Midbass - hva er det som gjelder, stort eller lite element?

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Går med planer om å få til et midbass-tårn etterhvert som skal spille i område fra (ikke noe under 100hz) og helst et godt stykke opp mot 1000hz.

Har begynt å samle Seas L22RN4X/P og jeg har muligens et annet alternativ i samme størrelse, men utifra det andre medlemmer på forumet bruker til midbass så virker jo 8" veldig snøtt, selv mange av de.

Jeg har ei "gleppe" mellom basstårn og rack i dag på cirka 50cm der jeg tenker midbass-tårn kunne bodd, men hva skal man velge? 8, 10, 12 eller 15"?
Om det blir trykkammer eller OB har vel egentlig ingenting å si for min del, ser jo fordelen med at OB tar mindre plass i dybden da og sikkert billigere å bygge. Det finnes noen alternativer fra SB Audience i både 10, 12 og 15", selvsagt mange flere også, men det er vel i den priskategorien jeg tenker å forholde meg.

Spørsmålet er hva som er nok membran til midbass, jeg vil jo gjerne ha en del trøkk .... 4x 15" per side, 4-6x 12" per side, 6-8x 10" per side eller 8-9x 8" per side?

Planen er uansett noe som ruver minst 2m høyt, helst litt mer da det hadde vært estetisk penest om de hadde matchet høyden til basstårna som er 228,6cm eller noe sånt, bredde maks 50cm, dybde helst så lite som mulig, men maks 40cm.

Hvilke alternativer er fornuftig?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Så høy følsomhet som mulig, og drivere med så høy QMS som mulig. Men ett midbasstårn opp til 1000hz???
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Har vel ikke akkurat et tårn, men nesten. Tre 15" i OB satt i en bue med lik avstand til lytter virker i mine ører meget bra. Har delt helt opp til 800 Hz, men synes det virker ennå bedre når de bare brukes opp til 600 Hz.

Dette er en måte å gjøre det på
 

Vedlegg

Sist redigert:

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Kom inn på en eldre tråd der dine AE ob-kasser ble nevnt, litt utenfor mitt prisleie på elementer, men Sb Audience sitt Bianco-15OB350 kan være aktuelle kandidater. Kan jo eventuelt starte med to per side og utvide hvis det fungerer tålig greit, er det andre billige alternativer i 15" størrelse som vil fungere godt i OB for frekvensområde som er "etterspurt"?

Jeg har ikke noe spesielt frekvensområde i tankene, men de vil trolig spille fra 110hz og oppover så langt det er fornuftig utifra hvordan de måler i rommet mitt, om det er 500hz eller 1000hz spiller ikke størst rolle for min del, det skal jo helst spille fin musikk også, ikke bare smelle mest mulig. ;)
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Jeg simulerte litt i VituixCAD2 og "la inn" de to ulike alternativene der og fikk disse resultatene.
SB Audience Bianco-15OB350.png

Seas L22RN4X-P.png


Det hadde kanskje vært lettere å se differansen i output/spl med lik skala/y-akse, men det skiller fra cirka 88,5dB til 95dB i bruksområde mitt (100-600hz maks). Jeg tenker å prøve meg med Seas 8" først, men det smekker vel vesentlig mer med 15" ettersom det er mye mer membranareal og de tar vel også mindre plass ettersom det er åpne bafler. Kurvene ser forøvrig ganske like ut, selv om Sb Audience nok vil spille høyere med mindre strøm (ikke noe stort tema her). Maks bredde/høyde er angitt for bafler forøvrig.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg simulerte litt i VituixCAD2 og "la inn" de to ulike alternativene der og fikk disse resultatene.
Vis vedlegget 977393
Vis vedlegget 977394

Det hadde kanskje vært lettere å se differansen i output/spl med lik skala/y-akse, men det skiller fra cirka 88,5dB til 95dB i bruksområde mitt (100-600hz maks). Jeg tenker å prøve meg med Seas 8" først, men det smekker vel vesentlig mer med 15" ettersom det er mye mer membranareal og de tar vel også mindre plass ettersom det er åpne bafler. Kurvene ser forøvrig ganske like ut, selv om Sb Audience nok vil spille høyere med mindre strøm (ikke noe stort tema her). Maks bredde/høyde er angitt for bafler forøvrig.
En 15" er ca 3,6 ganger i areal, så ja de vil smekke mer. :=)
Disse skal jo også være rimelig bra til bruken.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Jeg simulerte for øvrig mine eksisterende tårn også, kan visst fint bruke de til 500hz ifølge VituixCAD. Min eneste bekymring da er at det ikke er noe ull inni de, ikke at det er en umulighet å stappe inn altså. :unsure:
I hvilke frekvensområde er det noe særlig med smekk da? 16* 10" er jo litt membran det også ....
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mine jobber fra 70 til 500.
4 AE TD 15 M pr side. Smekker greit det:=] i U baffel.
Kan nesten ikke se de beveger seg på 100db.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Går med planer om å få til et midbass-tårn etterhvert som skal spille i område fra (ikke noe under 100hz) og helst et godt stykke opp mot 1000hz.
Det er en lite hensiktsmessig plan.....
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Tror planen fortsatt blir å ferdigstille midbasstårn med Seas L22RN4X/P, så ender nok delinga først på 110-500hz (utifra VituixCAD ser det ut som 500hz er et fint sted å dele). Så får XTZ Divine 100.33 overta derfra i første omgang, før jeg staker ut veien videre. Har litt muligheter til å styre litt med baffelbredde også på mine eksisterende tårn, men det beste hadde sikkert vært og klint de nye tårna helt inntil og eventuelt hatt "vinger" på yttersidene, det gjorde mest forskjell i bunn dog.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.093
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tror planen fortsatt blir å ferdigstille midbasstårn med Seas L22RN4X/P, så ender nok delinga først på 110-500hz (utifra VituixCAD ser det ut som 500hz er et fint sted å dele). Så får XTZ Divine 100.33 overta derfra i første omgang, før jeg staker ut veien videre. Har litt muligheter til å styre litt med baffelbredde også på mine eksisterende tårn, men det beste hadde sikkert vært og klint de nye tårna helt inntil og eventuelt hatt "vinger" på yttersidene, det gjorde mest forskjell i bunn dog.
Blir ikke Divine 100.33 delvis uføretrygdet her? Bare bruke de fra 500hz og opp?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Blir ikke Divine 100.33 delvis uføretrygdet her? Bare bruke de fra 500hz og opp?
Jeg har både 100.49 (gulvstående) og 100.33 (stativ), tenker at 100.49 skal flyttes til min fars loftstue da han har en Hegel h360 som burde funke fint på de. 100.33 holder jo i massevis for min del fra 500hz og opp, men jeg har diskanter jeg har lyst til å bruke også, så det er en mulighet med en diy 2-veis også. Har fulltoner også, om jeg vil bruke det i stedet, hvem vet hva som vil fungere best? :unsure: Jeg er åpensindig :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.093
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har både 100.49 (gulvstående) og 100.33 (stativ), tenker at 100.49 skal flyttes til min fars loftstue da han har en Hegel h360 som burde funke fint på de. 100.33 holder jo i massevis for min del fra 500hz og opp, men jeg har diskanter jeg har lyst til å bruke også, så det er en mulighet med en diy 2-veis også. Har fulltoner også, om jeg vil bruke det i stedet, hvem vet hva som vil fungere best? :unsure: Jeg er åpensindig :)
Beklager, jeg trodde dette var de gulvstående. Visste ikke at du hadde stativ høytalere i tillegg😀
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Forstår egentlig ikke hvorfor du ikke skal under 100hz hvis du skal ha med deg smekket.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Ser det nevnes at smekket sitter i området 60-80 Hz Det er vel riktig at det kan trykke bra i kassa rundt dette området, men det ultimate smekket kommer ikke før en har kontroll på tid og frekvens i hele bassområdet. Gjerne fra 5 hz til 300Hz
 
Sist redigert:

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Så høy følsomhet som mulig, og drivere med så høy QMS som mulig. Men ett midbasstårn opp til 1000hz???
Hvorfor så høy QMS som mulig? Jeg spør fordi to av de mest potente midbasselementene jeg har prøvd, TAD TM1201 og JBL E-120, har veldig lave QMS verdier på hhv 1.43 og 1.8..
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Forstår egentlig ikke hvorfor du ikke skal under 100hz hvis du skal ha med deg smekket.
Nei, sånn i utgangspunktet har ikke delefrekvenser noen verdens ting å si for min del, så lenge jeg synes det låter bra. Til nå er basstårna brukt opp til mellom 110 og 180hz, jeg synes de fungerer best opp til 110hz (mot høyttalerne jeg har i dag i alle fall). Derav er 110hz et godt utgangspunkt for delingspunktet videre mot midbass, skal et midbass-array uansett ha en misjon så må det være en del membranareal (som jo alle som skriver i denne tråden vet). Tårn fungerer erfaringsmessig langt bedre enn "rykte" tilsier og det er grunnen til at jeg etterstreber det videre oppover også, samme om det er midbass, mellomtone eller hva det beskrives som.

Mange som leser dette tror sikkert at her sitter jeg med et anlegg som det fiser av i samsvar med en bluetooth-høyttaler fra Ikea, det er dog ikke realiteten. Jeg har trøkk i nevnte område i dag, men jeg har blitt fortalt av ikke-kommersielle kilder (ingen i denne tråden) at det ligger en del trøkk på enkelte frekvenser over 300hz også, noe jeg jo er interessert i å få frem selv. Jeg mener jo at når ett 6,5" mellomtone-element skal gjøre jobben alene opp til 2500hz virker litt ulogisk, fremfor en rekke av for eksempel 8" opp til minst 500hz der jeg heller vil at mellomtone-element(ene) overtar, får jeg i tillegg mer trøkk, kapasitet og størrelse på lydbilde så blir det en vinn-vinn-situasjon for min del, alt handler jo ikke bare om bass .... Jeg vet at jeg har noe eq på bass-elementene og i mellomtone-elementet i XTZ Divine 100.49 i dag (opp til cirka 350hz mener jeg), så jeg ser for meg å "perfeksjonere" responsen i mitt rom opp til 500/600hz, alt ettersom hva som blir delefrekvensen mot mellomtone-element(ene).

Jeg har ok respons nå i dag, ja, jeg har smekk, ganske bra til tider, men jeg vil ha mer, derfor vil jeg fylle på med flere elementer. Rommet skal også få en liten overhaling på et tidspunkt med mer isolasjon i taket og spesielt på bakvegg.

Jeg har lenge ønsket et stereoanlegg som kan være "modulært" i den form at jeg kan bytte ut det jeg ikke er fornøyd med/prøve ut nye ting, dessverre så har ikke det vært en mulighet med de gulvstående jeg har, da de huker av bra på de fleste parametre og det å begynne og bytte de ut ser jeg på som en vanskelig oppgave med mindre det legges mye penger på bordet, et par tårn til med kvalitetselementer (sett fra mitt ståsted) er en god start og jeg forholder meg også innenfor rimelighetens grenser ift størrelsen på elementene, når det er 10" i bassen, 8" i mellombass/nedre mellomtone, 6,5" i mellomtone og 1" i diskant. Jeg liker alu-koner veldig godt og jeg liker spesielt prestige-serien fra Seas, da passer det jo bra å ha tårn av henholdsvis L22RN4X/P og L26RFX/P, så får jeg finne ut hva jeg foretrekker i mellomtone og diskant etterpå, men jeg har en keramikk-diskant jeg kunne tenke meg å bruke, så da gjenstår hva jeg ønsker å gjøre i mellomtonen, hvis jeg teoretisk staker ut en kurs videre. :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Ser det nevnes at smekket sitter i området 60-80 Hz Det er vel riktig at det kan trykke bra i kassa rundt dette området, men det ultimate smekket kommer ikke før en har kontroll på tid og frekvens i hele bassområdet. Gjerne fra 5 hz til 300Hz
En lyd, en smekk og en puls slår både nedover og oppover i frekvens-registeret
Pulsen står aldri alene og derfor er oppdelinger kritisk materie........

Her er en video med smekk og et Spectrum som viser smekken


Simon_Phillips_DrumKit.jpg
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.676
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Fin video .Simon har funnet ut av det : )
Kompresjon , filters og alle konvertertinger mellom formatene i tillegg er med å drepe dynamikken og ektheten i musikken
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
En puls, eller IR (impulse respons) som man kaller det brukes mye i modellering av høyttalere når det kommer til gitar, da det er viden kjent at to forskjellige 12" har forskjellige egenskaper og forskjellig lyd i både topp, bunn og mid. Alt dette fanges opp i en enkelt puls, som brukes til modellering av cab med høyttalere til forskjellige "emulatorer". Det er mye info i dette korte signalet, fra elementets stillestående, topp til bunn og tilbake til stillestående igjen. Mikrofon(er), og plassering av de spiller jo også inn såklart.

Vekt av elementer, ikke bare fysisk størrelse spiller inn for oppbrytning i frekvenser.
Tenk mer på oktaver, fra 110 til 1000Hz er et langt stykke og ville ha tenkt på en deling til imellom her. Når man begynner å bevege seg over 600Hz så starter man også å få belønning for mindre vekt, i form av mindre oppbrytning og mindre forvrengning.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du er ute etter mellombass, er du ikke?
Alle forslag om faktisk veldig gode utprøvde løsninger. Både når det gjelder deling og drivere.
Men på meg så virker det som du er mest opptatt og å slå de ned. De er utprøvd og virker veldig bra.
Som @The Shy sa også så handler det også om å få ekstrem kontrol på responsen også i tidsdomenet. En 6,5" eller 8" egner seg jo ikke under 100hz hvis du ikke har mange. Ingen her inne mener du har Ikea ht tror jeg. Men hør på de som har gått den lange veien før deg. Alt dette er i beste mening.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.488
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Jeg bruker to stk per side av 18Sound 12MB1000 og deler på 1000Hz. Men jeg har ikke peiling siden H.R har fikset biffen.
Men det spiller bra.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Du er ute etter mellombass, er du ikke?
Alle forslag om faktisk veldig gode utprøvde løsninger. Både når det gjelder deling og drivere.
Men på meg så virker det som du er mest opptatt og å slå de ned. De er utprøvd og virker veldig bra.
Som @The Shy sa også så handler det også om å få ekstrem kontrol på responsen også i tidsdomenet. En 6,5" eller 8" egner seg jo ikke under 100hz hvis du ikke har mange. Ingen her inne mener du har Ikea ht tror jeg. Men hør på de som har gått den lange veien før deg. Alt dette er i beste mening.
Du leser jo tydeligvis ingenting av det jeg skriver, du har ikke fått med deg at jeg har basstårn med 8* Seas L26RFX/P per kanal (totalt 16* 10") som spiller 18-110hz, for deretter en gulvstående med to like 10" i hver høyttaler, som spiller videre opp til 250hz. Der har vi da 20* 10" i bassen, sånn, da var det forstått. Jeg har ikke snakket om å bruke 8" under dette område, det var det du som dro inn nå. Du skriver også at en 6,5" eller 8" ikke duger under 100hz, jeg snakker om tårn med 9* Seas 8" i hvert tårn, altså 18* 8" fra 110hz til 5/600hz, det er noe litt annet enn et puslig element.
Det er helt tydelig for meg at du ikke ønsker å prøve å forstå greia her, helt greit, dere bruker 15" i åpne bafler og det funker. Jeg har allerede skrevet at seas 8" i tårn er første løsning, går ikke det vil en løsning med sb audience Bianco15ob350-8 i åpne bafler være andre løsning. Svært enkelt i mine øyne, jeg la også ved frekvensresponsen av løsning nr1 og nr2 i en tidligere post fra VituixCAD, som er simulert ut i fra kasseløsning (lukket kasse 8" og åpne bafler 15") der har jeg også lekt meg med baffelbredde og høyde jeg kan ha. Effekt vil disse tårna uansett ha og jeg har en egen kanal ledig på dspen jeg bruker. Jeg har blitt fortalt at disse Seas 8" (L22RN4X/P) skal ha god smekk og det er i utgangspunktet derfor valget falt på de elementene, alle her mener jo at skal man ha smekk MÅ man ha AE-drivere, jeg tror ikke nødvendigvis det. Er jeg da vrang, ikke interessert i det som skrives/anbefales?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.093
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Så så.. Vi må hylle hverandres løsninger, ikke krige og slå hverandre i knollen. Jeg skal ikke uttale meg angående drivere du har tenkt å bruke. Hakke peiling. Men mange veier til rom. 16stk 6,5” som spiller ned til 70hz og basstårn på dypbassen gir smekken jeg ønsket. Noe mere hos meg hadde blitt unaturlig😀
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har sett alt du driver med, da er det også forstått. Ikke sant.
Men du angriper med en gang folk kommer med veldig gode råd.
Til info hvis det skal skrytes av areal... jeg har 24×15" som gjør jobben opp til 500hz.
Men det er vel ikke det dette handler om?
Men det virker som du blir irritert for gode råd.
Mange her inne som ønsker å hjelpe deg i jakte. De har jeg hørt på, i min jakt fordi de har mye kunnskap på området. Det kan lønne seg. Når det gjelder å få smekk er også papp i membran noe av det beste som finnes.
Men hvorfor lager du en tråd når du bare blir sint/irritert over gode råd.
AE og 18sound er vel blant de aller beste du får til fornuftige pris. For å få det du sier du jakter på
Lytt til folk med lang fartstid på feltet, det hjelper.
Snakker da ikke om meg, men prøver å formidle det videre til andre.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
18 stk 8" tilsvarer ca 560 cm2 i areal
8 stk 15" ca 900cm2 i areal
10 stk 10" er ca 500cm2 i areal
Så jeg forstår veldig godt hva str på drivere betyr.
Dette er rent teoretisk utregnet, det er noe mindre, fordi målene er jo ytterkant drivere.
Men tror det er lurt å la trådstarter få drive monolog. For alt blir tatt i verst mening, uansett hvor mye mann presiserer det motsatte.
Takk for meg😅🤣😂
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
18 stk 8" tilsvarer ca 560 cm2 i areal
8 stk 15" ca 900cm2 i areal
10 stk 10" er ca 500cm2 i areal
Så jeg forstår veldig godt hva str på drivere betyr.
Dette er rent teoretisk utregnet, det er noe mindre, fordi målene er jo ytterkant drivere.
Men tror det er lurt å la trådstarter få drive monolog. For alt blir tatt i verst mening, uansett hvor mye mann presiserer det motsatte.
Takk for meg😅🤣😂
Her må du regne en gang til, Hehe...

Tallene blir ca
3960 cm²
7160 cm²
3600 cm²
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.427
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Her må du regne en gang til, Hehe...

Tallene blir ca
3960 cm²
7160 cm²
3600 cm²
Som jeg skrev tallene er noe mindre. Regnet jo rett ut fra dia. Var fulstendig klar over det. Var for å få frem ett perspektiv på str.🥰
 
Topp Bunn