Diverse Min Audiofile interesse står i veien for min interesse for musikk...

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har Det norske Solistkor i opptak fra min lokale kirke der de gjør Xenakis' Nuits. Det har dog neppe skjedd mer enn den ene gangen, så det er ikke en grunn til å flytte til vakre Stange Vestbygd.

standard_49ADFB36-3399-4EBF-BB71-B56F86EAA0A8.jpg
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Mitt nåværende anlegg med dac rett i effektforsterker og KEF R700 i nærfelt gir meg en musikkglede jeg knapt kan huske å ha hatt siden jeg var ung.
Systemet har en direkte, åpen og fullfrekvent lyd med god dynamikk. Best av alt er at det spiller med en homogen klang som jeg ikke har hatt på samme måte tidligere. De vanlige utfordringene med romproblemer i nedre diskant som følge av ulinjær spredning er systemet relativt fritt for. Dette er noe som jeg opplever problematisk på de fleste anlegg jeg har hørt.

Det beste med dette systemet er at det gir en innsikt i og en presentasjon av innspillingene som gir meg stadig lyst til å spille mer. Graver meg dypt inn i spotify gjennom "related artists", går ut og inn av forskjellige stilarter, oppdager artister jeg aldri har hørt om før. Jeg sitter med en opplevelse av at jeg ikke bare sitter og hører på "lyden" eller melodien, men også selve produksjonen. Jeg legger merke til bi-instrumenter, klanger, romakkustik, bakgrunnskoring, instrumentenes utklingning. Jeg opplever det mer som å høre på en fremføring fremfor å lytte på lyd eller å spille en låt.

Jeg er virkelig glad for dette, og det gir mine hverdager stor glede.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Nirvana, Alice inchanis og Metallica er helt min greie. Har hørt litt på noen album av Nirvana og Metallica, det låt helt OK. Kan du nevne hvilke album som låter dritt?

I min musikksamling er King Crimson/Earthbound tatt opp i februar/mars-72 i på en Ampex stereo kassettopptaker desidert dårligst. Opptaket inneholder masse forvregning, men du verden hvor de spiller. Opptaket er så dårlig at det ikke er med på TheYoung Person'sguide to King Crimson eller katalogen til Tidal.
I løpet av årene er de spilt på ITT, Tandberg, Electrocompaniet/Mark Levinson, Dynamic Pression, Eximus og Mola Mola. Har ikke opplevd at noen musikk er blitt utålelig - snarere tvert i mot, etter at anlegget er oppgradert.

Anbefaler deg å sjekke nettfasen, både på DP CA1 og Mola Moal Makua er det mye å hente.
Kort fortalt, de fleste studio-album fra disse syns jeg låter dritt. Eller dritt er kanskje litt å overdrive, men IKKE BRA. Både Nirvana og AIC har jo også et MTV Unplugged-album, og disse låter helt fantastisk! Nyere AIC syns jeg også låter OK (men ikke bra). Eldre AIC låter ikke bra. På Metallica er trenden litt merkelig... Nyere album = "dritt", eldre album = "ok". Skillet går ved albumet Load.

Tror ikke det er nettspenningen som er greia her, men heller kanskje en litt uheldig matching av utstyr? For noen utstyrsbytter siden (Da jeg hadde en Densen B250 forforsterker, H/K Signature 1,5 effektforsterker, Stello DA220 MK2 dac, Swans S-600BF høyt og en SVS aktiv sub), så låt denne litt grøtete musikken veldig bra. Jeg tror det er enten nåværende forforsterker (Lyngdorf) eller høyt (Rosso Fiorentino), (evt kombinasjonen) som er "synderen" her. Opplever anlegget som litt "for analytisk" på denne typen musikk. At den prøver litt for hardt å separere de forskjellige instrumentene, og at det blir litt kræsj når de på innspillingen prøver å grøte det sammen (hvis det rimer)... Er ikke så veldig flink med "hifi-vokabulæret", så håper jeg får formidlet opplevelsen her... :confused:
Prøv å endre "voicing" på Lyngdorf. Hvis du bruker "neutral" tror jeg at Music1 eller Music2 vil gi et mer behagelig resultat med nevnte musikk.
 
Topp Bunn