Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Ser ut til at de fleste har positive erfaringer ut fra det jeg har lest, blir spennende.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kjipt og høre med nedturen innen interessen, men sånn er det noenganger. Godt det blir liv her igjen, det gledes!!!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    På høy tid ja, både anleggsinteressen og gleden av å oppdage nye artister har begynt å komme tilbake igjen.
    Har arvet et par hundre CDer av en onkel som står her allerede samt en 600 lper som venter avhenting på Tjøme.
    Blir spennende ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Roadtrips ja, husker en fyr som kom for å hente et rack.. Gale mann.. Kjører du forbi her, så si ifra :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Roadtrips ja, husker en fyr som kom for å hente et rack.. Gale mann.. Kjører du forbi her, så si ifra :)
    Kjente på tur hjem den gang at tur retur samme dag ble litt drøyt :rolleyes:
    Spesielt når det viste seg at tunnelene nord for trønderhovedstaden var stengt for vedlikehold og det var omkjøring om Malvik :(
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Da har jeg fått liv i Dbx driverack pa2, rommet er et kaos, da det stort sett har blitt brukt til oppbevaringsplass i det siste.
    Men fikk nå sjekket ut det, er hvertfall helt stilt her på mine horn.
    Skjønte lite i starten etter å ha kjørt oppsett og fikk ikke en eneste lyd gjennom enheten men så at det var signal inn, hadde et brainfart moment hvor jeg ikke skjønte at både inn og utganger stod i mute :p
    Kjørte raskt oppsett siden høytalerne ikke var optimalt plassert og det må en skikkelig ryddesjau til men dette var lovende selv etter bare å ha kjørt auto eq og brukt mobil som skjerm, da min sønn selvsagt hadde tømt nettbrettet for strøm lol.
    Eneste jeg har justert manuelt er delefrekvenser.
    Skal gå grundigere til verks når ting er blitt ryddet, justere delay osv.
    Men dette var meget lovende.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Arti, det er detstilleste apparatet jeg har testet her, ikke att jeg har noe som avslører støy så godt da. Men liker det jeg hører.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Skal ta en ryddesjau i morgen og kjøre litt mer skikkelig måling og justere for delay osv
    Slenger sikkert innom en rew måling også, så får jeg evt. finjustere eq etter det
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan er kjeden din, har du vanlig pre amp i forkant av DBX ? Altså analog inn på DBX ?
    Det hadde gjort det enklere for meg også men synes det er unødvendig å kjøre et digitalt signal gjenom en dac for så å kjøre gjenom dac i dbx igjen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hei, spørsmålet ditt har gått meg hus forbi, har vanlig preamp før dbx ja.
    Er avhengig av flere digitale innganger, tv, streamer og cd spiller samt at jeg har platespiller / riaa, så har en Mi11 pre, synes det fungerer bra, PA 2 har bare analog inn
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Ble litt kort kabelen fra pre til delefilter da inngangen på delefilteret selvsagt var på motsatt side så det ble litt vel bare akkurat.
    Men fikk tak i en van damme her på forumet, bestilte tirsdag og i posten på fredag ;).
    Monterte i dag og det føles litt bedre.
    En bonus som sikkert ikke har noe å si er at det ble samme kabel fra delefilteret til alle tre poweampene. Roer i det minste hifinevrosene.
    Med unntak av analog kablene mellom platespiller og riaa samt riaa og pre (van den hul), så er det nå mikrofon kabler all the way, med unntak av ovennevnte Van Damme kabel så er resterende mic kabel fra Cardas.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har enda ikke fått ryddet opp skikkelig på lytterommet, men må si at jeg er mektig imponert over dbx filteret, kan ikke høre at det gjør noe feil selv om det ikke er fin innstilt.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tar det jeg finner av kabler. Det er bra nokk :cool:
    For tiden trenger jeg ikke flere innganger, så inntil videre tenker jeg å kjøre bare pc rett i dbx. Skal bare skaffe med en volumdings på usb kabelen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Så det blir lenge mellom hver gang jeg skriver noe i denne tråden.
    Lytterommet er i totalt kaos og hjalp ikke å få inn 300 cder til og rundt 800 lper, må ordne et system.
    Mi 10.1 er solgt og muligens også Muse model 160 også.
    Har lenge hatt lyst til å kjøre full aktiv drift så tre like poweamper er bestilt.
    Er ment å drive Onken, fostex /jmlc og beyma diskanten med Dbx driverack pa2 til delefilter og dsp.
    Behringer inuke til subbene har innebygget dsp og er egentlig ferdig equalizert fra før, må bare bestemme delefrekvens og justere rett gain opp mot selve høytalersystemet.
    Men er en del jobb å gjøre med å rydde rommet, har blitt litt roterom det siste året.
    Men skal ut med sovesofa og inn med et par stoler, ny ampene kommer ikke før i september så har litt tid på meg.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Er vel på tide at det skjer ting her inne igjen, bestilte nye amper i august og de kommer imorgen. Så på tide å få rommet i orden og få plassert rundt 800 nye, for meg lp er samt 500 cd er, begge er arv og spesielt lp samlingen er innholdsrik for å si det mildt.
    Men er litt av en jobb før alt er klart, men har begynt å plassere lp ene og grovsortere i gruppene noe, klassisk og og yes og holy shit i own this 😀
    20210128_140820.jpg
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Så da er planen for plassering av komponenter lagt, tv blir hengt på vegg for å få plassert platespiller og cd spiller skikkelig i racket.
    Har laget en dårlig skisse...
    20210129_220626.jpg


    Nye poweramper er så kjedelig som Behringer a 800, tre stykker hentet i dag, blir en salig blanding av hifi og pa dette.

    Var på den lokale instrument sjappa og handlet kabler, 6 stk. Xlr - xlr og 6 stk. Speakon til uterminert, til sammen 24 meter kabel. De hadde ikke nok, men tok jobben med omterminering uten ekstra kostnad, betalte 200 pr kabel 😀
    Vet ikke enda om dette blir hit eller miss, men hadde behov for noe nytt etter hifidvalen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Dagens plan, mekke opp ei ny hornkrybbe og få lyd i anlegget igjen, MI11 er ute av anlegget, Topping pre 90 har overtatt, litt usikker på hvordan det slår ut men har jo gått den veien.
    Ny dac på vei inn, Smsl su-9n er bestilt.
    Blir en blanding av Kiina hifi og pa etterhvert her da.
    Har også et nytt høytalerprosjekt på gang, er i gang med kapping av mdf men værgudene har vært litt tverr, først uker med nedbør etterfulgt av solide blå grader under 10 speik.
    Blir en avart av gr- research super mini med en eksperimentriell åpen bass del.
    Diskant og mellomtone er gsr variantene av bg neo 3 og neo 10.
    Så det er litt på gang selv om det har vært mye papirplaner hittil.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Da er det endelig lyd I riggen igjen, hornkrybba ble så der, men som konsept lydmessig så funket det med Beyma diskanten over horna.
    Hadde brudd i en speakon kabel så knotet en del med delefilteret før jeg fant feilen, måtte en tur på Kjell Company å kjøpe ny da musikksjappa var stengt.

    Meget spent på Behringer a800 ampene, var stort steg utenfor den opptråkkede stien, men førsteinntrykket er mer enn bare bra, helt knuskstille på 105 db horna.

    Topping pre 90 funker bra rett ut av eska, blir spennende å få plassert høytalerne skikkelig å få spikret stereo perspektivet skikkelig.

    Meget oppløftende og virker hittil til et steg videre opp mot godlyden.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Angående kabler og slikt, kjører strictly pa kabel i anlegget for øyeblikket, synes ikke de gjør seg bort.
    Balansert kabling all the way med unntak av riaa.
    Ny dac er på vei, etter mye frem og tilbake, lesing på nett og youtube watching falt valget på Smsl su-9n, måler knall men skal likevel ha en fyldig signatur ifølge alle tester jeg har kommet over.
    Vurderte andre alternativer men den var innen budsjett denne gangen.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Skal bli morro å høre om dine erfaringer med denne DBX’n, jeg er ivertfall positivt overrasket.
    Er rimelig easy å sette opp DBX'n, crossover er oversiktlig og lett å sette opp, har ikke begynt å sette opp manuell eq enda, låter rimelig bra etter auto eq, kjører pa kurven her nå, liker den kurven rimelig bra.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Dbx er god å jobbe med 😊 Kjører kun manuell eq her. Veldig fleksibelt og greit. Satt den opp som en blåkopi av det jeg hadde på minidsp i starten. Målte med rew. Og konfererte med flinke herrer på sentralen. Resultatet syns jeg personlig ble veldig bra 😊
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Skal gå mer seriøst til verks når jeg har fått høytalerne korrekt plassert, har rew så blir nok kontroll og justering etterhvert
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har fått plassert høytalerne litt bedre i dag og virkelig kost meg med musikk.
    Er egentlig helt sykt hvordan anlegget nå skiller på de ulike innspillingene, ikke bare fra plate til plate men også de forskjellige låtene på plata.
    Og dette er før ny romkorreksjon osv er kjørt etter å ha plassert høytalerne og uten å ha koblet til subbene.
    Subbene er jo egentlig mer eller mindre allerede kalibrert og romkorrigert, er vel bare å endre delefrekvens og justere nivå.

    Prøvde platespilleren også, låt supersmooth den også, men bare i høyre kanal, null signal i vensre så må nok finne ut hvor feilen ligger.
    Sikkert oppstått under flytting fra et rack til et annet.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det eneste fine med denne årstiden er at hifi i teressen blomstrer og vi klatrer mere 😃
    En liten hifi boost jeg også nå for tiden
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hmmm, har forsøkt å feilsøke grunnen til at det bare er lyd i høyre kanal på platespilleren, er redd for at det er løs lodding i overgangen til rca kontakten i den ene kanalen, ettermonterte rca kobling på sme armen for noen år siden og det var forferdelig knotete, mulig at den ikke har tålt flyttingen til nytt rack.
    Får vel fyre opp loddebolten igjen da.
    Har sjekket med andre kabler så er ikke brudd der, små kablene i headshellet så også bra ut
    Litt irriterende for det hørtes himla bra ut i den ene kanalen...
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Veldig knotete koblinger på de sme armene. Satt å svetta oppover å banna som en bryggesjauer når jeg lodda min 3009. Så du kan være inne på noe der 😊
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Var det jeg gjorde også, ser ikke så sinnsykt lyst på å gå på samme greia en gang til, men er jo bare den ene koblingen denne gangen da om jeg skal se lyst på det.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Om man vil sjekke om det trykker i bryst, mellomgulv så anbefales Lumsk: sporet Åsmund Frægdegiver, trykker voldsomt i lav mellombass 😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn