Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    JanR skrev:
    Milenko skrev:
    jokris skrev:
    ja, de var sterke ut fra starten, liker dog legasy bedre og bedre, ellers er vel halloween sangen min favoritt ved siden av
    ett par andre :)
    har gått litt tilbake til røttene mine musikals i det siste og har handlet inn bla wasp, queensryche helloween + en del annet og jeg storkoser meg :)

    ha en fortreffelig helg du og dine
    J
    Du og dine også, har lenge hatt en tendens til å kjøpe "random" wasp skiver som kommer ut jeg, like skuffet annenhver gang ;D , samme gjelder kiss og diverse gamle helter som alice cooper osv.
    Har hatt en periode nå hvor jeg har gått enda litt lenger tilbake i historien Cat Stevens, Lynyrd Skynyrd, the kinks o.l. variert smak er det vel noe som heter :), har begynt å lukte litt på blues også...
    Ei Alice Copper skive du MÅ HA er "welcome to my nightmare"
    Gammel og god, knallskive.

    Blues, trodde det var noe alle oppegående mennesker hadde i platesamlinga ;)

    /jan
    "welcome to my nightmare" er satt på lista...
    Angående blues så er jeg jo en ung mann, begynner å bli oppegående og tørr bak øra ;D
    Vanskelig å vite hvor man skal begynne, kjøpte ei Joe Bonamassa på vinyl og har ei Buddy Guy skive i bestilling hos play som kommer etterhvert når de får inn new stock...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ingen ekspert på blues, langt derifra, men har jo ett par favoritter liggende hjemme.

    Buddy Guy "Damn Right, I've Got the Blues"
    John Lee Hooker: "the healer"
    Muddy Waters "folk singer"

    Noe å begynne med ? Oldschool gutta vettu :)
    De gutta + BB King har gitt ut vannvittig mye, kjenner ikke alle skivene dems må jeg innrømme.
    Men ettsted må man jo begynne.

    Og en riktig flott helg til deg og dine :)

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    variert er viktig, suger til meg alle impulser jeg kommer over, bortsett fra type gagga bobo og den type :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Litt slapp for tiden, tett nese og øreganger + antibiotika igjen (3 kur på rappen) så derfor stillestand i tråden :)

    Men formen kommer seg...

    God påske alle sammen :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Glad påsk Milenko! Slapp godt av og kos deg med tanken på feite hornkonstruksjoner!!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Antibiotika er ingen spøk, men det ordner seg for snille gutter ! :)

    God påske!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    Glad påsk Milenko! Slapp godt av og kos deg med tanken på feite hornkonstruksjoner!!!
    God påske :)
    Følger med på trådene og leser litt rundt omkring på nett...
    Mye spennende der ute :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da er formen oppadgående tror jeg.

    Planlegger å bygge meg hornhøytalere til sommeren/ før høsten.
    Tenker å dele aktivt, med el34 se ampen til horna fra ca. 800 Hz og opp og Muse ampen til bassløsningen fra 800 hz og ned sånn ca.

    Hornløsningen er grei, starter med en 2" kompresjonsdriver og passende horn (den driveren jeg har tenkt går opp til 18 kHz) og supplerer evt. den med en Fostex superdiskant ved behov/bursdagstid, dele ved ca. 8-10 kHz.

    Problemet mitt er valg av bassløsning fra 800 Hz og nedover, ønsker helst å bruke en 15 " rett og slett for de at det er morsommere ;D
    Så da kommer kasse problematikken siden jeg har begrenset med utstyr og budsjett (kan ikke sette bort jobben), så jobben må gjøres selv dvs. enkelt byggverk...
    Så hvilken bassløsning:

    Alternativer:

    * Onken
    + Stilig, mange fornøyde brukere, har "vintage" looken jeg liker.
    - Vanskelig å finne moderne elementer som egner seg, vintage elementer evt. gpa blir dyrt (budsjett), vanskelig byggverk.

    * Pi- speaker eight
    + Har nøyaktig plan/ beskrivelse.
    - Lite å lese om de på nettet, bare 10 " (ønsker slammet som større elementer har), litt vanskelig å bygge kanskje

    * Klipschhorn bass kasse
    + Drømmen, lettplassert
    - Mangler hjørne pga. skråtak (tak høyde), vanskelig å bygge

    * LaScala basskasse
    + Vintage looken, har trøkket og dynamikken, relativt lettplasserte.
    - Deler vel en del lavere enn 800 Hz, litt vanskelig å bygge

    * Åpen baffel
    + Har prøvd det før (Hawthorne), likte slammet, enkelt å bygge...
    - Trenger plass (tror det går bra), de fleste gjør det vel motsatt, åpen baffel i toppen og annen løsning for bassen...

    * Cornscala
    + Delvis "vintage" look, ganske greit å bygge dem tror jeg...
    - Er vel også bygd for å deles lavere enn 800 Hz.( vil tro at det kan løses ved rett element valg), usikker på om hvordan den vil virke med andre elementer og aktiv drift.

    Må legge til at jeg ikke trenger avgrunnsdyp rystende bass, en avrulling som starter ved 50 Hz er greit for meg som er vant til stativhøytalere, det jeg vil ha er trøkk, slam og morofaktor...

    Alle forslag mottas med takk, både i forhold til ovenfor nevnte løsninger og alternariver jeg ikke har sett/ tenkt på, mangler å bestemme meg for en løsning og gå fullt ut for den...
    prosjektet vil bli tatt sånn litt etter litt, en del og ett innkjøp av gangen etter hva helse og lommebok tillater.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Ingen ekspert på blues, langt derifra, men har jo ett par favoritter liggende hjemme.

    Buddy Guy "Damn Right, I've Got the Blues"
    John Lee Hooker: "the healer"
    Muddy Waters "folk singer"

    Noe å begynne med ? Oldschool gutta vettu :)
    De gutta + BB King har gitt ut vannvittig mye, kjenner ikke alle skivene dems må jeg innrømme.
    Men ettsted må man jo begynne.

    Og en riktig flott helg til deg og dine :)

    /jan
    Stevie Ray Vaughan!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Da er formen oppadgående tror jeg.

    Planlegger å bygge meg hornhøytalere til sommeren/ før høsten.
    Tenker å dele aktivt, med el34 se ampen til horna fra ca. 800 Hz og opp og Muse ampen til bassløsningen fra 800 hz og ned sånn ca.

    Hornløsningen er grei, starter med en 2" kompresjonsdriver og passende horn (den driveren jeg har tenkt går opp til 18 kHz) og supplerer evt. den med en Fostex superdiskant ved behov/bursdagstid, dele ved ca. 8-10 kHz.

    Problemet mitt er valg av bassløsning fra 800 Hz og nedover, ønsker helst å bruke en 15 " rett og slett for de at det er morsommere ;D
    Så da kommer kasse problematikken siden jeg har begrenset med utstyr og budsjett (kan ikke sette bort jobben), så jobben må gjøres selv dvs. enkelt byggverk...
    Så hvilken bassløsning:

    Alternativer:

    * Onken
    + Stilig, mange fornøyde brukere, har "vintage" looken jeg liker.
    - Vanskelig å finne moderne elementer som egner seg, vintage elementer evt. gpa blir dyrt (budsjett), vanskelig byggverk.

    * Pi- speaker eight
    + Har nøyaktig plan/ beskrivelse.
    - Lite å lese om de på nettet, bare 10 " (ønsker slammet som større elementer har), litt vanskelig å bygge kanskje

    * Klipschhorn bass kasse
    + Drømmen, lettplassert
    - Mangler hjørne pga. skråtak (tak høyde), vanskelig å bygge

    * LaScala basskasse
    + Vintage looken, har trøkket og dynamikken, relativt lettplasserte.
    - Deler vel en del lavere enn 800 Hz, litt vanskelig å bygge

    * Åpen baffel
    + Har prøvd det før (Hawthorne), likte slammet, enkelt å bygge...
    - Trenger plass (tror det går bra), de fleste gjør det vel motsatt, åpen baffel i toppen og annen løsning for bassen...

    * Cornscala
    + Delvis "vintage" look, ganske greit å bygge dem tror jeg...
    - Er vel også bygd for å deles lavere enn 800 Hz.( vil tro at det kan løses ved rett element valg), usikker på om hvordan den vil virke med andre elementer og aktiv drift.

    Må legge til at jeg ikke trenger avgrunnsdyp rystende bass, en avrulling som starter ved 50 Hz er greit for meg som er vant til stativhøytalere, det jeg vil ha er trøkk, slam og morofaktor...

    Alle forslag mottas med takk, både i forhold til ovenfor nevnte løsninger og alternariver jeg ikke har sett/ tenkt på, mangler å bestemme meg for en løsning og gå fullt ut for den...
    prosjektet vil bli tatt sånn litt etter litt, en del og ett innkjøp av gangen etter hva helse og lommebok tillater.
    jeg har null erfaring med slikt , men cornscala er ett prosjekt jeg gjerne går løs på engang i fremtiden
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Denne har kanskje vært linket til tidligere :http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff.html

    Onken kassa er her brukt med "moderne" elementer og tilsynelatende med godt resultat.

    En kombinasjon som fungerer fint med horn er dipoler i bassen.En fordel med dipoler er at det er enkelt å eksperimentere med ulike varianter og utgiftene til materialer er behagelig lave.

    Jeg har brukt bassdipoler/horn en god stund og er temmelig fornøyd selv om de har en tendens til å forbli på prototypestadiet .

    God bedring og god påske!

    Mvh
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Ingen ekspert på blues, langt derifra, men har jo ett par favoritter liggende hjemme.

    Buddy Guy "Damn Right, I've Got the Blues"
    John Lee Hooker: "the healer"
    Muddy Waters "folk singer"

    Noe å begynne med ? Oldschool gutta vettu :)
    De gutta + BB King har gitt ut vannvittig mye, kjenner ikke alle skivene dems må jeg innrømme.
    Men ettsted må man jo begynne.

    Og en riktig flott helg til deg og dine :)

    /jan
    Stevie Ray Vaughan!
    Selvsagt, takk for tipset og er på lista. Forslag om grei plate å starte samlinga med ? :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    jokris skrev:
    Milenko skrev:
    Da er formen oppadgående tror jeg.

    Planlegger å bygge meg hornhøytalere til sommeren/ før høsten.
    Tenker å dele aktivt, med el34 se ampen til horna fra ca. 800 Hz og opp og Muse ampen til bassløsningen fra 800 hz og ned sånn ca.

    Hornløsningen er grei, starter med en 2" kompresjonsdriver og passende horn (den driveren jeg har tenkt går opp til 18 kHz) og supplerer evt. den med en Fostex superdiskant ved behov/bursdagstid, dele ved ca. 8-10 kHz.

    Problemet mitt er valg av bassløsning fra 800 Hz og nedover, ønsker helst å bruke en 15 " rett og slett for de at det er morsommere ;D
    Så da kommer kasse problematikken siden jeg har begrenset med utstyr og budsjett (kan ikke sette bort jobben), så jobben må gjøres selv dvs. enkelt byggverk...
    Så hvilken bassløsning:

    Alternativer:

    * Onken
    + Stilig, mange fornøyde brukere, har "vintage" looken jeg liker.
    - Vanskelig å finne moderne elementer som egner seg, vintage elementer evt. gpa blir dyrt (budsjett), vanskelig byggverk.

    * Pi- speaker eight
    + Har nøyaktig plan/ beskrivelse.
    - Lite å lese om de på nettet, bare 10 " (ønsker slammet som større elementer har), litt vanskelig å bygge kanskje

    * Klipschhorn bass kasse
    + Drømmen, lettplassert
    - Mangler hjørne pga. skråtak (tak høyde), vanskelig å bygge

    * LaScala basskasse
    + Vintage looken, har trøkket og dynamikken, relativt lettplasserte.
    - Deler vel en del lavere enn 800 Hz, litt vanskelig å bygge

    * Åpen baffel
    + Har prøvd det før (Hawthorne), likte slammet, enkelt å bygge...
    - Trenger plass (tror det går bra), de fleste gjør det vel motsatt, åpen baffel i toppen og annen løsning for bassen...

    * Cornscala
    + Delvis "vintage" look, ganske greit å bygge dem tror jeg...
    - Er vel også bygd for å deles lavere enn 800 Hz.( vil tro at det kan løses ved rett element valg), usikker på om hvordan den vil virke med andre elementer og aktiv drift.

    Må legge til at jeg ikke trenger avgrunnsdyp rystende bass, en avrulling som starter ved 50 Hz er greit for meg som er vant til stativhøytalere, det jeg vil ha er trøkk, slam og morofaktor...

    Alle forslag mottas med takk, både i forhold til ovenfor nevnte løsninger og alternariver jeg ikke har sett/ tenkt på, mangler å bestemme meg for en løsning og gå fullt ut for den...
    prosjektet vil bli tatt sånn litt etter litt, en del og ett innkjøp av gangen etter hva helse og lommebok tillater.
    jeg har null erfaring med slikt , men cornscala er ett prosjekt jeg gjerne går løs på engang i fremtiden
    Er et alternativ jeg vurderer, er jo flere design å velge i også i tilegg vil jeg tro at de fleste pro drivere vil fungere relativt greit i et slikt kabinett og da kan man jo velge et med høy følsomhet og få mye headroom.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Steinar_R skrev:
    Denne har kanskje vært linket til tidligere :http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff.html

    Onken kassa er her brukt med "moderne" elementer og tilsynelatende med godt resultat.

    En kombinasjon som fungerer fint med horn er dipoler i bassen.En fordel med dipoler er at det er enkelt å eksperimentere med ulike varianter og utgiftene til materialer er behagelig lave.

    Jeg har brukt bassdipoler/horn en god stund og er temmelig fornøyd selv om de har en tendens til å forbli på prototypestadiet .

    God bedring og god påske!

    Mvh
    God påske :)

    Linken din var faktisk et av bokmerkene mine :)
    Høytalerprosjektet blir jo en slags prototype/livsprosjekt vil jeg tro hvor jeg kommer til å bytte ut f.eks. delefilter, elementer og prøve litt forskjellig etterhvert som nye ideer og større økonomiske rammer dukker opp.
    Blir nok et budsjettprodukt i starten bare for å få det opp og spille :)
    Det som frister med dipol er nok ekthetsfølelsen og renheten den gir i bassen selv om den ultimate hornbass slammen mangler muligens, men jeg var mer enn nok fornøyd med slammen jeg fikk fra Hawthorne silver iris den gang jeg spilte på dem...
    Og som du sier material kostnadene er behagelig lave :)
    Tusen takk for innspill.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hva med to 15" pr. side på en åpen baffel, Nigel Hawthorne (Hawthorne audio) mener at en baffel på ca. 22" bredde og en maks høyde på 38 " er ideel størrelse i en vanlig bolig.

    Hva kan man forvente seg av et slikt oppsett aktivt delt fra 800 Hz. og nedover, ingen korrigering/eq. forøvrig?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Er du klar for bafler med bredde 60 cm. og høyde 220 cm.?
    Fotavtrykk på ca. 1m2, og min. avstand derfra til bakvegg på 1m., gjerne det samme til sidevegger?
    Rundt regnet ca. 50.000 i komponenter/byggekostnader

    Ikke det? Da bør du slå fra deg tanken om et dipol bassystem.

    Forøvrig har Steinar helt rett, horn og bass -dipoler er en glimrende kombinasjon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Ingen ekspert på blues, langt derifra, men har jo ett par favoritter liggende hjemme.

    Buddy Guy "Damn Right, I've Got the Blues"
    John Lee Hooker: "the healer"
    Muddy Waters "folk singer"

    Noe å begynne med ? Oldschool gutta vettu :)
    De gutta + BB King har gitt ut vannvittig mye, kjenner ikke alle skivene dems må jeg innrømme.
    Men ettsted må man jo begynne.

    Og en riktig flott helg til deg og dine :)

    /jan
    Stevie Ray Vaughan!
    Selvsagt, takk for tipset og er på lista. Forslag om grei plate å starte samlinga med ? :)
    Tja. Det kan ikke bli feil å begynne på begynnelsen: "Texas Flood".

    Ellers er "Live At Carnegie Hall" et suverént live-album.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    Er du klar for bafler med bredde 60 cm. og høyde 220 cm.?
    Fotavtrykk på ca. 1m2, og min. avstand derfra til bakvegg på 1m., gjerne det samme til sidevegger?
    Rundt regnet ca. 50.000 i komponenter/byggekostnader

    Ikke det? Da bør du slå fra deg tanken om et dipol bassystem.

    Forøvrig har Steinar helt rett, horn og bass -dipoler er en glimrende kombinasjon.
    Da er nok den planen skrinlagt...
    Da sitter jeg nok igjen med en "moderne" Onken eller en Cornscala som de alternativene som frister mest å gi seg i kast med, Cornscala som den antatt enkleste...

    Evt. kan man rykke tilbake til start om man ikke blir fornøyd og prøve en annen kasseløsning.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Dazed skrev:
    Milenko skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Ingen ekspert på blues, langt derifra, men har jo ett par favoritter liggende hjemme.

    Buddy Guy "Damn Right, I've Got the Blues"
    John Lee Hooker: "the healer"
    Muddy Waters "folk singer"

    Noe å begynne med ? Oldschool gutta vettu :)
    De gutta + BB King har gitt ut vannvittig mye, kjenner ikke alle skivene dems må jeg innrømme.
    Men ettsted må man jo begynne.

    Og en riktig flott helg til deg og dine :)

    /jan
    Stevie Ray Vaughan!
    Selvsagt, takk for tipset og er på lista. Forslag om grei plate å starte samlinga med ? :)
    Tja. Det kan ikke bli feil å begynne på begynnelsen: "Texas Flood".

    Ellers er "Live At Carnegie Hall" et suverént live-album.
    Takker for tipsene :)
    God påske
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Moderne Onken er kurant.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Etter det jeg forstod etter å ha lest denne linken om en moderne Onken:
    http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff.html
    Så var det beste elementet etter denne målingen og ut ifra alternativene Monacor elementet:
    http://www.monacor.no/produkter/hoejttalerenheder-pa15-18/vnr/105110/

    Men han endte opp med Celestion elementet pga. pris, men jeg synes ikke 1500 pr. element var noen u pris for å si det slik, blir fort kostbart med frakt om man skal bestille fra overseas med frakt moms osv. skal kanskje godt gjøres å finne billigere.

    Men ser at han har brukt 30 mm. kryssfiner av bjørk, blir ikke det veldig kostbart, men det er kanskje dumt å forandre på oppskriften å bruke tynnere kryssfiner eller annet materiale?

    Skal man gjøre noe er det kanskje like greit å gjøre det ordentelig?

    Kanskje prøve å finne en hornløsning fra moderlandet også?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Ok, delene jeg har funnet frem hittil som heg tror vil fungere er:
    http://www.monacor.no/produkter/hoejttalerenheder-pa15-18/vnr/105110/
    til bassen i en moderne Onken kasse, en løsning som er utprøvd og målt.
    Horn: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-328
    Driver: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-218
    Etter hvert en super diskant:
    https://www.madisound.com/store/product_info.php?cPath=45_229_293&products_id=295

    Horn og driver er ikke helt spikret enda, alt er bare på planleggings stadiet, bassen er vel litt spikret siden jeg da har nøyaktige plantegninger og byggebeskrivelse for bass løsningen.
    Horn og driver er valgt litt med hensyn til økonomi også, kravet er at den må kunne deles under det mest kritiske området dvs. under 1000 Hz. jeg har tenkt å dele ved ca. 800 Hz. ser at det er mye brukt. Horn driveren jeg har nevnt ovenfor går opp til 18 Khz. det er bedre enn en del Klipsch modeller slik at det vil fungere å spille på til og begynne med slik at jeg kan supplere med super diskanten senere og dele den ved 8 - 10 Khz. Tenker å dele aktivt mellom bass og horn, men passivt mellom horn og superdiskant...

    Gode forslag til Horn og driver løsninger mottas selvsagt med takk, men ikke ekstreme løsninger er på et familiebudsjett selv om ingenting er spikret... og husk 800- 18000 ca.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.710
    Torget vurderinger
    23
    Nå har du endelig landet på et fornuftig og håndterbart konsept. Start med bassen - det er ofte mest jobb så det er greit å ha dette ferdig når "snaddervarene" starter å ramle ned i postkassa, enklere å montere og morsommere å holde på med. Da er det godt at bassen er bygd ferdig først!

    OBS!! Kjøp valgte elementer FØR du bestiller kassematerialer - har opplevd at elementer har blitt "obsolete" underveis i en byggeperiode.

    Originale Onken hadde 3/4" bjerkefiner, tilsv. 20-22 mm. litt avhengig av hva vi har her på berget. Konstruksjonen er relativt stiv, så jeg tror ikke det er kritisk om du endrer fra nevnte 30mm. Forøvrig ikke ofte en slik dim er å se, vanskelig å få tak i også.

    Det hender at man dobler platetykkelsen spesielt på hornkonstruksjoners trykkutsatte deler, men Onken briljerer jo nettopp med store portarealer og en veldig luftig konstruksjon så jeg ville ikke bekymret meg for 30 kontr 22 mm. Husk å justere for volumforskjell, ikke superkritisk men så er det nå gjort.
    Innvendig avstivning av kabinettet bør vurderes, dette kan gjøres på flere vis, google litt så ser du eksempler.

    800 Hz er fornuftig valgt; hva mener du dog med 800 Hz?

    1. 800 Hz horn (som betyr at du bør dele ikke noe særlig lavere enn 1 kHz).
    2. 800 Hz delefrekvens (som betyr at du bør velge et horn og en driver som går til 600 el. 500Hz sågar).

    Elektronisk (aktiv) deling er absolutt smart, særlig hvis du også kan velge mellom steilhet, f.eks. 6-12-18 dB - noen har også 12-18-24 dB
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    Nå har du endelig landet på et fornuftig og håndterbart konsept. Start med bassen - det er ofte mest jobb så det er greit å ha dette ferdig når "snaddervarene" starter å ramle ned i postkassa, enklere å montere og morsommere å holde på med. Da er det godt at bassen er bygd ferdig først!

    OBS!! Kjøp valgte elementer FØR du bestiller kassematerialer - har opplevd at elementer har blitt "obsolete" underveis i en byggeperiode.

    Originale Onken hadde 3/4" bjerkefiner, tilsv. 20-22 mm. litt avhengig av hva vi har her på berget. Konstruksjonen er relativt stiv, så jeg tror ikke det er kritisk om du endrer fra nevnte 30mm. Forøvrig ikke ofte en slik dim er å se, vanskelig å få tak i også.

    Det hender at man dobler platetykkelsen spesielt på hornkonstruksjoners trykkutsatte deler, men Onken briljerer jo nettopp med store portarealer og en veldig luftig konstruksjon så jeg ville ikke bekymret meg for 30 kontr 22 mm. Husk å justere for volumforskjell, ikke superkritisk men så er det nå gjort.
    Innvendig avstivning av kabinettet bør vurderes, dette kan gjøres på flere vis, google litt så ser du eksempler.

    800 Hz er fornuftig valgt; hva mener du dog med 800 Hz?

    1. 800 Hz horn (som betyr at du bør dele ikke noe særlig lavere enn 1 kHz).
    2. 800 Hz delefrekvens (som betyr at du bør velge et horn og en driver som går til 600 el. 500Hz sågar).

    Elektronisk (aktiv) deling er absolutt smart, særlig hvis du også kan velge mellom steilhet, f.eks. 6-12-18 dB - noen har også 12-18-24 dB
    Takk for responsen :)
    Er delefrekvens på 800 Hz. jeg hadde tenkt, så derfor jeg vurderer ovennevnte horn og driver da de har nedre frekvens på 400 Hz. Har sett en del av disse 2" driverne har nedre frekvens på 500 o.l slik at en driver med passende horn bør være greit å finne.

    Har tenkt slik som du foreslår å starte med bassen først, vil tro det er der tiden går med for å få det ordentlig...
    Glad for at du nevner at det vil være greit med 22mm. er jo ikke akkurat bosatt i verdens navle så det er ikke allverden til utvalg. Får dra litt i rundt over påske å forhøre meg om noen av de lokale plate pusherne har kappemulighet, utrolig nok er den lokale byggmakker kun utstyrt med handsag.
    Men om noen vet av behjelpelige pushere i trondheimsområdet så er det også meget aktuelt siden jeg er i trondheim jevnlig og har sju seter med nok plass til materialene.

    Men det er jo meget gode planer for moderne onken så jeg tror dette er et realiser bart prosjekt selv for mine 10 tommeltotter og ti stor tær.
    Fint å ha en plan å gå ut ifra og jeg må legge til at jeg er lettet over å ha funnet et egnet element til den plantegningen jeg hadde.

    Så da starter jeg med bassdelen og så tar jeg det videre der ifra, har en Pioneer fulltone som jeg kan mekke en liten baffel til når bassdelen skal prøves ut...

    Elektrisk delefilter finnes jo i mange klasser og varianter, muligens jeg går for en billig pro-variant først og så tar jeg å invisterer i en bedre variant senere for se hva lommebok/kona sier etterhvert som prosjektet skrider frem :)
    Har tenkt å ha dette som et prosjekt litt over tid, så vil fokusere på å få bassdelen riktig og bruke tid på det.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Må kanskje lære meg å lese alt grundig flere ganger, 15" fra monacor var antatt best på papiret, men krevde en større kasse... så lenge var Svein i paradis og hadde det meste på greip...
    Så da er jeg på leit etter et passende element igjen, skal ikke være enkelt selv med de parametrene "byggern" hadde satt seg så var det forskjeller, Celestion elementet han valgte å bruke er utsolgt/ute av produksjon...

    Men det kan jo hende at de fleste elementer vil fungere tilfredstillende?
    Får bruke påsken til å studere dette litt nærmere opp mot et litt nøkternt budsjett...

    Vurderer dette elementet, grei pris hvertfall og nice reviews, anbefalt av partsexpress...
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-338
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    jan#jan skrev:
    Jeg gjør sånn jeg .. så kan jeg bidra litt - selvom det er minimalt.


    Kryssfinèr
    Takk for the link :)
    Blir kostbar kryssfiner med frakt fra oslo til trøndelag er jeg redd for, men de hadde de fleste dimensjoner hvertfall
     
    J

    J.J

    Gjest
    Milenko skrev:
    jan#jan skrev:
    Jeg gjør sånn jeg .. så kan jeg bidra litt - selvom det er minimalt.


    Kryssfinèr
    Takk for the link :)
    Blir kostbar kryssfiner med frakt fra oslo til trøndelag er jeg redd for, men de hadde de fleste dimensjoner hvertfall
    En bestiller ikke en plate derifra ... det er der dem fleste bygghandlere shopper oxo ..
    Så om det er på Byggmakker du handler så bare spør du om dem kan presse prisen litt(går stort sett greit) og så får du det den neste gang dem får inn plater...

    Ville bare gi deg dimensjoner ...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    jan#jan skrev:
    Milenko skrev:
    jan#jan skrev:
    Jeg gjør sånn jeg .. så kan jeg bidra litt - selvom det er minimalt.


    Kryssfinèr
    Takk for the link :)
    Blir kostbar kryssfiner med frakt fra oslo til trøndelag er jeg redd for, men de hadde de fleste dimensjoner hvertfall
    Aha, nå skjønner jeg ;D , er vel ikke den skarpeste kniven i skuffa alltid jeg ;D
    Da var den jo midt i blinken :)

    En bestiller ikke en plate derifra ... det er der dem fleste bygghandlere shopper oxo ..
    Så om det er på Byggmakker du handler så bare spør du om dem kan presse prisen litt(går stort sett greit) og så får du det den neste gang dem får inn plater...

    Ville bare gi deg dimensjoner ...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Fant ut at min svoger har ei skikkelig bord sag og kan kappe plater på millimeter mål, kjekt med familie :)
    Han trengte bare plantegninger og plater...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det var jo fantastisk kjekt :) skulle ønske det var meg :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Var litt tilfeldig jeg fant det ut i går, han drev å ryddet ut av en gammel låve som skal rives og der så jeg en bord sag som stod i garasjen...
    Spurte og jo da han kunne da kappe han :)

    Et tilfelle av rett sted til rett tid og tilfeldigheter, joda han har det meste, men viste ikke at han hadde en slik, svigerfar bor 200 meter fra min svoger og han har en fres vistnok også, så det ordner seg dette.
    Bare avansert lego, skru og lim som mangler da + finne det rette elementet...

    Snakket med kona om min plan om å kjøpe et billig elektronisk delefilter først for å spare penger for så å bytte det ut med et dyrere senere, da mente hun at det var bortkastet penger og jeg kunne likeså godt kjøpe det jeg mente jeg kunne beholde istedet... enig :)

    Vurderer et slikt:XM9L-AA.............2-way Stereo DeLuxe
    http://www.marchandelec.com/xm9.html
    $ 599, ikke så ille med dagens kurs, delefrekvens ved 800 Hz, tenkte uansett å dele passivt fra horn opp til superdiskant.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Milenko skrev:
    Var litt tilfeldig jeg fant det ut i går, han drev å ryddet ut av en gammel låve som skal rives og der så jeg en bord sag som stod i garasjen...
    Spurte og jo da han kunne da kappe han :)

    Et tilfelle av rett sted til rett tid og tilfeldigheter, joda han har det meste, men viste ikke at han hadde en slik, svigerfar bor 200 meter fra min svoger og han har en fres vistnok også, så det ordner seg dette.
    Bare avansert lego, skru og lim som mangler da + finne det rette elementet...

    Snakket med kona om min plan om å kjøpe et billig elektronisk delefilter først for å spare penger for så å bytte det ut med et dyrere senere, da mente hun at det var bortkastet penger og jeg kunne likeså godt kjøpe det jeg mente jeg kunne beholde istedet... enig :)

    Vurderer et slikt:XM9L-AA.............2-way Stereo DeLuxe
    http://www.marchandelec.com/xm9.html
    $ 599, ikke så ille med dagens kurs, delefrekvens ved 800 Hz, tenkte uansett å dele passivt fra horn opp til superdiskant.
    TVINGER .. ikke skruer :)

    Skruer blir ikke pent - om du skal bruke kryssfiner så "må" du lime uten skruer for finishen sin skyld ... syntes jeg da ... ::)

    Så se og få kjøpt deg endel tvinger ... eller se om noen i familien har ;D

    En trenger ganske mange for å lime sammen et slikt kabinett.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    jan#jan skrev:
    Milenko skrev:
    Var litt tilfeldig jeg fant det ut i går, han drev å ryddet ut av en gammel låve som skal rives og der så jeg en bord sag som stod i garasjen...
    Spurte og jo da han kunne da kappe han :)

    Et tilfelle av rett sted til rett tid og tilfeldigheter, joda han har det meste, men viste ikke at han hadde en slik, svigerfar bor 200 meter fra min svoger og han har en fres vistnok også, så det ordner seg dette.
    Bare avansert lego, skru og lim som mangler da + finne det rette elementet...

    Snakket med kona om min plan om å kjøpe et billig elektronisk delefilter først for å spare penger for så å bytte det ut med et dyrere senere, da mente hun at det var bortkastet penger og jeg kunne likeså godt kjøpe det jeg mente jeg kunne beholde istedet... enig :)

    Vurderer et slikt:XM9L-AA.............2-way Stereo DeLuxe
    http://www.marchandelec.com/xm9.html
    $ 599, ikke så ille med dagens kurs, delefrekvens ved 800 Hz, tenkte uansett å dele passivt fra horn opp til superdiskant.
    TVINGER .. ikke skruer :)

    Skruer blir ikke pent - om du skal bruke kryssfiner så "må" du lime uten skruer for finishen sin skyld ... syntes jeg da ... ::)

    Så se og få kjøpt deg endel tvinger ... eller se om noen i familien har ;D

    En trenger ganske mange for å lime sammen et slikt kabinett.
    Har en del tvinger, men de fleste er nok litt små, må nok handles noen større...
    Takk for tipset, alle tips mottas med takk :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn