Micro Seiki's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm Powerpoint, det er en BL-77 jeg har, men det er jo bare en litt voksen BL-51 da.
    det er bare å sende mail til Nicole (Abbassi), koster ca. 50 euro, husker ikke helt, har slettet e-posten.
    Det er min BL-77 der er bilde av i arkivet på nettsiden sluket linket til, han hadde lagt inn et bilde der av BL-71 og det kan vi jo ikke ha....

    Noen der vet hvordan en Stanton 681 EEE spiller? Er det å sammenlikne med Shure N91ED og N75ED f.eks.?
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Då får me sjå om eg ikkje vert ein av venene til Micro Seiki. No venter eg på ein DD-24, spent på om eg liker lyden:)
     

    Haflermicro

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    6
    Sted
    Odense, Danmark
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    Hej!
    Gennem 28 år har jeg haft kolossale musikalske glæder med min selvmodificerede Micro Seiki DQX-500...altid velfungerende og altid fantastisk vellydende. De mange forskellige elementer gør at pladespilleren er steady as a rock og fuldstendig fri af enhver form for akustisk tilbagekobling og vibrationer. Tonearmen er en re-wired RB300 med frakoblet stylus force. Pickup er en NOS Ortofon MC20 Super II som jeg har været så heldig at finde her I 2014...jeg har faktisk altid anvendt denne type på Micro'en, men nu fantastisk med en helt ny monteret. Pickuppen køres igennem den tilhørende Step-trafo Ortofon T20MKII....elsker bare den pladespiller, som lyder himmelvid forskellig fra en stock DQX-500 :rolleyes:
     

    Haflermicro

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    6
    Sted
    Odense, Danmark
    Det tror jeg bestemt osse dén BL77 er....nogen gange bør man lægge hysteriet lidt på hylden og måske istedet stille sig det kritiske spørgsmål...bliver lyden bedre eller ændres den måske bare ved evt. modifikation!...derfor har jeg holdt fast i MIN lyd, som baseres på den modificerede DQX, pickup, arm og modificeret Hafler sæt...den lyd har jeg kendt uafbrudt siden 1989...højttalere er så siden udskiftet, men stadig udvalgt til at ligne den lyd jeg er tryg ved...resten er op til rillerne i vinylet :)
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har tips for å få lys i stroben på DDX-1000? Mitt er gåent, og det er jo komplett umulig å få fatt i originallampen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    De selger universal strobelamper på bayen i Statene. Søk på strobe lamp turntable micro, og se hva som dukker opp der. Send spørsmål til selger om den funker på DDX 1000. Laget ny strobelampe til min med LED dioder jeg :)
     

    vinyllp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2014
    Innlegg
    64
    Antall liker
    61
    Nå venter jeg på min Micro Seiki BL77. Jeg er har fått et slags oppheng på å skaffe meg en Micro Seiki. Jeg fikk det for meg etter å ha lest denne tråden her noen ganger. Satan for noen fine spillere de lager. Men de er ikke så lette å finne. Jeg har kjøpt en uten arm,så jeg må antagelig starte jakten på en arm. Bare kanskje fordi jeg faktisk har kjøpt to Micro Seiki spillere. Rett etter jeg hadde avtalt å kjøpe BL77 oppdaget jeg en BL21 til salgs også. Denne hadde en arm,så jeg kjøpte den for å kanskje kunne sette armen over på den andre spilleren. Evt ha BL21 å spille på inntil jeg finner en ok arm til en grei pris til min BL77. Det er en CF-1,eller CF-2 på den BL21 spilleren. CF1 passer visst på det armboardet som sitter på BL77 spilleren. Er det noen som vet om CF-2 også vil passe da? De ser jo ganske like ut. Men dette vet jeg altså nada om,det er kun basert på det jeg har sett på bilder. Jeg har ikke klart å google meg frem til det.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei! Hvordan står en Micro Seiki DD-24 seg i dag? Det ligger en på finn.no som jeg har sagt meg interessert i, men jeg aner ikke om det er en ok spiller eller ei. Jeg har fra før en Thorens TD150 og Thorens TD160, noen som vet noe hvordan de vil kunne sammenliknes med denne?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg på her med denne, er stort sett ferdig med å fikse/shine den opp. Du kjenner den kanskje igjen?

    41  Micro Seiki BL51 .jpg


    42  Micro Seiki BL51 .jpg


    Trådstarters Micro Seiki BL-51, med Audiocraft AC-300MKII tonearm, og AT-OC9 pickup.
    Snappet spilleren opp da den lå ute på brukten et øyeblikk sommeren 2015.

    Med spilleren vel hjemme ble det klart at tidens tann hadde satt noen "bitemerker" i den, som var dypere enn jeg kunne like. Her trengtes det service og vedlikehold, samt bytte av vitale deler skulle det vise seg, før jeg ble fornøyd.

    Spilleren ble derfor "avskiltet", og jeg har da hatt et lite hobbyprosjekt gående i løpet av høsten og vinteren, der jeg har utsatt den for en hel del TLC, både teknisk og kosmetisk, for å få den opp på et nivå som jeg kan være tilfreds med.
    Ble et par utfordringer der, men det løste seg til slutt ;).

    Nå friskmelder jeg spilleren, og det tid for å koble opp og snurre plater med den igjen.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hei.
    Kanskje det er noen her som kan hjelpe med med anbefaling av olje til motoren på en DDX-1000?
    Jeg driver på en en overhaling av slik som hadde begynt å bli litt sliten. Bytter alle kondensatorer, potmetre og tenkte å bytte olje også.
    Er det noen prosedyrer man bør følge? Noen oljetyper å anbefale?

    Mvh Armand
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner strammeren, den er det mitt hode som har laget og mine armer som har dreid.
    Knakene flott lodd;)

    Steinar.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Kanskje det er noen her som kan hjelpe med med anbefaling av olje til motoren på en DDX-1000?
    Jeg driver på en en overhaling av slik som hadde begynt å bli litt sliten. Bytter alle kondensatorer, potmetre og tenkte å bytte olje også.
    Er det noen prosedyrer man bør følge? Noen oljetyper å anbefale?

    Mvh Armand
    Jeg brukte en dråpe med "Liquid Bearings" i øvre og nedre lager i motoren på BL-51. Tror dette er en god olje til formålet, ta en kikk på www.liquidbearings.com. Kjøpt på ebay.

    liquidB__ (1).jpg
     
    Sist redigert:

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner strammeren, den er det mitt hode som har laget og mine armer som har dreid.
    Knakene flott lodd;)

    Steinar.
    Ja, det er en steinost 800-grammer. Ser meget bra ut på en Micro Seiki ;D

    44  Micro Seiki BL51.jpg


    Har lånt Funk Achromaten fra min SL-1200 for blldene. Mangler original Micro Seiki matte.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har dessverre ikke sett loddet Steinar. Den kom hit til reparasjon uten :( Men hvis det holder standarden til resten av apparatet tror jeg på at det er bra saker.
    Det viste seg at kunden allerede hadde en olje kjøpt inn. DeoxIT FaderLube F100L. Dette hadde han fått anbefalt og kjøpt inn tidligere og det ser ut som en bra olje. Viskositetsmessig kan den minne om tynn motorolje. Jeg har fylt opp lageret og når jeg slipper akslingen nedi så tar det flere minutter før den synker helt på plass. Rimelig lite slark i lageret altså :D

    Imidlertid viser det seg at motoren støyer. Jeg har byttet alle kondensatorer men problemet vedvarer. Det er også noen som har vært inne og "reparert" tidligere og de har tydeligvis revet av noe ledninger og loddet de på igjen på feil steder!! :mad: Dette er også nå fikset. Nå blir det videre feilsøking for å finne ut hva som har skjedd.

    Problemet er en 200Hz during fra en pulsbreddemodulator. Jeg kan tydelig se støyen på scopet.
    Vet dere om noen som har god teknisk kompetanse på DD motorer fra 70-80 tallet?

    Mvh Armand
     

    vegar

    Fersking
    Ble medlem
    13.11.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Drøbak
    Hei!
    Litt noob her, kjøpte en MS DDQ-500 på impuls og god tro, og har rennt meg inn i litt problemer:
    Etter noe tid, så spinner den opp noe voldsomt, og får Johnny Cash til å høres ut som Smurfehits. Nå virker nok dette som starten på et malplassert teknisk forum-innlegg, men det jeg lurer på er om noen vet noen i Oslo-området som tar på seg diagnostikk og reparasjon av disse spillerne?
    Et annet problem er at den starter baklengs fra tid til annen - og må "håndspinnes"riktig.

    alle tips mottas med takk!
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    MS-DD motorer var somregel basert på enheter fra JVC

    Arne K
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Er der en kobling mellom micro seiki bl 101 og luxman PD-350? De er jo 'ganske' like?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei!
    Litt noob her, kjøpte en MS DDQ-500 på impuls og god tro, og har rennt meg inn i litt problemer:
    Etter noe tid, så spinner den opp noe voldsomt, og får Johnny Cash til å høres ut som Smurfehits. Nå virker nok dette som starten på et malplassert teknisk forum-innlegg, men det jeg lurer på er om noen vet noen i Oslo-området som tar på seg diagnostikk og reparasjon av disse spillerne?
    Et annet problem er at den starter baklengs fra tid til annen - og må "håndspinnes"riktig.

    alle tips mottas med takk!
    ofte ligger problemet i hastighetsvelgeren. Altså den bryteren som vippes mellom 33/0/45. Se om du får rengjort der. Litt elektrorens gjør ofte susen.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Ser flott ut Andy, hva kommer frakta på fra HK for en slik spiller?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det der må da være en av de peneste Microene i Norge, Andy?? Hva slags PU?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Takk for det Auditor! Kjøpte den av en kamerat for noen år siden. Han kjøpte den ny i 83 tror jeg. Den er meget fin. Ser fortsatt ny ut. Ingen riper eller merker noe sted. :eek: Har original kvittering, manual, en rull med hyssing til snordrift, alle arm-rørene til Mørch armen ++.

    Elementet kjøpte jeg i ettertid. Det er en Dynavector DV-20x. En high output moving coil.
    Har hatt lyst på ST-10 clampen (loddet) i flere år. Kom over den til en fin pris på e-bay. :)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    IMG_2484R.JPG


    Etter ”noen” år på loftet tok jeg den ned for å la den gå videre til neste generasjon. Jeg fyrer den opp og den snurrer som forventet,men den røde lysdioden blinker en gang pr. omdreining noe som indikerer hastighetsavvik.


    IMG_2486R.JPG


    Når jeg legger øret inntil tallerkenen, så høres kommer det en heslig lyd ut av drivverket, omtrent som om det er kontakt mellom rotor og stator. Det er bare en kort øyeblikk pr rotasjon. Før den gikk i opplag fungerte den utmerket, så det er litt ubegripeligat passiv lagring skal forårsake dette? Den har heller ikke vært utsatt for barsk behandling eller lidd overlast på noe annet vis.


    IMG_2487R.JPG


    IMG_2488E.JPG


    Er det noen som har erfaring med DC spillerne til Micro Seiki og kjenner til saken? Grammofonen er ganske ordinær hva lydkvalitet angår, men byggekvaliteten er høy og formgivningen fyndig så jeg har lite lyst til å skrote den. Kompetente råd mottas med den største takknemlighet!

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera: DQX500, ja.. Er vel mellom ti og tjue igjen i Norge:cool: Skaff deg først servicemanualen på´n. Deretter: Full teknisk gjennomgang, ned i siste skrue. Skift olje, sjekk lagre ++.Bruk internasjonale merkefora- du er nok ikke aleine om akkurat det problemet på den modellen der. Gi den ei restaurering på linje med flere av Technicsene i 1210-tråden eller de mest strøkne Lencoene:rolleyes: Med Micro-fortegn. Masse Microdeler på Ebay, men bruk seriøse selgere. Flere japanere har samme forhold til de der som vi har til Tandberg/Radionette her..Med riktig arm, PU og RIAA har du en meget musikalsk spiller der- selv etter dagens standard..Noen ny Rega Planar 3 anno 2016 blir den dog ikke.

    www.Micro-Seiki.nl
    www.originlive.com
     
    Sist redigert:

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Muy bueno. Jeg har selvsagt gitt den en overfladisk service men bier med å gå grundigere til verks rett og slett fordi jeg mangler kompetanse til gjøre noe fornuftig med servostyrte DD motorer. En mulighet er selvsagt det obligatoriske kondensatorskiftet i styringselektronikken, men det er også et spørsmål hvor mye en skal legge i saken. Skal se om jeg finner en servicemanual slik at det er mulig å få et overblikk over saksforholdet.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Lite action i Micro tråden for tiden.
    Godstemning fra i dag tidlig, BL-51 i morgenlys.
    BL-51.jpg


    Snurrer "In the land of hi-fi" med Cannonball Adderley. Fabelaktig skive.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Har du kjøpt den av Per T.?
    Han hadde en kliss lik som denne...........
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Korrekt FZ, i går ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn