dette punktet er Monacor nøytral og kludrer ikke til lyden.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er litt uenig med dem som mener at det er SÅ komplisert å bruke minidsp til delefilter osv... :) Nå har jeg ikke prøvd ennå, da. Men minidsp har veldig enkle brukerveiledninger, og et stort forum der man kan spørre om hjelp. Her er for eksempel en enkel manual for hvordan bruke minidsp for en 3veis crossover: https://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/stereo-34way-xover

Dette betyr selvfølgelig ikke at det bare er enkelt. Jeg tror imidlertid ikke at det er supervanskelig. Og hvis man går for modulen 88a-BM, kan man altså bruke dirac live til å romkorreksjon og eq på slutten, så jeg vil tro at de siste ujevnhetene lett vil forsvinne da.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Vurderer Monacor selv, da jeg tror den sklir greit inn i anlegget uten at jeg må forandre vesentlige deler, dvs bare erstatter Marchand filteret og gir en treveis løsning istedet for toveis som jeg har idag.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Monacor dsp 26

hva er bedre med Monacor kontra Minidsp 2x10hd

og den har vel ikke eq?
Synes den ikke klundrer til lyden noe. Man får brukt ballanserte kabler og slipper Phoenix pluggene. Ja den har full PEQ. Stereo 2 el 3 veis eller mono 6veis
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nesten som en liten hemmelighet å regne, men det er mulig å tweake OpenDRC DA-8 til å få et sett analoge innganger også. Det er en header for I2S inni, og ved å flytte MiniSharc-kortet inni DA8 litt, så er det plass til en AN-FP analogmodul. Ved å montere et par RCA chassiskontakter på bakplatenen, så kan du lodde av tilkoblingene på AN-FP og legge kabel til chassiskontaktene. Da har du et sett analoge innganger og en digital inngang. Du skifter mellom de ved å lage et eget filtersett for hver inngang der enten I2S input eller SPDIF er valgt. Du kan evnt. bore et par hull på siden av chasset slik at du monterer AN-FP med utgangene på siden. Se detaljer her: https://www.minidsp.com/forum/opendrc-series-support/12269-opendrc-an-di-da8

Når det gjelder volum og Sonos som kilde, så kjører du Sonosen på full guffe. Volumregulering gjør du i DA8.

Jeg har bestilt meg en DA8 og en Umik for eksperimentformål - for å lære DSP, forske litt på romkorreksjon og å etter hvert kjøre digitale delefiltre.

En kompis var skeptisk til dette med at hvis en skal ha FIR-filtre med fornuftig antall taps, så er en begrenset til 48kHz. Jeg tror imidlertid det er DAC-biten, og kanskje spesielt den analoge delen av dette som er den begrensende faktoren i disse. Der har antakeligvis 4x10HD og spesielt Hypex DLCP en fordel.

Jeg har for min del valgte bort Hypex DLCP i denne fasen fordi jeg er interessert i å se om FIR-filtre gjør mye forskjell i forhold til IIR-filtre, og jeg har veldig på følelsen at MiniDSP er vesentlig bedre på programvareutvikling og -stabilitet...

OpenDRC er i prinsippet et MiniSHARC-kort i et kabinett sammen med en miniDAC8. Jeg synes dette er en veldig grei pakke for å komme i gang med dette. Hvis en ønsker å gå videre til "full hog", så kan en benytte det samme MiniSHARC-kortet og gå på vesentlig dyrere og bedre DACer, som f.eks. 4 stykk Curryman, 4 stykk Twisted Pear Opus eller en Twisted Pear Buffalo III. Om en ønsker analog inn, så har en MiniDSP sin AN-FP. Jeg har for øyeblikket ikke brydd meg om å se så nøye på heftigere alternativer - da jeg tror det er lurt å begynne å ta tak i basisen før en kaster bort masse tid på smådetaljer.

Det er tilgjengelig biblioteker, slik at en kan benytte dette som en basis, legge til en Arduino (byggesett for mikrokontroller) og lage full preamp med flere digitale inputs osv.

Johan-Kr
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Men hvis jeg setter sonosen på full guffe volummessig- da må volum justeres via PC tilkoblet minidsp?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Men hvis jeg setter sonosen på full guffe volummessig- da må volum justeres via PC tilkoblet minidsp?
Nei, du kan bruke minidsp til å styre volumet. De nyeste minidsp boksene kommer ikke med fjernkontroll, men har infrarød mottaker. Det vil si at du kan programmere vanlige ir-fjernkontroller (harmony etc) til å styre volumet på dem. Hvis du har android-telefon med ir-sender kan du antakelig bruke en fjernkontrolls-app også.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Open-DRC har volumknapp på boksen. Det er bare småboksene (2x4, 2x4HD og Nanodigi) som ikke har.
image.jpg


Johan-Kr
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Det er vel en filtervelger og ikke et volumpotmeter
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Jeg er litt uenig med dem som mener at det er SÅ komplisert å bruke minidsp til delefilter osv... :) Nå har jeg ikke prøvd ennå, da. Men minidsp har veldig enkle brukerveiledninger, og et stort forum der man kan spørre om hjelp. Her er for eksempel en enkel manual for hvordan bruke minidsp for en 3veis crossover: https://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/stereo-34way-xover

Dette betyr selvfølgelig ikke at det bare er enkelt. Jeg tror imidlertid ikke at det er supervanskelig. Og hvis man går for modulen 88a-BM, kan man altså bruke dirac live til å romkorreksjon og eq på slutten, så jeg vil tro at de siste ujevnhetene lett vil forsvinne da.
Hehe, dette er fordi du ikke har prøvd enda vil jeg si. Det å lage et skikkelig bra filter krever mye jobb, og hos meg så vil jeg si at filteret antagelig blir en større jobb enn design av høyttalerkassene mine. Det å bare få det til å spille er greit nok. Skal du ha et bra filter derimot og må finne ut hvilke avrulling på filter som gir minst problemer med lobing i vertikalplanet, løpetidskorrigere alle driverne i forhold til hverandre. Korrigere for det som ikke er rommet, men kun elementrespons osv. Det er da moroa starter :cool:

Ikke for å skremme noen bort fra dette altså, men det er mye å hente på å sette seg litt inn i det når man skal designe et bra filter.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er litt uenig med dem som mener at det er SÅ komplisert å bruke minidsp til delefilter osv... :) Nå har jeg ikke prøvd ennå, da. Men minidsp har veldig enkle brukerveiledninger, og et stort forum der man kan spørre om hjelp. Her er for eksempel en enkel manual for hvordan bruke minidsp for en 3veis crossover: https://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/stereo-34way-xover

Dette betyr selvfølgelig ikke at det bare er enkelt. Jeg tror imidlertid ikke at det er supervanskelig. Og hvis man går for modulen 88a-BM, kan man altså bruke dirac live til å romkorreksjon og eq på slutten, så jeg vil tro at de siste ujevnhetene lett vil forsvinne da.
Hehe, dette er fordi du ikke har prøvd enda vil jeg si. Det å lage et skikkelig bra filter krever mye jobb, og hos meg så vil jeg si at filteret antagelig blir en større jobb enn design av høyttalerkassene mine. Det å bare få det til å spille er greit nok. Skal du ha et bra filter derimot og må finne ut hvilke avrulling på filter som gir minst problemer med lobing i vertikalplanet, løpetidskorrigere alle driverne i forhold til hverandre. Korrigere for det som ikke er rommet, men kun elementrespons osv. Det er da moroa starter :cool:

Ikke for å skremme noen bort fra dette altså, men det er mye å hente på å sette seg litt inn i det når man skal designe et bra filter.
Hehe, godt mulig du har rett i det! Hilsen crossover-nooben :)
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Etter hva jeg forstår er det kun 88A boksen som kan tilby 3 eller 4 utganger med Dirac.

Jeg ønsker å benytte forforsterker,88A boksen har analog inn.

Dvs digital signalet fra nett gjøres om til analog i Sonos som så konverteres til digital i 88A boksen før splitting og sendes så ut analogt igjen- er det kritisk med 2 slike konverteringer.

Avshop har ikke 88A boksen for salg, ved bestilling rett fra Minidsp må det da betales toll/moms?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Ingen som vet om det må tolles//momses?
 
Topp Bunn