Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Jepp, morsomt, er noe med å ta seg tid til å roe ned å høre på en hel side.
    Er vanskelig å forklare, men føler jeg slapper av mer når det spilles vinyl.
    Arvet jo en masse lper, ca 1000 stk. noe bra, sikkert noe dårlig og en masse jeg aldri har hørt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Banda inntil videre, venter på ferie neste uke, tar sikte på å få ferdig båndprosjektet da.
    Horna ligger lagret ved siden, ferdig innstilt og lagret i dsp for raskt bytte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Kunne du brukt det minste båndet under hornet ?

    Fått alt så tett ned mot bass driver som mulig....Går deling ihop ?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Skulle vel kunne gå, noe å tenke på det. Deling den veien er null problem, bånda kan deles ned på 1800 hz uen problem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Så....for noen dager siden skulle jeg snurre plater, men så var plutselig lyden borte i en kanal på ny snurren også....hadde liksom ikke tenkt tanken på at bryteren mellom mm/mc har en kontakt feil og er synderen...
    Har bestilt nytt riaa trinn, Musical fidelity mx-vynl, noen år på baken, men har det meste av innstillinger, gode tester og kan forhåpentligvis være med en god stund, vurderte egentlig rimeligere alternativer, men fant den på tilbud så da tenkte jeg at jeg likesågodt kan kjøpe noe som holder i tilfelle jeg oppgraderer snurre i fremtiden.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har byttet litt mellom pu ene jeg har tilgjengelig, AT vm95se og Soundsmith Carmen , litt lite erfaring, bortsett fra Ortofon om5 som vi forbigår i stillhet og AT ml440.
    AT ml440 likte jeg, men muligens litt lys i klangen.
    AT vm95se er nok knall til prisen og er helt ok, men med Soundsmith Carmen så blir det mer liv, varme og klang, rett og slett.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Alltid moro med noe nytt i hus. Gratulerer med ny riaa 😊😊
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Sitter å hører på litt ny musikk (for meg), arvet en bråta vinyl for en god stund siden, kom over et album av Jimmy Pursley Alien orphan, musikken er muligens noe man må venne seg til....aquired taste...men utrolig morsomt lydbilde, bruker hele bredden for å si det sånn 🙂
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    La merke til at etter et par sider ble lyden plutselig mange hakk bedre, varmere, rundere og på sett å vis høyere...
    Hmmm, pu som er innspilt, riaa har stått på standby noen dager, har den blitt varm?
    Men klager ikke jeg.

    Tenker å montere horna igjen i morgen, må uansett ned med planar driverne for å få ferdig neste prosjekt.
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har Untouchable albumet på dobbel cd og dvd (konsert med symfoniorkester), bruker litt yt innimellom.
    Er svak for Anathema og Paradise lost, var det første virkelig tunge som havnet i samlinga i min ungdom (selv om Anathema etterhvert ble ganske rolig av seg).
    Synes i tillegg at musikken har stått seg bra imotsetning til mye annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Fikk en ide...
    Om jeg snur Onken kassene opp ned og plasserer Beyma diskantene i Onken kassene og horna på toppen, blir penere vil jeg tro, noen drawbacks?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Sliter med å få løsnet det ene elementet fra Onken kassa, skal aldri bruke islagsmutter igjen...
    Men prøver igjen imorgen, resten bør være plankekjøring
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Men fikk hverfall løsnet siste elementet.
    Kun finpuss og hull saging imorgen, kan jo få frest over kantene nå som jeg har fres.
    Sluttmontering er jo ren plankekjøring.
    Og delefilter/dsp er jo ganske så enkelt å få greit resultat på dbx pa2.
    Auto eq satt på flatt, deretter tegne ønsket manuell kurve.
    Bruker +8 nederst i bassen og ender i null der oppe.
    Funker fjell frem til endelig løsning og manuell eq opp mot rew.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.658
    Antall liker
    103.326
    Torget vurderinger
    23
    Hvis jeg husker riktig så har du Fostex 1" drivere og deler relativt høyt? Dersom du snur kassene med basselementet nærmere gulvet kan du få noe endret tonal balanse i midbassen men ikke sikkert at det blir dårligere... Diskanten trenger du egentlig ikke felle inn i kabinettet, prøv ut forskjellig plassering først, inkl. å sette de på siden mellom horn og kainettet. Ikke sikkert du vil merke forskjell, litt avhengig av deling og lytteavstand. Høyere deling = mindre forskjell. Viktigere med løpetidskorrigering egentlig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.658
    Antall liker
    103.326
    Torget vurderinger
    23
    Deler til horna ved 800 hz, diskanten sånn roughly 12 kHz.
    Jeg har prøvd ut avvikende diskantplassering ved 7k og 10k og ikke klart å høre forskjell, lytteavstand var ca. 3,3 m. Ved siden, over, under etc.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Må bare legge til at kjøpet av Musical fidelity mx-vynl til god pris virkelig har hevet nivået på vinyl avspillingen sykt mye.
    Hadde egentlig bestilt at vm95sh stylus, men var noe trøbbel med levering så ble en at vm95ml istedet.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Som altid når noe faller på plass, så feiler noe annet....
    Så nå har cd snurren Rega apollo fått problemer igjen.
    Før spilte den hvertfall et helt spor før den stoppet, nå stopper den midt i en låt, spiller kanskje et spor eller to for å stoppe midt i spor tre f.eks.
    Tror muligens jeg må finne noe nytt.
    Hva finnes av betalbare cd transporter?
    Ser Audiolab sin får gode skussmål rent lydmessig, men er vel noe delte erfaringer jfr slot loading mekanisme og skraping av cd.
    Har hatt min skjerv av brukte spillere som slutter å virke etter en stund så ønsker noe nytt denne gang.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hentet pakke etter jobb i dag, at vm95ml og at discstabilizer.
    At vm95ml er et markant hopp i lydgjengivelse sett opp mot at vn95se som fulgte med spilleren, først og fremst detaljer og ro, mindre sus og støy, selv uinnspilt...trenger ikke å koste så mye for å få god lyd fra vinylmediet.
    Discstabilizeren fra at, først og fremst atskillig tyngre enn den fra wish , den fra wish har praktisk vater på toppen, kjekt å ha ved vatring av komponenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn