Midas hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    så bildet & tenkte; er dette før eller etter? :)

    har akkurat samme problem. totalt umulig å få det helt stuerent med mindre man begynner med racket og bygger eller har det slik at man har kanaler og skinner, og selv da er det vanskelig å få det bra. tilpasser man hver eneste kabel, så kan du også være 100 % sikker på at du må bytte eller forlenge en kabel ei uke etter du har fått perfekt orden, så må alt rives ned igjen. :)

    pro-install-cable-wraps.jpg


    den eneste motgiften er ned med antall komponenter.

    ps: bildet er ikke mitt, men ser veldig bra ut.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Hei og takk for fin byggetråd!

    Vil du si at de B&W DM603 S3 fungerer godt som kinohøyttalere? Jeg ser etter utstyr som unngår å være for skarpt og nådeløst, men heller har en mer laidback tilnærming. Jeg spør fordi jeg enda husker hvor godt jeg likte lyden i disse da de stod utatilt på Hifiklubben i Trondheim. Spilte riktignok på NAD (som også er litt varmtklingende), Men de gjorde et fenomenalt inntrykk og skjemte ut noen Dali ettertrykkelig...

    Vurderer å bygge selv men det er jo veldig fristende å handle brukte høyttalere da, det finnes mye der ute.

    Mitt planlagte kinorom har sletthimling og jeg er plaget av 'stress' i mellomtone og topp når jeg drar på litt over stereanlegget. Så de dempeplatene i taket tror jeg at jeg kopierer, dog uten å ha noe slags målinger å ty til. Er det et poeng at platene skal henge i en avstand fra himlingsplatene? Jeg har lav takhøyde og kunne tenkt meg å festet de helt oppunder.

    Takknemlig for respons når du får tid:)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    DTS Neural:X vs Dolby DSU

    I dag har jeg også fått oppgradert prosessoren til DTS:X og fått testet og sammenlignet litt. Jeg må da først si at dette er meget spennende. De løfter atmosfæren i lydbildet og får deg lengre inn i den (er jo det som er hele poenget).

    Min kino har noen begresninger, hvorav at jeg "kun" har 5.1.4. Jeg sitter for langt bak til at har bakhøyttalere, men kun sidehøyttalere som står omtrentlig på 90 graderen. Jeg har takhøyttalere foran og bak, hvor de bak er nesten rett over hodet, men litt bak. Ved å ta i bruk DSU og nå Neural:X, taes disse takhøyttalerene i bruk. Det har hjulpet enormt på å øke atmosfærefølelsen i kinoen. Den bruker takhøyttaleren (som sitter mindre enn en meter over hodet), men allikevel holdes den nok under kontroll til at man ikke klarer å peke på at lyden kommer derfra. Har du en kino med noen plasseringsmessige kompromisser, tror jeg DSU og Neural:X hjelpe kino- og musikkopplevelsen!

    Så til forskjellene: Neural:X låter fetere og fyldigere enn DSU. Den legger mer tyngde i midten av frekvensbåndet og fyller rommet veldig godt. Samtidig klarer den fint å holde fokus og energipunktet ved frontrekka. Den legger på en slags romklang som gir lyden en større arenafølelse og den gir en litt sånn di-pol aktig ambient sound over bakkanalene. Dette er et stort pluss hvis man må sitte nære en av bakhøyttalerene.

    Det er helt tydelig har Dolby har et litt annet lydmessig fokus. Surroundenergien er betydelig mer spisset i toppen enn Neural:X. Ypperlig hvis man har direktestrålende høyttalere og liker å nøyaktig stedfeste hvor lyden kommer fra. DSU farger ikke lyden like mye som Neural:X, men er allikevel absolutt tilstede i å løfte bredden på lydbildet bak. At DSU er lysere, gjør at man tenderer til å flytte mer fokus bakover i lydbildet, men ikke mye. Fokuset holdes fortsatt fremme og i midten og det låter fyldig og bra, men kanskje en anelse mindre enn Neural:X.

    Et område hvor det er stor forskjell, er bruken av takhøyttalerene foran. DSU har sin klare tyngde bakover og på siden, mens Neural:X speiler en del av lydbildet fra frontene i tak foran og har derfor mer styrke midt i rommet. På et tidspunkt mutet jeg frontrekka for å isolere ut bak og tak HT, og det var ikke mye lydbildet endret seg. I DSU er front tak nesten helt stille.

    DSU er langt mer nøytral enn Neural:X. Det merkes spesielt godt i motorsykkelscena (med musikken fra M84) i Oblivion. Sammenligner man straight mot DSU og Neural:X, finner man ut at DSU er mer tro mot den orignal lydmiksen. Det til tross at det er et DTS-MA lydspor på denne filmen. På Neural:X gjør fylden i surroundhøyttaleren at musikken får en helt annerledes klangkarakter. Skarptromma får en veldig fremhevet gated plateklang-sound som total distraherer lydbildet.

    Jeg har sett Ant-man nå med Neural:X (og ikke testet frem og tilbake), og jeg må si meg veldig fornøyd med lyden. Jeg lurer på om jeg summa summarum sitter med et inntrykk at Neural:X nok klarer å skape et større lydbilde enn DSU. At veggene og taket forsvinner lengre vekk. Mens DSU har bedre tilstedeværelse i surrounden. Men erfaringen fra Oblivion gjør at jeg ikke kommer til å sette den fast på Neural:X.

    Alt i alt syns jeg Neural:X virker enormt spennende. Nå har jeg hatt DSU en stund, og har den påslått hele tiden. Den, sammen med takhøyttalerene, har gitt meg en helt ny romopplevelse i min hjemmekino. Jeg gleder meg til å bruke mer tid med Neural:X og finne ut mer om dens styrker og svakheter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Flott brukerbeskrivelse/test som alltid - gjør ikke lysten mindre på en yamaha... :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå som du har hatt dette en stund - vil du si at du bruker nural:X på alle filmer som ikke er allerede i atmos eller dts:X - eller ser de du de helst i 5.1?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn