Min beste jazzplate

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har én musiker innen jazz som jeg setter høyest og det er Mingus. Umulig å velge i katalogen hans, men, hvis jeg , så står det mellom "The Black Saint and the Sinner Lady" og denne:

    Charles Mingus - Me, Myself An Eye (Atlantic, 1978 )

    charles-mingus-me-myself-eye-1262194.jpeg


    Alt komponert av Mingus, men han spiller intet instrument. Sitter i rullestol i studio (med sykdommen ALS) og dikterer hva musikerne skal foreta seg. Her slapp han til Larry Coryell på gitar, noe som gir innspillingen en litt moderne karakter. Året efter, i 1979, døde Mingus, 56 år gammel.


    Her slippes Coryell til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skjønner at jeg var heldig som traff ham i live. Jackie Byard spilte som en helt på klaver. En av mine virkelig store musikkopplevelser.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Mange gode tips i denne tråden også. Vet det er Album. Har det siste året vært optatt av låter og legge dem i bra spillelister. Så jehg tar meg friheten å velge fire låter fra fire forskjellige artister. Hvis en av dem er ukjent kan man lytte til album på WIMP.

    John McLaughlin med låta - Dark Prince(Album Version) fra albumet - The Essential John McLaughlin
    Anne Bisson med låta - Everybody's Kissing In Paris fra albumet - Tales from the Treetops
    Jeff Golub med låta - Skin Tight fra albumet - Soul Sessions
    Dag Arnesen med låta KJERRINGA MED STAVEN fra albumet - NORWEGIAN SONG 2
     

    jorgenegeland

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2010
    Innlegg
    9
    Antall liker
    5
    Aner ikkje om den har vært nevnt før i tråden, men om push comes to shove tror eg valget hadde blitt denne

    Ornette Coleman - The shape of jazz to come (Atlantic, 1959)



    Smeisande flott!
    Best er for meg umulig men at denne er en av de største jazzplatene er vel noe som har vært vedtatt i mange år. Tar meg friheten og tipse om at ORG Music har gitt ut denne på nytt med mastring av Grundman og presset hos Pallas og låter alldeles nydelig. Det er nemlig lov og ha ubegrenset antall versjoner av favorittplater.
    Kanskje mitt favorittalbum noensinne! Eit album som læt like banebrytande og originalt i dag som det gjorde i 1959. Og for ein tone Coleman har med den Grafton-saksofonen! Heilt einig i at ORG Music-repressen læt enormt bra, men synest dei kunne gjort seg meir flid med det visuelle. Raud/grønn Atlantic-etikett er jo langt frå periodekorrekt. Kunne også tenkt meg ein monorepress da mitt gamle monoeksemplar er litt slitt, men det tviler eg på skjer.
     

    Zenja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    174
    Antall liker
    77
    Jim Hall "Concierto" er et favorittalbum!
     

    netleeder

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2012
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Sarpsborg
    Unnskyld men,,,, jeg har ikke sans for jazz i det hele tatt, derfor spør jeg om der kanskje er noen der ute som ku tenke seg noe vinyl med Billy Holliday,, jeg har noen som trenger et nytt hjem hvor de vil bli verdsatt mer enn som støvsamler her hos meg.. det er original innspillinger fra midten av 60' tallet.
    Jeg har arvet dem, å omslaget trenger litt tlc, men vinylen er helt fin.
    Just asking....
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Espen Eriksen Trio, med plata "what took you so long". Rune Grammofon RCD 2129



    Piano, bass og trommer spilt inn i Rainbow Studio. Ganske stille - ble det ikke snakka om noe behagelig musikk i begynnelsen av tråden? Om det ikke er min absolutte og endelige favoritt, så er det uansett en plate jeg temmelig ofte finner frem og spiller en gang til, både til finlytting og i bakgrunnen.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Unnskyld men,,,, jeg har ikke sans for jazz i det hele tatt, derfor spør jeg om der kanskje er noen der ute som ku tenke seg noe vinyl med Billy Holliday,, jeg har noen som trenger et nytt hjem hvor de vil bli verdsatt mer enn som støvsamler her hos meg.. det er original innspillinger fra midten av 60' tallet.
    Jeg har arvet dem, å omslaget trenger litt tlc, men vinylen er helt fin.
    Just asking....
    Du får sikkert solgt platene dine. Det er bare å legge ut en annonse her på Hifisentralen - så ordner det seg nok.

    På den annen side: Om du ikke har sans for jazz, kan det hende at du får det etterhvert. Som jeg gjorde. Jeg vokste opp med en jazzglad far - uten at det hjalp det aller minste mens jeg var ung. Kunne ikke fordra jazz - og hadde ikke en eneste jazzplate i min platesamling før 25-30 år etter at jeg flyttet hjemmefra. Men så hørte jeg tilfeldigvis noe jeg likte - og kjøpte litt av det. Miles Davis. En dag dristet jeg meg til å kjøpe Bitches Brew. Den "måtte" man jo bare ha - hadde jeg hørt - men selv etter to uker på repeat skjønte jeg ikke hvorfor. Angret som en hund. Inntil den plutselig bare satt. Nå er dette en av de platene jeg spiller oftest - og nå nylig har jeg fått 4CD-boksen - The Complete Bitches Brew Sessions - i hus, og dermed er nok en ta-med-på-en-øde-øy-plate i boks. Og jazz - som jeg altså ikke kunne fordra i min ungdom - er blitt det som det går mest av her hjemme. Til konas store fortvilelse - hun henger litt etter der.

    Poenget mitt er at øvelse gjør mester. Sett på en plate, kast fjernkontrollen, spill i vei og lytt - og gjenta øvelsen. Jeg kan naturligvis ikke garantere at du får noe ut av det - men det kunne jo hende.....

    Her er i hvert fall en av mine store jazz-favoritter - Miles Davis Bitches Brew - her representert ved The Complete Bitches Brew Sessions:

    220px-CompleteBitchesBrewBoxSetReissue.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    mange av mine personlige favoritter er nevnt tidligere i tråden, men min beste jazzplate i dag (i morgen er det kanskje en annen) er denne:

    svein-finnerud-trio.jpg


    Helt fabelaktig!! (herlig å kunne spille den på vinyl igjen etter 3 år uten platespiller (bare et lite hurra!! fra meg))
     

    Zenja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    174
    Antall liker
    77
    Denne har okkupèrt cd-spilleren den siste måneden.
    Kvinnevokal helt inntil mikken,kontrabass og sax.
    Et gjennomgående sløvt driv og skyv.Slentrende kul med sigarett.Noe sånt.

    Siri.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser Bitches Brew ble nevnt. Jeg hadde samme opplevelse med den. Skjønte ikke bæra av den for 20 år sida, men med litt modning ... jeg elsker denne skiva, rett og slett. Geniale greier.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Skjønner at jeg var heldig som traff ham i live. Jackie Byard spilte som en helt på klaver. En av mine virkelig store musikkopplevelser.
    Der var jeg for sen på avtrekkeren. Oppdaget Mingus først for snaut 40 år siden. Hvor så/hørte du ham? I Aulaen?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Huff, det finnes så utrolig mange flotte album og mange av de er nevnt.. men hvis jeg skal nevne et som ikke er tatt med ennå så kommer denne høyt på min liste.
    Esbjörn Svensson Trio – "Strange Place For Snow"
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.420
    Sted
    Nøtterøy
    Denne har blitt spilt mye hos meg. Er nok min beste jazzplate.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn