Høyttalere Min erfaring med Isoacustics Gaia ii

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Etter å ha levd med Isoacustics Gaia ii på mine fantastiske Dynaudio Contour C60 i over ett års tid var det forrige helg tid til en aldri så liten justering i oppsettet. Man kan jo lese mye og mangt på nettet om disse føttene og ikke minst hvilken innvirkning de kan ha på ett oppsett. Vell, for min del så var jeg meget fornøyd i begynnelsen da disse ble montert, men har vell aldri helt funnet sjelero med disse i bruk. Skal være enig i at de fungerer aldeles utmerket til nettopp det de er ment til å gjøre, nemlig å isolere HT fra underlaget, men dog til en pris og det har jeg så til de grader fått bekreftet nå siste uken. Har fjernet Gaia og satt HT på spikes slik de er anbefalt av leverandør. Kort beskrevet er inntrykket at det er en helt annen dynamikk og trøkk i lydbildet enn tidligere. Det er mer rått, brutalt med snert fra bunn til topp. Mellomtonen er også slik at det vibrerer i skjortekragen ved litt volum!! Dette var kliss umulig å få til med Gaia tilstedet tidligere. Er det andre som har samme erfaring som meg? Nå er planen å eksperimentere litt videre. Har gått til innkjøp av 2 betongheller 60x60x4cm. Disse er primet med fasadeprimer og påmontert kork i underkant mot gulv. Deretter skal HT med spikes rett på disse så får jeg ta det derfra. Så får tiden vise hvor veien går videre for mine Gaia. Nå er de foreløpig pakket ned i eskene de kom i og satt på loftet og ut ifra lydbildet her jeg sitter, blir de nok liggende der en stund vil jeg tro....
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Har samme erfaring med Gaia på PMC Fact 8 Signature. Mangel på sjelero er egentlig et godt bilde av utviklingen etter at de var montert. Alt ble gjengitt pent og pyntelig, men samtidig blottet for dynamikk og moro. Prøvde forskjellige plasseringer og kabler, men til slutt ga jeg opp også. Bruker nå spikes i en Quardaspire QX7 gulvbeskytter, og er veldig fornøyd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert for dyre... Jeg har kjøpt slike på ebay for 380,- for fire stk. fungerer supert. Har de under både høyttalere og suber.
    20220928_182844.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har i motsetning til deg @Prebs funnet sjelero med disse lealause knottene som isoacoustics lager. Jeg har Gaia III under høyttalerne og Aperta Sub under suben.

    Utgangspunktet mitt var at stort sett alt av gulv i leiligheten rista med når volumet økte, så isolasjon har vært oppskrifta på et mye mer ryddig og tydelig lydbilde. Bassen var stor og tjukk før, nå er den bare riktig. Opplever også at hele frekvensspekteret er roligere og mindre forvrengt, så jeg kan spille høyere uten at det høres «for høyt» ut, sånn som det gjorde før. Nå høres det bare «stakkars naboene» ut.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har i motsetning til deg @Prebs funnet sjelero med disse lealause knottene som isoacoustics lager. Jeg har Gaia III under høyttalerne og Aperta Sub under suben.

    Utgangspunktet mitt var at stort sett alt av gulv i leiligheten rista med når volumet økte, så isolasjon har vært oppskrifta på et mye mer ryddig og tydelig lydbilde. Bassen var stor og tjukk før, nå er den bare riktig. Opplever også at hele frekvensspekteret er roligere og mindre forvrengt, så jeg kan spille høyere uten at det høres «for høyt» ut, sånn som det gjorde før. Nå høres det bare «stakkars naboene» ut.
    Det var vel faktisk også klart målbare forskjeller i ditt tilfelle eller husker jeg feil?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.327
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    På et litt svaiete gulv i 2. etg. på et kvalitetsbygg fra 80-tallet, er Gaia soleklart det beste jeg har brukt! Renere, dypere og oppleves mer dynamisk enn med originale spikes, Soundcare og BD Racing cones/Q dampers, som er de tre alternativene jeg hadde å sammenligne med.
    Har nå kjøpt minipucks under CD spiller og Orea under forsterker, men har ikke testet disse opp mot annet enda.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hadde vært meget interessant om flere kunne verifisere dette med målinger, som @Harry Stoteles gjør! REW er storartet i så fall..
    Det som overrasker meg er effekten litt oppover i frekvens. Er ikke fysiker så jeg forstår ikke hvorfor det burde ha noen effekt i det hele tatt...
    Mulig jeg burde bidratt her selv med A/B-testing. Jeg bruker bare billige saker som SVS sine gummiføtter til noen få hundrelapper eller deromkring, i rikelige mengder på 6 subber. Og jeg mistenker at det er tilstrekkelig, i hvert fall på betonggulv. Men problemet mitt er bare at subbene er så forbaska tunge at det nok ikke kommer noen A/B-målinger på "med-vs-uten" herfra.. håper jeg ALDRI mer må flytte på de kassene og i hvert fall ikke alle på samme tid..

    Men hvorfor trenger slike føtter være så forbaska dyre? Er det ikke primært å dempe resonanser som forsterkes mot gulvet? Da bør vel litt gummi eller bitumen være tilstrekkelig eller kanskje optimalt, akkurat som føttene på vaskemaskinen som Elkjøp selger for 119 kroner? hva er det egentlig Gaia eller andre dyre føtter gjør bedre?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Gaia sn pris gir større fortjeneste til produsenten selvsagt , Men de er virkningsfulle er meget godt laget og ser fine ut, det r jo 3 ting og dermed et Kinderegg , ikke alle Hifi tilbehør som faktisk virker og har en reell påvirkning på lyden
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Gaia sn pris gir større fortjeneste til produsenten selvsagt , Men de er virkningsfulle er meget godt laget og ser fine ut, det r jo 3 ting og dermed et Kinderegg , ikke alle Hifi tilbehør som faktisk virker og har en reell påvirkning på lyden
    Mye som påvirker lyden men spørsmålet er vel heller om dette er i positiv forstand. Dette er jo selvfølgelig selektivt og egne preferanser spiller inn. Men jeg vil påstå Gaia har en negativ innvirkning på dynamikk, så får det være opp til andre å mene dette er bra endring.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Kommer sikkert an på gulvet, bruker bare medfølgende gummiknotter selv så jeg trenger ikke forvare noe innkjøp . Men har tro på at demping mot skjelvende tregulv gir mening. Desverre er mine innkjøpte SD føtter for lave til å heve høyttaler over de faste gummiknottene så jeg kan ikke rapporter om effekten . Må lage noe «mellomlegg «

    Spikes isolerer absolutt ingen ting på noen ting og forplanter vibrasjoner godt. Men på solide gulv har det lite konsekvenser. Spikes ble vel laget å holde høyttaler i fast grep for 70-tallets vegg til vegg tepper , ikke mange igjen av dem…
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.327
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Mye som påvirker lyden men spørsmålet er vel heller om dette er i positiv forstand. Dette er jo selvfølgelig selektivt og egne preferanser spiller inn. Men jeg vil påstå Gaia har en negativ innvirkning på dynamikk, så får det være opp til andre å mene dette er bra endring.
    Vakker hersketeknikk den siste setningen der 🤭
    Jeg vil bestride at du har kategorisk rett i at de dreper dynamikk, men hos deg så hører du sikkert det. Hos meg var det omvendt og det med god margin.

    Til spørsmål om det kan måles, kan jeg for egen del gjenta at det er noe jeg ikke kunne drite mer i om jeg så fikk penger for det.
    Tidvis virker HFS mer som et aspirerende fysikermiljø enn musikkinteresserte.

    Og til prisen på Gaia: Det er åpenbart markedspris etter salget å dømme Det gjelder jo for så og si alt vi kjøper i livet. Noen (tilsynelatende mange her på HFS) skulle sikkert ønske at alt i verden kunne selges til kostpris, og at alle som tjener penger fikk sin straff i helvete 🤪
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Bruker i likhet med Medesi over et par PMC Fact.8 Signature. Kjørte en stund med de spikes som fulgte med, og var i grunnen godt fornøyd. Så bestilte jeg 8 stk. Gaia. Syntes lyden løftet seg litt, men det gjorde jo også høyttalerne! Mistenker at høydeforskjellen er årsaken. Selv om forskjellen så marginal velger å beholde Gaia. Det skader jo ikke naboforholdet med litt bedre isolasjon fra underlaget.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Til spørsmål om det kan måles, kan jeg for egen del gjenta at det er noe jeg ikke kunne drite mer i om jeg så fikk penger for det.
    Tidvis virker HFS mer som et aspirerende fysikermiljø enn musikkinteresserte.
    Bruker selv Rew for opptimalisering og plassering men det stopper der. Helt enig med deg i siste sitatet 😉👍
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner ikke at det skulle være noen motsetning mellom å prøve å forstå noe og å nyte noe. Jeg får fint til begge deler.

    Mistenker at høydeforskjellen er årsaken.
    Jeg vurderte det samme, men for det første viste målingene at det var et eller annet som var veldig forskjellig (til det bedre). For det andre viser andres målinger at høyttalerne mine har veldig ryddig spredningskarakteristikk i høyden, og at det må en endring på 15° til før det blir noe vesentlig endring i frekvensresponsen. Det er mye mer enn de fire cm Gaia bygger hos meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Bruker i likhet med Medesi over et par PMC Fact.8 Signature. Kjørte en stund med de spikes som fulgte med, og var i grunnen godt fornøyd. Så bestilte jeg 8 stk. Gaia. Syntes lyden løftet seg litt, men det gjorde jo også høyttalerne! Mistenker at høydeforskjellen er årsaken. Uansett er forskjellen så marginal at jeg velger å beholde Gaia. Det skader jo ikke naboforholdet med litt bedre isolasjon fra underlaget.
    Spot on, spesielt det med høydeendring må Jo være lett målbart også ,om ikke hørbart . Jeg tenker også på naboen min under som forøvrig er konsert pianist og spiller akkurat nå…
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid vært og vil alltid være fornøyd med mine Gaia føtter. Gjør bassen fastere og diskant/mellomtone mer oppløst (ofte sammenheng mellom de to tingene). Men i en del oppsett kan jo den litt strammere bassen gi inntrykk av litt mindre sprut i høyttaleren.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Skjønner ikke at det skulle være noen motsetning mellom å prøve å forstå noe og å nyte noe. Jeg får fint til begge deler.

    Jeg vurderte det samme, men for det første viste målingene at det var et eller annet som var veldig forskjellig (til det bedre). For det andre viser andres målinger at høyttalerne mine har veldig ryddig spredningskarakteristikk i høyden, og at det må en endring på 15° til før det blir noe vesentlig endring i frekvensresponsen. Det er mye mer enn de fire cm Gaia bygger hos meg.
    Spot on, spesielt det med høydeendring må Jo være lett målbart også ,om ikke hørbart . Jeg tenker også på naboen min under som forøvrig er konsert pianist og spiller akkurat nå…
    Sier som Harry Stoteles, det rydder opp i hele frekvensområdet....høyden blir avsporing på mine dipoler! ;)

    IMG_0913b.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det som overrasker meg er effekten litt oppover i frekvens.
    Enig, og er minst like overraska over at den ikke viser mer effekt på lave frekvenser. Det er der den virkelig hørbare effekten er for meg.

    hva er det egentlig Gaia eller andre dyre føtter gjør bedre?
    Neimen om jeg vet, men på subben var det allerede myke gummiføtter, som komprimerte såpass at det egentlig skulle være nok. Tror jeg, i alle fall, jeg mener jeg så at @Asbjørn regnet ut et sted at 1-2 mm komprimering er det som skal til. Likevel var det helt tydelig forskjell.

    Er det placebo så er det fortsatt verdt det :giggle:
    Effekt er effekt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Er det placebo så er det fortsatt verdt det :giggle:
    Effekt er effekt!
    Ja men her er det jo faktisk tydelige målbare forskjeller da, som også er hørbare! :)
    Ikke noe særlig i dypbassen som dekkes av sub men tydelig i mellombassen som dekkes av høyttalerne. En reduksjon i THD fra 5% til 1% v/250Hz må vel kunne sies å være en STOR forbedring! Nå er kanskje ikke disse målingene 100% pålitelige men den relative forskjellen skulle jeg tro er relevant likevel...
    Må nok vurdere noen slike men det hadde vært spennende å sammenlikne med enklere/billigere løsninger først. For med vekten av mine høyttalere og subber må jeg fort opp på priskategorien "tullete" :)
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gode erfaringer med Gaia III. Mine erfaringer med spikes på tregulv (med beskytter under) er den effekt at lyden blir hardere og spissere - kanskje det kan forveksles med mer sting/dynamikk i enkelte frekvensområder enkelte ganger?(synsing fra min side) Det kommer kanskje også an på hva slags musikk en spiller, hvordan dette oppleves - hva en som lytter opplever som engasjerende elementer i gjengivelsen - som jo er og blir en personlig smak.

    Men som en absolutt vurdering, gir Gaia III hos meg mer ryddighet i lydbildet, detaljer får større tydelighet og scenen blir tydeligere tegnet. Dynamisk sett opplever jeg mer "plutselighet", med større ro både i og etter dynamiske elementer i musikken - lytter mest til vokaler, akustisk musikk/jazz, klassisk hvor disse nyansene gjør gjengivelsen rikere og bringer større lytterglede. Puck-varianten er billigst og gjør nok akkurat samme nytten som glammer-modellen tiltenkt de kjøpesterke hifi-entusiastene :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har ingen erfaring med Isoacustics Gaia.
    ...og ønsker heller ingen erfaring med denslags.
    Av fornuftige og åpenbarige grunner.
    For min del tenker jeg at alt som kan forbedre anlegget er kanditater for å prøves ut så lenge det finnes rimelig gode grunner til at det kan funke, og med mindre det opplagt er ren humbug, ala Anzus ditt og datt og annet tilsvarende *shit* til 100k for ingenting. Eller jordforbedringsløsningene til Nordost, som alle med en viss forståelse av at strøm kun kan strømme i en lukket krets bør forstå ikke kan funke... De folka har ingen grenser på hva de kan pushe ut i markedet, og til ekstreme priser, og dessverre med velkjente norske hifisjapper som siste ledd ... akkurat det siste plager meg egentlig ikke for jeg unngår bare enkelt og greit å kjøpe noe fra slike butikker.

    Men Isoacoustics startet med svært rimelige dempeplattformer for pro studiomonitorer. Jeg har flere av dem og jeg tviler ikke på at noen form for avkobling kan være gunstig. Og så var de i tillegg utformet på en praktisk måte og var nyttig for å få riktig høyde på center, osv. Men så har Isoacoustics i likhet med mange andre tydeligvis forstått at det er mer penger å tjene på hifi-nerdene og har laget nye produkter i en helt annen prisklasse som for meg er litt sært. Er Gaia egentlig veldig mye bedre enn de gamle greiene de lagde og fortsatt selger i pro-markedet? Veldig usikker på det.

    Likevel, i dette tilfellet: hvis REW-målinger viser at det faktisk reduserer THD fra 5% til 1% i mellombassen på et bestemt oppsett, hva er da de "fornuftige" grunnene til å ikke ønske å undersøke om det kan ha en effekt i eget oppsett? Høres mer merkelig ut enn åpenbart. Men jeg forstår prisgreia, som er helt hinsides for litt alu + innpakket gummi. 20 000 for fire føtter? Det er omtrent det jeg må betale for hver høyttaler med mer enn 120kg vekt og da sliter jeg litt med å forsvare kjøp... da lurer jeg først veldig på om Gaia utretter særlig mye mer enn hva du kan få til med noen bitumenplater fra Biltema... Men interessant å undersøke det nærmere framfor å stikke hodet i sanden? ja det synes jeg nok.

    Hvis man ikke er interessert på et rent prinsippielt grunnlag har jeg ingen problemer med det men personlig har jeg ingen fornuftige og åpenbare grunner til å ikke undersøke både det ene og det andre innen hifi så lenge det gir en viss mening i utgangspunktet. Funker det ikke bruker jeg heller ikke pengene.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    2.122
    Dempeføtter må tilpasses til både vekt og avrulling/resonansfrekvens. Det er en grunn til at slike tilbakemeldinger spriker da resonansfrekvensen varierer. Hva som fungerer godt for en høyttaler, gjør ikke det derfor for en annen. Selv om vekten man har fått oppgitt stemmer. Når vi designer høyttalere og subwoofer, så beregner vi hva som fungerer optimalt. Slikt må tilpasses til hver høyttaler/subwoofer. Og skal man stacke subwoofere, så må det brukes andre føtter igjen.

    Så er det selvsagt også et poeng at noen vil trolig foretrekke mer resonanser, siden det skaper mer bass. Men det er nok ikke alltid årsaken. Bommer man på resonansfrekvensen, så vil resultatet bli negativt.

    De som selger slike produkter i hifi verden oppgir forresten ikke hva som er nødvendig for at man skal beregne hva som fungerer best. Vi ville aldri derfor kunne brukt slike produkter til våre høyttalere. Det blir ren bingo.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg putta isoacoustic orea under forsterker. Resultatet ble positivt, ikke minst for mellomtonen. Etter et par år tok jeg dem bort, bare for å teste. Som flere har beskrevet: inntrykket er at dynamikken bedret seg, og det ble mer intressant å høre på musikken.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    For min del tenker jeg at alt som kan forbedre anlegget er kanditater for å prøves ut så lenge det finnes rimelig gode grunner til at det kan funke, og med mindre det opplagt er ren humbug, ala Anzus ditt og datt og annet tilsvarende *shit* til 100k for ingenting. Eller jordforbedringsløsningene til Nordost, som alle med en viss forståelse av at strøm kun kan strømme i en lukket krets bør forstå ikke kan funke... De folka har ingen grenser på hva de kan pushe ut i markedet, og til ekstreme priser, og dessverre med velkjente norske hifisjapper som siste ledd ... akkurat det siste plager meg egentlig ikke for jeg unngår bare enkelt og greit å kjøpe noe fra slike butikker.
    Kanskje det med ekstreme priser er selve årsaken til at noen mener tiltaket fungerer ? Har du lagt store penger i sånt, så skal jeg love deg du hører ekstra godt etter, mye mer enn om tiltaket koster 100 kroner. Og koster tiltaket MYE penger, så slår en psykologisk faktor som heter 'post purchase rationalization' inn og hjelper hjernen til å høre forbedringen ;)
    Så jeg tror ikke det er tilfeldig at Nordost og Anzus legger seg på de prisene de gjør. Dette er profesjonelle folk. Vi konsumenter kan gjerne tenke at 'de setter ikke en sånn pris dersom dette er bullshit'. Men kanskje er de NØDT til å sette sånne priser for å få oss til å høre forbedringen ?

    PS : Har Gaia II selv - på høyttalere ;):)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok mye sant i det du sier der!

    Den viktigste faktoren innen hifi er egenskapene i selve rommet, tror jeg! Synd at det er vanskelig å jobbe med. Om noen år har vi kanskje lagt bort alle tweaks og optimaliserer gjennom dsp-løsninger.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke helt komfortabel med det, men kan svare hvis du har spørsmål :)

    Er Gaia egentlig veldig mye bedre enn de gamle greiene de lagde og fortsatt selger i pro-markedet? Veldig usikker på det.
    Sannsynligvis ikke, men de ser penere ut og lar seg skru inn i stativene mine 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn