K
kveita
Gjest
Jeg er helt enig med deg, og det var jo faktisk d som var mitt poeng, nemlig at salgsprisen er blitt vanvittig høy på "snobbemerker" sammenlignet med den tekniske verdien på produktene.Poenget?
Ektremproduktene , trenger vi dem?
Det er min klare mening at det overhodet ikke er nødvendig å designe ekstremt dyrt hifi-utstyr for å opprettholde kvaliteten og innovasjonsgraden på budsjettprodukter. Og det er det som skjer. Hifi-historien flyter nesten over av eksempler på dette. Har noen et dokumenterbart eksempel på det motsatte er de velkomne til å komme med dette.
Linn Sondek - Oppskalering av en budsjettpiller som kostet 3 500,- kroner da den kom. Nå kan du få den til 150 000,-?
Elektrocompaniet - Videreutvikling av en publikasjon i AES av Matti Otala og Jan Lostroh. (Og en god del gode ideer av Per Abrahamsen)
Quad - Det er vel ikke en bedrift i verden som har oppskalert mer enn de. Produserte det som av mange ble kåret som århundrets hifi produkt..
Naim - Gjør det på en mesterlig måte, de selger tom oppgraderinger;-)
Sugden - Selger en god klasse "A" konstruksjon i flere størrelser.
Passlabs - Alt er vel stort sett oppskaleringer av FW produkter og ting han først publiserer for oss DIY'ere;-) Med mange flere utgangstransistorer da;-)
McIntosh - Flere rør og større trafoer
Jeff Rowland - Oppgradering av LM3875
47Labs - Mer LM3875
All verdens CD-spillere - er en videreutvikling av CD100
Tandberg - Alle de rå kassettspillerene til Tandberg er en videreutvikling av TCD300
KEF - Referanseproduktet ifm med 50 pårs jubileet koster 10 000,- Oppskalering av Tannoy bl.a.
Goldmund - Driver vel ikke med stort annet enn oppskalering? (Pioneer DVD's anyone?)
All verdens produsenter av overprisede høyttalere - Oppskalerer vel egentlig bare komponenter fra SEAS, Accuton, Morel, ATC, Volt, Scanspeak osv
Jeg kunne fortsatt lenge.
Produsentene av hifi-utstyr får sine komponenter og sine ideer fra vitenskapelige publikasjoner, fra halvlederprodusentene, fra de store elektronikkgigantene, (Philips, Sony, Samsung etc) fra romfartsindustrien, fra flyindustrien og fra bilindustrien. Marginalprodusentene av megadyrt utstyr bidrar stort sett ikke med noen ting når det gjelder utvikling av produkter for oss vanlige dødelige. De som produserer slikt utstyr trenger heller ikke sine egne referanseprodukter. De lager dem for å tjene penger på dem og for å få anerkjennelse;-)
Mvh Atle