Min beste jazzplate

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn_Magne

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2004
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Selv om jeg begynner å bli gammel og sær, nærmer meg 40, må jeg likevel innrømme at jeg aldri har kjøpt så mye god og ny musikk som de siste to-tre månedene. Kanskje jeg ikke er fullstendig fossil riktig ennå?
    Spesielt har jeg fått mange gode tips innen jazz og klassisk fra disse sidene. Tusen takk!

    Til de som er glad i god og melodiøs avslappende jazz vil jeg anbefale Jim Hall: "Concierto". Spesielt spor 4 som varer i over 19 minutt er det absolutt beste jazzopptaket jeg har! Tolkningen av Rodrigo's "Concierto de Aranjuez" er helt enorm!
    Kremen var verdens jazzmusikere er med: Jim Hall (gitar), Chet Baker (trompet), Paul Desmond (sax), Ron Carter (bass), Steve Gadd (trommer). Et must! 8)
     
    S

    STEINALU

    Gjest
    Interessant! Rodrigo's gitarkonsert kjenner jeg ganske godt, og det ville være artig å høre en "alternativ" versjon av den. Den innspillingen du nevner; er den å få
    i Norge, eller må man utenlands (på nettet) for å finne den?
    Mvh
     

    Finn_Magne

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2004
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Jeg bestilte den fra www.101cd.com
    Kjøper faktisk de fleste platene mine derifra, fordi jeg da får de fortere enn å gå på f.eks Hysj Hysj og bestille der. Vanligvis tar det 3 - 6 dager.
    Men en seriøs plateforretning med bra utvalg i jazz burde vel kunne ha den inne også?

    Kanskje du kan anbefale meg en god klassisk innspilling denne?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    God morgen! Den klassiske innspillingen som er anbefalt av Gramophone er med Julian Bream (RCA Victor 09026 61611-2). Personlig liker jeg Göran Söllscher (Deutsche Gramophone 429 232-2). Begge disse innspillingene har noen år på baken, men de blir jo ikke dårlige av den grunn!
    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vet ikke om jeg kan si hva som er min beste jazzplate, men en av de som er med å kjemper i toppen er Miles Davis: "Sketches Of Spain". Her er det ikke hvert enkelt kutt som utmerker seg, men helheten av alle kuttene.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Miles Davis - In a silent way. (Helse i hver tone).
    John Coltrane - Love Devotion Surrender (Ditto).
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ketil Bjørnstad "The Sea" en av mine tre øde øy plater........

    mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    Avsporing: så et intervju med Steely Dan (Walter Becker og Donald Fagen). Det ble prata om den nye plata til gutta, de gamle platene deres osv. Programlederen spurte så Donald Fagen om hvilken plate som var hans favoritt (underforstått hvilken Steely Dan plate), hvor han så svare "Kind of blue" (med Miles Davis)...hehe ;D

    Selv synes jeg også Coltrane sin Giant Steps er vel verdt å sjekke ut.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Med fare for å spore av:
    Gerry Mulligan Quartet / Reunion (m/Chet Baker)
    Ikke hele plata nødvendigvis, men My Heart Belongs to Daddy er et av de flotteste jazzkuttene som noengang er gjort, omtrent i klasse med Miles' So What.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Coltrane -Ballads etter en halvflaske rødvin en fredag kveld og med dempet belysning.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Interessant! Rodrigo's gitarkonsert kjenner jeg ganske godt, og det ville være artig å høre en "alternativ" versjon av den. Den innspillingen du nevner; er den å få
    i Norge, eller må man utenlands (på nettet) for å finne den?
    Mvh

    Vet ikke om jeg kan si hva som er min beste jazzplate, men en av de som er med å kjemper i toppen er Miles Davis: "Sketches Of Spain". Her er det ikke hvert enkelt kutt som utmerker seg, men helheten av alle kuttene.
    Dere er selvsagt klar over at "Sketches Of Spain " Tar utgangspunkt i nettopp " Concierto de Aranjuez" ( ?)

    Ellers : Jan Johanssons "Jazz på svenska " hvis man vil ha myk jazz, Miles Davis " Bitches Brew " for det litt røffere.
    Basic for noen, nytt for andre.
     

    oien

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.01.2005
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    En av mine absolutt favoritter er Bill Evans med Conversations with my self. Tre stemmer for solo piano legges oppå hverandre, og resultatet blir pianotrio. Genialt!
     

    AudioDude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    435
    Antall liker
    0
    Beste Jazzplate ? tja.. jeg kan vel nevne noen plater jeg har hørt mye på.. som er litt spredt utover i sjangeren :

    Miles Davis - Kind of blue

    Keith Jarrett Trio - Tribute

    Jan Garbarek - I took up the runes

    Pat Metheny - Works
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    291
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Helt umulig å si hvilken jazzplate som er best. Vi snakker nå om den musikkstilen som har flest gode plater.

    men jeg kan si hvilken jazzplate som har fenget meg mest på lang lang tid : Raz Abbasi med "out of body"
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Jeg klarer ikke å trekke fram enkeltutgivelser, men Coltrane er rein helsebot. Når livet er litt klumpete og leit, vender jeg meg igjen og igjen til denne fantastiske instrumentalisten og spontankomponisten. Det er utrolig hva noen Coltraneskiver kan gjøre med meg. Inne i den kakofoniske kompleksiteten finner jeg en ro som ingen annen musikk kan gi meg. Jeg føler rett og slett en nesten grenseløs takknemlighet til Coltrane.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Oj, dette var sannelig en gammel tråd.
    Min beste er:
    Monica Zetterlund & Bill Evans ‎- Waltz For Debby (1964, Universal).

    Eller muligens:
    Sidsel Endresen - So I Write (1990, ECM).

    Litt i tvil her, men begge er knakende gode.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mange bra er nevnt.

    Kjøpte nylig vinyl-ny utgivelse av denne som du torem liker.
    Veldig fin plate. Bra lyd.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Min beste???? Tja -- egentlig den jeg hører på nå. :D
    takk for info
    Tenkte noen ville si noe sånt. Poenget er at den platen jeg hører på i øyeblikket gjerne er den beste. Jeg har vært litt kresen i innkjøpet, og så finnes det så mye bra. Så egentlig er det bare å sette på og nyte - den - og den - og den - jeg blir alltid like overrasket over hvor bra hver plate låter.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Min beste???? Tja -- egentlig den jeg hører på nå. :D
    takk for info
    Tenkte noen ville si noe sånt. Poenget er at den platen jeg hører på i øyeblikket gjerne er den beste. Jeg har vært litt kresen i innkjøpet, og så finnes det så mye bra. Så egentlig er det bare å sette på og nyte - den - og den - og den - jeg blir alltid like overrasket over hvor bra hver plate låter.
    Det er mulig jeg har tungt for det, men det poenget er ikke lett å se for meg.
    Jeg hadde satt mer pris på et innlegg hvor du delte, og som jeg kunne få noe ut av.
    I hvert fall har en slik refleksjon neppe noen verdi for andre enn deg selv.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Min beste???? Tja -- egentlig den jeg hører på nå. :D
    takk for info
    Tenkte noen ville si noe sånt. Poenget er at den platen jeg hører på i øyeblikket gjerne er den beste. Jeg har vært litt kresen i innkjøpet, og så finnes det så mye bra. Så egentlig er det bare å sette på og nyte - den - og den - og den - jeg blir alltid like overrasket over hvor bra hver plate låter.
    Det er mulig jeg har tungt for det, men det poenget er ikke lett å se for meg.
    Jeg hadde satt mer pris på et innlegg hvor du delte, og som jeg kunne få noe ut av.
    I hvert fall har en slik refleksjon neppe noen verdi for andre enn deg selv.
    Skal ikke påstå at jeg har lett for det men jeg forstod "grammafon"'s første innlegg.
    Kanskje fordi jeg har det litt på samme måte selv. Prøver å begrense beholdningen av musikk til det jeg virkelig liker og synes er topp. Er ikke opptatt av å samle for å ha komplett samling etc. Så når jeg tar frem gamle plater så blir også jeg litt overrasket over hvor god den faktisk er og hvorfor den ble valgt ut i sin tid.
    Ofte er det derfor slik, også for meg, at det er den platen jeg hører på "nå" som er den beste.

    Ellers så vil jeg oppfordre alle som legger ut sin besteplate å skrive litt mere om hvorfor den er så bra og hvilken sjanger (innen jazz i dette tilfellet) det er.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte noen ville si noe sånt. Poenget er at den platen jeg hører på i øyeblikket gjerne er den beste. Jeg har vært litt kresen i innkjøpet, og så finnes det så mye bra. Så egentlig er det bare å sette på og nyte - den - og den - og den - jeg blir alltid like overrasket over hvor bra hver plate låter.
    Det er mulig jeg har tungt for det, men det poenget er ikke lett å se for meg.
    Jeg hadde satt mer pris på et innlegg hvor du delte, og som jeg kunne få noe ut av.
    I hvert fall har en slik refleksjon neppe noen verdi for andre enn deg selv.
    Skal ikke påstå at jeg har lett for det men jeg forstod "grammafon"'s første innlegg.
    Kanskje fordi jeg har det litt på samme måte selv. Prøver å begrense beholdningen av musikk til det jeg virkelig liker og synes er topp. Er ikke opptatt av å samle for å ha komplett samling etc. Så når jeg tar frem gamle plater så blir også jeg litt overrasket over hvor god den faktisk er og hvorfor den ble valgt ut i sin tid.
    Ofte er det derfor slik, også for meg, at det er den platen jeg hører på "nå" som er den beste.

    Ellers så vil jeg oppfordre alle som legger ut sin besteplate å skrive litt mere om hvorfor den er så bra og hvilken sjanger (innen jazz i dette tilfellet) det er.
    Hvis den beste er den du hører på nå, og du skal si noe om den - så kom ihvertfall med artist og navnet på utgivelsen for å dele med andre, eller blir det som bluesbreaker sier - fullstendig meningsløst for andre... ser ikke at det kan være vanskelig å forstå??
    Min beste i øyeblikket er denne
    Midnight sugar.jpg


    Fantastisk innspillig fra Japan, jazztrio - piano,ståbass og trommer, med sterkt vanedannende og avslappende innhold
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte noen ville si noe sånt. Poenget er at den platen jeg hører på i øyeblikket gjerne er den beste. Jeg har vært litt kresen i innkjøpet, og så finnes det så mye bra. Så egentlig er det bare å sette på og nyte - den - og den - og den - jeg blir alltid like overrasket over hvor bra hver plate låter.
    Det er mulig jeg har tungt for det, men det poenget er ikke lett å se for meg.
    Jeg hadde satt mer pris på et innlegg hvor du delte, og som jeg kunne få noe ut av.
    I hvert fall har en slik refleksjon neppe noen verdi for andre enn deg selv.
    Skal ikke påstå at jeg har lett for det men jeg forstod "grammafon"'s første innlegg.
    Kanskje fordi jeg har det litt på samme måte selv. Prøver å begrense beholdningen av musikk til det jeg virkelig liker og synes er topp. Er ikke opptatt av å samle for å ha komplett samling etc. Så når jeg tar frem gamle plater så blir også jeg litt overrasket over hvor god den faktisk er og hvorfor den ble valgt ut i sin tid.
    Ofte er det derfor slik, også for meg, at det er den platen jeg hører på "nå" som er den beste.

    Ellers så vil jeg oppfordre alle som legger ut sin besteplate å skrive litt mere om hvorfor den er så bra og hvilken sjanger (innen jazz i dette tilfellet) det er.
    Hvis den beste er den du hører på nå, og du skal si noe om den - så kom ihvertfall med artist og navnet på utgivelsen for å dele med andre, eller blir det som bluesbreaker sier - fullstendig meningsløst for andre... ser ikke at det kan være vanskelig å forstå??
    Min beste i øyeblikket er denne
    Vis vedlegget 249770

    Fantastisk innspillig fra Japan, jazztrio - piano,ståbass og trommer, med sterkt vanedannende og avslappende innhold
    Takk for fin beskrivelse. Skal ta en lytt på denne ved første anledning.
    Og så skal jeg prøve å være like flink neste gang jeg faktisk lytter til en av mine (og ikke bare beskriver logikken vedr det at den jeg lytter til i øyeblikket er den beste...).
    Det ble vel forståelig håper jeg :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Både bidevind, og grammofon kan få lov til å oppgi navn på artist, og tittel på plate, eller følge eksemplet med å legge inn bilde av hva dere lytter til...
    Min beskrivelse var ikke lang og utbroderende, men kort og til poenget. Jazz + rødvin = kos på kvelden... eller no'
    Akkurat nå lytter jeg til denne...
    ElianeElias.png
    "Something for You" Eliane Elias sings & plays Bill Evans
    Og selv om den ikke nødvendigvis er "min beste jazzplate" så er den usedvanlig behagelig, og får seg mange runder på snurra uten at jeg blir lei - anbefales
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Pres and Teddy.
    1956, tror jeg. Lester Young og Teddy Wilson i storform. Fabelaktig sax og svingende piano.
    This edition presents the complete original 1956 Verve album reuniting Lester Young with his old musical companions Teddy Wilson, Gene Ramey and Jo Jones. This was one of the last really swinging sets by Lester, who would die in 1958.

    This edition presents the complete original 1956 Verve album reuniting Lester Young with his old musical companions Teddy Wilson, Gene Ramey and Jo Jones. This was one of the last really swinging sets by Lester, who would die in 1958.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Akkurat nå lytter jeg til denne... Vis vedlegget 250236 "Something for You" Eliane Elias sings & plays Bill Evans
    Og selv om den ikke nødvendigvis er "min beste jazzplate" så er den usedvanlig behagelig, og får seg mange runder på snurra uten at jeg blir lei - anbefales
    M.a.o. innlegget hadde passet bedre i Jazz, hva hører du på nå tråden?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Merkelig tråd, men det er vel uansett nærmest umulig å peke på EN favorittplate innenfor jazz som sjanger, og hvis favorittplaten er den som spilles nå er det vel som nevnt bedre å poste tråden som er opprettet for formålet:)
     
    Sist redigert:

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jeg utroper herved Oliver Nelson`s "Blues and the Abstract Truth" som min beste jazzplate!! Taraaaa!!!!
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Merkelig tråd, men det er vel uansett nærmest umulig å peke på EN favorittplate innenfor jazz som sjanger, og hvis favorittplaten er den som spilles nå er det vel som nevnt bedre å poste tråden som er opprettet for formålet:)
    Det var vel det jeg skulle ha sagt. Verdens beste blir uansett subjektivt i øyeblikket, og kan godt være den siste du har lyttet til - hver gang... Det er vel like usannsynlig med verdens beste plate som verdens beste høyttaler, kabel, forsterker...

    @Jim.I.Hendriksen: I Jazz, hva hører du på nå tråden blir det mere "røtt & råte". Det vil si: Fordi om jeg hører på det nå, er det ikke nødvendigvis verdens beste, eller noe jeg ville anbefale andre å høre på for den del. Derimot er det jeg kunne tenke meg å poste i denne tråden definitive, anbefalte godbiter...
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikkje om den har vært nevnt før i tråden, men om push comes to shove tror eg valget hadde blitt denne

    Ornette Coleman - The shape of jazz to come (Atlantic, 1959)



    Smeisande flott!

     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    En fantastisk live soloinnspilling som favner et vidt spekter av komponister, stemninger etc. Helt magisk. Petrucciani på toppen av karrieren, på hjemmebane... Nytes best med Stax Omega en sen mørk natt, uavbrutt. You're there.


    Michel live.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Disse setter jeg mest pris på.




    aeoc.jpeg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Aner ikkje om den har vært nevnt før i tråden, men om push comes to shove tror eg valget hadde blitt denne

    Ornette Coleman - The shape of jazz to come (Atlantic, 1959)



    Smeisande flott!
    Best er for meg umulig men at denne er en av de største jazzplatene er vel noe som har vært vedtatt i mange år. Tar meg friheten og tipse om at ORG Music har gitt ut denne på nytt med mastring av Grundman og presset hos Pallas og låter alldeles nydelig. Det er nemlig lov og ha ubegrenset antall versjoner av favorittplater.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tar med denne her også, siden ikke alle var like fornøyde med min litt filosofiske tese om at den beste plata er den jeg hører på nå. Egentlig umulig å si hvilken plate som er best, idet det er så avhengig av sinnstilstand, hva man har lyst på, hva man har hørt på den siste tiden etc etc. Men denne her kan jeg i alle fall anbefale sterkt, og er en av få plater jeg har slitt ut slik at jeg har måttet kjøpe en nyutgivelse:



    En dødssyk Serge spiller med en unik innlevelse vel vitende om at dette blir hans musikalske testament. Her er det ingen prangende virtuositet, ingen hesblesende bop-nykker, kun lise for sjelen til enhver som elsker 50-tallsjazz.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Radka Toneff/Fairytales; ingen over, ingen ved siden av....... for meg :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn