Diverse Min Audiofile interesse står i veien for min interesse for musikk...

M

MarkusH

Gjest
For min del står de to trygt side om side og ødelegger ingenting for hverandre. Den Audiofile delen har faktisk utvidet musikkhorisonten, men det går mest i gamle, rustne ikke audiofile opptak her i gården.
Dette stemmer bra for min del også. :) Personlig hører jeg på mange flere sjangre nå enn før, men jeg kan virkelig nyte heavy metal/hardrock osv like mye som Kari Bremnes, ikke synes jeg Bremnes låter så bra som glad-rock heller. Jeg har spilt et instrument i noen år og hører mer etter forskjeller og detaljer i musikken enn de jeg kjenner som ikke har spilt et instrument. Forkjærlighet for akustiske instrumenter (spesielt saxofoner), mer interessant å høre på musikk når man vet hvor vanskelig/komplisert det er for en selv å spille slik, på den måten verdsetter jeg akustisk/konsert-musikk mer enn annen type musikk. Filharmonisk orkestre er jeg også stor fan av, men det er lite av låtene som jeg finner (på f.eks Spotify) som er interessante for min del. For min del gir musikk stemning, men jeg hører mye på musikk også. Ønske mitt er å utvide mitt musikk-reportuar i årene fremover og dra frem artister/plater som selv dere "gamlinga" ikke har hørt. ;)
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.430
Antall liker
9.688
Sted
Interiore Simplicitate
Men når det kommer til mantraet "som det er ment å låte" så er jeg og der egentlig. Men sånn det er ment, for min del, er det som ligger på plata, ferdig mixet. Det er jo eneste holdepunktet man har. Det er mulig at det låt litt annerledes i studio selvsagt for det er en annen avspillingskjede. For mange variabler å ta hensyn til. Men hvis anlegget mitt spiller noenlunde nøytralt i stedet for partyhump i bunn og masse ekstra topp, så vil oddsa være større for å treffe nærmere det flest prøvde på i studio om ikke annet.
Joa, jeg forfekter ikke partyhump eller ekstra topp. Men i mitt enkle hode tenker jeg at den som står bak kunsten mer enn noe ønsker at folk skal nyte den, og for meg hjelper det da å ha et anlegg som inviterer til timevis med lytting. Fraværet av lyttetretthet er viktigere enn absolutt troskap til materialet.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Men når det kommer til mantraet "som det er ment å låte" så er jeg og der egentlig. Men sånn det er ment, for min del, er det som ligger på plata, ferdig mixet. Det er jo eneste holdepunktet man har. Det er mulig at det låt litt annerledes i studio selvsagt for det er en annen avspillingskjede. For mange variabler å ta hensyn til. Men hvis anlegget mitt spiller noenlunde nøytralt i stedet for partyhump i bunn og masse ekstra topp, så vil oddsa være større for å treffe nærmere det flest prøvde på i studio om ikke annet.
Joa, jeg forfekter ikke partyhump eller ekstra topp. Men i mitt enkle hode tenker jeg at den som står bak kunsten mer enn noe ønsker at folk skal nyte den, og for meg hjelper det da å ha et anlegg som inviterer til timevis med lytting. Fraværet av lyttetretthet er viktigere enn absolutt troskap til materialet.
Når vi hører på musikk, så er det en mix vi hører på uansett som er mastret ned i et studio. Artist, produsent musikere lager en mix som blir sendt til mastring. I dag kan man jo få det mastret til det nesten ugjenkjennelige. Alt skal igjennom en ganske omfattende studionedmiksingsprosess og på noen opptak kan dette høres. Mer akustisk kvalitetsopptak som vi hi-fi folk ofte hører på demoer, er kanskje lettere å ha med å gjøre fordi det er "kortere" vei til artisten på en måte og mer nakent. Komplekse mikser som blir komprimert ti aac etterpå, kan bli krevende å høre på. Og hvis dette blir avspilt på et anlegg som har mye detaljert info i høye frekvenser i et alt for lite rom som ikke er dempet, ja da kan musikkinteressen blir borte fort ja. Det skal ikke så mye til før det bikker over.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det merkelige "kunsten som den er ment" mantraet som mange har hengt seg opp i er nok ikke alltid helt opplagt å kjenne seg igjen i fra en utøvers ståsted.
Støtter dette ut fra mine personlige erfaringer, men kan se ankepunktene om gjengivelsen er ‘høy troverdighet’ når dette mantraet tones ned?
For min egen del er det ganske greit og det er at jeg ikke får den store ståpelsen og innlevelsen av musikk gjengitt på et mediocre oppsett.
Mulig mantraet over faktisk kan komme litt i veien for opplevelsen og isåfall kan man være trygg på at valget er enkelt.
Jeg er nok mer opphengt i instrumentklang og tilsvarende parametre.
Jeg sitter ikke akkurat og sier «jaja, foten går ikke men anlegget er i det minste tunet mot ‘kunsten som den er ment’»
Når det er sagt så er det selvsagt ingen grunnleggende motsetninger mellom disse to veivalgene, men hos meg så lider ikke en likandes lyd grunnet manglende trivselsfaktor pga. streben etter kunsten.
Sikkert derfor jeg elsker høy distorsjon og avvik i frekvensgang :rolleyes:
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Men når det kommer til mantraet "som det er ment å låte" så er jeg og der egentlig. Men sånn det er ment, for min del, er det som ligger på plata, ferdig mixet. Det er jo eneste holdepunktet man har. Det er mulig at det låt litt annerledes i studio selvsagt for det er en annen avspillingskjede. For mange variabler å ta hensyn til. Men hvis anlegget mitt spiller noenlunde nøytralt i stedet for partyhump i bunn og masse ekstra topp, så vil oddsa være større for å treffe nærmere det flest prøvde på i studio om ikke annet.
Joa, jeg forfekter ikke partyhump eller ekstra topp. Men i mitt enkle hode tenker jeg at den som står bak kunsten mer enn noe ønsker at folk skal nyte den, og for meg hjelper det da å ha et anlegg som inviterer til timevis med lytting. Fraværet av lyttetretthet er viktigere enn absolutt troskap til materialet.
Selvsagt ønsker artisten mest at folk skal høre på det og nyte det, men jeg skjønner ikke helt.

Fravær av lyttetretthet trumfer troskap til materialet. Mener du da at artisten har gått med på et lydbilde som er litt kjipt og skaper lyttetretthet så det trengs noe i anlegget for å fikse vedkommendes lyd? Og det som evt fikser ett album sin dårlige lyd, er det akkurat det samme som fikser et annet album?

Jeg tenker mer at hvis et album gjør meg ør i hodet og jeg ikke orker å høre på det så var jo det dumt, men sånn det er. Hvis alle album låter slik på et anlegg må det derimot være noe riv ruskende feil med anlegget.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.430
Antall liker
9.688
Sted
Interiore Simplicitate
Men når det kommer til mantraet "som det er ment å låte" så er jeg og der egentlig. Men sånn det er ment, for min del, er det som ligger på plata, ferdig mixet. Det er jo eneste holdepunktet man har. Det er mulig at det låt litt annerledes i studio selvsagt for det er en annen avspillingskjede. For mange variabler å ta hensyn til. Men hvis anlegget mitt spiller noenlunde nøytralt i stedet for partyhump i bunn og masse ekstra topp, så vil oddsa være større for å treffe nærmere det flest prøvde på i studio om ikke annet.
Joa, jeg forfekter ikke partyhump eller ekstra topp. Men i mitt enkle hode tenker jeg at den som står bak kunsten mer enn noe ønsker at folk skal nyte den, og for meg hjelper det da å ha et anlegg som inviterer til timevis med lytting. Fraværet av lyttetretthet er viktigere enn absolutt troskap til materialet.
Selvsagt ønsker artisten mest at folk skal høre på det og nyte det, men jeg skjønner ikke helt.

Fravær av lyttetretthet trumfer troskap til materialet. Mener du da at artisten har gått med på et lydbilde som er litt kjipt og skaper lyttetretthet så det trengs noe i anlegget for å fikse vedkommendes lyd? Og det som evt fikser ett album sin dårlige lyd, er det akkurat det samme som fikser et annet album?

Jeg tenker mer at hvis et album gjør meg ør i hodet og jeg ikke orker å høre på det så var jo det dumt, men sånn det er. Hvis alle album låter slik på et anlegg må det derimot være noe riv ruskende feil med anlegget.
Igjen tror jeg mange har et overdrevent og romantisk bilde av hvor opptatt artisten (eller kunstneren om du vil ;) ) er av lyd og lydkvalitet. Unntak finnes selvsagt, men jeg tror brorparten overlater den delen av saken til lydtekniker og produsent, og heller fokuserer på den musikalske utøvelsen. Jeg mener bestemt at veldig mye av den musikken vi hører på like gjerne har blitt som den er som en følge av mangler og kompromisser som at "kunsten var ment sånn".

Sist men ikke minst, jeg snakker ikke om ekstremt farget lyd her, jeg er bare litt kritisk til at så mange tilsynelatende tilstreber det fullstendig nøytrale. Man kan få samme følelse av rom, detaljer og perspektiv selv med litt fløte og sukker på (i mine ører da). Så nok varme til at det blir litt ekstra hyggelig, men ikke så det legger et slør over.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Ja, er enig i det. Da er vi tilbake på hva man mener med "kunsten er ment sånn". Hvis ikke artisten er med i den prosessen så er det opptak av artisten og mixing av lydmann som er det jeg mener er slik det er ment å høres.

Å tro noe om hvordan en artist som lar tekniker bare kjøre på blir i hvert fall skudd i blinde.

Så tror vi er helt enige, bare litt detaljer rundt hva som menes med det mantraet. Hvor er referansepunktet.

Edit: de gangene jeg selv har vært involvert har det ikke vært tekniker som har hatt siste ord i hvert fall. Men slik er det jo på ingen måte alltid.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.486
Antall liker
8.012
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I løpet av de tre+ tiårene jeg har tuklet med HiFi er jeg rimelig sikker på at jeg ikke en eneste gang har tenkt på, eller brydd meg om, hvorvidt jeg hører musikken slik den låt i studioet eller slik artisten(e) mente at den skal høres. Det eneste som betyr noe har alltid vært hvorvidt jeg liker lyden fra anlegget og hvorvidt musikken rører ved noe i meg. Det overskytende er, etter min mening, fullstendig overflødige wannabe finkulturelle komplikasjoner. Jeg tror heller ikke et sekund på at 999 av 1000 artister bryr seg katta så lenge jeg liker musikken tilstrekkelig til at det klinger i kassapparatet før jeg forlater platebutikken.
 

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Bra, og for min del veldig treffende tema. Har lagt godt merke til at repertoaret av hva jeg hører på snevrer seg mer og mer inn ettersom prislappen på anlegget stiger. Det er jo ganske synd egentlig at jeg ikke gidder å høre på musikk jeg egentlig liker svært godt, fordi det låter litt dritt på anlegget. Sånn sett fikk jeg mye mer "musikk-glede" ut av et relativt rimelig 2-kanals anlegg med hyllepris rundt 15-20k, enn hva jeg har med mitt nåværende 2.2-anlegg med romkorreksjon og hyllepris rundt 150k.

Noen av fellestrekkene for musikken som har ramlet av lasset er typiske låter hvor det skjer relativt mye, og gjerne litt "grøtete" innspilling. Nirvana, Alice in chains og Metallica feks.

Har hatt det oppe til vurdering flere ganger å nedgradere kraftig, men har foreløpig blitt med tanken...
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.339
Sted
Under stjernene
Bra, og for min del veldig treffende tema. Har lagt godt merke til at repertoaret av hva jeg hører på snevrer seg mer og mer inn ettersom prislappen på anlegget stiger. Det er jo ganske synd egentlig at jeg ikke gidder å høre på musikk jeg egentlig liker svært godt, fordi det låter litt dritt på anlegget. Sånn sett fikk jeg mye mer "musikk-glede" ut av et relativt rimelig 2-kanals anlegg med hyllepris rundt 15-20k, enn hva jeg har med mitt nåværende 2.2-anlegg med romkorreksjon og hyllepris rundt 150k.

Noen av fellestrekkene for musikken som har ramlet av lasset er typiske låter hvor det skjer relativt mye, og gjerne litt "grøtete" innspilling. Nirvana, Alice in chains og Metallica feks.

Har hatt det oppe til vurdering flere ganger å nedgradere kraftig, men har foreløpig blitt med tanken...
Nirvana, Alice inchanis og Metallica er helt min greie. Har hørt litt på noen album av Nirvana og Metallica, det låt helt OK. Kan du nevne hvilke album som låter dritt?

I min musikksamling er King Crimson/Earthbound tatt opp i februar/mars-72 i på en Ampex stereo kassettopptaker desidert dårligst. Opptaket inneholder masse forvregning, men du verden hvor de spiller. Opptaket er så dårlig at det ikke er med på TheYoung Person'sguide to King Crimson eller katalogen til Tidal.
I løpet av årene er de spilt på ITT, Tandberg, Electrocompaniet/Mark Levinson, Dynamic Pression, Eximus og Mola Mola. Har ikke opplevd at noen musikk er blitt utålelig - snarere tvert i mot, etter at anlegget er oppgradert.

Anbefaler deg å sjekke nettfasen, både på DP CA1 og Mola Moal Makua er det mye å hente.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, fin den der, parafinoksen.

Jeg har et stereoanlegg som står i vår L-formede stue (ha!) og som jeg bruker til alt; musikknytelse/digging, bakgrunnsmusikk, dissekering av opptak og komposisjoner. Guttungen som går musikklinje på videregående bruker det også, mye på samme vis, i den grad han napper ut øreproppene.
Jeg har en slik teit musikksmak som inkluderer det meste fra år 1400 til i dag, danseband og tørt brød unntatt, så jeg trenger et musikkanlegg som serverer diskret uten å gjøre for mye ut av seg.
Samlingen er mer enn stor nok. Riktignok er LP-samlingen på såvidt over 350 skiver, men på harddisken ligger det 5300 spilletimer musikk.
 
P

parafinoksen

Gjest
Som nevnt tidligere, så må musikken gå foran lydkvaliteten, men det er tungt å jobbe seg gjennom et album når det ikke låter bra. Da mener jeg ikke «audiofilt bra», men rett og slett normalt bra. Har satt på en Weather Report-samle-CD utgitt av CBS i 1990, og det er så flatt og hardt det kan få blitt (mastret for vinyl?). Fant den i ei billigkørj på en bruktbutikk. Tror jeg må kaste inn håndkledet her altså, og heller bruke Tidal som innføring til Weather Report, for her yter ikke mediet musikken rettferdighet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bra, og for min del veldig treffende tema. Har lagt godt merke til at repertoaret av hva jeg hører på snevrer seg mer og mer inn ettersom prislappen på anlegget stiger. Det er jo ganske synd egentlig at jeg ikke gidder å høre på musikk jeg egentlig liker svært godt, fordi det låter litt dritt på anlegget. Sånn sett fikk jeg mye mer "musikk-glede" ut av et relativt rimelig 2-kanals anlegg med hyllepris rundt 15-20k, enn hva jeg har med mitt nåværende 2.2-anlegg med romkorreksjon og hyllepris rundt 150k.

Noen av fellestrekkene for musikken som har ramlet av lasset er typiske låter hvor det skjer relativt mye, og gjerne litt "grøtete" innspilling. Nirvana, Alice in chains og Metallica feks.

Har hatt det oppe til vurdering flere ganger å nedgradere kraftig, men har foreløpig blitt med tanken...
Kan det være at du også sliter med innspillinger som har lav DR? Bandene du nevner har en del album med god og dårlig DR. For meg er det typisk når det skjer mye at god DR er avgjørende.

For eksempel er Metallica (S/T) ok å høre på mens Load er laber - over DR10 på den førstnevnte men langt under DR10 på den siste - og etterfølgende album.

For egen del er for eksempel Images & Words med Dream Theater fin å høre på - mens resten av deres album ikke fungerer i det hele tatt - god DR på den først nevnte mens resten er komprimert hardt - og derfor høres det jævlig ut - nettopp når det tar av i musikken.

Jeg rigget til en egen stereokrok med rimelig utstyr for å se om det var mulig å nyte labre innspillinger, men det var dessverre ikke noen løsning. Tror man må ned på bærbar boomplaster før det blir labert nok.
 
Sist redigert:

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg leser ofte at de fleste musikere bryr seg lite om lyden da det er musikken som er viktig for dem.

Jeg kjenner noen musikere og noen av dem bryr seg svært lite om lyd og lydutstyr, men så er det også noen av dem som faktisk er svært så opptatt av lyd. Faktisk på nivå med oss audiofile eller enda verre, spesielt når de tenker på sine egne instrumenter. Som eksempel kan jeg ta gitarister.

De driver med rørbytte i ampene, de bytter høyttaler elementer for å få den riktige sounden (og Alnico er å foretrekke). De bytter pickups på gitaren og noen hevder å kunne høre forskjell på om pickupen er hånd viklet eller maskinviklet. De passer på å kjøpe NOS vintage kabler (som ikke må ha PVC skjerm) til potmeterne, eller kjøper kondensatorer eller motstand til flere hundre kroner (eller mer) pr stk til gitaren. Såpass mange kjøper dette til at det eksisterer fake produkter som forsøkes å selges som ekte.

Noen mener det er lyd forskjeller på lakken, på treverket, på vekten, «at nøtta’s» materiale er viktig eller materialet i «bridge’n». Og så er det kabler og pedaler, det samme fortsetter der. Det er gitarister som bruker 9V batterier på noen av sine pedaler pga lyden (i stedet for power), og noen hevder det er lydforskjell på batteriene (f.eks carbon vs alkaline).
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.430
Antall liker
9.688
Sted
Interiore Simplicitate
Nok av nevroser blant musikere også ja. Eric Johnson var den første (tror jeg) som hevdet å høre stor forskjell på type 9v batteri og batteri vs psu på effektpedaler, det kan nok fort være smittsomt. [emoji6]

Strenger, rør, pickuper og høyttalerelementer er i høyeste grad kilder til reelle forskjeller, spesielt for den som spiller.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har spilt gitar i godt over 30 år nå og kjenner godt til alt det der. Har ikke vært på batterinivå, men det er stor forskjell på blant annet pickuper, rør, høyttalerelementer, kabinettutforming osv. Heldigvis er prisene for komponentene langt mer normale enn innen hifi så det går an å eksperimentere uten å gå konk. Men også her er det lett å utvikle nevroser og henge seg opp i uvesentlige detaljer.

Det mest frustrerende med å få til en el-gitar-rigg, er at lyden kan oppleves ekstremt forskjellig fra dag til dag, mer enn for hifi, for ikke å snakke om at det du opplever som god gitarlyd hjemme i stua, overhodet ikke fungerer live.
 

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Innlegg
184
Antall liker
574
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Interessant tråd. For meg har det nesten vært motsatt, i de få årene jeg har hatt en stadig økende interesse for lyd så har en sideeffekt vært at jeg har opplevd utrolig mye musikk jeg ellers ville gått glipp av eller syntes var uinteressant. Som flere her inne har jeg ikke snøring på musikk, jeg vet knapt hvilke instrumenter det er som spilles i mye av musikken jeg lytter til, rent eksempelvis ville jeg aldri tenkt over om jeg hørte en fiolin eller en bratsj i et opptak (selv om jeg ville kunne identifisert dem med hverandre som referanse). Jeg har ikke snøring på musikk, men jeg synes ikke det påvirker musikkgleden min i nevneverdig grad, snarere tvert imot. Det har hendt at jeg har sendt et opptak til noen med mer peil på musikk enn meg selv, og vedkommende har kanskje bemerket at "her er den ene gitaristen helt ute å kjøre" eller lignende, mens i mine ører låter det meget godt.

Jeg er heller ikke særlig begrenset i hva slags opptak jeg hører på, alt som ligger over DR4-5 er fair game for meg iallefall. Klart, jeg ville nok helst hatt mer dynamikk men i bunn og grunn er det musikken som engasjerer meg og som driver denne interessen. Når det er sagt så er det mye musikk jeg egentlig liker som jeg konsekvent lytter til sjeldent nettopp fordi lydkvaliteten er skuffende. Jeg vil likevel anslå at rundt 50-60% av musikken jeg hører på er det folk ville karakterisert som "dårlig", og med rette.

En interessant ting som har skjedd som kanskje er det motsatte du har bemerket deg her har skjedd med meg: musikk som jeg egentlig ikke likte begynte jeg å sette langt mer pris på når jeg hørte det på skikkelige systemer. "Skikkelige systemer" i dette tilfellet betyr ikke høyttalere og ymse forsterkere til 200 000 kroner heller, det betyr noe så enkelt som et par JBL LSR305 eller lignende. Dette var noe som banet veien for klassisk og jazz for meg, og nå gir det meg genuin glede å lytte til denne musikken, selv på sub-par anlegg. Dette har ikke gjeldt all musikk, jeg liker fortsatt ikke klassisk rock rent eksempelvis, men jeg kan med hånden på hjerte si at 80% av musikken jeg hører på i dag hadde jeg aldri ofret en tanke dersom det ikke var for denne hobbyen, og jeg er utrolig glad for at jeg fikk oppleve og får fortsatt å oppleve all denne musikken.

Litt synsing fra meg kanskje, men jeg føler at det er i trådens ånd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.432
Antall liker
35.219
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen i beskrivelsen. :)

For min del tror jeg ikke lydinteressen har kommet i veien for musikkinteressen, snarere tvert i mot, men jeg er nok mer kritisk til den tekniske kvaliteten på innspillinger enn jeg ville vært ellers. Det er ikke noe vanskelig å høre hvor ille et loudnesswarhelvete låter, så det har vært en del tilfeller av CD’er som ikke har blitt spilt mer enn en gang, eller kanskje ikke spilt ferdig første gang heller hvis det er tilstrekkelig ille. Det førte til at nye utgivelser fra en del gamle favorittartister bare ikke var verdt å kjøpe lenger. Det går an å glede seg over god musikk avspilt på en klokkeradio, men ikke over en elendig mastring avspilt på et godt anlegg. Det er likevel verdt det, for det er uansett mye mer god musikk innspilt i god kvalitet der ute enn hva man noensinne vil rekke å lytte til.

Jeg har også hatt litt glede av websiden hooktheory.com og deres kurs Hooktheory 1 og 2. For en ikke-musiker gir det en bra innføring i grunnleggende har,onilære, slik at man forstår litt bedre hva det er som foregår i en sang. Anbefales. https://www.hooktheory.com/theorytab/common-chord-progressions
 
P

parafinoksen

Gjest
Det må også sies at det å kunne musikk og spille et instrument er et tveegget sverd. På den ene siden får en nok mer ut av musikken enn dem som ikke kan noe om musikk. Blant annet hjelper det meg (litt) hvis anlegget eller innspillingen er litt bassfattig, ved det at jeg kan følge bassgangen og harmonien og dermed få med meg helheten selv om jeg ikke hører de dypeste tonene eller kjenner bassen i kroppen (vet ikke om det gir andre mening). På den andre siden er det lett å henge seg opp i musikktekniske detaljer, særlig det som gjelder ens eget instrument, og så ser man ikke skauen for bare trær. Men summa summarum synes jeg musikkunnskap og musikalske evner helt klart beriker lytteopplevelsen.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ja, mine 6000 vinylplater beviser at det er lyden og ikke musikken som teller også for meg!
Men altså, en så stor samling av plater er så absurd at det er mest anliggende å tenke at de som har det må ha kjøpt en hel masse de absolutt ikke vet hva er eller kjenner i det hele tatt, gjerne en hel masse de aldri heller noengang skal lytte til.

Hvorfor i himmelens navn handle plater du ikke en gang har snørring på hva i det hele tatt er, plater du ikke en gang aner om du liker, jeg nekter å tro at du skal ha hatt kjennskap til alle de platene du har kjøpt for som jeg har forklart så må det ha kostet masse tid, og dersom du skal lytte gjennom dem bare en eneste gang etter de er kjøpt så er det et prosjekt for et helt liv for de fleste vil jeg anta. Du har ikke mye mulighet for å høre plater på repeat da det vil være bortkastet tid, alle andre aktiviteter som familie og venner samt andre gjøremål vil være bortkastet tid om du skal komme gjennom alt med så mange plater. Du har alt for mange plater rett og slett, og den investeringen er begrunnet i større grad grunnet samlegalskap heller enn musikalsk interesse.

Det handler sjelden eller aldri om musikken for samlere, det er selve samlingen og å komplimentere som er greia, slik er det for deg (det er tilfredsstillelsen av å eie og komplimentere som styrer deg til å handle musikk, å si annet vil være å lyve for seg selv) vi er mennesker som søker mot det absurde som både anleggene våres og platesamlingene vi har.

Selv liker jeg Bruce Springsteen for å nevne et eksempel, ikke dermed sagt at jeg trenger alle platene hans, men jeg er skrudd sammen som deg så jo jeg må ha alle hans plater og mer enn jeg strengt tatt trenger. Vi kaster bort penger på musikk vi aldri vil lytte til og komponenter vi strengt tatt ikke trenger, Audiofilen har aldri vært rasjonell og det har heller aldri samle-manien vært.
Jan-Helge: Først en stor takk til din grundige sosialantropologiske analyse på basis av min korte setning om eierskap av noen tusen LP plater! Som du ser har jeg tatt bort mange av analysens avsnitt, men håper jeg står igjen med de viktigste som jeg ønsker å dele mine synspunkter på...

Først så synes jeg at det er litt underlig at du hang deg opp i en «platesamling/musikksamling», når ditt opprinnelige meget gode innlegg som tok opp om audiofiltendensene med fokus på godlyd kan komme i veien for musikken (og da spesielt den musikken som ikke har musikk innspilt og mastret på et teknisk høyt nivå)?

Det jeg helt enkelt prøvde å si i sakens anledning er at hos meg er det MUSIKKEN og aldri lyden som er bakgrunnen for mine kjøp av vinylplater. Jeg kan love deg at brorparten av det jeg har i samlingen min ikke er innenfor den audiofile kategorien, da jeg helt fra jeg kjøpte mine første plater på siste halvdel av 70-tallet og mot midten av 80-tallet stort sett var innenfor punk, new wave og indie området. Er det noe akkurat denne musikken er kjent for så er det vel at lyden aldri ble det viktigste for artister som knapt nok hadde råd til å gå i studio, og som i den grad de turnerte spilte på de små klubbene og barene som ville la dem slippe til. Når man bor på en mindre stad i Midt-Norge, så er det riktig at jeg innledningsvis kjøpte de artistene jeg hadde hørt hos andre og som jeg likte. De få kronene som var disponible hadde man ikke råd til å bruke på artister man ikke visste hva var. Noen kjøp ble gjort etter å ha lest albumanmeldelser i New Musical Express som var å skaffe der opp på viddene. Jeg var med å starte rockeklubb der jeg bodde, og hadde da fordelen at jeg kunne være med å påvirke og booke de norske artistene som jeg kunne tenkt meg å høre til vårt lille klubblokale. Fra musikkavisene, fra andre musikkinteresserte venner og fra de musikerne vi booket kom det gode tips om musikk som jeg burde låne mine ører til.

Da jeg flyttet til hovedstaden for å studere og jobbe, mer eller mindre bodde jeg i ulike konsertlokaler, og samtidig ble jeg «venn» og stamkunde hos Kjell Hilleveg på Norsk Musikkforlag. Kjell er kjent som en allviter om klassisk musikk (og var flere år lagleder på det norske laget som konkurrerte i programmet Kontrapunkt om å være best i Norden i viten om klassisk musikk). Han var den som introduserte meg for denne verden, og som var den viktigste bidragsyter til hva som burde inn i samlingen av klassisk musikk (og som var et sprang fra punk og new wave røttene mine). Vil tippe at ca 1/5 av samlingen min er innenfor klassisk musikk. Jeg kunne ha fortsatt videre kronologisk herfra, men dropper dette og går til kjernen med at min interesse er god musikk fra mang en sjanger, og ikke det å samle komplette utgivelser fra ulike artister (eller komponister hvis man snakker om klassisk musikk). De artistene jeg har flest titler med (New Order, Smiths og Elvis Costello) har jeg ikke engang i nærheten komplette kataloger av, og hvorfor skulle jeg det?! Du skal ikke se bort fra at jeg har noen artister komplette, da flere av de smalere artistene jeg har kjøpt nok bare har gitt ut ett album. God musikk for meg er det som treffer en nerve hos meg, og hvor JEG føler at artisten har noe ekte og oppriktig å fare med og uavhengig om det er fra pop, rock, punk, jazz, klassisk, electronica, samtidsmusikk, heavy metal, blues, world eller andre labler man gjerne vil gruppere musikk i.

Du har helt riktig i at det meste av titlene jeg eier ikke vil bli spilt igjen, men alle jeg har er spilt helt gjennom minst en gang ved kjøp av dem. Mange naturligvis spilt mange ganger (de jeg eide når jeg var yngre og samlingen liten naturlig nok mange, mange ganger). Jeg får ofte spin offs når jeg kjøper noe nytt og setter på dette for første gang, som gjør at jeg får lyst til å spille noe jeg ikke har hørt på år og dag. Jeg setter derimot ikke på noe jeg har i samlingen fordi det har god lyd (er av audiofil kvalitet) eller fordi jeg skal høre på anlegget og hvordan det spiller lyd. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hvordan det lyder, hvis musikk jeg liker i tillegg har god lyd er det en super bonus. Jeg har i samlingen artister hvor jeg vet at jeg liker musikken valgt å kjøpe dem på utgivelser fra Mobile Fidelity, Analouge Productions og dets like.

Der du sier at du spiller ofte de artistene du liker og som gjerne har forholdsvis god lyd slik som Dire Straits, Pink Floyd og Tracy Chapman, spiller jeg stadig noe ny og nylig kjøpt musikk (ofte med artist jeg ikke har noe musikk med fra før) og samlingen min vokser stadig fordi jeg ikke er avhengig av at jeg må kjenne til artisten fra før og at lyden må være god nok til at den kan spilles med troverdig nok og god nok lyd over anlegget hjemme. Med andre ord står ikke min audiofile interesse i veien for min interesse for musikk. Jeg vil garantert kjøpe nye vinyltitler i fleng uten god lyd (og tilfeldigvis noen med superlyd) fra ulike musikksjangre, jeg vil garantert gå i operaen (å høre alt fra opera til støykunstneren Deathprod), gå på Sentrum Scene, Rockefelller, John Dee, Victoria Jazzscene, Parkteateret, Oslo konserthus, Øyafestivalen og hvor det ellers dukker opp god musikk.

At jeg nok likevel ikke trenger alle albumene jeg har og at samlingen er så stor at jeg i stor grad har titler som bare støver ned har du jo helt riktig analysert at er på grunn av ekornet (samleren) i meg, og den sykdommen bør jeg kanskje begynne å jobbe litt med. Medisinen jeg vil ta mot dette blir nok ikke flasken med «stopp å utforske musikkens vidunderlige og vide verden»
 
Sist redigert:

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Nirvana, Alice inchanis og Metallica er helt min greie. Har hørt litt på noen album av Nirvana og Metallica, det låt helt OK. Kan du nevne hvilke album som låter dritt?

I min musikksamling er King Crimson/Earthbound tatt opp i februar/mars-72 i på en Ampex stereo kassettopptaker desidert dårligst. Opptaket inneholder masse forvregning, men du verden hvor de spiller. Opptaket er så dårlig at det ikke er med på TheYoung Person'sguide to King Crimson eller katalogen til Tidal.
I løpet av årene er de spilt på ITT, Tandberg, Electrocompaniet/Mark Levinson, Dynamic Pression, Eximus og Mola Mola. Har ikke opplevd at noen musikk er blitt utålelig - snarere tvert i mot, etter at anlegget er oppgradert.

Anbefaler deg å sjekke nettfasen, både på DP CA1 og Mola Moal Makua er det mye å hente.
Kort fortalt, de fleste studio-album fra disse syns jeg låter dritt. Eller dritt er kanskje litt å overdrive, men IKKE BRA. Både Nirvana og AIC har jo også et MTV Unplugged-album, og disse låter helt fantastisk! Nyere AIC syns jeg også låter OK (men ikke bra). Eldre AIC låter ikke bra. På Metallica er trenden litt merkelig... Nyere album = "dritt", eldre album = "ok". Skillet går ved albumet Load.

Tror ikke det er nettspenningen som er greia her, men heller kanskje en litt uheldig matching av utstyr? For noen utstyrsbytter siden (Da jeg hadde en Densen B250 forforsterker, H/K Signature 1,5 effektforsterker, Stello DA220 MK2 dac, Swans S-600BF høyt og en SVS aktiv sub), så låt denne litt grøtete musikken veldig bra. Jeg tror det er enten nåværende forforsterker (Lyngdorf) eller høyt (Rosso Fiorentino), (evt kombinasjonen) som er "synderen" her. Opplever anlegget som litt "for analytisk" på denne typen musikk. At den prøver litt for hardt å separere de forskjellige instrumentene, og at det blir litt kræsj når de på innspillingen prøver å grøte det sammen (hvis det rimer)... Er ikke så veldig flink med "hifi-vokabulæret", så håper jeg får formidlet opplevelsen her... :confused:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Som nevnt tidligere, så må musikken gå foran lydkvaliteten, men det er tungt å jobbe seg gjennom et album når det ikke låter bra. Da mener jeg ikke «audiofilt bra», men rett og slett normalt bra. Har satt på en Weather Report-samle-CD utgitt av CBS i 1990, og det er så flatt og hardt det kan få blitt (mastret for vinyl?). Fant den i ei billigkørj på en bruktbutikk. Tror jeg må kaste inn håndkledet her altså, og heller bruke Tidal som innføring til Weather Report, for her yter ikke mediet musikken rettferdighet.

Vinylpressingene fra Weather Report låter bra de. Har alle sammen bortsett fra de tre første....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom man ikke kan glede seg over musikken avspilt fra et rimeligere musikkanlegg så undres jeg over motivene.
Alt er relativt, men min erfaring med musikkanlegg fra 10K og oppover er at de gir stor grad av musikkglede.

Vh S
Snakkar vi om titusen og fornuftig samansett, er det råd å glede seg over mangt, men om vi held oss til ein Philips Bambino Junior og avspeling av symfoniar......
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.339
Sted
Under stjernene
Nirvana, Alice inchanis og Metallica er helt min greie. Har hørt litt på noen album av Nirvana og Metallica, det låt helt OK. Kan du nevne hvilke album som låter dritt?

I min musikksamling er King Crimson/Earthbound tatt opp i februar/mars-72 i på en Ampex stereo kassettopptaker desidert dårligst. Opptaket inneholder masse forvregning, men du verden hvor de spiller. Opptaket er så dårlig at det ikke er med på TheYoung Person'sguide to King Crimson eller katalogen til Tidal.
I løpet av årene er de spilt på ITT, Tandberg, Electrocompaniet/Mark Levinson, Dynamic Pression, Eximus og Mola Mola. Har ikke opplevd at noen musikk er blitt utålelig - snarere tvert i mot, etter at anlegget er oppgradert.

Anbefaler deg å sjekke nettfasen, både på DP CA1 og Mola Moal Makua er det mye å hente.
Kort fortalt, de fleste studio-album fra disse syns jeg låter dritt. Eller dritt er kanskje litt å overdrive, men IKKE BRA. Både Nirvana og AIC har jo også et MTV Unplugged-album, og disse låter helt fantastisk! Nyere AIC syns jeg også låter OK (men ikke bra). Eldre AIC låter ikke bra. På Metallica er trenden litt merkelig... Nyere album = "dritt", eldre album = "ok". Skillet går ved albumet Load.

Tror ikke det er nettspenningen som er greia her, men heller kanskje en litt uheldig matching av utstyr? For noen utstyrsbytter siden (Da jeg hadde en Densen B250 forforsterker, H/K Signature 1,5 effektforsterker, Stello DA220 MK2 dac, Swans S-600BF høyt og en SVS aktiv sub), så låt denne litt grøtete musikken veldig bra. Jeg tror det er enten nåværende forforsterker (Lyngdorf) eller høyt (Rosso Fiorentino), (evt kombinasjonen) som er "synderen" her. Opplever anlegget som litt "for analytisk" på denne typen musikk. At den prøver litt for hardt å separere de forskjellige instrumentene, og at det blir litt kræsj når de på innspillingen prøver å grøte det sammen (hvis det rimer)... Er ikke så veldig flink med "hifi-vokabulæret", så håper jeg får formidlet opplevelsen her... :confused:
Hei
Der er tastefeil her, skal være ER IKKE MIN GREIE, derfor spørsmål om album. Har lyttet litt på St albumet, en voldsom lydstyrke, men helt OK. Da jeg ikke hører på sånn musikk er det vanskelig å være objektiv.
Det er heldigvis gratis å snu nettstøpslet.

Hyggelig at du har Stello DA 220 MKII, det noen år siden jeg hadde den (2007- 2013), brukte den sammen med U3.
Lykke til videre.:rolleyes:
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.339
Sted
Under stjernene
Som nevnt tidligere, så må musikken gå foran lydkvaliteten, men det er tungt å jobbe seg gjennom et album når det ikke låter bra. Da mener jeg ikke «audiofilt bra», men rett og slett normalt bra. Har satt på en Weather Report-samle-CD utgitt av CBS i 1990, og det er så flatt og hardt det kan få blitt (mastret for vinyl?). Fant den i ei billigkørj på en bruktbutikk. Tror jeg må kaste inn håndkledet her altså, og heller bruke Tidal som innføring til Weather Report, for her yter ikke mediet musikken rettferdighet.

Vinylpressingene fra Weather Report låter bra de. Har alle sammen bortsett fra de tre første....
Gratulerer, det er også stor forskjell på pressingene.

i mine ører er ORG er suverent best, etterfulgt av Speakers Corner og Music On Vinyl.
Heavy Weater på HDtracks 2.8 Mhz er også nydelig. HW på CD med SBM og også en forbedring i forhold til standard CD.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.430
Antall liker
9.688
Sted
Interiore Simplicitate
A remark you made er nå en perle uansett. Og deilig å spille også, da får min kjære fretless j-bass lufta seg litt. [emoji1303][emoji4]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
P

parafinoksen

Gjest
Som nevnt tidligere, så må musikken gå foran lydkvaliteten, men det er tungt å jobbe seg gjennom et album når det ikke låter bra. Da mener jeg ikke «audiofilt bra», men rett og slett normalt bra. Har satt på en Weather Report-samle-CD utgitt av CBS i 1990, og det er så flatt og hardt det kan få blitt (mastret for vinyl?). Fant den i ei billigkørj på en bruktbutikk. Tror jeg må kaste inn håndkledet her altså, og heller bruke Tidal som innføring til Weather Report, for her yter ikke mediet musikken rettferdighet.

Vinylpressingene fra Weather Report låter bra de. Har alle sammen bortsett fra de tre første....
Nå var det altså en CD jeg spilte, fra 1990.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Ja, mine 6000 vinylplater beviser at det er lyden og ikke musikken som teller også for meg!
Men altså, en så stor samling av plater er så absurd at det er mest anliggende å tenke at de som har det må ha kjøpt en hel masse de absolutt ikke vet hva er eller kjenner i det hele tatt, gjerne en hel masse de aldri heller noengang skal lytte til.

Hvorfor i himmelens navn handle plater du ikke en gang har snørring på hva i det hele tatt er, plater du ikke en gang aner om du liker, jeg nekter å tro at du skal ha hatt kjennskap til alle de platene du har kjøpt for som jeg har forklart så må det ha kostet masse tid, og dersom du skal lytte gjennom dem bare en eneste gang etter de er kjøpt så er det et prosjekt for et helt liv for de fleste vil jeg anta. Du har ikke mye mulighet for å høre plater på repeat da det vil være bortkastet tid, alle andre aktiviteter som familie og venner samt andre gjøremål vil være bortkastet tid om du skal komme gjennom alt med så mange plater. Du har alt for mange plater rett og slett, og den investeringen er begrunnet i større grad grunnet samlegalskap heller enn musikalsk interesse.

Det handler sjelden eller aldri om musikken for samlere, det er selve samlingen og å komplimentere som er greia, slik er det for deg (det er tilfredsstillelsen av å eie og komplimentere som styrer deg til å handle musikk, å si annet vil være å lyve for seg selv) vi er mennesker som søker mot det absurde som både anleggene våres og platesamlingene vi har.

Selv liker jeg Bruce Springsteen for å nevne et eksempel, ikke dermed sagt at jeg trenger alle platene hans, men jeg er skrudd sammen som deg så jo jeg må ha alle hans plater og mer enn jeg strengt tatt trenger. Vi kaster bort penger på musikk vi aldri vil lytte til og komponenter vi strengt tatt ikke trenger, Audiofilen har aldri vært rasjonell og det har heller aldri samle-manien vært.
Jan-Helge: Først en stor takk til din grundige sosialantropologiske analyse på basis av min korte setning om eierskap av noen tusen LP plater! Som du ser har jeg tatt bort mange av analysens avsnitt, men håper jeg står igjen med de viktigste som jeg ønsker å dele mine synspunkter på...

Først så synes jeg at det er litt underlig at du hang deg opp i en «platesamling/musikksamling», når ditt opprinnelige meget gode innlegg som tok opp om audiofiltendensene med fokus på godlyd kan komme i veien for musikken (og da spesielt den musikken som ikke har musikk innspilt og mastret på et teknisk høyt nivå)?

Det jeg helt enkelt prøvde å si i sakens anledning er at hos meg er det MUSIKKEN og aldri lyden som er bakgrunnen for mine kjøp av vinylplater. Jeg kan love deg at brorparten av det jeg har i samlingen min ikke er innenfor den audiofile kategorien, da jeg helt fra jeg kjøpte mine første plater på siste halvdel av 70-tallet og mot midten av 80-tallet stort sett var innenfor punk, new wave og indie området. Er det noe akkurat denne musikken er kjent for så er det vel at lyden aldri ble det viktigste for artister som knapt nok hadde råd til å gå i studio, og som i den grad de turnerte spilte på de små klubbene og barene som ville la dem slippe til. Når man bor på en mindre stad i Midt-Norge, så er det riktig at jeg innledningsvis kjøpte de artistene jeg hadde hørt hos andre og som jeg likte. De få kronene som var disponible hadde man ikke råd til å bruke på artister man ikke visste hva var. Noen kjøp ble gjort etter å ha lest albumanmeldelser i New Musical Express som var å skaffe der opp på viddene. Jeg var med å starte rockeklubb der jeg bodde, og hadde da fordelen at jeg kunne være med å påvirke og booke de norske artistene som jeg kunne tenkt meg å høre til vårt lille klubblokale. Fra musikkavisene, fra andre musikkinteresserte venner og fra de musikerne vi booket kom det gode tips om musikk som jeg burde låne mine ører til.

Da jeg flyttet til hovedstaden for å studere og jobbe, mer eller mindre bodde jeg i ulike konsertlokaler, og samtidig ble jeg «venn» og stamkunde hos Kjell Hilleveg på Norsk Musikkforlag. Kjell er kjent som en allviter om klassisk musikk (og var flere år lagleder på det norske laget som konkurrerte i programmet Kontrapunkt om å være best i Norden i viten om klassisk musikk). Han var den som introduserte meg for denne verden, og som var den viktigste bidragsyter til hva som burde inn i samlingen av klassisk musikk (og som var et sprang fra punk og new wave røttene mine). Vil tippe at ca 1/5 av samlingen min er innenfor klassisk musikk. Jeg kunne ha fortsatt videre kronologisk herfra, men dropper dette og går til kjernen med at min interesse er god musikk fra mang en sjanger, og ikke det å samle komplette utgivelser fra ulike artister (eller komponister hvis man snakker om klassisk musikk). De artistene jeg har flest titler med (New Order, Smiths og Elvis Costello) har jeg ikke engang i nærheten komplette kataloger av, og hvorfor skulle jeg det?! Du skal ikke se bort fra at jeg har noen artister komplette, da flere av de smalere artistene jeg har kjøpt nok bare har gitt ut ett album. God musikk for meg er det som treffer en nerve hos meg, og hvor JEG føler at artisten har noe ekte og oppriktig å fare med og uavhengig om det er fra pop, rock, punk, jazz, klassisk, electronica, samtidsmusikk, heavy metal, blues, world eller andre labler man gjerne vil gruppere musikk i.

Du har helt riktig i at det meste av titlene jeg eier ikke vil bli spilt igjen, men alle jeg har er spilt helt gjennom minst en gang ved kjøp av dem. Mange naturligvis spilt mange ganger (de jeg eide når jeg var yngre og samlingen liten naturlig nok mange, mange ganger). Jeg får ofte spin offs når jeg kjøper noe nytt og setter på dette for første gang, som gjør at jeg får lyst til å spille noe jeg ikke har hørt på år og dag. Jeg setter derimot ikke på noe jeg har i samlingen fordi det har god lyd (er av audiofil kvalitet) eller fordi jeg skal høre på anlegget og hvordan det spiller lyd. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hvordan det lyder, hvis musikk jeg liker i tillegg har god lyd er det en super bonus. Jeg har i samlingen artister hvor jeg vet at jeg liker musikken valgt å kjøpe dem på utgivelser fra Mobile Fidelity, Analouge Productions og dets like.

Der du sier at du spiller ofte de artistene du liker og som gjerne har forholdsvis god lyd slik som Dire Straits, Pink Floyd og Tracy Chapman, spiller jeg stadig noe ny og nylig kjøpt musikk (ofte med artist jeg ikke har noe musikk med fra før) og samlingen min vokser stadig fordi jeg ikke er avhengig av at jeg må kjenne til artisten fra før og at lyden må være god nok til at den kan spilles med troverdig nok og god nok lyd over anlegget hjemme. Med andre ord står ikke min audiofile interesse i veien for min interesse for musikk. Jeg vil garantert kjøpe nye vinyltitler i fleng uten god lyd (og tilfeldigvis noen med superlyd) fra ulike musikksjangre, jeg vil garantert gå i operaen (å høre alt fra opera til støykunstneren Deathprod), gå på Sentrum Scene, Rockefelller, John Dee, Victoria Jazzscene, Parkteateret, Oslo konserthus, Øyafestivalen og hvor det ellers dukker opp god musikk.

At jeg nok likevel ikke trenger alle albumene jeg har og at samlingen er så stor at jeg i stor grad har titler som bare støver ned har du jo helt riktig analysert at er på grunn av ekornet (samleren) i meg, og den sykdommen bør jeg kanskje begynne å jobbe litt med. Medisinen jeg vil ta mot dette blir nok ikke flasken med «stopp å utforske musikkens vidunderlige og vide verden»
Jeg visste at jeg nok ville evne å provosere deg (og sikkert andre også) med min uttalelse om en stor platesamling og ved å koble dette opp mot audiofil-interesse, og å sette det helt på spissen og generalisere var også meningen, da det vekker litt engasjement. Jeg erfarer jo det selv også, når noen skriver noe jeg reagerer på.

Er dog erfaren nok til å vite at verden ikke er sort-hvitt, selv om jeg kan beskrive den litt slik i et innlegg for å få frem poenger, det er derimot mange nyanser og jeg vet jo godt at flere også er genuint musikkinteressert (og da selvfølgelig også kan være opptatt av god lyd)... Det er tross alt musikk som er grunnen til at folk blir audiofil, selv om jeg tidvis kan vinkle det litt annerledes.

En fin historie du hadde der, det er tydelig at du har engasjert deg for musikken og at det igjen har åpnet dører for nye typer musikk. Er selv litt der, at min musikksmak også har vært i utvikling, noe er jeg blitt kjent med via min interesse for stereoanlegg og god lyd, annet bl.a. fordi jeg har en kamerat som spiller og lytter til mye Jazz (lånte flere plater av han i den sjangeren da vi bodde i samme by, noe vi ikke gjør lenger).

Tenker at for de fleste så starter det som med deg, man handler mest innenfor en sjanger, og så blir man kjent med mer og mer og da havner det raskt mye forskjellig i hyllene etter hvert. Alder har nok også mye å si tenker jeg, min egen musikksmak spente seg ikke over et like stort spenn den gang jeg var ung, som det den gjør nå.

Har ikke vært like aktiv med musikk jeg som det du har, og det har nok de færreste av oss her, så du har nok hatt et spennende liv der og har fått opplevd mer live enn de fleste av oss. Betviler på ingen måte din interesse for musikk, og tenker at det nok er den som står i sentrum (også om du har lagt litt ressurser i det å få god lyd). Mitt innlegg var altså ikke et angrep på dine interesser, kunne like gjerne vært en øye-åpner for andre med stor eller liten platesamling for den saks skyld. For altså, det er jo slik at for veldig mange audiofile så bruker de musikken i for stor grad for å lytte til anlegget, litt på bekostning av å bruke anlegget for å lytte til musikken... Er ikke sort-hvitt det heller, og forskjellige gjør jo begge deler men i større eller mindre grad.

Er dog glad jeg evnet å vekke litt entusiasme i deg, for det var fint å lese ditt innlegg og å svare på det synes jeg... Og når det er sagt, skulle gjerne ha hatt en platesamling som din de fleste av oss, det hadde jo vært spennende og fint selv om man kanskje aldri kom gjennom alt - det blir ikke mindre verdifullt av det.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Denne tråden har nå tatt flere veier, og det har jo blitt snakk om god innspilling... Men hva er en god innspilling?

Jeg liker Pearl Jam, for å ta et eksempel fra noen jeg pleier å lytte til. De har gitt ut flere studio-album og der finner du en versjon av samtlige låter på platene, på konserter kan de spille noen av låtene ganske så annerledes enn på studio-albumene. Jeg har mer enn en gang tatt meg i å like en konsert-versjon av en sang mye bedre enn versjonen av sangen på albumet, en og samme sang kan rett og slett ha mange versjoner.

Det er ikke alltid det låter all verden med konsertopptak, noe kan være gjort opptak av med kjipt utstyr og lyden blir da naturlig nok ikke bra sett fra et audiofilt ståsted. Men musikalsk så kan det jo fint være slik at versjonen av en sang som man er mest glad i, den er med dårlig lyd...

Mitt spørsmål blir da: Er versjonen av sangen som finnes på studio-albumet den beste innspillingen, der har de i alle fall hatt lydteknikere som har forsøkt å gi en noenlunde presentabel lyd (selv om det jo også kan mislykkes litt fra et audiofilt ståsted)... Men altså, det er bedre enn det som er tatt opp i et konsert-lokale med en mobil... Men hva nå om sistnevnte, som musikalsk er den versjonen man er mest glad i (den perfekte versjonen av sangen om man kan kalle noe det?).

Jeg vil hevde at en god innspilling naturlig nok er en innspilling som både ivaretar det musikalske og lyden, men at en god innspilling også i stor grad kan være bare en av delene også. Ergo sitter man tilbake med at det finnes gode innspillinger der ute med dårlig lyd, og det er vell så verdifullt om ikke mer verdifullt enn dårlig musikk enn hvor god lyden måtte være.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532

Jeg liker den versjonen av den sangen der best, har selvfølgelig hørt den i andre versjoner som låter bedre lydmessig om man skal se det fra et Audiofilt ståsted. Og dette er et eksempel, ofte sitter man igjen med laber lydkvalitet men man kan godt synes at det musikalske er stort fordet, og da må det defineres som en god innspilling (det er bare lyden som ikke er all verden).
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Har jobbet en del i det siste for å sette sammen et anlegg som låter bra på nær sagt all slags musikk. Synes jeg absolutt er der nå, selv om tidligere anlegg jeg hadde kanskje låt ende mer detaljert i toppen og kanskje gikk enda litt dypere i bassen særlig på jazz innspillinger. Men, når det kom til soul, pop og rock så låt det ikke særlig bra. Noe som irriterte meg.

Nå har jeg fått et anlegg med mere varme og lunhet i lyden samt god mellombass som gir god fot. Bruker Thomas Dybdahl som ref når ting skal fin-innstilles. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.432
Antall liker
35.219
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Denne tråden har nå tatt flere veier, og det har jo blitt snakk om god innspilling... Men hva er en god innspilling?
Så vidt jeg kunne se viste de fleste som nevnte lydkvalitet spesifikt til lydstyrkekrigen, hvor stort sett alle innspillinger ble kjørt gjennom en kompressorkvern og en knallhard brick wall-limiter for at alt skulle låte høyere enn alt annet. Hvis vi tar Springsteen som eksempel har det ikke noe å si om det er et studioalbum eller et gammelt konsertopptak fra hjemmesidene hans. Det låter like ille uansett, mens det gamle dobbeltalbumet Live 1975-1985 fra før galskapen slo rot låter nettopp live. Det kan jeg godt finne på å skru opp til konsertvolum og la meg rive med.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Litt i starten om Bruce og komprimering:

https://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/lydkvalitetens-skandalose-forfall

Handlet selv Magic den gangen på cd. Den er spilt ca 2 ganger tenker jeg. Likte sangene, men ubevisst lot jeg være å spille den.

Den gangen visste jeg ikke hva loudness war var. Holdt på med veldig mye utskifting av utstyr den gangen og flere år etterpå. Forsto ikke hvorfor anlegget låt dårlig noen ganger, det tok noen år før jeg klarte å koble det. For man tror liksom ikke at en hel bransje holder på med slikt, samtidig fantes det grensetilfeller og roligere partier har ikke like tydelige begrensinger.

Først noen år senere falt alt på plass og jeg har ikke skiftet utstyr siden... kun valgt bort musikk som er komprimert for hardt.

Elsker gode produksjoner, men har ingenting mot røffe innspillinger så lenge dynamikken er på stell, trommene slår igjennom, det er crankable, låter rent og rockefoten lever sitt liv.

Skjønner lite av det som skjer fremdeles, artikkelen er fra 2011 og ingenting har egentlig skjedd. Nesten all utgitt musikk i dag er komprimert for hardt og låter ikke bra.

Edit: Kan legge til at jeg ikke handlet noe mer av Bruce etter dette. Så når Western Stars kom i fjor - med DR7 var det ikke noe som trigget verken kjøpe eller lyttelyst. Helt til jeg så at det kom en blu ray - Bruce spiller albumet live i sin egen låve - bråkjøp! Og da plutselig er det bra DR og fantastisk lydkvalitet - til og med i Atmos. Hva er greia liksom? Hey, cd?? Da skal vi ha drittlyd!
 
Sist redigert:

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg vil hevde at en god innspilling naturlig nok er en innspilling som både ivaretar det musikalske og lyden, men at en god innspilling også i stor grad kan være bare en av delene også. Ergo sitter man tilbake med at det finnes gode innspillinger der ute med dårlig lyd, og det er vell så verdifullt om ikke mer verdifullt enn dårlig musikk enn hvor god lyden måtte være.
Ser ut som om vi to nok i bunn og grunn er enige om det meste du har tatt opp i tråden, og avsnittet over er jeg 97,5% enig i slik det står, men hvis du endrer det etter siste komma til følgende er vi 100,0% enige: «og det er alltid mer verdifullt enn dårlig musikk enn hvor god lyden måtte være». Som nevnt tidligere er det kun en ting som prioriteres hos undertegnede og det er musikken (hvor god lyd likevel er en kjærkommen bonus hvis musikken i seg selv holder mål og rører ved sjelen)
 
M

medlem215396

Gjest
Dersom man ikke kan glede seg over musikken avspilt fra et rimeligere musikkanlegg så undres jeg over motivene.
Alt er relativt, men min erfaring med musikkanlegg fra 10K og oppover er at de gir stor grad av musikkglede.

Vh S
Snakkar vi om titusen og fornuftig samansett, er det råd å glede seg over mangt, men om vi held oss til ein Philips Bambino Junior og avspeling av symfoniar......
La meg legge på et par tusen kroner da..... Naim Muso Gen 1 ga meg stor musikkglede, også ved avspilling av symfonier.
Selvfølgelig er opplevelsen en helt annen i hovedanlegget, men det er ikke mitt poeng.

Jeg hørte eksempelvis Dawid Bowie synge fra TV apparatet her en kveld og jeg kjente også da på gleden ved å lytte til musikken. Selv i bilen kan jeg ha gode musikkopplevelser, fra NRK Klassisk eller -Jazz :)

Jeg har hatt perioder der feilvalgte høyttalere i hovedanlegget har stått i veien for musikken, mens det enklere musikkanlegget i stuen da ga meg senkede skuldre. Hovedanlegget slik det fremstår idag, er noe helt annet mht musikkopplevelse, men jeg tør innrømme at det har vært konflikter der opp igjennom årene.
 
Sist redigert av en moderator:

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Mye av det du beskriver kameratens oppfatning kommer ifra erfaringer fra musikken, lurer på om du hadde spurt han om han hører forskjellen på klasse D og klasse ab så hadde han vært like mye på bærtur der. Nå kjenner kjenner jeg ikke karen men generaliserer, han hører det siden ha kjenner til musikkteori praktisk erfaring med musikken.

Hvor hjernen lettere kjenner igjen mønstre slikt han gjør.
Så du sier noe her hvor lite noen av oss hører på musikken mens vi bruker tiden på å høre på anlegget. Som igjen ja fører til vår evne til å se like dypt inn i anlegget, men spør meg om det tekniske rundt anlegget som formidler musikken føler jeg meg mer hjemm Har tenkt endel over dette i dag faktisk. Ble litt overrasket når jeg nå plutselig så dette innlegget.

Ja jeg solgte unna en del utstyr som får meg til å velge låter utifra hvordan det høres ut. Ja til og med å unngå lyttetretthet, så jeg bestemte meg i går å gå over ifra å bruke musikken til å høre på anlegget. Til å bruke anlegget til å høre på musikken.

Men for å kunne nyte musikken og dens potensiale nærmere det produsenten hadde som målet bak ved produksjonen. Benytter jeg meg av et høykvalitets anlegg men, har bestemt meg for å ikke kjøpe mer utstyr på en lang stund og nyte musikken på en måte som gjør mer rettferd mot musikken på et annlegg som jeg kan leke å høre på i timesvis og holder en høy kvalitet.
Akkurat det med klasse D-forsterker eller klasse AB, han hadde ikke brydd seg om kilden var det ene eller det andre eller om musikken kom fra den ene høyttaleren eller den andre, det er musikken som har hans fokus og han synes bare det er irriterende at jeg prøver å verve han til å søke mot god lyd. Nå solgte jeg han noen glimrende høyttalere, i alle fall etter mine preferanser, han fikk kjøpe et par IMF-høyttalere av meg (TLS50, det fineste paret jeg hadde estetisk i alle fall) og jeg hjalp han med å finne komponenter. Han gikk med på det siden jeg fikk skaffet han et billig anlegg, høytalerne fikk han for en symbolsk sum og jeg kunne fått ganske så mye mer for dem... Men selv nå flere år i ettertid, mer enn 20 år etter han fikk anlegget i hus, han sier han kunne levd like greit med det han hadde før også. Jeg synes jo det han har nå er en helt annen historie.

-

Du er inne på noe her, mange av oss her på sentralen skulle kanskje aldri kjøpt oss stereoanlegg i starten . da hadde vi ikke endt der at vi spiller musikk som låter bra men ikke nødvendigvis er like sammenfattet med våre musikkpreferanser, heller enn å spille musikken som gjerne treffer oss. Den dagen noen går over den linja, så er man endt i en absurd verden og her står jeg og mange andre her med begge bena godt plantet i galskapen.
Du sier noe der ja:)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Det som frustrerer meg ofte er er den oppildningen som ofte skjer i "audiofile" miljøer. Feks hvis noen har kjøpt seg en platespiller og de poster om hvor fornøyde de er med den. Da kommer det veldig ofte spørsmål om "hvilken riaa bruker du på den?" og stakkars den stakkar som da svarer at han bruker den innebygde i forsterkeren. Da bare "MÅ du kjøpe en ekstern en og den må være dyr, hvis ikke er det ikke vits i den nye platespilleren". Ja, og du "du må ha en mye bedre, les dyrere pickup enn den som fulgte med". "Ikke glem kabler nå!"
Og etter kort tid sitter han som før han postet var kjempefornøyd og lurer på hvordan han skal få råd til alt dette, gleden er allerede glemt
Ha ha. Spot on!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
... musikk jeg er interessert i å høre hvordan lyder og som jeg vet jeg aldri vil få høre ellers. Hvis jeg skal få høre noe musikk av Iannis Xenakis må jeg kjøpe en plate (edit: måtte. Det er mye Xenakis tilgjengelig på Apple Music) - det blir aldri fremført her hvor jeg bor (eller stort sett noen andre steder). ...
Forslag: flytt til Stavanger. Her driver man med Xenakis og sånt.
Xenakis.jpg

Beklager OT :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn