Midas hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Velkommen til Midas hjemmekino


    20150111-8671-AV.jpg


    For å teste om det er noe hjemmekinoaktivitet her på HFS, tenkte jeg å lage en tråd om min egen hjemmekino og hvordan denne ble bygget. I mellomtiden til jeg har fått lastet opp bildene, får dere se på mitt galleri Galleri: Midas hjemmekino

    Innhold


    • Dempetiltak av 1. refleksjoner: #10
    • Unboxing og førsteinntrykk av Yamaha CX-A5100: #19
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Flott loftskino du har her Midas :)
    Skulle gjerne hatt en slik mulighet selv.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Utrolig pen og ryddig kino. Er du fornøyd med 2 stk trykkammer subber?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Dempetiltak av 1. refleksjoner

    Jeg skal iløpet av en rekke innlegg legge ut ulike temaer og prosjekter som er gjennomført i hjemmekinoen. Begynner med prosjektet om demping av 1. refleksjoner

    20150521-8709-AV.jpg


    Bakgrunn

    Hjemmekinoen er bygd i loftstue med tradisjonelle materialer på flatene. Det er gjort en del dempetiltak i vegger: Frittstående stendere, doble platelag m/tetting, lydmatter på gulv. Ytterflatene er flytende parkett, fiberplater på vegger og panel i taket. Lyden i rommet er overraskende bra, men det er forstatt litt for klangfullt, spesielt i de øvre registerene.

    Forberedelser

    Første punkt var å kartlegge hva og hvordan man skal dempe rommet. Én vanlig måte er å dempe 1. refleksjoner, da disse ofte er kraftigst og mest forstyrrende for lydbildet. Jeg fant en fin måte å finne førsterefleksjonspunktene: Jeg hadde tidligere hørt om det å bruke speil for å finne punktene, men siden jeg var alene kunne jeg ikke både sitte i sofaen og springe rundt med speilet. Så løsningen ble å sette en LED spot leselampe på et mikrofonstativ og la denne være hodet til lytteren. Så løpte jeg rundt og søkte etter refleksjoner i tak med en speilflis. Når lyset reflektert igjennom speilet lyser opp høyttaleren har jeg funnet refleksjonspunktet og festet på en liten bit blå maskeringstape.

    20140102-8312-AV.jpg


    Resultatet ble slik som bildet under viser, hvor hvert blå kryss viser et refleksjonspunkt. Litt utfordrende blir det, fordi takhøyden er bare ~230cm. Jeg tror det blir vanskelig å lage en fritthengende dempeplate (for å få avstand til taket) uten at den blir veldig dominerende. Og dempeplaten som skal på skråtaket kommer bare i ~170cm høyde og dermed blir den svært synlig og lett og knalle borti. Jeg håper akustikkplater limt rett opp vil være tilstrekkelig (iallefall for skråtaket).

    20150328-0008-AV.jpg


    Utførelse

    Etter mange vurderinger frem og tilbake falt valget på å bruke 50mm Rockfon Industrial Opal (hvit) montert med 50 mm luft over. Det hadde nok vært mer ideelt lydmessig å bruke 100mm plater og 100mm luft, men det tar fort opp mye (visuell) plass, og komprimissløsningen ble valgt. Platene skal monteres rett på lekter uten ramme. Luften over dempeplatene gjør at de blir mer effektive (mer lavfrekvent). På selve lektene har jeg montert opp RGBW led-strips for å skape et effektlys.

    Jeg henger da opp totalt 6 plater =4,32 kvm. Totalt innvendig flate er ca 85 kvm, så jeg vil ha ca 5% dempet areal. Hvis man regner med gulvteppet som demping er vi oppe i 8,8%. Som nok også er i underkant av anbefalingene (20%).

    Når platepasseringen var bestemt ut fra 1. refleksjonspunktene, kunne jeg henge opp lektene. Siden platene skal henges opp med med ca 10mm åpning mellom dempleplatene er lektene "åpnet" opp slik at man ikke skal kunne se lektene i åpenrommet mellom platene.

    20150331-0003-AV.jpg


    Dempeplatene i Opal har en fin hvittone, selv om den ikke er helt perfekt hvit, passer de i hvit himling. Men sidene var mer gule, og derfor ble disse malt. Jeg brukte helt vanlig plastmaling. På grunn av isoalsjonen, suger platene noe helt vanvittig med maling. Malingen tetter sidene, noe som nok ikke er optimalt akustisk sett, men alternativet er en treramme, som er tettere. Resultatet ble mye penere. Kantene blir ikke perfekt hvite og noe av isolasjonens struktur viser fortsatt igjennom.

    Her er bilde av sidene før maling. Har dessverre ikke noe etter bilde.

    20150328-0001-AV.jpg


    På lektene er det montert opp RGBW led strips, dvs. led med rødt, grønt, blå og varm-hvit lysdioder. Selv om RGB sammen kan lage hvit, så gir det ikke på langt nært det pene lyset man får i fra rene hvite lysdioder. Ved å velge varmhvit, så kan man lage en naturlig varm hvitfarge, i tillegg til farget lys. led-stripsen fant jeg (tilfeldig) på ebay til en svært så lav pris. De kommer i ruller med 5m strips og med tape på baksiden.

    20150502-0005-AV.jpg


    Å skaffe led-strips er én ting, men man må også tenke på hvordan det skal drives. Mitt mål var å styre LED-stripsen fra en Raspberry Pi controller jeg har på en eller annen måten. Jeg endte opp med en 4-kanals DMX LED stripskontroller fordi den var sterk nok til å drive alle kanalene og den lengden jeg skulle ha. DMX er en metode som brukes for å styre lys på profesjonelle scener. Jeg fikk tak i en USB-adapter til DMX, som hadde ferdig software til Raspberry Pi. Alt kjøpt svært billig på ebay. (Jeg kan legge ut handleliste dersom noen skulle være interessert.)

    20150422-0004-AV.jpg


    Her er led-stripsen festet på lektene

    20150516-0012-AV.jpg


    Måtte lodde på styresignalet, så det var litt plunder når det er rett under himlingen.

    20150516-0009-AV.jpg


    Men kontrolleren med skrukontakter var helt kurant.

    20150521-8690-AV.jpg


    Kontrolleren kan drives med 5-24V DC. LED-stripsen jeg har brukt var 24V. Jeg vurderte å legge powersuppliet oppå dempeplatene, men på full effekt, blir suppliet ganske varmt. Siden powersuppliet også er kinaræl kjøpt på ebay, stoler jeg ikke nok på det til at jeg tør å kle det inne. Derfor har jeg også satt på et fjernstyrt rele på 230V slik at når jeg slår av lyset i kinoen, så blir strømforsyningen spenningsløs.

    20150521-8691-AV.jpg


    Her er platene hengt opp! Jeg hengte platene med litt mellomrom for å få en liten effekt/markering, noe jeg syns ble veldig pent.

    20150521-8702-AV.jpg

    20150521-8703-AV.jpg


    ...med mulighet til å variere hvor mye man vil på farge og lysstyrke.

    RGBW.jpg


    Konklusjon

    Lydmessig har jeg fått et helt nytt rom! Det er utrolig hvor mye dette hadde å si på klarheten i anlegget. Lydbildet har åpnet seg opp og rommet tåler mye mer volum nå enn det gjorde før. Dynamikken er merkbart bedre, og stereo-imagingen (bildet?) er klart forbedret. Tørt og godt, men ikke så tørt at man blir tørst. Jeg må kjøre ny kalibrering på anlegget, fordi de gamle EQ-innstillingene fungerer ikke med den nye dempingen.

    Rommet var før litt klangfullt i mid-high (1k-3k), og denne dempingen har fjernet alt dette. Dempingen roer rommet på veldig balansert måte, uten å bli for tungt. Man kan ense romnoder i 100-200 Hz hvis man tar i, slik man gjerne får med godt dempede rom. Men ikke så mye at det sjenerer. Fordi det ikke er demping over lytteposisjon, er det fortsatt mulig å sitte å snakke i sofa uten at det føles tungt og dempet.

    Lyden fra L har blitt betydelig forbedret, siden refleksjonene fra skråtaket er kraftig redusert. Det merkes allikevel fordi jeg må spille 1dB høyere i L fordi dempeplatene på skråtaket spiser relativt mer lyd enn de i taket for R.

    impulse_c_before.jpg
    impulse_c_after.jpg
    impulse.jpg
    rt60.jpg
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ble virkelig lekkert dette Midas :)
    Vurderer å gjøre noe lignende selv , men siden det er i stua så sitter det litt langt inne...
    Men når man får det til så stilig som du har gjort , så bør det la seg gjøre. Får vise dette til Fruen og høre hva hun sier :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette var jo svært bra utført.
    For de som er skeptiske til å gjøre dette selv grunnet frykt for deng fra den lokale selvutnevnte interiøreksperten, så kan muligens noe sånt som dette være aktuelt:

    IMAG0713.jpg


    Bildet er av taket i garderoben på Teknisk Museum i Oslo.
    Både Rockfon og Ecophon leverer slike plater som er tiltenkt å henge fritt ned fra taket, uten noen form for rammer.
    Lampene er noe man kan sette inn selv om man ønsker, slik de har gjort her. De leverer mange ulike fasonger.

    Jeg vil tro at dette bør være enklere å få gjennomslag for i en vanlig stue.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sitter også svanger med en lignende idé, så det er mye nyttig info. her.
    Enig med deg Torolan at det å overbevise de du bor med om at dette er en knall investering ses vanskelig.

    Jeg tror jeg prøver meg med å si at en variant av lyshimling hadde vært på sin plass:)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Bildet er av taket i garderoben på Teknisk Museum i Oslo.
    Både Rockfon og Ecophon leverer slike plater som er tiltenkt å henge fritt ned fra taket, uten noen form for rammer.
    Lampene er noe man kan sette inn selv om man ønsker, slik de har gjort her. De leverer mange ulike fasonger.

    Jeg vil tro at dette bør være enklere å få gjennomslag for i en vanlig stue.
    Det som er brillefint med denne løsningen er at det er ikke hengt opp i mønster. Vår estetiske sans foretrekker vanligvis noe som er symmetrisk og ordnet, men det er ikke det beste akustisk sett (-- romnoder elsker symmetri). En slik himling tror jeg vil kunne fungere bra, og gjør bra ting for lyden siden den er så "tilfeldig" satt opp.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ulempene er at man må tenke seg godt om før man setter i gang med å lage et tilsynelatende rotete mønster. For sånt kan fort se feil ut.
    Ellers er det begrenset hvor tykke plater man får til dette formålet. Man kan selvsagt lage klynger i flere høyder, slik at totalt sett får man inn litt ekstra tykkelse, men det blir jo ikke mulig å få til det overalt.
    Så er spørsmålet om støv, siden dette ikke er en lukket konstruksjon slik vanlige systemhimlinger er. Vil det legge seg enorme mengder støv på toppen av disse, som vil kunne forpeste det som ellers kunne ha vært et godt innemiljø?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Kjempefin presentering av jobben, bildene forklarer mer enn tusen ord. Dette er jo også noe de aller fleste kan få til! :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Så er spørsmålet om støv, siden dette ikke er en lukket konstruksjon slik vanlige systemhimlinger er. Vil det legge seg enorme mengder støv på toppen av disse, som vil kunne forpeste det som ellers kunne ha vært et godt innemiljø?
    Det er et poeng med støv. Nå kommer jeg til over "vingene" på siden og kan støvsuge det, mens midten er ikke lett å komme til. Det eneste som er åpent der er slissen på 14mm på hver side.

    Men er det virkelig mindre støv i en systemhimling enn en som har flåter? Fra renoveringen på jobb, så syns jeg nå det er like mye støv i fra flåtene som i fra det som har hengt i lukket systemhimling. Men at systemhimlingen pakker inn støvet bedre, den ser jeg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker som så at støvet må jo komme fra et sted, og desto mer lukket det er, desto mindre støv slipper ikke bare ut, men også inn.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Yamaha Aventage CX-A5100 Prosessor i hus

    Da er adventstiden over og jeg har nå fått den nye Yamaha CX-A5100 prosessoren i hus! Dette har jeg gledet meg lenge til.

    Unboxing

    20151007-8787-AV.jpg


    Designet er rimelig likt som deres tidligere brødre i Aventage familien.

    20151007-8801-AV.jpg


    Som nytt på denne modellen, så har den nå endelig fått balanserte subwoofer-utganger. Det denne faktisk ikke har, er en USB 5V utgang. Det har min gamle receiver. Den var ypperlig til å drive Cromecast med.

    20151007-8808-AV.jpg



    Oppsett

    Oppsettet jeg skal kjøre med inntil videre er å bruke min gamle receiver som forsterker. Dette gjør det jo litt ekstra spennende på hvor mye faktisk forskjell man kan få, siden dette ikke akkurat er en perfekt løsning. Jeg har erfart hvordan PA-forsterkere yter og forbedrer dette oppsettet. Vil det da gi noen forbedring selv om man bruker receiveren som ren forsterker?

    Målet i dag var å teste rå ubehandlet lyd-ytelse for å kunne sammenligne med det jeg har. Ingen nye funksjoner tatt i bruk og ingen romkalibrering. Alt i PEQ through og i straight. For å få mulighet til A/B testing av receiver og prosessor, har jeg koblet følgende:


    • XLR ut fra prosessor til MULTI-CH inn på receiver/amp (inklusive SUB)
    • Oppo har to HDMI-utganger. Kobler én til prosessor og én til receiver

    Jeg satte opp prosessoren manuelt slik at den var helt identisk konfigurasjon som min gamle. Samme oppsett (5.1), samme nivåer, samme avstand, PEQ satt i Through på alt. Alt kjørt i straight.

    Deretter var det å sette opp gainstrukturen på oppsettet. Setter først et passende MV på både receiver og prosessor. De må være like. Så spiller jeg en en testlyd fra Oppoen igjennom receiver og noterer dB SPL. Receiveren ble så satt over på Multi-ch inn for å få lyd fra prosessoren og skrur opp slik at db SPL i rommet matcher det forrige målte nivået. Da er volumene mellom receiver og prosessor matchet.

    Jeg har programmert to scener på receiveren for å få til rask A/B veksling mellom å høre på receiver og høre på prosessor. Den første scenen er satt opp med Multi-Ch inn, +2,5dB fast MV, mens den andre er satt opp med Oppo inn, -15dB MV. Hvis jeg da setter prosessoren i samme nivå, -15dB, så kan jeg bare sitte å veksle mellom scene 1 og scene 2 på receiveren for å høre forskjellen mellom receiver og prosessor.


    Første lytteinntrykk av CX-A5100

    Etter et noe omstendelig testoppsett og justering, har jeg fått sittet å lyttet litt og sammenlignet musikk mot min gamle Yamaha RX-A1020 receiver.

    Og det er en jammen meg stor forskjell. Egentlig til min overraskelse fordi jeg bruker samme innebygde forsterker til begge oppsettene. Det er klart at jeg vil forvente at en toppmodell fra 2015 vil danke ut min 3 år gamle midt-på treet receiver. Men en ting jeg var spent på var om jeg ville være i stand med å høre dette med det oppsettet jeg har.

    Det første som slår meg med 5100 var åpenheten i lyden og luften den gir. Diskanten er nå tilstede på en måte som åpner opp vokaler og symbaler. Til og med skitne lydmikser, som U2, får frem vokalbildet på en helt annen måte enn før. Rock'n'roll hi-hater som før har vært grumsete, kommer frem på en tydeligere måte. Det interessante med dette er at jeg har måtte jobbe mye med diskanten i receiveren og det er akkurat denne åpenheten jeg har manglet.

    Det er ikke utelukkende snakk om respons i diskanten, fordi midregionen oppleves klarere og fyldigere enn på receiveren. B&W-ene mine er ganske hotte i 600-800Hz området, og på receiveren så blir dette i det meste laget. På 5100 er jeg nå i tvil om jeg behøver å gjøre noe i det området i det hele tatt.

    Jeg er veldig fasinert over hvor renere lyden er i fra 5100. "Forgrunnsmusikken", altså sangen, skarpslaget, pianoanslaget, er nokså likt. Men det som skjer i mellom er en helt annen verden. Klangen fra skarpen, fylden fra pianoet, smattet på vokalen er så vanvittig mye lengre fremme på 5100. Dette er ofte tonale og lydmessige deler vi lydfolk ofte bruker å høre etter på live, da det er ofte dette som definerer musikken enn selve vokalisten eller gitaristen som brøler i forgrunnen. Jeg velger å tolke at dette henger sammen med "sorthet" (selv om dette er et begrep jeg selv ikke bruker særlig), og forkjellen er slående.

    La meg gi noen eksempler på dette: I Michael Jacksons Stranger i Moskow, har jeg alltid trodd at "skarpslaget" i begynnelsen er knusktørt, men det er det ikke! Dette hører jeg ikke på receiveren, men det er helt tydelig på 5100. Regnet i begynnelsen føles veldig ekte, mens på prosessoren oppleves det mer som brus/støy. Jeg sitter her og gjenoppdager musikk jeg kjenner godt og klarer nå å høre ting jeg aldri før har lagt merke med. Separasjonen mellom instrumentene er mye tydeligere.

    Det siste jeg vil nevne er lydbildet, altså imagingen. Og den er slående bra fra prosessoren. Jeg føler jeg kastes inn i musikken og at den omslutter meg mye tydeligere. Ofte kan jeg sitte å lure på om senteren eller surroundene spiller. Det er også et stort kvalitetsstempel fordi jeg har skråtak og det roter noe til lydbildet på venstresiden, men til tross for det, er jeg midt i musikken og glemmer helt at det kommer fra to høyttalere.

    All inn all, er jeg meget, meget fornøyd med det jeg hører. Jeg kjenner at jeg er svært så entusiastisk. Nesten så gira at jeg ikke klarer å skrive fort nok. For å moderere meg selv, så må jeg si at jeg kjenner godt igjen lydkarakteren i 5100 kontra 1020. Det er Yamahalyd, det er det ikke tvil om. Absolutt sett er de lydforskjellene ikke store. Jeg tror nok man må ha trente ører for å oppfatte en del av forskjellene i lydbildet. Men får den utrente vil man nok oppleve at 5100 gir mye mindre lyttetretthet og at man klarer/ønsker å oppleve mer volum.

    Det er for tidlig for meg å si noe negativt. Jeg er for oppslukt av hva jeg har opplevd at jeg er nok litt blind for dem akkurat nå. Det siste jeg ikke har beskrevet enda er dynamikk.


    Noen låter som er testet:

    Boz Scaggs - Thanks to You: Klangen i skapen er magisk og balanserer seg helt fantatisk med luften i diskanten.

    Yello - Planet Dada (Flamboyant): Denne har mye pop og smell som går helt opp i toppen. Og her får man en smekk som knepper, litt sånn som man får fra hornladede diskanter (men dog ikke så brutalt). Lydbildet fra 5100 er langt mer kontant, og ikke i nærheten så slitsomt på .

    Kari Bremnes - Over en by: Her er luften i diskanten som å ta å kjenne på. Det sammen med med etterklangen i pianoet. Pianoet på denne låten er ganske dominant og fremtredende med begreset lydbredde, så klangen forsvinner lett. Men på prosessoren blir pianoet mer klangfullt og melodiøst. Soloen med blåseinstrumentet kommer også frem uten at den blir veldig skarp på det hardeste.

    Dire Straits - Private Investigations: Får et tydeligere liv med prosessoren. Nylongitaren i begynnelen låter ikke bra på receiveren i det hele tatt, mens den låter pent uten å stikke seg på prosessoren. Dynamikken er nydelig, selv med en receiver som forsterker.

    Michael Jackson - Stranger in Moskow.

    Snarky Puppy - Mr. Montauk

    U2 - Discotheque
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med prosessor Midas , og flott beskrivelse av forskjellene kontra receiveren. Opplevde det sånn som du sier jeg også , men jeg klarte ikke å beskrive det slik som du gjør.
    Jan føye til at jeg synes subene også spilte mye bedre med prosesoren i førersetet :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Opplevede mye av det samme med å gå fra fra receiver til dedikert pre med min Marantz 8801. Gode beskrivelser og morsom lesing.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Gratulerer med prosessor Midas , og flott beskrivelse av forskjellene kontra receiveren. Opplevde det sånn som du sier jeg også , men jeg klarte ikke å beskrive det slik som du gjør.
    Jan føye til at jeg synes subene også spilte mye bedre med prosesoren i førersetet :)
    For å kunne A B teste mot min gamle prosessor, kjører jeg midlertidig sub igjennom receiveren. Altså XLR 5100 -> Multi-ch-in 1020 -> Sub pre out. Det til tross: Jeg så John Wick i helgen, og jeg må si at jeg er enig. Det virker som det er mer sprut, mer attack i subbene nå enn før. Det gikk dypt nok før, men nå syns jeg at punchen har tatt seg opp. -- Men det kan være subjektivt også da. Jeg gleder meg til å høre hvordan det låter når jeg kobler subben direkte inn på 5100.

    Opplevede mye av det samme med å gå fra fra receiver til dedikert pre med min Marantz 8801. Gode beskrivelser og morsom lesing.
    Til info skal vi om to uker gjennomføre en A-B test hvor vi skal sammenligne Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801 hos @Hunsbedt i hans kino: http://www.hifisentralen.no/forumet...no-3-hjemmekino-og-stereo-i-eget-tilbygg.html. Målet er å få til et oppsett som tillater full blindtest. Akkurat nå jobbes det med å lage en boks som muliggjør raskt A B bytte blindt av 9 XLR-linjer til denne testen. Alt dette skal vi skrive om og dokumentere.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Den duellen der blir det virkelig moro å lese om ja :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende!
    Uavhengige tester gjort skikkelig er Alltid spennende lesing...Lurer på om forskjellen er så stor som vi liker å tro?
    Da tenker jeg på hvordan det låter uten dsp aktiv, og hvilken dsp/korr. som foretrekkes til jobben.

    Har du snust noe på trinnov sin variant Midas, er litt nysgjerrig på den jeg:)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Montering av Atmos

    Når julefreden har senket seg var det tid for å fullføre Atmosprosjektet. Jeg har anskaffet brukte B&W DM600 S3, som er i samme serie som det jeg har i resten av kinoen. Det gir meg samme diskant og samme mellomtone over hele linja, noe jeg tror gir en meget god sømløshet i lydbildet.

    Etter en del fundering på hvordan innfestingen i taket skal gjøres, falt valget på noen høyttalerfester som Lsound selger. De vil gi minimalt med sår både i tak og i høyttaler.

    20151012-0002-AV.jpg


    For å teste dem ut, laget jeg meg noen pappmaler slik at jeg kunne teste ut plassering i taket. Til venstre er en ekte høyttaler.

    20150903-0004-AV.jpg


    Opphenget i taket er tenkt noe slikt

    20151015-0013-AV.jpg


    Slik at de kan legges inntil dempeplatene i forkant.

    20151226-0001-AV.jpg


    Ulempen med dette høyttalerfestet er at den kun kommer med en enkel gjengestang (de er egentlig beregnet på veggfeste av noen spesifikke høyttalere). Det betyr at jeg måtte borre et hull i selve høyttaleren for å ha mothold mot festet. Ikke nok med det, gjengestangen er eksotiske imperalistiske 1/4-20, og jeg måtte faktisk få en kollega fra Texas til å sende meg mutter og T-stykker (sånne med griper for å feste i møbler -- vet ikke hva det heter på norsk).

    20151204-0003-AV.jpg


    Det ble også klart at for at høyttalerene skal forsvinne mer mot hvit himling, var det nødvendig at høyttalerene ble hvite. Heldigvis er gråfargen og gulfargen i elementet pen mot hvit base, slik at det skulle nok bli ganske pent. Demontering av høyttaler var da nødvendig

    20151015-0010-AV.jpg


    Valget falt da på foliere dem med selvklebende hvit dekkvinyl. For å få en så blank vinyl pen er det svært viktig at underlaget er helt jevnt og absolutt helt støvfritt. Jeg valgte å rubbe høyttaleren med fint sandpapir for å få heft og for å ta ujevnheter, og så vaske med rødsprit for å få bort alt fett. Når folien skal påføres, så må man ta cm for cm og ha meget god tolmodighet for ikke å få bobler og sår.

    20151226-0007-AV.jpg


    Siden høyttaleren skal henges, satte jeg møbelmutter inn i kabinettet på innsiden.

    20151226-0008-AV.jpg


    Sluttresultatet på folieringen ble slik

    20151227-0014-AV.jpg


    20151227-0012-AV.jpg


    Montert sammen med tak-delen av festet

    20151227-0013-AV.jpg


    Slik be sluttresultatet når det ble hengt opp

    20151231-0015-AV.jpg
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Seldal kino er nå en Atmos kino!

    Da har Seldal Kino blitt en Atmos-kino!

    20151231-0011-AV.jpg


    Og det er bare helt magisk! Jeg har kun fått kjørt en del Atmos-demoer, pluss at vi i "filmklubben" har sett Transformers 4: Age of extinction. Vi satt alle sammen med et mektig glis fra øre til øre. Vi prøvde en del A/B-testing hvor vi gikk frem og tilbake med og uten Atmos, og uten Atmos høres lyden ut som kjedelig mono i forhold.

    Rommet føles langt større, man innlemmes langt bedre i lydbildet med Atmos. For meg som har en såpass liten loftstue, hvor sweetspot er relativt liten, har ofte setene på sidene vært en medium dårlig plassering for lydopplevelsen. Overraskende nok, gjør Atmos at man innlemmes i lyden på en helt annen måte, selv om man sitter i setene på sidene. Man hører fly-by rett over hodet også fra siden. Det et er meget stort pluss for min kino.

    Fikk også testet litt DSU på konsertopptak, og det virker også lovende. En del surround upmixer endrer klangbalansen for mye slik at man mister trøkken i musikken. Førsteinnstrykket fra DSU er at det øker størrelsen på rommet, at atmosfæren økes, uten at det spiser opp trøkket fra frontene.

    Jeg gleder meg til å teste både Atmos og DSU mer, men førsteinntrykket mitt er tommel opp og stort glis.

    (Får beklage elendige mobilbilder. Skal ta bedre oversiktsbilder når jeg får lånt meg en fiskeøyelinse)

    Her ser man alle takhøyttalerene:

    20151228-0012-AV.jpg


    Bakhøyttalerene

    20151231-0018-AV.jpg


    Utsikten fra sweetspot

    20151231-0013-AV.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble jo meget bra :)
    Og man blir jo ikke akkurat mindre lysten på å oppgradere til Atmos når man leser slikt :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Bygge Hypex nc400 amp

    Jeg har fått lånt meg en Hypex nc400 for å teste i hjemmekinoen under betingelse at jeg må sette den sammen. Så da er jeg i fikse-land igjen. Ca sånn tenker jeg intern layout vil bli

    20160112-0010-AV.jpg


    Jeg gleder meg som en unge til å prøve og høre på denne!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Blir gøy å høre dine inntrykk av Hypex nc400.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Da har jeg bygget ferdig forsterkeren og har koblet den opp i hjemmekinoen på frontene (B&W DM603 S3).

    20160116-0010-AV.jpg


    Jeg har fortsatt mye å oppdage med denne ampen, men som førsteinntrykk: Det aller første som slo i mot meg med denne ampen var bassen. Når jeg satte prosessoren i large på frontene, så var det som et villdyr som våknet i bassregisteret. Rått, kraftig, punchy. Det er helt åpenbart at ncore har kustus på høyttalerene. I forhold til tuningen i hjemmekinorommet (som er basert på Yamaha ampene), så kunne det bli litt i overkant mye bass til tider. Normalt kjører jeg uansett alt i small, fordi rommet er optimalisert for subbene og det låter bedre slik.

    Nummer to er åpenheten og klarheten i forsterkeren. Et detaljnivå som kommer langt tydeligere frem enn før. Selv når det er andre lydelementer som normal overdøver, som f.eks. publikumsjubel, så hører man musikken igjennom til tross for. Jeg har oppdaget nye lyder og musikalske elementer i musikk som jeg kjenner godt. Den skaper en større nærhet til musikken.

    ncoren leverer mye energi i diskanten, det er det absolutt ingen tvil om. Jeg hører at den gjengir "luften" i diskanten, symbaler, osv. som er helt på øvre grense av hva jeg selv klarer å høre. Men den jobber tydeligere lengre nede også, og det gir den god smekk. Vokal blir fin og åpen med god tydelig som følge av dette.

    Jeg vil tenke (og jeg vet) at et slikt lydbilde er det mange som vil ha, men jeg syns det til tider kunne bli litt for hardt. Altså i området 2,5-3,5 kHz omtrentlig. Spesielt nå som jeg sitter å skriver dette, merker jeg på ørene at jeg har hørt på mye hard lyd -- litt som å ha vært på konsert. Det er fristende å brighte opp et lydbilde for å få det klarere og tydeligere, men noen ganger kan det bli litt for mye medisin. Jeg klarer ikke bestemme meg enda om jeg liker dette med ncorene. Det er en meget fin linje mellom, "å, dette var åpent" og "dette ble for mye". Og så hører det jo til historien at jeg er svært vant med lyden fra Yamahaene, så det kan godt hende jeg må avlæres først.

    Et område hvor Yamahaene stikker seg mer frem enn ncore, er i lo-mid. Det gjør at Yamaha+B&W (allefall mine) låter knall på rock med tyngde. F.eks. tam-slag som trøkker. ncorene gjengir disse med svært god presisjon, men med langt mer nøktern presentasjon. Dette er nok også en vanesak, så her kan jeg hverken si pluss eller minus enda.

    Jeg har testet med noen filmkutt. For å få en realistisk test av frontene, så satte jeg prosessoren opp til å ikke bruke senteren. Bl.a. så jeg litt på Star Trek Into Darkness, og jeg må si at jeg faktisk til tider ble redd! Dynamikken denne forsterkeren er så hinsides det jeg har fra før at man nesten må sette filmen på pause for å komme seg igjen! Når man setter dialognivået til sånn passe, så er det så enormt dynamisk med trøkk når det er action -- med en veldig autoritet. Jeg trodde ikke mine B&W-er kunne yte så mye!

    Dette er en spennende forsterker, og jeg gleder med til videre testing! Følg med...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.970
    Antall liker
    81.759
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Da har jeg bygget ferdig forsterkeren og har koblet den opp i hjemmekinoen på frontene (B&W DM603 S3).

    Vis vedlegget 360259

    Jeg har fortsatt mye å oppdage med denne ampen, men som førsteinntrykk: Det aller første som slo i mot meg med denne ampen var bassen. Når jeg satte prosessoren i large på frontene, så var det som et villdyr som våknet i bassregisteret. Rått, kraftig, punchy. Det er helt åpenbart at ncore har kustus på høyttalerene. I forhold til tuningen i hjemmekinorommet (som er basert på Yamaha ampene), så kunne det bli litt i overkant mye bass til tider. Normalt kjører jeg uansett alt i small, fordi rommet er optimalisert for subbene og det låter bedre slik.

    Nummer to er åpenheten og klarheten i forsterkeren. Et detaljnivå som kommer langt tydeligere frem enn før. Selv når det er andre lydelementer som normal overdøver, som f.eks. publikumsjubel, så hører man musikken igjennom til tross for. Jeg har oppdaget nye lyder og musikalske elementer i musikk som jeg kjenner godt. Den skaper en større nærhet til musikken.

    ncoren leverer mye energi i diskanten, det er det absolutt ingen tvil om. Jeg hører at den gjengir "luften" i diskanten, symbaler, osv. som er helt på øvre grense av hva jeg selv klarer å høre. Men den jobber tydeligere lengre nede også, og det gir den god smekk. Vokal blir fin og åpen med god tydelig som følge av dette.

    Jeg vil tenke (og jeg vet) at et slikt lydbilde er det mange som vil ha, men jeg syns det til tider kunne bli litt for hardt. Altså i området 2,5-3,5 kHz omtrentlig. Spesielt nå som jeg sitter å skriver dette, merker jeg på ørene at jeg har hørt på mye hard lyd -- litt som å ha vært på konsert. Det er fristende å brighte opp et lydbilde for å få det klarere og tydeligere, men noen ganger kan det bli litt for mye medisin. Jeg klarer ikke bestemme meg enda om jeg liker dette med ncorene. Det er en meget fin linje mellom, "å, dette var åpent" og "dette ble for mye". Og så hører det jo til historien at jeg er svært vant med lyden fra Yamahaene, så det kan godt hende jeg må avlæres først.

    Et område hvor Yamahaene stikker seg mer frem enn ncore, er i lo-mid. Det gjør at Yamaha+B&W (allefall mine) låter knall på rock med tyngde. F.eks. tam-slag som trøkker. ncorene gjengir disse med svært god presisjon, men med langt mer nøktern presentasjon. Dette er nok også en vanesak, så her kan jeg hverken si pluss eller minus enda.

    Jeg har testet med noen filmkutt. For å få en realistisk test av frontene, så satte jeg prosessoren opp til å ikke bruke senteren. Bl.a. så jeg litt på Star Trek Into Darkness, og jeg må si at jeg faktisk til tider ble redd! Dynamikken denne forsterkeren er så hinsides det jeg har fra før at man nesten må sette filmen på pause for å komme seg igjen! Når man setter dialognivået til sånn passe, så er det så enormt dynamisk med trøkk når det er action -- med en veldig autoritet. Jeg trodde ikke mine B&W-er kunne yte så mye!

    Dette er en spennende forsterker, og jeg gleder med til videre testing! Følg med...
    Snaut med lufting i det kabinettet?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Morsomt å høre erfaringene dine med denne ampen. Min mening er at den er nådeløst gjennomsiktig, så har du et problem et annet sted i kjeden så hører du det fort med den.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Morsom lesning. Ncore gav tydelig mer nivå oppover enn høyttalerene mine er tunet til. La inn 0.5 db mer helling fra 200-4khz for kompensere dette.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hvor er delene bestilt fra og hvor mye koster det totalt?
    Det vet jeg ikke. Jeg har lånt forsterkeren, så jeg vet ikke hvor det er besillt fra eller prisen.

    Modulene kan kjøpes herfra: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4466

    Snaut med lufting i det kabinettet?
    Jeg tror ikke det. Jeg mener nc400 er spesifisert at det normalt er nok med den "innebygde" aluflensen som modulen kommer med uten ekstra kjøling. Skulle det bli for lite, kan man kjøle den rett i metallkabinettet.

    Nå etter moderat høyt volum i hjemmekinoen min så er det lunk i kabinettet, men ikke varmt.

    Morsomt å høre erfaringene dine med denne ampen. Min mening er at den er nådeløst gjennomsiktig, så har du et problem et annet sted i kjeden så hører du det fort med den.
    Ja, det kan jeg absolutt være enig i.

    Morsom lesning. Ncore gav tydelig mer nivå oppover enn høyttalerene mine er tunet til. La inn 0.5 db mer helling fra 200-4khz for kompensere dette.
    Det er kanskje dette som er problemet hos meg også. Å dempe med PEQ i etterkant er jo enkleste sak i verden.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Da er glansdagene med lån av ncore over, og denne er på vei tilbake til sin rettmessige eier. I den forbindelsen begynner jeg nå på en overhaling av anlegget. Første skritt er å få på plass en del av den provisoriske kablingen til et litt mer fleksibelt system.

    Nå legger jeg opp speakon til frontene. I det siste har det blitt ganske mye (PA) amp-testing, og da er speakon mer eller mindre must. Nå legger jeg det opp fast, slik at det skal være enkelt å bytte kilde senere. Jeg legger opp til biwire til frontene, fordi så lenge jeg skal kjøre receiver som amp, så gir biamp litt ekstra margin på lydkvaliteten når forsterkeren presses. For driving med skikkelig forsterker (som en PA-amp eller ncore) behøves ikke biamp og dermed kjøres enkel biwire fordi det er lagt opp slik i kabelen.

    Som man ser av bildet har jeg laget adaptere fra banan til speakon plugg for de tre frontene. Surroundene (midt i bildet) kobles på vanlig vis direkte i forsterker med bananplugger. (Å hvor jeg hater bananplugger.)

    Jeg har også tenkt å kjøre anti-moden balansert, ved å kobinere 0° og 180° utgangene til en balansert XLR, og så en Y splitt til H og V subb (som altså er mono). Som bildet viser 2xRCA -> XLR hann, XLR hunn -> 2xXLR han, og så ut til hver subb.

    20160314-0016-AV.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn