Politikk, religion og samfunn Millitærkupp i Tyrkia

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.556
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Uttallelsene til Erdogan gjør det jo rimelig klart at invilgingen av asyl på grunnlag av politisk forfølgelse var rettmessig.

Scriptet til gamle Adolf følges ganske nøye, og det bør vel være relativt klart at det er bare en måte å handtere slike diktatorer på. Metodikken til Chamberlain virker ikke.

Johan-Kr

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.264
Uttallelsene til Erdogan gjør det jo rimelig klart at invilgingen av asyl på grunnlag av politisk forfølgelse var rettmessig.

Scriptet til gamle Adolf følges ganske nøye, og det bør vel være relativt klart at det er bare en måte å handtere slike diktatorer på. Metodikken til Chamberlain virker ikke.

Johan-Kr
Nei, vi må vel innse det at å stryke hunden med hårene har begrenset effekt. Men det er neppe bare en måte å behandle problemet på, jeg tror nok de siste 50 - 100 år har lært oss at verktøykassa har litt flere typer verktøy. Rått bomberegn og store kriger har aldri medført noe godt.

Disqutabel

H

Hardingfele

Gjest
Når skal noen ta rotta på Saudi-Arabia som i årevis har vært finansieringskilden bak ekstremvarianten av Islam? Om bare Bush hadde gått for ørkenrottene i den saudiske kongefamilien i stedet for Saddam, så kunne vi kanskje ha sett en annen verden.
Svaret er oljefeltene i Ghawar og Safanyia. Befolkningen langs Gulfen i Saudi Arabia er shia og holdes nede av sunniene som styrer landet. Vestlige makter ønsker ikke å måtte stå for nødvendig undertrykkelse for å bevare oljeinstallasjonene, om man styrter Al-Saudene. Man ønsker heller ikke at Iran skal få styrket sin rolle rundt Gulfen.

Og her har du George Bush i 2005, sammen med Saudi Arabias konge. 15 av 19 flykaprere 11. september var fra Saudi Arabia.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Når skal noen ta rotta på Saudi-Arabia som i årevis har vært finansieringskilden bak ekstremvarianten av Islam? Om bare Bush hadde gått for ørkenrottene i den saudiske kongefamilien i stedet for Saddam, så kunne vi kanskje ha sett en annen verden.
Jeg som trodde man ikke likte krig. Problemet er altså bare at de er mellom feil land?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.448
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg som trodde man ikke likte krig. Problemet er altså bare at de er mellom feil land?
Tja. Skal man først krige (som USA var veldig oppsatt på å gjøre og som de fortsatt ikke er ferdig med) er det i hvert fall viktig at de velger rett motstander. Saudi har betydd vesentlig mer for islamsk ekstremisme enn Iran og Irak til sammen.

Les for eksempel denne boken:

Saudi-Arabias oljeeventyr gjorde teologi til en global fare - Vårt Land

Og hadde de håndtert Saudi som de håndterte Saddam, hadde de hatt kontroll over de oljefeltene fela nevner. Det kan vel vanskelig argumenteres for at konsekvensene man sliter med i dag hadde vært vesentlig verre enn konsekvensene av å overta disse.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.264
Tyrkias EU-ambassadør kalles inn på teppet, og må forklare seg om sine rabiate utsagn om at europeerne ikke skal kunne gå trygt på gatene.

På tide å stå opp mot denne gallopperende uforstand, godt at EU's organer markerer at det rekker nå.

Disqutabel

H

Hardingfele

Gjest
Tja. Skal man først krige (som USA var veldig oppsatt på å gjøre og som de fortsatt ikke er ferdig med) er det i hvert fall viktig at de velger rett motstander. Saudi har betydd vesentlig mer for islamsk ekstremisme enn Iran og Irak til sammen.

Og hadde de håndtert Saudi som de håndterte Saddam, hadde de hatt kontroll over de oljefeltene fela nevner. Det kan vel vanskelig argumenteres for at konsekvensene man sliter med i dag hadde vært vesentlig verre enn konsekvensene av å overta disse.
Å angripe Irak etter 11. september var som om Roosevelt skulle angrepet New Zealand etter Pearl Harbor. Det går noen generasjoner før den feilen er "gjort opp".

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Antall liker
396

Å angripe Irak etter 11. september var som om Roosevelt skulle angrepet New Zealand etter Pearl Harbor. Det går noen generasjoner før den feilen er "gjort opp".
Ser at Bush Jr. er tilbake i kunsten. Synd han sporet av underveis.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg lurer litt på hvor lang tid det skal ta før mennesker i den siviliserte delen av verden forstår at Erdogan er mannen som kontrollerer og er hovedsponsor for Islamstaten.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
0
Jeg lurer litt på hvor lang tid det skal ta før mennesker i den siviliserte delen av verden forstår at Erdogan er mannen som kontrollerer og er hovedsponsor for Islamstaten.
Mange har faktisk forstått det, enda flere "vet det" men prøver meget hardt å "fornekte det"!

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Svaret er oljefeltene i Ghawar og Safanyia. Befolkningen langs Gulfen i Saudi Arabia er shia og holdes nede av sunniene som styrer landet. Vestlige makter ønsker ikke å måtte stå for nødvendig undertrykkelse for å bevare oljeinstallasjonene, om man styrter Al-Saudene. Man ønsker heller ikke at Iran skal få styrket sin rolle rundt Gulfen.

Og her har du George Bush i 2005, sammen med Saudi Arabias konge. 15 av 19 flykaprere 11. september var fra Saudi Arabia.
Usa kommer aldrig til at fjerne konge dømmet i saudi så længe sauid familieliv står ved deres avtale med at alt Olie skal handles i Dollar.
Den virkelige grund til at USA gik i krig for at fjerne Saddam var at han hadde gjort sig til talsmann for at handle olie i andre valutaer, blandet andet indenfor de allianse frie landes organition, samt det faktum at vis denne strategi ville lykkedes med at fjerne dollar monopolet på al Olie handel, ville det betyde enden av supermakten USA som vi kender idag, da dette ville medføre en total kollaps av økonomien.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Strategi:

Skjell tyskerne (Merkel) ut for å være nazi, for på den måten vinne tyrkere i Tyskland for sin (Erdogan sin) sak.

Om det skjer, så vet i det minste tyskerne hvor de har tyrkerne i sin midte.
«In den Arm fallen können ihm dabei nur noch die türkischen Wähler, auch die 1,4 Millionen, die in Deutschland leben. Ihr Abstimmungsverhalten wird verlässlicher als jede Meinungsumfrage zeigen, wes Geistes Kind sie sind. Denn es geht in diesem Referendum schließlich nicht um den Bau einer Müllverbrennungsanlage. Erdogan, der von seinen Anhängern nicht ganz zu Unrecht dafür gepriesen wird, in der Vergangenheit den Wohlstand vieler Türken vergrößert zu haben, ließ seine Maske inzwischen ganz fallen: Er will für lange Zeit an der Spitze eines autoritären Regimes stehen. Wer aber die Abschaffung der türkischen Demokratie befürwortet, gar bejubelt, kann auch kein überzeugter Anhänger der deutschen Demokratie sein.» (Min Ruth.)

Kommentar: Die größere Gefahr: Erdogans glühende Anhänger - Türkei - FAZ

Skal bli spennende å se om vi får tall på dette.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.651
Da er det en time siden valglokalene stengte og de første resultatene har begynt å tikke inn. Etter det jeg kan se på nettet en klar ledelse til ja-siden, men det kan fortsatt endre seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Etter denne dagen vil ikke lenger tyrkere være velkommen i Europa.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.511
Etter denne dagen vil ikke lenger tyrkere være velkommen i Europa.
Døren til EU var nok lukket forlengst. Dette blir bare noen ekstra låser på døren utover de som var der fra før.

"Alle er forskjellige, men det er utenpå" må nok arkiveres for godt som vranglære.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.651
Med nærmere 90% opptalt, så ligger det an til 60% ja, hvorav diasporaen overveldende synes å ha stemt for Erdogan. Kan vel oppsummeres som at Erdogan har brutt eksisterende grunnlov (som sier at president må være upartisk) for å sikre sin egen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.651
Med nærmere 98% har tallene endret seg til en knapp ledelse på 51.5% for ja, hvilket har gitt de to opposisjonspartiene (bare partier fikk lov til å drive kampanje i denne folkeavstemmingen) grunn nok til at de vil utfordre resultatet gjennom retten. Det ryktes om politimobilisering i europeisk Istanbul i kveld, den tettest befolkede delen av landet som har sagt nei til Erdogan, på brunt papir. Ja-stemmeseddelen var uskyldshvit, nei er brun...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.622
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg kan bli diktator/Fryktet over hele kloden

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.622
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^@Spiralis. Det var et låtsitat. Kjenn dine pappenheimere og din Raga Rockers.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
0
^@Spiralis. Det var et låtsitat. Kjenn dine pappenheimere og din Raga Rockers.
Da har vi lært noe i dag også!:rolleyes:

På den andre siden var kommentaren myntet på at du forekommer meg for snill til å bli "fryktet"!:D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.727
Torget vurderinger
4
Under en tale for sine tilhengere i kveld, sier han at landet kommer til å ignorere valgobservatørenes funn og kaller rapportene for politisk motiverte. Han sier også at valget «var det mest demokratiske valget gjennomført i et vestlig land noensinne».

Er det bare jeg som er konspiratorisk eller er det skremmende likheter mellom Erdogan og Drumf i deres demokratiske sinnelag. ?

Er Kellyanne Conway utlånt som hemmelig kommunikasjonsrådgiver til Erdogan ?

Dessuten, - det med "vestlig land" kan Erdogan ta rennafart og drite i, eller mange takk !

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.058
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Erdogans valg og væremåte minner meg mye om hvordan Hitler vant valget i 1933

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
0
Den spanske på 30-tallet som referanse?
Vel, ikke helt ueffen referanse. Jeg føler meg ganske så hensatt til en historietime med min aldeles utmerkede historielærerinne Fru Todal Jensen på Stinda Gymnas i hine hårde dager.

Og det er ikke bare det som skjer i Tyrkia som får meg til å føle at vi gjennomlever siste halvdel av 30 tallet på nytt. Det er dessverre mange tegn i tiden som tyder på at vi ( menneskene ) ikke har lært noen ting av historien. Man kan bli deprimert av mindre, men heldigvis har man et greit HiFi annlegg og god musikk å høre på mens vi reiser på første klasse mot det som ser ut til å kunne bli undergangen!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tror du overdriver Spiralis. Jeg vi heller si at Tyrkia var demokratisk overraskende lenge.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.264

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.448
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Absolutt. Og Ungarn ut av EU før Orbans dekonstruerte "demokrati" smitter over på andre. Problemet er jo bare om de havner i fanget på Russland.

Topp Bunn