min første vinylsnurre...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jo denne er jo fin,men budsjettet sprekker ganske heftig ved kjøp av en ordentlig riia da......ville heller kjøpt bliilgere spiller og skikkelig riia,enn spiller til 8 og riia til 2k.....men den er jo flott,kjeden har vel,som alt annet snurreutstyr ingenting på lager,hverken for demo eller salg....eller? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke legge meg oppi hva andre velger; selv har jeg vanskelig for å se for meg en løsning som for min del ville ha vært bedre enn en Rega P5/RB700 (aller helst på original vegghylle eller f.eks en Apollo vegghylle) med Elys2 eller Goldring 10xx og en Cambridge 640P riaa.
Dette levner masse oppgraderingsmuligheter på både pu, og senere riaa; og man har en spiller med en nydelig lyd fra første dag.

Enkelte vil reagere på at 640P koster kun 1k, men den forsvarer fullt ut en slik spiller/pu, og en langt dyrere riaa vil ikke gi kostnadssvarende forbedring imo, iallefall ikke før man oppgraderer til en virkelig god MC.

Jeg hører forslag om rpm5; en spiller som jeg respekterer, ikke minst fordi den koster lite ift en solid ytelse; men den har alt for dårlig arm for fremtidige oppgraderinger, og låter simpelthen ikke på langt nær så godt som en P5. Imo.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ja,det stemmer det Vidar,men tenk i de baner,at eier bruker spiller,for å se om dette er noe å satse på,og bruker tiden på å finne hva han vil ha av drivverk,for så så delge rpm5,med lite tap...kjøper ny spiller,dyrere,og bedre i alle ledd,men sitter igjen med en kjempego riia,som matcher en rimelig heftig spiller..på det tidspungtet,vil det være en fordel å slippe å kjøpe riia,for det blir da dyrt nok,med spiller,komplett.....mener eiern har mye mer igjen for dette,da han står friere til å plukke drivverk og,ikke bare ny pu,ev bytte arm...bedre med noe som matcher bedre,så ikke til stadighet en eller fler av komponentene halter etter...

det er jo sånn at jo mer en ser,destio mer finner man ut,og hører hva andre har av spillere,kanskje får demoer ol.da er det gosdt å vite at riiaen ikke er for dårlig,og rpm5 en selges raskt på sentralen,eller av forum for en grei pris..

rega p2 er jo også et alt...men jeg mener rpm spiller langt bedre,og er kanskje lettere å selge(ser mer fancy ut),enkelte legger vekt på det også,som 1.gangs bruktkjøpere...

sett regaer som har ligget lenge ute både her og der...min gikk fort men,fikk 2k for den,og den var som ny,menjeg fikk en a-ha opplevelse da jeg lånte en rpm5 å satte opp ved siden av regaen gitt.Var mye mer tilstedeværelse i rpm en enn i regen,nå hadde vel pickupene noe å si også,men allikevel--

Ok at carbonarmen ikke er så god til mc...men hva gjør vel det??blir en hekta,kjøp en langt dyrere spiller,den er bedre i alle ledd. ikke bare armen..og selg rpm en til en annen som står foranen forsmak på vinyl...det ser ikkeut til at dette er en utdøende trend akkurat. ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
rega p2 er jo også et alt...men jeg mener rpm spiller langt bedre,og er kanskje lettere å selge(ser mer fancy ut),enkelte legger vekt på det også,som 1.gangs bruktkjøpere...
Det kan meget vel være at RPM5 er bedre enn Rega P2. Imidlertid; hverken Rega P2 eller RPM5 er spillere som har noe å gjøre i et veldig kostbart hifisystem imo; men passer utmerket i et entrylevelsystem.

Ingen av disse to bør være på handlelista hos en som skal bruke 10-12k på en platespiller imo. Da bør han heller gå for en bedre spiller, det er P5 (og dens konkurrenter) med svært god margin, det har han budsjettmessig rom til, dersom han prioriterer klokt mht pu og riaa.

Du får unnskylde at jeg er uenig med deg; det er ikke vondt ment; jeg mener simpelthen at å bruke 5k på drivverk/arm og 5-7k på pu/riaa er helt feil prioritering for en som skal ha sin første platespiller.

Du argumenterer for at han skal kjøpe RPM5 og selge hele røkla ved oppgradering. Det kunne man ha sagt om hvilken som helst spiller. Imo er RPM5, glimrende som den er i entrylevelsystemer, litt av en blindvei i fremtidighet i litt større systemer; ikke låter den på langt nær like bra som en (innrømmelsesvis dobbelt så dyr) spiller som f.eks P5, ikke bærer den MC med noen grad av hensiktsmessighet og ikke har den mulighet for å oppgraderes (som ved Rega's motorstyring). Jeg skal ikke si noe som helst om hva man skal velge, det blir opp til hver enkelt; men det er en vesentlig fordel i en spiller som a) i utgangspunktet er langt bedre, b) kan bære store MC'er, og c) kan oppgraderes med motorstyring.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
så du mener at cambridgeriiaen er et bedre valg,med dyrere spiller,enn asr med rpm5?

begge komponentene jeg legger ut her,går som hakka møkk på børsen,dersom eiern ikke syntes det er noe gøy....en sikkerhet det og da!

ok,p5 er ikke dårlig,men det er lite penger til riia,pu da.....hvilken vei som er best,blir jo opp til kjøper--

har p5 rb700 arm?

når jeg nevner rpm5,har jeg ikke tatt høyde for oppgradering,annet enn mulig en bedre pu(kan skrues av ved salg uansett)...vil heller bytte ut spillern jeg,enn sånn som vidars forslag,å satse på å bygge på...

jeg tror at min versjon er bedre,mht riia....men meg om det...en cambridgeriia til 700 spenn brukt,blir det neppe noe rift om gitt ;)

i mine takner tenker jeg litt sikkerhet for kjøper mht å selge utstyret og,ikke minst på hva han kan få lyst på på sikt,etter å ha sikla noen mnd her inne(jeg fikk det,og var sjeleglad for å ha kjøpt billig i 1.omgang,sånn fikk jeg prøvd,og tid til å finne noe jeg virkelig ville ha!)))

Dette ble en bra tråd folkens. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
så du mener at cambridgeriiaen er et bedre valg,med dyrere spiller,enn asr med rpm5?
Ja.
har p5 rb700 arm?
Ja.
begge komponentene jeg legger ut her,går som hakka møkk på børsen,dersom eiern ikke syntes det er noe gøy....en sikkerhet det og da!
Ikke spesielt vanskelig å selge Rega'er heller da...
når jeg nevner rpm5,har jeg ikke tatt høyde for oppgradering,annet enn mulig en bedre pu(kan skrues av ved salg uansett)...
Akkurat.
mine takner tenker jeg litt sikkerhet for kjøper mht å selge utstyret
Har vel til gode å se at ProJect har noe høyere annenhåndsverdi og salgstrygghet enn f.eks Rega..
ok,p5 er ikke dårlig,men det er lite penger til riia,pu da.....
Neida. 1k til en 640P gir, med litt rabatt, 2k til pu... det kjøper en AT OC9 mc-pu, som er et supert valg til spilleren og riaa'en. Og med bedre lydmessig resultat enn hva som er mulig å oppnå med en RPM5 ville jeg mene.

Så er det bare å sette seg ned og spare til en vegghylle, en motorstyringsenhet, og plenty LP'er :)

:)

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ok,hva med innstilliger på riiaen,er denne fleksibel....er dn på høde finishmessig med de andre cambridgevarene,så er det vel ikke det store...har hørt det er mye feil på cambridge,noe som gjorde at jeg droppet kjøp av dab radio for et par uker siden..er denne fullsizekomponent eller liten boks..

ja,jeg har tilgode å se at det ligger noen rpm5 legre enn en dag på børsen,rega deriomot,de er der...men så er det solgt langt fler regaer enn rpm får vi tro.....

hadde nad riia,denne var mildt sagt flat,og tragisk...pp-1....

jo klart det er fler veier å gå,heldigvis bestemmer eiern he he, ;)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
ser ut som det er Pro-ject og Rega det i hovedsak står mellom her, er det slik å forstå at Thorens`n bør ses som uaktuell? vet ikke hvorfor, men det er noe ved den spilleren som virker tillitsvekkende på meg. den ser liksom ut som den vil vare evig... men det er mulig det vil være et produkt jeg ville bringe inn med i all evighet :p

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Thorens har vel sine tilhengere....men er nok ikke av majoriteten som blir solgt...

rolfozzy har vel en Thorens,hvis jeg ikke har hørt feil er den for utbytting nå...tror han skal over på audionote spiller,kanskje han skal selge??

Thorens er jo i skuddet med nye spillere om dagen....tenkte du på ny eller brukt,mht thorens..?

tror ev rega p3/rpm5 vil være et valg som er sikrere mht å få solgt tinga igjen,dersom du ikke trives med sakene,enn thorensen er...menigjen ditt valg.

Jeg har aldri hørt en thorens....men det har rolfozzy...hvor er du,er du ikke med oss her rolfozzy...nå trenger trådstarter meningene dine om thorens en...he he.

mvh Espen ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
novgarod skrev:
...er det slik å forstå at Thorens`n bør ses som uaktuell? vet ikke hvorfor, men det er noe ved den spilleren som virker tillitsvekkende på meg. den ser liksom ut som den vil vare evig... men det er mulig det vil være et produkt jeg ville bringe inn med i all evighet :p
Thorens har alltid laget fine spillere, og bør være et godt alternativ. Enkelte av de nyeste (f.eks TD850) får litt kjølige kritikker i utenlandsk presse ser jeg; men Thorens har alltid vært sterke. Prinsippet om best mulig spiller/arm gjelder forresten likedan som ellers.

Mvh Vidar P

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
så akkurat denne anonsen:

Opera Audio LP6.0 platespiller med Rega RB300 arm og separat strømforsyning. Har noen nye, uåpnet på lager, som selges for kr. 7500, nypris er kr. 15000. Pickup følger ikke med i prisen, men div. Benz kan leveres til meget god pris.

kan dette være noe å satse på?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Joda, Ixos jeg er her enda. Stemmer at jeg har en Thorens. Men det er ikke en ny spiller. Det er en 160B Mk.II. Den spiller veldig bra. Men jeg har satt på en Rega RB 700 på den. De nye Thorens har jeg ikke hørt, men jeg mener å ha lest et eller annet sted at noen av de billigere spillerne er Pro-Ject spillere som Thorens har satt Thorens logo på. Var vel 295 det gjaldt ihvertfall.
Når jeg får den nye spillern jeg har bestilt vil jeg nok prøve å selge Thorens, men det blir uten arm. Skal bruke Rega armen på den nye hadde jeg tenkt. Kan like godt det siden Audio Note leverer spillerne med oppgradert RB 250 eller 300. Er ikke helt sikker på hvilken. Kan også selge den med arm, men da blir det straks en annen pris. I og med at Rega armen er såpass bra.

Når det gjelder platespillere så er det, etter min mening den komponenten som betyr mest når det i tillegg til lyd, også har noe å si hvordan designet er. En platespiller skal se ut som en platespiller. Og det gjør Thorens. En del av spillerne som selges i dag syns jeg ser helt for jævli stygge ut.

Og når jeg skal bytte spiller har jeg derfor valgt en Audio Note TT Two. Skulle gjerne hatt en Linn, men det er langt over mine økonomiske evner.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den nevnte Operaspilleren ville jeg definitivt sjekket ut, om annonsør er seriøs og de fremdeles er mulige å få fatt i. Opera har fått mye glimrende omtale for vinylspillerne sine i det siste, og det finnes svært kresne og erfarne vinylentusiaster her inne som melder om utrolig mye for pengene etter å ha kjøpt seg Opera-rigger. (om enn andre modeller enn den som nevnes her...)
Ellers er Technics 1210 også et godt forslag. Med silikondemper og f. eks en Denon 103 spiller denne glimrende. Dessuten er den bygget som en stritsvogn. Det kan man slett ikke si om alt på platespillerfronten, for å si det sånn....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som ekstremt overbevist Luxman PD 350-eier må jeg si meg enig i at denne nok spiller svært godt, ja... :)

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Antall liker
6
Sjekk ut vinylspillere på Audiogon. Ser en Technics SP 25 til salgs der for i underkant av 700 dollar. Min SP 25 er på vei over dammen.
Betalte selv 950 dollar for en strøken utgave med Grado Pickup.

Gunnar

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Men da er vi over på retrogreier igjen....tror trådstarter er tjent med å kjøpe noe nytt......,som 1.gangsvinylrigg handler..

tror jeg ville tatt en titt på operaen,hvis dette en lille/minibror til den Fallen_a har,er dette sikkert en bra spiller....opera er vel kjent for å ha bra tak i de nedre oktaver....det er jo veeeldig gøy...

Opera selges vel av hifiguiden på hamar.....har kanskje selger over,et bilde å hjelpe oss med her... ;)

til den prisen,bør dette være et meget godt kjøp,tar jeg ikke feil er det flere muligheter med denne,enn feks en rega p2/rpm5...men til prisen 5k....da er det rpm5 som gjelder,om en faller for utseende vel og merke...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en betydelig (!) forskjell på en Rega P2 og en Rega P5; ingen har vært vanvittige nok til å foreslå en P2 her heldigvis...

Det blir som å si at Mercedes er Mercedes og har samme egenskaper, enten den heter C-Klasse eller S-Klasse....

Seriøst; kanskje SL1210 er den beste spilleren av disse 4.
SL1210 låter fint på mange måter; men du mener ikke på ramme alvor, i edru tilstand, at dette er en spiller som låter like bra som en Rega P5/RB700....? Jøje meg...

En morsom konkurrent til P2/3... javel, men P5 da gitt...

I tillegg har mange andre konkurrenter supre alternativer; Thorens er nevnt, nevnes bør vel også Roksan, Clearaudio og mange fler.

Mvh Vidar P

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
vell, nå var det vel heller slik at jeg misslikte utseendet på sl 1210`n, men likte lyden. den ser jo ut som den ble laget for tja...30 år siden, noe den vel også ble. kan vel i grunnen ikke se for meg den store nytten av strobe og pitchcontroll heller. noe annet var det hvis jeg var DJ. likevell nevnte jeg den nettopp pga. lydkvaliteten som jeg opplevde som svært bra. håper vel kanskje at jeg skulle kunne finne noe av lik eller bedre kvalitet i en spiller jeg også kunne holde ut å se på. ;)

J

jukes

Gjest
novgarod skrev:
vell, nå var det vel heller slik at jeg misslikte utseendet på sl 1210`n, men likte lyden. den ser jo ut som den ble laget for tja...30 år siden, noe den vel også ble. kan vel i grunnen ikke se for meg den store nytten av strobe og pitchcontroll heller. noe annet var det hvis jeg var DJ. likevell nevnte jeg den nettopp pga. lydkvaliteten som jeg opplevde som svært bra. håper vel kanskje at jeg skulle kunne finne noe av lik eller bedre kvalitet i en spiller jeg også kunne holde ut å se på. ;)
:)
Lyden først så får utsende komme i andre rekke. :) :) Skal vel ikke sitte og se på spilleren når du spiller. ;) Synes 1210 er tøff jeg og slite den ut klarer du ikke. :)

Lykke til

Mvh Roar

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
P.S mulig Andre på Hifihuset i Bærum(vollsvn) har en roksan radius brukt stående,(på nettsiden i allefall)...vet ikke pris..dennne spillern har fått glimrende kritikker i hifi blader før,kanskje det kunne være noe..koster ny rundt 13k...bør gå langt under det..Andre er ikke den værste å prute med sies det.. ;D

denne spillerogså 78 plater,utvendig drivrem på tallernen er det og,en fet spiller,men den er lav...dvs lavt plint og tallerken,liker du det,tror jeg denne kan være noe,den er forøvrig testet i et tideligere fidelity...med bra score...vakker skapning,regner emd det er den i treverk han har,flott finish,og bra roksan arm,... ;)

Topp Bunn