Milenkos anleggsblogg:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var Celestion driverne inspisert, de virket da solide og greie nok :)
    Forsøk nr. 1 med "grise-pi**" for å få ut skrue på CJ pre gikk ikke så bra, tror jeg må krype til korset å finne noen som kan dette, et verksted eller noe slikt...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Driftig i dag, ny bunnplate montert og passet på Thorens platespilleren. Eneste minus var at jeg trodde det var slik endestykker for å stryke på jeg hadde, men der tok jeg feil, må skaffe lim... gidder ikke å legge ut bilder av den nye "forbedrede" Thorens 166 mk. II i uferdig tilstand, men kommer...
    Fikk da en liten lytt, den ble hvertfall ikke værre, men kaldt anlegg, dårlig tid og en to åring som ble veldig fasinert av plata som gikk rundt og rundt førte til at det bare ble en sjekk på at alt fungerte som det skulle.

Får se til helga om det blir litt mer fin lytting, har jo en usprettet Joe Bonamessa- black rock og en jomfruelig Kaizers orchestra liggende klar for lytting på vinyl :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var delene med kabler, spader og horn driver til høytaler prosjektet bestilt.
    Bare ventingen igjen, fant ut at det var greit å ha alt på plass.
    Cardas g-master reference signalkabel av samme type jeg bruker fra før, Cardas se 11 til Onken bass kasse (99 db), samt Cardas se 15 til horn driveren (105 db).I tilegg bestilte jeg Furutech rhodium spader for krymping for å ha i forsterkerendene. Ble ikke så ille priser for kablene bestilt fra Partsconnection og diy cable, hvertfall forhold til hva kabler koster, og har man funnet et merke man liker så...
    Horn driver er også endelig bestilt, klarte ikke å holde igjen nå når bass elementene hadde kommet, kjedelig å vente på slikt... Så det ble Fostex 1405d jeg endte opp med, tror jeg blir fornøyd med den.

Alle deler bestilt og betalt, bare å vente på trelasten ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Må vel innrømme å ha vært litt mer enn gjennomsnittelig super vimsete de siste døgnene grunnet fravær av søvn. Har vel i snitt sovet to timer pr. døgn i en ukes tid, beklager mye våsete prat... Frafall av søvn er en forferdelig opplevelse og det er hardt å holde hode og humør på plass..
    Men har fått sovet i dag og hodet er tilbake, godt...

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Må vel innrømme å ha vært litt mer enn gjennomsnittelig super vimsete de siste døgnene grunnet fravær av søvn. Har vel i snitt sovet to timer pr. døgn i en ukes tid, beklager mye våsete prat... Frafall av søvn er en forferdelig opplevelse og det er hardt å holde hode og humør på plass..
    Men har fått sovet i dag og hodet er tilbake, godt...
    det der er slitsomt ja, bra du har fått litt søvn, kudos for ht prosjektet ditt ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    1. Slå på TV
    2. Finn en politisk debatt, helst norsk men et hvilket som helst land will do...
    3. Len deg tilbake i en komfortabel stol og avvent søvnen, som garantert kommer innen 10-12 minutter.
    4. Sett på repeat om nødvendig

Søvnmangel suger, er virkelig jævlig og dessuten skadelig over tid.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner jeg har vært på felgen noen dager nå, cellegift kurer som sliter i kroppen i tilegg også...
    Men har vært fint å hatt prosjektet i bakhodet å fokusere på slik at jeg ikke har blitt helt gal...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Cellegift er ofte en prøvelse for kropp og sinn. En kur man må prøve å holde ut. Alle brukelige adspredelser er bra i en slik situasjon, og musikk sier noen ganger mer enn ord. Stå på, og fortell hvordan veien til den gode lyden tar form.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kan hvertfall si det slik at musikken har blitt veldig viktig for meg :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en trivelig telefon fra Steinkjer mekaniske i dag...
    Var bare å ta med pre ampen og komme innom så skulle de ordne skruene for meg raskt og greit.
    Så da blir det litt rør bytte moro i helga, huset for meg selv og velfortjent avslapping for en for tiden sliten småbarnsfar :)

For prøve Thorensen litt å se om den nye bunnplata og tema isolator bena har noen gunstig innvirkning på lyden...

I tilegg har jeg jo bestilt cder over en lav sko den siste tiden, så er nok en 7-8 titler jeg ikke har vært gjennom enda samt to stk. lp, har da litt å gjøre i helga da ;D

Er vel da man sier god helg :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Ikke gruble for mye på alternative løsninger nå, Milenko! Spill heller mer musikk, det skal jeg gjøre - i hele helga. Gleder meg ustyrtelig til å bare mate på med alt mulig; skal gjennom et utvalg av kjente og kjære ting for å høre det nye bassystemet levere...

BTW, Ingen god ide med å lime 22+8 - sats heller på omregning av dim. Er ikke SÅ på hunddredelen nøyaktig, heller.

Ha en framifrå helg!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Fikk en trivelig telefon fra Steinkjer mekaniske i dag...
    Var bare å ta med pre ampen og komme innom så skulle de ordne skruene for meg raskt og greit.
    Så da blir det litt rør bytte moro i helga, huset for meg selv og velfortjent avslapping for en for tiden sliten småbarnsfar :)

For prøve Thorensen litt å se om den nye bunnplata og tema isolator bena har noen gunstig innvirkning på lyden...

I tilegg har jeg jo bestilt cder over en lav sko den siste tiden, så er nok en 7-8 titler jeg ikke har vært gjennom enda samt to stk. lp, har da litt å gjøre i helga da ;D

Er vel da man sier god helg :D
    Godt å høre at det ordner seg :)

Og ja, helgen er satt av til avslapping og musikk kos i Særp også ;)

/jan

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    BTW, Ingen god ide med å lime 22+8 - sats heller på omregning av dim. Er ikke SÅ på hunddredelen nøyaktig, heller.

Ha en framifrå helg!

Sier meg enig her angående liming - nyt musikken og helgen alene ....

Jan Robert

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Ikke gruble for mye på alternative løsninger nå, Milenko! Spill heller mer musikk, det skal jeg gjøre - i hele helga. Gleder meg ustyrtelig til å bare mate på med alt mulig; skal gjennom et utvalg av kjente og kjære ting for å høre det nye bassystemet levere...

Ha en framifrå helg!
    Har fått dimensjoner jeg tror vil fungere samt muligens god erfaren kassebyggings hjelp.
    Helga står i avslappingens navn, alt er på en måte mer eller mindre klart nå, venter på deler...
    Har tenkt å bruke helga i meditasjons/hypnotisk musikk nytelse, ingen andre som styrer volumkontrollen annet enn meg selv ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Suveren service hos Steinkjer automatiske som borret opp skruene som var ødelagt gratis fordi det var snart helg ;D
    Og i tilegg mente at det var viktig med musikk, en mann av min smak :)
    Hitatchi rør er montert i pre-amp og anlegget står i oppvarmingsmodus mens far gjør litt hus sysler, mekker seg en bedre middag og sier farvell til kone og barn som skal på helgetur til slektninger.

Far sjøl tar helga i meditasjonsmodus og skal nyte livet og musikken.

God helg ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ah, for en herlig kveld det var i går kveld, musikk hele kvelden. Hitatchi røra spilte kanon bra i CJ pre ampen og hadde muligens en meget heldig synergi med røra i dacen, Japansk all the way, men ble et svært og homogent lydbilde som klangmessig nok er så tett på mitt ideal som jeg kan komme.
    Tror jeg skal prøve mange kombinasjoner for å treffe like bra :)
    Klørte stort sett cd plater i går, blir lp i dag :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Ah, for en herlig kveld det var i går kveld, musikk hele kvelden. Hitatchi røra spilte kanon bra i CJ pre ampen og hadde muligens en meget heldig synergi med røra i dacen, Japansk all the way, men ble et svært og homogent lydbilde som klangmessig nok er så tett på mitt ideal som jeg kan komme.
    Tror jeg skal prøve mange kombinasjoner for å treffe like bra :)
    Klørte stort sett cd plater i går, blir lp i dag :)
    slike kvelder er bare helt knall ;D

J

J.J

Gjest
    Knall Mil ..... men mine rørmonoblokker for vente til høsten før det blir noe rørbytte ... jeg er jo totalt newbie på dette.
    Så jeg trenger litt tid - og det har jeg ikke nå - muligens tid - men ikke ro - hus først.

Slike kvelder er for meg gull verdt oxo...

Hjem ifra jobb - dusje
    spille musikk - forberede mat
    Spise - god drikke
    finne frem lyttesjokolade - mer god drikke
    så finne frem masse musik - og kose seg glugg ihjel ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Knall Mil ..... men mine rørmonoblokker for vente til høsten før det blir noe rørbytte ... jeg er jo totalt newbie på dette.
    Så jeg trenger litt tid - og det har jeg ikke nå - muligens tid - men ikke ro - hus først.

Slike kvelder er for meg gull verdt oxo...

Hjem ifra jobb - dusje
    spille musikk - forberede mat
    Spise - god drikke
    finne frem lyttesjokolade - mer god drikke
    så finne frem masse musik - og kose seg glugg ihjel ;D
    Oppskriften på en perfekt kveld...
    Dagens plan for min del...
    - gjøre unna nødvendige hus syssler, rydde litt kjøkken osv.
    - dusje
    - musikk
    - mat
    -musikk
    -musikk
    osv.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var pliktene unnagjort, passe bekledning funnet frem...
    T-skjorte med skriften Low volume- kills music, i tilfelle naboen ser meg når jeg henter posten og tar tegninga, Milenko lytter i dag og min favoritt dongeri lang shorts, blir da varmt på lytterommet.

Har lyttet gjennom Bonamassa- black rock et par ganger og funnet ut at jeg trenger mer blues i platesamlinga 8)
    Samt funnet ut at ny bunnplate virkelig hadde noe for seg på Thorensen, større ro og dybde i lydbildet innbiller jeg meg hvertfall... Altså meget fornøyd i forhold til den minimale innsatsen som behøvdes for å få jobben gjort...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var Wimp (gjennom Canal Digital) installert på lytterom og kjørt gjennom Hegel hd2, funker greit, men er nok greit å bruke 49 kr. i mnd. på litt bedre kvalitet...
    Men foretrekker nok cd og lp som kilde i overskuelig fremtid....
    Fin kilde til å høre ny musikk...

Onken tegninger er printet ut, kjekt å vise snekker...
    Skal jobbe litt med dimensjonene, tror jeg vil beholde høyden, men ta inn litt på bredde, legger til en avstiver eller to så tror jeg ikke det blir så ille langt fra orginal volum :)

Huset for meg selv, fortsatt lite søvn, så en rask dusj før musikk nyting resten av dagen...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Milenko skrev:
    T-skjorte med skriften Low volume- kills music, i tilfelle naboen ser meg når jeg henter posten og tar tegninga, Milenko lytter i dag og min favoritt dongeri lang shorts, blir da varmt på lytterommet.

Har lyttet gjennom Bonamassa- black rock et par ganger og funnet ut at jeg trenger mer blues i platesamlinga 8)
    Samt funnet ut at ny bunnplate virkelig hadde noe for seg på Thorensen, større ro og dybde i lydbildet innbiller jeg meg hvertfall... Altså meget fornøyd i forhold til den minimale innsatsen som behøvdes for å få jobben gjort...
    Black rock er etter min mening knakende bra! Har ikke helt samme inntrykk av det nyeste albummet "Dust bowl". Får ikke helt smaken på det.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Milenko skrev:

Var første jeg lyttet gjennom på wimp, traff ikke meg helt eller den...
    Kan hende den trenger flere runder for å sitte helt...
    Black rock er etter min mening knakende bra! Har ikke helt samme inntrykk av det nyeste albummet "Dust bowl". Får ikke helt smaken på det.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Anbefaler deg også å ta en lytt på Bjørn Berge, makaløst driv og engasjement når han drar igang 12-strengeren!
    Som skapt for horn og dynamiske oppsett!
    EDIT: Det glemte jeg nesten Joe Bonamassa sitt "The ballad of John Henry" er også bra!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Anbefaler deg også å ta en lytt på Bjørn Berge, makaløst driv og engasjement når han drar igang 12-strengeren!
    EDIT: Det glemte jeg nesten Joe Bonamassa sitt "The ballad of John Henry" er også bra!
    Takk for forslagene, har nettopp begynt å blitt interessert i blues :D

J

J.J

Gjest
    Se hva sluket og co sier om baffelbredde i bass tråden ...................................... ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Milenko skrev:
    pahf skrev:
    Takk for forslagene, har nettopp begynt å blitt interessert i blues :D
    Er kun en novise selv, men har etterhvert funnet noen favoritter. Som bl.a
    Hans Thessink,John Lee Hooker, Muddy Waters, Stevie Ray Vaughn,Eric Bibb osv..
    Enormt mye bra der ute!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Takker folkens, skal wimpe litt blues i morgen tenkte jeg :D
    Baffel bredde har nok noe for seg, er noe som mangler med 5 " i forhold til 12 " på forte eller 15 " på silver iris jeg har hatt...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da er de huslige pliktene unnagjort, da tror jeg man tager nogen timer foran anlegget :D

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    Om du har fallt for Bonamassa,Milenko,så vil jeg anbefale deg ( og alle andre) å søke opp Gov"t Mule. Lassevis på youtube og flere album på Spotify. Bedre blir det ikke i den sjangeren..

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    government skrev:
    Om du har fallt for Bonamassa,Milenko,så vil jeg anbefale deg ( og alle andre) å søke opp Gov"t Mule. Lassevis på youtube og flere album på Spotify. Bedre blir det ikke i den sjangeren..
    Takk for forslaget, skal sjekkes ut snarligen :D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kom dalende ned Buddy Guy i postkassa i dag, Buddy Guy the real deal live, kanon skive, her snakker vi feit gitar lyd og sus i rør forsterker..glimrende.
    Har brukt Wimp å lyttet en del på Gov"t Mule, nydelig, tøft, rocka og ekte i tilegg til et par nydelige dempede innimellom, var et knall tips som passet meget bra i min smak :D

Lyttet litt på Bjørn Berge også, kult !

Eneste negative med min nye blues interesse er at dette blir fryktelig dyrt... Skal vel ikke klage når man finner ny glimrende musikk og samtidig utvider sin smak og kunnskap ;D

Men ny musikk, høytalerprosjekt, lyst på ny platespiller, riaa osv. blir dyrt dette, er heldigvis ung :)
    Høytaler og ny musikk først ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da kom det pakke fra Partsconnection, 6 meter Cardas se 11 og 6 meter Cardas se 15 samt 4 stk. Furutech spader til bruk i forsterker enden.
    Da er det bare å få terminert og montert krympeslanger osv.
    Var tynne de ledningene, men må vel gå an å få til, må bare kjøpe noen skikkelige tenger først...
    Kjekt når delene begynner å komme...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Uff, bare for å sutre litt, men...har fått sinnsykt smertefulle bivirkninger av cellegiften...
    Oral mukositt (bortfall av slimhinne i munn/tunge/lepper/hals samt sårhet) i tilegg til trøbbel med mykdeler under fot, sår/blemmer, kjennes ut som om alt av fotens dempeegenskaper er borte så man tråkker rett ned på bein...
    Smertestillende virker bare delvis, er fortsatt smertefullt som f*** :'(
    I tilegg er det omtrent umulig å få i seg mat, alt svir...
    Værste er at det kommer så brått, bena var greie i dag tidlig, så har de blitt værre og værre og nå bruker jeg krykker for å komme meg på do...

Så blir nok enda noen netter med dårlig søvn, sover på stua nede istedet for på soverommet pga. jeg ikke klarer tanken på å gå opp og ned trappa...

Frustrert... AU

J

J.J

Gjest
    Ikke stort jeg kan gjøre - annet enn å sende deg noen gode tanker.

Tenk på noe helt annet ...beste som er .. tenk på disse wood horna .. bedre å tenke på..... enn smerte

Jan Robert

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Blir en del woodhorn tanker ja, drømme seg bort litt inne imellom :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    To hentelapper i postkassa i dag, pakke fra Dynabel og pakke fra Marchand :)
    Så om formen kommer seg/bivirkningene forsvinner til helga så blir det nok å prøve 15" i en åpen baffel, forhåpentligvis ligger Hawthorne baflene i garasjen enda, siste bilde i åpningsinlegget i tråden...
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20334.0.html

Kanskje jeg bare bærer opp denne kreasjonen, Pioneer 4" fulltone i dårlig bygd vtl av skapdører, el cheapo:

Så får jeg prøvd 15", Marchand delefilteret og el34 se ampen, eller evt. bygger åpen baffel til fulltonen også...
    Uansett så er det et moro prosjekt og man får testet logistikken...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da var også Marchand delefilteret i hus, forøvrig glimrende innpakket med skum gummi plater rundt på alle kanter, byggekvaliteten ser ut til å være meget god. I tilegg ser den mye kulere og mer vintage ut i virkeligheten enn på bildene på hjemmesiden til Marchand. Utseendet matcher El34 se ampen meget bra.

Er bare tre deler som mangler til prosjektet nå i tilegg til kryssfineren selvsagt, må vel begynne å komme snart, får ta en telefon å høre på mandag...
    Av de delene er signalkabel på vei over dammen fra diycable.com (Cardas g-master reference), P.audio 2370 hornet er i tollen for vurdering og Madisound får vel inn Fostex 1405d i løpet av de neste 10 dagene, men de sender express så den ankommer ganske raskt etterpå :)

Kona spurte i går hvor mye prosjektet har kostet hittil og jeg svarte at det hadde jeg ikke regnet på og våger ikke tenke på det heller... Men som kona sa, det er viktig med en hobby, spesielt i den situasjonen jeg var i nå, i tilegg så var jeg jo hjemme med hobbyen min og om det holdt meg fra å bli gal når jeg trasket rundt uten å sove i ukesvis så var det ikke så ille kostbart likevel, i tilegg så kostet nok hobbyartiklene hennes en del de også...

Trodde vel egentlig ikke at det var kryssfineren jeg måtte vente lengst på...

Men nå tror jeg at lytterommet kaller...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn